Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2021

Εισήγηση προς το Γενικό Συμβούλιο της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ στις 3/12



Αθήνα, 2-12-2021

Αρ. Πρωτ. :

Προς: Α' Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ



Θέμα: Εισήγηση προς το Γενικό Συμβούλιο της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ στις 3/12

Τα δύο προηγούμενα Γενικά Συμβούλια πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά το Νοέμβρη του 2020 και τον Απρίλη του 2021, οπότε θα ασχοληθούμε κυρίως με την περίοδο Μάρτιος – Νοέμβριος 2021. Η περίοδος αυτή καθορίζεται ακόμη από την εξέλιξη της Πανδημίας. Δυστυχώς η τελευταία συνεχίζει να καθορίζει τις εξελίξεις και ανέδειξε με τον πλέον σαφή τρόπο ότι μόνο ένα ισχυρά στελεχωμένο και οργανωμένο Σύστημα Δημόσιας Υγείας αλλά και Υποδομών μπορεί να αντιμετωπίσει αντίστοιχες καταστάσεις. Ο νεοφιλελεύθερος μύθος ότι η «αγορά» θα τα επιλύσει όλα, κατέρρευσε παταγωδώς ιδίως στις μητροπόλεις του (ΗΠΑ, Δυτ. Ευρώπη). Στη χώρα μας παρά τους αρχικούς πανηγυρισμούς, η κατάσταση παραμένει επιδεινούμενη με μια αποτυχημένη πολιτική διαχείρισης της Δημόσιας Υγείας, που έχει ως αποτέλεσμα να έχουμε δεκάδες νεκρούς κάθε ημέρα και για μεγάλο χρονικό διάστημα, αφού το δημόσιο σύστημα υγείας, τα νοσοκομεία, που είναι το μοναδικό καταφύγιο για τη φροντίδα της υγείας του λαού, να βρίσκεται ακόμη μια φορά ένα βήμα πριν από την κατάρρευση. Αντί για πραγματικά μέτρα προστασίας ειδικά στους χώρους εργασίας και στα μέσα μαζικής μεταφοράς, λαμβάνονται αντιφατικά μέτρα «ατομικής ευθύνης», διχασμού και περιορισμών. Το πρόγραμμα εμβολιασμών αποδείχθηκε λόγω της πολιτικής της ΕΕ, σε πεδίο κερδοφορίας, αντί για προστασίας του πληθυσμού, η δε Ελλάδα πέφτει συνεχώς σε όλους τους σχετικούς διεθνείς δείκτες. Η οικονομική ύφεση στη χώρα είναι από τις μεγαλύτερες διεθνώς, ενώ αυτή δρα σωρευτικά στα προηγούμενα έντεκα μνημονιακά χρόνια που έχουν γονατίσει τους εργαζόμενους. Είναι προφανές σε όλους και όλες πια ότι αυτή θα συνοδευτεί από νέο γύρο περιοριστικών πολιτικών που θα φορτώσουν και αυτή την κρίση στις πλάτες των εργαζομένων. Το περίφημο δε “Ταμείο Ανάκαμψης” κινδυνεύει να χρηματοδοτήσει την κερδοφορία των επιχειρηματιών και όχι τις πραγματικές κοινωνικές ανάγκες, ενώ είναι δεδομένο ότι θα συνοδεύεται από σκληρά προαπαιτούμενα μέτρα και επιτήρηση μνημονιακού τύπου.

Η κυβέρνηση αξιοποίησε την πανδημία για να επιταχύνει την αντιεργατική της ατζέντα. Επιτάχυνε τη νομοθέτηση με πλήθος νόμων κατά των εργαζομένων, της κοινωνίας και του περιβάλλοντος και ταυτόχρονα απαγόρευε οποιαδήποτε διαμαρτυρία. Ζήσαμε και ζούμε ένα γενικευμένο κρατικό αυταρχισμό που ξεσπά ενάντια σε οποιαδήποτε κινητοποίηση και διεκδίκηση, ενώ σύντομα έρχονται νέοι περιορισμοί στα σωματεία και στις απεργίες, με την εφαρμογή του νόμου Χατζηδάκη. Μαζί με την υποτίμηση της εργασίας, του Δημοσίου Ελέγχου και του περιβάλλοντος, έχει έρθει και η προκλητική εξυπηρέτηση «επενδυτών» και ιδιωτικών συμφερόντων, ακόμη και μετά τις φυσικές καταστροφές. «Επιτελικό κράτος» για λίγους, υποστελεχωμένο, κακοπληρωμένο και υπό τη συνεχή απειλή διώξεων για τους πολλούς.

Τα σημαντικότερα θέματα που η Ομοσπονδία μας η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, αντιμετώπισε αυτό το διάστημα είναι πλήθος νομοθετημάτων που βάλουν ευθέως τον κλάδο μας:

Ν.4782/21 για τις Δημόσιες Συμβάσεις

Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου 2021

ΔΤ ΑΜΑΚ: Ενεργειακή κρίση: ανάπτυξη για τις αγορές, κρίση για την κοινωνία

ΔΤ ΑΜΑΚ: Ενεργειακή κρίση: ανάπτυξη για τις αγορές, κρίση για την κοινωνία




ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΑΜΑΚ

01 Δεκεμβρίου 2021

Ενεργειακή κρίση: ανάπτυξη για τις αγορές, κρίση για την κοινωνία!

Η ραγδαία αύξηση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας, των καυσίμων, αλλά και των άλλων προϊόντων που επηρεάζονται από το ενεργειακό κόστος, που ήλθε ως εφιάλτης να προσθέσει το βάρος της σε μια ήδη πολύ επιβαρυμένη κοινωνία, δεν αποτελεί κεραυνό εν αιθρία. Η ενεργειακή κρίση ήταν αναμενόμενη από τη στιγμή που η ευθύνη του ενεργειακού σχεδιασμού μεταφέρθηκε από τον δημόσιο τομέα στον ιδιωτικό, με την πολιτική της Ε.Ε. για παραγωγή και προμήθεια της ενέργειας από μια πλήρως απελευθερωμένη αγορά που λειτουργεί με χρηματιστηριακούς όρους. Κι αυτό γιατί κατά κανόνα, οι ιδιωτικοποιήσεις των δημόσιων αγαθών συνεπάγονται αυξήσεις για τους τελικούς καταναλωτές, αλλά υπόκεινται και σε περιοδικές κρίσεις ως τομείς μιας οικονομίας που ανέκαθεν και, με ιδιαίτερη ένταση τα τελευταία χρόνια, παράγει κέρδη για όλο και λιγότερους και φτώχεια για όλο και περισσότερους.

Η απανθρακοποίηση ως αναδιάρθρωση στον τομέα της ενέργειας είναι μια ιδιαίτερα ακριβή υπόθεση, όχι μόνο εξ αιτίας του ειδικού βάρους που έχει στη λειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας και του ιστορικού των συγκρούσεων – ακόμα και πολεμικών - που φέρει, αλλά και επειδή εξελίσσεται υλοποιώντας έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, χωρίς να εξασφαλίζει την απόσυρση έργων που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα. Αυτό συμβαίνει για τους εξής λόγους:

· η επί δύο δεκαετίες συστηματική εγκατάσταση μονάδων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας έχει πολύ μικρή συμβολή στο ενεργειακό μίγμα, ενώ ήταν εξ αρχής γνωστό ότι ο δρόμος για την αποθήκευση ενέργειας ήταν και είναι ακόμα πολύ μακρύς,

· το φυσικό αέριο επελέγη ως «μεταβατικό καύσιμο», ενώ και η πυρηνική ενέργεια επανέρχεται σήμερα δυναμικά με όπλο της το επιχείρημα ότι δεν παράγει αέριους ρύπους,

· η ενεργειακή αποδοτικότητα και η εξοικονόμηση ενέργειας παραμένουν ευχολόγιο, αφού είναι ενταγμένες σε ένα καταναλωτικό πρότυπο, όπου η συνολική κατανάλωση ενέργειας συνεχίζει να αυξάνεται.

Στη χώρα μας η απανθρακοποίηση εκφράζεται ως εσπευσμένη απολιγνιτοποίηση. Οι μονάδες λιγνίτη που αποσύρονται αντικαθίστανται με μονάδες φυσικού αερίου που έχουν ήδη κατασκευαστεί και άλλες που προγραμματίζονται, έχοντας αυξήσει την εξάρτηση της χώρας από μια πηγή ενέργειας που γίνεται όλο και πιο ακριβή. Η συνολική τους ισχύς υπερβαίνει την ισχύ που απαιτείται για την απόκριση στη ζήτηση. Σήμερα είναι εγκατεστημένες στη χώρα μας μονάδες φυσικού αερίου ισχύος περίπου 5.000 MW, που το 2020 κάλυψαν το 36% της ζήτησης και βρίσκονται υπό αδειοδότηση νέες μονάδες ισχύος περίπου 4.000 MW.

Παράλληλα χτίζεται ένα σύνολο από έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που στο τέλος του 2020 ανερχόταν σε ισχύ 7341 MW - τα 3810 MW αφορούν Α/Π και τα 3082 MW Φ/Β- αλλά παρήγαγε μόνο το 18 % της ενέργειας που καταναλώνεται. Η υπόλοιπη ζήτηση καλύφθηκε από μονάδες λιγνιτικές (11%) και υδροηλεκτρικές (6%), αλλά και από εισαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας από τις χώρες της Βαλκανικής, την Τουρκία και την Ιταλία σε ποσοστό 18%. (Πηγή: ΑΔΜΗΕ, Δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς 2022-2031).

Στα ερωτήματα που διατυπώνονται, οι απαντήσεις είναι αόριστες και σχετίζονται με μια προοπτική εξαγωγής ενέργειας. Για τα ζητήματα αυτά η κοινωνία ουδέποτε ερωτήθηκε αν αυτό είναι το όραμά της για το μέλλον.

Η «πράσινη συμφωνία» απολαμβάνει το μεγαλύτερο ποσοστό των τρεχουσών χρηματοδοτήσεων (ΕΣΠΑ, Ελλάδα 2.0, Ταμείο Ανάκαμψης κ.α.) με τα ενεργειακά έργα να πρωταγωνιστούν. Για τα έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των νέων δρόμων και δικτύων απαιτείται πρόσβαση σε πολύ μεγάλες εκτάσεις γης, σε βάρος του φυσικού περιβάλλοντος αλλά και των δραστηριοτήτων στην ύπαιθρο που χρειάζονται καλλιεργήσιμη γη και βοσκοτόπια, προκαλώντας μετακίνηση του πληθυσμού στα μεγάλα αστικά κέντρα και αύξηση του αριθμού των πολιτών που θα καταλήξουν να ζουν με επιδόματα από μηχανισμούς για τη φτώχεια -ενεργειακή και μη- που υπάρχουν ή δημιουργούνται τώρα. Η απειλή για επικείμενη επισιτιστική κρίση αποκρύπτεται, και οι αιτίες της ανεργίας συσκοτίζονται.

Η καταστροφή αυτή συντελείται με ένα Χωροταξικό Πλαίσιο που ακόμα και από την κυβέρνηση θεωρείται παρωχημένο, αλλά που όμως έχει αναχθεί σε υπερ-νόμο απόλυτης προτεραιότητας και που έχει καταστήσει ανενεργό στην πράξη ένα μεγάλο μέρος της υφιστάμενης περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Σήμερα έχουν χαθεί ακόμα και τα προσχήματα στον τομέα του χωροταξικού σχεδιασμού, αφού όλα τα έργα υλοποιούνται με αυτό το –κατά τ’ άλλα παρωχημένο- Χωροταξικό Πλαίσιο, αλλά και με απουσία Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό που παραμένει εδώ και καιρό στα αζήτητα ακόμα και από τους εμπλεκόμενους με το τουρισμό φορείς και τα ΜΜΕ. Τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια είναι «Χωροταξικά σε αναμονή», αφού πολλές από τις κατευθύνσεις τους αναμένουν την επικύρωσή τους από τα τομεακά Ειδικά Πλαίσια.

Τι θα χωροθετήσει το αναθεωρημένο χωροταξικό των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας;

Το επενδυτικό ενδιαφέρον για έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ξεπερνάει σήμερα την ισχύ των 100 GW! Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι όλα αυτά τα έργα δεν θα γίνουν και ότι επιδιώκει την αποσυμφόρηση του τοπίου, έτσι ώστε να μειωθούν και οι πολύ μεγάλες αντιδράσεις που είναι σε εξέλιξη σε όλη τη χώρα. Όμως τα μέτρα που έχει πάρει μέχρι τώρα είναι ή στην κατεύθυνση ενθάρρυνσης των επενδύσεων, ή μέτρα οικονομικού χαρακτήρα που ευνοούν κατά κανόνα τις πολύ μεγάλες επενδύσεις. Κανένα μέτρο δεν έχει ληφθεί για την προστασία του περιβάλλοντος και των δραστηριοτήτων του πρωτογενή τομέα και του τουρισμού. Οι Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες και η αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ θα έρθουν κατόπιν εορτής, όταν η μη αναστρέψιμη καταστροφή θα έχει συντελεστεί.

Η ολοκλήρωση της αναθεώρησης του Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ τοποθετείται στο τέλος του 2022. Στελέχη των ενεργειακών εταιρειών έχουν δηλώσει κατηγορηματικά ότι δεν επιθυμούν οριζόντιες ρυθμίσεις για αποκλεισμό περιοχών από τη δυνατότητά τους να υλοποιήσουν έργα ΑΠΕ. Κυβερνητικά στελέχη δηλώνουν θετικά σε οριζόντιες ρυθμίσεις για αποκλεισμό εγκατάστασης αιολικών σταθμών σε «ψηλά βουνά και μικρά νησιά» χωρίς ωστόσο να συγκεκριμενοποιούν ούτε τι νοείται ως «ψηλό βουνό» ούτε τι νοείται ως «μικρό νησί», έτσι ώστε να δώσουν ένα μήνυμα για τις προθέσεις τους.

Γιατί αλήθεια αφού η κυβέρνηση αναγνωρίζει το πρόβλημα και αφού, τόσο οι Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες, όσο και η αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ καθυστερούν, δεν προβαίνει σε νομοθετικές παρεμβάσεις σαν αυτές που κάνει για τα ενεργειακά σε κάθε νομοσχέδιο που εισάγεται στη Βουλή, είτε στο σώμα των νομοσχεδίων, είτε με τροπολογίες που όμως είναι πάντα στην κατεύθυνση διευκόλυνσης των επενδυτών;

Δύο τέτοιου είδους νομοθετικές παρεμβάσεις, αφορούν στην Κρήτη και είναι πολύ κρίσιμες:



· Με την πρώτη ρύθμιση, ενώ πάγωσαν τα έργα αποθήκευσης ενέργειας σε ολόκληρη τη χώρα μέχρις ότου ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο για την αποθήκευση ενέργειας, για την Κρήτη και τα άλλα νησιά προβλέπεται η συνέχιση αδειοδότησης «υβριδικών έργων», παρά το γεγονός ότι αυτά αποτελούν υποκατηγορία των έργων αποθήκευσης ενέργειας. (Ν. 4819/20021, άρθρ. 130)

· Με τη δεύτερη ρύθμιση δόθηκε η δυνατότητα να «επικαιροποιηθούν» άδειες παραγωγής για αιολικούς σταθμούς που είχαν λάβει άδειες παραγωγής προ δεκαετίας, με την προϋπόθεση οι εταιρείες να κατασκευάσουν ηλεκτρικές διασυνδέσεις με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ενέργειας. Σήμερα που στην Κρήτη τα έργα των διασυνδέσεων εκτελούνται από τον Διαχειριστή του Δικτύου Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ), οι εταιρείες απαλλάσσονται από την υποχρέωση αυτή, διατηρώντας όμως τη δυνατότητα να δεσμεύουν τις ίδιες δεκάδες θέσεις στα βουνά που είχαν δεσμεύσει για έργα με διαφορετικά χαρακτηριστικά. (Ν. 4821/2021, άρθρ. 100)



Μόνο αυτές οι δύο ρυθμίσεις συνεπάγονται για την Κρήτη «επικαιροποίηση» αδειών έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ισχύος άνω των 2.500 MW, χωρίς να συνυπολογιστούν τα έργα ισχύος 2.750 MWπου η ΔΕΗ προγραμματίζει στην Κρήτη και βρίσκονται επί μία δεκαετία σε φάση αξιολόγησης (!), ούτε και τα πολυάριθμα φωτοβολταϊκά που απεικονίζονται στον χάρτη της ΡΑΕ.

Γιατί αλήθεια η κυβέρνηση έχει επιλέξει το δρόμο της «αυξημένης φιλοδοξίας» και αυξημένης βιασύνης στην υλοποίηση της «πράσινης συμφωνίας» με χαρακτηριστικά πρωταθλητισμού, αγνοώντας τα χαρακτηριστικά της χώρας μας, όταν οι επιλογές της συνεπάγονται τόσο μεγάλο οικονομικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος;

Σύρος: Τρεις αγωγές και πέντε εξώδικα για μια ερώτηση και τρεις συνεντεύξεις!

Σύρος: Τρεις αγωγές και πέντε εξώδικα για μια ερώτηση και τρεις συνεντεύξεις!
Της Σταυρούλας Πουλημένη

1 Δεκεμβρίου, 2021, 7:24 μμ

Οι αγωγές εναντίον του Παρατηρητηρίου Ποιότητας Περιβάλλοντος Σύρου (ΠΠΠΣ) είναι η πιο εξόφθαλμη υπόθεση SLAPP (Στρατηγικές νομικές αγωγές ενάντια στη συμμετοχή του κοινού) στην Ελλάδα. Οι αγωγές αυτές, που απαντιούνται συχνά στο εξωτερικό, γίνονται από μεγάλες εταιρείες και κέντρα εξουσίας ενάντια σε πολίτες, κινήματα και δημοσιογράφους που υπερασπίζονται κοινωνικά δικαιώματα, το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. Στόχος σε κάθε τέτοια περίπτωση είναι ο εκφοβισμός, η οικονομική και ψυχολογική εξάντληση αλλά και η παύση κάθε ενασχόλησης με τον ελέγχο των αρχών, της δραστηριότητας εταιρειών και της εκάστοτε εξουσίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, πρόκειται για τρεις αγωγές από τον Όμιλο ONEX (ONEΞ) που διαχειρίζεται το Νεώριο της Σύρου, με τις οποίες αξιώνει συνολικά άνω των 3 εκατομμυρίων ευρώ από έναν πολυπληθή σύλλογο και δύο μέλη του ατομικά, που απλά έκαναν μία ερώτηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος εκφράζοντας την ανησυχία τους για θέματα ρύπανσης και δημόσιας υγείας και έδωσαν τρεις συνεντεύξεις για να δημοσιοποιήσουν τη βροχή των αγωγών που δέχτηκαν!

Με αφορμή τη συζήτηση της υπόθεσης στις 10 Δεκεμβρίου στη Σύρο, μιλήσαμε με τα δύο μέλη του ΠΠΠΣ, τον Στράτο Ζολώτα, πρόεδρο του ΔΣ του ΠΠΠΣ, και τον Αλέξανδρο Μπίστη, εναντίον των οποίων στρέφονται οι δύο εκ των τριών αγωγών, ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ έκαστη, προκειμένου να μας εξιστορήσουν το χρονικό της αντιδικίας αλλά και την κινητοποίηση εκατοντάδων κατοίκων του νησιού για την υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος και τις επιπτώσεις που αυτή μπορεί να έχει στη δημόσια υγεία.

Η ανησυχία οδηγεί στην οργάνωση των κατοίκων

«Το θέμα της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης από τη βιομηχανία του ναυπηγείου είναι παλιό, γιατί πρόκειται για μια βιομηχανία που λειτουργεί εδώ και δεκαετίες στο νησί» μας λέει ο Στράτος Ζολώτας.

Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου 2021

«Πνίγηκαν» στις υποσχέσεις για αντιπλημμυρικά

«Πνίγηκαν» στις υποσχέσεις για αντιπλημμυρικά

Το μπρος-πίσω στη διαδικασία που προκάλεσε ο ορισμός αναδόχου εταιρείας από το ΥΠΕΝ, έπειτα από την κεντρική επιλογή της κυβέρνησης για ΣΔΙΤ στις πυρόπληκτες περιοχές, με τις αναδόχους εταιρείες να μην έχουν εμπειρία σε τέτοιου είδους έργα ● Μέσα στις επόμενες μέρες ολοκληρώνεται διαγωνισμός και ξεκινούν τα έργα, απαντά μέσω της «Εφ.Συν.» ο «ανάδοχος» όμιλος Ελληνικά Πετρέλαια.

Οι καταστροφικές πλημμύρες για τις οποίες προειδοποιούσαν εδώ και καιρό οι κάτοικοι στις πυρόπληκτες περιοχές των Γερανείων στον Σχίνο Κορινθίας σημειώθηκαν τελικά το περασμένο Σαββατοκύριακο, παρότι από τις αρχές Ιουνίου υπάρχει μελέτη του Δασαρχείου Κορινθίας για αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά έργα που δεν έχει αρχίσει να υλοποιείται. Ενδεικτικό της καταστροφής από την έντονη βροχόπτωση είναι ότι στον ήδη προβληματικό δρόμο Σχίνου – Αλεποχωρίου σημειώθηκαν 19 κατολισθήσεις που τον καθιστούν απροσπέλαστο για αρκετό χρονικό διάστημα, αποκλείοντας για μέρες τους λιγοστούς ηλικιωμένους κατοίκους και κόβοντας την πρόσβαση προς την Αττική, ενώ κινδύνευσαν σπίτια και περαστικοί οδηγοί.


Eγκλωβισμένο Ι.Χ.

Ανεπίσημα αποτελέσματα εκλογών ΣΜΤ 2021

 Προσωρινά (ανεπίσημα) αποτελέσματα εκλογών ΣΜΤ 2021

Α ΚΑΛΠΗ ΑΘΗΝΑΣΒ ΚΑΛΠΗ ΑΘΗΝΑΣΑ+Β ΑΘΗΝΑΣΠΑΤΡΑΛΑΡΙΣΑΧΑΝΙΑΗΡΑΚΛΕΙΟΣΥΝΟΛΑ
ΕΣΑΚ28923051940443527665
ΑΠΤ26524350817122525587
ΑΡΠΑ (ΡΙΣΤάΡΤ, αριστερές δυνάμεις)210147357911513395
ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ859017510452196
ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ53571101711120
ΤΑΞ. ΠΟΡΕΙΑ121022131633
ΕΡΓΑΣ6511000011
ΛΕΥΚΑ11250108
ΑΚΥΡΑ314401110
ΣΥΝΟΛΟ ΚΑΛΠΗΣ9247841708877184752025


Ποσοστά:
ΕΣΑΚ 32,9%
ΑΠΤ 29%
ΑΡΠΑ19,5%
Συνάρτηση 9,7%
ΑΣΤ 5,9%
Ταξική Πορεία 1,6%
ΕΡΓΑΣ 0,5%

Για να δείτε παλαιότερα αποτελέσματα εδώ:

Ξανά στο ΣτΕ για τη μαρίνα Βουλιαγμένης

Η χερσόνησος του Λαιμού σε αεροφωτογραφία του Ιουλίου 2018 με τις κτιριακές εγκαταστάσεις του «Αστέρα» σε πρώτο πλάνο. Κάτω, η μαρίνα Βουλιαγμένης την ίδια περίοδο και στιγμιότυπο από τις εργασίες που εκτελούνταν φέτος το καλοκαίρι

Ξανά στο ΣτΕ για τη μαρίνα Βουλιαγμένης

Αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατέθεσαν κάτοικοι της περιοχής για να σταματήσουν άμεσα οι εργασίες. ● «Χωροταξικό πραξικόπημα» χαρακτηρίζονται σε γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας τα έργα με τα οποία μεγαλώνει υπέρμετρα το μικρό λιμανάκι και αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του όρμου Ζωστήρος και της χερσονήσου του Λαιμού.


Ενα έργο «αχρείαστο» που «δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον σε οποιαδήποτε έκφανσή του», αλλά «εξυπηρετεί αποκλειστικώς ιδιωτικά συμφέροντα».

Ενα έργο «πολλαπλώς επιζήμιο, καθώς θα διαταράξει το τοπίο και τη συνήθη ζωή των κατοίκων της περιοχής». Ενα έργο που «η σύλληψη και υλοποίησή του υπαγορεύθηκαν κατά τα κελεύσματα της αγρίας τουριστικής αγοράς». Ενα «χωροταξικό πραξικόπημα». Το ξεκίνημα μιας «δεινής περιπέτειας».

Οι παραπάνω αναφορές δεν διατυπώθηκαν από κάποιες… τοπικές Κασσάνδρες. Αποτελούν αποσπάσματα από την έγγραφη γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας για το έργο της μαρίνας Βουλιαγμένης - «το επίνειον της ιδιωτικής τουριστικής “κωμόπολης” του Αστέρος Βουλιαγμένης», όπως περιγράφεται από το Επιμελητήριο.


Η μαρίνα Βουλιαγμένης κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ‘60 από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού και κατέστη αναπόσπαστο στοιχείο της χωροταξίας της ευρύτερης περιοχής. Δεκαετίες αργότερα, το 2012, στην αρχή της οικονομικής κρίσης, ήταν μαζί με τον Αστέρα Βουλιαγμένης από τα πρώτα φιλέτα του Δημοσίου που μισθώθηκαν σε ιδιώτες, συγκεκριμένα στην εταιρεία «Αστήρ Μαρίνα Βουλιαγμένης Α.Ε.», για 40 χρόνια.

Το έργο, που στοχεύει στην αναβάθμιση του τουριστικού λιμένα της Βουλιαγμένης, είναι σήμερα σε εξέλιξη, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2022. Εχει προκαλέσει αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία. «Πιστεύουμε ως κάτοικοι ότι θα προκληθεί μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή στον όρμο, στις παραλίες και όχι μόνο. Η μικρή μαρίνα μεγαλώνει υπέρμετρα», σχολιάζει στην «Εφ.Συν.» ο Γ. Γκιώνης, κάτοικος Βουλιαγμένης.

EUROKINISSI
«Μας κορόιδευαν»

Στις 30 του περασμένου Ιουλίου κάτοικοι προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά του έργου. Ωστόσο, μαθαίνοντας πρόσφατα ότι η προσφυγή τους -παρότι πέρασαν τρεις και πλέον μήνες- «δεν έχει πάρει ούτε ημερομηνία εκδίκασης, ούτε έχει προωθηθεί σε κάποιον εισηγητή του ΣτΕ», όπως περιγράφει ο κ. Γκιώνης, οι κάτοικοι κατέθεσαν στις 18 Νοεμβρίου αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο ανώτατο δικαστήριο της χώρας, ζητώντας να σταματήσουν οι εργασίες μέχρι να εκδικαστεί η προσφυγή τους.

«Οταν ξεκίνησε το έργο μάς έλεγαν ότι η μαρίνα δεν μεγαλώνει. Ο κόσμος δεν ήξερε τι πρόκειται να γίνει. Μας κορόιδευαν», μας λέει χαρακτηριστικά ο κ. Γκιώνης. Λεπτομέρειες του έργου έγιναν γνωστές όταν έφτασε προς συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης τον Μάιο του 2020, όπου και πήρε θετική γνωμοδότηση. Ακολούθως, τον επόμενο μήνα, θετική γνώμη για το έργο έδωσε το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής.

Μεσολάβησαν οι πρώτες κινητοποιήσεις των κατοίκων, αλλά και η γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας, στο οποίο είχε απευθυνθεί η «Λαϊκή Συσπείρωση Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης». Η γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου είναι «κόλαφος» για το έργο και, σύμφωνα με τοπικούς πολιτικούς, οδήγησε υποστηρικτές του έργου σε αλλαγή στάσης.

Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη γνωμοδότηση -που υπογράφεται από τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου, Γ. Χριστοφορίδη, και συντάχθηκε στις 9/6/2020- το έργο στη μαρίνα Βουλιαγμένης θα επιφέρει «κοσμογονική» αλλαγή τόσο στη λιμενική εγκατάσταση όσο και στο τοπίο του όρμου Ζωστήρος. Ειδικότερα:

● Ο υφιστάμενος προσήνεμος μόλος θα καθαιρεθεί και θα ανακατασκευαστεί εξ ολοκλήρου, με πλάτος μεγαλύτερο κατά 20 μέτρα τουλάχιστον και μήκος μεγαλύτερο κατά περίπου 178 μέτρα.

● Ο υπήνεμος μόλος θα επεκταθεί κατά 134 μέτρα.

● Στο ακρομόλιο θα κατασκευαστεί ελικοδρόμιο.

● Στη χερσαία ζώνη θα αποψιλωθούν 4 στρέμματα υψηλόκορμης βλάστησης πεύκης, θα δομηθούν επιφάνειες 4.800 τ.μ. και θα ανεγερθούν -μεταξύ άλλων- κτίρια για καταστήματα και γραφεία ύψους μέχρι 8,5 μέτρων.

● Θα κατασκευαστεί υπόγειος χώρος στάθμευσης 8.000 τ.μ. και 410 θέσεων.

Σύμφωνα με το Επιμελητήριο, το έργο «θα αλλάξει ριζικώς και επί τα χείρω το τοπίο του όρμου Ζωστήρος και θα προκαλέσει μετά βεβαιότητας διαβρωτικά φαινόμενα στις αμμώδεις ακτές κολύμβησης». Με τις εντατικές χρήσεις της χερσαίας ζώνης και την προσέγγιση μεγάλων πλοίων και ελικοπτέρων «θα διαταράξει αυταποδείκτως τους υφιστάμενους όρους διαβίωσης των κατοίκων της περιοχής, τους οποίους δεν πρόκειται να ωφελήσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο.

Η συμβολή [του έργου] στην τοπική κοινωνία θα είναι μηδενική», αναφέρει το Επιμελητήριο, «καθώς οι χρήστες-κροίσοι αυτού δεν θα έχουν λόγο να απομακρυνθούν από τις πολυτελείς ανέσεις, τις υποδομές και την παραλία του ξενοδοχειακού συγκροτήματος».

Το Επιμελητήριο μιλά για ένα έργο που υλοποιείται «για την αποκλειστική εξυπηρέτηση των υψηλού εισοδήματος πελατών-τουριστών» και περαιτέρω θα «εκπαραθυρώσει τους μέχρι σήμερα χρήστες της μαρίνας (…) δημιουργώντας την ανάγκη ίδρυσης νέων τουριστικών λιμένων, σε έναν φαύλο κύκλο αλλοίωσης/απώλειας της αττικής φυσικής ακτογραμμής».

Ενα από τα ερωτήματα που κλήθηκε να απαντήσει το Επιμελητήριο ήταν εάν το έργο είναι συμβατό με το υφιστάμενο χωροταξικό καθεστώς της περιοχής. «Ο ισχύων ειδικός παράκτιος χωροταξικός σχεδιασμός της Αττικής όχι απλώς δεν επιτρέπει στη χερσόνησο του Λαιμού έργα όπως το εξεταζόμενο, αλλά τα “απεχθάνεται”», ήταν η σχετική απάντηση.

Σύμφωνα με το Επιμελητήριο, το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής και το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της περιοχής επιτρέπουν μόνο τον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μαρινών και τουριστικών εγκαταστάσεων, όχι όμως την επέκταση και εντατικοποίηση της χρήσης τους.
«Ιδιωτικά συμφέροντα»

Μάλιστα το Επιμελητήριο, «λαμβανομένου υπ’ όψιν ότι το έργο εξυπηρετεί αποκλειστικώς ιδιωτικά συμφέροντα», κάνει λόγο ακόμα και για «χωροταξικό πραξικόπημα», το οποίο «σχεδιάσθηκε αρχικώς από τον νομοθέτη (τροποποιηθείς νόμος ν.2160/1993) (σ.σ. αρκετές από τις ισχύουσες αλλαγές έγιναν με νόμο του 2018), ολοκληρώθηκε με το από 6/6/2019 Προεδρικό Διάταγμα διά του οποίου εγκρίθηκε ο “γενικός σχεδιασμός” του και επικυρώθηκε δυστυχώς από το ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο της χώρας», δηλαδή το ΣτΕ.

EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Υπήρχαν πλημμέλειες στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου; Το Επιμελητήριο «περιορίζεται στην επισήμανση δύο σημαντικών πλημμελειών», οι οποίες όμως «συνιστούν παραβιάσεις του εθνικού, του διεθνούς και του κοινοτικού δικαίου»: α) δεν υπάρχει «η παραμικρή εκτίμηση των επιπτώσεων του έργου σε σχέση με τη διαβρωτική διαδικασία που μετά βεβαιότητας θα προκαλέσει», β) αν και ο κύριος του έργου είναι υποχρεωμένος να αποδείξει ότι η λύση που επέλεξε είναι εκείνη με τις πλέον αμβλυμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, η ΜΠΕ και η ΣΜΠΕ του έργου «εξαντλήθηκαν στην εξέταση δύο παραλλαγών του ίδιου σεναρίου». «Ουδόλως εξετάστηκε» η «απολύτως εύλογη, εφικτή και συνάδουσα με το φυσικό και πολιτιστικό τοπίο της περιοχής και κυρίως μη συνεπαγόμενη δυσμενείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις επιλογή του εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών», γνωμοδότησε το Επιμελητήριο.

●Η «Εφ.Συν.» απευθύνθηκε δις στην «Αστήρ Μαρίνα Βουλιαγμένης Α.Ε.» ζητώντας τις απόψεις της, χωρίς ανταπόκριση από πλευράς εταιρείας.

Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021

ΣΕΠΟΧ για στρατηγικές επενδύσεις: χτίζονται ξανά «παλάτια στην άμμο»


Του Αργύρη Δεμερτζή/

Οδηγείται σε αποτυχία το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τις στρατηγικές επενδύσεις τεκμηρίωσε στην Βουλή ο Σύλλογος Ελλήνων Πολεοδόμων Χωροτακτών (ΣΕΠΟΧ), επισημαίνοντας ότι εφόσον δεν προηγείται του οικονομικού σχεδιασμού ο σχεδιασμός του χώρου και δεν γίνονται σεβαστές οι χρήσεις και οι ποιότητες του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, το αποτέλεσμα είναι να διαιωνίζεται το καθεστώς ανασφάλειας δικαίου, που αποτρέπει τις μεγάλες και σημαντικές επενδύσεις στη χώρα μας.


Αναιρείται ο χωρικός σχεδιασμός σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, καταστρατηγούνται οι πολεοδομικοί κανόνες και ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός (ΝΟΚ), παρακάμπτεται η περιβαλλοντική νομοθεσία και το καθεστώς προστασίας περιοχών του δικτύου Natura 2000 και τίθεται θέμα αντισυνταγματικότητας για την παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας, όσον αφορά τις σχετικές προβλέψεις του νομοσχεδίου για τις στρατηγικές επενδύσεις.

Αυτά τόνισε η πρόεδρος του ΣΕΠΟΧ Σοφία Αυγερινού – Κολώνια, κατά την ακρόαση εκπροσώπων των φορέων στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, σχετικά με το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τις στρατηγικές επενδύσεις, που ψηφίζεται την Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021 από την Ολομέλεια της Βουλής και επισήμανε ότι:

«Οι νέοι οργανωμένοι υποδοχείς της επενδυτικής δραστηριότητας, όπως τροποποιούνται από το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου, δημιουργούνται επί της ουσίας μετά από επιλογή των επενδυτών από το Υπουργείο Ανάπτυξης, που δεν διαθέτει την σχετική τεχνογνωσία, με σοβαρά ερωτηματικά ως προς τη συμβατότητα των αποφάσεων αυτών με χωρικές/περιβαλλοντικές προτεραιότητες», αποδίδοντας ιδιαίτερη σημασία στο γεγονός ότι παρακάμπτεται το ΥΠΕΝ, καθ΄ύλην αρμόδιο υπουργείο για τη χωροταξία, πολεοδομία και το Περιβάλλον.

Καταστρατηγείται κάθε έννοια ολοκληρωμένου σχεδιασμού

-« Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο δίνεται προβάδισμα στον οικονομικό προγραμματισμό χωρίς να λαμβάνονται υπόψη προτεραιότητες εθνικού και περιφερειακών επιπέδων, που αφορούν στις χρήσεις και στις ποιότητες του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, με συνέπεια τη συνεχή υποβάθμιση του σημαντικότερου πλουτοπαραγωγικού πόρου της χώρας μας επειδή διευρύνεται ο αριθμός των επενδύσεων, που εντάσσονται σε προνομιακό καθεστώς ρύθμισης και χρηματοδότησης», είπε η πρόεδρος του ΣΕΠΟΧ.

ΟΧΙ στην κατάργηση των «ΑΓΟΡΩΝ ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ»

ΟΧΙ στην κατάργηση των «ΑΓΟΡΩΝ ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ»



Δημιουργός ψηφίσματος:
Dimitris M. - Παραλήπτες:
Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στη Βουλή
«ΑΓΟΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ»: Ένα κίνημα Αλληλεγγύης προς τους μικρούς παραγωγούς τροφίμων και προς τους ανθρώπους που έπληξε η οικονομική κρίση. Ένα άλλο καταναλωτικό μοντέλο συνδεδεμένο με την παραγωγική βάση.

Οι «ΑΓΟΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ»: είναι ένα αυτόνομο, εθελοντικό κίνημα, ανεξάρτητο σε κάθε δήμο ή περιοχή της χώρας μας, με μέλη που παρέχουν την κοινωνική προσφορά τους ανιδιοτελώς, με πολλαπλούς στόχους.
Την στήριξη μικρών παραγωγών (αγροτικών και μικρών μεταποιητών / παραγωγών ελληνικής προέλευσης τροφίμων), οι οποίοι βρίσκουν διέξοδο διάθεσης των προϊόντων τους, καθώς λόγω της μικρής παραγωγής τους είναι αποκλεισμένοι από τα Super Market και τα κέντρα διανομής της εφοδιαστικής αλυσίδας. Επιπλέον δίνεται η δυνατότητα σε παραγωγούς που συνήθως βρίσκονται σε χωριά & εκτός μεγάλων πόλεων, να έρχονται σε επαφή με τους καταναλωτές των μεγάλων αστικών κέντρων.
Την προσφορά ελληνικών προϊόντων, με τιμές συνήθως αισθητά χαμηλότερες από τα Super Market αλλά και τις Λαϊκές Αγορές. Ποιοτικά προιόντα, καθως ελέγχονται συνεχώς αλλά και βρίσκονται στη συνεχή κριτική και αξιολόγηση των καταναλωτών.
Την προσφορά προϊόντων εκ μέρους των παραγωγών ενός ποσοστού των πωλήσεων τους, στο τέλος κάθε διάθεσης, στηρίζοντας έτσι τους συμπολίτες μας που κτυπήθηκαν από την κρίση, τα κοινωνικά μαγειρεία κλπ. Επιπλέον δίνει την δυνατότητα συλλογής φαρμάκων, ρούχων, τροφίμων κλπ, με σκοπό την διανομή τους σε κοινωνικές δομές και άτομα που τα έχουν ανάγκη.
Την ισχυροποίηση της αλληλεγγύης, λόγω των προαναφερομένων σκοπών, μεταξύ των πολιτών της χώρας μας, η οποία στάθηκε σημαντικός παράγοντας στήριξης της κοινωνίας την δύσκολη περίοδο που περάσαμε και σε όσα το μέλλον μας επιφυλάσσει ακόμη.Στην Ελλάδα οι «ΑΓΟΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ» ξεκίνησαν το 2011 και σύντομα γιγαντώθηκαν στις περισσότερες περιοχές της χώρας, αν και υπήρξε δίωξη από ορισμένες δημοτικές και τοπικές αστυνομικές αρχές. Δυστυχώς, τώρα που η οικονομική κρίση επιδεινώθηκε περισσότερο και λόγω COVID, τώρα που οι άνεργοι ξαναπέρασαν το ψυχολογικό όριο του 1.000.000 ατόμων, η ανάγκη συνεχούς λειτουργίας τους είναι περισσότερο από αναγκαία.

Σε αυτές τις αγορές διατίθενται προϊόντα προσυσκευασμένα, σε μεγάλες συσκευασίες, με συγκεκριμένο βάρος, με τιμή προκαθορισμένη, αποκλειστικά ελληνικής προέλευσης από μικρούς παραγωγούς/βιοτέχνες και συνήθως μακρόχρονης αποθήκευσης (τα φυτικά προιόντα άμεσης κατανάλωσης είναι ελάχιστα). Με τον τρόπο αυτό δεν έρχονται σε άμεσο ανταγωνισμό με τις λαϊκές αγορές και τα μικρά μπακάλικα.
Και όμως, παρόλα αυτά, το σχέδιο νόμου που δημοσίευσε η κυβέρνηση, καταργεί με μια φράση, όλη αυτή την δεκαετή προσπάθεια στήριξης της ελληνικής κοινωνίας, χωρίς κανένα δικαιολογητικό.
Περιμένουμε ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις, τόσο από τους παραγωγούς,όσο από τις τοπικές κοινωνίες οι οποίες στήριξαν τις προσπάθειές μας αλλά γιατί όχι και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης στα οποία και θα απευθυνθούμε. Πιστεύουμε ότι και η κυβέρνηση πρέπει να καταλάβει τι εχει προσφέρει το κίνημά μας στην στήριξη των μικρών παραγωγών, των συμπολιτών μας καθώς και στην ανάπτυξη της αλληλεγγύης, έτσι ώστε να αξιολογήσει την απογοήτευση και την αρνητική διάθεση που θα προκαλέσει σε μια σημαντική μερίδα των συμπολιτών μας, και να μην προχωρήσει στην κατάργηση των «ΑΓΟΡΩΝ ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ».

Ας λάβουμε υπόψη ότι σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης λειτουργούν εδώ και πάρα πολλά χρόνια ανάλογες «Αγορές» και καμμία κυβέρνησή δεν σκεφτηκε να τις καταργήσει.
Ζητάμε την στήριξή σας, για να μην πραγματοποιηθεί η νομοθετική κατάργηση της προσπάθειας μας, που προωθεί αυτή η κυβέρνηση.
Στα δέκα χρόνια αγορών η συμμετοχή εκατοντάδων εθελοντών-πολιτών, παραγωγών και χιλιάδων καταναλωτών αποδεικνύει πόσο θετική είναι αυτή η προσπάθεια.


ΛΙΜΑΝΙ ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ – 3η ΔΗΜΟΤΙΚΉ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ – ΠΕΙΡΑΙΑΣ
ΤΑΜΠΟΥΡΙΑ ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ – 5η ΔΗΜΟΤΙΚΉ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ – ΠΕΙΡΑΙΑΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ «ΚΙΝΗΣΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΠΑΤΗΣΙΩΝ» - 5η ΔΗΜΟΤΙΚΉ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ – ΑΘΗΝΑ
ΔΙΚΤΥΟ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑ ΔΡΑΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΝΕΑΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ – ΝΕΑΣ ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ
ΔΙΚΤΥΟ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ
ΜΑΖΙ ΝΑ ΤΑ ΦΑΜΕ – ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ
ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΣΤΗ ΝΙΚΑΙΑ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΑΝΑΣΑ ΖΩΗΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ
ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΜΑΡΟΥΣΙ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΚΑΤΑΛΩΤΩΝ ΒΥΡΩΝΑ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ
-

ΔΙΟΝΥΣΟΣ – ΑΓΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ
ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ
ΠΕΥΚΗ
ΑΛΙΜΟΣ

Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2021

Ψήφισμα της Διοικούσας Επιτροπής για τις πυρκαγιές στη Β. Εύβοια

 Αποφ.Α24/Σ36/2021 



Ψήφισμα της Διοικούσας Επιτροπής για τις πυρκαγιές στη Β. Εύβοια 

Η Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Ε.Ε., σε συνέχεια της από 12-10-2021 συζήτησης (Θέμα Ι/Σ32/2021) αποφασίζει ομόφωνα την έκδοση ψηφίσματος για τις πυρκαγιές στην Β. Εύβοια με το εξής περιεχόμενο: 

«Βρισκόμαστε αρκετές εβδομάδες μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού στη Βόρεια Εύβοια, στην Αττική, στην Πελοπόννησο και σε άλλες περιοχές της χώρας, που έκαψαν συνολικά περίπου 1,2 εκατ. στρέμματα γης και άφησαν πίσω τους κατεστραμμένα δάση και 2 καλλιέργειες και πάνω από 1.200 κατοικίες και κτίσματα σε δεκάδες οικισμούς. 

Παρότι οι πρώτοι έλεγχοι αυτοψιών για τις ζημιές τουλάχιστον στις κτιριακές εγκαταστάσεις έχουν σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωθεί και έχουν καταβληθεί ορισμένα ποσά έναντι στεγαστικής συνδρομής (πρώτη αρωγή) καθώς και για αποζημίωση οικοσκευής και επιχορήγησης σε επιχειρήσεις, εντούτοις οι διαδικασίες αποκατάστασης των ζημιών παραμένουν σε γενικές γραμμές στάσιμες. 

Για την επίλυση της στασιμότητας αυτής, προτείνουμε ως Διοίκηση του ΤΕΕ: 

 Τη διαμόρφωση του μέγιστου ύψους ενίσχυσης στο 100% της κατά πλήρη κυριότητα αξίας του ακινήτου, αντί για 80%, όπως ορίζεται στο ΦΕΚ Β’/3898/20-08-21 (σημείο 3.3). 

 Τη συμπερίληψη των δαπανών για όλες τις αναγκαίες μελέτες μηχανικού στις επιλέξιμες δαπάνες της στεγαστικής συνδρομής, επιπλέον δηλαδή του κόστους αποκατάστασης των ζημιών.  Τη συμπερίληψη των δαπανών για αποκατάσταση του περιβάλλοντος χώρου των πυρόπληκτων ακινήτων (καμένα δέντρα και περιφράξεις) στις δαπάνες αποζημίωσης. 

 Την αναπροσαρμογή των τιμών που ορίζονται στο Τιμολόγιο Επισκευών της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. σύμφωνα με τις τρέχουσες τιμές της αγοράς (οικ.6772/ Β9β/19.12.2011 (Β’ 3201) απόφαση του Υφυπουργού Υ.ΜΕ.ΔΙ., όπως τροποποιήθηκε με τις υπό στοιχεία 11756/Δ5/16.10.2018 (Β’ 4776, διόρθωση σφάλματος Β’5988) και οικ.907/Δ5/03.02.2020 (Β’ 434), ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι αυξημένες πλέον τιμές των οικοδομικών υλικών. 

 Την άμεση πρόσληψη μηχανικών με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας και διαφανείς διαδικασίες ώστε να συμβάλλουν στην όλη επιτάχυνση της διαδικασίας και ειδικότερα στη σύνταξη των μελετών επισκευής κτιρίων με ελαφριές βλάβες μόνο σε μη φέροντα στοιχεία, που συντάσσονται από μηχανικούς της αρμόδιας υπηρεσίας, σύμφωνα με το ΦΕΚ Β’/3995/30-8-2021 (Άρθρο 2, παράγραφος IV.2.1.2). 

 Τη δημιουργία ειδικού παραρτήματος της ΔΑΕΦΚ στις πυρόπληκτες περιοχές της Βόρειας Εύβοιας για όσο διάστημα χρειαστεί, καθώς είναι ιδιαίτερα προβληματική η επικοινωνία των πυρόπληκτων κατοίκων με τη ΔΑΕΦΚ Δυτικής Αττικής που εδρεύει στα Μέγαρα, η οποία έχει οριστεί ως αρμόδια υπηρεσία για την περιοχή σύμφωνα με το ΦΕΚ Β’/3898/20-08-2021. 

 Για τα πληγέντα κτήρια στα οποία τίθεται ζήτημα αναχαρακτηρισμού τους προτείνεται αυτός να γίνεται κατόπιν εκπόνησης μελέτης στατικής επάρκειας από την αρμόδια υπηρεσία ή από ιδιώτες μηχανικούς, με συμπερίληψη της εν λόγω δαπάνης στις δαπάνες αποζημίωσης, και όχι μόνον μακροσκοπικά. 

 Την αποδέσμευση των υπόλοιπων επιπέδων παροχών προς τους πυρόπληκτους [δηλ. α) της απαλλαγής από τον ΕΝΦΙΑ (ΦΕΚ Α’/156/02-09-2021, Άρθρο 16), β) της αποζημίωσης οικοσκευής (ΦΕΚ Α’/156/02-09-2021, Άρθρο 11)] από την παροχή πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής μέσω της πλατφόρμα arogi.gov.gr, η 3 οποία είναι επιστρέψιμη σε περίπτωση μη κατάθεσης φακέλου στεγαστικής συνδρομής (ΦΕΚ Α’/156/02-09-2021, Άρθρο 14, παράγραφος 2). Προτείνεται ο διαχωρισμός των προβλεπόμενων παροχών και η δυνατότητα του πυρόπληκτου να αιτηθεί τις παροχές που επιθυμεί και έπειτα να ελεγχθεί από τους φορείς της πολιτείας η νομιμότητά τους. 

Όσον αφορά το ευρύτερο πλαίσιο περιβαλλοντικής και κοινωνικής αποκατάστασης των πληγεισών περιοχών σημειώνουμε τα εξής: 

 Απαιτούνται κατεπείγοντα μέτρα αντιπλημμυρικής προστασίας σε όλες τις καμένες περιοχές, και ειδικά στη Β. Εύβοια και στις περιοχές της λεκάνης του Κηφισού στην Αττική, καθώς πλησιάζουμε στην περίοδο των βροχών. Η υλοποίηση των εργασιών αντιδιαβρωτικώναντιπλημμυρικών έργων να γίνουν με έκτακτη κρατική χρηματοδότηση, με δασοτεχνικές μελέτες από τη δασική υπηρεσία και την επιστημονική επίβλεψη των προβλεπόμενων έργων από τις αρμόδιες δασικές υπηρεσίες που χρειάζονται άμεσα περαιτέρω προσωπικό και την ανάθεση των έργων με προτεραιότητα στους δασικούς συνεταιρισμούς των περιοχών που πλήγησαν και με την απασχόληση των κατοίκων των πληγεισών περιοχών, που γνωρίζουν το δάσος. Διαφανείς διαδικασίες ανάθεσης των έργων και των μελετών και όχι «απευθείας» αναθέσεις. 

 Οι μελέτες και η υλοποίηση των εργασιών αποκατάστασης – αναδάσωσης των καμένων δασών και δασικών εκτάσεων να γίνουν επίσης από τις δασικές υπηρεσίες με τη συνδρομή των αντίστοιχων πανεπιστημιακών τμημάτων και με τη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών στα έργα που θα προκύψουν. Είναι προφανές ότι τοπικές ή εκτεταμένες αναδασώσεις θα γίνουν σε εκείνες τις καμμένες δασικού χαρακτήρα εκτάσεις που η φυσική αναγέννηση δεν κριθεί αποτελεσματική μετά από το αναγκαίο επιστημονικά εύλογο χρονικό διάστημα. 

 Η Πολιτεία πρέπει να μεριμνήσει ώστε να μην υπάρξει καμία παραπέρα αλλαγή χρήσης στις καμένες εκτάσεις και ειδικά στα δάση και τις δασικές εκτάσεις της Β. Εύβοιας και τα περιαστικά δάση της Αθήνας. Είναι αναγκαία η άμεση εκπόνηση νέων χωρικών σχεδίων στις καμένες περιοχές με κριτήριο την πλήρη κοινωνική και περιβαλλοντική αποκατάσταση και προστασία των περιοχών. Με ενίσχυση των τοπικών παραγωγικών δυνατοτήτων και όχι των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων που λυμαίνονται την ενέργεια, τον τουρισμό, το περιβάλλον και καραδοκούν για τις νέες «επιχειρηματικές ευκαιρίες» που δίνονται μετά τις καταστροφές. 

 Οι εκτεταμένες καταστροφές από πυρκαγιές με αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια καταδεικνύουν την ανάγκη για αλλαγή του μοντέλου δασοπροστασίας στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης διαχείρισης και προστασίας των δασών με έμφαση στην πρόληψη και ενίσχυση του προϋπολογισμού όλων των δασικών υπηρεσιών ώστε να πραγματοποιούν κάθε χρόνο τα απαραίτητα έργα αντιπυρικής  προστασίας που προκύπτουν από τις μελέτες αντιπυρικής προστασίας σε κάθε δασικό σύμπλεγμα 

 Τέλος, είναι αναγκαία η γενναία ενίσχυση όλων των οικονομικών δραστηριοτήτων στις περιοχές που επλήγησαν και ειδικά των άμεσα σχετιζόμενων με το δάσος (ρητινοσυλλογή, μελισσοκομία κ.ά.), την κτηνοτροφία και τη γεωργία, που υπέστησαν ανεπανόρθωτες παραγωγικές καταστροφές, με τη μεταφορά αναγκαίων πόρων για όσο διάστημα χρειαστεί. 

Μετά την εμπειρία από την αυτοψία επιτόπου στη βόρεια Εύβοια και τη συζήτηση με τους Δημάρχους και εκπροσώπους των πληγέντων Δήμων, δασαρχών, δασικών συνεταιρισμών, συντονιστικών Επιτροπών κατοίκων, τον Περιφερειάρχη καθώς και εκπροσώπους της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, επισημαίνουμε την ανάγκη ταχέων και αποτελεσματικών διαδικασιών, τόσο για τις κατεπείγουσες παρεμβάσεις (όπως τα έργα ανάσχεσης με κορμοδέμματα για συγκράτηση φερτών στα κατάντι ρεμάτων και χειμάρρων, υποστήλωση και ενίσχυση αναλημματικών τοίχων και υποδομών, πολεοδομική αναγνώριση τακτοποίησης αυθαιρέτων κατοικιών που έχουν πληγεί, κ.α.), όσο και για την ενίσχυση των ΟΤΑ με προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για κάλυψη των αναγκών σε Μηχανικούς, στην οποία το ΤΕΕ θα σταθεί αρωγός.

 Ειδικότερα, στο θέμα που ετέθη από το Δήμαρχο Μαντουδίου-ΛίμνηςΑγίας Άννας για τον αναχαρακτηρισμό, αναταξινόμηση πληγεισών οικιών, το ΤΕΕ, εφόσον του ζητηθεί και με τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα συστήσει ομάδα Μηχανικών υποστήριξης με μη καταστροφικές μεθόδους και σένσορες της επί τόπου αποτίμησης και κατασκευών σε συνεργασία με το ΕΜΠ. 

Η συζήτηση του προγράμματος της Επιτροπής για την ανασυγκρότηση της Β. Εύβοιας, θα μπορούσε κριτικά πλέον να ολοκληρώσει και να συγκροτήσει τη συμβολή του Τεχνικού Επιμελητηρίου τόσο στην πρόληψη όσο και στην αποκατάσταση από τις πυρκαγιές, στην αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων».

Πώς θα διαγραφούν χρέη 10ετίας στα Ταμεία: Η αντίδραση του ΕΦΚΑ στις αποφάσεις του ΣτΕ

Πώς θα διαγραφούν χρέη 10ετίας στα Ταμεία: Η αντίδραση του ΕΦΚΑ στις αποφάσεις του ΣτΕ – Τι να προσέξουν οι επαγγελματίες
26-11-2021

Αγωνία για τουλάχιστον 50.000 ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους, οι οποίοι περιμένουν την εφαρμογή της πρόσφατης απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για παραγραφή των χρεών προς τον ΕΦΚΑ που «λιμνάζουν» πάνω από μια 10ετία και δεν έχουν εισπραχτεί.
Μια τέτοια εξέλιξη –δηλαδή η διαγραφή των συγκεκριμένων χρεών- θα διευκόλυνε και την έξοδο των εν λόγω ασφαλισμένων στην σύνταξη, όμως από τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης το μόνο που συστήνουν είναι.. υπομονή.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Δεν βιάζονται στον ΕΦΚΑ να δουν πώς θα χειριστούν τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης για την διαγραφή οφειλών που παραμένουν ανείσπρακτα για πάνω από 10 χρόνια: Όπως λένε χαρακτηριστικά άνθρωποι του Ενιαίου Φορέα σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να τηρηθεί μια διαδικασία.

Τι περιμένουν στον ΕΦΚΑ για την 10ετη παραγραφή

Επί του παρόντος, στα γραφεία του ΕΦΚΑ απλά… κάνουν υπομονή: Αναμένουν να τους έρθει στα «χέρια» –δια της γραφειοκρατικής οδού- καθαρογραμμένη η απόφαση του ΣτΕ, να την μελετήσουν, να δουν εάν υπάρχουν άλλες νομικές οδοί… διαφυγής και αν όχι να διαπιστώσουν ποια περιθώρια τους αφήνουν οι αποφάσεις του Δικαστηρίου ώστε να τα μεταφέρουν στην σχετική εφαρμοστική εγκύκλιο.

Με άλλα λόγια θα χρειαστεί αρκετό χρονικό διάστημα για την εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ.

Σε κάθε περίπτωση η απόφαση αυτή του ΣτΕ «μετράει» για τουλάχιστον 50.000 επαγγελματίες, των οποίων τα χρέη προς τον ΕΦΚΑ ελαφρύνονται έως και 50%, καθώς παραγράφονται όλα εκείνα που οφείλονται για παράδειγμα πριν το 2011 και έτσι ανοίγει ο δρομος για την συνταξιοδότησή τους.

Συνεπώς, εάν η δικαστική απόφαση εφαρμοστεί, όσοι δεν μπορούσαν λόγω των οφειλών τους να συνταξιοδοτηθούν, τώρα μπορούν, αρκεί το συνολικό χρέος (από κάθε είδους ασφαλιστικές εισφορές, οφειλές από αναγνώριση πλασματικού χρόνου ασφάλισης, πρόσθετα τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις) της 10ετίας, να είναι κάτω από 20.000 ευρώ για τους επιχειρηματίες και 6.000 ευρώ για τους αγρότες.

Τι πρέπει να προσέξουν όσοι χρωστούν

Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2021

Σοβαρά ερωτήματα για το τραγικό ατύχημα στο Κερατσίνι


Για την υπόθεση μπορείτε να διαβάσετε εδώ αλλά και να δείτε το σχετικό βίντεο.

Πέραν της απανθρωπιάς των ανθρώπων που ήταν σε επαφή με το περιστατικό, δημιουργούνται σοβαρότατα ερωτηματικά σε σχέση με την ασφαλή λειτουργία της γκαραζόπορτας:

α) Υπήρχε εγκατάσταση φωτοκύτταρου ασφαλείας στην γκαραζόπορτα που να σαρώνει όλη την περιοχή κίνησης της?

β) Ποια ήταν η ταχύτητα κίνησης της γκαραζόπορτας?

γ) Υπήρχε Εγκατάσταση φανού ειδοποίησης?

δ) Υπήρχε Εγκατάσταση μηχανισμού αντισύνθλιψης?

Για τη λειτουργία τους και τους σχετικούς κανονισμούς δείτε εδώ:

Ασφάλεια αυτοματισμού συρόμενης γκαραζόπορτας


Για ασφαλή λειτουργία, συνιστούμε:
Εγκατάσταση φωτοκυττάρων ασφαλείας. Πρέπει να καλυφθεί η περιοχή που σαρώνει η τροχιά της πόρτας με όσα ζεύγη απαιτούνται για αποφυγή σύγκρουσης και/ή παγίδευσης. Στο παρακάτω παράδειγμα έχει εγκατασταθεί ένα ζεύγος εμπρός και ένα πίσω από το άνοιγμα (για προστασία κατά το κλείσιμο) καθώς και ένα ζεύγος που καλύπτει την τροχιά της πόρτας όταν αυτή ανοίγει (για προστασία κατά το άνοιγμα ή κατά το άνοιγμα και το κλείσιμο).

Εγκατάσταση φανού ειδοποίησης (αναβοσβήνει όταν η πόρτα είναι σε κίνηση, προειδοποιώντας τους διερχόμενους).


Νομικό πλαίσιο


Σε κάθε περίπτωση, η εγκατάσταση διατάξεων ασφαλείας δεν επαφίεται στην κρίση του πελάτη αλλά πρέπει να γίνει σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο.


Οι φωτοηλεκτρικές διατάξεις ασφαλείας αναλύονται στο EN 12978 "Industrial, commercial and garage doors and gates - Safety devices for power operated doors and gates - Requirements and test methods".



Περιοχές πιθανού μηχανικού κινδύνου