Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου 2023

Γιατί καταρρέει γέφυρα που χτίστηκε το 2020


Γιατί καταρρέει γέφυρα που χτίστηκε το 2020

Τα προβλήματα στις υποδομές – Τα μεγάλης ηλικίας έργα και η αποκατάσταση «στο πόδι» υπό το βάρος πολιτικών πιέσεων - Τρεις καθηγητές μιλούν στην «Κ»
4' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ανω Βόλος. Δρόμος δίπλα στον οποίο περνούσε ρέμα. Σύμφωνα με τους ειδικούς, για να είναι προστατευμένος θα έπρεπε να έχει τοίχους αντιστήριξης, αντί για επιχώματα, που παρασύρονται από τα ορμητικά νερά. «Θα ήταν όμως μια ακριβή επιλογή, που θα απαιτούσε, εκτός από πόρους, χρόνο και μελέτες». [REUTERS / Louisa Gouliamaki]

Γιώργος Λιάλιος08.09.2023 • 12:00
Κοινοποίηση

Παλαιά έργα, μειωμένη παροχετευτικότητα των χειμάρρων, πρόχειρη αποκατάσταση έπειτα από προηγούμενες καταστροφές. Στο τρίπτυχο αυτό συνοψίζεται η κατάσταση των αντιπλημμυρικών υποδομών στη Μαγνησία, σύμφωνα με τρεις ειδικούς στο αντικείμενο καθηγητές του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

«Εδώ και μερικά χρόνια υπάρχουν τα σχέδια διαχείρισης κινδύνου πλημμύρας του υπουργείου Περιβάλλοντος. Αρα υπάρχει μια σαφής εικόνα των πιο προβληματικών περιοχών στη Μαγνησία», εξηγεί ο Λάμπρος Βασιλειάδης, επίκουρος καθηγητής Τεχνικής Υδρολογίας στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. «Από εκεί κι έπειτα, τα γενικά προβλήματα είναι γνωστά. Τα υδραυλικά έργα σχεδιάζονται με βάση ένα προεδρικό διάταγμα του 1974, υπολογίζοντας ως περίοδο επαναφοράς τα 50 ή 100 χρόνια. Αυτό, όπως είναι επόμενο, πρέπει να επανεξεταστεί με βάση τα νέα στοιχεία των βροχοπτώσεων, ώστε να είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα. Περαιτέρω, πρέπει να δούμε σοβαρά τα ρέματα και τα ποτάμια μας. Οταν χτίζουμε εκεί όπου υπήρχε η παραποτάμια βλάστηση, τι περιμένουμε να συμβεί; Πιθανότατα οι ζώνες αυτές θα πρέπει να ξαναδημιουργηθούν. Αυτό απαιτεί απαλλοτριώσεις, αλλά θα είναι πιο φθηνό από τις αποζημιώσεις που καλείται η πολιτεία να καταβάλλει στις ζημιές».

Ο Κραυσίδωνας

«Στον Βόλο η δημόσια συζήτηση περιστρεφόταν γύρω από το αν θα φτιάξουμε πεζόδρομους και άλλα έργα αστικής αναψυχής στις όχθες του Κραυσίδωνα. Κανείς δεν μιλούσε για την παροχή του», εξηγεί ο Αιμίλιος Κωμοδρόμος, καθηγητής Γεωτεχνικής Μηχανικής στο ίδιο τμήμα. «Πρέπει να βρεθεί μια λύση ώστε να αυξηθεί η παροχετευτική του ικανότητα. Να μεγαλώσει η κοίτη του, να δημιουργηθούν μεγάλοι υπόγειοι οχετοί στους κάθετους δρόμους, ώστε να οδηγείται περισσότερο νερό στη θάλασσα. Είναι προφανές ότι ως έχει δεν επαρκεί πια».

«Οταν χτίζουμε εκεί όπου υπήρχε η παραποτάμια βλάστηση, τι περιμένουμε να συμβεί; Πιθανότατα οι ζώνες αυτές θα πρέπει να ξαναδημιουργηθούν. Αυτό απαιτεί απαλλοτριώσεις».

Είναι λογικό να καταρρέει μια γέφυρα, η οποία ξαναχτίστηκε πριν από τρία χρόνια; «Προφανώς όχι», εκτιμά ο κ. Βασιλειάδης. «Βέβαια δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι έπεσαν τεράστιοι, πρωτοφανείς όγκοι νερού, που δημιούργησαν φοβερές πιέσεις. Δεν γνωρίζουμε τις συνθήκες διάβρωσης του εδάφους ή τις πραγματικές παροχές του χειμάρρου ώστε να μιλήσουμε με ακρίβεια. Υπάρχει όμως μια γενική πρακτική, την οποία συναντήσαμε στη Θεσσαλία μετά τον “Ιανό”. Οταν έχει συμβεί καταστροφή, υπάρχει μεγάλη πολιτική πίεση για να αποκατασταθεί όσο το δυνατόν η καθημερινότητα. Λόγω του κατεπείγοντος, δεν εκπονούνται μελέτες, όλα γίνονται σε μια λογική “ας το ξαναφτιάξουμε όπως ήταν, να αποκατασταθεί η κυκλοφορία και βλέπουμε”. Τα έργα δεν δημοπρατούνται, αλλά ανατίθενται απευθείας και οι υδραυλικές μελέτες γίνονται στο πόδι, βασισμένες στις παλιές τιμές σχεδιασμού. Επομένως, όταν δεχθούν την ίδια ή και μεγαλύτερη πίεση, η ιστορία επαναλαμβάνεται».

«Δεν είναι εύκολο να αποτιμήσεις τι έφταιξε σε τέτοιες καταστάσεις. Πολλές φορές η ορμή του νερού σε χειμάρρους είναι τέτοια, που τις παλαιότερες γέφυρες που έχουν επιφανειακές θεμελιώσεις, τις υποσκάπτει. Προφανώς όταν τις κατασκεύαζαν πριν από 40 χρόνια δεν είχαν τις ίδιες προδιαγραφές με εμάς», εξηγεί ο κ. Κωμοδρόμος. «Επίσης, πολλές φορές βλέπουμε να μην πέφτει μια γέφυρα, αλλά το επίχωμα πρόσβασης σε αυτή, κάτι που σημαίνει ότι η γέφυρα έπρεπε να είναι μεγαλύτερη. Κάτι τέτοιο είχε συμβεί με τον “Ιανό” στη γέφυρα Καραϊσκάκη στην Καρδίτσα. Τέλος, υπάρχει και το ζήτημα της ηλικίας των έργων. Το Πήλιο έχει πολύ παλιά τεχνικά έργα, θέλει μια συνολική επανεξέταση την οποία προφανώς περιορίζει το θέμα του κόστους. Στην Πορταριά, για παράδειγμα, η οδοποιία είναι μισή σε επίχωμα και μισή σε όρυγμα και είναι επόμενο να αστοχεί σε μια πλημμύρα».

Η διαχείριση υδάτων

«Οι κύριες αστοχίες στη Μαγνησία δεν αφορούν τόσο την ποιότητα των έργων όσο τη διαχείριση ρεμάτων και ομβρίων υδάτων», εκτιμά ο Νίκος Ηλιού, καθηγητής οδοποιίας και οδικής ασφάλειας στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. «Ομως οι επιλογές μας καθορίζουν τη συνέχεια. Ο δρόμος που πηγαίνει από τον Βόλο στην Πορταριά, για παράδειγμα, είναι δίπλα σε ρέμα. Αν ήθελαν να τον προστατέψουν, θα έφτιαχναν τοίχους αντιστήριξης, αντί για επιχώματα που παρασύρονται από τα ορμητικά νερά. Θα ήταν όμως μια ακριβή επιλογή, που θα απαιτούσε εκτός από πόρους, χρόνο και μελέτες. Γι’ αυτό συνήθως επιλέγεται η ευκολότερη, πιο άμεση λύση. Αν θέλουμε να αλλάξουμε τακτική απαιτείται ένας κεντρικός σχεδιασμός σε επίπεδο περιφέρειας».

Το κυριότερο πρόβλημα όμως είναι η κατάσταση των χειμάρρων. «Πηγαίνω συχνά τους φοιτητές μου σε ένα ύψωμα στην Αγριά και τους δείχνω τους χειμάρρους», λέει ο κ. Ηλιού. «Βλέπεις σκουπίδια, μπάζα, βλέπεις να τους κλείνουν αγωγοί με μικρές διατομές, γεφυρούλες. Το ίδιο συμβαίνει και σε μεγαλύτερους χειμάρρους της Μαγνησίας. Ο Βόλος έχει πλημμυρίσει πολλές φορές στο παρελθόν. Αντί να κάνουμε γιορτούλες και να κόβουμε κορδέλες στα δευτερεύοντα, ας αποφασίσουμε ότι θα κάνουμε σωστά αντιπλημμυρικά έργα, όχι φτηνιάρικες λύσεις που θα κρατήσουν μέχρι την επόμενη καταστροφή. Ολη η Ευρώπη συζητάει για τις νέες συνθήκες στα αντιπλημμυρικά έργα κι εμείς λέμε “έλα μωρέ, δεν έχει ανάγκη”».

Τα σχέδια διαχείρισης πλημμύρας

Από το 2021 έπρεπε να είναι αναθεωρημένα τα 14 σχέδια διαχείρισης κινδύνου πλημμύρας της χώρας. Ομως, η κακή αρχή που έγινε πριν από μια δεκαετία εξακολουθεί να «βαρύνει» την ενημέρωσή τους, η οποία προχωράει με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς και αναμένεται να τελειώσει στα μέσα του 2024. Τα πρώτα σχέδια διαχείρισης κινδύνου πλημμύρας έπρεπε, βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, να ήταν έτοιμα το 2015. Ομως στην Ελλάδα η προκαταρκτική αξιολόγηση (πρώτο στάδιο) ολοκληρώθηκε το 2012 και τα 14 σχέδια ολοκληρώθηκαν στα τέλη του 2018. Η τρίχρονη καθυστέρηση επηρέασε την πορεία της πρώτης αναθεώρησής τους. Σύμφωνα με το κοινοτικό χρονοδιάγραμμα, η προκαταρκτική αξιολόγηση έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2016 και να κοινοποιηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έως τον Μάρτιο του 2019, ενώ τα σχέδια να έχουν ολοκληρωθεί έως τέλος του 2021. Τελικώς η προκαταρκτική αξιολόγηση (το πρώτο στάδιο) ολοκληρώθηκε το 2020, ενώ η ολοκλήρωση των νέων, αναθεωρημένων σχεδίων βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος, τα σχέδια θα είναι έτοιμα τον Αύγουστο του 2024, δηλαδή η τριετής καθυστέρηση θα έχει επαναληφθεί. Υπενθυμίζεται ότι τα σχέδια αυτά αναθεωρούνται κάθε έξι χρόνια.

Οι καταστροφικές πλημμύρες ξεσκεπάζουν ποτάμι λαθών σε πολεοδομικές μελέτες

Της Γραμμάτης Μπακλατσή, τοπογράφου – πολεοδόμου μηχανικού


Το πελατειακό σύστημα έχει βρει νόμιμους τρόπους, να εξασφαλίζει εγκρίσεις των υπηρεσιών, υπογραφές δημάρχων και υπουργών σε πολεοδομικές μελέτες, που με τη «βούλα» του κράτους γίνονται πολεοδομικά σχέδια και επιτρέπουν τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων είτε τη νόμιμη δόμηση για δημόσια και ιδιωτικά κτίρια, σε μπαζωμένα ποτάμια και ρέματα. Δεν έχει βρεί ωστόσο τον τρόπο ούτε πρόκειται, να ξεγελάσει τη φύση. Οι καταστροφικές πλημμύρες επιμένουν να ξεσκεπάζουν το ποτάμι των πολεοδομικών λαθών.



Τα ορμητικά νερά του Πάμισου τον Σεπτέμβριο του 2020 περέσυραν και κατέρρευσε το Κέντρο Υγείας, που χωροθετήθηκε και κτίκστηκε μέσα και δίπλα ακριβώς στο μπαζωμένο ποτάμι. Τον Σεπτέμβριο του 2023, πάλι τα ορμητικά νερά του Πάμισου παρέσυραν και αναποδογύρισαν σαν παιδικό παιχνίδι, κτίριο δίπλα ακριβώς στο μπαζωμένο ποτάμι στον περιφερειακό του Μουζακίου, που στέγαζε κατοικία και γυμναστήριο.

Οι βιβλικές καταστροφές από τις πλημμύρες της κακοκαιρίας Daniel δοκιμάζουν βάναυσα ολόκληρη τη Θεσσαλία. Η πλημμύρα στο Μουζάκι Καρδίτσας δυστυχώς αναδεικνύεται σε ένα από τα πολλά αρνητικά παραδείγματα εσφαλμένου πολεοδομικού σχεδιασμού δια γυμνού οφθαλμού, και μάλιστα με τη βούλα του κράτους! Τέτοιες περιπτώσεις ισχύουν σε πολλές περιοχές, ολόκληρης της Ελλάδας.

Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου 2023

Γιατί ποτέ δε χρησιμοποιήθηκαν και ποτέ δεν επικαιροποιήθηκαν οι Χάρτες Eπικινδυνότητας Πλημμύρας που διαμόρφωσε το ΥΠΕΝ?

Γιατί ποτέ δε χρησιμοποιήθηκαν και ποτέ δεν επικαιροποιήθηκαν οι Χάρτες Eπικινδυνότητας Πλημμύρας που διαμόρφωσε το ΥΠΕΝ?



Σε κάθε Υδατικό Διαμέρισμα και για τις Ζώνες Δυνητικά Υψηλού Κινδύνου Πλημμύρας που καθορίστηκαν κατά τη διαδικασία της Προκαταρκτικής Αξιολόγησης Κινδύνων Πλημμύρας (ΠΑΚΠ), καταρτίστηκαν Χάρτες Επικινδυνότητας Πλημμύρας (Άρθρο 5).

Στους Χάρτες Επικινδυνότητας Πλημμύρας εμφαίνονται οι ζώνες που θα μπορούσαν να πλημμυρίσουν σύμφωνα με τα ακόλουθα σενάρια:

Πλημμύρες από εσωτερικά ύδατα (ποτάμια, λίμνες)πλημμύρες χαμηλής πιθανότητας υπέρβασης ή σενάρια ακραίων φαινόμενων (επιλέγεται περίοδος επαναφοράς 1000 χρόνια),
πλημμύρες μέσης πιθανότητας υπέρβασης (επιλέγεται περίοδος επαναφοράς 100 χρόνια),
πλημμύρες υψηλής πιθανότητας υπέρβασης δηλαδή συχνά φαινόμενα (επιλέγεται περίοδος επαναφοράς 50 χρόνια).

Στα σημαντικότερα υδατορέματα, επιπλέον, γίνεται ανάλυση ευαισθησίας με εξέταση σεναρίων «ευμενών» και «δυσμενών» συνθηκών για τις τρεις περιόδους επαναφοράς 50, 100 και 1.000 έτη. Στην πράξη, τα σενάρια αυτά λαμβάνουν υπόψη το εύρος αβεβαιότητας στις εκτιμήσεις της βροχόπτωσης σχεδιασμού, αλλά και στις υποθέσεις που γίνονται σχετικά με τις συνθήκες αρχικής υγρασίας του εδάφους.

Από Άκης Ζαρκαδούλας


Γιατί πνίγηκε η Μαγνησία και γιατί πνιγόμαστε γενικά!



Γιατί πνίγηκε η Μαγνησία και γιατί πνιγόμαστε γενικά!
Αναρτήθηκε στις: Πέμπτη, Σεπτεμβρίου 07, 2023

Η γέφυρα στα Καλά Νερά Μαγνησίας που κατέρρευσε (πηγή φωτογραφίας)

Συγκλονιστικές εικόνες βλέπουμε αυτές τις μέρες στις οθόνες μας από την ασύλληπτη καταστροφή στον Βόλο, στα χωριά του Πηλίου, στην Μαγνησία γενικότερα και δυστυχώς οι περιοχές που έχουν θέματα συνεχώς αυξάνονται (Σποράδες, Εύβοια, Καρδίτσα, Τρίκαλα, Αττική κ.α.). Το γεγονός είναι ακόμα σε εξέλιξη και ευχόμαστε πραγματικά να μην θρηνήσουμε άλλα θύματα σε αυτόν τον έρημο τόπο. Με κάθε σεβασμό στους ανθρώπους που επλήγησαν και στους ανθρώπους που παλεύουν για την διάσωση και φροντίδα τους γράφουμε αυτό το σύντομο άρθρο για να βοηθήσουμε στο να επικεντρωθεί η προσοχή ως προς το τι φταίει, στις πραγματικές αιτίες του φαινομένου και όχι στις επίπλαστες που χρησιμοποιούν ως άλλοθι οι αρχές. Όπως πάντα θα χρησιμοποιήσουμε διαχρονικές αεροφωτογραφίες, επίγειες αυτοψίες και την επιστημονική εμπειρία των ειδικών, μα πάνω από όλα την κοινή λογική. Πάμε να δούμε λοιπόν γιατί πνίγηκε η Μαγνησία και γιατί πνιγόμαστε γενικά!

Πρώτη φορά ξανάγινε στον Βόλο - Η περίπτωση του ρέματος του Κραυσίδωνα

Ο Βόλος και το ποτάμι του που περνάει από το κέντρο του, ο Κραυσίδωνας ήταν το πρώτο θέμα συζήτησης πριν μερικές μέρες στα ΜΜΕ. Στο ίδιο έργο θεατές, ακούμε ξανά τα ίδια αφηγήματα, τα ίδια ρεπορτάζ, τις ίδιες δικαιολογίες. Έβρεξε πολύ, ακραία καιρικά φαινόμενα, δεν είχαν γίνει τα αντιπλημμυρικά έργα, οι καθαρισμοί των ρεμάτων κτλ κτλ.

Δηλαδή μας λένε ότι είτε φταίει ο καιρός, είτε τα έργα που δεν έχουν γίνει από την άλλη.

- Όχι ότι στις εκβολές οι προηγούμενοι επέλεξαν να φτιάξουν το λιμάνι του Βόλου και επειδή δεν βόλευε το ποτάμι που πήγαινε προς τα ανατολικά το πήγαμε προς τα δυτικά με μια στροφούλα κιόλας λίγο πριν τις εκβολές
- Όχι ότι οι εκβολές από 240 μέτρα πλάτος το 1945 έχουν σήμερα 40 μέτρα πλάτος!!! (συνημμένη φωτογραφία για τους δύσπιστους)
- Όχι ότι όλα τα ρέματα της πόλης είναι καναλοποιημένα, ευθυγραμμισμένα και μπετοποιημένα
- Όχι ότι η αντιπλημμυρική προστασία του Περιφερειακού δρόμου της πόλης είναι ανεπαρκής για τέτοιες περιπτώσεις και λειτουργεί πρακτικά σαν τάπα.
- Όχι ότι δεν καθαρίζονται ποτέ τα φρεάτια και τα μπάζα από τα ρέματα παρά μόνο εξαφανίζουμε την μόνη δικλίδα ασφαλείας για την αντιπλημμυρική προστασία μιας περιοχής, την αυτοφυή βλάστηση.

Στις αεροφωτογραφίες του Κτηματολογίου φαίνονται σε εικόνα όσα γράφτηκαν παραπάνω. Με μπλε η κοίτη του ποταμού με κίτρινο και πράσινο περίγραμμα η περιοχή των εκβολών το 1945 αριστερά (240 μέτρα) και το 2015 δεξιά (40 μέτρα).

Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2023

ΑΣΕΠ 2Γ/2022: Αξιοποίηση όσων συγκέντρωσαν την απαιτούμενη βαθμολογία βάσης ζητούν από την κυβέρνηση οι επιτυχόντες του διαγωνισμού

Μεταξύ των επιτυχόντων και εκατοντάδες μηχανικοί που αναμένουν διορισμό στις ακραία υποστελεχωμένες τεχνικές υπηρεσίες. 
ΑΣΕΠ 2Γ/2022: Αξιοποίηση όσων συγκέντρωσαν την απαιτούμενη βαθμολογία βάσης ζητούν από την κυβέρνηση οι επιτυχόντες του διαγωνισμού

6 Σεπτεμβρίου, 2023, 5:37 μμ

Την αξιοποίηση όσων συγκέντρωσαν την απαιτούμενη βαθμολογία βάσης ζητούν με επιστολή τους προς την κυβέρνηση οι επιτυχόντες του διαγωνισμού.

Την επιστολή συνυπογράφουν επιτυχόντες του πρώτου οριζόντιου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ 2Γ/2022, ο οποίος αφορούσε την κατάταξη σε πίνακες βαθμολογίας ανά κατηγορία και κλάδο πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης (αποφοίτους ΑΕΙ-ΤΕΙ).

Ακολουθεί αναλυτικά η επιτολή:

“Προσλήψεις επιστημόνων (αποφοίτων ΑΕΙ-ΤΕΙ) Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού 2Γ/2022

Προς τους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου

Αξιότιμες/Αξιότιμοι Κυρίες/Κύριοι,

Σας αποστέλλουμε την παρούσα επιστολή καθώς είμαστε επιτυχόντες του πρώτου οριζόντιου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ 2Γ/2022, ο οποίος αφορούσε την κατάταξη σε πίνακες βαθμολογίας ανά κατηγορία και κλάδο πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης (αποφοίτους ΑΕΙ-ΤΕΙ).

Ο εν λόγω διαγωνισμός προβλέπεται ως τρόπος επιλογής προσωπικού στον Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα από το Σύνταγμα της Ελλάδας (άρθρο 103, παρ. 7, 8). Η διαδικασία καθορισμού των προκηρύξεων επιλογής προσωπικού δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 3614 B’ στις 29 Ιουνίου 2022 (εδώ και ένα χρόνο). Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός 2Γ/2022 προκηρύχθηκε με το ΦΕΚ 75-τεύχος ΑΣΕΠ στις 21 Νοεμβρίου 2022 (εδώ και 8 μήνες) και ο διαγωνισμός έλαβε χώρα στις 4 Μαρτίου 2023 (εδώ και 5 μήνες). Οι επιτυχόντες ανά κατηγορία έχουν δημοσιευτεί από τις 24 Μαΐου 2023.Με βάση τα ως άνω, εκτιμούμε ότι έχει παρέλθει ένα εύλογο χρονικό διάστημα για την προετοιμασία του Κρατικού Μηχανισμού, ώστε να απορροφήσει τους επιτυχόντες και να προσαρμόσει-προγραμματίσει τις νέες θέσεις επιστημόνων που προκηρύσσονται στο πλαίσιο προσλήψεων μέσω γραπτών διαγωνισμών.

Σύμφωνα με δημοσιεύσεις σχετικές με τον Πανελλήνιο Γραπτό Διαγωνισμό 2Γ/2022, οι εξετάσεις οργανώθηκαν σε περίπου 527 εξεταστικά κέντρα, σε 43 περιφερειακές ενότητες σε όλη την Ελλάδα. Στον διαγωνισμό έλαβαν μέρος 77.073 υποψήφιοι που προσήλθαν σε ένα τουλάχιστον μάθημα. Από αυτούς ένα ποσοστό 19,3% πέρασε τη βάση (που καθορίστηκε στο 55% στην πρώτη ενότητα και στο 55% στην δεύτερη ενότητα) και υπάρχουν 14.837 επιτυχόντες.

Όλοι μας λάβαμε μέρος στις εξετάσεις διότι πιστεύουμε στην αξιοκρατία και εμπιστευόμαστε τους Κρατικούς Θεσμούς. Στις εξετάσεις συμμετείχαμε επιστήμονες (απόφοιτοι ΑΕΙ και ΤΕΙ) κάθε ηλικίας, με οικογένειες, με επαγγελματικές και οικονομικές υποχρεώσεις, καθένας με τα προσωπικά-οικογενειακά του προβλήματα και με περιορισμένο ελεύθερο χρόνο. Αφιερώσαμε χρόνο (κάποιοι και χρήμα), το οποίο στερηθήκαμε οι ίδιοι και οι οικογένειές μας, για να διαβάσουμε και να πετύχουμε.

Παρότι, όπως προαναφέρθηκε, οι επιτυχόντες έχουν δημοσιευτεί από τις 24 Μαΐου 2023, με έκπληξη (και παρά τις εξαγγελίες αλλά και το ισχύον νομικό πλαίσιο) διαπιστώνουμε πως δημοσιεύεται ένα πλήθος προκηρύξεων για μόνιμες θέσεις στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, οι οποίες αφορούν επιστήμονες (αποφοίτους ΑΕΙ-ΤΕΙ) εκτός του πλαισίου που ορίζει ο παραπάνω διαγωνισμός που πραγματοποιούνται μέσω του προγενέστερου τρόπου προσλήψεων τύπου Κ΄(κατάταξη μέσω μοριοδότησης).

Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2023

«Η εξαήμερη εργασία απελευθερώνει»: Όχι στο νέο αντεργατικό νομοσχέδιο



Για άλλη μια φορά η Ευρωπαϊκή Ένωση έρχεται να νομιμοποιήσει τις πιο ακραίες αντεργατικές μεταρρυθμίσεις με την πρόφαση της προστασίας των εργαζομένων και τις απελευθέρωσής τους από τα δεσμά των νόμων που προστατεύουν την εργασία σε κάθε χώρα.

Η οδηγία 2019/1152 αφορά την υπερευελιξία των χρονικών ορίων, των αμοιβών και των συνθηκών εργασίας ορίζοντας τα ελάχιστα δικαιώματα που πρέπει να εξασφαλίζει κάθε κράτος μέλος στους εργαζόμενους του. Εδώ όμως είναι που οι λέξεις χάνουν την σημασία τους και αυτό που στην θεωρία είναι προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων, μετατρέπεται σε νομοθέτηση της πιο ισοπεδωτικής αυθαιρεσίας των αφεντικών και του κεφαλαίου. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει:Εξαήμερη απασχόληση (άρθρο 25). Εισάγεται η έκτη ημέρα απασχόλησης σε επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας (βάρδιες) αλλά και σε όλες τις υπόλοιπες για περιόδους που έχουν αυξημένο φόρτο εργασίας με μια απλή δήλωση στην επιθεώρηση εργασίας. Η μόνη πρόβλεψη που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο είναι η έκτη μέρα εργασίας να μην υπερβαίνει τις 8 ώρες και να πληρώνεται με 40% προσαύξηση. Έτσι με ένα άρθρο καταργείται το 5ήμερο και το 40ωρο. Σε πρώτη φάση αυτό θα αφορά κυρίως βιομηχανίες αλλά ανοίγει ο δρόμος και για άλλους κλάδους αφού οι περίοδοι αυξημένου φόρτου είναι στην κρίση του εργοδότη. Σε μία περίοδο που ακούμε συνεχώς για θανατηφόρα ατυχήματα λόγω εξάντλησης το νέο μέτρο θα θέσει σε πραγματικό κίνδυνο περισσότερους εργαζόμενους σε περισσότερους εργασιακούς χώρους.
Στο άρθρο 28 καταργείται η διαταξη του νόμου χατζηδάκη για το ωράριο που απαιτούσε εγγραφο αίτημα από τον εργαζόμενο για την διευθέτηση του χρόνου εργασίας και τις εθελοντικές υπερωρίες. Καταργεί την προστατευτική διάταξη που είχε στο προηγούμενο νομοσχέδιο της, αναιρώντας ακόμα και την δική της λογική ότι εξαντλητική εργασία πάνω από όλα είναι αιτημα των εργαζόμενων. Φαίνεται τελικά δεν εμφανίστηκαν πολλοί πρόθυμοι εθελοντές του εξαήμερου.
Δυνατότητα πολλαπλής απασχόλησης (άρθρο 7). Ο εργαζόμενος θα επιτρέπεται να δουλεύει σε έναν εργοδότη με πλήρη απασχόληση και σε δεύτερο με μερική, κάτι που ήταν παράνομο μέχρι σήμερα. Μοναδικό κριτήριο το 11ώρο ανάπαυσης μέσα στη μέρα. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το δελτίου τύπου του Υπουργείου Εργασίας «Πλέον επιτρέπεται η δεύτερη δουλειά αν κάποιος το επιθυμεί!» Μετά το «δικαίωμα» στην 10ωρη εργασία χωρίς υπερωριακή αμοιβή που κατοχυρώθηκε με το νόμο Χατζηδάκη έρχεται το δικαίωμα για περισσότερη ευέλικτη κακοπληρωμένη εργασία με περιορισμό το να γίνεται σε διαφορετικά εταιρικά ΑΦΜ. Αλήθεια ποιος θα εξασφαλίζει ότι αυτή η διάταξη δεν θα αξιοποιηθεί ώστε να εμφανίζονται εργαζόμενοι ότι δουλεύουν σε διαφορετικές επιχειρήσεις του ίδιου ομίλου, για να μην πληρώνονται υπερωριακά. Η ελευθερία αυτή στην πραγματικότητα είναι υποχρέωση για όσες/ους εργαζόμενες/ους δεν μπορούν να θρέψουν τον εαυτό τους και την οικογένεια τους με ένα μισθό πείνας.
Συμβάσεις μηδενικών ορών/κατά παραγγελία συμβάσεις (άρθρο 10). Νομοθετούνται συμβάσεις στις οποίες ο εργαζόμενος θα εργάζεται όποτε τον καλεί ο εργοδότης. Ο εργαζόμενος απασχολείται, περιστασιακά, κατά την κρίση του εργοδότη ο οποίος ορίζει τις μέρες και ώρες, με έγγραφη συμφωνία. Πρόκειται για συμβάσεις χωρίς συγκεκριμένα ωράρια και αμοιβές που προβλέπουν ότι ο/η εργαζόμενος/η ενημερώνεται από τον εργοδότη του 24 ώρες πριν για το πού θα δουλέψει, πόσες ώρες και με ποια αμοιβή. Δεν βάζει κανένα όριο στο πόσες ελάχιστες ώρες πρέπει να εργάζεται κάποιος με αποτέλεσμα ενώ είσαι διαθέσιμος πχ 4 μέρες την εβδομάδα για 6 ώρες, τελικά να μην δουλέψεις καμία.