Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2023

Η αρχιτεκτονική στην πασαρέλα



Λαδοπαστέλ σε χαρτί - Τ. Παπαϊωάννου ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 19.01.2023, 18:26
Η αρχιτεκτονική στην πασαρέλα
Τάσης Παπαϊωάννου*

Η παρακμή της αρχιτεκτονικής εκφράζει στον χώρο την παρακμή ενός κόσμου που βυθίζεται στο τέλμα τού Τίποτα. Εχεις διαρκώς την αίσθηση μιας ατέρμονης απώλειας.

Όταν το 1967 ο Γκι Ντεμπόρ έγραφε το γνωστό βιβλίο του «Η κοινωνία του θεάματος», ίσως να μη φανταζόταν το πόσο θα επηρέαζε το θέαμα, σήμερα, τη ζωή μας. Ζούμε σ’ έναν κόσμο πλημμυρισμένο με εικόνες. Ολα έχουν γίνει εικόνα: ψηφιακή, άυλη, που εντυπώνεται ανεξίτηλα στον εγκέφαλό μας! Τηλεόραση, κομπιούτερ, κινητό τηλέφωνο έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Facebook, Instagram, Tik Tok και ποιος ξέρει τι άλλες εφαρμογές στο μέλλον θα κυριαρχούνται από την παντοδυναμία και την αμεσότητα της εικόνας. Με τον καιρό, όλα τείνουν να χάσουν την υλική υπόστασή τους και μεταλλάσσονται σε ψηφιακά αντικείμενα προς θέαση (πραγματικά ή πλασματικά, εν τέλει αδιάφορο).

Το ίδιο και η αρχιτεκτονική. Κινδυνεύει να χάσει –αν δεν το έχει χάσει ήδη– αυτό που ήταν η αιτία της ύπαρξής της, αυτό που αποτελούσε και το βαθύτερο νόημά της: τον βιωμένο (με όλες μας τις αισθήσεις) αρχιτεκτονικό χώρο. Δεν χτίζουμε «δοχεία ζωής» που υπηρετούν τις ανθρώπινες ανάγκες, αλλά τρισδιάστατα εικονογραφικά σκηνικά στον χώρο. Η αρχιτεκτονική μετατρέπεται σ’ ένα ψυχρό και αβίωτο έκθεμα βιτρίνας. Η ίδια η ύλη υποτάσσεται στη φαντασμαγορική εικόνα που σαγηνεύει με τη ναρκισσιστική μορφή της. Κυριαρχεί το εξωφρενικό, το προκλητικό, το πομπώδες, το αλλόκοτο, το κούφιο, το ρηχό.

Περπατάς στη γειτονιά και νεόδμητα κτίρια (κυρίως πολυκατοικίες) ξεπροβάλλουν άξαφνα μπροστά σου, άσχημα σαν σκιάχτρα. Επιθετικά, αυτοαναφορικά, αντιμετωπίζουν υπεροπτικά τα γειτονικά τους, θεωρώντας τα παρακατιανά, ξεπερασμένα, «δεύτερα». Προσπαθούν να δημιουργήσουν νέα πρότυπα για τις μικροαστικές φαντασιώσεις των καταναλωτών, φτάνοντας στο αποκορύφωμα της επιδειξιομανίας και της αυθάδειας. Μια φθήνια που πονηρά βαφτίζεται πολυτέλεια. Η αλαζονική μορφή τους κραυγάζει ενοχλητικά, ώστε να την προσέξεις, να σταθείς και να εντυπωσιαστείς από τα μπιχλιμπίδια της, έτσι όπως αυτάρεσκα ξεχωρίζει μέσα στους δρόμους της γειτονιάς. Τα καινούργια κτίσματα φωνασκούν κι αυτά δυνατά, όπως οι τελάληδες που προσπαθούν να πουλήσουν την πραμάτεια τους στην αγορά.

Η πόλη, έτσι, γεμίζει με κτίρια-εμπορεύματα που στερούνται κάθε νοήματος και καταργούν ό,τι είχε απομείνει από αυτό που συγκροτούσε τη συλλογικότητα της κατοίκησης. Ανάμεσά τους στέκονται αθόρυβα και τα λιγοστά κτίρια πολύ καλής αρχιτεκτονικής, που στολίζουν με τη σεμνή παρουσία τους τον νεότερο κτιριακό πολιτισμό της χώρας μας. Κτίρια που έρχονται να ακουμπήσουν φυσιολογικά δίπλα σ’ αυτά που προϋπήρχαν, δίχως υπερβολές και ακατανόητους μορφοπλαστικούς ακροβατισμούς, όπως πάντα κάνει η καλή αρχιτεκτονική. Στέκεται σιωπηλή στη σκιά του παρόντος, μνημονεύοντας με την παρουσία της όχι μόνον αυτούς που την έχτισαν, αλλά και το πώς θα όφειλε να είναι ο βίος μας.

Τι είναι όμως αυτό που σπρώχνει έναν αρχιτέκτονα να σχεδιάζει, χωρίς κανένα μάλιστα δισταγμό, τέτοια εξωφρενικά κτίρια, ακολουθώντας τον δρόμο του εύκολου και προκλητικού εντυπωσιασμού; Φαίνεται πως μοναδικός του στόχος είναι να σοκάρει και όχι να δημιουργήσει χώρους όπου θα φωλιάσει απρόσκοπτα και φυσιολογικά η ζωή. Αυτός ο δρόμος της υπέρμετρης κομπορρημοσύνης δεν χαρακτηρίζεται από καμιά αυτοκριτική διάθεση, δεν γεννά καμιά αμφιβολία, αφού το μόνο που ενδιαφέρει είναι η άνευ όρων δημοσιότητα και το οικονομικό όφελος: η πώληση του αρχιτεκτονικού καταναλωτικού προϊόντος στην καλύτερη δυνατή τιμή. Ολα τα άλλα περιττεύουν. Το τραγικό είναι ότι οι αρχιτέκτονες αυτοί καυχώνται κιόλας για τις αρχιτεκτονικές «καινοτομίες» τους, για τις «εκκεντρικές δημιουργίες» τους, όπως οι μόδιστροι που παρουσιάζουν στις πασαρέλες τις νέες τους κολεξιόν. Ομως η αρχιτεκτονική δεν είναι ραπτική, όπως και το χτίσμα δεν είναι ρούχο. Είναι ή θα έπρεπε να είναι κάτι πολύ περισσότερο, πιο σημαντικό, πιο ουσιώδες.

«Η ανία που προκαλεί το ακατάπαυστο νέο, η πλήξη του να ανακαλύπτεις, κάτω από την απατηλή διαφορά των πραγμάτων και των ιδεών, την αιώνια ταύτιση όλων με όλα»**, σημειώνει ο Fernando Pessoa. Αυτή η λατρεία του καινοφανούς, όμως, έχει σαρώσει τα πάντα, μουσεία, ινστιτούτα, αρχιτεκτονικές σχολές, διαμορφώνοντας τα κυρίαρχα πρότυπα της αρχιτεκτονικής και της τέχνης διεθνώς.

Στις μέρες μας, υπερτονίζεται η αρχιτεκτονική του ιδιωτικού που θέλει διακαώς να διαφοροποιηθεί και να ξεχωρίσει με την αλλοπρόσαλλη μορφή της, ενώ την ίδια στιγμή απουσιάζει παντελώς η δημόσια αρχιτεκτονική. Τα νέα δημόσια κτίρια σπανίζουν κι όσα χτίζονται (με δημόσια χρήση) ανήκουν πλέον σε ιδιώτες ή ιδρύματα, ακολουθώντας κι αυτά τo ίδιο πρότυπο. Το δημόσιο κτίριο όμως επιτελεί, ως γνωστόν, όχι μόνο τη λειτουργία του στη ζωή της πόλης, αλλά κυρίως τη συμβολική κοινωνική του παρουσία, ως το κτίριο που ανήκει σε όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες, ανήκει, μ’ άλλα λόγια, στον «Δήμο». Η πόλη, έτσι, καταντά ένα άναρχο συνονθύλευμα ανόμοιων και ασύνδετων μεταξύ τους μορφών, που η μία ανταγωνίζεται σε ασχήμια την άλλη, ένα δειγματολόγιο αστικής κακογουστιάς.

Η παρακμή της αρχιτεκτονικής εκφράζει στον χώρο την παρακμή ενός κόσμου που βυθίζεται στο τέλμα τού Τίποτα. Εχεις διαρκώς την αίσθηση μιας ατέρμονης απώλειας. Το χτίσιμο δεν είναι πια χτίσιμο. Μου λείπει σήμερα, περισσότερο από ποτέ, ο στοχαστικός λόγος του Πικιώνη, το αυστηρό βλέμμα του Κωνσταντινίδη, η κραυγή αγωνίας του Προβελέγγιου, η μαστοριά του Ροδάκη.

Θαρρείς κι η αρχιτεκτονική ξεράθηκε, στέγνωσε. Σαν να κόπηκαν οι ρίζες της που έφερναν τους χυμούς της απ’ τη ζωή κι απόμεινε νεκρό ξόανο. Απώλεσε την ηθική της δικαίωση και το διαχρονικό αίτημα πως η στέγη είναι κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα. Η αρχιτεκτονική χρειάζεται να συναντηθεί ξανά με την κοινωνία και τα προβλήματά της, να επαναπροσδιορίσει αρχές και στόχους, να ανακαλύψει ξανά το ΕΜΕΙΣ! Γιατί τι είναι η αρχιτεκτονική δίχως τη ζωή που κατοικεί μέσα της; Η ζωή νοηματοδοτεί τη βαθύτατη ουσία της αρχιτεκτονικής και την κάνει χτισμένο σύμβολο της ανθρώπινης ύπαρξης, αλλά και της αναπόφευκτης θνητότητάς της.

* Αρχιτέκτων-ομότιμος καθηγητής Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ

** Fernando Pessoa, Το βιβλίο της ανησυχίας, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1997

ΣΑΔΑΣ ΠΕΑ: Ανακοίνωση σχετικά με τα «αποτελέσματα της επιλογής μελέτης αρχιτεκτονικών προσχεδίων» για την ανέγερση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου


ΣΑΔΑΣ ΠΕΑ: Ανακοίνωση σχετικά με τα «αποτελέσματα της επιλογής μελέτης αρχιτεκτονικών προσχεδίων» για την ανέγερση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

σχετικά με τα «αποτελέσματα της επιλογής μελέτης αρχιτεκτονικών προσχεδίων» για την ανέγερση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου από την ορισθείσα Διεθνή Επιτροπή Αξιολόγησης του ΥΠΠΟΑ

Το ΔΣ του ΣΑΔΑΣ – Πανελλήνιας Ένωσης Αρχιτεκτόνων σε συνέχεια της από τον Φεβρουάριο του 2022 ανοικτής επιστολής του μαζί με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΑΠ. 67274/28.02.2022), σχετικά με τις αμφιλεγόμενες διαδικασίες που έχουν ανακοινωθεί από το ΥΠΠΟΑ και αφορούν στην ανέγερση του ΝΕΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ, θεωρεί ότι:

Η από 09/01/2023 ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ με τα «αποτελέσματα της επιλογής μελέτης αρχιτεκτονικών προσχεδίων» για την ανέγερση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου από την ορισθείσα Διεθνή Επιτροπή Αξιολόγησης, δεν μπορεί να αναγνωριστεί ως αποτέλεσμα μιας θεσμοθετημένης Διαγωνιστικής Διαδικασίας, ούτε ως τμήμα ενός συμβουλευτικού σταδίου προετοιμασίας, καθώς δεν ακολουθεί όσα ορίζει η ελληνική νομοθεσία. Συγκεκριμένα, βάσει της Υπουργικής Απόφασης (άρθρο 1, παρ. 3α), το ίδιο το Υπουργείο είναι υπεύθυνο να προκηρύξει έναν Διεθνή Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό σε συνεργασία και σύμφωνα με τις προδιαγραφές της UIA-UNESCO.

Κρίνουμε την έμμεση συνεργασία του ΥΠΠΟΑ με ιδιωτικό Ίδρυμα για τη «δωρεά» μελετών απαράδεκτη, καθώς προσπαθεί να παρακάμψει την ελληνική νομοθεσία, ενώ οι διαδικασίες που ακολουθούνται για την επιλογή των μελετών απέχουν κατά πολύ από τις προδιαγραφές που αναφέρουμε (κλειστός χαρακτήρας του Διαγωνισμού, συμμετοχή μόνο ξένων γραφείων σε ετεροβαρή συνεργασία με ελληνικά, σύνθεση επιτροπής αξιολόγησης με μόνο δύο μέλη αρχιτέκτονες).

Οι συμμετέχοντες στην προβληματική αυτή διαδικασία Έλληνες αρχιτέκτονες, είτε ως μέλη της επιτροπής αξιολόγησης, είτε ως μελετητές, συμβάλλουν στην απαξίωση του Θεσμού των Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών, στην υποβάθμιση της Αρχιτεκτονικής και στον αθέμιτο επαγγελματικό ανταγωνισμό.

Το ΔΣ του ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ, γνωρίζοντας τη σημασία και την αξία του συγκεκριμένου έργου, καλεί το ΥΠΠΟΑ να ακολουθήσει τη θεσμική διαδικασία που προβλέπει η ελληνική νομοθεσία για τους Διεθνείς Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς, ώστε να εξασφαλίσει ένα αποτέλεσμα αντάξιο της ιστορίας και διεθνούς εμβέλειας του ΕΘΝΙΚΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ.

Παράλληλα καλεί όσους αρχιτέκτονες συμμετείχαν στις διαδικασίες αυτές να συμβάλλουν δια της αποχής τους στην προάσπιση της αρχιτεκτονικής δεοντολογίας και του κύρους του κλάδου μας.

Το Διοικητικό Συμβούλιο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ

Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2023

Αρχαιολογικό Μουσείο: Διαγωνισμός για λίγους και εκλεκτούς

Αρχαιολογικό Μουσείο: Διαγωνισμός για λίγους και εκλεκτούς
17.01.2023 | 12:11



Δύο ειδικοί γράφουν για την παράκαμψη του νομικού πλαισίου με εμπλοκή «δωρητών» και ιδιωτικών συμφερόντων.

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο βρίσκεται εδώ και καιρό στο δόκανο της κυβερνητικής αδιαφάνειας. Μόλις πριν από λίγες μέρες το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε ότι περατώθηκε η διαδικασία του διαγωνισμού για τη μελέτη του αρχιτεκτονικού προσχεδίου, σύμφωνα με την οποία θα στηθεί το Νέο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Το δελτίο Τύπου συνοδεύτηκε από μόλις μία φωτογραφία-απεικόνιση της προτεινόμενης πρόσοψης του μουσείου. Δεν δημοσιεύτηκαν ούτε η μελέτη ούτε οι υπόλοιπες προτάσεις. Τόσο ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων όσο και σύλλογοι αρχιτεκτόνων έχουν προσφύγει στο ΣτΕ καταγγέλλοντας παρατυπίες.




Ενα σοβαρό ζήτημα που προκύπτει είναι τα ενδεχόμενα «χορηγικά προνόμια» που θα δοθούν ως αντάλλαγμα με την εγγύηση του δημοσίου. Στις 21 Δεκεμβρίου του 2021 αναρτήθηκε στη Διαύγεια «σύμβαση δωρεάς» για το ποσό των 650.000 ευρώ μεταξύ του ΥΠΠΟΑ και της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας Οικογένεια ΝΣΛ της εφοπλιστικής οικογένειας Νικολάου και Ειρήνης Λαιμού για τη χρηματοδότηση εκπόνησης μελέτης. Το υπουργείο ανακοίνωσε τη δωρεά χωρίς να ενημερώσει αναλυτικά για τους όρους της σύμβασης. Ακόμη δεν γνωρίζουμε τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου (δημοσιεύματα κάνουν λόγο για τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ).

Επίσης, ενώ για το Εθνικό Αρχαιολογικό έχουν ήδη εκπονηθεί αρχιτεκτονικές και γεωτεχνικές μελέτες –κάποιες υπό την εποπτεία του υπουργείου Πολιτισμού–, δεν παρουσιάστηκαν ποτέ στη δημοσιότητα. Αραγε να χάθηκαν; Ή αποκρύπτονται; Και βεβαίως να μην ξεχνάμε ότι μια τόσο μεγάλου μεγέθους ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου του μουσείου θα επηρεάσει άμεσα τη ζωή των κατοίκων της περιοχής, με κίνδυνο την εκτόξευση της αγοράς του real estate.
Ολγα Σακαλή: «Κυβερνητικό γαϊτανάκι αδιαφάνειας»

Πριν από λίγες μέρες το υπουργείο Πολιτισμού, εν μέσω των πολιτικών αντιδράσεων για την υποτιθέμενη «επιστροφή» των Γλυπτών του Παρθενώνα, ανακοίνωσε την αρχιτεκτονική πρόταση που προκρίθηκε για την επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου, η πρόταση που επιλέχθηκε από τη Διεθνή Επιτροπή Αξιολόγησης «εικονοποιεί το όραμα, δημιουργεί ένα μοναδικό τοπόσημο στον αστικό ιστό, είναι ανθρωποκεντρική. Προβάλλει την εθνική διάσταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου […] συμβάλλει ουσιαστικά στην αναγέννηση της ευρύτερης περιοχής του ιστορικού κέντρου της Αθήνας…». Ολα αυτά πολύ δύσκολα μπορούν να γίνουν αντιληπτά ως κάτι παραπάνω από μια έκθεση ιδεών, καθώς συνοδεύτηκαν από μόνο μία (!) φωτορεαλιστική απεικόνιση της προτεινόμενης πρόσοψης – εισόδου του μουσείου, αντί μιας δημόσιας παρουσίασης όλων των προτάσεων που κατατέθηκαν. Μόνο που όταν σχεδιάζονται τόσο σοβαρές παρεμβάσεις σε ένα από τα πιο εμβληματικά μουσεία παγκοσμίως αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας η όσο το δυνατόν πιο εμπεριστατωμένη ενημέρωση και συμμετοχή των πολιτών που βιώνουν, δρουν και μετασχηματίζουν τα σύγχρονα αστικά περιβάλλοντα. Ας θυμίσουμε, όμως, ότι και η διαδικασία του κλειστού διαγωνισμού που επιλέχθηκε για το έργο (με τη συμμετοχή αρχιτεκτονικών γραφείων αποκλειστικά του εξωτερικού), κατόπιν της υπογραφής σύμβασης από το ΥΠΠΟΑ και την οικογένεια Λαιμού, είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις των αρμόδιων επιστημονικών φορέων (ΣΑΔΑΣ και ΣΕΑ έχουν προσφύγει στο ΣτΕ). Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την εξαγγελθείσα από την κυβέρνηση μετατροπή των δημόσιων μουσείων σε ΝΠΔΔ με διορισμένα από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία διοικητικά συμβούλια δημιουργούν εύλογες ανησυχίες για τη σκοπιμότητα της συγκεκριμένης ανακοίνωσης του ΥΠΠΟΑ. Η αρχιτεκτονική «πρόταση» της μίας φωτογραφίας που παρουσίασε αίφνης το ΥΠΠΟΑ μπορεί να μπέρδεψε ακόμη και τους ειδικούς, αλλά το κυβερνητικό γαϊτανάκι της αδιαφάνειας, της μη λογοδοσίας και της απεμπόλησης των δημόσιων αγαθών σε ιδιωτικά συμφέροντα έχει σίγουρα εμπεδωθεί από όλους και όλες.

*Η Ολγα Σακαλή είναι αρχαιολόγος – μουσειολόγος στο ΥΠΠΟΑ, πρ. πρόεδρος ΣΕΑ

Ευγένιος Μπαλάσης: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Δεν έχει κανένα νόημα να σχολιάσουμε την επιλεγείσα μελέτη ή να απαιτήσουμε να αναρτηθεί η μελέτη αντί μιας μικρής τρισδιάστατης απεικόνισης. Νιώθω ότι οφείλουμε να επιστρέψουμε στο πραγματικό διακύβευμα, που έχει αναδειχτεί από τον αρχιτεκτονικό κόσμο της χώρας: τις διαδικασίες που συστηματικά καταστρατηγούνται.

Με ανοιχτή κοινή επιστολή τους (28 Φεβρουαρίου 2022) ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ και ΣΕΑ αντέδρασαν στην προκήρυξη των κλειστών διαγωνισμών για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων, ζητώντας «να αποκατασταθεί η νομιμότητα, να τηρηθεί η δεοντολογία, να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον».

Στην επιστολή καταγγέλλεται ότι «οι ανοιχτοί διαγωνισμοί παρακάμπτονται, αγνοούνται και τελικά εγκαταλείπονται, κατά κανόνα με αντιδεοντολογικές, αδιαφανείς, παράτυπες» ή ακόμη και ανοιχτά παράνομες διαδικασίες. Τα προσχήματα τηρούνται μέσω δωρεών ή χορηγιών που δικαιολογούν τη διενέργεια κλειστών διαγωνισμών και οι αποφάσεις «νομιμοποιούνται» μέσω ελεγχόμενων πλειοψηφιών των εισηγητικών οργάνων (ΚΣΝΜ, ΚΕΣΥΠΟΘΑ, ΚΕΣΑ κ.λπ.). Ο δημόσιος χώρος ουσιαστικά «εκχωρείται στις επιθυμίες ιδιωτών, που επιλέγουν με καθαρά προσωπικά και συμφεροντολογικά κριτήρια τον μελετητή του έργου και με πρόσχημα τις περγαμηνές του επιβάλλουν ουσιαστικά τη δική τους άποψη για τον δημόσιο χώρο».

Συχνά η διαδικασία παρουσιάζεται ως απάντηση στο ότι το υφιστάμενο πλαίσιο των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών δεν λειτουργεί· ένα πλαίσιο που μόλις το 2021 αναθεωρήθηκε και υποσκελίστηκε από τους ίδιους τους κυβερνώντες σχεδόν αμέσως. Κάποιοι άλλοι έσπευσαν να μεταφράσουν την αντίδραση του επιστημονικού κόσμου ως συντεχνιακή διεκδίκηση διότι τα γραφεία των Ελλήνων αρχιτεκτόνων αποκλείστηκαν ρητά από τη διαγωνιστική διαδικασία και υποβαθμίστηκαν σε ντόπιους συνεργάτες. Είναι όμως κάτι πολύ πιο βαθύ και ουσιαστικό. Είναι κάτι που τα τελευταία χρόνια έχουμε δει να συμβαίνει με ολοένα και μεγαλύτερη συχνότητα, τόσο σε επίπεδο υπουργείων όσο και σε επίπεδο δήμων. Οι κυβερνώντες αντιμετωπίζουν τον δημόσιο χώρο ως ιδιωτική περιουσία. Καλύπτονται θεσμικά στα όρια της νομιμότητας, αποφασίζουν, αναθέτουν, κατασκευάζουν και τελικά λύνουν και δένουν χωρίς ουσιαστική νομιμοποίηση και χωρίς καμία απολύτως υπόνοια για λογοδοσία. Είναι η ίδια η παραγωγή χώρου στην Ελλάδα, κατά την οποία ο δημόσιος χώρος υφίσταται συστηματικό πλιάτσικο.


*Ο Ευγένιος Μπαλάσης είναι αρχιτέκτονας – πολεοδόμος

Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.: Σχετικά με το γραπτό διαγωνισμό προσλήψεων του ΑΣΕΠ


Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.: Σχετικά με το γραπτό διαγωνισμό προσλήψεων του ΑΣΕΠ


Συνάδελφοι/σες

Η Ομοσπονδία μας από την πρώτη στιγμή ανακοίνωσης διενέργειας Γραπτού Διαγωνισμού ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις Διπλωματούχων Μηχανικών (2Γ/2022), αντέδρασε με τεκμηριωμένη Επιστολή προς το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών και προς τον ΑΣΕΠ. Αντίστοιχες αντιρρήσεις υπέβαλλε και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, οι οποίες όμως δεν ελήφθησαν υπόψη από το Υπουργείο, αν και τέθηκαν και δια ζώσης σε συνάντηση που είχαμε στις 19 Δεκεμβρίου 2022.

Όπως φαίνεται και από τα σχετικά στατιστικά που ανάρτησε ο ΑΣΕΠ, συνολικά, υποβλήθηκαν 107.957 αιτήσεις (78.179 αιτήσεις Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και 29.778 αιτήσεις Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) οι οποίες αφορούν 5.124 θέσεις, πράγμα που σημαίνει ότι 1 θέση εργασίας αντιστοιχεί σε 21 υποψηφίους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώσαμε από το ΦΕΚ του διαγωνισμού αυτός αφορά στην πρόσληψη 1140 θέσεων ΠΕ Μηχανικών (διάφορων ειδικοτήτων) συν αυτούς που μπορούν να προσληφθούν σε θέσεις ΠΕ Πληροφορικής και ΠΕ Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με το σχεδιασμό του Υπ. Εσωτερικών, οι θέσεις αυτές αφορούν προσλήψεις 2 ετών (2023 και 2024). Από την επεξεργασία των στοιχείων που ανάρτησε το ΑΣΕΠ προκύπτουν οι κάτωθι ειδικότητες Μηχανικών:
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΠΛΗΘΟΣ
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ 134
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΜΕΤΑΛΛΕΙΟΛΟΓΩΝ/ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ 204
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ 246
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ- ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ,ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ & ΠΕΡΙΦΕΡ 315
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ-ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ 490
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ/ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ 580
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ-ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ 645
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ / ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ 734
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ / ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ 737
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ 920
ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ 1.788
ΣΥΝΟΛΟ 6.793
ΠΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ 2.882
ΠΕ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΛΛΟΓΩΝ 3.205


Δηλαδή αντιστοιχούν 6793 αιτήσεις Διπλωματούχων Μηχανικών για 1140 θέσεις, δηλαδή περίπου 6 αιτήσεις για 1 θέση, ενώ η γενική αναλογία είναι 20 αιτήσεις για 1 θέση. Η σχετικά χαμηλή συμμετοχή των Διπλωματούχων Μηχανικών στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, παρά το γεγονός ότι έχουν να γίνουν πάνω από δέκα χρόνια νέες προσλήψεις διπλωματούχων μηχανικών στο δημόσιο, ασφαλώς σχετίζεται με τα εμπόδια που τέθηκαν να εξεταστούν σε ύλη διοικητικών άσχετη με τις σπουδές και το επαγγελματικό τους αντικείμενο, τις πολύ χαμηλές αποδοχές της τάξης των 700 ευρώ τον μήνα για όσους επιτύχουν στο διαγωνισμό όταν πιάσουν δουλειά, τις μεγάλες ευθύνες αλλά και το μεγάλο όγκο υποχρεώσεων, που αναμένει τους νεοπροσληφθέντες στις υποστελεχωμένες τεχνικές υπηρεσίες και ΥΔΟΜ. Η σύγκριση αποδοχών αυτή τη στιγμή μεταξύ ιδιωτικού και Δημόσιου τομέα είναι συντριπτική σε βάρος του Δημοσίου (ο εισαγωγικός μισθός είναι 1092 € μεικτά! επί 12 μήνες μια και έχουν καταργηθεί τα δώρα και εξανεμίζεται μισθολογικά όλη η προηγούμενη εμπειρία).

Καλούμε όλους/ες τους συναδέλφους να στηρίξουν και να πλαισιώσουν τις κινητοποιήσεις του επόμενου διαστήματος εκκινώντας από την Απεργία – Αποχή στις ΥΔΟΜ από τις 23 Ιανουαρίου, ώστε να στείλουμε μήνυμα ότι η θεσμική και μισθολογική μας υποβάθμιση μας δεν είναι πια ανεκτή.

Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2023

ΑΝΑΣΑ: ΣΑΘ, Η αδράνεια συνεχίζεται

 ΣΑΘ: Η ΑΔΡΑΝΕΙΑ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

         Ύστερα από την πενταετή περίοδο αδράνειας και πλήρους διάλυσης των δημοκρατικών διαδικασιών του συλλόγου με ευθύνη της ΔΚΜ, με αποτέλεσμα ο σύλλογος να απαξιωθεί κοινωνικά και να γίνει ο περίγελος σε κάθε πρόβλημα που πρόκυπτε στην πόλη ή στους όρους άσκησης του επαγγέλματος, τα αποτελέσματα των εκλογών του στις 27/11/2022 άνοιξαν μια προοπτική ανατροπής της νοσηρής κατάστασης που έθεσε το σύλλογο σε πενταετή γύψο.

              Αυτήν την άποψη εκφράσαμε ως ΑΝΑΣΑ ανοιχτά και δημόσια ήδη από την επόμενη μέρα, δηλώνοντας πως οι υπόλοιπες παρατάξεις πλην ΔΚΜ, δλδ το forum (με 3 έδρες), το σχήμα μας (με 1 έδρα) και η ΣΑΕ (με 1 έδρα) μπορούμε να συγκροτήσουμε άμεσα προεδρείο και να λειτουργήσουμε το σύλλογο βγάζοντας τον από την φορμόλη. Μάλιστα μια τέτοια εξέλιξη, έδειχνε να αποτελεί μονόδρομο για συναδέλφους και συναδέλφισες, ανεξαρτήτως πολιτικής θέσης, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια προβληματίζονται σε σχεση με τη διαχείριση του δημόσιου χώρου από τις αρχές (είτε Δήμος είτε κυβέρνηση) και με αγανάκτηση διαπίστωναν πως ο συλλογικός τους φορέας αποδέχεται σιωπηλά όσα συμβαίνουν απουσιάζοντας από το δημόσιο λόγο της πόλης.

              Ο σύλλογος ήδη θα έπρεπε να λειτουργεί και να εκφράζει άποψη, δείχνοντας ουσιαστικά πως άφησε οριστικά πίσω του την καταστροφική πενταετία ΔΚΜ και πως πήρε έναν άλλο δρόμο. Το δρόμο των ανοιχτών δημοκρατικών και συμμετοχικών διαδικασιών με ανοιχτές τις πόρτες του σε όλους τους συναδέλφους. Το δρόμο της υπεράσπισης του δημοσίου συμφέροντος και της εκφοράς αρχιτεκτονικού λόγου ικανό να εκφράζει τις αγωνίες του κόσμου που βλέπει την πόλη να λεηλατείται από διαφόρων ειδών συμφέροντα, στερώντας του βασικές ανάγκες και επιδεινώνοντας την κατάσταση  σε στέγαση, πράσινο, πολιτισμό, δημοσίους χώρους και συγκοινωνίες. Το δρόμο της υπεράσπισης των δικαιωμάτων των αρχιτεκτόνων που ζουν από τη δουλεία τους, επαγγελματικά, εργασιακά και ασφαλιστικά.

              Είναι σαφές σε όλους πως ένας τέτοιος δρόμος δε μπορεί να έχει συνοδοιπόρους αυτούς που ευθύνονται για την αδράνεια των 5 ετών, πολύ δε περισσότερο όταν στην εκλογοαπολογιστική συνέλευση προσπαθούσαν να μας πείσουν πως όλα ήταν καμωμένα καλώς! Δυστυχώς όμως δεν είναι σαφές σε όλους…

              Έχει περάσει περισσότερο από ένας μήνας κατά τον οποίο το μόνο που περιμένουμε , για να αλλάξει δρόμο ο σύλλογος, είναι να αποδεχτεί την πρόταση μας η ΣΑΕ (παράταξη του ΠΑΣΟΚ) και να συγκροτηθεί προεδρείο από τις 3 παρατάξεις πλήν ΔΚΜ. Δυστυχώς ενώ υπάρχει η δυνατότητα να λειτουργήσει άμεσα ο σύλλογος χωρίς αυτούς που τον κατέστρεψαν σε θέση του προεδρείου, η πενταετία αδράνειας παρατείνεται και το μόνο που λαμβάνουμε ως απάντηση από τη ΣΑΕ είναι «πως αύριο, μεθαύριο θα σας πούμε και πως υπάρχουν πιέσεις». Άραγε ποιος είναι ευνοημένος από αυτήν την παράταση αδράνειας;

              Αν είχε συγκροτηθεί ο σύλλογος με τη μορφή που προτείνουμε δε θα είχε χαθεί πολύτιμος χρόνος και θα μπορούσαμε να έχουμε ήδη βάλει σε μια σειρά το mail και την ιστοσελίδα του ΣΑΘ αποκαθιστώντας την επικοινωνία του συλλόγου με τα μέλη του, να είχαμε προχωρήσει σε δράσεις όπως έκδοση ημερολογίου, διοργάνωση κοπής πίτας. Παράλληλα θα μπορούσαμε να είχαμε αντιδράσει στην απαράδεκτη αύξηση των ασφαλιστικών μας εισφορών από το 2023 κατά 10% (2η αύξηση μέσα σε μια κυβερνητική θητεία ΝΔ), να έχουμε εκφράσει λόγο για τα απαράδεκτά ΕΧΣ για την πόλη και για την εξαφάνιση του πρασίνου με ευθύνη του Δήμου. Και αυτά μόνο στο μήνα που μας πέρασε.

              Αν κάποιος βγαίνει ευνοημένος από την παράταση της πενταετούς αδράνειας είναι οι δυνάμεις που την επέβαλαν. Γι’ αυτό ευθύνη όλων των δυνάμεων που θέλουν να χαράξουν μια διαφορετική πορεία είναι η άμεση συγκρότηση και λειτουργεία του συλλόγου. Εμείς έχουμε διαλέξει συνοδοιπόρους με άξονα την επαναλειτουργία του ΣΑΘ και όχι με κομματικά κριτήρια. Αν το κριτήριο μας ήταν κομματικό δε θα προτείναμε σε κανέναν να συγκροτήσουμε προεδρείο. Οι δρόμοι, όμως για το σύλλογο είναι ήδη χαραγμένοι. Είτε θα αλλάξει πορεία είτε θα μείνει στην αδράνεια. Προς το παρών μένει στην αδράνεια και αυτή τη φορά η ευθύνη δεν είναι της μόνο της ΔΚΜ…

 


Εξώδικη Γνωστοποίηση : ΠΟΕ-ΟΤΑ ,ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ,ΠΟΜΗΤΕΔΥ για Απεργία – Αποχή από 23/1/23 έως και 13/2/23



Εξώδικη Γνωστοποίηση : ΠΟΕ-ΟΤΑ, ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, ΠΟΜΗΤΕΔΥ για Απεργία – Αποχή από 23/1/23 έως και 13/2/23

Απεργία – Αποχή των μελών μας από:

Α. Το πληροφοριακό σύστημα του e-adeies (έλεγχος πληρότητας, βεβαίωση όρων δόμησης, έλεγχος μελετών όπου είναι απαιτητός, προεγκρίσεις, αυτοψίες αυθαιρέτων κατασκευών, αυτοψίες από άποψη δομική, στατική & υγιεινής των οικοδομών, έλεγχος προστίμων – χρηματικοί κατάλογοι, αδειοδοτήσεις – κατοχυρώσεις & ανανεώσεις ανελκυστήρων στο μητρώο, θεωρήσεις οικοδομικών αδειών για σύνδεση με τα δίκτυα, έλεγχος φορολογικών και αμοιβών των μελετητών και έκδοση Πιστοποιητικού Ελέγχου Κατασκευής Π.Ε.Κ.) και έλεγχος για χορήγηση παρεκκλίσεων, για όλες τις Υπηρεσίες Δόμησης της χώρας, με σκοπό την ανάδειξη των τεραστίων προβλημάτων, στη στελέχωση και τη λειτουργία τους από 23 Ιανουαρίου έως και 13 Φεβρουαρίου 2023.

Β. Τη Σύνταξη πράξεων προσκυρώσεων – τακτοποιήσεων και αναλογισμού, υποχρεώσεων λόγω ρυμοτομίας, πράξεων εφαρμογής, πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα, βεβαιώσεων αρτιότητας – οικοδομησιμότητας, πρωτόκολλα αδυνάτου τακτοποιήσεων, κλπ.

Γ. Τη συμμετοχή των μελών μας στα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής (Σ.Α.), ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. Α’ και Β’.

Δ. Την ηλεκτρονική πλατφόρμα διενέργειας ελέγχων των ελεγκτών δόμησηςΠροκήρυξη Πανελλαδικής Στάσης Εργασίας την Πέμπτη 02 Φεβρουαρίου 2023 από την έναρξη του ωραρίου έως τις 12μ.μ. και πραγματοποίηση συγκέντρωσης διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στις 10.00 π.μ.



ΠΡΟΣ

Υπουργό Εσωτερικών (κοινοποιούμενη και στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, στα εποπτευόμενα ΝΠΔΔ και στο σύνολο των ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού. )
Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας (κοινοποιούμενη και στα εποπτευόμενα ΝΠΔΔ)
Υπουργό Οικονομικών

**************

ΚΟΙΝΟΠΟΙΟΥΜΕΝΗ και στους παρακάτω:Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.)
Ένωση Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝ.Π.Ε.)
Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (Τ.Ε.Ε.)

Οι Ομοσπονδίες που συνυπογράφουμε τα παρακάτω, μετά από σειρά κοινών δράσεων, δηλώνουμε την κοινή μας θέληση να αντισταθούμε στη γενικευμένη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης κρίσιμων Δημόσιων Λειτουργιών, να ενημερώσουμε την κοινωνία για τις επιπτώσεις τους και να προγραμματίσουμε νέες κοινές δράσεις.

Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2023

Συντάξεις πείνας για το 80% των ελευθέρων επαγγελματιών!


Συντάξεις πείνας για το 80% των ελευθέρων επαγγελματιών!
15-01-2023 - Πηγή: sofokleousin.gr

Συντάξεις πείνας θα λάβει πάνω το 80% των ελευθέρων επαγγελματιών, καθώς η ασφαλιστική κατηγορία που επιλέγουν δίνει συντάξιμες αποδοχές κάτω από 800 ευρώ, ακόμη και με εξάντληση του ασφαλιστικού χρόνου.

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούμενοι έχουν περιθώριο έως την 31η Ιανουαρίου να επιλέξουν την ασφαλιστική κατηγορία στην οποία θα ενταχθούν το 2023, αλλά όπως δείχνει η εμπειρία των προηγούμενων ετών, διαλέγουν κατά συντριπτική πλειοψηφία, σε ποσοστό άνω του 80%, την πρώτη κατηγορία με τις χαμηλότερες εισφορές.


Σημειώνεται πως κάθε χρόνο έχουν τη δυνατότητα να αλλάζουν την επιλογή τους στην αρχή του έτους, αλλά όχι ενδιάμεσα του έτους, ενώ εάν δεν επιλέξουν κατηγορία έως το τέλος Ιανουαρίου, θα παραμείνουν σε εκείνη που ήταν το 2022.

Η επιλογή της χαμηλότερης ασφαλιστικής κατηγορίας «επιβάλλεται» φέτος και εξαιτίας της αύξησης των εισφορών από την 1η Ιανουαρίου 2023, λόγω της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής που προβλέπει ο ν. Βρούτση, κατά ποσοστό μάλιστα 9,6%.

Έτσι, προκειμένου να μετριάσουν το κόστος των αυξημένων εισφορών εκτιμάται ότι όσοι ήταν ήδη στην πρώτη κατηγορία θα παραμείνουν σε αυτή, ενώ ήταν σε υψηλότερες ασφαλιστικές κατηγορίες το 2022, ένα μέρος τους θα κατέβει κατηγορία.
Τι σύνταξη «βγάζει» κάθε ασφαλιστική κατηγορία

Πάντως και για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους, ισχύει πλέον ο κανόνας ότι οι συντάξιμες αποδοχές θα είναι ανάλογες των εισφορών που έχουν καταβληθεί στον ασφαλιστικό βίο.

Με βάση τις προβολές του ΕΦΚΑ, προκειμένου ο ελεύθερος επαγγελματίας να λάβει σύνταξη άνω των 1.000 ευρώ (μικτές αποδοχές) θα πρέπει να ενταχθεί από την 4η ασφαλιστική κατηγορία και πάνω και να καταβάλει μηνιαία εισφορά 363 ευρώ μέχρι και το 2022 ή 397,85 ευρώ τον μήνα, με την αύξηση που θα ισχύσει από τον Ιανουάριο του 2023.

Αναλυτικότερα, οι συντάξεις (μικτές αποδοχές) που «βγάζει» κάθε ασφαλιστική κατηγορία, με βάση τις εισφορές που ίσχυσαν έως και το 2022 είναι οι ακόλουθες:

1η ασφαλιστική κατηγορία: 210 ευρώ συν 10 ευρώ υπέρ ΟΑΕΔ, σύνολο 220 ευρώΜε 15 έτη ασφάλισης, σύνταξη 435,51 ευρώ
Με 25 έτη ασφάλισης, σύνταξη 541,17 ευρώ
Με 35 έτη ασφάλισης, σύνταξη 672 ευρώ
Με 40 έτη ασφάλισης, σύνταξη 771,5 ευρώ

2η ασφαλιστική κατηγορία: 252 ευρώ συν 10 ευρώ υπέρ ΟΑΕΔ, σύνολο 262 ευρώΜε 15 έτη ασφάλισης, σύνταξη 452,83 ευρώ
Με 25 έτη ασφάλισης, σύνταξη 571,59 ευρώ
Με 35 έτη ασφάλισης, σύνταξη 728 ευρώ
Με 40 έτη ασφάλισης, σύνταξη 846,5 ευρώ

3η ασφαλιστική κατηγορία: 302 ευρώ συν 10 ευρώ υπέρ ΟΑΕΔ, σύνολο 312 ευρώΜε 15 έτη ασφάλισης, σύνταξη 482,29 ευρώ
Με 25 έτη ασφάλισης, σύνταξη 623,3 ευρώ
Με 35 έτη ασφάλισης, σύνταξη 822,96 ευρώ
Με 40 έτη ασφάλισης, σύνταξη 974 ευρώ

4η ασφαλιστική κατηγορία: 363 ευρώ συν 10 ευρώ υπέρ ΟΑΕΔ, σύνολο 373 ευρώΜε 15 έτη ασφάλισης, σύνταξη 517,51 ευρώ
Με 25 έτη ασφάλισης, σύνταξη 685,16 ευρώ
Με 35 έτη ασφάλισης, σύνταξη 936,42 ευρώ
Με 40 έτη ασφάλισης, σύνταξη 1.126,5 ευρώ

5η ασφαλιστική κατηγορία: 425 ευρώ συν 10 ευρώ υπέρ ΟΑΕΔ, σύνολο 435 ευρώΜε 15 έτη ασφάλισης, σύνταξη 553,32 ευρώ
Με 25 έτη ασφάλισης, σύνταξη 748,02 ευρώ
Με 35 έτη ασφάλισης, σύνταξη 1.051,74 ευρώ
Με 40 έτη ασφάλισης, σύνταξη 1.281,5 ευρώ

6η ασφαλιστική κατηγορία: 566 ευρώ συν 10 ευρώ υπέρ ΟΑΕΔ, σύνολο 576 ευρώΜε 15 έτη ασφάλισης, σύνταξη 634,75 ευρώ
Με 25 έτη ασφάλισης, σύνταξη 891 ευρώ
Με 35 έτη ασφάλισης, σύνταξη 1.314 ευρώ
Με 40 έτη ασφάλισης, σύνταξη 1.634 ευρώ