Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2024

Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης: Λογότυπο Μετρό Θεσσαλονίκης - Καταγγελία

 






ΛΟΓΟΤΥΠΟ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ
για την απευθείας ανάθεση μετά από ακύρωση του σχετικού διαγωνισμού
Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης έλαβε τον Φεβρουάριο του 2024 από την εταιρία Ελληνικό Μετρό ΑΕ το έγγραφο με αρ. πρ. ALX- 80564/28-02-2024 προς ενημέρωση των Μελών του σχετικά με το διαγωνισμό με αρ.πρ., RFP-457/2024, που αφορούσε το σχεδιασμό του λογότυπου για το Μετρό Θεσσαλονίκης με ημερομηνία τελικής κατάθεσης των προτάσεων έως τις 22-04-2024 και με αμοιβή για το πρώτο βραβείο στον συγκεκριμένο διαγωνισμό το ποσό των 8.000€. Ο ΣΑΘ, υποστηρίζοντας την διαγωνιστική διαδικασία, έστειλε έγκαιρα σχετική ενημέρωση στα μέλη του, ώστε το Μετρό της Θεσσαλονίκης να αποκτήσει ένα λογότυπο αντάξιο των προσδοκιών.
Ενάμιση μήνα μετά και 12 ημέρες πριν την προθεσμία ολοκλήρωσης του διαγωνισμού η εταιρία Ελληνικό Μετρό επανήλθε με το έγγραφο της ALX-80717/09-04-2024 που ενημέρωνε για τη ματαίωση του, χωρίς επεξήγηση των λόγων της ματαίωσης του και χωρίς ίχνος σεβασμού για συναδέλφους, που είχαν εργαστεί σύμφωνα με την διακήρυξη που είχε σταλεί.
Μέσα από τα μέσα ενημέρωσης της πόλης, που επιβεβαιώνεται από το έγγραφο της απευθείας ανάθεσης με αρ.πρ. ΣΗΕΟ-253/02.10.2024, έγινε ενημέρωση, ότι η ελληνικό μετρό ΑΕ προκήρυξε δεύτερη διαγωνιστική ανοιχτή διαδικασία με την πρόσκληση με αρ.πρ. RFP-461/24 με αμοιβή 30.000€. Στον δεύτερο διαγωνισμό όλες οι συμμετοχές απορριφθήκαν από την εταιρία.
Με αυτή τη μεθόδευση και με τον ισχυρισμό ότι σε μικρό χρονικό διάστημα ανοίγει τις πόρτες του το Μετρό επιλέχθηκε με απευθείας ανάθεση η εταιρία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE με αμοιβή 30.000€.
Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης δημοσιοποιεί τα παραπάνω για να γίνει κατανοητό πως πρόκειται για μια προσχηματική διαδικασία - εις βάρος συναδέλφων αρχιτεκτόνων και άλλων συναφών επαγγελματιών (γραφιστών, καλλιτεχνών) και εν τέλει της τοπικής κοινωνίας – ώστε το έργο σχεδιασμού του λογότυπου του Μετρό Θεσσαλονίκης να αποτελεί ένα ακόμα έργο στη μακριά λίστα έργων απευθείας αναθέσεων.
Γεννάται το εύλογο ερώτημα, πώς μπορεί κάποιος φορέας να αξιολογεί ένα λογότυπο, που θα κέρδιζε μέσα από μια διαγωνιστική διαδικασία, δηλαδή ένα λογότυπο που θα κρίνονταν ως το καλύτερο αναμεσά σε δεκάδες άλλες προτάσεις, με αμοιβή του ποσού των 8.000€, και ο ίδιος φορέας για το ίδιο λογότυπο να προβαίνει σε απευθείας ανάθεση με αμοιβή 30.000€, όχι σε κάποια διάσημη εταιρία για το αναγνωρισμένο σχετικό έργο της, αλλά σε μια άσημη νεοσύστατη εταιρία, η οποία την ημέρα της ανάθεσης δεν είχε ούτε καν ενεργό ιστότοπο. Επίσης, ο ισχυρισμός περί μικρού χρονικού διαστήματος, σε ένα έργο που εξελίσσεται για 15 και πλέον χρόνια στην πόλη, μόνο θυμηδία μπορεί να προκαλέσει.
Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης καταγγέλλει τη μεθόδευση αυτή, που κατά τη γνώμη μας, συνειδητά κατέληξε στην απευθείας ανάθεση εις βάρος πιο αξιοκρατικών διαγωνιστικών διαδικασιών και, φυσικά, της ποιότητας του υπό σχεδιασμού λογότυπου ενός πολύπαθου έργου, που φρόντισε μέχρι το τέλος του να προκαλεί την πόλη με τις αποφάσεις των διαχειριστών του.
Με διαδικασίες σαν αυτές ο αριθμός των απευθείας αναθέσεων έχει καταλήξει σε άνευ προηγουμένου ποσοστό (σύμφωνα δημοσιεύματα άνω το 70% των Δημοσίων Συμβάσεων). Ο Σύλλογος ζητά να σταματήσει η ασυδοσία και η ατελέσφορη διασπάθιση δημοσίου χρήματος και να δημιουργηθούν ευκαιρίες για την ανάδειξη και αξιοποίηση των βέλτιστων πρακτικών για το κοινό όφελος.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Δ. Κονταξάκης Κ. Σαμδάνης

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2024

Φρένο της ΡΑΣ στους κυβερνητικούς πανηγυρισμούς για το ETCS

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων απέρριψε τη λειτουργία του συστήματος ασφάλειας των συρμών στο κομβικό τμήμα Αχαρνές (Σκα) - Οινόη κρίνοντας την αίτηση του ΟΣΕ «εντελώς ανεπαρκή»
Φρένο της ΡΑΣ στους κυβερνητικούς πανηγυρισμούς για το ETCS

Μετωπική με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που θριαμβολογούσε εδώ και έναν χρόνο με την παραλαβή του εργολαβικού αντικειμένου της σύμβασης 717, καθώς η Αρχή απαιτούσε «επικαιροποιημένα έγγραφα του φακέλου της αίτησης» λόγω της έκθεσης του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.

Εναν χρόνο μετά τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης ότι ολοκληρώθηκε η παραλαβή των συστημάτων ελέγχου της κυκλοφορίας των συρμών (συμβάσεις 717/2014 και 10005/2007), που δεν λειτουργούσαν για να αποτρέψουν το έγκλημα των Τεμπών, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) έρχεται και απορρίπτει ως «εντελώς ανεπαρκή» την αίτηση του ΟΣΕ για θέση σε λειτουργία των ίδιων αυτών συστημάτων στο τμήμα Αχαρνές (ΣΚΑ) - Οινόη.

Την απόφαση έλαβε η Ολομέλεια της ΡΑΣ την 1η Νοεμβρίου 2024, ενώ η κυβέρνηση διά του αρμοδίου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα υποστήριζε ότι τα συστήματα αυτά έχουν παραληφθεί τον Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο του 2023. Η απόφαση της ΡΑΣ καταλογίζει βαριές αμέλειες στον ΟΣΕ που είχε καταθέσει την αίτηση ώστε να δοθεί έγκριση λειτουργίας του συστήματος ETCS (European Train Control System) στο τμήμα ΣΚΑ - Οινόη, μήκους 52 χιλιομέτρων, που είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα και ταλαιπωρημένα τμήματα του δικτύου.

Το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών ETCS είναι εκείνο που, παρακάμπτοντας τους χειρισμούς του μηχανοδηγού, επιβάλλει φρενάρισμα στο τρένο που είναι συνδεδεμένο από τη στιγμή που έχει μπει σε λάθος γραμμή, κινείται αντικανονικά, με υπέρβαση του ορίου ταχύτητας ή άλλο τρόπο που θέτει ζήτημα ασφάλειας. Για την εγκατάσταση του συστήματος ETCS, η πρώτη σύμβαση (10005) είχε ανατεθεί στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ - GTS, το μακρινό 2007, με προϋπολογισμό 17,2 εκατομμύρια ευρώ. Ομως, προκειμένου να αποδίδει το ETCS, θα έπρεπε να λειτουργούν πλήρως τα συστήματα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης που υποτίθεται πως είχαν εγκατασταθεί με προηγούμενες συμβάσεις. Ολες οι αναθέσεις γίνονταν από την ΕΡΓΟΣΕ, θυγατρική του ΟΣΕ.

Η αδιαφορία των κυβερνήσεων για τη σωστή λειτουργία του σιδηρόδρομου προς όφελος των αυτοκινητόδρομων, σε συνδυασμό με τις περικοπές των μνημονίων, κατέληξε σε εργολαβίες που δεν οδηγούσαν σε αποτέλεσμα. Μέχρι να κατασκευαστεί το ένα σύστημα, απαξιωνόταν το προηγούμενο και έτσι προκηρύχτηκε το 2014 άλλη εργολαβία, η διαβόητη 717, η οποία υποτίθεται πως θα έκλεινε όλα τα κενά των αλληλοσυμπλεκόμενων συστημάτων. Το μοιραίο βράδυ των Τεμπών κανένα από τα συστήματα δεν λειτουργούσε για να αποτρέψει το έγκλημα, ενώ η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία είχε ξεκινήσει έρευνα για τους χειρισμούς της Ελλάδας στην εργολαβία 717.