ΕΛΛΑΔΑ
Ελένη Καρανικόλα Κοντορούση
Τα νέα αποκαλυπτικά στοιχεία που προέκυψαν από την τελική τεχνική έκθεση του ορισθέντα από συγγνείς θυμάτων, Βασίλη Κοκοτσάκη, ειδικού πραγματογνώμονα σε θέματα πυρκαγιάς, σε συνεργασία με τον Δρ. Μάνο Παπαδάκη, καθηγητή του Πανεπιστημίου του Χιούστον στο Τέξας αλλάζουν τα δεδομένα στην υπόθεση των Τεμπών.
Το αποκαλυπτικό βίντεο δείχνει καρέ καρέ την έκρηξη και μετέπειτα την φωτιά, που προκάλεσε τον θάνατο τουλάχιστον 28 ανθρώπων, όπως φαίνεται από τα μέχρι τώρα δεδομένα.
Στο βίντεο, όπως έχει αναλυθεί από τον Δρ. Μάνο Παπαδάκη, καθηγητή μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον, φαίνεται πως υπάρχει νέφωση που εντοπίζεται πίσω από τις ηλεκτρομηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας, κοντά στο τρίτο με τέταρτο βαγόνι. Αμέσως μετά την εκδήλωση της νέφωσης σημειώνεται έκρηξη. Η χρονική ακολουθία νέφωσης έκρηξης οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για χημικές ενώσεις πτητικές και εύφλεκτες που η ανάφλεξή τους οδήγησε τελικά στην έκρηξη.
Όπως και παλαιότερα έχει γράψει το Documento, οι λήψεις δειγμάτων που αν και με καθυστέρηση ενός μηνός πάρθηκαν από το αλλοιωμένο πλέον σημείο του εγκλήματος από το Γενικό Χημείο του Κράτους, έδειξαν την ύπαρξη ξυλολίου, αν και αυτό επιμελώς αποκρύφτηκε από τις αρμόδιες αρχές. Μάλιστα η σύνθεση του ταυτίζεται με το εμπορικό ξυλόλιο, αυτό που δηλαδή διακινείται στην αγορά, και άρα δεν είναι παράγωγο κάποιας αντίδρασης κατά τη σύγκρουση.
Επί της ουσίας, η αναλυτική τεχνική έκθεση του κ.Κοκοτσάκη καταρρίπτει τον ισχυρισμό των αρχικώς ορισθέντων από την πολιτεία πραγματογνωμόνων, πως δηλαδή η έκρηξη και η φωτιά προήλθαν από τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών και εγείρει σοβαρά ερωτηματικά που θα πρέπει να εξεταστούν και να ληθφούν σοβαρά υπόψιν.
Σύμφωνα λοιπόν με τα ευρήματα που αναλύονται στην τεχνική έκθεση του κ. Κοκοτσάκη, η ανάλυση της έκρηξης οδηγεί στην ενοχοποίηση του ξυλολίου. Άλλωστε αναπάντητο παραμένει το ερώτημα του γιατί το βρίσκουμε εκεί, ενώ δεν έχει δηλωθεί πουθενά επίσημα η ύπαρξή του.
Τι περιγράφεται αναλυτικά για την ανάλυση του βίντεο
«Στα 30 χιλιοστά του δευτερολέπτου από την σύγκρουση υπάρχει η πρώτη ηλεκτρική εκκένωση από την εκτροπή των ηλεκτρικών αγωγών.
Στην συνέχεια, στα 133 χιλιοστά του δευτερολέπτου ακολουθεί δεύτερη ηλεκτρική έκρηξη λόγω παράσυρσης των αγωγών. Η ηλεκτρική έκρηξη ολοκληρώνεται στα 390 χιλιοστά του δευτερολέπτου μετά την σύγκρουση όταν και κάνει την εμφάνιση του το αεριώδες νέφος, το οποίο δεν έχει ακόμη αναφλεγεί και εκδηλώνεται χαμηλά στα τρένα κυρίως στην εμπορική αμαξοστοιχία και αποτελεί και την εστία της φωτιάς», σύμφωνα με την τεχνική έκθεση.
«Το νέφος στην συνέχεια αναφλέγεται δημιουργώντας το φαινόμενο της πυρόσφαιρας. Η κίνηση του φαινομένου παρατηρείται μπροστά δεξιά σύμφωνα με την κίνηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας, προς την μεριά των τούνελ.
Η επιβατική αμαξοστοιχία εν τω μεταξύ αν και εκτροχιασμένη συνεχίζει να κινείται, εισέρχεται στην πυρόσφαιρα και αναφλέγεται. Από την ανάλυση και την καρέ φωτογράφιση απεικονίζεται η στιγμή της ανάφλεξης και εκτίναξης του βαγονιού της επιβατικής στο δεξιό άκρο του πλάνου ως μία εκ των τριών πλέον εστιών.
Εστιών που παρέμειναν μετά την ολοκλήρωση του φαινομένου της πυρόσφαιρας και που ήταν μία στο κέντρο(εμπορική αμαξοστοιχία επί των γραμμών) αριστερά κοντά στο τοιχίο αντιστήριξης και στο βαγόνι της επιβατικής εκτός γραμμών».
Συμπερασματικά η έκθεση καταλήγει στο γεγονός πως «το πτητικό υλικό, με ιδιότητες σχηματισμού εκρηκτικού μίγματος και ευρισκόμενο επί της εμπορικής αμαξοστοιχίας σε σημείο μετά τις μηχανές και τις 3 πλατφόρμες ελασμάτων (λαμαρινών) και το οποίο πτητικό υλικό προσομοιάζει αν δεν ταυτίζεται κιόλας με το ευρεθέν στα δείγματα ξυλόλιο με αναγνωριστικό κωδικό Cas 1330-20-7 καθαρότητας μέχρι 95%( και με πιθανή παρουσία και τουλολίου) διέρρευσε λόγω σύγκρουσης, από τα δοχεία που το περιείχαν, σχημάτισε ερχόμενο σε επαφή με ατμοσφαιρικό αέρα τάχιστα αεριώδες εκρηκτικό μίγμα και το οποίο σε ελάχιστο χρόνο ήλθε σε επαφή με την φωτιά που είχε δημιουργήσει στην εμπορική αμαξοστοιχία η ηλεκτρική εκκένωση.
Ακολούθησε η έκρηξη του και δημιουργία του φαινομένου της πυρόσφαιρας με κατεύθυνση εμπρός και δεξιά με ταυτόχρονη εκτίναξη συντριμμιών κυρίως από την εμπορική αμαξοστοιχία.
Επειδή τα τρένα συνέχιζαν να κινούνται πλέον σχεδόν παράλληλα λόγω εκτροχιασμού μέρους της επιβατικής, τμήματα αυτής ήλθαν σε επαφή με το κέντρο ουσιαστικά της πυρόσφαιρας και ανεφλέγησαν και κατέληξαν καιόμενα στα πρανή.
Όσο το πτητικό νέφος αραίωνε λόγω καύσης, τόσο μειωνόταν η ένταση του ώσπου εξέλειπε, χωρίς να αποκλείεται αραιωμένα τμήματα του να επηρέασαν διασωθέντες, τόσο στην όσφρηση , όσο και στην αναπνοή, ακόμη όμως & να ανακατεύτηκαν με άλλους διαλύτες (νερό) και να επηρέασαν αρνητικά διά της επαφής όποιους ήλθαν άμεσα ή έμμεσα σε επαφή μαζί του.
Δεν αποκλείεται όμως ως κοινοί διαλύτες να ανακατεύτηκαν και με άλλες ουσίες (έλαια) και να μετέβαλαν την σύσταση τους».
Το βίντεο αναλύθηκε με ειδικό λογισμικό
Η ανάλυση του βίντεο έγινε με ειδικό λογισμικό που αναπτύχθηκε και με τη χρήση αλγορίθμων αναλύσεως εικόνας και βίντεο που βασίζονται στη θεωρία της εφαρμοσμένης αρμονικής αναλύσεως, γραμμικών και μη γραμμικών τελεστών που προέρχονται από ειδικές γραμμικές βάσεις του χώρου των εικόνων με ιδιαίτερη ευαισθησία στην απεικόνιση γραμμών και καμπυλών που αρχικώς δε διακρίνονται λόγω της παρουσίας ομίχλης, υετού, ή ελλιπούς φωτισμού, που χρησιμοποιείται και σε πλάνα που έχουν παρθεί υποβρύχια. Η μέθοδος αυτή έγκειται στο να καθαρίσει τα πλάνα και να κάνει ανάλυση σε επίπεδο χιλιοστών του δευτερολέπτου.
Ο καθηγητής μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Χιούστον του Τέξας, Μάνος Παπαδάκης, μιλώντας στο documentonews.gr για την ειδική ανάλυση του βίντεο που έκανε είπε:
«Κάναμε μία ανάλυση η οποία χρησιμοποιεί μεθόδους της εφαρμοσμένης αρμονικής αναλύσεως, η οποία ως σκοπό είχε να απομονώσει καλύτερα τις γραμμές και τα σχήματα στο βίντεο. Αυτό λοιπόν που προκύπτει είναι ότι υπάρχει έκλυση αερίου υπό τη μορφή νέφους η οποία προηγείται της μεγάλης θερμικής έκρηξης».
Τι είναι το ξυλόλιο που χρησιμοποιείται και στην νοθεία καυσίμων
Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Χημικών Προϊόντων (ECHA) το ξυλόλιο CAS 1330-20-7 είναι μια «εύφλεκτη» χημική ουσία η οποία έχει «διαδεδομένη εφαρμογή» σε μία σειρά από δραστηριότητες. Μερικά από τα προϊόντα που χρησιμοποιείται είναι σε απορρυπαντικά πλυντηρίου, προϊόντα περιποίησης αυτοκινήτων, χρώματα και επιχρίσματα, υγρά ψύξης σε ψυγεία, ηλεκτρικές θερμάστρες με βάση το λάδι κτλ.
Εκτός από αυτές τις εφαρμογές πολλές φορές χρησιμοποιείται και στη νοθεία των καυσίμων. Ο χημικός μηχανικός του ΕΜΠ, Επίκουρος Καθηγητής στον Τομέα Φυσικών Επιστημών και Εφαρμογών, Κωνσταντίνος Κολοβός υπογραμμίζει στο Documento , «ότι το ξυλόλιο είναι ένας φθηνός διαλύτης και όλοι οι τύποι του μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη νοθεία καυσίμων». Ωστόσο, όπως όλοι οι διαλύτες έτσι και το ξυλόλιο «απεικοδομούνται σε συνθήκες περιβάλλοντος». Στην προκειμένη περίπτωση για παράδειγμα μεγάλο ρόλο παίζει το γεγονός ότι ελήφθησαν δείγματα ένα μήνα μετά το δυστύχημα, καθώς επίσης και ότι είχε προηγηθεί έκρηξη αλλά και έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία και τις καιρικές συνθήκες για μέρες ολόκληρες.
«Το ότι ανιχνεύθηκε ξυλόλιο ένα μήνα μετά το δυστύχημα είναι μια ένδειξη ότι θα πρέπει να ήταν σε υψηλές συγκεντρώσεις. Όσο αφήνεις το χρόνο και περνάει τόσο χειρότερο είναι για τα στοιχεία», σημειώνει στο Documento ο κ. Κολοβός.
Να σημειωθεί ότι το ξυλόλιο έχει παρενέργειες στον ανθρώπινο οργανισμό, σύμφωνα με όσα αναφέρει ο ECHA. Σε περίπτωση κατάποσης για παράδειγμα μπορεί να προκαλέσει ακόμη και το θάνατο, ενώ σε περίπτωση παρατεταμένης ή επανειλημμένης έκθεσης μπορεί να προκαλέσει βλάβες στα ζωτικά όργανα . Επίσης η παραμονή του στην «υδρόβια ζωή» μπορεί μακροχρόνια να αποβεί επιβλαβής και μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό του αναπνευστικού συστήματος.
Υπενθυμίζουμε πως η τεχνική έκθεση του κ.Κοκοτσάκη βρίσκεται από εχθές το πρωί στην διάθεση του Εφέτη Ανακριτή, κ. Μπακαΐμη, ο οποίος και χειρίζεται την υπόθεση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου