Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2020

Αποζημιώσεις 40 εκατ. ευρώ για μη είσπραξη διοδίων θα καταβάλλει το δημόσιο στους εργολάβους

Αποζημιώσεις 40 εκατ. ευρώ για μη είσπραξη διοδίων θα καταβάλλει το δημόσιο στους εργολάβους
ΗΜΕΡΟΔΡΟΜΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 28 Δεκεμβρίου 2020

Το ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλλει αποζημιώσεις ύψους τουλάχιστον 40 εκατομμυρίων ευρώ στις εταιρείες που εκμεταλλεύονται τους αυτοκινητόδρους για τα διαφυγόντα έσοδα από τη μη είσπραξη διοδίων, αλλά και τις καθυστερήσεις άλλων προβλεπόμενων εργασιών κατά τη διάρκεια των περιόδων ισχύος του lockdown το πρώτο εξάμηνο του 2020!

Σύμφωνα με δημοσίευμα του ethnos.gr, μέχρι τον Ιούνιο, το συνολικό ποσό ανέρχεται σε 40 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σε αυτό οι αξιώσεις που θα απαιτήσουν πιθανότατα οι εταιρίες για την τρέχουσα περίοδο περιορισμών της κυκλοφορίας.


Σύμφωνα με τις πρώτες πέντε αποφάσεις που υπογράφει ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής και αναρτήθηκαν στη «Διαύγεια», για την περίοδο του πρώτου lockdown (συνολικά για το πρώτο εξάμηνο του έτους έως το τέλος Ιουνίου 2020) προβλέπεται:
Δέσμευση ποσού 13.500.000 για την καταβολή στον Παραχωρησιούχο «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».
Δέσμευση ποσού 6.370.000 για τον Παραχωρησιούχο «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.».
Δέσμευση ποσού 13.360.000 για πληρωμή στον Παραχωρησιούχο «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».
Δέσμευση ποσού 1.740.000 για καταβολή αποζημίωσης στον Παραχωρησιούχο «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε. ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ».
Δέσμευση ποσού 5.300.000 για την καταβολή στον Παραχωρησιούχο «ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε.».

Οι παραχωρησιούχοι αξίωσαν αποζημιώσεις με επιχειρήματα κυρίως την κατάρρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινητοδρόμων εξαιτίας των περιορισμών που επιβλήθηκαν στην κίνηση και την αντίστοιχη μείωση των εσόδων, καθώς και με πρόσχημα ότι καθυστέρησε και η εκτέλεση προγραμματισμένων εργασιών, όπως π.χ. τα έργα συντήρησης.

Το δημοσίευμα μεταφέρει και αλληλογραφία που είχε ανταλλαγεί μεταξύ παραχωρησιούχων και υπουργείου Υποδομών, στην οποία αναφέρεται ότι η ελληνική κυβέρνηση από τον Φεβρουάριο του 2020 εξέδωσε πλήθος Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) καθώς και Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) με έκτατα μέτρα για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της πανδημίας Covid-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας, επιβάλλοντας μεταξύ άλλων με κανονιστικές πράξεις σειρά περιοριστικών και απαγορευτικών μέτρων στη λειτουργία επιχειρήσεων, στην προσέλευση των εργαζομένων στην εργασία τους, στις συναθροίσεις, στην κυκλοφορία των πολιτών, στις διανομαρχιακές μετακινήσεις, στις οδικές συνδέσεις με όμορες χώρες. Ως αποτέλεσμα κατά το διάστημα των περιοριστικών και απαγορευτικών μέτρων στις μετακινήσεις η κυκλοφορία στο Έργο Παραχώρησης σημείωσε μεγάλη πτώση συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, και οι εργολάβοι ζητούν… αποζημιώσεις βάσει της ρήτρας “Ανωτέρας Βίας” που τους έχουν εξασφαλίσει οι κυβερνήσεις του κεφαλαίου στις συμβάσεις. 

Σε γενικές γραμμές βάσει των συμβάσεων ως “Γεγονός Ανωτέρας Βίας” θεωρούνται όλα τα γεγονότα ή περιστατικά ή οι συνέπειες αυτών που ευρίσκονται εκτός της σφαίρας ελέγχου ή επιρροής των Μερών και που δεν θα μπορούσαν να είχαν προβλεφθεί ή προληφθεί ή αποτραπεί ακόμα και με καταβολή ιδιαίτερης επιμέλειας εκ μέρους των Μερών καθώς επίσης και οποιοδήποτε γεγονός ή περιστατικό για την επέλευση του οποίου δεν ευθύνεται κανένα από τα μέρη και το οποίο ο Παραχωρησιούχος δεν έχει την υποχρέωση σύμφωνα με την παρούσα να ασφαλίσει και δεν είναι πράγματι ασφαλισμένος, ή έχει απαλλαγεί από την υποχρέωση ασφάλισης εν όλω ή εν μέρει.


«Ολα τα Γεγονότα Ανωτέρας Βίας, εκτός από εκείνα που βαρύνουν τον Παραχωρησιούχο (και στο μέτρο που τον βαρύνουν) θεωρούνται ως Γεγονότα Ευθύνης του Δημοσίου και αποζημιώνονται από το Δημόσιο», αναφέρεται…

Ειδικά η Ολυμπία Οδός συνδέει την αποζημίωσή της και με τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος υποστηρίζοντας πως σε αντίθετη περίπτωση θα υφίσταται αδυναμία καταβολής ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους προς τους δανειστές με αποτέλεσμα την επέλευση Γεγονότος Ευθύνης του (Event of Default) το οποίο θα έχει ως συνέπεια την αδυναμία επίτευξης συμφωνίας για τη χρηματοδότηση του Τμήματος Πάτρας-Πύργου.

Στην περίπτωση, δε, της Νέας Οδού έχει συνυπολογιστεί και η αποζημίωση για απώλεια εσόδων λόγω Γεγονότων Ευθύνης Δημοσίου (από την αδυναμία λειτουργίας των Σταθμών Διοδίων Βαρυμπόμπης (πλευρικός), Αγίου Στεφάνου (πλευρικός) και Χαλκίδας (μετωπικός) – Υπολειπόμενες Εργασίες) για την χρονική περίοδο 01.01.2020 έως 30.06.2020 (1ο εξάμηνο 2020).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου