αναδημοσιεύουμε από την εφημερίδα Εποχή της 17/10
ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΣΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ ΑΜΕΣΑ
Του
Γιάννη Αντωνιάδη*
Γιάννη Αντωνιάδη*
Η κυβέρνηση δρομολογεί σκληρές νεοφιλελεύθερες πολιτικές, με οδυνηρές εκπλήξεις για τους εργαζομένους και το σιδηρόδρομο, προχωρώντας μονομερώς, χωρίς μελέτη και διάλογο με τους θεσμικούς φορείς των σιδηροδρομικών, στην πλήρη εκχώρηση του κοινωνικού αγαθού των μεταφορών στην ιδιωτική εκμετάλλευση, βαφτίζοντάς την «αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του Ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ…»
Συγκεκριμένα:
- Μεταβιβάζει στο Δημόσιο την ακίνητη περιουσία του, μέσω της ΓΑΙΑΟΣΕ, με προοπτική τη μεταπώλησή της σε ιδιώτες, ως αντισταθμιστικό όφελος ανάληψης του χρέους (10 δισ. ευρώ) από το κράτος. Χρέος έχει δημιουργηθεί από το ίδιο το κράτος και από τις διορισμένες διαχρονικά διοικήσεις του.
Ο ΟΣΕ είναι ο μόνος συγκοινωνιακός φορέας στην Ελλάδα που χρηματοδοτεί (7,5 δισ. ευρώ) κατά μεγάλο ποσοστό την κατασκευή της υποδομής που χρησιμοποιεί, δηλαδή δανείζεται για να κατασκευάζει σιδηροδρομικά έργα, αντίθετα με το Μετρό, τα ΚΤΕΛ και τους οδικούς άξονες, τις πλοιοκτήτριες εταιρείες και τους λιμενικούς οργανισμούς, τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια, οι οποίοι δεν χρηματοδοτούν τα έργα τους.
- Κλείνει μεγάλο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου. Το Δημόσιο δεν αποδίδει συστηματικά, ως όφειλε εκ του νόμου, την επιδότηση (1,5 δισ. ευρώ) για τη λειτουργία των ζημιογόνων γραμμών ως παροχή κοινωνικού αγαθού όπως άλλωστε αναγνωρίζεται από την Ε.Ε ως ΥΓΟΣ (Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος).
Αντιθέτως, οι «άγονες γραμμές» θα επιδοτηθούν προς όφελος των επερχόμενων ιδιωτών.
Στο κλείσιμο τμημάτων γραμμών του δικτύου αντιτίθεται η Ε.Ε, δεδομένου ότι κατασκευάστηκαν με συμμετοχή κοινοτικών κονδυλίων και η τυχόν κατάργησή τους θα απαιτούσε την επιστροφή της κοινοτικής συμμετοχής ως αχρεωστήτως καταβληθείσα.
- Ιδιωτικοποιεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την πώληση του 49% των μετοχών της και παραχωρεί σε τρίτους τη διοίκηση και διαχείριση της. Ιδιωτικοποιούνται σημαντικά φιλέτα – δρομολόγια με ταυτόχρονη αύξηση των κομίστρων, που θα μπορούσαν να φέρουν μεγάλα έσοδα στον Όμιλο. Παραδίδονται, έτσι, τεράστιες επενδύσεις που πλήρωσε ο Έλληνας φορολογούμενος σε ιδιώτες.
- Δίνει τη δυνατότητα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μετά την πάροδο της σύμβασής της με τον ΟΣΕ, να συντηρήσει το τροχαίο υλικό της μέσω τρίτων ιδιωτικών εταιρειών, μεταφέροντας λειτουργίες εκτός Ομίλου ΟΣΕ. Παραδίδονται λειτουργίες του ΟΣΕ και της ΕΔΙΣΥ σε ιδιωτικές εταιρείες με αμφίβολο όφελος για τον Όμιλο.
- Δίνει τη δυνατότητα στον ΟΣΕ να συμμετέχει σε εταιρικά ή κοινοπρακτικά σχήματα και να εκχωρεί αρμοδιότητες ή και δραστηριότητες. Ομοίως δίνεται η δυνατότητα στην ΕΡΓΟΣΕ να συμμετέχει σε εταιρικά ή κοινοπρακτικά σχήματα. Ανοίγει έτσι ο δρόμος για έμμεση ιδιωτικοποίηση προς όφελος τρίτων εταιρειών εκτός Ομίλου ΟΣΕ και εκχώρηση της εξειδικευμένης σιδηροδρομικής εμπειρίας του.
- Μειώνει σαρωτικά το προσωπικό σε ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέσω υποχρεωτικής μεταφοράς του. Πριν τη σύνταξη των οργανογραμμάτων καθορίστηκε ο αριθμός του «πλεονάζοντος προσωπικού», το οποίο «θα μεταφερθεί» σε άλλους φορείς, καθώς και του προσωπικό που θα παραμείνει στον Όμιλο, χωρίς να κατοχυρώνονται τα μισθολογικά και εργασιακά τους δικαιώματα.
- Καταργεί ΣΣΕ, Κανονισμούς και μειώνει περαιτέρω μισθούς. Καταργούνται όλες οι Συλλογικές Συμβάσεις από το 1993 μέχρι και σήμερα, ενώ σύρονται τα σωματεία εκβιαστικά εντός 15 ημερών να συμφωνήσουν σε ΣΣΕ καταργώντας τη δυνατότητα προσφυγής στον ΟΜΕΔ.
Το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης δεν επιτυγχάνει το στόχο της εξυγίανσης και ανάπτυξης του σιδηροδρόμου και πρέπει άμεσα να αποσυρθεί. Η κυβέρνηση οφείλει να προσέλθει σε διάλογο από μηδενική βάση με τους θεσμικούς εμπλεκόμενους φορείς των σιδηροδρομικών.
Δεν είναι δυνατόν να φορτωθούν στους εργαζόμενους τα λάθη, οι παραλείψεις και η κακοδιαχείριση του Ομίλου ΟΣΕ από τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες.
Ο Όμιλος ΟΣΕ δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται διαχειριστικά όπως μια εταιρεία του ιδιωτικού τομέα, ενώ υποχρεώνεται να λειτουργεί με πολιτικά κριτήρια.
Η ελληνική κοινωνία χρειάζεται έναν ΟΣΕ ενιαίο, δημόσιο, χωρίς ανεξέλεγκτες διοικήσεις και μάνατζερ, που αναπαράγουν το φαύλο καθεστώς των μιζών της διαφθοράς και της υπερχρέωσης, για να έχουμε φτηνό και ασφαλές μεταφορικό μέσο, φιλικό προς το περιβάλλον, που να καλύπτει όλη την Ελλάδα.
* Ο Γιάννης Αντωνιάδης είναι εργαζόμενος στον ΟΣΕ, μέλος του Δ.Σ. του Πανελληνίου Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών ΟΣΕ και μέλος της Αντιπροσωπίας ΤΕΕ Μαγνησίας.Συγκεκριμένα:
- Μεταβιβάζει στο Δημόσιο την ακίνητη περιουσία του, μέσω της ΓΑΙΑΟΣΕ, με προοπτική τη μεταπώλησή της σε ιδιώτες, ως αντισταθμιστικό όφελος ανάληψης του χρέους (10 δισ. ευρώ) από το κράτος. Χρέος έχει δημιουργηθεί από το ίδιο το κράτος και από τις διορισμένες διαχρονικά διοικήσεις του.
Ο ΟΣΕ είναι ο μόνος συγκοινωνιακός φορέας στην Ελλάδα που χρηματοδοτεί (7,5 δισ. ευρώ) κατά μεγάλο ποσοστό την κατασκευή της υποδομής που χρησιμοποιεί, δηλαδή δανείζεται για να κατασκευάζει σιδηροδρομικά έργα, αντίθετα με το Μετρό, τα ΚΤΕΛ και τους οδικούς άξονες, τις πλοιοκτήτριες εταιρείες και τους λιμενικούς οργανισμούς, τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια, οι οποίοι δεν χρηματοδοτούν τα έργα τους.
- Κλείνει μεγάλο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου. Το Δημόσιο δεν αποδίδει συστηματικά, ως όφειλε εκ του νόμου, την επιδότηση (1,5 δισ. ευρώ) για τη λειτουργία των ζημιογόνων γραμμών ως παροχή κοινωνικού αγαθού όπως άλλωστε αναγνωρίζεται από την Ε.Ε ως ΥΓΟΣ (Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος).
Αντιθέτως, οι «άγονες γραμμές» θα επιδοτηθούν προς όφελος των επερχόμενων ιδιωτών.
Στο κλείσιμο τμημάτων γραμμών του δικτύου αντιτίθεται η Ε.Ε, δεδομένου ότι κατασκευάστηκαν με συμμετοχή κοινοτικών κονδυλίων και η τυχόν κατάργησή τους θα απαιτούσε την επιστροφή της κοινοτικής συμμετοχής ως αχρεωστήτως καταβληθείσα.
- Ιδιωτικοποιεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την πώληση του 49% των μετοχών της και παραχωρεί σε τρίτους τη διοίκηση και διαχείριση της. Ιδιωτικοποιούνται σημαντικά φιλέτα – δρομολόγια με ταυτόχρονη αύξηση των κομίστρων, που θα μπορούσαν να φέρουν μεγάλα έσοδα στον Όμιλο. Παραδίδονται, έτσι, τεράστιες επενδύσεις που πλήρωσε ο Έλληνας φορολογούμενος σε ιδιώτες.
- Δίνει τη δυνατότητα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μετά την πάροδο της σύμβασής της με τον ΟΣΕ, να συντηρήσει το τροχαίο υλικό της μέσω τρίτων ιδιωτικών εταιρειών, μεταφέροντας λειτουργίες εκτός Ομίλου ΟΣΕ. Παραδίδονται λειτουργίες του ΟΣΕ και της ΕΔΙΣΥ σε ιδιωτικές εταιρείες με αμφίβολο όφελος για τον Όμιλο.
- Δίνει τη δυνατότητα στον ΟΣΕ να συμμετέχει σε εταιρικά ή κοινοπρακτικά σχήματα και να εκχωρεί αρμοδιότητες ή και δραστηριότητες. Ομοίως δίνεται η δυνατότητα στην ΕΡΓΟΣΕ να συμμετέχει σε εταιρικά ή κοινοπρακτικά σχήματα. Ανοίγει έτσι ο δρόμος για έμμεση ιδιωτικοποίηση προς όφελος τρίτων εταιρειών εκτός Ομίλου ΟΣΕ και εκχώρηση της εξειδικευμένης σιδηροδρομικής εμπειρίας του.
- Μειώνει σαρωτικά το προσωπικό σε ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέσω υποχρεωτικής μεταφοράς του. Πριν τη σύνταξη των οργανογραμμάτων καθορίστηκε ο αριθμός του «πλεονάζοντος προσωπικού», το οποίο «θα μεταφερθεί» σε άλλους φορείς, καθώς και του προσωπικό που θα παραμείνει στον Όμιλο, χωρίς να κατοχυρώνονται τα μισθολογικά και εργασιακά τους δικαιώματα.
- Καταργεί ΣΣΕ, Κανονισμούς και μειώνει περαιτέρω μισθούς. Καταργούνται όλες οι Συλλογικές Συμβάσεις από το 1993 μέχρι και σήμερα, ενώ σύρονται τα σωματεία εκβιαστικά εντός 15 ημερών να συμφωνήσουν σε ΣΣΕ καταργώντας τη δυνατότητα προσφυγής στον ΟΜΕΔ.
Το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης δεν επιτυγχάνει το στόχο της εξυγίανσης και ανάπτυξης του σιδηροδρόμου και πρέπει άμεσα να αποσυρθεί. Η κυβέρνηση οφείλει να προσέλθει σε διάλογο από μηδενική βάση με τους θεσμικούς εμπλεκόμενους φορείς των σιδηροδρομικών.
Δεν είναι δυνατόν να φορτωθούν στους εργαζόμενους τα λάθη, οι παραλείψεις και η κακοδιαχείριση του Ομίλου ΟΣΕ από τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες.
Ο Όμιλος ΟΣΕ δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται διαχειριστικά όπως μια εταιρεία του ιδιωτικού τομέα, ενώ υποχρεώνεται να λειτουργεί με πολιτικά κριτήρια.
Η ελληνική κοινωνία χρειάζεται έναν ΟΣΕ ενιαίο, δημόσιο, χωρίς ανεξέλεγκτες διοικήσεις και μάνατζερ, που αναπαράγουν το φαύλο καθεστώς των μιζών της διαφθοράς και της υπερχρέωσης, για να έχουμε φτηνό και ασφαλές μεταφορικό μέσο, φιλικό προς το περιβάλλον, που να καλύπτει όλη την Ελλάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου