Την Τρίτη 2/4/19, ομάδα συναδέλφων που συμμετέχουμε στην ΑΣΜ, συναντηθήκαμε στο τ. ΤΣΜΕΔΕ / ΕΦΚΑ, προκειμένου να απευθυνθούμε στον προϊστάμενο του Τμήματος Συντάξεων και Ασφάλισης, κ. Σπ.Κωνσταντάρα και να πληροφορηθούμε σχετικά με την πορεία εξέτασης των Αιτήσεων που έχουν συσσωρευτεί και συνεχίζουν να εκκρεμούν, παραμένοντας επί μακρόν κατατεθειμένες στο γραφείο του. Θέσαμε ερωτήσεις ως προς τις εξελίξεις που αφορούν ειδικότερα:
τις Αιτήσεις αναδρομικής διαγραφής από το τ. ΤΣΜΕΔΕ
τις Αιτήσεις διαγραφής και αποχαρακτηρισμού από την ιδιότητα του Αυταπασχολούμενου, των συναδέλφων που από 1/1/2017, έχουν κλείσει τα βιβλία τους στην εφορία – οι οποίοι σύμφωνα με το άρθρο 20 του Ν.4488/17 (που αποσυνδέει την ασφάλιση από την επαγγελματική ιδιότητα) δικαιούνται την παύση της χρέωσης τους με ασφαλιστικές εισφορές.
τις Αιτήσεις για χορήγηση βεβαιώσεων χρόνου ασφάλισης – που απαιτούνται για την παροχή του επιδόματος ανεργίας
τις Αιτήσεις για συνταξιοδότηση
Ενημερωθήκαμε από τον Κο Κωνσταντάρα, ότι η εξέταση των αιτήσεων είναι ενεργή και συνεχίζει να πραγματοποιείται με σταθερό, αν και εξαιρετικά αργό ρυθμό.
Κατά τα λεγόμενα του, οι καθυστερήσεις οφείλονται στην υποστελέχωση της υπηρεσίας, καθώς και στο δύσχρηστο και τρομερά περίπλοκο πληροφοριακό σύστημα του ΕΦΚΑ – που σημειωτέον, πολύ συχνά οι αρμόδιοι υπάλληλοι το βρίσκουν κλειστό. Επιπλέον, το εν λόγω σύστημα τροποποιείται συνεχώς, με αποτέλεσμα να απαιτούνται κάθε φορά καινούρια δεδομένα και διαφορετικές καταχωρήσεις, που δεν είναι εξ’ αρχής γνωστές στους υπαλλήλους.
Δεδομένης της δυσλειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος, απαιτούνται τουλάχιστον 25 λεπτά για την διεκπεραίωση κάθε μιας αίτησης, (στην περίπτωση βέβαια που αυτό είναι ενεργό).
Πληροφορηθήκαμε χαρακτηριστικά ότι, από τις περίπου 900 Αιτήσεις Αναδρομικής Διαγραφής που έχουν πλέον συσσωρευτεί στο τμήμα ασφάλισης, έχουν εξεταστεί μέχρι στιγμής, μόνον οι 150.
Από δε τις Αιτήσεις διαγραφής και αποχαρακτηρισμού λόγω κλειστών βιβλίων, οι οποίες (σύμφωνα με την τελευταία τους καταμέτρηση) έχουν πλέον υπερβεί τις 9000,έχει εξεταστεί ο ίδιος αριθμός αιτήσεων, δηλαδή μόλις οι 150.
Είναι φανερό ότι, εφόσον το ΤΣΜΕΔΕ συνεχίσει να λειτουργεί με αυτό το ρυθμό και με αυτά τα μέσα, θα χρειαστούν δεκαετίες για την ολοκλήρωση της εξέτασης των εν λόγω αιτήσεων – καθώς μάλιστα, στις ήδη υπάρχουσες, προστίθενται διαρκώς νεότερες – (Με ένα πρόχειρο υπολογισμό προκύπτει ότι, για την εξέταση 9000 αιτήσεων θα χρειαστούν 22,5 χρόνια…)
Στο αίτημα που υποβλήθηκε εγγράφως, από τον κ. Κωνσταντάρα, προς την Διοίκηση του ΕΦΚΑ, από τον Δεκέμβρη του ’17, με ζητούμενο την πρόσληψη έξη επιπλέον υπαλλήλων, η απάντηση που του δόθηκε ήταν ότι δεν υπάρχει δυνατότητα αύξησης του προσωπικού στο τμήμα του.
Από πλευράς των συναδέλφων εκφράστηκε η απορία: πως, υπό αυτές τις συνθήκες, θα μπορέσουν οι οφειλέτες με αιτήσεις αναδρομικής διαγραφής να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση των 120 δόσεων – που σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργείου, πρόκειται να θεσμοθετηθεί άμεσα;
Κατά τον κ. Κωνσταντάρα, η ευθύνη γι αυτό το θέμα δεν βαραίνει την συγκεκριμένη υπηρεσία του τ. ΤΣΜΕΔΕ, της οποίας ο ίδιος προΐσταται. Το Τμήμα Συντάξεων και Ασφάλισης ‘έλαβε οδηγία για την εξέταση των συσσωρευμένων αιτήσεων Αναδρομικής διαγραφής, από τη διεύθυνση εισφορών του ΕΦΚΑ, μόλις τον Σεπτέμβρη του ‘18’…
Ως προς το θέμα των αιτήσεων διαγραφής λόγω κλειστών βιβλίων, μας πληροφόρησε ότι βάσει των όσων προβλέπονται ρητά από τον Ν. 4488/17, μόνο αν κάποιος επιθυμεί τη συνέχιση της ασφάλισης του, παρότι έχει κλείσει τα βιβλία του, οφείλει να υποβάλει αίτηση.
Ωστόσο, ο ΕΦΚΑ ζητάει ακριβώς το αντίθετο, υποχρεώνοντας τους συναδέλφους να κάνουν αιτήσεις διαγραφής – ενώ, σύμφωνα με την νομοθεσία, η διαγραφή τους θα όφειλε να γίνεται αυτόματα. Το αποτέλεσμα είναι η συσσώρευση ενός τεράστιου όγκου αιτήσεων προς διεκπεραίωση, στο συγκεκριμένο τμήμα. Μάλιστα κατά την εκτίμηση του κ. Κωνσταντάρα, ο αριθμός των αιτήσεων, ο οποίος καθημερινά αυξάνεται, θα πρέπει πλέον να έχει πλησιάσει τις 12000…
Ο ίδιος αιτήθηκε εγγράφως προς στον ΕΦΚΑ την άντληση δεδομένων από την ΑΑΔΕ, και την καταχώρηση τους στο πληροφοριακό σύστημα που διαχειρίζεται η υπηρεσία του, έτσι ώστε η διαδικασία διαγραφής των συναδέλφων με κλειστά βιβλία να αυτοματοποιηθεί. Η απάντηση που έλαβε από την διοίκηση του ΕΦΚΑ ήταν ότι αυτό είναι τεχνικά αδύνατο.
Τεχνικά αδύνατη συνεπώς, η εφαρμογή του νόμου, κατά τον ΕΦΚΑ…
Όσον αφορά τις Αιτήσεις για συνταξιοδότηση, η κατάσταση είναι εντελώς απογοητευτική, καθώς δεν ήταν μέχρι τώρα γνωστός ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων και κατά συνέπεια δεν είχαν καν εκδοθεί οι απαραίτητες εγκύκλιοι ούτε είχαν δοθεί οι οδηγίες που θα καθιστούσαν εφικτή την προώθηση τους. Η εγκύκλιος για τις συντάξεις εκδόθηκε πριν από περίπου ένα μήνα, οπότε και ξεκίνησε η εξέταση των αιτήσεων – η οποία, λόγω των προαναφερθέντων προβλημάτων, πραγματοποιείται επίσης με ρυθμούς χελώνας.
Ειδικότερα για το θέμα της διαδοχικής και παράλληλης ασφάλισης: παραμένει ακόμα σε εκκρεμότητα η έκδοση της κατάλληλης εγκυκλίου – καθώς η εγκύκλιος που εκδόθηκε στις 14/3/2019, είναι καθαρά θεωρητική και δεν περιλαμβάνει οδηγίες εφαρμογής. Έτσι, παραμένει άγνωστο, ποια έγγραφα θα πρέπει να υποβάλλει ο κύριος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης στους άλλους φορείς για την απονομή της σύνταξης.
Επιπλέον, δεν υφίσταται κοινή βάση δεδομένων μεταξύ των διαφορετικών υπηρεσιών των τέως Φ.Κ.Α, που απορροφήθηκαν από τον ΕΦΚΑ. Η μετατροπή του χρόνου παράλληλης ασφάλισης σε χρόνο εργασίας δυσχεραίνεται από το γεγονός ότι ο υπολογισμός αυτός δεν περιλαμβάνεται στο διαθέσιμο πληροφοριακό σύστημα (οπότε ο υπάλληλος καλείται να κάνει τον υπολογισμό ‘στο χέρι’, πράγμα που ενέχει κίνδυνο σφάλματος – μια ευθύνη που ο εκάστοτε υπογράφων δεν διατίθεται να αναλάβει)
Ως προς το ουσιαστικό ζήτημα της παροχής του επιδόματος ανεργίας: Με αφορμή την ερώτηση μας σχετικά με τις Αιτήσεις για χορήγηση βεβαιώσεων χρόνου ασφάλισης, ενημερωθήκαμε ότι η απαίτηση του ΟΑΕΔ για παροχή πληροφόρησης και ενοποίηση των βεβαιώσεων από τον τ. Φ.Κ.Α, συγκεντρωμένη σε ένα έγγραφο, δεν συνάδει με τον τρόπο λειτουργίας του τ. ΤΣΜΕΔΕ – που συγκροτείται από διαφορετικά τμήματα και κάθε τμήμα δίδει το δικό του χωριστό έγγραφο ανάλογα με την αρμοδιότητα του. Παράλληλα, ο ΟΑΕΔ με την εν λόγω απαίτηση του, έρχεται σε αντίθεση με τα αναφερόμενα στην σχετική Υπουργική Απόφαση – που σαφώς προβλέπει διαφορετικές βεβαιώσεις.
Η γενική έλλειψη συντονισμού θέτει εμπόδια στην προώθηση της παροχής βοηθήματος προς τους άνεργους συναδέλφους μηχανικούς που το δικαιούνται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου