ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 31.03.2023, 15:05
Σχολεία υπό κατάρρευση: «Κανείς δεν δικαιούται να πει ότι δεν ήξερε!»
Προαύλια που πλημμυρίζουν, αίθουσες με υγρασία και μούχλα, πτώση σοβάδων, σπασμένα τζάμια, παλιές ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, εκτεθειμένα καλώδια, επικίνδυνα γήπεδα, ρηγματώσεις και άλλες σημαντικές φθορές που ευθύνονται για καθημερινά μικρά ή και σοβαρότερα ατυχήματα ● Η αγωνία έγινε οργή για τις πολιτικές υποχρηματοδότησης της σχολικής στέγης στη συνέντευξη Τύπου της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Αττικής.
Με τα μελανότερα των χρωμάτων έβαψαν οι γονείς μαθητών των σχολείων της Περιφέρειας Αττικής την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα σχολικά κτίρια. Οι γονείς μιλούν για χρόνια υποχρηματοδότηση και ανύπαρκτη συντήρηση των σχολικών μονάδων, που έχει οδηγήσει σε καταστάσεις όπως προαύλια να πλημμυρίζουν και να μετατρέπονται σε πισίνες ή να γεμίζουν με λύματα από προβλήματα στα δίκτυα ύδρευσης-αποχέτευσης, υγρασία και μούχλα σε σχολικές αίθουσες, πτώση σοβάδων από οροφές και τοιχοποιίες, σπασμένα τζάμια που δεν αντικαθίστανται, λάμπες και φωτιστικά οροφής που αποκολλώνται, παλιές ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, καλώδια εκτεθειμένα στους μαθητές, επικίνδυνα γήπεδα σχολείων και προαύλια με κακοτεχνίες, κατεστραμμένα ή ανύπαρκτα προστατευτικά καλύμματα σε μπασκέτες και στύλους, ρηγματώσεις και άλλες σημαντικές φθορές που ευθύνονται για καθημερινά μικρά ή και σοβαρότερα ατυχήματα.
«Οι σύλλογοι γονέων, οι ενώσεις μας, εμείς ως Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής εδώ και χρόνια κάνουμε παρεμβάσεις στους δήμους και στα υπουργεία. Πλέον όμως έχει φτάσει ο κόμπος στο χτένι. Δεν μπορούμε να γινόμαστε μπαλάκι στην πολιτική της υποχρηματοδότησης όλων των κυβερνήσεων και για τη σχολική στέγη. Αλήθεια, πόσες είναι οι “Κοιλάδες των Τεμπών”, οι ζώνες δηλαδή των ανυπολόγιστων κινδύνων στους οποίους είναι εκτεθειμένα τα παιδιά μας στο σχολείο;» είπε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Αττικής, Στέλλα Βαλαβάνη, στη συνέντευξη Τύπου που παραχωρήθηκε την Τετάρτη και πρόσθεσε: «Κανείς δεν δικαιούται να πει ότι δεν ήξερε!».
■ 7ο Δημοτικό Αιγάλεω: Τέσσερα χρόνια μετά τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019, το σχολείο παραμένει σε κατάσταση διάλυσης. Οι μαθητές κάνουν μάθημα στο μισό κτίριο, με μισές τουαλέτες και χωρίς κυλικείο.
■ 1ο Γυμνάσιο & 1ο Λύκειο Βύρωνα: Παραμένουν για δεύτερη εβδομάδα κλειστά, μετά τον τραυματισμό ενός μαθητή όταν κομμάτια επιχρίσματος αποκολλήθηκαν από την ταράτσα του κτιρίου.
■ 1ο ΕΠΑΛ Ν. Φιλαδέλφειας: Κρίθηκε ακατάλληλο μετά τους σεισμούς του 2019, χωρίς να γίνει η παραμικρή παρέμβαση επί 4 χρόνια. Το συγκρότημα στεγάζει τρία σχολεία (1ο, 2ο ΕΠΑΛ & Εσπερινό ΕΠΑΛ).
■ 11ο ΓΕΛ Περιστερίου: Φιλοξενεί 137 μαθητές Λυκείου και 182 μαθητές του 14ου Γυμνασίου. Η δυναμικότητα του κτιρίου είναι για τους μισούς μαθητές απ' όσους φιλοξενεί σήμερα. Η βιβλιοθήκη, το κυλικείο, τα εργαστήρια έχουν μετατραπεί σε αίθουσες διδασκαλίας.
■ 41ο Δημοτικό Πειραιά: Η δεύτερη έξοδος από το προαύλιο (χαρακτηρισμένη «έξοδος κινδύνου») οδηγεί σε πεζόδρομο που στη μια άκρη του υπάρχει μαντρότοιχος, ενώ η άλλη άκρη του εφάπτεται με την οδό όπου οδηγεί και η κύρια είσοδος. Στην πραγματικότητα δεν υφίσταται έξοδος κινδύνου, αφού και οι δύο οδηγούν στο ίδιο σημείο διαφυγής.
Τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα συλλέχθηκαν με τη βοήθεια 22 ενώσεων γονέων της Αττικής και αποδεικνύουν ότι «τα σχολεία της Αττικής στέλνουν μήνυμα SOS», όπως ήταν άλλωστε και ο τίτλος της εκδήλωσης.
Οι εκπρόσωποι των γονέων που τοποθετήθηκαν σχετικά εντοπίζουν τα εξής προβλήματα:
● Η πλειονότητα των σχολικών κτιρίων αδυνατεί να στηρίξει τις απαιτήσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας όσον αφορά το περιεχόμενο και την ηλικιακή βαθμίδα που φιλοξενεί η κάθε σχολική μονάδα. Και αυτό αφορά τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη, την έλλειψη αιθουσών για τα μαθήματα μουσικής, εικαστικών, εργαστήρια φυσικών επιστημών και γυμναστήρια, υποδομές, παιχνίδια, αύλειους χώρους. «Είναι παραπάνω από προφανές ότι αυτή η κατάσταση των σχολείων, πέρα από το θέμα της ασφάλειας μαθητών και εκπαιδευτικών που περνούν έως και το 1/3 του ημερήσιου χρόνου τους σε αυτά τα κτίρια, επιδρά και στην ποιότητα της παρεχόμενης μόρφωσης των παιδιών μας», σχολίασε η Στ. Βαλαβάνη.
● Αντισεισμικοί έλεγχοι. Τα σχολεία που κατασκευάστηκαν μέχρι το 1984 και αποτελούν τη μεγάλη πλειονότητα των σχολικών κτιρίων χτίστηκαν με τον παλαιό και ανεπαρκή αντισεισμικό κανονισμό του 1959. Είναι κτίρια γερασμένα και καταπονημένα από παλαιότερους σεισμούς αλλά και τη φυσιολογική φθορά του χρόνου. Πρόκειται για σχολεία που ήδη μετρούν χρόνο ζωής από 38 έως 65 χρόνια, ενώ υπάρχουν και ορισμένα που προσεγγίζουν έως και τον έναν αιώνα ζωής, όπως επισήμανε η πρόεδρος της Ομοσπονδίας. Πέραν των αδυναμιών των κανονισμών βάσει των οποίων χτίστηκαν αυτά τα κτίρια, αλλά και των τότε διαθέσιμων υλικών, τα εν λόγω κτίρια έχουν επιβαρυνθεί και με σημαντικές φθορές που επηρεάζουν την αντισεισμική τους συμπεριφορά και αυτό καθιστά τον επανέλεγχο και την ενίσχυσή τους, μετά τις απαραίτητες μελέτες, διπλά αναγκαία.
Σε πρόσφατο ρεπορτάζ μας είχαμε καταγράψει τις προειδοποιήσεις των εργαζομένων στις «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.», που συντρέχει τους ελέγχους σε δημόσια κτίρια, για να ληφθούν άμεσα μέτρα για τη βελτίωση των κτιριακών υποδομών, τονίζοντας ότι μετά τον σεισμό του 2019 στη Δυτική Αττική ελέγχθηκαν 355 σχολικά κτίρια εκ των οποίων σχεδόν τα μισά (164 τον αριθμό) βρέθηκαν με βλάβες -ανεξήγητα πολλές σε σχέση με το μέτριο μέγεθος του σεισμού-, ενώ 29 κτίρια εκκενώθηκαν λόγω σοβαρών ζημιών («Ανύπαρκτοι αντισεισμικοί έλεγχοι στα σχολεία», «Εφ.Συν.», 14.3.2023).
● Τα ζητήματα ασφάλειας αποκτούν ακόμη πιο επιτακτικό χαρακτήρα στα ειδικά σχολεία λόγω της σύνθεσης του μαθητικού πληθυσμού. Παιδιά με νοητική υστέρηση, παιδιά με κινητικά προβλήματα, τύφλωση ή κώφωση κάνουν μάθημα σε ακατάλληλα και υπερπληθυσμένα κτίρια, σε διόλου προσβάσιμα κτίρια πολλαπλών επιπέδων, σε κτίρια όπου ακόμη και οι μικροζημιές μετατρέπονται σε «παγίδες» για τους μαθητές με αναπηρίες.
● Η εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής υλοποιήθηκε στις περισσότερες περιπτώσεις με τοποθέτηση κοντέινερ σε προαύλια ήδη υπαρχόντων σχολείων, ακόμη και σε ακάλυπτους πολυκατοικιών. «Το “ουδέν μονιμότερον του προσωρινού” αποδεικνύεται και από τις δεκάδες αίθουσες προκάτ, που πλέον έχει παρέλθει ο χρόνος για την αντικατάστασή τους και εξακολουθούν ωστόσο να στεγάζουν μικρά ή μεγαλύτερα παιδιά», λέει η κ. Βαλαβάνη.
● Τέλος, αναδείχθηκε και το μεγάλο ζήτημα των ενοικιαζόμενων σχολικών κτιρίων, με πολλά σχολεία να έρχονται αιφνιδιαστικά αντιμέτωπα με την έξωση, όπως το 9ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω και το 8ο Γυμνάσιο και 7ο Λύκειο Ν. Σμύρνης, περιπτώσεις που έχουμε καταγράψει αναλυτικά σε ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.».
Η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής ζητά να ελεγχθούν άμεσα όλα τα σχολικά κτίρια (στατική επάρκεια, σεισμική τρωτότητα, έξοδοι διαφυγής, ενεργητική και παθητική πυρασφάλεια, επάρκεια σε προαύλια και χώρους συγκέντρωσης) και να δρομολογηθεί η κατασκευή νέων, σύγχρονων σχολικών κτιρίων που να καλύπτουν πλήρως τις σημερινές παιδαγωγικές ανάγκες.
Η ΚΕΔΕ και το υπουργείο Παιδείας: από τον Αννα… στον Καϊάφα
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Δημήτρης Παπαστεργίου, αναφερόμενος στις σχολικές υποδομές και την ευθύνη των δήμων ως προς την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων σε σχέση με τη συντήρηση, τον έλεγχο των υποδομών και των λειτουργικών εξόδων, είπε: «Η Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να παίζει τον ρόλο του “Μουτζούρη” και να αμαυρώνεται χωρίς να έχει την ευθύνη (…) Είναι δυσανάλογα μεγάλη η ευθύνη που έχει πέσει στις πλάτες της Αυτοδιοίκησης για τις σχολικές μονάδες. Τα περισσότερα σχολεία μελετήθηκαν, σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν προτού η συντήρησή τους γίνει ευθύνη της Αυτοδιοίκησης. Μιλάμε για παλαιές κατασκευές που περιήλθαν στην ευθύνη των δήμων το 2011 με πολλά πολεοδομικά και άλλα προβλήματα».
Από την άλλη μεριά, έχουμε ένα υπουργείο που περηφανεύεται για τη «ρομποτική στα σχολεία», τις «ψηφιακές πλατφόρμες», αλλά αρνείται να αυξήσει τη χρηματοδότηση για την ασφάλεια της εκπαιδευτικής κοινότητας και σιωπά όταν οι μαθητές πέφτουν από τα παράθυρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου