Παρασκευή 13 Μαρτίου 2015

Καμία ουσιαστικά θετική διάταξη για το ΕΤΑΑ και τους μηχανικούς στο Σχέδιο Νόμου για τη ρύθμιση ασφαλιστικών και φορολογικών οφειλών

Αναρτούμε άρθρα από το Σχέδιο Νόμου για τη ρύθμιση ασφαλιστικών και φορολογικών οφειλών που κατέθεσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, σημειώνοντας ότι παρά τα λίγα θετικά του δεν έχει καμία σχέση με τις διεκδικήσεις του χώρου των μηχανικών σε σχέση με τα θέματα αυτά. Ενδεικτικά δεν προβλέπεται σε κανένα άρθρο μείωση εισφορών και κατάργηση των ληστρικών αυξήσεων που επιβλήθηκαν με το Μεσοπρόθεσμό (ούτε καν αυτή η επιλογή μικρότερης ασφαλιστικής κατηγορίας που προβλεπόταν για τον ΟΑΕΕ), απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στον απαράδεκτο μηχανισμό του ΚΕΑΟ, το οποίο θέλουν να συνεχίσει να χρησιμοποιείται προς εξόντωση των ασφαλισμένων, οποιαδήποτε αναφορά στην ασφαλιστική ενημερότητα που οδηγεί εκτός επαγγέλματος τις πιο αδύναμες κατηγορίες συναδέλφων και πολλά ακόμα από αυτά για τα οποία αγωνιζόμαστε τα τελευταία χρόνια (ταμείο ανεργίας, διαγραφή οφειλών και μη υποχρέωση εισφορών για όσους δεν είχαν επαρκές εισόδημα κλπ). Το ίδιο και για τα φορολογικά (τέλος επιτηδεύματος, φορολόγηση από το πρώτο ευρώ κλπ). Αν δεν προστεθούν οι ελάχιστες αυτές ρυθμίσεις στο σχέδιο νόμου η κυβέρνηση θα βρει άμεσα απέναντι της το σύνολο των μηχανικών.

Άρθρο 26 – Ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών

1. Το σύνολο των ασφαλιστικών οφειλών προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης πλην ΝΑΤ, οι οποίες κατέστησαν ληξιπρόθεσμες την 1η/2ου/2015, υπάγεται σε ρύθμιση, κατόπιν αίτησης του οφειλέτη προς την αρμόδια υπηρεσία του οικείου Φορέα. Η αίτηση για υπαγωγή προς τον οικείο φορέα ασφάλισης, υποβάλλεται μέχρι την 30η/4ου/2015. Στην παρούσα ρύθμιση δύναται να υπαχθούν μετά από αίτησή τους, οφειλέτες που έχουν ήδη υπαχθεί σε υφιστάμενες ρυθμίσεις.
2. Για φυσικά πρόσωπα που έχουν διακόψει την επαγγελματική δραστηριότητά τους καθώς και για ασφαλισμένους του ΕΤΑΑ που ασκούν το ελεύθερο επάγγελμα, σε περίπτωση αποδεδειγμένου μηδενικού εισοδήματος κατά το έτος χρήσης 2014, μη συμπεριλαμβανομένων επιδομάτων ανεργίας και προνοιακών παροχών, αναστέλλεται μετά από αίτησή τους το σύνολο των εισπρακτικών μέτρων και διώξεων κατά του οφειλέτη για περίοδο 12 μηνών, μετά την πάροδο των οποίων υπάγεται στη ρύθμιση της παρ.1, με αίτηση που υποβάλλεται προς τον οικείο φορέα ασφάλισης μέχρι την 31η /3ου/2016.
3. Προϋπόθεση για την υπαγωγή στην παρούσα ρύθμιση είναι η καταβολή των τρεχουσών εισφορών από την 1η/02ου/2015 και εφεξής.
4. Η ρύθμιση του ποσού της οφειλής, γίνεται μέχρι και σε 100 μηνιαίες δόσεις. Σε κάθε περίπτωση το ελάχιστο ποσό της μηνιαίας δόσης για τις ρυθμιζόμενες ασφαλιστικές οφειλές, δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο των 50 ευρώ.
5. Το σύνολο της οφειλής που υπάγεται στην παρούσα ρύθμιση (κύρια οφειλή και προσαυξήσεις) κεφαλαιοποιείται τον προηγούμενο της ρύθμισης μήνα σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 2. Όταν το ύψος της οφειλής είναι άνω των 5.000 ευρώ, αυτή προσαυξάνεται εφεξής με 0,25 % μηνιαίως, χωρίς οποιαδήποτε άλλη προσαύξηση, επιβάρυνση ή ποινή. Για ύψος οφειλής έως 5.000 ευρώ δεν επιβάλλεται μηνιαία προσαύξηση. Στους οφειλέτες που υπάγονται στην παρούσα ρύθμιση χορηγείται έκπτωση επί των προσαυξήσεων και πρόσθετων τελών, εξαιρουμένων των αυτοτελών προστίμων, ως ακολούθως:
i. Εφάπαξ καταβολή οφειλής, έκπτωση 100%.

ii. Ρύθμιση έως 50 δόσεις, έκπτωση 70%.
iii. Ρύθμιση από 51 έως 100 δόσεις, έκπτωση 50%.
6. Η αίτηση για την υπαγωγή στη ρύθμιση δύναται να υποβάλλεται στις αρμόδιες υπηρεσίες ή ηλεκτρονικά, μέσω διαδικτυακής εφαρμογής.
7. Η πρώτη δόση καταβάλλεται με την επίδοση της απόφασης υπαγωγής στον οφειλέτη. Με την ίδια απόφαση καθορίζεται το ποσό της κάθε δόσης, ο αριθμός των δόσεων και κάθε άλλη αναγκαία ρύθμιση.
8. Ειδικότερα, το σύνολο των ασφαλιστικών οφειλών προς το Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ, των Ν.Π.Δ.Δ. του Δημοσίου, Α.Ε. του Δημοσίου μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο, καθώς και των Ο.Τ.Α. Α΄ και Β΄ βαθμού, καθώς και ΝΠΙΔ του δημοσίου και των ΟΤΑ που επιδιώκουν κοινωφελείς και άλλους δημόσιους σκοπούς που περιλαμβάνονται στο Επικαιροποιημένο Μητρώο Υπηρεσιών και Φορέων της Ελληνικής Διοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και υπάγονται στις ειδικές διατάξεις του ν. 1892/90, όπως ισχύει καθώς και των Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών, Αγροτικών Συνεταιρισμών, Κοινοπραξιών Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων και Κεντρικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων, οι οποίες κατέστησαν ληξιπρόθεσμες την 1η/2ου/2015, κεφαλαιοποιείται την 31η/12ου/2014 και ρυθμίζεται κατόπιν αίτησης στις αρμόδιες υπηρεσίες, έως 150 ισόποσες μηνιαίες δόσεις με έκπτωση 50% επί των προσαυξήσεων και προσθέτων τελών. Προϋπόθεση για την υπαγωγή στην παρούσα ρύθμιση είναι η καταβολή των τρεχουσών εισφορών από την 1η/2ου/2015.
9. Οφειλέτες που έχουν υπαχθεί στον προσωρινό διακανονισμό του άρθρου 48 του Ν. 3943/2011 όπως αυτός ισχύει και τηρούν τους όρους αυτού, και εφόσον το υπόλοιπο ύψος της οφειλής τους είναι άνω των 15.000 ευρώ, εντάσσονται αυτοδίκαια για το υπόλοιπο της οφειλής στην παρούσα ρύθμιση σε 100 δόσεις, εκτός αν με αίτησή τους που υποβάλλεται μέχρι 30/4/2015 ζητήσουν την υπαγωγή σε μικρότερο αριθμό δόσεων.
10. Στην παρούσα ρύθμιση δύναται να υπαχθούν μετά από αίτησή τους και οφειλές προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, που αφορούν επιστροφές παροχών και ενοίκια ακινήτων, συνολικού ύψους έως 500.000 ευρώ.
11. Αρμόδια όργανα για την έκδοση απόφασης υπαγωγής στην παρούσα ρύθμιση είναι:
α) Για το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ.: Οι διευθυντές των οικείων περιφερειακών ή τοπικών υποκαταστημάτων ή οι διευθυντές των περιφερειακών ΚΕΑΟ.
β) Για τους λοιπούς ασφαλιστικούς φορείς: Ο αρμόδιος διευθυντής του οικείου φορέα ή οι διευθυντές ή προϊστάμενοι των περιφερειακών ή λοιπών τοπικών μονάδων.
γ) Οποιαδήποτε άλλη οργανική μονάδα του Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης καθοριστεί με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ή όπως θα ονομαστεί στο υπό έκδοση ΠΔ).
12. Οι διατάξεις της παραγράφου 9 του άρθρου 63 του ν.3996/2011 ( Α’170), αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Το μέτρο της κατάσχεσης εις χείρας τρίτων που έχει επιβληθεί στους οφειλέτες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για τη διασφάλιση των απαιτήσεων του Ιδρύματος αίρεται με την υπαγωγή του οφειλέτη σε καθεστώς ρύθμισης, κατόπιν σχετικού αιτήματος.
Αποδιδόμενα ποσά από κατασχέσεις εις χείρας τρίτων που είχαν επιβληθεί πριν την υπαγωγή σε καθεστώς ρύθμισης, λαμβάνονται υπόψη για την υπαγωγή στη ρύθμιση και την κάλυψη τρεχουσών δόσεων της ρύθμισης».
13. Η αίτηση του οφειλέτη υποβάλλεται άπαξ στην παρούσα ρύθμιση, η δε ρύθμιση απόλλυται σε περίπτωση:
α. καθυστέρησης πέραν του ενός μηνός, μίας δόσης της ρύθμισης ανά 12μηνο προγράμματος ρύθμισης,
β. μη καταβολής τρεχουσών εισφορών.
14. Η απώλεια της ρύθμισης, έχει ως συνέπεια για το σύνολο της οφειλής:
α) την απώλεια των ευεργετημάτων της ρύθμισης,
β) την κατάσταση ως απαιτητού του συνόλου του υπολοίπου της οφειλής και των προηγούμενων προσαυξήσεων και τόκων,
γ) την επιδίωξη της είσπραξής του με όλα τα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία μέτρα.
15. Κατά τη διάρκεια της ρύθμισης και εφόσον τηρούνται οι όροι αυτής και καταβάλλονται οι τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές:
α. Χορηγείται στους υπόχρεους μηνιαίο πιστοποιητικό οφειλής, στο οποίο πιστοποιείται και το υπολειπόμενο ποσό οφειλής και το οποίο επέχει θέση αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας. Για τις επιχειρήσεις του εδαφίου ε΄ της παραγράφου 5 του άρθρου 8 του α.ν. 1846/1951, όπως ισχύει, που θα υπαχθούν σε καθεστώς ρύθμισης με τις διατάξεις της παρούσας και είναι συνεπείς με τους όρους αυτών, θα χορηγείται πιστοποιητικό οφειλής, για την είσπραξη λογαριασμών δημοσίου έργου, χωρίς παρακράτηση, εφόσον το έργο για το οποίο χορηγείται το πιστοποιητικό δεν οφείλει τρέχουσες ή ληξιπρόθεσμες οφειλές. Σε περίπτωση ύπαρξης οφειλής του έργου θα χορηγείται πιστοποιητικό οφειλής με παρακράτηση, τη συνολική οφειλή του έργου.
β. Αναστέλλεται η ποινική δίωξη σε βάρος των υπευθύνων κατά τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 1 του α.ν. 86/1967 (Α’ 136), όπως ισχύει σήμερα και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε ή εφόσον άρχισε η εκτέλεσή της διακόπτεται.
γ. Αναστέλλεται η συνέχιση της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών ή ακινήτων εφόσον έχει πληρωθεί η πρώτη δόση. Αν ο οφειλέτης απωλέσει το ευεργέτημα της ρύθμισης, τα μέτρα που έχουν ανασταλεί συνεχίζονται.
δ. Αναστέλλεται ο χρόνος παραγραφής των οφειλών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 2 του ν.2556/1997 (Α’ 270).
16. Οφειλέτες που εκπίπτουν της παρούσας ρύθμισης δύναται να υπαχθούν στην πάγια ρύθμιση σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της υποπαραγράφου ΙΑ.1, της παραγράφου ΙΑ΄του Ν.4152/2013.
17. Με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Κοινωνικών Ασφαλίσεων καθορίζεται κάθε άλλο αναγκαίο ζήτημα για την εφαρμογή της παρούσας.


Άρθρο 27 – Επιλογή κατώτερης ασφαλιστικής κατηγορίας στον ΟΑΕΕ

Ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ που δεν έχουν ασκήσει το δικαίωμα επιλογής κατάταξης σε κατώτερη ασφαλιστική κατηγορία ή το έχουν απωλέσει, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 32 του ν.4075/2012 (ΦΕΚ 89, A΄), όπως η προθεσμία αυτής παρατάθηκε με την παρ. 7 του άρθρου 55 του ν.4310/2014 (ΦΕΚ 258, Α΄), μπορούν με αίτησή τους να επιλέξουν την κατάταξή τους σε μία εκ των τριών αμέσως κατώτερων ασφαλιστικών κατηγοριών του κλάδου σύνταξης, όπως αυτές προβλέπονται από το π.δ. 5/2007 (ΦΕΚ 4, Α΄), από αυτήν που υπάγονται υποχρεωτικά, και να παραμείνουν σε αυτήν έως 31/12/2016.
Ασφαλισμένοι που κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος διατηρούν ενεργό δικαίωμα επιλογής κατώτερης ασφαλιστικής κατηγορίας, σύμφωνα με την διάταξη της παρ. 5 του άρθρου 32 του ν.4075/2012 (ΦΕΚ 89, A΄), όπως ισχύει, μπορούν, με νέα αίτησή τους, να ασκήσουν το δικαίωμα επιλογής ως προς τον, κατά περίπτωση, αριθμό κατηγοριών που υπολείπονται σύμφωνα με τα ανωτέρω.
Το δικαίωμα επιλογής κατάταξης σε κατώτερη ασφαλιστική κατηγορία σύμφωνα με την παρούσα ρύθμιση χορηγείται μέχρι δύο φορές.
Για τον καθορισμό των δικαιούχων υπαγωγής, των προϋποθέσεων, της διαδικασίας και κάθε άλλου σχετικού θέματος ισχύουν οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 32 του ν.4075/2012 (ΦΕΚ 89, A΄), όπως ισχύει.

Άρθρο 28 – Κατάργηση ποινών για οφειλέτες ατομικής εισφοράς στον ΟΑΕΕ και το ΕΤΑΑ

Η διάταξη του άρθρου 1 του α.ν 86/1967 (Α 136) όπως ισχύει,  δεν εφαρμόζεται όσον αφορά τις ατομικές ασφαλιστικές εισφορές των ασφαλισμένων στον Οργανισμό Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ) και στο Ενιαίο Ταμείο Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (ΕΤΑΑ).

5 σχόλια:

  1. Τι κάνουμε σαν κλάδος για να αλλάξει κάτι έστω και τη τελευταία στιγμή? Ο κ. Τεμπονέρας τι άποψη έχει γιαυτό?

    "Αν δεν προστεθούν οι ελάχιστες αυτές ρυθμίσεις στο σχέδιο νόμου η κυβέρνηση θα βρει άμεσα απέναντι της το σύνολο των μηχανικών." Αν ψηφιστεί ο νόμος τελείωσε μετά... Άλλωστε δεν φημιζόμαστε για τις πιέσεις που ασκούμε στη κυβέρνηση σαν κλάδος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η λυση ειναι μια. Συντονισμος και να μην πληρωσει κανεις το επομενο ειδοποιητηριο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στη διαβούλευση όπως μπορείτε να δείτε, το θέμα του ΕΤΑΑ μονοπωλεί το ενδιαφέρον με την πλειονότητα των μηχανικών να διαμαρτύρονται έντονα για αναποτελεσματικότητα του μέτρου και για αθέτηση των προεκλογικών δεσμεύσεων.
    Εκτός από την εκτίμησή μου οτι η ρύθμιση θα αποτύχει παταγωδώς καθώς ελάχιστοι θα υπαχθούν ( και αυτοί είναι όσοι δεν την έχουν και πολύ ανάγκη ), καλό θα ήταν να δηλώσουμε ένα παρόν και στα σχόλια, ο καθένας ξεχωριστά. Δεν ισχυρίζομαι οτι θα τα λάβουν υπόψιν ( εξάλλου στο παρελθόν η διαβούλευση ήταν προσχηματική ) αλλά τουλάχιστον δεν θα έχει κανείς άλλοθι οτι δεν γνώριζε, οτι δεν "μπόρεσε να αφουγκραστεί" και οτι δεν είχε την "ώθηση από τους πολίτες" για ριζοσπαστικές κινήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τελικά η ρύθμιση αυτή "μας πιάνει" ή όχι ????
    Ξέρει κανείς ????
    Αν ναι, ξέρει κανείς τι γίνεται με την περίπτωση που κάποιος είναι ήδη σε διακανονισμό ???
    Μπορεί να τον σπάσει και να κάνει νέο, μπας και γλιτώσει τίποτα από τους ληστρικούς τόκους ???

    ΑπάντησηΔιαγραφή