Τη στιγμή που η κυβέρνηση αρνείται επίμονα να επαναπροσλάβει τις
καθαρίστριες του υπουργείου Οικονομικών για να γλιτώσει μερικά ψίχουλα
από τον κρατικό προϋπολογισμό, εξακολουθεί να μπουκώνει με εκατοντάδες
εκατομμύρια ευρώ τους ημεδαπούς και ξένους μεγαλοεργολάβους στους
οποίους έχει παραδώσει τους εθνικούς οδικούς άξονες της χώρας. Να τους
μπουκώνει με «ζεστό» χρήμα που μας αναγκάζει να πληρώνουμε όλοι μας
πολλαπλές φορές: Και για την κατασκευή, από τον κρατικό προϋπολογισμό,
τα ευρωπαϊκά κονδύλια και τα δάνεια και για τη χρήση κάθε φορά που
καταθέτουμε τον οβολό μας για τα πανάκριβα χαράτσια των διοδίων.
Εργο μηδέν, κέρδη πολλά
Μόλις πριν λίγες μέρες, η εταιρεία παραχώρησης Ολυμπία Οδός Α.Ε. (η
εταιρεία που κατασκευάζει το τμήμα Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα) ανακοίνωσε
ότι εμφάνισε κατά τη διάρκεια του 2013 έσοδα της τάξης των 58,4 εκ.
ευρώ, έναντι 58,6 εκ. ευρώ για το 2012 και κέρδη προ φόρων ύψους 28,8
εκ. ευρώ. Κέρδη που δεν οφείλονται σε κατασκευές, αφού κατά τη διάρκεια
του έτους αυτού δεν έπεσε στο έργο ούτε …τσαπιά, αλλά στις αποζημιώσεις
και άλλες επιδοτήσεις που κατέβαλε το Ελληνικό Δημόσιο για την
επανεκκίνηση του οδικού άξονα!
Και πραγματικά η κυβέρνηση του
πτωχευμένου κράτους και των χειμαζόμενων Ελλήνων, με νόμο που ψηφίστηκε
τον περασμένο Δεκέμβρη, προκειμένου να επανεκκινήσουν τα έργα στους
τέσσερις αυτοκινητοδρόμους, αποφάσισε προκλητικότατα να καταβάλει
συνολικά 1,8 δισ. ευρώ στους μεγαλοεργολάβους για αποζημιώσεις και
πρόσθετες επιδοτήσεις, πέρα από τα 2,1 δισ. ευρώ χρηματοδοτική συμβολή
του Δημοσίου που προέβλεπαν οι αρχικές συμβάσεις.
Απαράδεκτες μεθοδεύσεις
Και το χειρότερο; Η κυβέρνηση ανέλαβε αυτήν τη υποχρέωση για τα
επιπλέον 1,8 δισ. ευρώ, για μικρότερο έργο, αφού από τις αρχικές
εργολαβίες περικόπηκε το 30% των οδικών τμημάτων προς κατασκευή, τα
οποία προέβλεπαν οι αρχικές συμβάσεις. Και βέβαια τώρα η κυβέρνηση διά
του αρμόδιου υπουργού Υποδομών Μ. Χρυσοχοϊδη εξαγγέλλει ότι τα τμήματα
αυτά θα αρχίσουν να δημοπρατούνται ως ανεξάρτητα έργα τα οποία θα
πληρωθούν από τον ελληνικό λαό και στη συνέχεια θα παραδοθούν στους
ιδιωτικούς ομίλους για να επιβάλλουν κι εκεί πανάκριβα διόδια.
Μόνο το τμήμα Πάτρα – Πύργος θα στοιχίσει περί τα 350 εκατ. Ευρώ που
αναμένεται να δημοπρατηθεί το επόμενο μήνα και άλλα 100 εκατ. Ευρώ το
τμήμα Καλό Νερό – Τσακώνα, που αναμένεται να δημοπρατηθεί προς το τέλος
του χρόνου. Όσον αφορά τα τμήματα που περικόπηκαν από τον
αυτοκινητόδρομο Κεντρική Οδός Ε65 (Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα –
Εγνατία), αυτά σχεδιάζεται να τα κατασκευάσει με ανάθεση και με το
διαβλητότατο σύστημα μελέτη – κατασκευή, ο ίδιος ο ιδιωτικός όμιλος…
Δικαιολογημένες οι αντιδράσεις
Είναι, λοιπόν, απόλυτα δικαιολογημένες οι αντιδράσεις για το άνευ
προηγουμένου χαράτσωμα που υφίσταται ο πολίτης κάθε φορά που διασχίζει
κάποιο τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου. Από το 2008 που
ιδιωτικοποιήθηκαν οι αυτοκινητόδρομοι αναγκάστηκε να πληρώνει πανάκριβα
χαράτσια διοδίων, καθώς αυξήθηκαν ακόμη και κατά 500%, ανάλογα με την
κατηγορία του οχήματός του, ενώ με την αναθεώρηση των συμβάσεων, που
ψήφισε η κυβέρνηση τον Δεκέμβριο, τα διόδια αυτά τα χρυσοπληρώνει
προσαυξημένα ακόμη και πάνω από 60% επιπλέον!
Μια διαδρομή με ΙΧ Αθήνα – Θεσσαλονίκη μόνο σε διόδια
στοιχίζει πλέον 26,45 ευρώ και 52,90 ευρώ μετ’ επιστροφής, ενώ αν
περάσεις και από την Αττική Οδό στοιχίζει 58,50 ευρώ! Περισσότερο και
από τη βενζίνη…
Αυτό είναι το τίμημα της αντιλαϊκής νεοφιλελεύθερης πολιτικής που
εφάρμοσαν οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ και συνεχίζει και σήμερα η
συγκυβέρνηση, παραχωρώντας με συμβάσεις παραχώρησης σε επιχειρηματικούς
ομίλους το εθνικό οδικό δίκτυο, με αποκλειστικό στόχο να ενισχυθεί η
κερδοφορία τους και όχι να ικανοποιηθεί η ανάγκη και το δικαίωμα του
λαού για γρήγορες, ασφαλείς και φτηνές μετακινήσεις.
Οι ληστρικές αρχικές συμβάσεις
Όλα ξεκίνησαν με τις περιβόητες αρχικές «συμβάσεις παραχώρησης», που
προετοίμαζε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ από το 2000 ως το 2003 και ψήφισαν από
κοινού στη Βουλή η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ το 2007. Το συνολικό κόστος των 5
συμβάσεων παραχώρησης («Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», «Ιόνια Οδός»,
«Αυτοκινητόδρομος Μορέας», «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65» και
«Ολυμπία Οδός») για την περίοδο μελετών-κατασκευών (και όχι την περίοδο
συντήρησης – εκμετάλλευσης) ανερχόταν σε 8,50 δισ. ευρώ (σε τιμές 2007).
Σε αυτό το ποσό δεν περιλαμβάνονται τα κόστη απαλλοτριώσεων,
μετακινήσεων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (ΟΚΩ), αρχαιολογικών ανασκαφών,
συμβούλων κ.λπ. Συνολικά, θα κατασκευάζονταν 720 χλμ. νέων
αυτοκινητοδρόμων θα αναβαθμίζονταν 530 χλμ. υφιστάμενων οδών, ενώ το
Δημόσιο θα παρέδιδε στους ιδιωτικούς ομίλους («παραχωρησιούχους») τη
λειτουργία – να εισπράττουν διόδια, δηλαδή – νέων τμημάτων
αυτοκινητοδρόμων μήκους 166 χλμ., που κατασκευάστηκαν αποκλειστικά με
χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού, δηλαδή τα πλήρωσε ο ελληνικός λαός.
Το χρηματοδοτικό μοντέλο καθορίστηκε ως εξής: 2,1 δις. ευρώ (25%) η
συμβολή του ελληνικού δημοσίου από τον κρατικό προϋπολογισμό και από
κοινοτική χρηματοδότηση. 2,3 δις. ευρώ (26%) που θα πλήρωνε ο ελληνικός
λαός προκαταβολικά μέσω διοδίων κατά την περίοδο της κατασκευής και
διακινδυνεύοντας τη ζωή του από τα αναπτυγμένα εργοτάξια. 800 εκατ.
Ευρώ (9%) θα ήταν η συμβολή των ιδιωτών παραχωρησιούχων, τα μισά περίπου
θα έμπαιναν στα έργα και τα άλλα μισά θα χρησιμοποιούνταν ως μετοχικό
κεφάλαιο των κοινοπραξιών τους. 3,3 δις. ευρώ θα προέρχονταν από δάνεια
που έπρεπε να συνάψουν οι παραχωρησιούχοι με ξένες και ελληνικές
τράπεζες.
Ποιός πληρώνει το «μάρμαρο»
Όπως προαναφέραμε επιπλέον το Δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός, αναλαμβάνει:
* Να παραδώσει στους ιδιωτικούς ομίλους έργα 166 χλμ. που
κατασκευάστηκαν πρόσφατα ή ακόμη κατασκευάζονται ύψους 2 δισ. ευρώ. Μόνο
το πέταλο του Μαλιακού, που θα παραδοθεί στους ομίλους και θα βάλουν
και εκεί διόδια, θα στοιχίσει τελικά πάνω από 800 εκατ. ευρώ. Αλλά και
το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα που παραδόθηκε την πρόσφατα στην
κυκλοφορία, ενώ κατασκευάστηκε ως δημόσιο έργο και στοίχισε στον
ελληνικό λαό 130 εκατ. ευρώ, τελικά παραδόθηκε στην ιδιωτική κοινοπραξία
«Μορέας» που έβαλε και εκεί διόδια. Παρομοίως συνέβη με την παράκαμψη
Αγρινίου, το τμήμα Εθνική Οδός – Χαλκίδα κ.ά.
* Να πληρώσει τις απαλλοτριώσεις, το ύψος των οποίων αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 1,2 και 1,5 δισ. ευρώ.
* Να πληρώσει το κόστος των μετακινήσεων ΟΚΩ, αρχαιολογίας, συμβούλων κ.λπ. μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
* Σε μερικές συμβάσεις, εκτός όλων των άλλων, παρέχονταν και
επιδοτήσεις λειτουργίας, δηλαδή εγγυήσεις κερδοφορίας προς τις
κοινοπραξίες, αν οι κυκλοφοριακοί φόρτοι δεν ήταν επαρκείς από μόνες
τους για κάτι τέτοιο! Για παράδειγμα, αυτό συμβαίνει στον άξονα
Κεντρικής Ελλάδας (η συνολική επιδότηση μπορεί να φτάσει και τα 400
εκατ. ευρώ) και Τρίπολη – Καλαμάτα – Λεύκτρο – Σπάρτη (132 εκατ. ευρώ).
Και «πανωπροίκια»
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά ο λαός αναγκάστηκε να πληρώσει
και«πανωπροίκια», μέσω διαφόρων συμπληρωματικών συμβάσεων!
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί η συμπληρωματική σύμβαση με την
οποία αυξήθηκε το κόστος κατασκευής των σηράγγων των Τεμπών κατά 173
εκατ. ευρώ για την πρόσθετη κατασκευή λωρίδας έκτακτης ανάγκης, καθώς
αυτή δεν περιλαμβανόταν στην αρχική σύμβαση. Επίσης οι μεγαλοεργολάβοι
έχουν ήδη εισπράξει εκατοντάδες εκατομμύρια ως αποζημιώσεις για
καθυστέρηση της έναρξης παραχώρησης την περίοδο 2007-2008. Και βέβαια το
κόστος αυτό επιβαρύνει εξ ολοκλήρου το Δημόσιο, δηλαδή τον ελληνικό
λαό…
Αντίθετα, με τις συμβάσεις αυτές οι κατασκευαστικοί όμιλοι ενώ δεν
συμβάλλουν στην ουσία ούτε με 4,5% στην κατασκευή των έργων, θα τα
εκμεταλλεύονται για 30 χρόνια. Και η ελάχιστη όμως αυτή χρηματοδοτική
τους συμβολή στα έργα είναι αμφισβητήσιμη, καθώς αυτή υπερκαλύπτεται από
τις εισπράξεις των διοδίων – και μάλιστα αυξημένων – που τους
παραδόθηκαν προκαταβολικά! Επίσης απολαμβάνουν μια σειρά προνόμια, όπως:
Ποιός κερδίζει
- Τεράστιες και προκλητικές φοροαπαλλαγές. Για παράδειγμα, την
επιστροφή ολόκληρου του ΦΠΑ δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Μέχρι στιγμής το
ποσό αυτό ξεπερνά τα 130 εκατ. Ευρώ. Σημειώνεται ότι η καθυστέρηση
επιστροφής ΦΠΑ πέραν των 60 ημερών από την υποβολή της αίτησης, συνιστά,
σύμφωνα με τις διατάξεις των συμβάσεων παραχώρησης, γεγονός αθέτησης
Δημοσίου και δίνει τη δυνατότητα καταγγελίας οποιασδήποτε σύμβασης
παραχώρησης!
- Να τοποθετούν διόδια (μετωπικά για τη διαμπερή κίνηση και πλευρικά για όσους κάνουν τοπικές μετακινήσεις ακόμη και από τη δουλειά στο σπίτι ή από το χωράφι στο σπίτι), όπου αυτοί υπολογίσουν ότι θα αυξήσουν τις εισπράξεις τους και χωρίς να έχουν μεριμνήσει για εναλλακτικές διαδρομές. Η τιμή των διοδίων σταδιακά θα έφταναν (στα έτοιμα τμήματα) για τα ΙΧ στα 0,04 του ευρώ (σε τιμές του 2003 και χωρίς ΦΠΑ), τιμή που σήμερα έχει φτάσει στα 0,064 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ. Εξαίρεση αποτελούν οι σήραγγες των Τεμπών η τιμή των οποίων θα φτάσει στα 0,06 ευρώ (σε τιμές του 2003 και χωρίς ΦΠΑ). Αντίστοιχα, προσδιορίζονται μέχρι και τριπλάσιες τιμές για τα μεγαλύτερα οχήματα (Τιμές καθόλου αμελητέες, αφού μπορεί μεν τυπικά να επιβαρύνουν διάφορες κατηγορίες επαγγελματιών, αλλά τελικά τίποτε δεν εμποδίζει να μετακυλιστούν στον καταναλωτή ή στον επιβάτη, δηλαδή σε όλον τον λαό).
- Επιπλέον οι παραχωρησιούχοι είναι ελεύθεροι να υπογράφουν κατασκευαστικές συμβάσεις με άλλους εργολάβους που ποτέ δεν έφτασαν στη Βουλή, ενώ τα έργα θα ελέγχονται από «ανεξάρτητο μηχανικό», δηλαδή από εταιρεία που δεν είναι δημόσια και επομένως πλήρως εξαρτημένη από αυτούς!
- Οι όροι που μπήκαν στις συμβάσεις παραχώρησης για συντέλεση απαλλοτριώσεων εντός 12 μηνών, ολοκλήρωση αρχαιολογικών εργασιών εντός 4μήνου κ.λπ. ήταν από κάθε άποψη εξωπραγματικοί, με αποτέλεσμα να δίνεται στους παραχωρησιούχους η δυνατότητα να διεκδικούν τεράστιες αποζημιώσεις.
- Προσδιορίστηκε ότι η επίλυση των διαφορών μεταξύ παραχωρησιούχων και δημοσίου θα επιλύεται από διεθνή διαιτησία. Για να καταλάβει κανείς τι σημαίνει αυτό, αρκεί να αναφέρουμε ότι για την υποθαλάσσια οδό Θεσσαλονίκης, ένα έργο που ούτε καν ξεκίνησε, η διαιτησία ανάγκασε το δημόσιο ως ποινική ρήτρα να πληρώσει στους μεγαλοεργολάβους 67 εκατ. Ευρώ μόνο και μόνο για κάποιες προκαταρκτικές μελέτες που έκαναν!
- Εξασφάλισαν ότι ακόμη κι αν οι συμβάσεις λύνονταν με υπαιτιότητα των παραχωρησιούχων το ελληνικό δημόσιο θα πληρώσει ποινικές ρήτρες εκατοντάδων εκατομμυρίων!
- Επιπλέον εξασφαλίστηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα να μην εκτελεστούν από το δημόσιο ανταγωνιστικοί αυτοκινητόδρομοι για να μην τους παίρνουν την πελατεία. Σε αντίθετη περίπτωση θα εισπράττουν αποζημιώσεις. Με τον τρόπο αυτό καταδικάζονται ολόκληρες περιοχές να παραμένουν με δρόμους – λαιμητόμους, που δεν πληρούν κανένα όρο οδικής ασφάλειας. Το αποτέλεσμα όλων αυτών το είδαμε όταν αποκλείστηκε για μήνες το τμήμα της κοιλάδας των Τεμπών από τις βραχοπτώσεις και οι οδηγοί αναγκάστηκαν να κυκλοφορούν μέσω άθλιων εναλλακτικών διαδρομών.
Αμφιβάλλει, λοιπόν, κανείς, ότι πρόκειται, για συμβάσεις λαϊκής
αφαίμαξης που υποχρεώνουν το λαό να χρυσοπληρώνει τα έργα πολλαπλά: Και
για την κατασκευή και για τη χρήση; Ότι εξασφαλίζουν μόνο τα κέρδη των
ιδιωτικών ομίλων;
Πληρώνουμε χρυσάφι για …ιδιωτικά έργα!
Τα πράγματα έγιναν τώρα ακόμη χειρότερα με τις αναθεωρημένες
συμβάσεις, που αφορούν τους τέσσερις από τους πέντε αυτοκινητοδρόμους
(«Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», «Ιόνια Οδός», «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής
Ελλάδας Ε65» και «Ολυμπία Οδός»), των οποίων τα έργα σταμάτησαν το 2011,
όταν οι τράπεζες αρνήθηκαν να συνεχίσουν τη δανειοδότηση των
παραχωρησιούχων. Δηλαδή τα έργα σταμάτησαν αποκλειστικά με υπαιτιότητα
των ιδιωτικών ομίλων, που ήταν αυτοί που συνήψαν τα δάνεια.
Αξίζει εδώ να θυμηθούμε από ποιες πηγές καλύπτεται η χρηματοδότηση
των 4 συμβάσεων παραχώρησης στις οποίες οι εργασίες διακόπηκαν το 2011.
Ποιο είναι δηλαδή το χρηματοδοτικό μοντέλο των 4 συμβάσεων παραχώρησης:
- 2,1 δις (29%) άμεση χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου
- 2,1 δις (31%) έσοδα από διόδια ήδη κατασκευασμένων με
δημόσιο χρήμα τμημάτων αυτοκινητοδρόμου (έμμεση χρηματοδοτική συμβολή
δημοσίου).
- 0,7 δις (10%) ίδια κεφάλαια παραχωρησιούχων
- 2,1 δις (30%) δάνεια που εξασφαλίζουν οι παραχωρησιούχοι από τις τράπεζες.
Επιδοτούν την απραξία
Τι συμφωνήθηκε, λοιπόν, για να επανεκκινήσουν τα έργα, με τις
αναθεωρημένες συμβάσεις που συντάχθηκαν ύστερα από διαπραγματεύσεις
δυόμιση χρόνων που ο λαός εξακολουθούσε να πληρώνει πανάκριβα διόδια,
χωρίς να πέφτει ούτε τσαπιά στα έργα; Τη «διατάραξη της
χρηματοοικονομικής ισορροπίας των συμβάσεων παραχώρησης» για τους
τέσσερις οδικούς άξονες, των οποίων οι εργασίες έχουν διακοπεί από τις
αρχές του 2011, με αποκλειστική υπαιτιότητα των ιδιωτικών ομίλων οι
οποίοι όμως εισέπρατταν στο μεταξύ τα διόδια σα να μη συμβαίνει τίποτα,
έρχεται να αποκαταστήσει η κυβέρνηση με δημόσιο χρήμα, απλόχερα.
Ακολουθεί, δηλαδή ένα ανάλογο μοντέλο με αυτό που ακολούθησε και για τη
διάσωση των τραπεζών, που τώρα θέλουν να βάλουν χέρι και στα σπίτια του
εξοντωμένου λαού από τα μνημόνια, μέσω των πλειστηριασμών! Ειδικότερα:
- Το ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει άμεσα 638 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση των κατασκευαστικών κοινοπραξιών αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τη διακοπή των έργων. Κι αυτό παρότι ο παραχωρησιούχος έχει την αποκλειστική ευθύνη να εξασφαλίσει την χρηματοδότηση του έργου μέσω δανεισμού, το σταμάτημα του οποίου ήταν η αιτία να «νεκρώσουν» τα εργοτάξια. Αξίζει μάλιστα να τονιστεί ότι οι καθυστερήσεις για τις οποίες ευθύνη έχει το δημόσιο θεραπεύονται συμβατικά με ρήτρες σε βάρος του δημοσίου και σε καμία περίπτωση δεν συνιστούν αιτία καταγγελίας των συμβάσεων από τη μεριά των παραχωρησιούχων. Απεναντίας η διακοπή χρηματοδότησης των έργων και επομένως η διακοπή των εργασιών από τους παραχωρησιούχους συνιστά (με βάση τις συμβάσεις παραχώρησης) αιτία καταγγελίας των συμβάσεων από το δημόσιο. Αντί η κυβέρνηση να το εκμεταλλευτεί αυτό, παρέχει αφειδώς το δημόσιο χρήμα. Μάλιστα όλο αυτό το ποσό θα προέλθει από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), το οποίο θα υποχρεωθεί να αποπληρώσει ο ελληνικός λαός!
- Θα καταβάλει – άρχισε ήδη να το κάνει σταδιακά – μέσω κοινοτικών πόρων επιπλέον 1,2 δισ. ευρώ για την επανεκκίνηση των έργων. Τα χρήματα θα μοιραστούν στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (401εκατ. ευρώ), στην «Ολυμπία οδό» (250 εκατ. ευρώ), στη «Νέα οδό» (279 εκατ. ευρώ), και στην «Κεντρική οδό» (214 εκατ. ευρώ). Τα χρήματα αυτά θα προέλθουν από περικοπές κονδυλίων του ΕΣΠΑ που επρόκειτο να δοθούν σε άλλα έργα τα οποία έτσι αναβάλλονται ή παραπέμπονται οριστικά στις ελληνικές καλένδες.
- Το ελληνικό Δημόσιο παρότι πληρώνει 1,8 δις. ευρώ παραπάνω για τα έργα, το φυσικό αντικείμενο σε τρεις συμβάσεις περικόπτεται κατά πολύ. Προβλέπεται η ολοκλήρωση της κατασκευής του κομματιού Κόρινθος – Πάτρα, μήκους 120 χλμ. και μένει εκτός το κομμάτι Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, 164 χλμ. Από τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας 174 χιλιόμετρα (Λαμία – Μέτσοβο) θα κατασκευασθούν 90 χλμ. «τυφλού» οδικού άξονα, από την Ξυνιάδα, πριν από τον Δομοκό, έως τα Τρίκαλα. Αντίστοιχη περικοπή γίνεται και στην Ιόνια Οδό. Το ελληνικό Δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός, πληρώνει περισσότερα χρήματα για 30% περίπου λιγότερο έργο!
- Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων παρατείνεται από το 2013 στο 2015, όπως και η περίοδος παραχώρησης επεκτείνεται από τα 30 έτη στα 33, εφόσον απαιτηθεί για την απόδοση των ίδιων κεφαλαίων.
- Το Δημόσιο επίσης διαθέτει τα μελλοντικά του έσοδα από τα διόδια, ύψους 8,5 δις. ευρώ για την κάλυψη εξόδων συντήρησης και λειτουργίας των δρόμων, αλλά και για την απόδοση του σταθερού συμφωνημένου κέρδους στις εταιρείες. Δηλαδή επεκτείνει τις εγγυήσεις σίγουρης κερδοφορίας σε όλες τις συμβάσεις!
Και επειδή, παρά τη χρηματοδοτική αιμοδότηση του 1,8 δις. ευρώ το
χρηματοδοτικό κενό υποτίθεται πως παραμένει, παρέχεται το δικαίωμα στους
ιδιωτικούς ομίλους, να επιβάλλουν νέες δραστικές αυξήσεις στα χαράτσια
των διοδίων που ξεκινούν από 12,50% και φτάνουν το 62,50%. Αυξήσεις που
ήδη επιβλήθηκαν από τον περασμένο Γενάρη.
Ερχονται νέοι σταθμοί διοδίων
Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο ελληνικός λαός θα δει το επόμενο
διάστημα να προστίθενται όλο και περισσότεροι νέοι μετωπικοί και
πλευρικοί σταθμοί διοδίων. Για παράδειγμα στο τμήμα Ιωάννινα – Αντίρριο
αναμένεται να στηθούν τέσσερις μετωπικοί σταθμοί, ενώ στον
Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου μέσα στο 2014 προβλέπεται να τεθούν σε
λειτουργία πλευρικά διόδια στον κόμβο της Γλύφας με την τιμή να είναι
ίδια με εκείνη των διοδίων της Πελασγίας. Εντός του 2014 αναμένεται να
ολοκληρωθεί η κατασκευή και να τεθούν σε λειτουργία και τα πλευρικά
διόδια του Ευαγγελισμού, που βρίσκεται στο νομό Λαρίσης, λίγο πριν το
Μακρυχώρι, ενώ έως τα τέλη του 2015 θα λειτουργήσει κι ο πλευρικός
σταθμός διοδίων στον Πλαταμώνα. Τρεις πλευρικοί σταθμοί προβλέπεται να
στηθούν ακόμη μέσα στην Αττική (Άγιος Στέφανος, Βαρυμπόμπη), που θα
επιβαρύνουν ακόμη κι όσους μετακινούνται από τη δουλειά στο σπίτι…
Συμπερασματικά πληρώνει ο ελληνικός λαός για ένα ιδιωτικό έργο! Και
πληρώνει πανάκριβα, όταν οι μισθοί του – όταν υπάρχουν – βρίσκονται στην
κλίνη του Προκρούστη και περικόπτονται διαρκώς. Μάλιστα οι διαδοχικές
συγκυβερνήσεις βλέποντας τις δικαιολογημένες αντιδράσεις του λαού, και
προκειμένου να εξασφαλίσουν τα έσοδα των ιδιωτικών ομίλων, με νόμους
έχουν επιβάλει τσουχτερά πρόστιμα σε όσους αρνούνται να πληρώνουν διόδια
και έχουν χαρακτηρίσει ως βαρύ ποινικό αδίκημα τις περιπτώσεις που
εμποδίζεται η λειτουργία των σταθμών διοδίων! Πρόκειται για άλλη μια
κλασική περίπτωση νόμων που θεσπίστηκαν για την προστασία της ασυδοσίας
του κεφαλαίου…
Η «ανάπτυξη» των κερδών
Αξίζει, τέλος να αναφέρουμε ότι ως πρόσχημα για τις παροχές προς τους
ιδιωτικούς εργολαβικούς ομίλους, που όπως περιγράψαμε έχουν καταντήσει
βαρέλι δίχως πάτο, η συγκυβέρνηση επικαλείται ότι η επανεκκίνηση των
έργων θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη και θα προσφέρει νέες θέσεις
εργασίας. «Ξεκινούν τα έργα σημαίνει ξεκινάει η Ελλάδα για την ανάπτυξη» δήλωσε παρουσιάζοντας τις αναθεωρημένες συμβάσεις ο υπουργός Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοΐδης,
σημειώνοντας ότι θα υπάρξει θετική επίδραση στο ΑΕΠ κατά 1,2% για την
επόμενη τριετία, ενώ ανέφερε ότι θα δημιουργηθούν πάνω από 20.000 θέσεις
εργασίας στα εργοτάξια για το επόμενο οκτάμηνο.
Ποια ανάπτυξη, όμως μπορούν να προσφέρουν έργα σαν αυτά ατέλειωτης
λαϊκής αφαίμαξης και όταν όσες θέσεις εργασίας δημιουργηθούν θα
διέπονται από το νέο καθεστώς ισοπέδωσης των εργατικών δικαιωμάτων και
δραστικών περικοπών στους μισθούς των εργαζομένων, που έχουν εξασφαλίσει
στο κεφάλαιο η κυβέρνηση, η ΕΕ και οι δανειστές, με τα αλλεπάλληλα
μνημόνια; Πρόκειται ασφαλώς για μαύρο χιούμορ…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου