Τα βασικά σημεία:
|
είδος από :
↓
↑
Χρηματοδότηση κομμάτων
Στις τελευταίες σελίδες του κειμένου, η κυβέρνηση δεσμεύεται να τροποποιήσει το νομικό πλαίσιο για τη χρηματοδότηση των κομμάτων, εστιάζοντας σε βασικές αδυναμίες όπως οι ανώνυμοι δωρητές, την απουσία ορισμού των ποσοστών φορολογικής έκπτωσης στον κώδικα φόρου εισοδήματος (σημ. οι δωρεές είναι μέχρι αφορολόγητες πλέον) και τους κανόνες για την έγκαιρη υποβολή και δημοσίευση των πληροφοριών. Η Ελλάδα υποχρεώνεται να εφαρμόσει της προτάσεις της GRECO (Ομάδα κρατών κατά της Διαφθοράς).Σημείωση: Οι δεσμεύσεις αυτές υπάρχουν εδώ και αρκετά χρόνια στα σχετικά κείμενα μνημονίων, ωστόσο έχει σημειωθεί ελάχιστη πρόοδος (και φαίνεται επίσης ότι οι θεσμοί δεν είναι και πολύ αυστηροί σε αυτό). Είναι θέμα πολιτικής βούλησης...
10 λιμενικές αρχές στο ΤΑΙΠΕΔ, 23 αεροδρόμια στην ΕΔΗΣ
Για τις 10 περιφερειακές λιμενικές αρχές αναφέρεται πως αυτές θα παραμείνουν αρχικά στο ΤΑΙΠΕΔ και πως αυτό θα προχωρήσει στα απαραίτητα βήματα για την παραχώρηση τους πριν μεταφερθούν στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), στην οποία θα μεταφερθούν και εναπομείναντα 23 περιφερειακά αεροδρόμια.
Παράλληλα προβλέπεται η επίλυση των ζητημάτων δασοκομίας και αρχαιολογίας στο Ελληνικό, η επίλυση των εκκρεμοτήτων σχετικά με τα διόδια στην Εγνατία Οδό η υιοθέτηση ενός αναθεωρημένου νομοθετικού πλαισίου σχετικά με τη χορήγηση αδειών καζίνο στην περιοχή της Αττικής και τη δρομολόγηση μιας νέας διαδικασίας υποβολής προσφορών για την ιδιωτικοποίηση του 66% του ΔΕΣΦΑ.
Περιλαμβάνεται επίσης η δημιουργία του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίαςτου υπερταμείου (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ), ενώ προαπαιτούμενο είναι η μεταφορά των κρατικών εταιρειών στην υπό ίδρυση θυγατρική του υπερταμείου, την Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ).
Ειδικά για τα ακίνητα, θα συσταθεί μικτή επιτροπή με τη συμμετοχή και στελεχών του υπερταμείου η οποία θα έχει πλήρη πρόσβαση στα αρχεία ακίνητης περιουσίας των υπουργείων.
Παρατείνεται η διάρκεια ζωής του ΤΑΙΠΕΔ
Παρατείνεται για ακόμα τρία χρόνια η διάρκεια ζωής του ΤΑΙΠΕΔ, που πλέον έχει και νέα πρόεδρο, την κ.Τσιτσογιαννοπούλου. Παράλληλα, στο μνημόνιο αναφέρονται ενεργείας που έχουν ήδη δρομολογηθεί όπως η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για πρόσληψη συμβούλων που θα προτείνουν τους βέλτιστους τρόπους αξιοποίησης των μετοχικών ποσοστών σε: Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών,ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ και ΟΤΕ, από τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
Ιδιωτικοποιήσεις
Το βασικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων παραμένει ως έχει, όπως δηλαδή εγκρίθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ κι έπειτα από το ΚΥΣΟΙΠ τον Μάιο του 2016Στόχος του προγράμματος είναι η Ελλάδα να έχει έσοδα 2,2 δισ, ευρώ το 2017 και 2,3 δισ. ευρώ το 2018.
Ερώτημα:Δεδομένου ότι για να πιάσουμε τους στόχους της περιόδου 2015-2017 έχουμε πουλήσει τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, 14 περιφερειακά αεροδρόμια κ.α. δεν είναι λίγο δύσκολος ο στόχος 2,3 δισ. για το 2018;
Αστικές συγκοινωνίες
Οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να προχωρήσουν σε «αναδιάρθρωση των συμβάσεων και του τμήματος προσωπικού» σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, όπως και να προβούν σε μεταρρυθμίσεις για να αυξήσουν τη βιωσιμότητα και την αποτελεσματικότητα του ΟΑΣΘ. Από τον Σεπτέμβριο του 2017 οι αρχές δεσμέυονται να μην υπάρξει κάποια μονάδα αστικών συγκοινωνιών με έλλειμμα μεγαλύτερο των 40 εκατ. ευρώ ετησίως
Πιθανότητα πλήρους ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ αν οι θεσμοί εντοπίσουν καθυστερήσεις στην πώληση του 24%
Μία ενδιαφέρουσα διάταξη στο κεφάλαιο της ενέργειας βρίσκεται στη σελίδα 37 και προβλέπει ότι εάν οι θεσμοί παρατηρήσουν καθυστερήσεις στη διαδικασία πώλησης του 24% του ΑΔΜΗΕ, τότε μπορούν να ζητήσουν την πλήρη ιδιωτικοποίηση του. Το ίδιο σενάριο υπήρχε και στο συμπληρωματικό μνημόνιο για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης. Τότε, στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ αυτό δεν συνέβη. Στην περίπτωση της ΔΕΗ όμως που υπήρχε παρόμοιο «plan B» οι αντιρρήσεις που έφεραν στη συνέχεια οι θεσμοί οδήγησαν στην συμφωνημένη πλέον πώληση του 40% των λιγνιτικών μονάδων.Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι «μετά την εξουσιοδότηση της Γενικής Συνέλευσης της ΔΕΗ για την πώληση της τουλάχιστον του 20% του ADMIE σε στρατηγικό επενδυτή και τον προσδιορισμό του στρατηγικού επενδυτή που θα αγοράσει το 24% του ΑΔΜΗΕ, (i) η ΔΕΗ και ο στρατηγικός επενδυτής θα υπογράψουν τη Συμφωνία Αγοράς του 24% του ΑΔΜΗΕ (προαπαιτούμενη δράση). Η Συμφωνία Μετόχων θα υπογραφεί πριν από το κλείσιμο. Μέχρι τα μέσα Απριλίου 2017, (ii) Η ΔΕΗ θα συνεισφέρει 51% του μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ στην HoldCo, (iii) η HoldCo θα προχωρήσει στην επίσημη κατάθεση του ενημερωτικού δελτίου στην Ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (Iv) η συναλλαγή θα κοινοποιηθεί επισήμως στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έλεγχο σε ότι αφορά τον κανονισμό των συγκεντρώσεων (βασικά παραδοτέα).
Εάν οι Θεσμοί, μετά από διαβουλεύσεις με τις ελληνικές αρχές, διαπιστώσουν ότι δεν υπάρχει επαρκής πρόοδος έως τον Μάιο του 2017, ιδίως σε σχέση με την αγορά από τον στρατηγικό επενδυτή, η Ελληνική Δημοκρατία, σε συμφωνία με τους Θεσμούς θα προκηρύξει διαγωνισμό για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την πώληση του 100% των μετοχών της ΔΕΗ στον ΑΔΜΗΕ και ο ΑΔΜΗΕ θα ιδιωτικοποιηθεί πλήρως εντός του 2017.»
Ανοιχτά τα μαγαζιά τις Κυριακές
Την εναρμόνηση με τουλάχιστον 250 από τις υποδείξεις από την 3η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ βρίσκουμε στην 31η σελίδα του νέου Μνημονίου. Ιδιαίτερη μνεία πάντως γίνεται στην πλήρη κατάργηση των απαγορεύσεων λειτουργίας τις Κυριακές βάσει μεγέθους ή είδους της επιχείρησης. Στο κείμενο δηλαδή που έχει διαρρεύσει δεν υπάρχει η ειδική πρόβλεψη για συμβιβασμό των πιστωτών στον περιορισμό τους ανοίγματος μόνο σε τουριστικές περιοχές και για 30 Κυριακές το χρόνο.4ο Μνημόνιο |
[...] as a first step toward addressing the OECD Toolkit I recommendation on Sunday trade and in line with the Council of State (CoS) ruling, the authorities will amend law 4177/2013 by removing the restrictions on the size and type of shops that can operate on Sunday. To address the CoS ruling's concerns, the legislation will be accompanied by detailed explanatory notes; |
Περίπου στο 40% η πώληση της ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη
«Η εκποίηση θα αντιπροσωπεύει περίπου το 40% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη της ΔΕΗ. Το ακριβές ποσοστό θα καθοριστεί σε τεχνικές συζητήσεις με την Επιτροπή, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες αποφάσεις για τον λιγνίτης. Η εκποίηση θα έχει ισοδύναμα οικονομικά χαρακτηριστικά με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ από λιγνίτη, ιδίως όσον αφορά την αποδοτικότητα και τη διάρκεια ζωής, αντανακλώντας την ανάθεση και τον παροπλισμό της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη».
Πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ με «παράθυρο» για «πρόσθετα μέτρα»
Στο κεφάλαιο για τη ΔΕΗ (σελίδα35) υπάρχει αναφορά περί του ενδεχομένου λήψης πρόσθετων διαρθρωτικών μέτρων σε περίπτωση που οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ, αλλά και η πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ δεν αποδώσουν τα αναμενόμενα ως προς τη μείωση του μεριδίου της επιχείρησης.Σε ότι αφορά την πώληση λιγνιτικών μονάδων το τελικό κείμενο αναφέρει ότι έως τον Νοέμβριο θα πρέπει να έχει γίνει ο έλεγχος της αγοράς έως τον Νοέμβριο του 2017 και η ολοκλήρωση της πώλησης έως τον Ιούνιο του 2018 ενώ την ευθύνη της παρακολούθησης της όλης υπόθεσης θα έχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Παράλληλα το κείμενο της συμφωνίας έχει αναφορές στην οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ και το πρόγραμμα συλλογής των ληξιπρόθεσμων οφειλών όπως επίσης και στην αντιμετώπιση των ρευματοκλοπών.
Το ελληνικό δημόσιο καλείται να ρυθμίσει τις οφειλές του προς τη ΔΕΗ έως το τέλος του έτους ενώ σε ότι αφορά τα ΥΚΩ προβλέπεται ότι η ρύθμιση τους δηλαδή η ανάκτηση τους από τη ΔΕΗ θα γίνει έως το 2022.
Μια ασυλία ακόμα...
Την νομοθέτηση ασυλίας σε αυτούς που αποφασίζουν για την εξωδικαστική ρύθμιση προβλέπει το εδάφιο για την ρύθμιση του θεσμού του εξωδικαστικού συμβιβασμού. Ωστόσο υπάρχει ειδική πρόβλεψη για τους πολύ μεγάλους οφειλέτες:4ο Μνημόνιο |
[...] As aprior action, the authorities will introduce legislative provisions to ensure: (a) thatactions taken in relation to debt restructuring – either under the Out-of-Court Workout (OCW)framework or outside of it - by either private or public officials, in good faith, to the bestinterest of the creditor they are representing and in compliance with the applicableprocedures and objective criteria, are considered legitimate as far as civil or criminal liabilityis concerned, according to the general principles and the safeguards of the existing legal framework and (b) that sufficient procedural safeguards are enacted to prevent the unwarranted pressing of charges in that context. The applicable procedures may includeadditional safeguards for cases concerning very large debtors. |
Περισσότερος Στουρνάρας...
Περισσότερες αρμοδιότητες συμφωνεί η ελληνική κυβέρνηση να δώσει στην Τράπεζα της Ελλάδας σχετικά με τα κόκκινα δάνεια και τον έλεγχο των εταιριών που θα τα αναλάβουν. Το εδάφιο είναι πολύ πιο αναλυτικό από αυτό του 3ου Μνημονίου και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και την κατάργηση την υπουργική γνωμοδοτικής επιτροπής.4ο Μνημόνιο |
[...] Αs aprior action, the authorities and Bank of Greece will takeappropriate actions, including necessary legal amendments, to ensure that i) the NPLservicing licence, if it does not include refinancing, is disconnected from Act 2577, ii) thebusiness plan requirements, especially for servicers that do not provide refinancing, will besignificantly simplified, iii) the anti-money laundering requirement for servicing companiesthat do not provide refinancing and do not handle third-party money, for loans held by an AML- compliant supervised entity, is removed, iv) the Fit and Proper requirements in therelevant BoG Act are simplified, v) the IT security assessment is waived if an appropriate ISO certification is submitted, vi) the restructuring strategy requirements provided for insecondary legislation are further simplified, vii) the processes of the Code of Conduct are notaffected by a transfer of the loan, viii) BoG Act clarifies that the contact point requirementalso includes virtual contact points regardless of the latter's location, ix) the requirement foropinion by a Ministerial committee is removed, and (x) the purpose of the servicingcompanies , will be expanded to include the management of real estate property connectedto the loan portfolio they have been assigned to service. |
Καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας
Μέτρα καταπολέμησης της αδήλωσης εργασίας προβλέπονται στη σελίδα 29 του κειμένου. Συγκεκριμένα:«Οι αρχές, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, θα αρχίσουν να εφαρμόζουν τα μέτρα που καθορίζονται στο σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας. Συγκεκριμένα: Ορισμός του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας (AΣE) ως θεσμικού οργάνου υπεύθυνου για το συντονισμό και την εποπτεία της εφαρμογής του σχεδίου δράσης.
Μέχρι τον Ιούνιο του 2017 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός μιας πρόσθετης ενότητας της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού της Ελλάδας για τη συλλογή πληροφοριών σχετικά με τη φύση και την έκταση της αδήλωτης εργασίας.
Επίσης θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τον Φεβρουάριο του 2018 η αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των βάσεων δεδομένων του Υπουργείου Εργασίας, του Υπουργείου Οικονομικών, του ΣΕΠΕ, της ΓΓΔΕ, του ΟΑΕΔ, του ΙΚΑ (EΦKA) και της ελληνικής αστυνομίας. Οποιεσδήποτε αλλαγές στο σύστημα ελέγχου και επιβολής προστίμων που σχετίζονται με την αδήλωτη και τη μη δηλωμένη εργασία θα πραγματοποιηθούν μετά από διαβούλευση και συμφωνία με τα θεσμικά όργανα. Μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας. Οι διαδικασίες θα αναπτυχθούν μέχρι το Δεκέμβριο του 2017 προκειμένου να διασφαλιστεί η χρήση των αποτελεσμάτων που προκύπτουν από τον ολοκληρωμένο μηχανισμό διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας που πρέπει να ληφθούν υπόψη από τα Υπουργεία και τον ΟΑΕΔ.»
Χωρίς βέτο του υπουργείου Εργασίας οι ομαδικές απολύσεις - Παραμένει το ποσοστό 5%
Στο εξής η διαδικασία των ομαδικών απολύσεων θα πρέπει να ολοκληρώνεται το αργότερο μέσα σε 90 ημέρες, από την έναρξη των διαβουλεύσεων με το ΑΣΕ και την υποβολή των απαραίτητων στοιχείων από την πλευρά του εργοδότη. Πάντως δεν αλλάζουν τα αριθμητικά όρια των απολύσεων που ισχύουν σήμερα και το ανώτατο ποσοστό παραμένει στο 5% ή σε 30 απολύσεις ανά μήνα. Επίσης προβλέπεται ότι:
- Η εταιρεία θα ανακοινώσει στη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΟΑΕΔ) τον κατάλογο των απολυθέντων υπαλλήλων, προκειμένου να διασφαλίσει ότι είναι εγγεγραμμένοι στη δημόσια υπηρεσία απασχόλησης.
- Η εταιρεία, μετά τις νομίμως απαιτούμενες σχετικές διαβουλεύσεις με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, μπορεί να υποβάλει ένα «κοινωνικό σχέδιο», στο οποίο θα περιγράφονται τα πιθανά συνοδευτικά μέτρα που προβλέπονται για τον περιορισμό των κοινωνικών συνεπειών των απολύσεων, σύμφωνα με τις οικονομικές δυνατότητες της επιχείρησης.
- Το κοινωνικό σχέδιο μπορεί να περιλαμβάνει μέτρα για την ανακατανομή ή την επανεκπαίδευση των εργαζομένων που απολύονται, την παροχή συμβουλών και υπηρεσιών ανατοποθέτησης θέσεων εργασίας, την κατάρτιση, τις αποζημιώσεις απόλυσης εκτός εκείνων που απορρέουν από την εθνική νομοθεσία και τη δέσμευση για εκ νέου ανάληψη των εργαζομένων που απολύθηκαν.
- Οι αρχές θα επαληθεύσουν ότι ο εργοδότης έχει πραγματοποιήσει τη διαδικασία διαβούλευσης, πράγμα που θα επιτρέψει να ισχύσουν οι ομαδικές απολύσεις νωρίτερα από τους τρεις μήνες. Διαφορετικά, οι ομαδικές απολύσεις μπορούν να τεθούν σε ισχύ τρεις μήνες μετά την κοινοποίηση στις δημόσιες αρχές.
Απεργίες μόνο με το 50% και χαλάρωση της προστασίας συνδικαλιστών
Στη σελίδα 28 προβλέπεται επίσης, ως βασικό παραδοτέο για την τρίτη αξιολόγηση, η αύξηση του κατώτατου ορίου των εργαζομένων σε επίπεδο πρωτοβάθμιου σωματείου που θα πρέπει να συναινούν για την προκήρυξη απεργίας στο 50%, ενώ προαναγγέλλει και τη χαλάρωση της προστασίας των συνδικαλιστών.
Εργασιακά: Συλλογικές διαπραγματεύσεις
Στη σελίδα 26 ξεκινάει το κεφάλαιο των εργασιακών. Όσον αφορά τις συλλογικε΄ς διαπραγματεύσεις, την επαναφορά των οποίων επιθυμεί διακαώς η κυβέρνηση, ορίζεται ότι αυτό μπορεί να γίνει «μετά το τέλος του προγράμματος του ESM». Με τα τωρινά δεδομένα, αυτό σημείνει μετά το τέλος του τρίτου μνημονίου, το φθινόπωρο δηλαδή του 2018. Προβλέπεται επίσης η δημιουργία ενός «αξιόπιστου διοικητικού συστήματος που θα εξασφαλίζει την αντιπροσώπευση όλων των κοινωνικών εταίρων για τις κλαδικές συμβάσεις»
Προς χαλάρωση των capital controls
Στη σελίδα 22 γίνεται αναφορά σε χαλάρωση των capital controls, μετά από έγκριση των θεσμών. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι από τον Μάρτιο του 2017 η Τράπεζα της Ελλαδας θα στέλνει μία τριμηνιαία έκθεση στους θεσμούς σχετικά με τη ρευστότητα των ελληνικών τραπεζών και τα capital controls, όπως επίσης και τις προτάσεις της για περαιτέρω ενέργειες. Ως προαπαιτούμενο, αναφέρεται, η ΤτΕ και ο υπουργός Οικονομικών θα ετοιμάσουν έναν οδικό χάρτη για τη χαλάρωση των capital controls, χωρίς μέχρι στιγμής να υπάρχει κάποια συγκεκριμένη ημερομηνία. Παράλληλα η ΤτΕ θα κάνει έρευνα για την εμπιστοσύνη των καταθετών στο τραπεζικό σύστημα και τον αντίκτυπο των capital controls στην ελληνική οικονομία. Η πρώτη θα είναι έτοιμη μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου και η δεύτερη μέχρι τον Νοέβριο του 2017.Πιθανά σενάρια:
Σύμφωνα με σημερινά δημοσιεύματα, ο οδικός χάρτης που σχεδιάζεται προβλέπει σημαντική χαλάρωση των περιορισμών με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης από τους δανειστές.
Όπως αναφέρει η «Ημερησία», ένα από τα μέτρα που προβλέπονται είναι η αύξηση του μηνιαίου ορίου αναλήψεων που θα φτάσει σύμφωνα με πληροφορίες από τα 840 ευρώ που είναι σήμερα σε βάθος δύο εβδομάδων στα 2.000 ευρώ το μήνα.
Ουσιαστικά πρόκειται για αύξηση του ορίου αναλήψεων από τα 42 ευρώ που είναι σήμερα ανά εβδομάδα στα 500 ευρώ.
Ωστόσο ακόμη δεν έχει δοθεί πλήρες χρονοδιάγραμμα ως προς την αλλαγή αυτή. Μάλιστα εκτός από το κλείσιμο της αξιολόγησης τίθεται, κυρίως από τους εποπτεύοντες μηχανισμούς των τραπεζών και το ζήτημα της εκροής καταθέσεων.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Ειδήσεις εκτός απ' την αύξηση του μηνιαίου ορίου αναλήψεων στα 2.000 ευρώ εξετάζεται το άνοιγμα νέων λογαριασμών όψεως ή καταθετικών με την προσθήκη δικαιούχων, αλλά και η ενεργοποίηση αδρανών λογαριασμών.
Εξετάζεται παράλληλα η αύξηση του ποσοστού ανάληψης μετρητών που επιστρέφουν στις τράπεζες από το 30% που είναι σήμερα στο 60%, αλλά και να αυξηθεί το ποσό μεταφοράς κεφαλαίων προς το εξωτερικό από τα 1.000 ευρώ που είναι σήμερα στα 2.000 ευρώ για κάθε πελάτη ανά μήνα.
«Ανάγκη κοινωνικής πρόνοιας» - Μείωση κοινωνικών επιδομάτων
Στη σελίδα 20 του μνημονίου υπάρχουν διατάξεις που στόχο έχουν να ενισχύσουν και να βελτιστοποιήσουν το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης. Εδώ όμως παρατηρείται κάτι παράδοξο, όπως ακριβώς και μετά την πρώτη αξιολόγηση. Στην πρώτη παράγραφο του κεφαλαίου οι δανειστές αναγνωρίζουν ότι «η οικονομική κρίση είχε μία πρωτοφανή επίπτωση στην κοινωνική πρόνοια» και ότι «η πιο πιεστική προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να προσφέρει άμεση υποστήριξη στους πιο ευάλωτους και να βοηθήσει στον περιορισμό των επιπτώσεων της κρίσης». Ωστόσο παρά την παραδοχή αυτή το κεφάλαιο για την κοινωνική πρόνοια δεν περιλαμβάνει καμία αύξηση των επιδομάτων κοινωνικής πρόνοιας, το αντίθετο μάλιστα.Οι δανειστές αναφέρονται στο Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, σημειώνοντας ότι εφαρμόστηκε επιτυχημένα σε εθνικό επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2017. Οι βελτιώσεις που επιβάλλουν όμως έχουν να κάνουν μόνο με τη σωστή λειτουργία του συστήματος, τη δημιουργία ενός μηχανισμού διαιτησίας για τυχόν διαφορές κ.α.
Από την άλλη πλευρά και παρά την ανάγκη για ένα δίκτυο πρόνοιας, η Ελλάδα συμφώνησε να περικόψει κάποια από τα επιδόματα (σελίδα 21). Συγκεκριμένα, παραμένει ως είχε η απαίτηση των δανειστών για:
- Κατάργηση των επιδομάτων που συμπίπτουν με το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης ή οικογενειακά επιδόματα, με στόχο την εξοικονόμηση 8,5 εκατ. το 2017 και 10 εκατ. το 2018
- Μείωση του επιδόματος θέρμανσης το 2018 για την εξοικονόμηση 58 εκατ. το 2018
- Την απροσδιόριστη περικοπή δαπανών για την εξοικονόμηση 189 εκατ. ευρώ το 2018
- Την εξοικονόμηση 1,5 εκατ. ευρώ το 2017 και 2 εκατ. ευρώ το 2018 από την κατάργηση των επιδομάτων ανεργίας για όσους θα εισέλθουν στην αγορά εργασίας
Αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες από το 2018
Στη σελίδα 16 του κειμένου βρίσκεται η ρύθμιση για την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών, που θα ισχύσει από το 2018 και θα αυξηθεί περαιτέρω το 2019. Το μέτρο προβλέπει την αύξηση στα έσοδα των ταμείων για περίπου 1,4 εκατ. ασφαλισμένους ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και αγρότες που θα επιβαρυνθούν μέχρι και με 110 ευρώ το μήνα.Συγκεκριμένα αναφέρεται: Βάση εισφοράς για αυτοαπασχολούμενους. Ως προαπαιτούμενη δράση, οι αρχές τροποποιούν τον νόμο περί συντάξεων έτσι ώστε, από την 1η Ιανουαρίου 2018, η βάση εισφορών για τους αυτοαπασχολούμενους να ορίζεται ως τα ακαθάριστα κέρδη πριν από τις υποχρεώσεις εισφοράς κοινωνικής ασφάλισης του προηγούμενου έτους. Η βάση εισφορών μειώνεται προσωρινά κατά 15% το 2018, χωρίς περαιτέρω μειώσεις εφεξής.».
Συντάξεις: Παραμένει η σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ
Η δέσμευση της κυβέρνησης να καταργήσει το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΚΑΣ) σταδιακά μέχρι το 2019 παραμένει στο νέο μνημόνιο. Συγκεκριμένα το ΕΚΑΣ θα μειωθεί κατά 570 εκατ. ευρώ το 2017, κατά 808 εκατ. το 2018 και κατά 853 εκατ. το 2019. Σχόλιο: Πρόκειται για ένα από τα μέτρα που «ξεχνάει» η κυβέρνηση, όταν λέει ότι δεν προβλέπονται μέτρα για την επόμενη διετία.Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι μείωση των δαπανών λόγω της κατάργησης του ΕΚΑΣ είναι περίπου ίση με το επίδομα που έδωσε η κυβέρνηση στους χαμηλοσυνταξιούχους τον Δεκέμβριο του 2016. Κάτι που δεν αποκλείεται να επαναληφθεί και το 2017
Διορθώστε :
ΑπάντησηΔιαγραφή12:42 Προς χαλάρωση των capital controls....
Ουσιαστικά πρόκειται για αύξηση του ορίου αναλήψεων από τα 42 ευρώ που είναι σήμερα ανά εβδομάδα στα 500 ευρώ.
Στα 420 ευρώ που είναι σήμερα αντί 42