Νέο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΚΑ αναρτήθηκε για διαβούλευση,
σύμφωνα με το οποίο ανατρέπεται η προστασία των δασικών εκτάσεων,
παραδίδονται οι οικισμοί σε… επενδυτές και «σπέρνονται» χρήσεις γης για
ανέγερση μεγάλων εμπορικών κέντρων ακόμα και σε περιοχές όπως το Ψυχικό,
η Εκάλη, η Βούλα και η Βουλιαγμένη. Της Χαράς Τζαναβάρα από την ΕφΣυν
Σε ρυθμούς εκλογών κινείται το υπουργείο Περιβάλλοντος, με μπαράζ
πολεοδομικών νομοσχεδίων που τίθενται σε διαβούλευση – άγνωστο αν και
πότε θα πάρουν τον δρόμο προς τη Βουλή- με προφανή στόχο να
λειτουργήσουν ως… καθρεφτάκια για τους αφανισμένους από τη δυσβάσταχτη
φορολογία ιδιοκτήτες ακινήτων. Μετά τις νέες εκπτώσεις για
αυθαιρετούχους που θα υλοποιήσουν προγράμματα ενεργειακής ή στατικής
αναβάθμισης, χθες αναρτήθηκε στο opengov.gr σχέδιο νόμου για την
ιδιωτική πολεοδόμηση που ανατρέπει την προστασία των δασικών εκτάσεων,
παραδίδει τους οικισμούς της χώρας σε επίδοξους επενδυτές και «σπέρνει»
χρήσεις γης, κυρίως εμπορικά κέντρα τύπου Mall ακόμα και σε «ευγενείς»
περιοχές, όπως Ψυχικό, Εκάλη, Βούλα και Βουλιαγμένη.
Και τρίτο νομοσχέδιο
Ετοιμάζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, τρίτο νομοσχέδιο μέσα στον
Φεβρουάριο που θα αφορά τους δασικούς χάρτες με βάση τον νέο…
«ψαλιδισμένο» ορισμό του δάσους. Πρόκειται για αντισυνταγματική
τριλογία, που είναι βέβαιο ότι θα προσκρούσει στο ΣτΕ, παρ’ όλο που το
υπουργείο διαβεβαιώνει ότι οι νέες ρυθμίσεις λύνουν χρονίζοντα
προβλήματα με γνώμονα τη νομολογία του συνταγματικού δικαστηρίου.
Το νομοσχέδιο, που τέθηκε χθες σε διαβούλευση, αφορά κυρίως την
ιδιωτική πολεοδόμηση και την τακτοποίηση ορισμένων θεμάτων για τους
οικοδομικούς συνεταιρισμούς που εντοπίστηκαν μετά τις ρυθμίσεις του
νόμου 4178/2013 ή που δεν περιλήφθηκαν σε αυτόν διά τον… φόβο του ΣτΕ.
Ξεκινά από υπαρκτά προβλήματα που σέρνονται εδώ και πολλές δεκαετίες σε
συνεταιρισμούς οι οποίοι διαθέτουν δασικές ή καταπατημένες εκτάσεις του
Δημοσίου και επιχειρεί να τα υπερβεί μέσω ανταλλαγής με «καθαρές»
περιοχές του Δημοσίου ή των δήμων. Μέσα από αυτή την ανταλλαγή
προκύπτουν… παρατράγουδα, αφού δασικές εκτάσεις ή δάση αντιμετωπίζονται
ως… οικόπεδα που έχουν αντικειμενική αξία και τετραγωνικά δόμησης!
Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου προβλέπουν τα εξής:
● Θεσμοθετούνται περιοχές ιδιωτικής πολεοδόμησης και περιβαλλοντικής
αναβάθμισης, μέσα από τις οποίες θα γίνει η ανταλλαγή των μη καθαρών
εκτάσεων των οικοδομικών συνεταιρισμών. Αναφέρεται ότι τέτοιες εκτάσεις
δεν μπορούν να χωροθετηθούν σε νησιά, εκτός από την Κρήτη, την Εύβοια
και τη Ρόδο, καθώς και σε οικιστικά κορεσμένες περιοχές, όπως Αττική,
Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Πάτρα, Βόλο και Λάρισα. Ομως με άλλη διάταξη
ανατρέπεται η εξαίρεση, με την προϋπόθεση ότι θα προσφερθεί το 50% της
έκτασης στο Δημόσιο και θα λειτουργεί ως προστατευόμενη ζώνη. Μάλιστα το
10%, για προφανείς λόγους, προσφέρεται στον δήμο στον οποίο ανήκει
διοικητικά η περιοχή.
● Επιτρέπεται η ιδιωτική πολεοδόμηση ακόμη σε μεσαία νησιά. Το
υπουργείο Περιβάλλοντος δεν ασχολείται βέβαια με την οικολογική
ισορροπία του νησιού, αλλά στο όνομα της ανάπτυξης αρκείται να θέσει ως
καθοριστικό παράγοντα την επιφάνειά του, που δεν μπορεί να είναι
μικρότερη από 30 τετραγωνικά χιλιόμετρα και την πυκνότητα των κατοίκων
που ορίζονται σε 25 ανά τετραγωνικό χλμ.
● Μειώνεται στα 50 στρέμματα (από 100) η επιφάνεια της έκτασης που θα
προωθηθεί με την ιδιωτική πολεοδόμηση. Επιτρέπεται μάλιστα να
παρεμβάλλονται ρέματα και οδικό δίκτυο, αρκεί η έκταση να φτάνει τα 200
στρέμματα. Ειδικά για ιδιοκτησίες πάνω από 500 στρέμματα προβλέπονται
διαδικασίες πολεοδόμησης με ρυθμούς ταχύτερους και από fast track.
Καταργούνται τα ΠΕΡΠΟ
● Προβλέπεται πάντως ότι οι νέοι οικισμοί που θα αναπτυχθούν με αυτά
τα μέτρα δεν θα μπορούν να βρίσκονται σε ζώνη 350 μέτρων από την
ακτογραμμή και πάνω από τα 100 μέτρα της κορυφογραμμής. Θεσπίζεται και
ειδική εισφορά υπέρ του Πράσινου Ταμείου, που καταβάλλεται σε χρήμα και
αντιστοιχεί στο 5% της αξίας της έκτασης, χωρίς όμως να προσδιορίζεται
αν αφορά την αντικειμενική αξία.
● Καταργούνται με μια μονολεκτική και καμουφλαρισμένη αναφορά τα
ΠΕΡΠΟ, τα προγράμματα οργανωμένης ανάπτυξης των δομημένων και προς
πολεοδόμηση περιοχών. Στην πράξη ο σχετικός νόμος (2508/1997) δεν
εφαρμόστηκε στον βαθμό που ήταν δυνατόν, αλλά περιλαμβάνει προδιαγραφές
για τη σωστή ανάπτυξη ελεύθερων και κοινόχρηστων χώρων.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Ανατροπή στις περιοχές αμιγούς κατοικίας
Χτύπημα και στις ακριβές περιοχές (Ψυχικό, Φιλοθέη, Εκάλη, Βούλα,
Βουλιαγμένη κ.λπ.) επιχειρεί το υπουργείο Περιβάλλοντος μέσα από τις
αλλαγές που προβλέπει στις χρήσεις γης στις εντός σχεδίου περιοχές.
Αφορούν κυρίως τις περιοχές «αμιγούς κατοικίας», όπου έχουν εξοβελιστεί
οι εμπορικές χρήσεις, σε πολλές περιπτώσεις και δραστηριότητες για την
κάλυψη βασικών αναγκών, όπως η εκπαίδευση.
Το νομοσχέδιο χωρίζει τις χρήσεις σε 20 κατηγορίες και τις συνδέει με
τα ΚΑΔ, τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριοτήτων που εφαρμόζει η Εφορία.
Εμμέσως προκύπτει ότι ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής γίνεται με τον
«αυτόματο πιλότο», δηλαδή το προωθούμενο θεσμικό πλαίσιο, αφού δεν
υπάρχει αναφορά για τον ρόλο της αυτοδιοίκησης, των τοπικών φορέων και
των ίδιων των κατοίκων. Εχει ενδιαφέρον ότι σε πολλές κατηγορίες χρήσεων
επιτρέπεται η λειτουργία ελικοδρομίων! Προφανώς για τους άγρια
φορολογούμενους πολίτες που παρέδωσαν κατά χιλιάδες τις πινακίδες των
Ι.Χ. τους στις εφορίες.
Η μεγαλύτερη ανατροπή αφορά τις περιοχές αμιγούς κατοικίας, όπου
προβλέπεται η κατασκευή εμπορικών καταστημάτων, ξενοδοχειακών
καταλυμάτων με έως 50 κλίνες, ιατρικών κέντρων πρωτοβάθμιας φροντίδας
και εργαστηρίων. Επιπλέον, ακίνητα που βρίσκονται σε οικοδομικά
τετράγωνα, τα οποία βρίσκονται πάνω σε λεωφόρους ή άλλους δρόμους που
οδηγούν σε μεγάλες αρτηρίες παύουν να θεωρούνται περιοχές αμιγούς
κατοικίας και επομένως ανοίγει ο δρόμος για κατασκευή εμπορικών κέντρων
τύπου Mall.
Δημιουργείται ειδική κατηγορία στο… πουθενά, όπου προβλέπεται η
εγκατάσταση αστικών υποδομών, όπως μεταφόρτωσης απορριμμάτων, κέντρα
διαλογής σκουπιδιών, ακόμη και επικίνδυνων αποβλήτων, χωματερές (!),
μονάδες καύσης απορριμμάτων, σταθμοί αφαλάτωσης νερού κ.ά. Με την
ασάφεια που υπάρχει στη σχετική αναφορά, δεν προκύπτουν περιορισμοί για
την χωροθέτηση αυτών των δραστηριοτήτων και επομένως μπορεί να χωρέσουν
παντού.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
«Σβήνουν» από τον χάρτη τούς οικισμούς έως 150 κατοίκους
Το success story πάει στα… βουνά. Στο όνομα της αναζωογόνησης, το
υπουργείο Περιβάλλοντος βαφτίζει φθίνοντες τους οικισμούς έως 150
κατοίκους με σκοπό να τους παραδώσει στους επίδοξους επενδυτές. Με αυτό
το εξωπραγματικό όριο, στην ουσία μπορούν να θεωρηθούν προβληματικά όλα
τα χωριά της ελληνικής επικράτειας. Με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο
φθίνοντες θεωρούνται απομακρυσμένοι οικισμοί, με μικρό αριθμό κατοίκων
και μεγάλης ηλικίας. Το νομοσχέδιο προβλέπει ειδικά πολεοδομικά κίνητρα,
όπως αύξηση του ισχύοντος συντελεστή δόμησης κατά 5%. Μπορεί μάλιστα
να… ξεχειλώσει ώς το 10%, αν προβλεφθούν φυτεμένα δώματα (!) ή επιλεγεί
μεγάλη αρτιότητα των οικοπέδων, π.χ. στα 1.000 τετραγωνικά. Επιπλέον
δίνεται το δικαίωμα επέκτασης του σχεδίου του οικισμού, με βασικό
περιορισμό ο συντελεστής δόμησης να οριστεί στο 0.80. Αυτό όμως σε
οικόπεδα 1.000 τετραγωνικών ισοδυναμεί με δικαίωμα κατασκευής 800
τετραγωνικών!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου