Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

Συγχώνευση Olympic - Aegean: Σκάνδαλο ιδιωτικοποίησης

Αναδημοσίευση από Εργατική Αλληλεγγύη

Την έγκρισή της για να προχωρήσει η συγχώνευση της Aegean με την Olympic Air έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την περασμένη εβδομάδα. Πρόκειται για την ολοκλήρωση του σκανδάλου της ιδιωτικοποίησης της Ολυμπιακής που είχε ξεκινήσει η κυβέρνηση Καραμανλή το 2009.
Η πρώτη πράξη του σκανδάλου παίχτηκε όταν ο τότε υπουργός Μεταφορών (και σημερινός Ανάπτυξης), Χατζηδάκης, ξεπούλησε, για μόλις 177 εκατομμύρια ευρώ, την πολλαπλάσιας αξίας Ολυμπιακή στον Βγενόπουλο. Πάνω από 5.500 θέσεις εργασίας και όλα όσα σήμαινε η δημόσια Ομυμπιακή (ασφάλεια, κοινωνικό έργο, πρόσβαση στις πιο απομακρυσμένες περιοχές συν πλήρως εξοπλισμένες εγκαταστάσεις, τεχνική βάση, πανάκριβα slots) έγιναν θυσία στο βωμό της “δυναμικής ιδιωτικής πρωτοβουλίας”, του “ανταγωνισμού” και της “ανάπτυξης” που υποτίθεται εκπροσωπούσε το αφεντικό της MIG. Τέσσερα χρόνια μετά, βέβαια, το όνομα του Βγενόπουλου είναι συνδεδεμένο με τα μεγαλύτερα τραπεζικά σκάνδαλα που οδήγησαν στην χρεοκοπία της Κύπρου και όχι μόνο. Από τον κατάλογο των “επιτυχιών” του Βγενόπουλου δεν γλύτωσε η Ολυμπιακή. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε το πράσινο φως της συγχώνευσης με την Aegean έπειτα από έρευνα που έκανε και στην οποία κατέληξε ότι η εταιρία σύντομα θα οδηγούνταν σε κλείσιμο. Το γιατί, βέβαια, και ποιος ευθύνεται που η Ολυμπιακή έφτασε σε αυτό το σημείο, δε φαίνεται να απασχολεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η συγχώνευση με την Aegean είναι η δεύτερη πράξη του σκανδάλου. Το πέρασμα στα χέρια του Βγενόπουλου το 2009 έγινε με βασικό επιχείρημα να μην είναι η Ολυμπιακή “κρατικό μονοπώλιο”. Σήμερα η εταιρία πωλείται στην Aegean για 72 εκατομμύρια ευρώ οδηγώντας στην ουσία σε ένα “ιδιωτικό μονοπώλιο”. Οχι τυχαία οι εργαζόμενοι της Ολυμπιακής που αγωνίζονταν τότε ενάντια στην ιδιωτικοποίηση φώναζαν το σύνθημα “Είσαι της Aegean το τσιράκι, Χατζηδάκη”.
Αλλά ακόμα και ο τρόπος με τον οποίο έρχεται η Aegean να καταπιεί ολόκληρη την αερομεταφορική αγορά της χώρας, είναι απόδειξη της απάτης της ελεύθερης αγοράς. Οι δύο εταιρίες επιδίωκαν από το 2010 μία τέτοια επιχειρηματική κίνηση, ωστόσο το αίτημά τους είχε απορριφθεί από την Κομισιόν γιατί θα δημιουργούνταν καθεστώς μονοπωλίου. Τώρα, το ίδιο το γεγονός ότι η Aegean θα έμενε, μετά από ένα πιθανό λουκέτο της Ολυμπιακής, ως ο μοναδικός ελληνικός αερομεταφορέας με πτήσεις εσωτερικού, οδήγησε στην έγκριση της συμφωνίας. “Ανεξαρτήτως της συγκέντρωσης, η Olympic σύντομα θα έπαυε να υπάρχει ως ανταγωνίστρια της Aegean. Κατά συνέπεια, η συγκέντρωση δεν στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, ο οποίος ούτως ή άλλως δεν θα υπήρχε”, είναι η επίσημη εξήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Lufthansa

Πάντα υπάρχει ένας τρόπος, δηλαδή, ειδικά όταν πρόκειται για την οικογένεια Βασιλάκη ιδιοκτησίας της οποίας είναι η Aegean. Και ακόμα περισσότερο όταν πρόκειται για μια εταιρία με “εκτεταμένη συνεργασία” με ένα από τα μεγαθήρια των αερομεταφορών στην Ευρώπη όπως η Lufthansa.
Πολλοί αυτές τις μέρες έκαναν αναδρομές στην πορεία της Aegean, αναρωτόμενοι είτε με θαυμασμό είτε με έκπληξη, πώς κατάφερε η άλλοτε μικρή εταιρία να μεγαλώσει, να ξεπεράσει και σήμερα πια να φτάσει να εξαγοράσει την κραταιά Ολυμπιακή “των πέντε ηπείρων”. Από το 2005, όμως, όταν η Ολυμπιακή βρίσκονταν από τις κυβερνήσεις σε διαδικασία αλλεπάλληλων “εξυγιάνσεων” με στόχο την ιδιωτικοποίηση, οι εργαζόμενοι κατήγγειλαν τις “μεθόδους” της Aegean όταν απέφευγε “να μας πει ποιος είναι ο φορέας που την ανακήρυξε αερομεταφορέα της χρονιάς (μήπως είναι ένα ιδιωτικό κλαμπ δημοσίων σχέσεων με στόχο την κυλιόμενη κατ' έτος διαφήμιση των μελών του έναντι χορηγίας;) Απέφυγε να μας πει επίσης πόσες χορηγίες έχει κάνει στον Ιδιωτικό Φορέα Ασφάλειας Πτήσεων Flight Safety Foundation για να την αναγνωρίσουν τη συμβολή της στην ασφάλεια πτήσεων”, ενώ “συνέχισε εξαπολύοντας επίθεση εναντίον της Ολυμπιακής μέσω του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων στον οποίο τυχαίως ο υιός ιδρυτής της Aegean κ. Βασιλάκη, Ευτύχιος, είναι Αντιπρόεδρος”.
Αυτές τις αλήθειες και τους εργαζόμενους που τις αναδείκνυαν προσπάθησαν να φιμώσουν με την ιδιωτικοποίηση. Χτυπώντας παράλληλα ένα από τα πιο δυνατά και συνδικαλισμένα εργατικά κομμάτια για να τσακίσουν μισθούς, ωράρια, όλα τα εργασιακά δικαιώματα που είχαν κατακτήσει οι εργαζόμενοι και τα συνδικάτα τους. Είναι σήμερα καλύτερες, πιο προσιτές, φτηνότερες ή ασφαλέστερες οι αερομεταφορές από πριν; Η ερώτηση είναι ρητορική.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου