Πέμπτη 7 Μαρτίου 2024

Καλέσματα για τα Συλλαλητήρια της 8/3


Εμείς οι απόφοιτοι των δημοσίων πανεπιστημίων δηλώνουμε την ευγνωμοσύνη μας στα δημόσια πανεπιστήμια για τη γνώση και την κατάρτιση που μας προσέφεραν καθώς και για την κοινωνικοποίηση μας μέσα στο πανεπιστημιακό οικοσύστημα. Το κατάφορο αντισυνταγματικό νομοσχέδιο απορυθμίζει ακαδημαϊκά και επαγγελματικό τη χώρα, ενώ γεννά μία νέα κοινωνική κατάφορη αδικία και θα εντείνει τις περιφερειακές ανισότητες.
Ως ελάχιστο δείγμα αγωνίας για το δημόσιο πανεπιστήμιο, δηλώνουμε -καλούμε όλους τους αποφοίτους να κατακλύσουν δημοκρατικά τους δρόμους στις 8 Μάρτη στην Αθήνα. Οι φοιτητές δίνουν ένα ηρωικό αγώνα. Η κυβέρνηση , τα ΜΜΕ τους αγνοούν. Το πολιτικό σύστημα είναι αυτό που είναι. Οι φοιτητές ήταν αλληλέγγυοι στα Τέμπη και στους αγρότες. Η ελληνική κοινωνία ήρθε η ώρα να στηρίξει τον αγώνα τους που είναι αγώνας για την παιδεία και τη δημοκρατία.
Όλοι στο συλλαλητήριο Παρασκευή 8 Μάρτη. Να βουλιάξει η Αθήνα.
Να μην τα καταντήσουν τα Δημόσια πανεπιστήμιά κρατικές προβληματικές εταιρείες (όπως στη Υγεία, και τους σιδηρόδρομους..)


ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ

Αρ. Πρωτ. : 9313                                                                                   Αθήνα, 05/03/2024

 

                                                               Προς: Α’ Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ

                                                                          (για ενημέρωση των μελών)

Θέμα: Συμμετοχή στη Στάση Εργασίας της ΑΔΕΔΥ και στα Συλλαλητήρια για την Εκπαίδευση και για την ημέρα της Γυναίκας στις 8/3.

 

    Σε συνέχεια της από 10/1/2024 Ανακοίνωσης μας και της σχετικής απόφασης της ΑΔΕΔΥ, συμμετέχουμε στη Στάση Εργασίας την Παρασκευή 8/3 από τις 11πμ μέχρι τη λήξη ωραρίου καθώς και στη συγκέντρωση στις 12:00 στην πλ. Κλαυθμώνος που καλεί η ΑΔΕΔΥ και στα Προπύλαια στο Πανελλαδικό Συλλαλητήριο που καλούν οι Φοιτητικοί Σύλλογοι και στο οποίο συμμετέχει όλη η εκπαιδευτική κοινότητα.

    Α. Με αφορμή την 8η Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρας της Γυναίκας που τιμούμε τον αγώνα των γυναικών για ίσα δικαιώματα, πρέπει όλοι μαζί να ενώσουμε τις φωνές μας και να απαιτήσουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα να είναι σεβαστά για όλους ανεξαρτήτως φύλου, φυλής ή θρησκείας. Να απαιτήσουμε τη δημιουργία μιας κοινωνίας απαλλαγμένης από στερεότυπα και διακρίσεις λόγω φύλου. Είναι αδήριτη ανάγκη να σταματήσει η βία κατά των γυναικών, ο σεξισμός, η διαφορετική αντιμετώπιση τους στους χώρους εργασίας , οτιδήποτε συνιστά διάκριση.

  • Ίση αμοιβή για ίση εργασία – ίσες ευκαιρίες σε γυναίκες και άντρες
  • Δωρεάν παιδικούς σταθμούς στους χώρους εργασίας
  • Επανασύσταση της Γραμματείας Ισότητας των Φύλων ως αυτοτελή, διακριτή δημόσια υπηρεσία
  • Ενίσχυση των δημόσιων υπηρεσιών
  • Δημόσια, δωρεάν, ποιοτική υγεία
  • Δημόσιες δωρεάν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας
  • Δημόσιες δωρεάν υπηρεσίες στήριξης, για τα θύματα της έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας (ψυχολογική, νομική και κοινωνική στήριξη)
  • Παροχή παιδικών κατασκηνώσεων και υπηρεσιών δημιουργικής απασχόλησης για τα παιδιά
  • Ένταξη στην εκπαίδευση της σεξουαλική αγωγής και μαθημάτων για τα ίσα δικαιώματα, τον σεβασμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας.
  • Νομική αναγνώριση του όρου γυναικοκτονία
  • Δημιουργία προϋποθέσεων για ίση αντιπροσώπευση των φύλων σε θέσεις ηγεσίας

 

Β. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια βασίζονται στην αρχή «όποιος πληρώνει, παίρνει πτυχίο». Ειδικά στις συνθήκες της χώρας μας με τις κοινωνικές ανισότητες, την συνεχιζόμενη οικονομική κρίση και την κεκτημένη με αγώνες παράδοση της δωρεάν παιδείας, η ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ είναι ο ορισμός της κοινωνικής αδικίας και της αναξιοκρατίας. Η ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ θα φέρει περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησης στα δημόσια πανεπιστήμια. Συνέπεια αυτού θα είναι η ακόμη μεγαλύτερη προώθηση της εμπορευματοποίησής τους. Από την «πίτα» της υπάρχουσας χρηματοδότησης ένα μέρος θα κατευθυνθεί στα ιδιωτικά, τα οποία παντού στον κόσμο είναι κρατικά χρηματοδοτούμενα ακόμη και σε ποσοστό που φτάνει ενίοτε το 70% και 80%. Επίσης η ίδρυση των ιδιωτικών ΑΕΙ είναι καταφανέστατα αντισυνταγματική. Το άρθρο 16 παρ. 5 του Συντάγματος ορίζει ξεκάθαρα ότι «Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση» και στην παρ. 8 ότι «Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται». Δεν θα μπορούσε να είναι πιο ξεκάθαρες οι διατυπώσεις. Καμιά ερμηνευτική ακροβασία δεν μπορεί να συγκαλύψει το αδιαμφισβήτητο αυτό γεγονός. Ειδικά σε επαγγέλματα με ευθύνες εφαρμογής των επιστημονικών γνώσεων όπως αυτό του Μηχανικού, η αυτόματη εγγραφή των αποφοίτων ιδιωτικών Πανεπιστημίων στα Επιμελητήρια και η απόδοση ισότιμων επαγγελματικών δικαιωμάτων, θα οδηγήσει σε πρόσθετο ευτελισμό και υποτίμηση το επάγγελμα του Μηχανικού και σε επισφάλεια τα Δημόσια και ιδιωτικά έργα και Υποδομές της χώρας. Οι σπουδαστές των ιδιωτικών αφού αποτύχουν ή αποφύγουν τις εισαγωγικές εξετάσεις, θα αποφοιτούν με καλύτερους βαθμούς και δυνατότητες διορισμού και ισότιμα θα υπογράφουν και θα επιβλέπουν Μελέτες και Έργα. Στηρίζουμε τα αιτήματα των Φοιτητικών Συλλόγων, γιατί η παιδεία είναι υπόθεση όλου του λαού.

  • Όχι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια! Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο.
  • Όχι στην παράκαμψη και την αναθεώρηση του άρθρου 16.
  • Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση για όλους και όλες.
  • Όχι στις διώξεις και την καταστολή των αγώνων της νεολαίας
  • Όχι στην περαιτέρω υποβάθμιση των Δημόσιων Πανεπιστημίων – Πολυτεχνείων και των διπλωμάτων τους.

Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024

Δεκάδες χιλιάδες ασφαλισμένοι, έχασαν προχθές την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.


Δεκάδες χιλιάδες ασφαλισμένοι, έχασαν προχθές την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Κοινωνική αναλγησία...
Κόβεται από σήμερα η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε 400.000 επαγγελματίες!
09:57, 01 Μαρτίου 2024

Τέλος η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες, οι οποίοι δεν πλήρωσαν ή δεν ρύθμισαν τα χρέη τους προς τον ΕΦΚΑ μέχρι χθες, 29 Φεβρουαρίου.

Με τροπολογία του υπουργείου Εργασίας που κατατέθηκε στη Βουλή δεν δόθηκε νέα παράταση όπως ήλπιζαν οι περισσότεροι. Ετσι, από σήμερα 1η Μαρτίου όσοι έχουν αρρύθμιστα χρέη προς τον ΕΦΚΑ, μένουν απλά χωρίς περίθαλψη.

Με βάση τα στοιχεία των προηγούμενων ημερών υπολογίζεται ότι οι μη μισθωτοί που μένουν εκτός περίθαλψης ανέρχονται σε 400.000, νούμερο τεράστιο, που δείχνει και το οξύ πρόβλημα που υπάρχει.

Οι συγκεκριμένοι ασφαλισμένοι την τελευταία διετία είχαν λάβει παράταση, δηλαδή αναστολή της εφαρμογής του μέτρου της απώλειας της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, η οποία εξέπνευσε χθες.

Από σήμερα πλήρη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη θα έχουν μόνο όσοι πληρώσουν ή ρυθμίσουν τις οφειλές τους.

Οι υπόλοιποι θα αντιμετωπίζονται όπως οι ανασφάλιστοι, οι οποίοι θα έχουν περίθαλψη μόνο στις κρατικές υγειονομικές δομές.
Μόνο 24 δόσεις

Η τακτοποίηση των οφειλών προς τον ΕΦΚΑ δεν είναι εύκολη υπόθεση, για την οποία απλά αδιαφορούν οι οφειλέτες, ρισκάροντας την περίθαλψη των ίδιων και των οικογενειών τους.

Σήμερα, η μοναδική δυνατότητα για τη ρύθμιση των χρεών που έχουν οι οφειλέτες του ΚΕΑΟ είναι οι 24 δόσεις για τα τρέχοντα χρέη. Για τις έκτακτες οφειλές οι δόσεις φτάνουν μέχρι και τις 48. Ομως αυτές αντιπροσωπεύουν μικρό τμήμα των συνολικών χρεών.

Ακόμη πιο δύσκολη γίνεται η κατάσταση για τους οφειλέτες, καθώς παράλληλα με την ένταξη στη ρύθμιση των παλαιών χρεών, για να είναι ταμειακά τακτοποιημένοι πρέπει να πληρώνουν εμπρόθεσμα και τις τρέχουσες εισφορές.

Δεκάδες - αν όχι εκατοντάδες - χιλιάδες αδυνατούν να πληρώνουν ταυτόχρονα δόσεις ρυθμίσεων και τρέχουσες εισφορές. Το αποδεικνύει η συνεχιζόμενη άνοδος των χρεών προς το ΚΕΑΟ, τα οποία έχουν ξεπεράσει τα 47 δισ. ευρώ, εκ των οποίων μάλιστα, σε ρυθμίσεις είναι λιγότερα από το 10%.
Οριστικά εκτός...

Η τροπολογία της υπουργού Εργασίας, Δόμνας Μιχαηλίδου προβλέπει, ότι τελικά χάνουν την ασφαλιστική ενημερότητα, όσοι δεν ρυθμίσουν τις εκκρεμείς οφειλές τους πλην ορισμένων εξαιρέσεων και έτσι παρέχεται η κατ’ εξαίρεση ασφαλιστική ικανότητα για την περίοδο 2024-2025:Στους πληγέντες από φυσικές καταστροφές. Δηλαδή στους ασφαλισμένους του e-Ε.Φ.Κ.Α. που διατηρούν επαγγελματική εγκατάσταση ή ασκούν δραστηριότητα ή εργάζονται σε πληγείσες περιοχές από θεομηνίες ή άλλες φυσικές καταστροφές, καθώς και στους ανέργους των ανωτέρω περιοχών που είναι εγγεγραμμένοι στη ΔΥΠΑ.
Στους εργοδότες και ασφαλισμένους που έχουν επαγγελματική εγκατάσταση ή δραστηριότητα σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής που επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018, και στους εγγεγραμμένους στα μητρώα του e-Ε.Φ.Κ.Α. άμεσα ασφαλισμένους που επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 και υπάγονται αντίστοιχα στο πεδίο εφαρμογής της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της 26ης Ιουλίου του 2018 που κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4576/2018.
Στους εργαζόμενους στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.


Τι πρέπει να κάνουν οι «κομμένοι»

Στο ερώτημα, γιατί δεν μπορεί να παραταθεί για όλους η κατ’ εξαίρεση ασφαλιστική ικανότητα, το υπουργείο Εργασίας, απαντά πως «δεν υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη a la carte» και προσθέτει ότι «οι ασφαλιστικές εισφορές είναι υποχρεωτικές για όλους» και πως «δεν μπορεί να καταβάλλουν μόνο ορισμένοι εισφορές και να λαμβάνουν όλοι τις ίδιες παροχές από τον ΕΟΠΥΥ».
Παράλληλα θέτει και απαντά στα ακόλουθα ερωτήματα:

Τι είναι η ασφαλιστική ικανότητα;

Η ασφαλιστική ικανότητα στην ουσία παρέχει στους άμεσα και τους έμμεσα ασφαλισμένους (μέλη οικογένειας), πέραν της δωρεάν πρόσβασης στα δημόσια νοσοκομεία που δίνει ο ΑΜΚΑ, επιπλέον πρόσβαση με δαπάνη του ΕΟΠΥΥ σε ιδιωτικές δομές υγείας, κάλυψη παροχών υγειονομικής περίθαλψης σε είδος από τον ΕΟΠΥΥ, όπως ενδεικτικά, ιδιωτική συνταγογράφηση για ιατρικές ή άλλες θεραπευτικές πράξεις, διαγνωστικές εξετάσεις, νοσήλια, φάρμακα κ.λπ.

Τι ισχύει από σήμερα, 1η Μαρτίου;

Με τη λήξη της κατ’ εξαίρεση χορήγησης ασφαλιστικής ικανότητας, εφαρμόζεται ο γενικός κανόνας, δηλαδή: για τους μισθωτούς: απαιτείται η πραγματοποίηση τουλάχιστον 50 ημερών εργασίας κατά το προηγούμενο έτος,
για τους μη μισθωτούς: απαιτείται η συμπλήρωση 2 τουλάχιστον μηνών ασφάλισης κατά το προηγούμενο έτος, η καταβολή των απαιτητών εισφορών μέχρι το τέλος του προηγούμενου έτους και, αν υπάρχει οφειλή, πρέπει να έχει ρυθμιστεί και να τηρείται η ρύθμιση.

Τι πρέπει να κάνουν για να μην χάσουν την ασφαλιστική τους ικανότητα όσοι έλαβαν κατ’ εξαίρεση παράταση μέχρι και 29.02.24;

Οι οφειλέτες θα πρέπει να διευθετήσουν το σύνολο των υποχρεώσεών τους προς τον ΕΦΚΑ, όσον αφορά τις εισφορές για το 2023, είτε αποπληρώνοντας το σύνολό τους, είτε ρυθμίζοντάς τις οφειλές σε έως 24 δόσεις.
Εφόσον κάποιος εξοφλήσει πλήρως το ποσό που οφείλει θα πάρει ετήσια ασφαλιστική ικανότητα, ενώ εάν το ρυθμίσει θα πάρει μηνιαία. Τονίζεται για μια ακόμη φορά ότι όλοι οι πολίτες, ανεξάρτητα από την ασφαλιστική τους ικανότητα, εφόσον διαθέτουν ΑΜΚΑ έχουν πρόσβαση στις δημόσιες δομές υγείας.

Τι ισχύει για τους εργαζομένους των οποίων οι εργοδότες δεν έχουν καταβάλει τις ασφαλιστικές εισφορές;

Για όσους εργαζομένους έχει υποβληθεί ΑΠΔ για τον απαιτούμενο χρόνο των 50 ημερών, η ασφαλιστική τους ικανότητα ανανεώνεται αυτόματα ανεξαρτήτως του αν ο εργοδότης έχει καταβάλει τις ασφαλιστικές εισφορές.
Σε περίπτωση μη υποβολής ΑΠΔ τότε ο εργαζόμενος μπορεί να υποβάλλει καταγγελία στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα του ΕΦΚΑ προκειμένου να προσμετρηθεί ο χρόνος ασφάλισης.

Τι πρόβλεψη υπάρχει για τα παιδιά και τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες;

Από τον Ιούλιο του 2022, η συνταγογράφηση φαρμάκων, θεραπευτικών πράξεων και διαγνωστικών εξετάσεων γίνεται από όλους τους πιστοποιημένους στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης (Σ.Η.Σ.) ιατρούς, δηλαδή και ιδιώτες, για τις πιο κάτω κατηγορίες ανασφάλιστων πολιτών:
α. ανήλικοι έως 18 ετών.
β. ασθενείς με νοητική ή ψυχική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο down, διπολική διαταραχή, κατάθλιψη με ψυχωσικά συμπτώματα, εγκεφαλική παράλυση ή βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, ακρωτηριασμένοι που λαμβάνουν το εξωϊδρυματικό επίδομα με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, όπως και όσοι έχουν πιστοποιημένη αναπηρία από ΚΕΠΑ 80% και άνω, για οποιαδήποτε πάθηση.
γ. ασθενείς με παθήσεις, τα φάρμακα των οποίων χορηγούνται με μηδενική συμμετοχή του ασφαλισμένου καθώς και οι ανασφάλιστοι ασθενείς που πάσχουν από το σύνδρομο ανοσολογικής ανεπάρκειας (AIDS)
Επιπλέον, για όλους τους ανασφάλιστους πολίτες προβλέπεται η συνταγογράφηση όλων ανεξαιρέτως των εμβολίων.

Τρίτη 5 Μαρτίου 2024

«Μπαζωμένες» και οι διαδικασίες συγκάλυψης



Τμήμα του κυλικείου που κάηκε ολοσχερώς
«Μπαζωμένες» και οι διαδικασίες συγκάλυψης

Το κράτος της κυβέρνησης Μητσοτάκη εξαφάνισε τα πειστήρια του εγκλήματος των Τεμπών από την 1η έως την 6η Μαρτίου με απευθείας ανάθεση σε εταιρεία που συστάθηκε έναν μήνα αργότερα, τον Απρίλιο του 2023! ● Στις 18 Μαΐου 2023 υπογράφεται η σύμβαση μεταξύ του περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κ. Αγοραστού και της εταιρείας.

Το κράτος της κυβέρνησης Μητσοτάκη δεν μπάζωσε μόνο τον τόπο του εγκλήματος των Τεμπών τον Μάρτιο του 2023, αλλά το έπραξε και με «μπαζωμένες» διαδικασίες απευθείας ανάθεσης σε εταιρεία που συστάθηκε έναν μήνα αργότερα, τον Απρίλιο του 2023!

Οι συγγενείς των θυμάτων του δυστυχήματος αλλά και οι πραγματογνώμονες που τους εκπροσωπούν έχουν καταγγείλει πολλαπλά τον τρόπο με τον οποίο όχι μόνον απομακρύνθηκαν μέσα σε πέντε μέρες τα συντρίμμια από το δυστύχημα των Τεμπών, αλλά εξαφανίστηκαν τόνοι χώματος και επιστρώθηκε ο χώρος με αποτέλεσμα να χαθεί άγνωστος αριθμός αποδεικτικών στοιχείων, μαζί με την τέφρα και τα υπολείμματα των ανθρώπων που χάθηκαν.

Η πρόεδρος του Συλλόγου Θυμάτων Μαρία Καρυστιανού, μητέρα της 20χρονης Μάρθης Ψαροπούλου που έχασε τη ζωή της στα Τέμπη, έχει καταγγείλει την εξαφάνιση των στοιχείων περιγράφοντας την προσπάθειά της να εντοπίσει εάν η σχετική εντολή δόθηκε από τον τότε περιφερειάρχη Κ. Αγοραστό ή τον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας Χρήστο Τριαντόπουλο. Την περασμένη Δευτέρα, ο μηχανολόγος-αεροναυπηγός Κ. Λακαφώσης, μέλος της ομάδας διερευνητών που εργάστηκε για λογαριασμό των θυμάτων, παρέθεσε το αναλυτικό χρονολόγιο της αδιαφορίας με την οποία οι κρατικές αρχές ΔΕΝ διερεύνησαν το δυστύχημα, δεν απέκλεισαν τον χώρο σε άσχετους και έβαλαν από την πρώτη μέρα μηχανήματα να απομακρύνουν συντρίμμια και όγκους χωμάτων πριν συλλεχθούν τα δείγματα για να σταλούν προς χημική ανάλυση. Ομως, την ώρα που γίνονταν αυτές οι εργασίες, μεταξύ 1ης και 6ης Μαρτίου 2023, μία από τις εταιρείες που τις εκτελούσαν δεν είχε καν συσταθεί.

Συντρίμμια και στην απέναντι πλευρά του δρόμου από την ηλεκτράμαξα

Το σύνολο των εργασιών εξαφάνισης του σκηνικού καταστροφής εκτελέστηκε από πέντε εταιρείες που ανέλαβαν το έργο με απευθείας ανάθεση, με συνολικό κόστος 647.862,80 ευρώ. Η απευθείας ανάθεση νομιμοποιήθηκε εκ των υστέρων, στις 11 Απριλίου 2023, με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Θεσσαλίας, που επικαλείται «την πρωτόγνωρη για τα ελληνικά δεδομένα αντιμετώπιση του πολύνεκρου δυστυχήματος» και «την ανάγκη για την άμεση επέμβαση βαρέων μηχανημάτων έργου στον τόπο του δυστυχήματος για την παροχή πρώτων βοηθειών» (sic). Μία από τις πέντε εταιρείες είναι η «ΤΣΑΠΑΤΟΡΗΣ ΓΕΡΑΝΟΙ – ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΙΚΕ», που ανέλαβε να εναποθέσει τα συντρίμμια και τα υπολείμματα του εγκλήματος στην περιοχή Κουλούρι της Λάρισας, με αντίτιμο 178.560 ευρώ.

Από τις υπόλοιπες 4 εταιρείες, μία ανέλαβε «κατασκευή προσβάσεων», άλλη τις περιφράξεις στο Κουλούρι, τρίτη τη χρήση βαρέων μηχανημάτων «για τον απεγκλωβισμό ατόμων» και η τέταρτη τους γερανούς που δούλεψαν στον τόπο του δυστυχήματος (καμία δεν αναφέρεται να έχει μεταφέρει τα συντρίμμια). Υπενθυμίζεται ότι θύματα έχουν καταγγείλει και την πράξη της εναπόθεσης αυτή καθεαυτήν αφού ο χώρος στο Κουλούρι ανήκει στον ΟΣΕ που είναι υπόλογος για το δυστύχημα.
Οπως φαίνεται από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), η εταιρεία που ανέλαβε να εναποθέσει τα συντρίμμια των τρένων στις αρχές Μαρτίου, συστάθηκε στις 6 Απριλίου (κάτω) ενώ της επεβλήθη και αναστολή καταχώρισης γιατί δεν κατέβαλε το μετοχικό κεφάλαιο (πάνω)

Ομως, όπως προκύπτει από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), η εταιρεία «ΤΣΑΠΑΤΟΡΗΣ ΓΕΡΑΝΟΙ-ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΙΚΕ» δεν υπήρχε όταν εκτελούνταν οι εργασίες, αλλά συστάθηκε στις 6 Απριλίου 2023, έναν μήνα μετά. Εντελώς τυχαία, την ίδια ημέρα, στις 6/4/2023, ανακοινώθηκε η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με την οποία δήλωνε την πρόθεσή του να χρηματοδοτήσει το κόστος των εργασιών για την Περιφέρεια Θεσσαλίας.

● Η εταιρεία συστάθηκε στις 6/4/23 με μετοχικό κεφάλαιο 6.000 ευρώ και οι συμβαλλόμενοι βεβαιώνουν ότι το ποσόν «είναι ολοσχερώς καταβεβλημένο».

● Στις 18 Μαΐου 2023, υπογράφεται η σύμβαση μεταξύ του περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κ. Αγοραστού και της εταιρείας «ΤΣΑΠΑΤΟΡΗΣ ΓΕΡΑΝΟΙ-ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΙΚΕ».

● Ομως, στις 21 Μαΐου 2023, όπως φαίνεται και πάλι στο ΓΕΜΗ, δημοσιεύεται «Αναστολή Καταχώρισης» της εταιρείας διότι «δεν έχει προβεί σε πιστοποίηση καταβολής αρχικού κεφαλαίου εντός 1 μήνα από τη σύστασή της, ως όφειλε, καθώς είναι ΙΚΕ με κεφαλαιακές εισφορές», παρά τις διαβεβαιώσεις της 6ης/4.

● Η Αναστολή Καταχώρισης θα διατηρηθεί έως τις 15/9/2023. Τότε, όπως προκύπτει και πάλι από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, ήταν που «προέβη σε πιστοποίηση καταβολής αρχικού κεφαλαίου ως όφειλε καθώς είναι ΙΚΕ με κεφαλαιακές εισφορές».

● Είχε προηγηθεί, στις 21 Ιουλίου 2023, η εντολή πληρωμής των 178.560 ευρώ και εκκαθάρισης του έργου, καθώς τότε δημοσιεύτηκε η απόφαση του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Περιφέρειας Θεσσαλίας. «Η πληρωμή αυτή αποτελεί ΑΜΕΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗ και είναι πληρωμή ΕΚΤΟΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ», αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο.

● Σημειώνεται ότι η εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης του έργου (υπό κανονικές συνθήκες κατατίθεται πριν από την εκτέλεση), ύψους 5.760 ευρώ, εκδόθηκε στις 16 Μαΐου 2023, δηλαδή αφού συστάθηκε η εταιρεία τον Απρίλιο και πριν επιβληθεί Αναστολή Καταχώρισης στις 21 Μαΐου 2023.
Κι άλλη λαθροχειρία

Στο μεταξύ, μέσα από τα έγγραφα που εγκρίνουν την κυβερνητική χρηματοδότηση των έργων στα Τέμπη, αποκαλύπτεται και μια «λαθροχειρία» ως προς το ποιος έδωσε την εντολή για την εκτέλεσή τους (σχετικά δημοσίευσε και η «Εστία»). Η Περιφέρεια Θεσσαλίας, δηλαδή, είχε δώσει τα έργα «στο μιλητό», αλλά έπρεπε η κυβέρνηση να εγκρίνει το ποσό που θα καταβληθεί. Ετσι:

● Στην αρχική εγκριτική απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννη Τσακίρη (6/4/23) αναφέρεται ότι «αφορά σε δαπάνες που προκλήθηκαν από εργασίες, προμήθειες και υπηρεσίες που πραγματοποιήθηκαν μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στις 28/02/2023 στην περιοχή των Τεμπών, κατόπιν απόφασης του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας τα ξημερώματα της 01/03/2023».
H σύμβαση με τον Κ. Αγοραστό υπογράφεται τον Μάιο για έργο που εκτελέστηκε τον Μάρτιο, με εταιρεία που συστάθηκε τον Απρίλιο

● Στην απόφαση Ενταξης της Πράξης (18/4/23) από τον ίδιο υφυπουργό, αναφέρεται: «Μετά τη σύγκληση του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας τα ξημερώματα της 1/3/2023, δόθηκαν εντολές προς τη Δ/νση Τεχνικών Εργων της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας για διάθεση μηχανημάτων που επιχείρησαν στον τόπο του δυστυχήματος για τις επόμενες εβδομάδες».

● Ομως, 9 μήνες μετά, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, υπογράφει τροποποίηση της Ενταξης. Εκεί, αν και αρχικά επαναλαμβάνεται ότι δόθηκαν εντολές από το Συντονιστικό Οργανο Πολιτικής Προστασίας, λίγο παρακάτω προστίθεται: «Οι δαπάνες προκλήθηκαν με πρωτοβουλία και μετά από εντολές της Πολιτικής Προστασίας της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας». Προφανώς, είχε πλέον αποδοθεί και επίσημα ο ρόλος του «αποδιοπομπαίου» στον πρώην περιφερειάρχη Κ. Αγοραστό...

Τι λέει η εταιρεία


Η «Εφ.Συν.» επικοινώνησε με εκπρόσωπο της εταιρείας, προσπαθώντας να καταλάβει πώς εκτέλεσε ένα έργο πριν καν συσταθεί. Η εταιρεία Τσαπατόρης διαθέτει ιστοσελίδα στην οποία αναφέρεται ότι «εδρεύει εδώ και τρεις γενιές στη Λάρισα» και παραθέτει τηλέφωνα επικοινωνίας, με πρώτο εκείνο του Δημήτριου Τσαπατόρη. Ο ίδιος αρχικά ανέφερε πως δεν θυμάται πότε συστάθηκε η εταιρεία η οποία δημιουργήθηκε από τους γιους του. «Οι γιοι μου έκαναν την εταιρεία και εγώ εμφανίζομαι ως υπάλληλος. Δεν την κάναμε την εταιρεία λόγω του έργου, θα γινόταν έτσι κι αλλιώς», πρόσθεσε, μάλλον αιφνιδιασμένος από τις ερωτήσεις μας. «Είχε δρομολογηθεί η εταιρεία από τα παιδιά, θεωρήσαμε σωστό να κοπούν εκεί τα τιμολόγια. Εχω και εγώ εταιρεία, έχω μηχανήματα στο όνομά μου. Αν δεν κόβανε τα παιδιά τιμολόγιο, θα έκοβα εγώ». Και γιατί δεν ανέλαβε εκείνος το έργο; «Ηταν σε αναστολή η εταιρεία μου, αλλά μπορούσα να την ενεργοποιήσω...».

Κυριακή 3 Μαρτίου 2024

Το χρονικό της διάλυσης του σιδηροδρόμου




ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΔΙΑΛΥΣΗΣ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ
1/1/1971. Η χούντα με το ν.δ. 674/27.8.70 μετατρέπει τους δημόσιους Σ.Ε.Κ. σε ΟΣΕ Α.Ε. και τους σιδηροδρομικούς από δημοσίους υπαλλήλους σε αορίστου χρόνου.
2/1976. Υπογράφεται σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας του ΟΣΕ με τη γαλλική εταιρεία SOFRERAIL.
1978. Αρχίζει ο προαστιακός σιδηρόδρομος Αθήνας – Χαλκίδας και Αθήνας – Ελευσίνας.
4/1981. Ανανεώνεται ο στόλος με την αγορά 70 νέων λεωφορείων.
1985. Ο ΟΣΕ γίνεται κοινωνικοποιημένη επιχείρηση.
1990. Καταργούνται οι λεωφορειακές γραμμές εξωτερικού του ΟΣΕ.
1991. Έκδοση οδηγίας της ΕΟΚ (91/440) για απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών.
1994. Προτάσεις της TRANSMARK για συρρίκνωση του ΟΣΕ.
1985. Ο ΟΣΕ γίνεται κοινωνικοποιημένη επιχείρηση.
2003. Ο ΟΣΕ γίνεται επιχείρηση συμμετοχών (holding).
1.1.1 Ο τεμαχισμός του Οργανισμού
Η ιστορία του τεμαχισμού του ΟΣΕ ξεκίνησε το 1996 μετά τις σχετικές οδηγίες της Ε.Ε. (91/440) για απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Ο διαχωρισμός της σιδηροδρομικής υποδομής από την εκμετάλλευσή της είναι αποτέλεσμα της πανευρωπαϊκής επικράτησης των νεοφιλελεύθερων αντιλήψεων περί "ανοίγματος της σιδηροδρομικής αγοράς" σε ό,τι σχετίζεται με τις εταιρίες εκμετάλλευσης της σιδηροδρομικής δραστηριότητας. Συνδυάζεται με τη σταδιακή δημιουργία και ανάπτυξη τέτοιων εταιριών στη Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη, τις οποίες διευκόλυνε το θεσμικό αυτό πλαίσιο, τόσο στο να αναπτυχθούν σε εθνικό επίπεδο όσο και σε διακρατικό.
Η Οδηγία 91/440 και όσες την ακολούθησαν εξειδικεύοντας το διαχωρισμό της υποδομής από την εκμετάλλευση και το άνοιγμα της αγοράς ενσωματώθηκαν σταδιακά στο ελληνικό νομικό - θεσμικό πλαίσιο, προετοιμάζοντας το έδαφος για τον "ελεύθερο ανταγωνισμό", τον οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβάλει να υπηρετείται με θρησκευτική ευλάβεια.
Σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα καταγράφεται στην ελληνική πραγματικότητα ένας θεσμικός κατατεμαχισμός του ενιαίου Οργανισμού ΟΣΕ χωρίς κανένα ενιαίο προγραμματισμό και πολύ περισσότερο χωρίς να εξυπηρετείται μέσα από αυτόν κανένας αναπτυξιακός ή κοινωνικός στόχος τόσο για τη χώρα όσο και για τον ίδιο τον Οργανισμό. Ο θεσμικός αυτός κατατεμαχισμός οδήγησε σε ελλείμματα, κατασπατάληση πόρων και σαφέστατη εξυπηρέτηση πολιτικών και κομματικών συμφερόντων κάθε μορφής.
Η δημόσια επιχείρηση ΟΣΕ γίνεται με τον τρόπο αυτό όλο και πιο εμφανώς ένας μηχανισμός εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων, αλλά και μηχανισμός εξυπηρέτησης εκλογικής πελατείας με αιχμή του δόρατος σε πρώτη φάση τα έργα εκσυγχρονισμού του.
Έτσι
1.- Το 1996 ιδρύεται η ΕΡΓΟΣΕ με σκοπό την ανάθεση – επίβλεψη - διαχείριση των έργων γραμμής, Η/Μ και κτιριακών εγκαταστάσεων που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. Έργα τα οποία καρκινοβατούν ακόμη, είκοσι χρόνια μετά την ίδρυση της θυγατρικής αυτής, χωρίς εθνικό σχεδιασμό με αποτέλεσμα την σταδιακή και σίγουρη απαξίωση της σιδηροδρομικής υποδομής
2.- Το 1998 ιδρύεται εταιρεία (ΕΤΗΔΙ) για την εκμετάλλευση του καλωδίου οπτικών ινών του ΟΣΕ. Η εταιρεία φόρτωσε για 2-3 χρόνια τον ΟΣΕ με λειτουργικά έξοδα και διαλύθηκε.
3.- Το 2001 ιδρύεται η ΓΑΙΑΟΣΕ με σκοπό την καταγραφή και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ. Και αυτή άρχισε να γίνεται ελλειμματική. Σήμερα η ΓΑΙΑΟΣΕ παίζει τον ρόλο του πολιορκητικού κριού για το ξεπούλημα της σιδηροδρομικής υποδομής, εν ονόματι της κρίσης, στους υποψήφιους επενδυτές.
4.- Το 2003 ιδρύεται η ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ Α.Ε. η οποία έχει φορτώσει τον ΟΣΕ με δεκάδες εκατ. € έλλειμμα, λειτουργώντας και αυτή ως μηχανισμός εξυπηρέτησης πολιτικών και κομματικών συμφερόντων κάθε μορφής.
5. Το Σεπτέμβρη του 2003 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υιοθετώντας πλήρως τη χρηματιστηριακή πρακτική, μετατρέπει τον ΟΣΕ σε εταιρεία HOLDING (Συμμετοχών),
6.- Το 2004 ιδρύεται η ΘΡΙΑΣΙΟ - ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ Α.Ε. με σκοπό μέσω ΣΔΙΤ να ολοκληρώσει το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο και να κατασκευάσει νέα στη Θεσ/νίκη, στην Αλεξ/πολη και στην Ηγουμενίτσα όοοταν φτάσει εκεί το τρένο.
7. Το Φλεβάρη του 2004 20 ημέρες πριν τις εκλογές το Δ.Σ. του ΟΣΕ υπό την καθοδήγηση του Υπουργού Μεταφορών κ. Βερελή, ενέκρινε επιχειρησιακό σχέδιο που προέβλεπε την ίδρυση επιπλέον 6 θυγατρικών. Αποφασίζουν, μια προβληματική εταιρεία με μόλις 90 εκατ. έσοδα τότε, να τη σπάσουν σε 11 κομμάτια για να εξυπηρετήσουν τους «επενδυτές» και φυσικά να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας για συμβούλους και εξυπηρέτηση κομματικής πελατείας
Το ΠΑΣΟΚ αφήνει παρακαταθήκη έτοιμο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος το οποίο προσπάθησε να θέσει σε εφαρμογή η νέα κυβέρνηση της Ν.Δ. Το νέο σχέδιο προβλέπει τις εξής εταιρείες.
1.- Τον ΟΣΕ ως εταιρεία συμμετοχών (HOLDING)
2.- Τον Εθνικό Διαχειριστή Σιδηροδρομικών Υποδομών (ΕΔΙΣΥ)
3.- Την ΤΡΑΙΝΟΣΕ εταιρεία εκμετάλλευσης μεταφορικού έργου. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον Ιούλη του 2007 απορροφά την ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ Α.Ε.
4.- Η ΓΑΙΑΟΣΕ και τα ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ συγχωνεύονται.
5. Την ΕΡΓΟΣΕ
Το Π.Δ. 41/2005, εναρμόνισε το Εθνικό Δίκαιο με τις ακόλουθες οδηγίες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου:
2001/12/EK - Διαχωρισμός της διαχείρισης υποδομής,
2001/13/EK - Διαδικασία αδειοδότησης στους σιδηροδρομικούς μεταφορείς,
2001/14/EK - Κατανομή της ικανότητας υποδομής,
2001/16/EK - Διαλειτουργικότητα του συμβατικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Συνεπεία του παραπάνω Π.Δ., και με την ευκαιρία αυτή, ο ΟΣΕ εισήλθε σε φάση υποτιθέμενης αναδιάρθρωσης, με τη διαίρεση -τον Δεκέμβριο του 2005- των λειτουργιών του σε θυγατρικές εταιρίες :
 Την εταιρία που είχε την ευθύνη της διαχείρισης, συντήρησης και εκμετάλλευσης του σιδηροδρομικού δικτύου, ρύθμισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας [Infrastructure Manager – IM κατά το Ευρωπαϊκό όρο] και συντήρησης του τροχαίου υλικού, με την επωνυμία Εθνικός Διαχειριστής Σιδηροδρομικής Υποδομής Α.Ε. ή για συντομία ΕΔΙΣΥ Α.Ε.
 Την εταιρεία εκτέλεσης σιδηροδρομικών μεταφορών [Railway Undertaking –RU - κατά το Ευρωπαϊκό όρο] με την επωνυμία ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.
 Την εταιρία που είχε υπό την ευθύνη της την διαχείριση των έργων που συγχρηματοδοτούνται από Προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την επωνυμία ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.
 Την εταιρία που ανέλαβε τον χώρο της ανάπτυξης και διαχείρισης της σιδηροδρομικής ακίνητης περιουσίας, με την επωνυμία ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.
Οι ως άνω εταιρείες από κοινού διαμόρφωσαν τον ευρύτερο όμιλο του «ΟΣΕ Α.Ε.». Επισημαίνεται, ότι το τροχαίο υλικό εξακολούθησε να ανήκει στον ΟΣΕ, ο οποίος έφερε και την ευθύνη διαχείρισης του.
Το νέο σχήμα άρχισε να λειτουργεί από 1/1/2007 και πριν «αλέκτωρ λαλήσει τρις» ο εκ Βρυξελλών ορμώμενος Υπουργός Μεταφορών κ. Χατζηδάκης τον Οκτώβρη 2007, ανακοινώνει και το Γενάρη του 2008 η διυπουργική αποφασίζει και η θυγατρική του ΟΣΕ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) που εκμεταλλεύεται τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές, αποσπάται από τον Όμιλο και γίνεται ξεχωριστή εταιρεία (ΔΕΚΟ). Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχει το 96% (100 εκατ.) των εσόδων του Ομίλου. Ο στόχος της απόσπασης προφανής: οι δραστηριότητες που φέρνουν έσοδα να περάσουν σε νέα εταιρεία (ΔΕΚΟ) για να προχωρήσει χωρίς εμπόδια η ιδιωτικοποίηση τους.
Αύγουστος 2008
Η κυβέρνηση έδωσε στη δημοσιότητα, σχέδιο ανασυγκρότησης του ΟΣΕ, με τον ψευδεπίγραφο τίτλο: Μια ευκαιρία για τον ΟΣΕ. Ένα μέλλον για το σιδηρόδρομο. Βασικές πολιτικές του Σχεδίου ήταν:
1. Η γραμμή Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη/Προμαχώνα (ΠΑΘΕΠ) και οι προαστιακές γραμμές αποκόπτονται και μεταφέρονται σε νέα εταιρεία (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) εντελώς ανεξάρτητη από τον ΟΣΕ.
2. Τα δίκτυα Πελοποννήσου, Θεσσαλίας, Δυτ. Μακεδονίας και Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης, παραμένουν στον ΟΣΕ, χωρίς καμία πρόβλεψη εκσυγχρονισμού τους.
3. Ανάπτυξη νέων γραμμών Προαστιακού με ΣΔΙΤ. 3. Η Συντήρηση γραμμής και τροχαίου υλικού παραδίδεται σε εργολάβους.
4. Ιδιωτικοποίηση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο.
5. Πώληση – συνεκμετάλλευση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
6. Κλείσιμο των Διεθνών λεωφορειακών γραμμών.
7. Αύξηση τιμής εισιτηρίων ώστε να προσαρμοστούν στις τιμές των ΚΤΕΛ.
8. Διάλυση των εργασιακών σχέσεων με αλλαγές στους κανονισμούς.
9. Δραστική μείωση προσωπικού με εθελούσια έξοδο.
Οκτώβριος 2008.
Υπογράφεται το Π.Δ. για την αποκοπή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον ΟΣΕ και τη μεταφορά δραστηριοτήτων του ΟΣΕ και ΕΔΙΣΥ στην ΕΡΓΟΣΕ.
Ο ΟΣΕ πλέον μένει με ελάχιστες πηγές εσόδων, κύρια από τα τέλη πρόσβασης στη γραμμή, ενώ συνεχίζει να επιβαρύνεται με το μεγάλο κόστος συντήρησης και λειτουργίας της γραμμής και με το κόστος επενδύσεων στις υποδομές.
Βλέπουμε ότι ήδη, μέσα σε 12 χρόνια (1996-2008), οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ έχουν αλλάξει 8 φορές την οργανωτική δομή του ΟΣΕ (άλλοτε «βάσει εντολών» της Ε.Ε. και άλλοτε βάσει «εθνικής» επιλογής χωρίς αναπτυξιακό σχεδιασμό, με κριτήριο κομματικά και πολιτικά οφέλη και πάντα βάσει των νεοφιλελεύθερων – μνημονιακών ή όχι – πολιτικών) με οδυνηρές συνέπειες για τον έτσι κι αλλιώς προβληματικό ΟΣΕ.
Τα διαρκή και ιδιοτελή παιχνίδια με τα οργανωτικά σχήματα, επιτάχυναν την απαξίωση και δημιούργησαν συνθήκες διάλυσης. Γιγάντωσαν τα προβλήματα και το χρέος. Εκτίναξαν το έλλειμμα από 247 εκατ. € το 1995 στα 855 εκατ. € το 2006 (αύξηση 346%). Απαξίωσαν την σιδηροδρομική υποδομή και το τροχαίο υλικό, καθήλωσαν το έργο του σιδηροδρόμου και δεν του επέτρεψαν ποτέ να αυξήσει σημαντικά το μερίδιό του στο χερσαίο μεταφορικό έργο.
Επέβαλλαν μεσαιωνικούς κανονισμούς εργασίας και ωράρια «γαλέρας». Έδιωξαν με μετάταξη 550 νέους εργαζόμενους από τον ΟΣΕ το 1998 (έργο Γρατσία). Μείωσαν την εργοδοτική εισφορά στις συντάξεις από το 25% στο 11% (έργο Ρέππα που υλοποίησε η κ. Πετραλιά).
1.1.2 Ο 3891 / 2010
Με το νόμο Ν. 3891/2010, επιδιώχθηκε – για ακόμα μια φορά - η αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα και η διασφάλιση της εφαρμογής όλης της σχετικής με τον σιδηρόδρομο νομοθεσίας της Ε.Ε. για την αποτελεσματική υλοποίηση της κοινοτικής σιδηροδρομικής πολιτικής. Ωστόσο το συνολικό του περιεχόμενο:
• υπαγορεύθηκε από τη μνημονιακή λογική της συρρίκνωσης δραστηριοτήτων που θεωρήθηκαν ελλειμματικές με αμφισβητήσιμα (κατά την άποψή μας) κριτήρια ελλειμματικότητας, υποβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο τις παρεχόμενες υπηρεσίες του
• υποτάχθηκε στη λογική ότι για τα ελλείμματα του σιδηροδρόμου φταίει το υψηλό εργατικό κόστος, αντί να επιδιωχθεί η ορθολογικοποίηση των διαδικασιών του, η εφαρμογή νέων τεχνολογιών και η αναδιάταξη του προσωπικού όπου αυτό απαιτείτο.
Αποτέλεσμα της αναλογικής αυτής εφαρμογής της λογικής της «εσωτερικής υποτίμησης» ήταν να απογυμνωθεί ο Οργανισμός από προσωπικό σε καίριους κλάδους, αδυνατώντας να εκπληρώσει ακόμη και τους βασικούς στόχους του
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τον νόμο αυτό, ο ΕΔΙΣΥ συγχωνεύθηκε με τον ΟΣΕ και ο τελευταίος ανέλαβε ξανά τα καθήκοντα διαχειριστή της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής. Παράλληλα ο ΟΣΕ ανέλαβε εκ νέου την ευθύνη συντήρησης και λειτουργίας της υφιστάμενης, διαχείρισης των συστημάτων ρύθμισης και ασφάλειας της κυκλοφορίας καθώς και παροχής των υπηρεσιών επισκευής, ανακατασκευής και συντήρησης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, ενώ η αρμοδιότητα κατασκευής νέας υποδομής είναι στην ΕΡΓΟΣΕ.
Αντιστοίχως οι αρμοδιότητες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθορίστηκαν – μεταξύ άλλων - να είναι η παροχή υπηρεσιών έλξης για τη σιδηροδρομική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων και η ανάπτυξη, οργάνωση και εκμετάλλευση αστικών, προαστιακών, περιφερειακών, υπεραστικών και διεθνών επιβατικών και εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών.
Επισημαίνεται ότι, η συντήρηση του τροχαίου υλικού ορίστηκε να πραγματοποιείται από την Γενική Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης του ΟΣΕ, το έργο της οποίας πλέον όφειλε να κοστολογείται βάσει συγκεκριμένου μαθηματικού τύπου. Το σχετικό προκύπτον τίμημα καταβαλλόταν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ βάσει σχετικής διεταιρικής σύμβασης. Επισημαίνεται ότι η ισχύς της εν λόγω σύμβασης έληξε τον Μάιο του 2013.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ φεύγει από τον ΟΣΕ και περνά στο δημόσιο, στο Υπουργείο Οικονομικών.
Το κράτος αναλαμβάνει για μια ακόμη φορά το «χρέος» του ΟΣΕ και σε αντιστάθμισμα παίρνει και όλη την ακίνητη περιουσία του που δεν χρησιμοποιείται.
Το 2013 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπαίνει στο ΤΑΙΠΕΔ.
Στις 13/8/2013 μπαίνει στο ΤΑΙΠΕΔ και η ΕΕΣΣΤΥ..
Σημ. Η μελέτη αυτή ολοκληρώθηκε από σιδηροδρομικούς το 2014, γι αυτό και λείπουν οι αλλαγές που ακολούθησαν, με κορυφαία την πώληση το 2017 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ στην ιταλική δημόσια εταιρεία, γεγονός που ολοκλήρωσε την διάλυση του σιδηροδρόμου στη χώρα μας.

ΑποπερατώΣτΕ τα 9 αιολικά-μαμούθ στην Εύβοια


Φωτορεαλιστική αναπαράσταση των ανεμογεννητριών που θα τοποθετηθούν στην Κεντρική Εύβοια
ΑποπερατώΣτΕ τα 9 αιολικά-μαμούθ στην Εύβοια

Πράσινο φως για την εγκατάσταση 86 επιπλέον ανεμογεννητριών στην κεντρική και νότια πλευρά του νησιού έδωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας, απορρίπτοντας επτά αιτήσεις ακύρωσης της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων από κατοίκους, δήμους, οικολογικές οργανώσεις και ορειβατικά σωματεία ● Η απόφαση αποτελεί τη χαριστική βολή για τα τελευταία παρθένα δάση περιοχών Natura 2000 και τη σπάνια πανίδα τους

Τη χαριστική βολή στην Εύβοια δίνουν πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ μετά την καταστροφή της βόρειας Εύβοιας από τις πυρκαγιές και την υφιστάμενη μετατροπή της νότιας σε μια απέραντη έκταση αιολικής βιομηχανίας. Οι αποφάσεις του ΣτΕ, που ανοίγουν τον δρόμο για την εγκατάσταση επιπλέον 86 ανεμογεννητριών σε κεντρική και νότια Εύβοια, έχουν προκαλέσει αγανάκτηση και έντονες αντιδράσεις φορέων και κατοίκων της καθώς, όπως υποστηρίζουν, αγνοήθηκαν και παραλείφθηκαν ακράδαντα τεκμηριωμένα στοιχεία. Τουλάχιστον έκπληξη προκαλεί ότι οι συγκεκριμένες αποφάσεις εκδόθηκαν μέσα σε χρόνο-ρεκόρ.

Με τις επτά αποφάσεις σε μία (159-165/2024) του ΣτΕ, με πρόεδρο τη Μ. Γκορτζολίδου, αντιπρόεδρο του ΣτΕ, απορρίφθηκαν οι 7 αιτήσεις ακύρωσης που είχαν καταθέσει κάτοικοι, πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ και περιβαλλοντικά και ορειβατικά σωματεία περιοχών της κεντρικής και νότιας Εύβοιας κατά της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) συγκροτήματος 4 αιολικών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην παρθένα περιοχή της Δίρφυος και του Ξεροβουνίου της Κεντρικής Εύβοιας, αποτελούμενων από 51 ανεμογεννήτριες, και κατά της ΑΕΠΟ ακόμα 5 αιολικών σταθμών αποτελούμενων από 35 ανεμογεννήτριες στην υπερκορεσμένη από αιολικά Καρυστία, στην ευρύτερη περιοχή των Στύρων.

Πρόκειται για δύο ξεχωριστά έργα συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 374 ΜW, που στην πράξη αποτελούν ένα ενιαίο έργο που έχει ενταχθεί στο επιταχυμένο αδειοδοτικό καθεστώς των Στρατηγικών Επενδύσεων. Το έργο στην κεντρική Εύβοια είναι των εταιρειών MOTOR OIL/ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ενώ αυτό στη νότια Εύβοια της ΕΛΛΑΚΤΩΡ και της πορτογαλικής EDPR.

Με τις αποφάσεις κρίθηκε ότι οι μελέτες των εν λόγω ΑΕΠΟ είναι πλήρεις και τεκμηριωμένες ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των έργων, ότι, κατά τη νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένη κρίση της Διοίκησης, τα έργα δεν διαταράσσουν την ακεραιότητα προστατευόμενων περιοχών και τη συνολική συνοχή του δικτύου Natura 2000 και ότι, συνεπώς, οι ΑΕΠΟ δεν εκδόθηκαν κατά παράβαση της εθνικής και κοινοτικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

Κρίθηκε ακόμη ότι οι ΑΕΠΟ δεν παραβιάζουν τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και της ειδικής νομοθεσίας για την αδειοδότηση των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και, τέλος, ότι δεν έρχονται σε αντίθεση με τις κατευθύνσεις του οικείου ειδικού και περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού.