Σάββατο 15 Μαΐου 2021

Παραχωρείστε την αίθουσα του Πάρκου ΚΑΠΑΨ στον Πολιτιστικό Σύλλογο Άνω Αμπελ/πων.

Παραχωρείστε την αίθουσα του Πάρκου ΚΑΠΑΨ στον Πολιτιστικό Σύλλογο Άνω Αμπελ/πων.


Αυτό το ψήφισμα δημοσιεύθηκε από τον/την Πολ.Συλ.Άνω.Αμπελ/πων Π. και μπορεί να μην αντιπροσωπεύει τις απόψεις όλων των μελών του Avaaz.

Δημιουργός ψηφίσματος:
Πολ.Συλ.Άνω.Αμπελ/πων Π. - Παραλήπτες:
Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Αθηναίων
        
Εκφράζουμε την απαίτησή μας να παραχωρηθεί με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, η αίθουσα του Πάρκου ΚΑΠΑΨ (Λάκωνος 9) , κατά χρήση, στον Πολιτιστικό Σύλλογο Άνω Αμπελοκήπων ώστε, με τη λειτουργία των πολλών πολιτιστικών τμημάτων του, των περιβαλλοντικών επιτροπών του, με τις πολύμορφες εκδηλώσεις του, τόσο στην αίθουσα όσο και στο Πάρκο ΚΑΠΑΨ, να συνεχιστεί η πλούσια κοινωνική και πολιτιστική δράση του, προς όφελος όλων των κατοίκων.

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Άνω Αμπελοκήπων ιδρύθηκε το 1959. Έχει προσφέρει αδιάλειπτα έργο στην ευρύτερη περιοχή των Αμπελοκήπων, υπερασπίζοντας τα δικαιώματα των δημοτών, προωθώντας τη συνεργασία και την αλληλεγγύη, αναζητώντας ανάσες πρασίνου και πολιτισμού. Τα τελευταία έξι χρόνια φιλοξενείται από το Δήμο Αθηναίων σε μία από τις επτά αίθουσες του Πάρκου ΚΑΠΑΨ –το οποίο, αν ο Σύλλογος δεν είχε παλέψει για χρόνια μαζί με τους κατοίκους, θα ήταν μια ακόμα τσιμεντένια επέκταση και όχι Πάρκο. Τα πολιτιστικά του τμήματα που λειτουργούν καθημερινά και οι εκδηλώσεις που πραγματοποιεί, δίνουν τη δυνατότητα σε πάνω από 500 ανθρώπους την εβδομάδα να συνευρεθούν, να ενημερωθούν, να εκφραστούν, να δημιουργήσουν.
Ο Δήμος Αθηναίων, αντί να παραχωρήσει κ επίσημα την αίθουσα στο Σύλλογο, αναγνωρίζοντας τη συμβολή του στη δημιουργία του Πάρκου ΚΑΠΑΨ αλλά και το ευρύτερο έργο του στην περιοχή, ζητά τώρα ο Σύλλογος να αποχωρήσει, με πρόσχημα τη χρήση της αίθουσας και από άλλους συλλόγους ή σωματεία.
Ας σημειωθεί ότι όλοι οι σύλλογοι της περιοχής μας, με υπόμνημά τους έχουν συμφωνήσει με την παραχώρηση της αίθουσας για χρήση από τον σύλλογό μας. Είναι αυτονόητο πως η μακρόχρονη στενή συνεργασία και κοινή δράση του συλλόγου μας με όλους τους κατοίκους και όλους τους άλλους φορείς, εγγυάται ότι δεν θα υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα όποτε οι άλλοι φορείς επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν για κάποια εκδήλωσή τους την αίθουσα.

--------------
Περισσότερες πληροφορίες:
https://anoampelokipi.gr/

ΜΕΤΑ: Για το νομοσχέδιο κυβέρνησης ΝΔ και Βορίδη που αφορά στην τηλεργασία στο δημόσιο τομέα

ΜΕΤΑ: Για το νομοσχέδιο κυβέρνησης ΝΔ και Βορίδη που αφορά στην τηλεργασία στο δημόσιο τομέα


Η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει να εργαλειοποιεί την πανδημία, κατά την προσφιλή της τακτική τον τελευταίο χρόνο, θέτοντας σε δημόσια διαβούλευση, μέσω του υπουργού Εσωτερικών, Μ. Βορίδη, σχέδιο νόμου δέκα σελίδων, το οποίο υποτίθεται «ρυθμίζει» την τηλεργασία στο Δημόσιο. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο για τους δημόσιους υπαλλήλους χωρίς καν αναφορά στον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα, γεμάτο ασαφείς διατάξεις, που παραπέμπουν τα πάντα για να ρυθμιστούν με Προεδρικά Διατάγματα και Υπουργικές Αποφάσεις. Είναι ένα νομοσχέδιο με το οποίο δεν εισάγονται στην πραγματικότητα συγκεκριμένες ρυθμίσεις και που παραπέμπει περισσότερο σε μια αγχωτική προσπάθεια της κυβέρνησης να εισάγει στο Δημόσιο, αυτή την χρονική στιγμή, μια νέα μορφή εργασίας, την τηλεργασία, συνδέοντάς την ταυτόχρονα, αποκλειστικά και μόνο, με τη «χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών».

Η χρονική στιγμή προώθησης του νομοσχεδίου έχει τη σημασία της: γίνεται τώρα που η τηλεργασία παρουσιάζεται επικοινωνιακά σαν το «υπερόπλο» ενάντια στην πανδημία, στο πλαίσιο της κυβερνητικής προσπάθειας να εξαφανιστεί η πραγματικά εγκληματική διαχείρισή της και η αληθινή κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στους εργασιακούς χώρους, όπου έχουν «ξεχαστεί» και τα βασικά για την υγιεινή και ασφάλεια: γιατροί εργασίας, χωροθέτηση εργασιακών θέσεων, εξαερισμός, φωτισμός, μέσα ατομικής προστασίας, επιδημιολογική επιτήρηση, ωράρια εργασίας κ.λπ.

Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση αποκρύπτει με επικοινωνιακά πυροτεχνήματα το χαμηλό ποσοστό ψηφιοποίησης και διαλειτουργικότητας πληροφοριακών συστημάτων του Δημοσίου, την απαράδεκτη κατάσταση των υποδομών και σε υλικό και σε πληροφορικά συστήματα, τις μόνιμα υποστελεχωμένες ή/και με μη κατάλληλο προσωπικό στελεχωμένες έως και ανύπαρκτες Διευθύνσεις και Τμήματα Πληροφορικής, πίσω από το παραμύθι του «πατήματος ενός κουμπιού» και της σκόπιμης σύγχυσης μεταξύ της τηλεργασίας και της αναγκαίας απλούστευσης (και με ηλεκτρονικό τρόπο) των διαδικασιών του Δημοσίου, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Το ΜΕΤΑ θεωρεί ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο:

Παρασκευή 14 Μαΐου 2021

Άγιος Σάββας: Νέα δίωξη συνδικαλίστριας μηχανικού

Άγιος Σάββας: Νέα δίωξη συνδικαλίστριας
Μάνος Νικολάου 12/05/2021, No 1471

6/5, Οι εργαζόμενοι/ες του Αγ. Σάββα στη διαδήλωση της Πρωτομαγιάς. Φωτό: Στέλιος Μιχαηλίδης

Μετά την εκδικητική απομάκρυνση του Κώστα Καταραχιά από το νοσοκομείο, νέα δίωξη λαμβάνει χώρα στον Άγιο Σάββα, αυτή τη φορά εις βάρος της Διευθύντριας της Τεχνικής Υπηρεσίας, Αγγελικής Γεωργούλη.

Με πρωτοφανείς απειλές και «εντέλλεσθε», ο διοικητής της 1ης ΥΠΕ Π. Στάθης χέρι-χέρι με τη διοικήτρια του Άγιου Σάββα, Ολ. Μπαλαούρα, θέλουν να επιβάλουν στην Α. Γεωργούλη να ασκήσει παράλληλα καθήκοντα και στο ΕΛΠΙΣ. Κάτι το οποίο πέρα από παράνομο, είναι και επικίνδυνο. Η ίδια είχε δηλώσει και εγγράφως τις νόμιμες αντιρρήσεις της καθώς προσφάτως είχε ορισθεί διευθύντρια σε διάστημα ανάληψης σοβαρών καθηκόντων, ενώ ταυτόχρονα λόγω προβλημάτων υγείας κατατάσσεται στις ευπαθείς ομάδες και τη στέλνουν εν μέσω πανδημίας σε νοσοκομείο αναφοράς covid.

Η «απλή», σύμφωνα με τους διοικητές, δουλειά που πρέπει να κάνει παράλληλα με τα καθήκοντά της στον Άγιο Σάββα η κ. Γεωργούλη είναι να προβεί στη σύνταξη των Τεχνικών Περιγραφών, σχεδίων, προϋπολογισμού και των Διοικητικών Πράξεων για την εκτέλεση των απαιτούμενων εργασιών «Επισκευής –Αντικατάστασης –Προσθήκης κιγκλιδωμάτων και κουπαστών» στο ΕΛΠΙΣ. Κι όλα αυτά σε ένα νοσοκομείο που τέσσερα χρόνια πριν υποχώρησε ένα κάγκελο με αποτέλεσμα να γίνει σοβαρό εργατικό ατύχημα και να εκκρεμούν δίκες για τους μηχανικούς.

Η δίωξη στην Αγγελική Γεωργούλη δεν είναι τυχαία. Είναι γνωστή για τη συνδικαλιστική της δράση, εκλεγμένη στο σωματείο για εφτά θητείες και προσφάτως εκλεγμένη ως αναπληρωματικό μέλος στο ΔΣ του νοσοκομείου. Οι εργαζόμενοι του Άγιου Σάββα δεν είναι διατεθειμένοι να επιτρέψουν να περάσει ο τραμπουκισμός και η δίωξη συναδέλφου τους για δεύτερη φορά, γι’ αυτό το σωματείο εργαζομένων θα προχωρήσει σε συνέλευση την Πέμπτη 13/5.


Άγιος Σάββας: Απίστευτη καταγγελία για «παρακρατικού» τύπου εκβιασμούς σε βάρος υγειονομικών

Με μένος διώκουν υγειονομικό που μπήκε καραντίνα και δεν άσκησε καθήκοντα και στο Νοσοκομείο «ΕΛΠΙΣ»



Απίστευτη καταγγελία για εκφοβισμό και «τραμπουκισμό» υγειονομικού υπαλλήλου από τη διοίκηση του Άγιου Σάββα κάνει η Ενωτική Αγωνιστική Πρωτοβουλία Εργαζομένων νοσοκομείου «ο Άγιος Σάββας».

Πέμπτη 13 Μαΐου 2021

Τράπεζα Αττικής: Άλλη μια λεηλασία των ασφαλιστικών ταμείων

Τράπεζα Αττικής: Άλλη μια λεηλασία των ασφαλιστικών ταμείων
Εργατική Αλληλεγγύη 12/05/2021, No 1471

6/5, Εργατική Πρωτομαγιά στην Αθήνα. Φωτό: Στέλιος Μιχαηλίδης

Σε αναστολή διαπραγμάτευσης μετά από σχετικό αίτημα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς τέθηκε η μετοχή της Attica Bank την Πέμπτη 29 Απρίλη και αφού είχε προηγηθεί κατάδυση της αξίας της κατά 14,69% μετά το άνοιγμα της συνεδρίασης στο Χρηματιστήριο.

Αφορμή στάθηκε η ανακοίνωση ζημιών άνω των 300 εκατ. για το 2020. Από τα 306,4 εκατ.ευρώ τα 286 εκατ. ευρώ αφορούν προβλέψεις για ζημιές από δάνεια. Επιπλέον κεφάλαια δηλαδή που απαιτείται να δεσμευτούν ως ασφάλεια για επισφαλή δάνεια.

Το ποσό αυτό μετά από συνεννόηση με την Τράπεζα της Ελλάδας αναμένεται να καλυφθεί μέσω συμψηφισμού με τις αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου υπέρ του Δημοσίου -εκτιμάται ότι περί το 25% θα περάσει στο ΤΧΣ– δηλαδή προσωρινή κρατικοποίηση και εκ νέου ιδιωτικοποίηση. Μέσω ειδικού νόμου που θεσμοθετήθηκε από την κυβέρνηση Σαμαρά το 2014 και επικαιροποιήθηκε το 2017 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ οι τράπεζες απαλλάχτηκαν από κάθε φόρο για τα κέρδη τους της επόμενης εικοσαετίας! Το τέχνασμα αυτό που ονομάστηκε αναβαλλόμενος φόρος είναι η σημαντικότερη πηγή των κεφαλαίων των τραπεζών που προχώρησαν στην λογιστικοποίηση των χρημάτων που θα πλήρωναν για φόρους σαν διαθέσιμα κεφάλαια στα βιβλία τους. Σήμερα τα κεφάλαια που προέρχονται από αναβαλλόμενο φόρο αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος των τραπεζικών κεφαλαίων.

Οι δύο μεγαλύτεροι μέτοχοι της Attica είναι ο ΕΦΚΑ και το ΤΜΕΔΕ που ελέγχουν το 32,34 % και το 46,32% των μετοχών αντίστοιχα. Τα αποθεματικά του ταμείου των μηχανικών χρησιμοποιήθηκαν για να στηθεί η Attica Bank. Μεγάλο μέρος από τα κεφάλαια αυτά κατευθύνθηκε σε δάνεια σε μεγαλοεργολάβους τύπου Καλογρίτσα. Ένα μεγάλο μέρος από αυτά τα επιχειρηματικά δάνεια “κοκκίνησαν” είτε λόγω του βαθέματος της κρίσης, είτε λόγω της ευκαιρία που άρπαξαν οι δανειολήπτες για να μην τα εξοφλήσουν. Αν ένας εργάτης αδυνατεί να εξοφλήσει έγκαιρα το στεγαστικό του δάνειο μπορεί να μείνει άστεγος μέσα στην πανδημία. Για τα αφεντικά όμως μπορεί να βρεθεί λύση και να φορτώσουν στην πλάτη των δημόσιων ταμείων, σε όλους εμάς δηλαδή, τα χρωστούμενά τους. Το δεύτερο σκέλος της “εξυγίανσης” περιλαμβάνει νέο γύρο επίθεσης στους εργαζόμενους της Attica με πρόγραμμα εθελουσίας αποχώρησης. Την διετία 2016-2017 αποχώρησαν μέσω εθελουσίας 110 υπάλληλοι σε σύνολο 800 ενώ η διοίκηση της τράπεζας το Φεβρουάριο του 2017 προχώρησε σε μισθολογικές περικοπές της τάξης του 20-25% κατά μέσο όρο.

Η πανδημία άφησε βαθιές πληγές στην ελληνική οικονομία. Αντί για γρήγορη ανάκαμψη πολλαπλασιάζονται οι μελέτες που προβλέπουν κατακόρυφη αύξηση των χρεοκοπιών επιχειρήσεων με την εκτόνωση της πανδημίας.

Κρατικοποίηση τώρα

Το πρόγραμμα “Ηρακλής ΙΙ” σκοπεύει να καθαρίσει τις τράπεζες από τα «κόκκινα» δάνεια των επιχειρήσεων και να διενεργήσει τιτλοποιήσεις πάντα με κρατικές εγγυήσεις. Από τα 32 δις ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης που ελπίζει να πάρει ο Μητσοτάκης από την ΕΕ ένα μεγάλο ποσό προορίζεται ξανά για τις τράπεζες.

Εν ολίγοις το Δημόσιο θα αναλάβει να επανακεφαλαιοποήσει την Attica Bank και μετά θα την παραδώσει σε νέους “επενδυτές” κοψοχρονιά όπως έγινε δηλαδή και πολύ πρόσφατα με την περίπτωση της Τράπεζας Πειραιώς.

Η Attica πρέπει να κρατικοποιηθεί. Είναι το αυτονόητο που μπορεί να βάλει τέλος σε αυτόν τον παραλογισμό. Την λύση αυτή έχουν την δύναμη να την επιβάλλουν οι εργαζόμενοι στην Attica μαζί με τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ και τους εργαζόμενους και τους μηχανικούς του ΤΣΜΕΔΕ. Με απεργιακό ξεσηκωμό να παλέψουν για τις δουλειές τους, να απαιτήσουν να σταματήσει το τζογάρισμα με τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων για να σωθεί η δημόσια περιουσία και να πληρώσουν για τις ζημιές αυτοί που τις προκάλεσαν.

Κώστας Πολύδωρος

Μηχανικοί χωρίς σύνταξη


Όταν το 1997 το ασφαλιστικό ταμείο των μηχανικών, το ΤΣΜΕΔΕ, «επένδυσε» 810 εκατομμύρια ευρώ στην Attica Bank αποκτώντας το 34% των μετοχών η ηγεσία του ΤΕΕ έκανε πάρτι: «Επιτέλους, οι μηχανικοί έχουν τη δική τους τράπεζα που θα εξασφαλίσει και τις συντάξεις τους». Όμως, η φοβερή «επένδυση» από τα χρήματα των ασφαλιστικών εισφορών δεκάδων χιλιάδων μηχανικών …εξαϋλώθηκε. Μετά την τρίτη ανακεφαλαιοποίηση της τράπεζας, το 2018, η αξία των μετοχών του ΤΣΜΕΔΕ ήταν μόλις …34 εκατομμύρια.

Το ΤΣΜΕΔΕ καταργήθηκε, η περιουσία του μοιράστηκε ανάμεσα στον ΕΦΚΑ (ασφάλιση) και το ΤΜΕΔΕ που δεν έχει να κάνει σε τίποτα με τις συντάξεις, αλλά με την εγγυοδοσία των εργοληπτών. Σήμερα ο ΕΦΚΑ κατέχει ποσοστό 32,34% και το ΤΜΕΔΕ 46,32% των μετοχών της Attica Bank. Δεν είναι ακόμα γνωστό αν θα συμμετάσχουν στη νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, όπως είχε γίνει στις προηγούμενες ανακεφαλαιοποιήσεις. Το πιθανότερο είναι ότι το έγκλημα θα επαναληφθεί και αυτή τη φορά μάλιστα με χρήματα του ΕΦΚΑ κι όχι του ΤΜΕΔΕ.

Στο μεταξύ, την τελευταία πενταετία δεν έχει εκδοθεί ούτε μία(!) οριστική σύνταξη για μηχανικούς, μισθωτούς και ελεύθερους επαγγελματίες.

Κώστας Πίττας, μηχανικός, γραμματέας Ομοσπονδίας τ. ΥΠΑΝ

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: “Νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας”

 Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ

τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr

Αθήνα, 13-5-2021

Αρ. Πρωτ. : 8482

Προς: Α' Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ

(για ενημέρωση των μελών)



Θέμα: “Νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας”




Στο περίφημο 1984 του George Orwell o Μεγάλος Αδελφός με την Αστυνομία της Σκέψης και τις τηλεοράσεις παρακολουθεί τα πάντα, ενώ σκοπός του είναι να απλοποιήσει την γλώσσα για να περιοριστεί η Σκέψη. Με τη Νέα Ομιλία οι λέξεις και τα νοήματα διαστρέφονται στο αντίθετο τους, ώστε να ακυρωθεί εν τη γεννέση της κάθε απόπειρα αμφισβήτησης. Το Υπουργείο Ειρήνης ασχολείται με τον πόλεμο, το Υπουργείο Αλήθειας με τα ψέματα, το Υπουργείο Αγάπης με τα βασανιστήρια και το Υπουργείο της Αφθονίας με την πείνα. Όποια σύμπτωση με μια χώρα που το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης ονομάζεται “Προστασίας του Πολίτη” και το Νομοσχέδιο Εξανδραποδισμού των εργαζομένων ονομάζεται “Νομοσχέδιο για την Προστασία της Εργασίας”, είναι προφανώς τυχαία. Στα πλαίσια αυτά καλούμε κι εμείς τους συναδέλφους μας να πανυγηρίσουμε μαζί με άλλους εργαζόμενους την πρόσθετη προστασία που μας ετοιμάζει το Υπουργείο Εργασίας σήμερα στις 7μμ στα Προπύλαια.

«Δεν βλέπεις ότι ο όλος σκοπός της Νέας Ομιλίας είναι να στενέψει τα όρια της σκέψης; Στο τέλος θα κάνουμε κυριολεκτικά αδύνατο το έγκλημα της σκέψης, γιατί δεν θα υπάρχουν λέξεις για να το εκφράσει κανείς. Κάθε γενική έννοια που μπορεί ποτέ να χρειαστεί θα καλύπτεται από μια μόνο λέξη, το νόημα της οποίας θα είναι αυστηρά καθορισμένο και όλες οι παραπλήσιές της έννοιες θα έχουν εκλείψει και ξεχαστεί.»

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Βίντεο από το διαδικτυακό σεμινάριο για την «Ανάθεση – Εκτέλεση – Επίβλεψη Δημοσίων Έργων»

 

Τετάρτη 12 Μαΐου 2021

Η ελάχιστη δικαίωση για το Γ. Καυκά ήρθε 10 χρόνια μετά και χωρίς να τιμωρηθεί κανένας αστυνομικός

Η ελάχιστη δικαίωση για το Γ. Καυκά ήρθε 10 χρόνια μετά και χωρίς να τιμωρηθεί κανένας αστυνομικός


Την 11η Μαΐου του 2011 χιλιάδες άνθρωποι βρέθηκαν στους δρόμους της Αθήνας διαδηλώνοντας σε ειρηνική πανεργατική απεργία. Με την ολοκλήρωση της διαδήλωσης συντεταγμένα οι διαδηλωτές κατευθύνθηκαν προς τα Προπύλαια για να αποχωρήσουν. Τα ΜΑΤ τους περικύκλωσαν, φράζοντας κάθε έξοδο διαφυγής και τους επιτέθηκαν αναίτια και με ακραία βία. Από τις επιθέσεις οι τραυματίες ήταν δεκάδες. Ένας εκ των βαριά τραυματισμένων ήταν και ο Γιάννης Καυκάς, ο οποίος μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο και έμεινε στη ΜΕΘ σε κωματώδη κατάσταση για 10 ημέρες. Όταν ξύπνησε, θυμόταν τα πάντα και είχε μια ανάγκη να τα πει. Ωστόσο λόγω της τραχειοτομής, δεν μπορούσε να μιλήσει και έτσι τα κατέγραψε. «Το πρώτο πράγμα που έχω γράψει είναι ότι με χτύπησαν με πυροσβεστήρα», είχε πει σε επικοινωνία του με το TPP λίγες ώρες πριν εκδικαστεί η αγωγή του κατά του ελληνικού δημοσίου. Σήμερα, δέκα χρόνια μετά, έρχεται η ελάχιστη δικαίωση για εκείνον με μια απόφαση – σταθμό στη διερεύνηση της αστυνομικής αυθαιρεσίας. Παρόλα αυτά, ποινικές ή πειθαρχικές ευθύνες για τον σοβαρότατο τραυματισμό του Γ. Καυκά δεν αποδόθηκαν ποτέ

Με την απόφασή του το Διοικητικό Πρωτοδικείο έκρινε ότι στην υπόθεση Γ. Καυκά «αποδείχθηκε η αδιάκριτη χρήση βίας από τους αστυνομικούς σε διαδηλωτές, τους οποίους χτυπούσαν με τα κλομπ κανονικά ή ανάποδα και με τα πόδια, ενώ παράλληλα ψέκαζαν με τις φυσούνες επάνω στα πρόσωπά τους» . Στην απόφαση δε συμπληρώνεται ότι «η εν λόγω συμπεριφορά του αστυνομικού οργάνου όχι μόνο παραβιάζει το καθήκον του για τη διασφάλιση της δημόσιας τάξης, της ασφάλειας και της σωματικής ακεραιότητας του πολίτη, , αλλά πληροί και την ειδική υπόσταση του εγκλήματος της βαριάς σκοπούμενης σωματικής βλάβης . Κατόπιν αυτών, θεμελιώνεται η αστική ευθύνη του εναγόμενου Ελληνικού Δημοσίου».

Το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, με την υπ’ αρ. 3947/2021 απόφασή του, επιδίκασε 50.000 ευρώ στο Γιάννη Καυκά ως αποζημίωση για την ηθική βλάβη που υπέστη από τον παραλίγο θανάσιμο τραυματισμό του.Όπως επεσήμαναν οι δικηγόροι Αθηνών Μαρίνα Δαλιάνη και Χάρης Λαδής που χειρίσθηκαν την εν λόγω υπόθεση «πρόκειται για μία απόφαση-σταθμό στη διερεύνηση της αστυνομικής αυθαιρεσίας, η οποία με την εμπεριστατωμένη αιτιολογία της έρχεται να ενισχύσει και τιμήσει το ρόλο της διοικητικής δικαιοσύνης στη διερεύνηση συναφών περιστατικών».

Τρίτη 11 Μαΐου 2021

Φυλή και Σχιστό: 60 χρόνια οι μοναδικοί σκουπιδότοποι της Αττικής




Πριν από λίγες μέρες, είδε το φως της δημοσιότητας έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών Υ.ΠΕ.Ν προς την Περιφέρεια Αττικής και προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής με θέμα : «Ενημέρωση σχετικά με ευρήματα περιβαλλοντικού ελέγχου ως προς τα υπόγεια ύδατα».

Όπως προκύπτει αντικείμενο του εγγράφου είναι η με Α/Α 80/9-3-2021 έκθεση μερικού ελέγχου τήρησης των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων και της κείμενης περιβαλλοντικής νομοθεσίας από τον ΕΔΣΝΑ για τη λειτουργία των ενεργών κυττάρων του Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) από το περιεχόμενο της οποίας προκύπτουν εξαιρετικά ανησυχητικά συμπεράσματα.

Από διαρροές έγινε γνωστό ότι στο έγγραφο γίνεται αναφορά στις μετρήσεις για τα υπόγεια νερά, που έγιναν τους 17 μήνες από «Φεβρουάριο 2019» έως και «Ιούνιο 2020» και αποτυπώνονται πολύ μεγάλες υπερβάσεις των ορίων.

Σύμφωνα με τις διαρροές στις 17 δειγματοληψίες που έγιναν δεν βρέθηκε ούτε μία γεώτρηση χωρίς πρόβλημα και οι τιμές ξεπερνούν κατά πολύ τα όρια της Υπουργικής Απόφασης 1811/2011 «Ορισμός ανώτερων αποδεκτών τιμών για τη συγκέντρωση συγκεκριμένων ρύπων, ομάδων ρύπων ή δεικτών ρύπανσης σε υπόγεια ύδατα».

Στις 5/5/2021 το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ με επιστολή του προς την Προς την Γενική Διεύθυνση Σώματος επιθεωρητών και ελεγκτών ΥΠΕΝ ζήτησε να του κοινοποιηθεί αντίγραφο της Α/Α 80/9-3-2021 έκθεσης μερικού ελέγχου, συμπεριλαμβανομένων όλων των σχετικών πινάκων.

Στις 10/5/2021 σε τηλεφωνική μας επικοινωνία με την προϊσταμένη του Σώματος Επιθεώρησης Νοτίου Ελλάδος ζητήσαμε να μάθουμε γιατί αργεί η απάντηση της υπηρεσίας στο αίτημα μας και η απάντηση που μας δόθηκε ήταν πως δεν μπορεί να ικανοποιηθεί το αίτημα μας και να μας χορηγηθούν τα σχετικά έγγραφα γιατί αυτά τα έγγραφα απευθύνονται προς τον ΕΔΣΝΑ ο οποίος μπορεί να τα αντικρούσει ή να τα αμφισβητήσει .

Με άλλα λόγια τα εφιαλτικά ευρήματα για την μόλυνση των υπογείων υδάτων από την χωματερή εμείς οι κάτοικοι της περιοχής δεν δικαιούμαστε να τα γνωρίζουμε!

Τα ευρήματα τα γνωρίζει ο ΕΔΣΝΑ , οι εργολάβοι που διαχειρίζονται τον ΧΥΤΑ , η Περιφέρεια Αττικής, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση , οι επιθεωρητές περιβάλλοντος κλπ , αλλά οι κάτοικοι έχουν μαύρα μεσάνυχτα .

Οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής που έχουν σοβαρούς λόγους να γνωρίζουν το πλήρες περιεχόμενο της έκθεσης των επιθεωρητών περιβάλλοντος δεν γνωρίζουν απολύτως τίποτα .

Το δικαίωμα των πολιτών να έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες για θέματα περιβάλλοντος με βάση τόσο την εσωτερική νομοθεσία όσο και την Συνθήκη του Άαρχους καταστρατηγείται .

Αγνοούνται οι πολίτες που αξιώνουν την παρέμβαση κάθε αρμόδιας κρατικής αρχής για την προστασία της υγείας τους και παρεμβαίνουν για την υπεράσπιση του υπέρτατου κοινωνικού τους δικαιώματος που είναι το δικαίωμα στη ζωή .

Ένα δικαίωμα που προστατεύεται από το Σύνταγμα (άρθρα 5 και 21 του Συντάγματος).

Φυσικά το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ δεν θα κάτσει με σταυρωμένα τα χέρια . Θα διεκδικήσει και στο τέλος θα τα καταφέρει να πάρει τα έγγραφα και τους πίνακες στα χέρια του και να ενημερώσει τους κατοίκους της δυτικής Αττικής .

Όμως και οι ίδιοι οι πολίτες και οι δημοτικές αρχές και οι διάφοροι φορείς και οι συλλογικότητες πρέπει να παρέμβουν και να ζητήσουν από τον κ. Πατούλη και τους επιθεωρητές περιβάλλοντος να δώσουν τα στοιχεία στη δημοσιότητα .


Η άλωση των Ανεξάρτητων Αρχών

Η άλωση των Ανεξάρτητων Αρχών

Η προαπαιτούμενη ενδοδιοικητική ανεξαρτησία των Αρχών, που από τη σύστασή τους δεν υπάγονται σε έλεγχο από τον κάθε αρμόδιο υπουργό, ούτε σε έλεγχο νομιμότητας των πράξεών τους, είναι στις μέρες μας ακόμα ένα ανέκδοτο στη δράση του επιτελικού κράτους.


Είναι δεδομένο πλέον ότι οι Ανεξάρτητες Αρχές στη χώρα μας, είτε είναι είτε δεν είναι συνταγματικά κατοχυρωμένες, βρίσκονται κατά παράβαση όλων των ευρωπαϊκών οδηγιών, της ΕΣΔΑ αλλά και του Συντάγματος αντιμέτωπες με μια ολομέτωπη προσπάθεια της σημερινής κυβέρνησης να τις ελέγξει και να τις χειραγωγήσει διορίζοντας σε αυτές πρόσωπα της απολύτου εμπιστοσύνης της, παρεμβαίνοντας ωμά στο έργο τους και αγνοώντας τις κρίσεις τους όταν δεν αρέσουν.

Πηγή: efsyn.gr, Άντα Ψαρρά

Κορυφαίο παράδειγμα, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, που συστήθηκε εξ ολοκλήρου από την κυβέρνηση της Ν.Δ. με τη δικαιολογία της διαφάνειας, της οργάνωσης των ελεγκτικών οργάνων και της πάταξης της διαφθοράς και που στην πορεία αποδείχθηκε πως στόχος ήταν η κατάργηση του αναγνωρισμένου θεσμού του ΓΕΔΔ, η κατάργηση της αυτοτέλειας των ελεγκτικών οργάνων και η υποβάθμιση του έργου των επιθεωρητών. Και αν η αποτελεσματική λειτουργία των ανεξάρτητων αρχών προϋποθέτει συναίνεση σε πολιτικό επίπεδο και σύγκλιση αντιθέσεων σε κοινωνικό, τόσο το χειρότερο γι’ αυτές!


Η προαπαιτούμενη ενδοδιοικητική ανεξαρτησία των Αρχών, που από τη σύστασή τους δεν υπάγονται σε έλεγχο από τον κάθε αρμόδιο υπουργό, ούτε σε έλεγχο νομιμότητας των πράξεών τους, είναι στις μέρες μας ένα ακόμα ανέκδοτο στη δράση του επιτελικού κράτους.

Η υδροκέφαλη Εθνική Αρχή Διαφάνειας

«Οι έλεγχοι θα γίνονται με τεχνικά μέσα υψηλής τεχνολογίας και η Αρχή θα καταθέτει εκθέσεις σε Βουλή και κυβέρνηση για να υπάρχει αξιολόγηση. Στη διαμόρφωση της ατζέντας δεν θα έχει συμμετοχή πολιτικό πρόσωπο. Την κυβέρνηση πρωτίστως την ενδιαφέρει να γίνει δουλειά, και όχι το επικοινωνιακό κομμάτι, όπως συνέβαινε επί ΣΥΡΙΖΑ», δήλωνε ο κ. Γεραπετρίτης για τη νέα αυτή Αρχή διακυβέρνησης συμπληρώνοντας ότι θα υπάρξουν ασυμβίβαστα και κωλύματα ώστε να παραμένει ανεξάρτητη η Αρχή. Διαβεβαίωνε ότι μόνο μέσω ΑΣΕΠ θα επιλέγονται εκείνοι που θα αναλαμβάνουν επιτελικές θέσεις στη δημόσια διοίκηση. Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις βέβαια δεν άφησαν αλώβητο ούτε το ΑΣΕΠ.

Δευτέρα 10 Μαΐου 2021

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Παρατηρήσεις επί του Σχεδίου Νόμου “Θεσμικό πλαίσιο τηλεργασίας στο Δημόσιο Τομέα “

 


ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ

Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 

e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr Αθήνα, 10-5-2021 

Αρ. Πρωτ. : 8480 

Προς : 1. Υπουργό Εσωτερικών κ. Βορίδη 

 2. Γεν. Γραμματέα Ανθρώπινου Δυναμικού κα Χαραλαμπογιάννη 

 Κοιν.: 1. Πρόεδρο και ΔΕ ΤΕΕ 

2. ΑΔΕΔΥ 

3. Α΄ βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ 

Θέμα: Παρατηρήσεις επί του Σχεδίου Νόμου “Θεσμικό πλαίσιο τηλεργασίας στο Δημόσιο Τομέα “ 

Ο θεσμός της τηλεργασίας προωθείται από την ΕΕ από τις αρχές της δεκαετίας του ΄90 (Λευκή Βίβλος, Πράσινη Βίβλος, Συνθήκη της Λισαβόνας). Οι διατομεακές (διακλαδικές) οργανώσεις των κοινωνικών εταίρων υπέγραψαν και τη «Συμφωνία Πλαίσιο για την Τηλεργασία» στις 16/7/2002. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εναπόθεσε στη διαδικασία της προσέγγισης των κοινωνικών εταίρων τη ρύθμιση των συνεπειών που προκύπτουν από την εφαρμογή της τηλεργασίας και τον προσανατολισμό των επιλογών που απαιτούνται για την αντιμετώπισή τους . Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα ειδικές νομοθετικές προβλέψεις για την τηλεργασία, εκτός από την ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής «Συμφωνίας - Πλαίσιο για την Τηλεργασία» του 2002 από την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας 2006- 2007, ρύθμιση που όμως δεν παρουσιάζει επάρκεια ως προς την προστασία των εργαζόμενων. Η ενσωμάτωση της Συμφωνίας περιλαμβάνει μια αυτούσια μεταφορά του κειμένου και όχι την ειδικότερη ρύθμιση λεπτομερειών της τηλεργασίας όπως έγινε σε άλλες χώρες. 

Ο κλάδος των Διπλωματούχων Μηχανικών, λόγω αντικειμενικής φύσης της εργασίας μας μόνο εν μέρει μπορεί να ενταχθεί σε διαδικασίες τηλεργασίας. Κι αυτό γιατί στις περισσότερες περιπτώσεις απαιτείται η επί τόπου παρουσία του Μηχανικού στην αυτοψία, στο 2 έργο, στη μελέτη, στην επιθεώρηση, στον έλεγχο του έργου του και η επί τόπου συνεργασία με τους κάθε φορά εμπλεκόμενους συνεργάτες. Σε κάποιες περιπτώσεις, όπως στην Πληροφορική θα μπορούσε να ενταχθεί αρμονικότερα. Αντίστοιχα θέματα υπάρχουν και με άλλους κλάδους οπότε η διασαφήνιση ανά Οργανική Μονάδα των θέσεων εργασίας που δύναται να εργαστούν με τηλεργασία είναι απαραίτητη. Η γενική αναφορά του ν/σ “εφόσον η φύση των καθηκόντων τους καθιστά εφικτή την εκτέλεσή τους μέσω τηλεργασίας“ είναι ανεπαρκέστατη και θα οδηγήσει σε διακριτές ανά Υπηρεσία τακτικές αντιμετώπισης. Η εκχώρηση με το άρθρο 13 της δυνατότητας επιλογής ετησίως των “θέσεων εργασίας που είναι επιλέξιμες για τηλεργασία “ αποκλειστικά στους Προϊσταμένους Διευθύνσεων και Τμημάτων έχει το ίδιο ακριβώς πρόβλημα. 

Στο Αρ.8 η παρ.2 είναι ασαφής, ως προς το ποιο τελικά είναι το διαθέσιμο διάστημα τηλεργασίας, 40 ημέρες το τρίμηνο (δηλαδή έως 160 το έτος) ή 40 ημέρες το έτος (εντός ενός τριμήνου); Το μεν πρώτο είναι υπερβολικό, το δε δεύτερο πολύ περιοριστικό. 

Μάρτυρες ενός εγκλήματος ενάντια στην ανθρωπότητα




Η Αρουντάτι Ρόι δημοσίευσε την Τετάρτη 28/4 ένα άρθρο για την καταστροφική εξέλιξη της πανδημίας στην Ινδία. Πρόκειται για ένα δριμύ κατηγορώ της βραβευμένης συγγραφέως και κοινωνικής αγωνίστριας και ταυτόχρονα μια δραματική κραυγή για την εξέλιξη της πανδημίας στη χώρα της.

Κατά τη διάρκεια μιας ιδιαίτερα πολωτικής προεκλογικής εκστρατείας στην πολιτεία Uttar Pradesh το 2017, ο πρωθυπουργός της Ινδίας, Ναρέντρα Μόντι, μπήκε στη μάχη έτοιμος να ξεσηκώσει τα πάθη και τα μίση ακόμη περισσότερο. Μιλώντας δημόσια, κατηγόρησε την πολιτειακή κυβέρνηση – στην οποία ηγούνταν ένα κόμμα της αντιπολίτευσης – ότι δίνει προνόμια στη μουσουλμανική κοινότητα ξοδεύοντας περισσότερα για τα μουσουλμανικά νεκροταφεία (καμπριστάν) από ό, τι για ινδουιστικούς ναούς αποτέφρωσης (σαμσάν). Με τον συνηθισμένο χλευαστικό του ύφος, όπου κάθε χλεύη και καγχασμός ακούγεται σαν στριγκλιά στη μέση της πρότασης προτού καταλήξει σε μια απειλητική ηχώ, προκάλεσε το πλήθος. «Εάν ένα καμπριστάν είναι χτισμένο σε ένα χωριό, θα πρέπει επίσης να κατασκευαστεί ένα σαμσάν», είπε.

«Σαμσάν! Σαμσάν!» το γοητευμένο πλήθος ζητούσε εκστασιασμένο από κάτω.

Ίσως ο πρωθυπουργός είναι ευχαριστημένος τώρα που η στοιχειωμένη εικόνα από τις φλόγες που καίνε τα πτώματα στις μαζικές κηδείες στα νεκροταφεία της Ινδίας είναι διεθνώς πρωτοσέλιδα. Και ότι όλα τα καμπριστάν και τα σαμσάν στη χώρα του λειτουργούν σωστά, σε αναλογία με τις ανάγκες του πληθυσμού για τον οποίο προορίζονταν, αλλά και πολύ πέρα ​​από τις δυνατότητές τους.

«Μπορεί η Ινδία, με πληθυσμό 1,3 δισεκατομμυρίων, να απομονωθεί;» αναρωτιέται ρητορικά η Washington Post σε ένα πρόσφατο άρθρο της σχετικά με την εξέλιξη της επιδημικής καταστροφής της Ινδίας και την αδυναμία περιορισμού των νέων, ταχέως μεταδιδόμενων παραλλαγών Covid εντός των εθνικών συνόρων;

«Όχι εύκολα», απάντησε. Δεν θα ήταν πιθανό αυτή η ερώτηση να είχε τεθεί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όταν ο κορωνοϊός μαινόταν στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη πριν από λίγους μήνες. Αλλά στην Ινδία δεν έχουμε δικαίωμα να προσβληθούμε, ειδικά αν λάβουμε υπόψη τα λόγια του πρωθυπουργού μας στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους.

Ο Μόντι μίλησε σε μια εποχή που οι άνθρωποι στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ υπέφεραν από την κορύφωση του δεύτερου κύματος της πανδημίας. Δεν είχε ούτε μια λέξη συμπάθειας για να προσφέρει, παρά μια προκλητική υπερηφάνεια για την υποδομή της Ινδίας και την ετοιμότητα απέναντι στον Covid. Κατέβασα και έσωσα την ομιλία του γιατί φοβάμαι ότι όταν η ιστορία ξαναγράφεται από το καθεστώς Modi – και μάλλον αυτό θα συμβεί σύντομα – η ομιλία μπορεί να εξαφανιστεί ή να είναι πλέον δύσκολο να βρεθεί. Ακολουθούν μερικά ανεκτίμητα αποσπάσματα:

«Φίλοι μου, έφερα το μήνυμα της εμπιστοσύνης, της θετικότητας και της ελπίδας από 1,3 δισεκατομμύρια Ινδούς εν μέσω αυτών των καταστάσεων φόβου …Προβλεπόταν ότι η Ινδία θα ήταν η πιο πληγείσα χώρα από την πανδημία του κορωνοϊού σε όλο τον κόσμο. Λεγόταν ότι θα υπάρξει ένα τσουνάμι από μολύνσεις Covid στην Ινδία, κάποιος είπε ότι 700-800 εκατομμύρια Ινδοί θα μολυνθούν, ενώ άλλοι δήλωσαν ότι 2 εκατομμύρια Ινδοί θα πεθάνουν».

…«Φίλοι μου, δεν θα ήταν σκόπιμο να κρίνουμε την επιτυχία της Ινδίας με την επιτυχία μιας άλλης χώρας. Σε μια χώρα που φιλοξενεί το 18% του παγκόσμιου πληθυσμού, αυτή η χώρα έχει σώσει την ανθρωπότητα από μια μεγάλη καταστροφή, περιορίζοντας αποτελεσματικά την πανδημία».

Ο Μόντι ο μάγος υποκλίνεται καθώς έσωσε την ανθρωπότητα, περιορίζοντας αποτελεσματικά τον κορωνοϊό. Τώρα που αποδεικνύεται ότι δεν τον περιόρισε μπορούμε να παραπονεθούμε ότι μας φέρονται λες και είμαστε μολυσμένοι με ραδιενέργεια; Ότι μας κλείνουν τα σύνορα και ακυρώνουν τις πτήσεις; Ότι μας σφράγισαν μέσα, με τον ιό μας και τον πρωθυπουργό μας, μαζί με όλη την αρρώστια, την αντι-επιστήμη, το μίσος και την ηλιθιότητα που αντιπροσωπεύει αυτός, το κόμμα του και το είδος της πολιτικής του;

Κυριακή 9 Μαΐου 2021

Η κοινωνική διάσταση των απλήρωτων υπερωριών

Γιάννης Κουζής: Η κοινωνική διάσταση των απλήρωτων υπερωριών

-8 Μαΐου 2021

Η κοινωνική διάσταση των απλήρωτων υπερωριών

Γιάννης Κουζής*

Η συνεχής αυξομείωση των ωραρίων αποδιαρθρώνει την κοινωνική και οικογενειακή ζωή των εργαζομένων εντείνοντας τους κινδύνους διάρρηξης της κοινωνικής συνοχής, ενώ τα συνεχή 10ωρα σε μια χώρα με υψηλό δείκτη εργατικών ατυχημάτων και με υψηλές τις θερινές θερμοκρασίες, ενισχύουν την πρόκληση επαγγελματικών κινδύνων.

Το κυοφορούμενο νομοσχέδιο για τα εργασιακά αποτελεί ένα ακόμα δείγμα της επιταχυνόμενης «μεταρρύθμισης» των τελευταίων χρόνων, με όρους αποδιάρθρωσης της εργασίας. Σε αυτό το πλαίσιο ενισχύεται η περιορισμένη πρακτική της ελαστικής διευθέτησης του συνολικού εργάσιμου χρόνου με τη μορφή απλήρωτων υπερωριών.

Ετσι, ο χρόνος εργασίας δεν υπολογίζεται σε ημερήσια ή εβδομαδιαία βάση, αλλά σε ευρύτερα χρονικά διαστήματα (6μηνα, 12μηνα), αυξομειούμενος ανά περιόδους με φορτωμένα ωράρια (10ωρα) και αντίστοιχες μειώσεις (6ωρα), διατηρώντας τον ίδιο συνολικά αριθμό ωρών και την ίδια αμοιβή, σαν να παρέχεται ημερήσια 8ωρη εργασία για όλο αυτό το διάστημα.

Βασικό στόχος του μέτρου αποτελεί η απόλυτη ελαστικοποίηση των ωραρίων για τις ανάγκες της επιχείρησης και η μη πληρωμή των υπερωριών με τις προσαυξήσεις τους, επιτυγχάνοντας την αύξηση της κερδοφορίας της. Είναι ενδεικτικό ότι η ετήσια εφαρμογή του σε βιομηχανική μονάδα μπορεί να επιφέρει αύξηση κερδών μέχρι και 15%!

Για τρεις δεκαετίες το μέτρο αυτό βρίσκεται στο επίκεντρο των διεκδικήσεων των εργοδοτικών οργανώσεων προς την εκάστοτε κυβέρνηση που οδηγεί σε σωρεία σχετικών νομοθετικών παρεμβάσεων (Ν. 1892/90, Ν. 2639/98, Ν. 2874/2000, Ν. 3385/05, Ν. 3846/10, Ν. 3986/11). Οι αλλεπάλληλες αυτές αλλαγές στις διατάξεις για τις απλήρωτες υπερωρίες επιχειρούν να ενισχύσουν τη δυνατότητα εφαρμογής τους καθότι προϋποθέτουν συλλογική συμφωνία μεταξύ εργοδοσίας και εκπροσώπων των εργαζομένων.

Ο όρος, ωστόσο, της συλλογικής ρύθμισης αποτελεί σοβαρό εμπόδιο για την εκτεταμένη εφαρμογή του μέτρου εφόσον τα συνδικάτα είναι επιφυλακτικά απέναντί του, έως και αρνητικά, για μια σειρά από λόγους. Αυτοί συνοψίζονται στο γεγονός ότι το αντιστάθμισμα των μειωμένων ωραρίων και των ρεπό, στις περιόδους ύφεσης της δραστηριότητας των επιχειρήσεων, δεν αποτελεί ελκυστικό αντάλλαγμα για την αποδοχή του. Έτσι, λοιπόν, η άρση της συλλογικής ρύθμισης ως προϋπόθεσης εφαρμογής του μέτρου και η αντικατάστασή της είτε από την ατομική συμφωνία εργαζομένου και εργοδότη είτε από τη μονομερή επιβολή του στο πλαίσιο του διευθυντικού δικαιώματος, αποτελεί σταθερό αίτημα των εργοδοτικών οργανώσεων.

Η περιορισμένη εικόνα σχετικών συμφωνιών μέχρι την εποχή των μνημονίων ανατρέπεται με τον νόμο 3986/11 (άρ. 42) και τη δυνατότητα υπογραφής τέτοιων συμφωνιών από ενώσεις προσώπων, καρικατούρες συλλογικότητας δημιουργούμενες υπό τις πιέσεις της εργοδοσίας σε συνθήκες υψηλής ανεργίας και ανασφάλειας. Η συγκεκριμένη ρύθμιση, που διατηρείται ακόμα σε ισχύ, προβλέπει, χάριν της επιλεκτικής δημοκρατίας στους εργασιακούς χώρους, ότι για την εφαρμογή συμφωνίας ελαστικών ωραρίων αρκεί η εκπροσώπηση των ενώσεων προσώπων από το 25% των εργαζομένων για επιχειρήσεις άνω των 20 ατόμων και από το 15% του προσωπικού για τις επιχειρήσεις μικρότερου μεγέθους (δηλαδή από 3 εργαζομένους!).

Το νέο νομοσχέδιο, βασισμένο στα ισχύοντα, προχωρεί ένα ακόμα βήμα αίροντας τον όποιο συλλογικό χαρακτήρα εφαρμογής του μέτρου και εισάγοντας την ατομική συμφωνία εργαζομένου και εργοδότη προς δόξα της ελεύθερης βούλησης των μερών υπό συνθήκες αυξημένης εργασιακής επισφάλειας.

Η συζήτηση για την κοινωνική διάσταση του μέτρου δεν περιορίζεται στη μείωση του εργατικού εισοδήματος από τη μη πληρωμή του υπερωριών, όταν το αντάλλαγμα σε ελεύθερο χρόνο έχει μικρά περιθώρια ουσιαστικής αξιοποίησης, με τους μέσους μισθούς να έχουν υποχωρήσει στα 800 ευρώ.

Η επιβάρυνση των εργασιακών συνθηκών από τα συνεχή 10ωρα σε μια χώρα με υψηλό δείκτη εργατικών ατυχημάτων και με υψηλές τις θερινές θερμοκρασίες ενισχύει την πρόκληση επαγγελματικών κινδύνων.

Η συνεχής αυξομείωση των ωραρίων αποδιαρθρώνει την κοινωνική και οικογενειακή ζωή των εργαζομένων εντείνοντας τους κινδύνους διάρρηξης της κοινωνικής συνοχής. Και αυτό, σε μια χώρα με σοβαρές ελλείψεις υποδομών στήριξης των παιδιών, με μόνη την περίοδο των θερινών διακοπών, χωρίς την εναλλακτική των χειμερινών, και με εύλογες τις δυσκολίες συνδυασμού των ελαστικών ωραρίων των εργαζόμενων μελών των νοικοκυριών για τον οικογενειακό προγραμματισμό, όταν αυτά θα διαμορφώνονται με βάση τις ανάγκες του εργοδότη.

Αν επίσης συνυπολογιστεί η προβλεπόμενη αύξηση των κανονικών ετήσιων υπερωριών στις 150 ώρες (από τις 96 στη βιομηχανία) ανά εργαζόμενο και με το ισχύον 13ωρο ως ανώτατο ημερήσιο ωράριο, δημιουργείται μια εκρηκτική κοινωνική κατάσταση από την υπερφόρτωση ωραρίων και τον χρόνο των μετακινήσεων.

Προκειμένου, λοιπόν, να αποφευχθεί το κόστος των «αναγκαίων» αυξημένων αμειβόμενων υπερωριών, τίθεται εναλλακτικά η «ελεύθερη» ατομική διαπραγμάτευση των ελαστικών τους διευθετήσεων. Και αυτά σε μια χώρα με τα υψηλότερα πραγματικά ωράρια εργασίας συμπεριλαμβανομένων των υπερωριών, εντός Ε.Ε., ενώ επίσης κατέχει τη δεύτερη θέση, μετά την Εσθονία, καταγράφοντας τις περισσότερες κανονικές ετήσιες ώρες εργασίας (κατά 40 περισσότερες από την Ε13 της ΚΑ Ευρώπης, κατά 130 από την Ε27 και κατά 155 από την παλαιά Ε15).

Πρόκειται για εικόνα ενταγμένη στη γενικότερη πορεία σταθερής σύγκλισης με τις χώρες της τρίτης ευρωπαϊκής ταχύτητας και συνεχούς απόκλισής της από τον αναπτυγμένο πυρήνα της Ευρώπης, παρά το γεγονός ότι και αυτός βιώνει την απορρύθμιση και την υποβάθμιση της εργασίας.

* Καθηγητής Εργασιακών Σχέσεων, κοσμήτορας Σχολής Πολιτικών Επιστημών Παντείου Πανεπιστημίου