Αναδημοσιεύουμε 3 άρθρα σχετικά με τη χθεσινή συμφωνία, ώστε να σχηματίσουμε μια όσο γίνεται ολοκληρωμένη εικόνα για αυτήν, καθώς και την ίδια τη συμφωνία μεταφρασμένη:
1. Το Δελφικό Διάβημα - Του Πολ Κρούγκμαν από το TVXS
2. Με την κοινή δήλωση του Eurogroup της 20/22/01 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ υποκύπτει στις απαιτήσεις του ευρω-ιερατείου, του Σταύρου Μαυρουδέα
3. Τι πήραμε - τι χάσαμε από τη σύμβαση υβρίδιο με τους δανειστές από το TPP, Του Νίκου Κωτσικόπουλου
Οκ, έχουμε συμφωνία ρε Ελλάδα, σύμφωνα με την οποία… τι;
Πράγματι, έχουμε τέσσερις μήνες χρηματοδότησης συν κάτι το οποίο
μοιάζει με συμφωνία της Ελλάδας να μη διατηρήσει τους δημοσιονομικούς
στόχους της αμέσως τώρα υπό το πρίσμα μιας ενδεχόμενης χειροτέρευσης στα
δημοσιονομικά της. Το ερώτημα είναι τι προϋποθέσεις επισυνάφθηκαν στη
συμφωνία αυτή.
Φαινομενικά, η Ελλάδα έδωσε πολύ έδαφος στην όλη συζήτηση: έτσι
επέστρεψε στο τραπέζι το ζήτημα της δημοσιονομικής προσαρμογής σε
συνάρτηση με τα όσα είχαν συμφωνηθεί κατά τη συνεδρίαση του Eurogroup το
Νοέμβριο του 2012. Το αίτημα αυτό, το οποίο υποθετικά θα διεκδικήσει η
Γερμανία, αντιπροσωπεύει μια δέσμευση για παραμονή της Ελλάδας στο στόχο
του 4,5% επί του πρωτογενούς πλεονάσματος. Αλλά η Ελλάδα, προφανώς,
υποστηρίζει ότι η συμφωνία προσφέρει ένα νέο είδος ελαστικότητας,
γεγονός που συνεπάγεται ότι θα επιβεβαιωθεί πως δεν έχει συμφωνήσει σε
κάτι τέτοιο.
Συνεπώς, βρισκόμαστε σε μια περίεργη θέση: όλο αυτό μοιάζει με ήττα
για την Ελλάδα, αλλά από τη στιγμή που τίποτε το ουσιώδες δεν επιλύθηκε,
η συμφωνία θα αποτελεί ήττα, εφόσον οι Ελλήνες την αποδεχθούν ως
τέτοια. Πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχει επιλυθεί ξεκάθαρα τίποτε
απολύτως. Και αυτό, θα λέγαμε, είναι ένα καλό αποτέλεσμα. Είναι καιρός η
Ελλάδα να ανταποκριθεί στις ανησυχίες των εταίρων της.
Πιάνω τον εαυτό μου να ανακαλεί στη μνήμη ένα παλιό ανέκδοτο, το
οποίο, ελαφρώς παραλλαγμένο, ταιριάζει γάντι στην παρούσα κατάσταση: τι
παίρνεις εάν ενώσεις ένα Νονό της Μαφίας με ένα γκρουπ υπουργών
Οικονομικών; Κάποιον που σου κάνει μια προσφορά, που εσύ δεν μπορείς να
καταλάβεις.
* Ο Πολ Κρούγκμαν είναι Αμερικανός οικονομολόγος και συγγραφέας, βραβευμένος με το Βραβείο Νόμπελ Οικονομικών Επιστημών. Η άποψή του δημοσιεύθηκε στους New York Times, στον απόηχο της συμφωνίας Αθήνας-Βρυξελλών στο Eurogroup.
Με την κοινή δήλωση του Eurogroup της 20/22/01 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ υποκύπτει στις απαιτήσεις του ευρω-ιερατείου, του Σταύρου Μαυρουδέα
Η κοινή δήλωση του Eurogroup της 20/22/01, η συνέντευξης των
εκπροσώπων του Eurogroup ης τρόικας των δανειστών αλλά ακόμη και τα
υπολανθάνοντα πίσω από την συνέντευξη Βαρουφάκη και το non-paper του Μαξίμου
δείχνουν ξεκάθαρα ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ υποκύπτει στις
απαιτήσεις του ιερατείου της ΕΕ για ουσιαστική παράταση του Μνημονίου. Η
υποχώρηση αυτή ανοίγει τον δρόμο για ακόμη μεγαλύτερες υποχωρήσεις στο
άμεσο μέλλον.
Τα ουσιαστικά σημεία της κοινής δήλωσης του Eurogroup – που συνυπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ είναι τα ακόλουθα.
Πρώτον, το Eurogroup δέχεται την αίτηση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ
για παράταση της Κύριας Συμφωνίας για Οικονομική Βοήθεια (Master
Financial Assistance Facility Agreement (MFFA)) που συνοδεύεται από μία
σειρά υποχρεώσεων (which is underpinned by a set of commitments). Ο
σκοπός της παράτασης είναι η ολοκλήρωση της αξιολόγησης (review) με βάση
τις δεσμεύσεις της τρέχουσας συμφωνίας (on the basis of the conditions
in the current arrangement). Δηλαδή η ολοκλήρωση της αξιολόγησης από
τους δανειστές που εκκρεμούσε από πριν τις εκλογές. Οι πινελιές που
μπαίνουν είναι, πρώτον, ότι αυτή η αξιολόγηση δεν θα γίνει τυπικά από
την τρόικα (δηλαδή την συγκεκριμένη υπηρεσιακή ομάδα) αλλά από τα μέλη
της (δηλαδή την ΕΕ αλλά και το ΔΝΤ και την ΕΚΤ). Αυτή η πινελιά έχει
μόνον αισθητικό χαρακτήρα – εκτός και αν κανείς είναι αφελής και
πιστεύει ότι οι υπάλληλοι που συμμετείχαν στην τρόικα έκαναν του
κεφαλιού τους σε σχέση με τους πολιτικούς προϊσταμένους τους. Η δεύτερη
πινελιά είναι ότι η αξιολόγηση θα γίνει κάνοντας χρήση της δεδομένης
(στην τρέχουσα συμφωνία) ευελιξίας (best use of the given flexibility).
Δεύτερον, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ πρέπει μέχρι την Δευτέρα
(23/2/2015) να παρουσιάσει ένα πρώτο κατάλογο μεταρρυθμίσεων βασισμένο
στην τρέχουσα συμφωνία (based on the current arrangement) και τότε το
ευρω-ιερατείο θα αποφανθεί εάν αυτά είναι επαρκώς πλήρης για να
αποτελέσει ένα έγκυρο σημείο εκκίνησης για την επιτυχή ολοκλήρωση της
αξιολόγησης (sufficiently comprehensive to be a valid starting point for
a successful conclusion of the review). Εφόσον προχωρά η αξιολόγηση θα
γίνεται και η τμηματική παροχή των υπολοίπων μνημονιακών δανείων.
Δηλαδή, πρακτικά η ΕΕ θα μπορεί οποιαδήποτε στιγμή – όπως έκανε μέχρι
τώρα – να εκβιάζει με την μη-καταβολή δανειακών δόσεων. Αυτό διαψεύδει
εξόφθαλμα το γελοίο επιχείρημα ιδιαίτερα κάποιων νεοφανών
συριζο-ταλιμπάν ότι τα (μνημονιακά) δάνεια δεν συνδέονται με
(μνημονιακά) μέτρα. Επίσης είναι γελοιοδέστατο το επιχείρημα ότι τα
μέτρα θα συμφωνηθούν από μηδενική βάση. Η δήλωση (και πολύ περισσότερο η
συνέντευξη του Eurogroup) είναι σαφέστατη ότι βασίζονται στην υπάρχουσα
συμφωνία (δηλαδή στο Μνημόνιο όπως επαναδιατυπώθηκε τον Νοέμβριο του
2012, όπως ρητά και επανειλημμένα τονίσθηκε).
Τρίτον, γίνεται ιδιαίτερη μνεία στα εναπομείναντα κεφάλαια του ΤΧΣ –
που τα έχει δανεισθεί ο ελληνικός λαός – και που το «πρόγραμμα της
Θεσσαλονίκης» του ΣΥΡΙΖΑ ήθελε να αξιοποιήσει για την αντιμετώπιση της
«ανθρωπιστικής κρίσης» της ελληνικής κοινωνίας. Τα κεφάλαια αυτά θα
κρατηθούν στον EFSF (δηλαδή εκτός ελληνικής δικαιοδοσίας, θα
χρησιμοποιηθούν μόνο για τις τράπεζες και θα εκταμιεύονται μόνο με άδεια
της ΕΚΤ (should be held by the EFSF, used for bank recapitalization,
released on request by the ECB/SSM). Εν προκειμένω πρόκειται όχι μόνο
για εξευτελισμό του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ αλλά για κυριολεκτικά
αποικιοκρατικό όρο.
Τέταρτον, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ δεσμεύεται να τηρήσει όλες τις
οικονομικές υποχρεώσεις (honour their financial obligations) προς τους
δανειστές και να απόσχει από την ανατροπή μέτρων και την μονομερή αλλαγή
πολιτικών και δομικών μεταρρυθμίσεων που θα επιδρούν αρνητικά στους
δημοσιονομικούς στόχους, την οικονομική ανάκαμψη ή την χρηματοπιστωτική
σταθερότητα «όπως τα εκτιμούν οι θεσμοί (της ΕΕ)» (refrain from any
rollback of measures and unilateral changes to the policies and
structural reforms that would negatively impact fiscal targets, economic
recovery or financial stability, as assessed by the institutions).
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο βασικός κορμός των μνημονιακών αλλαγών (και
όχι μόνο το 70% τους) θα παραμείνει ανέγγιχτος και οποιαδήποτε αλλαγή
θα πρέπει να καλυφθεί από ισοδύναμα μέτρα και μάλιστα εφόσον συμφωνήσει
το ιερατείο της ΕΕ.
Και φυσικά αυτή η τετράμηνη παράταση είναι μόνο η αρχή. Δεν πρόκειται
να υπάρξει απεμπλοκή από τα δεσμά της ΕΕ αλλά θα γίνει διαπραγμάτευση
για ένα νέο πρόγραμμα δανειοδότησης και δεσμεύσεων που – αντίθετα με τα
αντιαισθητικά Προγράμματα Οικονομικής Προσαρμογής για την Ελλάδα – θα
έχει ένα πιο φανταιζί και μεγαλοσχήμονα τίτλο, π.χ. Σύμφωνο για την
Ανάπτυξη. Σημειωτέον, ότι το μόνιμο ευρωπαϊκό μνημόνιο – που προϋπάρχει
των μνημονίων για τα PIGS και αφορά όλες τις χώρες (αν και οι ηγεμονικές
το παραβιάζουν κατά το δοκούν) – λέγεται Σύμφωνο για την Σταθερότητα
και την Ανάπτυξη.
Επί της ουσίας, η σημερινή συμφωνία αποτελεί συνέχεια των
προηγούμενων προγραμματικών και πολιτικών κυβιστήσεων (κατά κόσμον
κωλοτουμπών) του ΣΥΡΙΖΑ. Όμως, ενώ οι προηγούμενες αποτελούσαν μία
σταδιακή διολίσθηση, τώρα πλέον γίνεται ένα καθοριστικό βήμα υποταγής
στην ΕΕ. Αυτή η «Βάρκιζα» – αν και μάλλον πάει πολύ να παρομοιάζει
κανείς τον ΣΥΡΙΖΑ με το ΕΑΜ – ανοίγει πλέον το δρόμο σε ένα ακόμη
μεγαλύτερο κατήφορο. Αξίζει να θυμίσει κανείς ότι στην περίπτωση της
Αργεντινής από την πτώση της νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης Μένεμ και μέχρι
την αστική αντιιμπεριαλιστική σταθεροποίηση του Κίρχνερ μεσολάβησαν
πέντε λεκτικά αντινεοφιλελεύθερες και κεντροαριστερές κυβερνήσεις που
εφάρμοσαν αντιλαϊκές πολιτικές και κάμποσες έφυγαν με ελικόπτερα.
Στο επόμενο διάστημα και μέσα στα ασφυκτικά πλαίσια της ευρω-φυλακής ο
ΣΥΡΙΖΑ θα προσπαθήσει – λίγο πιο ενεργητικά από την κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ
που το μόνο που την ένοιαζε ήταν η εξυπηρέτηση της πολιτικο-οικονομικής
διαπλοκής – να διαπραγματευθεί κάποια ψίχουλα φιλολαϊκών μέτρων για να
εξασφαλίσει κοινωνικά ερείσματα. Είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα
καταφέρει ακόμη και αυτό.
Αυτό που αποδεικνύει ο σημερινός τραγέλαφος είναι ότι δεν υπάρχει
κανένα περιθώριο φιλολαϊκής διεξόδου μέσα στην ΕΕ. Η τελευταία είναι το
σφαγείο των λαϊκών δικαιωμάτων και αναγκών. Δεν αλλάζει, δεν
μεταρρυθμίζεται. Όσοι κηρύσσουν στο λαό «ούτε ρήξη, ούτε υποταγή» με την
ΕΕ μόνο επικίνδυνες ψευδαισθήσεις καλλιεργούν. Ο μόνος δρόμος
φιλολαϊκής διεξόδου από την κρίση περνά από την σύγκρουση, την ρήξη και
την αποδέσμευση από την ΕΕ.
Πηγή: stavrosmavroudeas.wordpress.com
Τα κέρδη:
Τα κέρδη:
- Εύλογα πλεονάσματα, φεύγει φέτος το 3% ως υποχρέωση για πρωτογενές πλεόνασμα
- Κοινή συμφωνία σε προτεινόμενα μέτρα και έλεγχο προγράμματος
- Δανεισμός τραπεζών από την ΕΚΤ και επιλέξιμα ομόλογα
- Όχι νέα μέτρα με μειώσεις, απολύσεις, φόρους
Οι απώλειες:
- Ψαλίδι δανειστών σε προσλήψεις και σε μέτρα ανακούφισης
- Στο ευρωπαϊκό EFSF τα 10,9 δις ευρώ του ΤΧΣ, διαθέσιμα, αλλά μόνο για τράπεζες…
- Δόση και 1,9 δις ευρώ από ομόλογα μετά το τέλος αυτής της συμφωνίας
Η
εξάλειψη της ανάγκης για νέα δόση λιτότητας που θα είχε στόχο ένα
παράλογο πρωτογενές πλεόνασμα 3%, συν τη δυνατότητα να συν-διαμορφώνει
και να επιθεωρεί τα μέτρα που θα εφαρμόσει, είναι τα κέρδη από τη νέα
ενδιάμεση «υβριδική» συμφωνία που αποκόμισε τελικά, ο υπουργός
Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης και η κυβέρνηση.
Κέρδη λιγοστά, που βγήκαν δύσκολα, από την «επίθεση» που επιχείρησε η κυβέρνηση στο διεθνές κατεστημένο, η οποία κατέληξε σε πολιορκία πιστωτών, εταίρων και εγχώριων συστημικών αντιπάλων.
Μέσα στα κέρδη, θα μπορούσε να λογιστεί ακόμα, η δυνατότητα να ενταχθεί η Ελλάδα και συνεπώς τα ομόλογα που έχουν ξένοι ραντιέρηδες και hedge funds και οι ελληνικές τράπεζες, στα μέτρα της ΕΚΤ και του Ντράγκι, που θα τα αγοράζει στη δευτερογενή αγορά.
Εννοείται ότι κανείς δεν πουλάει τώρα, αυτά τα ταλαίπωρα ομόλογα στις τιμές που έχουν πέσει, οπότε δεν σημαίνει κάτι άμεσα, όπως άλλωστε δεν σήμαινε κάτι η ανοησία όλων εκείνων που φώναζαν γιατί χάθηκε τάχα η ευκαιρία από τα μέτρα Ντράγκι. Δεν είναι νέα ομόλογα για να εκδώσει η Ελλάδα και να μας δανείσει απευθείας η ΕΚΤ. Που τέτοια μυαλά στην Ευρώπη, όλος ο Νότος σκλάβος του χρέους…
Αλλά μαζί με τη δυνατότητα επιλογής των ελληνικών ομολόγων στα μέτρα, θα πρέπει να περιμένουμε σύντομα από την ΕΚΤ, να επιτραπεί ξανά, η δανειοδότηση των ελληνικών τραπεζών, με εγγύηση ελληνικούς τίτλους, από την ΕΚΤ. Πολύ μας έβλαψε άλλωστε οδηγώντας σε πνιγμό (όχι δημοσιονομικό αλλά ταμειακό) την ελληνική αγορά και τις καταθέσεις που έφευγαν…
Σε αυτά τα κέρδη, προστίθεται και η γραπτή πλέον, (γιατί στο Eurogroup του Νοεμβρίου 2012, δεν ήταν όλα στο χαρτί), σύμβαση για πιθανή επόμενη συμφωνία, με τη λήξη της επέκτασης, με την οποία παρατάθηκε η υπάρχουσα κύρια συμφωνία χρηματοδοτικής διευκόλυνσης, με την οποία είχε γίνει το «κούρεμα». Τι πιθανή, αφού στους 4 μήνες και πριν τα ομόλογα Ιουλίου και Αυγούστου, θα λήξει;
Και γιατί υβριδική;
Επειδή επεκτείνεται η συγκεκριμένη (υπάρχουσα) βασική δανειακή σύμβαση, η οποία σύμφωνα με το νέο κείμενο «διέπεται από δεσμεύσεις» (μνημόνια που αφορούσαν το PSI), για να ολοκληρωθεί και να αναθεωρηθεί, αλλά στη βάση των συνθηκών της παρούσας (νέας) σύμβασης. Την ολοκλήρωση και αναθεώρηση της παράτασης, θα κάνουν από κοινού, οι ελληνικές αρχές και τα θεσμικά όργανα των δανειστών.=
Εδώ κολλάει η υβριδική σύμβαση, που βασίζεται στην παλιά του 2012, αλλά έχει και αυτά τα νέα στοιχεία. Κι εδώ κολλάει και η αναφορά της πολύ γενικόλογης «δεδομένης ευελιξίας». Ενώ τα πλεονάσματα παύουν να είναι δεδομένα και θα είναι εύλογα, σύμφωνα με αυτή τη σύμβαση που μπορεί να γεφυρώσει μια επόμενη…
Η παράταση που έχει περάσει από τα κόσκινα της νομικής ομάδας του Β. Σόιμπλε και των δανειστών για να μπουν οι διατυπώσεις που ήθελε (και να μην είναι πλέον «Δούρειος Ίππος» η σύμβαση) προβλέπει πως, μέχρι το βράδυ της Καθαράς Δευτέρας, η κυβέρνηση θα παρουσιάσει μία λίστα με μεταρρυθμίσεις. Θα αφορούν κυρίως την πάταξη της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς, την αποτελεσματικότερη λειτουργία του δημοσίου και κινήσεις για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας.
Η λίστα με τις μεταρρυθμίσεις θα δοθεί στα θεσμικά όργανα των δανειστών για να εγκρίνουν ότι είναι επαρκής βάση για τις απαιτούμενες «μεταρρυθμίσεις» και ο έλεγχός της θα κλείσει σηματοδοτώντας επιτυχή κατάληξη της υβριδικής παράτασης περί τα τέλη Απριλίου.
Σε όλο αυτό το διάστημα ουσιαστικά η κυβέρνηση θα διαπραγματεύεται, για μία νέα δανειακή σύμβαση που ελπίζει να είναι καλύτερη από την παράταση και εκτιμάται ότι θα μπει στο τραπέζι και το θέμα του χρέους, που είχε φύγει εντελώς από τη συζήτηση το τελευταίο διάστημα.
Μόνο τότε, με τη συμφωνία για επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος θα δοθούν στην Ελλάδα τα κεφάλαια από την δόση και τα 1,9 δις ευρώ που μας οφείλονται από τα κέρδη που έβγαλε ΕΚΤ και άλλες Κεντρικές Τράπεζες με αγορά ομολόγων που αγοράστηκαν φθηνά, εξοφλήθηκαν 100% και δεν κουρεύτηκαν…
Συνεπώς δημοσιονομικός πνιγμός δεν υπάρχει, αλλά αν η ΕΚΤ μετά την συμφωνία δεν ανοίξει τη βρύση πάλι με τα ομόλογα, θα διψάσουμε και το δημόσιο θα δυσκολευτεί πολύ, γιατί οι υποχρεώσεις του τρέχουν κι έχει πάλι εμμέσως δεσμευτεί με την παράταση, με Αγγλικό Δίκαιο, να πληρώσει τα χρέη του στους δανειστές.
Επειδή έχει ξαναγίνει και η κακοπιστία των δανειστών δεν έχει ταίρι, δεν αποκλείεται τα υπεσχημένα κεφάλαια από αυτό το πρόγραμμα να μπουν στο τραπέζι, όταν η ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε να διαπραγματεύεται μία νέα συμφωνία, για το χρέος…
Επίσης, τα κεφάλαια 10,9 δις ευρώ του ΕΤΧΣ φεύγουν κατά πως το ήθελε ο Σόιμπλε στο παραληρηματικό non paper. Δεν τα χάνουν οι ελληνικές τράπεζες βέβαια, αλλά φεύγουν από το ελληνικό ΤΧΣ επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ της Βασιλικής Σιούτη και το The Press Project και πάνε στον EFSF, με σκοπό να χρησιμοποιηθούν, μόνον σε αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών.
Αλλά το μεγάλο μείον είναι το πετσόκομμα του προγράμματος της κυβέρνησης, που θα περιοριστεί στα πολύ- πολύ βασικά, χωρίς να έχει τους πόρους να αντιστρέψει την κατάσταση βαθειάς ύφεσης της ελληνικής οικονομίας, τουλάχιστο τώρα.
Θα πρέπει να πάει καλύτερα στην επόμενη διαπραγμάτευση για να το πετύχει, μια και αφορά το κρίσιμο θέμα του χρέους... Και η διαπραγμάτευση αυτή, μόλις ξεκίνησε
Κέρδη λιγοστά, που βγήκαν δύσκολα, από την «επίθεση» που επιχείρησε η κυβέρνηση στο διεθνές κατεστημένο, η οποία κατέληξε σε πολιορκία πιστωτών, εταίρων και εγχώριων συστημικών αντιπάλων.
Μέσα στα κέρδη, θα μπορούσε να λογιστεί ακόμα, η δυνατότητα να ενταχθεί η Ελλάδα και συνεπώς τα ομόλογα που έχουν ξένοι ραντιέρηδες και hedge funds και οι ελληνικές τράπεζες, στα μέτρα της ΕΚΤ και του Ντράγκι, που θα τα αγοράζει στη δευτερογενή αγορά.
Εννοείται ότι κανείς δεν πουλάει τώρα, αυτά τα ταλαίπωρα ομόλογα στις τιμές που έχουν πέσει, οπότε δεν σημαίνει κάτι άμεσα, όπως άλλωστε δεν σήμαινε κάτι η ανοησία όλων εκείνων που φώναζαν γιατί χάθηκε τάχα η ευκαιρία από τα μέτρα Ντράγκι. Δεν είναι νέα ομόλογα για να εκδώσει η Ελλάδα και να μας δανείσει απευθείας η ΕΚΤ. Που τέτοια μυαλά στην Ευρώπη, όλος ο Νότος σκλάβος του χρέους…
Αλλά μαζί με τη δυνατότητα επιλογής των ελληνικών ομολόγων στα μέτρα, θα πρέπει να περιμένουμε σύντομα από την ΕΚΤ, να επιτραπεί ξανά, η δανειοδότηση των ελληνικών τραπεζών, με εγγύηση ελληνικούς τίτλους, από την ΕΚΤ. Πολύ μας έβλαψε άλλωστε οδηγώντας σε πνιγμό (όχι δημοσιονομικό αλλά ταμειακό) την ελληνική αγορά και τις καταθέσεις που έφευγαν…
Σε αυτά τα κέρδη, προστίθεται και η γραπτή πλέον, (γιατί στο Eurogroup του Νοεμβρίου 2012, δεν ήταν όλα στο χαρτί), σύμβαση για πιθανή επόμενη συμφωνία, με τη λήξη της επέκτασης, με την οποία παρατάθηκε η υπάρχουσα κύρια συμφωνία χρηματοδοτικής διευκόλυνσης, με την οποία είχε γίνει το «κούρεμα». Τι πιθανή, αφού στους 4 μήνες και πριν τα ομόλογα Ιουλίου και Αυγούστου, θα λήξει;
Και γιατί υβριδική;
Επειδή επεκτείνεται η συγκεκριμένη (υπάρχουσα) βασική δανειακή σύμβαση, η οποία σύμφωνα με το νέο κείμενο «διέπεται από δεσμεύσεις» (μνημόνια που αφορούσαν το PSI), για να ολοκληρωθεί και να αναθεωρηθεί, αλλά στη βάση των συνθηκών της παρούσας (νέας) σύμβασης. Την ολοκλήρωση και αναθεώρηση της παράτασης, θα κάνουν από κοινού, οι ελληνικές αρχές και τα θεσμικά όργανα των δανειστών.=
Εδώ κολλάει η υβριδική σύμβαση, που βασίζεται στην παλιά του 2012, αλλά έχει και αυτά τα νέα στοιχεία. Κι εδώ κολλάει και η αναφορά της πολύ γενικόλογης «δεδομένης ευελιξίας». Ενώ τα πλεονάσματα παύουν να είναι δεδομένα και θα είναι εύλογα, σύμφωνα με αυτή τη σύμβαση που μπορεί να γεφυρώσει μια επόμενη…
Η παράταση που έχει περάσει από τα κόσκινα της νομικής ομάδας του Β. Σόιμπλε και των δανειστών για να μπουν οι διατυπώσεις που ήθελε (και να μην είναι πλέον «Δούρειος Ίππος» η σύμβαση) προβλέπει πως, μέχρι το βράδυ της Καθαράς Δευτέρας, η κυβέρνηση θα παρουσιάσει μία λίστα με μεταρρυθμίσεις. Θα αφορούν κυρίως την πάταξη της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς, την αποτελεσματικότερη λειτουργία του δημοσίου και κινήσεις για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας.
Η λίστα με τις μεταρρυθμίσεις θα δοθεί στα θεσμικά όργανα των δανειστών για να εγκρίνουν ότι είναι επαρκής βάση για τις απαιτούμενες «μεταρρυθμίσεις» και ο έλεγχός της θα κλείσει σηματοδοτώντας επιτυχή κατάληξη της υβριδικής παράτασης περί τα τέλη Απριλίου.
Σε όλο αυτό το διάστημα ουσιαστικά η κυβέρνηση θα διαπραγματεύεται, για μία νέα δανειακή σύμβαση που ελπίζει να είναι καλύτερη από την παράταση και εκτιμάται ότι θα μπει στο τραπέζι και το θέμα του χρέους, που είχε φύγει εντελώς από τη συζήτηση το τελευταίο διάστημα.
Μόνο τότε, με τη συμφωνία για επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος θα δοθούν στην Ελλάδα τα κεφάλαια από την δόση και τα 1,9 δις ευρώ που μας οφείλονται από τα κέρδη που έβγαλε ΕΚΤ και άλλες Κεντρικές Τράπεζες με αγορά ομολόγων που αγοράστηκαν φθηνά, εξοφλήθηκαν 100% και δεν κουρεύτηκαν…
Συνεπώς δημοσιονομικός πνιγμός δεν υπάρχει, αλλά αν η ΕΚΤ μετά την συμφωνία δεν ανοίξει τη βρύση πάλι με τα ομόλογα, θα διψάσουμε και το δημόσιο θα δυσκολευτεί πολύ, γιατί οι υποχρεώσεις του τρέχουν κι έχει πάλι εμμέσως δεσμευτεί με την παράταση, με Αγγλικό Δίκαιο, να πληρώσει τα χρέη του στους δανειστές.
Επειδή έχει ξαναγίνει και η κακοπιστία των δανειστών δεν έχει ταίρι, δεν αποκλείεται τα υπεσχημένα κεφάλαια από αυτό το πρόγραμμα να μπουν στο τραπέζι, όταν η ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε να διαπραγματεύεται μία νέα συμφωνία, για το χρέος…
Επίσης, τα κεφάλαια 10,9 δις ευρώ του ΕΤΧΣ φεύγουν κατά πως το ήθελε ο Σόιμπλε στο παραληρηματικό non paper. Δεν τα χάνουν οι ελληνικές τράπεζες βέβαια, αλλά φεύγουν από το ελληνικό ΤΧΣ επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ της Βασιλικής Σιούτη και το The Press Project και πάνε στον EFSF, με σκοπό να χρησιμοποιηθούν, μόνον σε αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών.
Αλλά το μεγάλο μείον είναι το πετσόκομμα του προγράμματος της κυβέρνησης, που θα περιοριστεί στα πολύ- πολύ βασικά, χωρίς να έχει τους πόρους να αντιστρέψει την κατάσταση βαθειάς ύφεσης της ελληνικής οικονομίας, τουλάχιστο τώρα.
Θα πρέπει να πάει καλύτερα στην επόμενη διαπραγμάτευση για να το πετύχει, μια και αφορά το κρίσιμο θέμα του χρέους... Και η διαπραγμάτευση αυτή, μόλις ξεκίνησε
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΓΙΟΥΡΟΓΚΡΟΥΠ
Το Eurogroup επαναλαμβάνει την εκτίμησή του για τις αξιοσημείωτες προσπάθειες προσαρμογής που ανέλαβε η Ελλάδα και ο ελληνικός λαός τα τελευταία χρόνια. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων, έχουμε, από κοινού με τα θεσμικά όργανα, ξεκινήσει εντατικό και εποικοδομητικό διάλογο με τις νέες ελληνικές αρχές και σήμερα φτάσαμε σε κοινό τόπο.
Το Eurogroup επαναλαμβάνει την εκτίμησή του για τις αξιοσημείωτες προσπάθειες προσαρμογής που ανέλαβε η Ελλάδα και ο ελληνικός λαός τα τελευταία χρόνια. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων, έχουμε, από κοινού με τα θεσμικά όργανα, ξεκινήσει εντατικό και εποικοδομητικό διάλογο με τις νέες ελληνικές αρχές και σήμερα φτάσαμε σε κοινό τόπο.
Το
Eurogroup σημειώνει, στο πλαίσιο της υφιστάμενης συμφωνίας, το αίτημα
από τις ελληνικές αρχές για μία παράταση της Master Financial Assistance
Agreement (MFFA), η οποία υποστηρίζεται από μία σειρά δεσμεύσεων. Ο
σκοπός της επέκτασης είναι η επιτυχής ολοκλήρωση της αξιολόγησης με βάση
των συνθηκών στην τρέχουσα συμφωνία, κάνοντας την καλύτερη δυνατή χρήση
της δεδομένης ευελιξίας η οποία θα εξεταστεί από κοινού με τις
ελληνικές αρχές και τους θεσμούς. Αυτή η επέκταση θα γεφυρώσει επίσης
τον χρόνο για συζητήσεις για μία πιθανή επόμενη (follow-up) συμφωνία
μεταξύ του Eurogroup, των θεσμών και της Ελλάδας.
Οι
ελληνικές αρχές θα παρουσιάσουν μία πρώτη λίστα με μέτρα
μεταρρυθμίσεων, με βάση την τρέχουσα συμφωνία, έως το τέλος της Δευτέρας
23 Φεβρουαρίου. Οι θεσμοί θα παράσχουν μία πρώτη άποψη για το εάν αυτή
είναι ικανοποιητικά κατανοητή για να αποτελέσει ένα έγκυρο σημείο
έναρξης για μία επιτυχή κατάληξη της αξιολόγησης. Η λίστα θα
συγκεκριμενοποιηθεί περαιτέρω και εν συνεχεία θα συμφωνηθεί με τους
θεσμούς έως το τέλος του Απριλίου.
Μόνο
η έγκριση των συμπερασμάτων της αξιολόγησης για την διευρυμένη συμφωνία
από τους θεσμούς θα επιτρέψει με τη σειρά της την οποία εκταμίευση της
δόσης του τρέχοντος προγράμματος του EFSF και την μεταβίβαση των SMP
κερδών του 2014. Και τα δύο και πάλι υπόκεινται σε έγκριση από το
Eurogroup.
Εν
όψει της αξιολόγησης των θεσμών το Eurogroup συμφωνεί ότι τα κεφάλαια,
έως τώρα διαθέσιμα στο «μαξιλάρι» (buffer) του ΤΧΣ, θα πρέπει να
κρατούνται από EFSF, άνευ δικαιωμάτων τρίτων για τη διάρκεια της
επέκτασης της MFFA. Τα κεφάλαια συνεχίζουν να είναι διαθέσιμα για τη
διάρκεια της επέκτασης της MMFA και μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο για
την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και έξοδα εξυγίανσης. Θα διατεθούν
μόνο κατόπιν αιτήματος από την EKT/SSM.
Υπό
αυτό το πρίσμα, χαιρετίζουμε την δέσμευση των ελληνικών αρχών να
εργαστούν από κοινού σε στενή συνεννόηση με τους ευρωπαϊκούς και
διεθνείς θεσμούς και εταίρους. Σε αυτό το πλαίσιο, υπενθυμίζουμε την
ανεξαρτησία της ΕΚΤ. Επίσης συμφωνούμε ότι το ΔΝΤ θα συνεχίζει να παίζει
το ρόλο του.
Οι
ελληνικές αρχές έχουν εκφράσει την ισχυρή δέσμευσή τους σε μια βαθύτερη
και ευρύτερη διαδικασία διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων με στόχο τη διαρκή
βελτίωση των προοπτικών ανάπτυξης και απασχόλησης, τη διασφάλιση της
σταθερότητας και της ανθεκτικότητας του χρηματοπιστωτικού κλάδου και την
ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Οι
αρχές δεσμεύονται να εφαρμόσουν μεταρρυθμίσεις για την καταπολέμηση της
διαφθοράς και της φοροδιαφυγής, και να βελτιώσουν την αποδοτικότητα του
δημόσιου τομέα. Σε αυτό το πλαίσιο, οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να
κάνουν καλύτερη χρήση της συνεχιζόμενης πρόβλεψης για τεχνική βοήθεια.
Οι
ελληνικές αρχές επαναδιατυπώνουν την κατηγορηματική δέσμευσή τους για
την τήρηση των οικονομικών τους υποχρεώσεων προς όλους τους πιστωτές
τους στο ακέραιο και εγκαίρως.
Οι
ελληνικές αρχές έχουν επίσης δεσμευτεί να διασφαλίσουν τα κατάλληλα
πρωτογενή πλεονάσμα ή έσοδα χρηματοδότησης τα οποία απαιτούνται για την
εγγύηση της βιωσιμότητας του χρέους σύμφωνα με την ανακοίνωση του
Eurogroup του Νοεμβρίου 2012. Οι θεσμοί θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους
τις οικονομικές συνθήκες του 2015, για τον στόχο του πρωτογενούς
πλεονάσματος του 2015.
Υπό
το πρίσμα αυτών των δεσμεύσεων, χαιρετίζουμε ότι σε αρκετούς τομείς, οι
προτεραιότητες των ελληνικών αρχών μπορούν να συμβάλουν σε μια ενίσχυση
και καλύτερη εφαρμογή της ισχύουσας ρύθμισης. Οι ελληνικές αρχές
δεσμεύονται να απόσχουν από οποιαδήποτε κατάργηση των μέτρων και από
μονομερείς αλλαγές στις πολιτικές και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα
επηρέαζαν αρνητικά τους δημοσιονομικούς στόχους, την οικονομική
ανάκαμψη ή την χρηματοοικονομική σταθερότητα, όπως αξιολογείται από τους
θεσμούς.
Βάσει
του αιτήματος, των δεσμεύσεων από τις ελληνικές αρχές, των συμβουλών
των θεσμών, και της σημερινής συμφωνίας, θα ξεκινήσουμε τις εθνικές
διαδικασίες με στόχο να καταλήξουμε σε μια τελική απόφαση για την
παράταση του τρέχοντος EFSF Master Financial Assistance Facility
Agreement μέχρι τέσσερις μήνες από το δ.σ. του EFSF. Επίσης καλούμε τους
θεσμούς και τις ελληνικές αρχές να ξεκινήσουν εκ νέου αμέσως τη δουλειά
που θα επιτρέπει την επιτυχημένη ολοκλήρωση της αξιολόγησης.
Παραμένουμε
δεσμευμένοι να παρέχουμε επαρκή στήριξη στην Ελλάδα μέχρι να ανακτήσει
πλήρη πρόσβαση στην αγορά όσο η χώρα τηρεί τις δεσμεύσεις της εντός του
συμφωνηθέντος πλαισίου.
Έτσι είναι δυστυχώς... μόλις έγινε η κυβίστηση.. πολύ κρίμα!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε μεγάλη, πραγματικά μεγάλη, θλίψη παρατηρεί κανείς την μετάλλαξη που επέρχεται σε αξιολογότατες αριστερές πρωτοβουλίες που πρόσκεινται με ένα "διακριτικό" τρόπο στον ΣΥΡΙΖΑ. Αν και site σαν το barikat έχουν τέτοια στάση η ήττα είναι μεγαλύτερη. Και δεν είναι τα οικονομικά. Αυτά μπορεί κανείς να τα δεί στο πλαίσιο ενός συσχετισμού και ενός συμβιβασμου ή τακτικής. Η ιδεολογικη αλλωτρίωση είναι ότι χειρότητερο. Από Σκεπόμενοι αριστεροί, μετατρέπονται σε "ακολούθους", "οπαδους", "σοφιστές", "λιβανιστές". Η Εξουσία δεν είναι κακή απο μόνη της. Η λάθος στερεωμένη Εξουσία και οι λάθος στόχοι της είναι , και απο ότι φαίνεται τους έχε ήδη εκμαυλίσει. Διαβάστε το άρθρο στο λίνκ από κάτω ....
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://barikat.gr/content/game