Σάββατο 18 Μαΐου 2024

Ο «Νέος» Οικοδομικός Κανονισμός και το αστικό περιβάλλον των πόλεών μας



Τάσης Παπαϊωάννου, λαδοπαστέλ σε χαρτί
Ο «Νέος» Οικοδομικός Κανονισμός και το αστικό περιβάλλον των πόλεών μας
ART - ΝΕΑ17.05.24 18:46
Τάσης Παπαϊωάννου*

Διατάξεις που, με πρόσχημα την «πράσινη ανάπτυξη», την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων, τη μείωση κάλυψης κ.λπ., επιφέρουν στο πολύπαθο σώμα των πόλεών μας ακόμη μεγαλύτερα δεινά.


Φαίνεται πως δεν έχουμε ολοκληρώσει την καταστροφή του τόπου μας. Απομένουν ακόμη κι άλλα να γίνουν, δίπλα σ’ αυτά που ήδη έχουν συντελεστεί στο παρελθόν. Σαν μια βαριά κατάρα που μας κατατρύχει δεκαετίες τώρα. Χτίζουμε παντού κτίρια απίστευτης κακογουστιάς, δίχως μέτρο, αστόχαστα, άναρχα. Κτίρια που απεικονίζουν στον χώρο τον ρηχό πολιτισμό μας, το ποιοι πραγματικά είμαστε. Στις πόλεις και τα χωριά, στους παραθαλάσσιους και ορεινούς οικισμούς, στην ύπαιθρο και τις αγροτικές εκτάσεις που διαρκώς συρρικνώνονται. Σταδιακά δημιουργούμε ένα αβίωτο περιβάλλον, ενώ το μόνο για το οποίο πραγματικά ενδιαφερόμαστε είναι ο ατομικός μας ευδαιμονισμός και ό,τι υπάρχει πίσω από το όριο της ιδιοκτησίας μας. Ξεχάσαμε να ζούμε συλλογικά. Τις επιπτώσεις αυτής της εγωκεντρικής αντίληψης, τις βλέπουμε καθημερινά και στο χτισμένο περιβάλλον των πόλεών μας.

Θυμάμαι τον φίλο Κωστή Παπαγιώργη που έλεγε: «Οι νεοέλληνες δεν απέκτησαν ποτέ αστική συνείδηση». Πράγματι, πολλοί ήταν εκείνοι που έβλεπαν το κράτος ως κάτι ξένο, ως κάτι απέναντί τους κι όχι ως κάτι που το θεωρούσαν δικό τους. Η προσπάθειά τους διαχρονικά ήταν να το εκμεταλλεύονται προς ίδιον όφελος, αδιαφορώντας για το ότι οι ενέργειές τους αυτές είχαν ολέθριες επιπτώσεις εις βάρος όλων μας, κυρίως όμως των πιο αδύναμων, αυτών που δεν είχαν άκρες ή τις «κατάλληλες διασυνδέσεις». Κι από την άλλη, το κράτος αντιμετώπιζε με διαρκή καχυποψία τους πολίτες της χώρας ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας, εκτός φυσικά όλων εκείνων που διαχρονικά το λυμαίνονταν και συνεχίζουν ίσαμε σήμερα να το λυμαίνονται. Σιγά σιγά επικράτησε η αυτοκαταστροφική άποψη: αφού κάνει την παρανομία ο γείτονας, γιατί να μην την κάνω κι εγώ;

Τρίτη 14 Μαΐου 2024

Χωροταξικές αλχημείες

Χωροταξικές αλχημείες


Η αναρχία στη δόμηση, η οικιστική ασχήμια, το κυκλοφοριακό χάος στις ελληνικές πόλεις, οι πανταχόθεν κατεδαφίσεις δειγμάτων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, οι ιδιωτικοποιήσεις και καταστροφές παραλιών και αιγιαλών στις τουριστικές περιοχές, η ανοχή στην κατασκευή και η νομιμοποίηση «μυριάδων» αυθαίρετων, είναι ιστορικά πλέον γεγονότα, καταγεγραμμένα με εναέριες δορυφορικές αποτυπώσεις στον ελληνικό χώρο.


Τραγικές εικόνες μετά από φυσικές καταστροφές, πλημμύρες και πυρκαγιές, που προβάλλονται στις τηλεοράσεις του κόσμου όλου, όπως στο Μάτι, τη Μάνδρα και αλλού, έρχονται κατά καιρούς να επιβεβαιώσουν τις προαναφερόμενες διαπιστώσεις και να μας υπενθυμίσουν την προχειρότητα της οικιστικής ανάπτυξης στη χώρα μας.

Η τελευταία κυβερνητική τετραετία (2019-2023) υπήρξε η πλέον καταστροφική για το περιβάλλον και την ομορφιά αυτής της χώρας. Νόμοι και Αποφάσεις της Δικαιοσύνης, που προστάτευαν υποτυπωδώς το περιβάλλον, παρακάμπτονται, οι λιγοστοί ελεύθεροι κοινόχρηστοι χώροι στις πόλεις μας εκποιούνται και τα εναπομένοντα προπύργια ομορφιάς στις τουριστικές περιοχές του ελληνικού χώρου προσφέρονται θυσία στο βωμό της real estate κερδοσκοπίας.

Σε αυτές τις πολιτικές ιστορικές συνθήκες, θα ήθελα ως διαχρονικός αυτόπτης μάρτυρας, πολιτικός μηχανικός, μέλος του ΤΕΕ, να αναφερθώ αναλυτικά σε διαπιστώσεις από μεθόδους και πρακτικές, που θεωρώ ότι έχουν οδηγήσει στην εμφανή, πλέον, πανταχόθεν αισθητική και περιβαλλοντική υποβάθμιση του ελληνικού χώρου.

1. Το εμπόριο δικαιωμάτων δόμησης

Δευτέρα 13 Μαΐου 2024

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Στήριξη σε συνάδελφο στα πλαίσια άσκησης των καθηκόντων του

 

Στήριξη σε συνάδελφο στα πλαίσια άσκησης των καθηκόντων του

Το ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ και το 20ο Συνέδριο της στηρίζει τη συνάδελφο μας Λ.Π. Υπάλληλο του Δήμου Λαρισαίων στην αφορά ποινική δίωξη, που αδίκως της έχει ασκηθεί στα πλαίσια άσκησης των καθηκόντων της. Συντάσσεται απόλυτα με τα αναφερόμενα στο από 12/4/2024 έγγραφο της ΕΜΔΥΔΑΣ Κεντρ. & Δυτ. Θεσσαλίας.

Πρόκειται για το τραγικό ατύχημα της 20-02-2022 στη Λάρισα, στο οποίο έχασε τη ζωή του ένα νεαρό παιδί, από την πτώση πορτασιάς περίφραξης ακατοίκητου σπιτιού στο κέντρο της Λάρισας. Για το ατύχημα αυτό, όπως ανακοινώθηκε και μάλιστα πανελλαδικά στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, διώκεται ποινικά συνάδελφος-μέλος μας που κατέχει θέση ευθύνης στο Δήμο Λαρισαίων.

Η ΕΜΔΥΔΑΣ έχοντας γνώση των στοιχείων της υπόθεσης εκφράζει την αμέριστη στήριξη στη συνάδελφο και εγγυάται για την ακεραιότητα, την επαγγελματική ευθύνη και την ευαισθησία που έχει επιδείξει στα 32 χρόνια υπηρεσίας της και ιδιαίτερα στα θέματα που αφορούν στην ασφάλεια των πολιτών. Η συνάδελφος μας η οποία έχει υπηρετήσει με ευσυνειδησία και την Ομοσπονδία και την Α’ Βάθμις Ένωση της από θέσεις ευθύνης, ουδέποτε έχει κατηγορηθεί για οτιδήποτε και η επαγγελματική της διαδρομή διακρίνεται από επαγγελματισμό και πνεύμα προσφοράς.

Η ποινική δίωξη της συναδέλφου μας αποτελεί κλασική περίπτωση μεταφοράς ευθύνης σε δημόσιο λειτουργό λόγω της θέσης του, αφού δεν προκύπτει από κανένα στοιχείο της προανακριτικής διαδικασίας ή από μαρτυρική κατάθεση η εμπλοκή της.

Δεν προέκυψε αντικειμενικά, ότι γνώριζε για την επικινδυνότητα της κατασκευής, που κατέρρευσε ή άλλου στοιχείου, που να αφορά στην επικινδυνότητα του συγκεκριμένου κτιρίου και άρα δεν προέκυψε η προσωπική της ευθύνη για το τραγικό ατύχημα.

Η τοποθέτησή μας για την έλλειψη ιδίας γνώσης της συναδέλφου, δεν αφορά μόνο στην έγγραφη ή με ηλεκτρονικό τρόπο ενημέρωση της υπηρεσίας από πολίτη, αλλά και αυτή της τηλεφωνικής, προφορικής και γενικώς γνώση περί επικινδυνότητας της κατασκευής της πορτασιάς ή του συγκεκριμένου κτιρίου με οιονδήποτε τρόπο.

Παρά το μεγάλο πλήθος εισερχόμενων καταγγελιών και τις χιλιάδες αυτοψίες που έχουν πραγματοποιηθεί από το εν λόγω τμήμα τα τελευταία χρόνια, ουδεμία προφορική ή γραπτή αναφορά είχε γίνει, ούτε είχε υπάρξει καμία καταγραφή του. Στην άποψή μας αυτή συνηγορεί και το αποτέλεσμα της Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης δεκάδων υπαλλήλων, η οποία διατάχθηκε από τον τότε Δήμαρχο Λαρισαίων, προκειμένου να διερευνηθεί εάν περιήλθε σε γνώση τους η επικινδυνότητα της κατασκευής και εάν απέτρεψαν σε πολίτη να καταθέσει έγγραφη καταγγελία. Το αποτέλεσμα ήταν να μην αποδοθεί πειθαρχική ευθύνη σε κανέναν υπάλληλο. Δυστυχώς όμως άλλη μια φορά η διαδικασία της Ε.Δ.Ε. που για τη διοίκηση αποτελεί μια από τις σημαντικές διαδικασίες έρευνας για την διάπραξη αδικήματος και απόδοσης ευθυνών σε υπάλληλο, αντιμετωπίζεται ως κουρελόχαρτο.

Η ποινική δίωξη της συναδέλφου αποτελεί κλασική περίπτωση μετακύλισης των ευθυνών από την κεντρική εξουσία σε δημόσιους λειτουργούς για την έλλειψη από τη μεριά της στόχων και νόμων, που αφορούν στην ασφάλεια της ζωής των πολιτών.

Στο σημείο αυτό, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η κυβέρνηση δεν έχει θεσμοθετήσει κανένα πρόγραμμα οικονομικής στήριξης των ιδιοκτητών κτιρίων γενικά, μονοκατοικιών- πολυκατοικιών, προκειμένου να ελέγξουν και να συντηρήσουν τα κτίρια τους, έτσι ώστε να μην αποτελούν τα στοιχεία των όψεών τους (στηθαία, μαρμαροεπικαλύψεις, επιχρίσματα, καμινάδες, στέγες κ.λ.π), προς τους κοινόχρηστους χώρους ή τους ακαλύπτους χώρους των οικοπέδων κίνδυνο για τους διερχόμενους.

Είναι δεδομένο ότι το κτιριακό απόθεμα τόσο στον αστικό ιστό όσο και στις δημοτικές κοινότητες έχει γεράσει. Η παρατεταμένη οικονομική κρίση, η ανεργία, τα χαμηλά εισοδήματα των πολιτών σε σχέση με το αυξημένο κόστος διαβίωσης, έχουν συμβάλει στην εγκατάλειψη, στην μη συντήρηση στην μη αντικατάσταση υλικών ή και στην κατεδάφιση από μέρους των πολιτών οιασδήποτε παλιάς κατασκευής. Στην περιφέρειά μας, εκτός των παραπάνω, τα τελευταία χρόνια η πλημμύρα «Ιανός» το 2020, ο σεισμός το 2021, οι πλημμύρες του Σεπτεμβρίου το 2023 έχουν επιβαρύνει την κατάσταση των κτιρίων και των υλικών τους, ενώ ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί, πλην εξαιρέσεων, η κατεδάφιση των επικινδύνως ετοιμόρροπων κτιρίων που έχουν προκύψει από τις αναφερόμενες καταστροφές.

Η έλλειψη στήριξης για τις κατεδαφίσεις στους σεισμοπαθείς, πλημμυροπαθείς και γενικά η έλλειψη της θεσμοθέτησης προγραμμάτων ενίσχυσης για την άσκηση του προληπτικού ελέγχου των κατασκευών και της συντήρησής τους από τους ιδιοκτήτες δεν μπορεί να αναζητείται στα καθήκοντα των μηχανικών των τεχνικών υπηρεσιών, που είναι και στην πράξη αδύνατος να πραγματοποιηθεί. (Τεχνικά μέσα ανύπαρκτα όπως σκαλωσιές- καλαθοφόρα, τεχνικά οχήματα και τεχνικό προσωπικό, προδιαγραφές εξέτασης από ΥΠΕΝ, ΟΑΣΠ, κ.λπ.).

Τα τελευταία χρόνια ως Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. έχουμε αποστείλει δεκάδες επιστολές στους αρμοδίους υπουργούς και σε υπηρεσιακούς παράγοντες, στις οποίες τονίζεται, ότι η τεράστια υποστελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών και ιδιαιτέρως των Τεχνικών Υπηρεσιών και των ΥΔΟΜ δημιουργεί προβλήματα στην άσκηση των υπηρεσιακών καθηκόντων των συναδέλφων με αποτέλεσμα, τον κίνδυνο της πλήρους διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος και κατ’ επέκταση, της ασφάλειας των πολιτών και της διαφύλαξης του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος.

Το πιο ανησυχητικό είναι, ότι η υποστελέχωση έχει φθάσει στα όρια πλέον της επικινδυνότητας, με ευθύνες ανάθεσης στους συναδέλφους, πολλών παράλληλων καθηκόντων, χωρίς τεχνικές και επιστημονικές υποδομές, με μόνιμη απειλή για εναντίον τους καταγγελίες και πολιτικό εκφοβισμό, με μία δαιδαλώδη νομοθεσία που αλλάζει συνεχώς.

Λόγω των άδικων διώξεων συναδέλφων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων η Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. έχει καταθέσει προτάσεις για τη δημιουργία Θεσμικού Οργάνου που θα ασχολείται με την «Τεχνική Δικαιοσύνη» και θα βοηθά στην απόδοση της Δικαιοσύνης.

Θα θέλαμε να τονίσουμε με αφορμή την ποινική δίωξη της συναδέλφου ότι δεν μπορεί να αποτελούμε τα μόνιμα εξιλαστήρια θύματα της κεντρικής εξουσίας για τις δικές της παραλείψεις. Δεν μπορεί να οδηγούνται αβίαστα δημόσιοι λειτουργοί σε ποινικές δίκες ως εξιλαστήρια θύματα καταστρέφοντας τη ζωή των ιδίων και της οικογένειας τους αλλά και τη δημοσιοϋπαλληλική πορεία τους.

Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ μαζί με την Πρωτοβάθμια Ένωσή στέκονται στο πλευρό της συναδέλφου, αλλά και κάθε συναδέλφου που διώκεται στα πλαίσια άσκησης των υπηρεσιακών του καθηκόντων, υπερασπίζοντας τα δικαιώματα και την αξιοπρέπεια τους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Θα σταθούμε στο πλευρό τους μέχρι την τελική δικαίωση και σε αυτό καλούμε και όλους τους φορείς των Μηχανικών αλλά και των Υπαλλήλων της περιοχής μας.

11χρονα γενέθλια της ΒΙΟΜΕ, διήμερο 17-18/5 στο αυτοδιαχειριζόμενο εργοστάσιο

11χρονα γενέθλια της ΒΙΟΜΕ, διήμερο 17-18/5 στο αυτοδιαχειριζόμενο εργοστάσιο
ΕΝΔΕΚΑΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΒΙΟΜΕ – 2024

Το αυτοδιαχειριζόμενο εργοστάσιο της Συνεργατικής ΒΙΟΜΕ έκλεισε τα έντεκα χρόνια συνεχούς λειτουργίας.
Στις 17 και 18 Μαΐου σας καλούμε να γιορτάσουμε ολοι μαζί την συνέχεια ενός εγχειρήματος μοναδικού στην Ευρώπη.
Στηρίζουμε την απεξάρτηση των εργαζομένων από αφεντικά, απαγκίστρωση από ιεραρχίες και ανισότητες στην εργασία.
Χρησιμοποιούμε φυσικά και οικολογικά καθαριστικά και προϊόντα περιποίησης που φτιάχνονται με μεράκι και συνέπεια 11 χρόνων από τους εργάτες της.

Γιορτάζουμε τα 11α γενέθλια στις 17-18 Μαΐου.
Όλες όλοι

17 Μαΐου:
• Σπύρος Γραμμένος, Grup Yorum, Θάνος Σαρίγγελος & Qualia, Χρήστος Σαββάκης

18 Μαΐου:
• 15.00 – 17.00 συνέλευση για τη δημιουργία υπερσυνεταιρισμού διακίνησης προϊόντων
• Φωτεινή Βελεσιώτου, Στέλλα Χαρινά & Γυρολόγοι, ρεμπέτικα με τη Νεφέλη Λιάκου, ΑΧ ΡΕ Betty σε ένα λαϊκό γλέντι που θα αφήσει ιστορία.
• Προβολή της ταινίας – ντοκιμαντέρ “Έβρος – Θολό τοπίο” του Γιώργου Κεραμιδιώτη.

• Καθ΄όλη τη διάρκεια θα είναι στο χώρο παραγωγοί με τους πάγκους τους, όπου μπορείτε να ψωνίσετε, στηρίζοντας τις ανεξάρτητες αγορές.

Στο χώρο θα υπάρχουν και πάγκοι με φαγητό (+ vegan επιλογές)

>Τετάρτη 8/5 στις 19.00 στο Infolibre, θα γίνει η τελευταία συνέλευση
πριν τα γενέθλια της ΒΙΟΜΕ.



Καλούμε τον κόσμο της αλληλεγγύης για την τελική οργάνωση των γενεθλίων.
Οργανωτικά και επικοινωνιακά θέματα.

Αλληλέγγυα,
εργαζόμενες και εργαζόμενοι στη Συνεργατική ΒΙΟΜΕ
Σ.Ε.ΒΙΟ.ΜΕ. ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ.
*ΕΔΡΑ:ΠΑΡΟΔΟΣ Γ.ΣΧΟΛΗΣ 79, 55535, Πατριαρχικό Πυλαίας, Θεσσαλονίκη
*Διευθυνση αλληλογραφίας: Τ.θ.:4567 Τ.Κ.:57001
*Υποκ. Παραγωγής: Λαέρτου 21-23-25, 55535, Πατριαρχικό Πυλαίας, τηλ: 23130 31154
*Πρατήριο Αθήνας: Ψαρών 33, Αγ.Αντωνιος, τηλ: 2130 437163
*e-shop: www.viomecoop.com
*FΒ: www.facebook.com/SEVIOME
*blog: www.biom-metal.blogspot.com

Κυριακή 12 Μαΐου 2024

Δέκα «εκτροχιασμοί» και για το σύστημα ραδιοκάλυψης των τρένων



ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ/ΜΟΤΙΟΝ ΤΕΑΜ
ΣΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΗΣ ΑΜΑΡΤΩΛΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ 717 ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ GSM-R ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ
Δέκα «εκτροχιασμοί» και για το σύστημα ραδιοκάλυψης των τρένων

Γιατί το σύστημα κινητής τηλεφωνίας έμπλεξε σε αλλεπάλληλες παρατάσεις και στο σκάνδαλο με τα «μαύρα ταμεία» της Siemens ● Πώς θα μπορούσε να βοηθήσει στην αποτροπή της τραγωδίας των Τεμπών ● Για άλλη μια φορά θα ξαναπληρώσουμε την προμήθεια του 2006, καθώς στα σκαριά βρίσκονται νέες συμβάσεις ● Το σύστημα GSM-R, το οποίο θα μπορούσε να εξασφαλίσει απρόσκοπτες επικοινωνίες μεταξύ σταθμαρχών, μηχανοδηγών και όλων των εμπλεκομένων στη διαχείριση της κυκλοφορίας.

Νέα σύμβαση κόστους 22,5 εκατομμυρίων ευρώ ετοιμάζεται να υπογράψει ο ΟΣΕ με σκοπό να λειτουργήσει το σύστημα ραδιοκάλυψης GSM-R του ελληνικού σιδηροδρόμου που θα έπρεπε να έχει τελειώσει από το 2008, βάσει της σύμβασης ύψους 57,2 εκατομμυρίων με τη Siemens, που έμπλεξε σε αλλεπάλληλες παρατάσεις και στο σκάνδαλο με τα «μαύρα ταμεία» της εταιρείας.

Ενα έγκλημα συνέβη στα Τέμπη, 57 ψυχές χάθηκαν και δεκάδες ταλαιπωρούνται ακόμη από τα βαριά τραύματα, και όμως, η ιστορία των αδιέξοδων συμβάσεων για έργα που τελειώνουν με τεράστια καθυστέρηση και μετά ξεκινά άλλη σύμβαση μήπως και καταφέρουν να λειτουργήσουν επαναλαμβάνεται, χωρίς κανείς να αναζητά ευθύνες για τις συνέπειες.

Ο εφιάλτης των Τεμπών έκανε γνωστή στο πανελλήνιο αλλά και στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία την περιβόητη σύμβαση 717 που ξεκίνησε το 2014 και, αν είχε ολοκληρωθεί εγκαίρως, ο ελληνικός σιδηρόδρομος θα διέθετε σύγχρονα συστήματα τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης-αυτόματου ελέγχου κίνησης των συρμών (ETCS) και τα όποια ανθρώπινα λάθη δεν θα είχαν οδηγήσει στην καταστροφή της 28ης Φεβρουαρίου 2023.

Η ιστορία της σύμβασης 717, όμως, επαναλαμβάνεται και με το σύστημα ραδιοκάλυψης GSM-R, το οποίο θα μπορούσε να εξασφαλίσει απρόσκοπτες επικοινωνίες μεταξύ σταθμαρχών, μηχανοδηγών και όλων των εμπλεκομένων στη διαχείριση της κυκλοφορίας. Η προβληματική επικοινωνία το μοιραίο βράδυ των Τεμπών έχει αναδειχθεί επανειλημμένως ως βασική αιτία της μετωπικής σύγκρουσης.

Η επιβατική αμαξοστοιχία Ιντερσίτι 62 μπήκε ανάποδα στη γραμμή καθόδου και ο εκλιπών μηχανοδηγός της Γ. Κουτσούμπας προφανώς γνώριζε ότι από εκεί θα κατέβαινε η εμπορική 63503. Λέγεται, μάλιστα, ότι υπάρχει πιθανότητα να επιδίωξε ο Γ. Κουτσούμπας κλήση στο κινητό του μηχανοδηγού που γνώριζε ότι θα οδηγεί την εμπορική. Δυστυχώς, ο μηχανοδηγός της 63503 είχε αλλάξει, η επικοινωνία δεν έγινε ποτέ και λίγα λεπτά αργότερα τα δύο τρένα συγκρούστηκαν. Εάν υπήρχε όμως το GSM-R, θα το απαντούσε ο μηχανοδηγός της βάρδιας, αφού η συσκευή του μένει πάντα στην καμπίνα του συρμού.

Απεικόνιση για το πώς λειτουργεί το σύστημα GSM-R

Το σύστημα GSM-R (κινητή τηλεφωνία με προδιαγραφές σιδηροδρόμου) «κουμπώνει» με εκείνα της σύμβασης 717, προκειμένου να διαμορφωθεί το διευρωπαϊκό σύστημα ERTMS. Ομως:

1. Η σύμβαση 10012 που θα εγκαθιστούσε το σύστημα GSM-R υπεγράφη το μακρινό 2006 από την τότε διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ με προϋπολογισμό 57,2 εκατομμύρια ευρώ, ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και τίτλο: «Προμήθεια συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R, με συναφείς υπηρεσίες για τον σιδηροδρομικό άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη-Προμαχώνας» (ΠΑΘΕΠ). Το έργο ανέλαβε η Siemens με αρχική προθεσμία περαίωσης, μετά από 24 μήνες, στις 26/9/2008.

2. Το έργο «έσπασε» σε 16 τμήματα και περιλάμβανε εγκατάσταση οπτικών ινών, δίκτυο κεραιών και αναμεταδοτών για τις σήραγγες, κέντρα μεταγωγής και προμήθεια τερματικού εξοπλισμού (συσκευές σαν κινητά τηλέφωνα). Σύντομα ξεκίνησε το παιχνίδι των παρατάσεων, ενώ οι τμηματικές παραδόσεις στον χρήστη, δηλαδή τον ΟΣΕ, άρχισαν δώδεκα χρόνια αργότερα, το 2018.

3. Η ιστορία των παρατάσεων περιγράφεται αναλυτικά σε επίσημο έγγραφο της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ τον Φεβρουάριο του 2018. Η Siemens ζήτησε και έλαβε παρατάσεις για το 2009 και το 2010, με την αιτιολογία ότι καθυστερούσε η αδειοδότηση των κεραιών από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών. Το 2010 και το 2012 ζήτησε νέες παρατάσεις, αλλά τα αιτήματα δεν εξετάστηκαν από την ΕΡΓΟΣΕ καθώς το σκάνδαλο των «μαύρων ταμείων» είχε φτάσει σε διερεύνηση από την ελληνική Βουλή (Επιτροπή Βαλυράκη). Υπενθυμίζεται ότι το σκάνδαλο είχε αρχικά ξεσπάσει στη Γερμανία με τη συμβολή του αμερικανικού Δημοσίου από το 2006, όταν δηλαδή η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραφε την αρχική σύμβαση. Τον Αύγουστο του 2012 υπεγράφη η συμφωνία για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό μεταξύ Ελλάδας και Siemens και μέσω αυτής διαγράφηκαν απαιτήσεις της εταιρείας προς την ΕΡΓΟΣΕ. Υποτίθεται ότι μέσω του συμβιβασμού το τίμημα έπεφτε στα 31,8 εκατομμύρια ευρώ, αλλά οι παρατάσεις συνεχίζονται και δεν τηρείται η νέα προθεσμία παράδοσης το 2015. Από το 2016 πρέπει να ξεκινήσουν οι δοκιμές λειτουργίας, οπότε μπαίνει στο παιχνίδι ο ΟΣΕ που διαθέτει και τα τρένα και θα είναι και ο τελικός παραλήπτης της προμήθειας.

4. Σύμφωνα με τον ίδιο τον ΟΣΕ, η παραλαβή των συστημάτων του GSM-R υλοποιήθηκε τμηματικά από τον Ιούνιο του 2018 έως τον Φεβρουάριο του 2021. Κάπου εδώ όμως ξεκινά ένα χάος. Στον ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκεται ακόμη αναρτημένο, από εκείνη την εποχή, κείμενο με τίτλο Εθνικό Σχέδιο Εφαρμογής για την Τεχνική Προδιαγραφή Διαλειτουργικότητας «Ελεγχος-Χειρισμός και σηματοδότηση του Σιδηροδρομικού Συστήματος της Ενωσης». Εκεί αναφέρονται πολλά και χαρακτηριστικά: Οτι το GSM-R λειτουργεί σε 15 τμήματα του δικτύου και θα κατασκευαστεί μελλοντικά σε άλλα 10. Οτι λειτουργεί σε 707 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου ενώ το σύνολο του ΠΑΘΕΠ μαζί με τους κύριους κλάδους του είναι 1.146 χιλιόμετρα και τα τμήματα προς Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο και Φλώρινα ακόμη 641 χιλιόμετρα. Το μεγαλύτερο κενό αφορά την εγκατάσταση εξοπλισμού GSM-R πάνω σε όλους τους συρμούς, οι οποίοι όμως δεν ανήκουν ούτε στον ΟΣΕ ούτε στην τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train), αλλά στη ΓΑΙΑΟΣΕ που υπάγεται στο Υπερταμείο. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «δεν υπάρχει πρόβλεψη από ΓΑΙΑΟΣΕ για εγκατάσταση GSM-R σε πρόσθετες μονάδες».

5. Κάπου εδώ φαίνεται πως ξεκινά το γαϊτανάκι σχετικά με το ποιος θα επωμιστεί το κόστος. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ελάχιστα ασχολείται και φυσικά οι Ιταλοί της Hellenic Train δεν έχουν καμία πρόθεση ανάληψης υποχρεώσεων για συρμούς τους οποίους μισθώνουν. Την ίδια στιγμή, μέσω σύμβασης Δημόσιας Υπηρεσίας που διαπραγματεύονται (θα γίνει νόμος του κράτους τον Απρίλιο του 2022) εξασφαλίζουν επιδότηση 750 εκατ. ευρώ σε βάθος 15ετίας, μειωμένες επενδύσεις και μελλοντική χρήση συρμών που επίσης θα αγοράσει το Δημόσιο.

6. Η σκληρή πραγματικότητα αποκαλύπτεται σε απόφαση που υπογράφει τον Νοέμβριο του 2022 ο μοιραίος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Μετά από αίτημα του ΟΣΕ, εγκρίνει πιστώσεις 8,7 εκατομμυρίων ευρώ για την «Ανακαίνιση εξοπλισμού και αναβάθμιση λογισμικών που εξυπηρετεί το σύστημα καθώς και την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης λειτουργίας, συντήρησης με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών στο σύνολο του εγκατεστημένου εσωτερικού και παρά την σιδηροδρομική γραμμή εξωτερικού εξοπλισμού του συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας στο ΣΚΑ, στον σιδηροδρομικό άξονα Πειραιάς - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας, στη σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο - Αεροδρόμιο και των κλάδων γραμμής Θριάσιο - Ικόνιο και Οινόη - Χαλκίδα». Μια επίσημη παραδοχή ότι το GSM-R δεν λειτουργεί.

7. Το έργο πρέπει να τελειώσει το 2025, ο ΟΣΕ προκηρύσσει διαγωνισμό, αλλά ουδείς εμφανίζεται και κηρύσσεται άγονος τον Μάιο του 2023. Εχει μεσολαβήσει το δυστύχημα των Τεμπών, όμως, και ουδείς ασχολείται με αυτό το «επίτευγμα». Η υπηρεσιακή κυβέρνηση ακυρώνει τον Ιούνιο του 2023 την απόφαση Καραμανλή για τα 8,7 εκατομμύρια ευρώ.

8. Θα ακολουθήσει άλλη απόφαση τον Δεκέμβριο του 2023, με σχεδόν τριπλάσιο ποσό (22,7 εκατομμύρια ευρώ) και σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου (έως το 2028) από τον νέο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα. Προηγουμένως, τον Σεπτέμβριο του 2023, ο ίδιος υπουργός έχει εγκρίνει το ετήσιο πρόγραμμα διαχείρισης του τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ και οι «μαύρες τρύπες» του GSM-R περιγράφονται αναλυτικότερα: «Στο πλαίσιο της σύμβασης 10012/2006, όπως διαπιστώνεται, το εποχούμενο σύστημα GSM-R εγκαταστάθηκε σε 71 οχήματα, τα οποία δεν αποτελούν το σύνολο του Τροχαίου Υλικού που κυκλοφορεί στο ελληνικό δίκτυο. Εγκαταστάθηκε μόνο σε 6 τύπους κινητήριων οχημάτων από τους 9 που κυκλοφορούν στο ελληνικό δίκτυο, αλλά και στους 6 αυτούς τύπους δεν έχει εγκατασταθεί στο σύνολο των οχημάτων που τους αποτελούν. Επιπλέον, το εποχούμενο σύστημα GSM-R δεν έχει εγκατασταθεί καθόλου σε οχήματα των τύπων DESIRO, MAN 2000 και RAILBUS (κάνουν δρομολόγια προαστιακού)». Ο κ. Σταϊκούρας δεσμεύει εκεί 6 εκατομμύρια για το GSM-R χωρίς να αναφέρει πηγή χρηματοδότησης.

9. Η περιπέτεια δεν τελειώνει εκεί όμως. Από τον Ιανουάριο του 2024, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΣΕ δεν συνεδριάζει καν, τον Μάρτιο παραιτείται η αντιπρόεδρος Ουρανία Σαγιάκου και το νέο Δ.Σ. θα τοποθετηθεί στο τέλος Απριλίου. Στις 2 Απριλίου η διοίκηση του ΟΣΕ, δηλαδή ο μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος Παναγιώτης Τερεζάκης, παραδέχεται «καθυστέρηση έναρξης της διαγωνιστικής διαδικασίας» για το GSM-R. Ετσι, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τροποποιεί την απόφαση για τα 22,7 εκατομμύρια του Δεκεμβρίου και μειώνει το ποσό στα 19,7 εκατ. βγάζοντας από την έγκριση το έτος 2024.

10. Παρά ταύτα, στις 8 Μαΐου 2024, ο νέος πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης, στέλνει ανακοίνωση και αναγγέλλει ότι το Δ.Σ. ενέκρινε «διαδικασία άμεσης ανάδειξης Αναδόχου συντήρησης του παρατρόχιου συστήματος ραδιοεπικοινωνίας GSM-R που καλύπτει το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, ένα σημαντικό έργο για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου». Παραδόξως, κρατά σχεδόν το ίδιο ποσό της αρχικής έγκρισης (22,5 εκατ.), αν και περιγράφει το έργο πολύ μικρότερο ως «συντήρηση του παρατρόχιου GSM-R», και δεν αναφέρει όλα τα υπόλοιπα της εγκριτικής (ανακαίνιση εξοπλισμού, αναβάθμιση λογισμικών, παροχή υπηρεσιών διαχείρισης λειτουργίας, συντήρηση με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών στο σύνολο του εγκατεστημένου εσωτερικού και παρατρόχιου δικτύου).

Επίσης ο κ. Γραμματίδης δεν εξηγεί τι σημαίνει «άμεση ανάδειξη αναδόχου» και αν αυτό θα γίνει με απευθείας ανάθεση και χωρίς διαγωνισμό. Πουθενά δεν αναφέρεται, δε, η πηγή της χρηματοδότησης, ενώ ο κ. Σταϊκούρας έχει παραδεχθεί δημοσίως ότι μετά τα Τέμπη οι ευρωπαϊκοί πόροι έχουν μειωθεί κατακόρυφα και γίνεται νέα διαπραγμάτευση. Οπως ανέφερε στη Βουλή, «από τη συνολική πρόταση των 2,8 δισ. ευρώ μπορέσαμε να πάρουμε 212 εκατομμύρια»... Αν τελικά δοθούν 22,5 εκατ. για το παρατρόχιο GSM-R και ακόμη 6 εκατ. στη ΓΑΙΑΟΣΕ για το επιτρόχιο, σημαίνει ότι η σύμβαση με τη Siemens θα πληρωθεί εις διπλούν για να αποκτηθεί η ποθητή ραδιοκάλυψη κάπου στο 2028, 22 χρόνια μετά την υπογραφή της