Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023

Τι (δεν) έκανε η ΤΕΡΝΑ για τα αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία



Πνιγμένοι στις λάσπες
Τι (δεν) έκανε η ΤΕΡΝΑ για τα αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία

Η πανίσχυρη κατασκευαστική εταιρεία περιορίστηκε σε προφορική απάντηση ότι τα έργα που ανέλαβε τότε από το υπουργείο Υποδομών, με συνολικό προϋπολογισμό 143 εκατ. ευρώ, αφορούσαν «επισκευές στο επαρχιακό οδικό δίκτυο της περιοχής» ▶ Το Δημόσιο ανέθεσε και συγκεκριμένα αντιπλημμυρικά έργα προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ όχι στην ίδια τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, αλλά στην κατά 100% θυγατρική της «Κεντρική Οδό», που κατασκευάζει και εισπράττει διόδια από τον αυτοκινητόδρομο Ε65.

Διαρρηγνύει τα ιμάτιά της η πανίσχυρη κατασκευαστική ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ ότι δεν έχει ευθύνη για τα αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία και τις περιοχές που χτυπήθηκαν από την πρόσφατη θεομηνία, όμως η πραγματικότητα και τα όσα συνέβησαν τα τελευταία τρία χρόνια μετά τον «Ιανό» δείχνουν ότι λέει μισές αλήθειες.

Η εταιρεία που έχει καταφέρει να κυριαρχήσει σε έργα υποδομών, ενέργειας και τις παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων βρέθηκε στο στόχαστρο κριτικής καθώς πολλοί θυμήθηκαν ότι ανέλαβε με κατεπείγουσες διαδικασίες συγκεκριμένα έργα μετά την κακοκαιρία «Ιανός» τον Σεπτέμβριο του 2020. Τα έργα εκείνα έτυχαν τότε εκτεταμένης προβολής μαζί με τη δωρεά της για την ανακατασκευή του σχολείου στο Δαμάσι, στα εγκαίνια του οποίου ο Κυρ. Μητσοτάκης συναντήθηκε και με 83χρονο καουμπόη…

Η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ δεν απάντησε σε σχέση με τα αντιπλημμυρικά του «Ιανού» μέσω γραπτής ανακοίνωσης, αλλά ενημερώνει προφορικά ότι τα έργα που ανέλαβε τότε από το υπουργείο Υποδομών με συνολικό προϋπολογισμό 143 εκατομμυρίων ευρώ αφορούσαν αποκλειστικά «επισκευές στο επαρχιακό οδικό δίκτυο της περιοχής». Παραδέχεται επίσης ότι από τα έργα εκείνα έχει ολοκληρωθεί το 85%, καθώς για τα υπόλοιπα δεν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις. Είναι προφανές πάντως ότι τα έργα οδοποιίας δεν μπορούν να προχωρήσουν εάν παράλληλα δεν έχει εξασφαλιστεί η αντιπλημμυρική προστασία τους, καθώς πολλές φορές οι δρόμοι λειτουργούν και ως φράγματα, ειδικά όταν κατασκευάζονται μέσα σε απέραντες πεδινές εκτάσεις.


Πέραν τούτου όμως, το Δημόσιο ανέθεσε και συγκεκριμένα αντιπλημμυρικά έργα όχι στην ίδια τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, αλλά στην κατά 100% θυγατρική της «Κεντρική Οδό», που κατασκευάζει και εισπράττει διόδια από τον αυτοκινητόδρομο Ε65. Το αποκάλυψε πρώτος ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός με μία από τις δεκάδες ανακοινώσεις που εξέδωσε τότε για να δείξει πόσο γρήγορα εκείνος και η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποκαθιστούν τις ζημιές του «Ιανού», που τότε αποκαλούσε «θεομηνία του αιώνα».

Σε ανακοίνωση με ημερομηνία 23 Σεπτεμβρίου 2022 ο κ. Αγοραστός ανέφερε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «έχει ξεκινήσει πρόγραμμα επειγόντων έργων, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, για την αντιπλημμυρική θωράκιση των περιοχών πλησίον των αυτοκινητοδρόμων, που υλοποιήθηκαν με συμβάσεις παραχώρησης». «Στα πλαίσια του προγράμματος αυτού, ο παραχωρησιούχος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 (δηλαδή η Κεντρική Οδός) θα ξεκινήσει το αμέσως επόμενο διάστημα έργα ύψους 39 εκατ. ευρώ στην περιοχή Καρδίτσας και Τρικάλων» πρόσθετε, λέγοντας ότι τα έργα αφορούν:

Τη διευθέτηση του ποταμού Καλέντζη σε μήκος 16 χλμ. και του Συλλεκτήρα ΙΙΙ.2 (νοτιοδυτικά της πόλης της Καρδίτσας), συνολικού προϋπολογισμού περίπου 16 εκατ. ευρώ.

Τη διευθέτηση του ποταμού Ιταλικού (μήκους 20 χλμ.) και των δύο τάφρων (μήκους έξι και δύο χλμ.), που συμβάλλουν σε αυτόν, μέχρι τη συμβολή του με τον Πηνειό, προϋπολογισμού περίπου 5,6 εκατ. ευρώ.

Αντιπλημμυρικά έργα στον ποταμό Πάμισο, προϋπολογισμού 17 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα πρόκειται για εργασίες στα εφτά τελευταία χλμ. μέχρι την εκβολή του στον Πηνειό, ξεκινώντας από το Μουζάκι.

Ο κ. Αγοραστός έβγαινε και εκτός ορίων Θεσσαλίας, λέγοντας ότι στη Φθιώτιδα θα πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις στον Σπερχειό ποταμό, ύψους 18 εκατ. ευρώ, συν ακόμη έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και από την ΕΡΓΟΣΕ, ύψους 21 εκατ. ευρώ, στα τμήματα εμπλοκής του αυτοκινητόδρομου με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή.

Μπορεί τα νούμερα στην ανακοίνωση της Περιφέρειας να μπερδεύουν κάπως, αλλά αυτά ελάχιστα απασχολούσαν τότε, στην εποχή της πρώτης «λίστας Πέτσα». Πάντως ο τότε υπουργός Υποδομών Κ. Αχ. Καραμανλής είχε όντως δώσει εντολή στην «Κεντρική Οδό» για συμπληρωματικές εργασίες ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ επί της σύμβασης παραχώρησης του Ε65. Μάλιστα η εντολή είχε δοθεί πριν από τον «Ιανό» και αφορούσε «την επείγουσα αντιπληµµυρική θωράκιση των περιοχών ανάντη και κατάντη του αυτοκινητοδρόµου Κεντρικής Ελλάδας στα Τµήµατα Ξυνιάδα - Ανάβρα, Ανάβρα - Τρίκαλα και Λαµία - Ξυνιάδα» με βάση απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συντονισμού Μεγάλων Εργων Υποδομής από τον Δεκέμβριο του 2019.

Το «επείγον» της αντιπλημμυρικής θωράκισης πάντως δεν απεδείχθη στην πράξη. Από τον Δεκέμβριο του 2019 πέρασε ο «Ιανός», εγκρίθηκε η διάθεση των 70 εκατομμυρίων με νεότερη απόφαση του Κ. Αχ. Καραμανλή στις 22/2/2021, αλλά τα έργα δεν ξεκίνησαν ποτέ. Μάλιστα εκείνο το πακέτο των 70 εκατομμυρίων θα το συναντήσουμε πολύ καιρό αργότερα, στις 17 Μαΐου 2023, όταν ο τότε υφυπουργός Υποδομών Γ. Καραγιάννης εκδίδει νέα απόφαση και εντάσσει μέσα στο ίδιο ποσό και τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης για το χωριό Κόμμα στον Σπερχειό. Οπως έχει επανειλημμένως δημοσιεύσει η «Εφ.Συν.», πρόκειται για χωριό που πλημμύρισε τον Δεκέμβριο του 2021. Οι κάτοικοί του αποδίδουν τις πλημμύρες στον τρόπο με τον οποίο έγιναν έργα του αυτοκινητόδρομου Ε65 από την «Κεντρική Οδό», με αναχώματα που εμποδίζουν τη ροή των υδάτων, και δικαιώθηκαν δικαστικά. Ομως ούτε εκεί προχώρησαν τα έργα που ζητούν.

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Να αποσυρθεί το αντιεργατικό Νομοσχέδιο

 


Να αποσυρθεί το αντιεργατικό Νομοσχέδιο


Μέσα στο καλοκαίρι και με ελάχιστη περίοδο διαβούλευσης ανέβηκε στο opengov.gr και οδεύει για ψήφιση στη Βουλή Νομοσχέδιο με τίτλο: «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Απλοποίηση ψηφιακών διαδικασιών και ενίσχυση της Κάρτας Εργασίας – Ρυθμίσεις για την αναβάθμιση της επιχειρησιακής λειτουργίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και της Επιθεώρησης Εργασίας».

Μέσα σε αυτό περιλαμβάνονται πλήθος ρυθμίσεων που συμπληρώνουν επί τω δυσμενέστερο, τις ρυθμίσεις προηγούμενων αντίστοιχων Νόμων (Νόμος Χατζηδάκη Ν.4880/21 κλπ) και έχει στόχο να γιγαντώσει την ευελιξία και να εντατικοποιήσει την εργασιακή εκμετάλλευση των εργαζομένων. Θεσμοθετεί την πολλαπλή απασχόληση, την κατάργηση του πενθήμερου, την κατάργηση του διαλείμματος στη δουλειά και νέες μορφές συμβάσεων ευέλικτης και μερικής απασχόλησης, φέρνοντας νέο χτύπημα στα εργασιακά δικαιώματα κατά παραγγελία των επιχειρηματικών ομίλων που νόμιμα πλέον, θα μπορούν να ξεζουμίζουν τους εργαζόμενους με πληθώρα αντεργατικών επιλογών.

Η κυβέρνηση νομοθετεί το δικαίωμα στους εργοδότες να ξεζουμίζουν τους εργαζόμενους με 13ωρες δουλειάς την ημέρα, 78 ώρες δουλειάς την εβδομάδα, νομιμοποιώντας την πολλαπλή απασχόληση και πέραν του 40ωρου την εβδομάδα και δίνοντας στους εργοδότες τη δυνατότητα να μην πληρώνουν υπερωρίες. Αυτό θα γίνεται με την έκδοση ενός δεύτερου ΑΦΜ από τον ίδιο εργοδότη ή με την αξιοποίηση των σύγχρονων ιδιωτικών δουλεμπορικών γραφείων. Ομολογεί η κυβέρνηση ότι με 800€ το μήνα μέσο μισθό και την ακρίβεια να «τσακίζει κόκαλα», για να ζήσει μια εργατική οικογένεια που έχει παιδιά, πρέπει οι δυο ενήλικοι γονείς να δουλεύουν 26 ώρες το 24ωρο! Αυτή είναι η πρόοδος τους; Είναι πρόοδος και εξέλιξη η εργασία 13 ώρες τη μέρα, 150 χρόνια περίπου μετά την καθιέρωση του 8ώρου; Είναι πρόοδος ο εργαζόμενος να δίνει 5 επιπλέον ώρες από τη ζωή του στα αφεντικά, 5 επιπλέον ώρες από την ξεκούραση του, από την ψυχαγωγία του, από την ενασχόληση με την οικογένεια του; Είναι συναινετική και με ελεύθερη βούληση η «επιλογή» της 13ωρης εργασίας από τον εργαζόμενο όταν ο μισθός του τελειώνει το πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα; Όταν ξεχειλώνουν τα όρια του ημερήσιου χρόνου εργασίας δηλαδή ο απαραίτητος χρόνος που χρειάζεται ένας άνθρωπος για να είναι παραγωγικός, να συμμετέχει στην κοινωνική ζωή, να έχει δραστηριότητες και να ξεκουράζεται, καμία μελλοντική διευθέτηση του χρόνου εργασίας σε 6μηνη ή ετήσια βάση δε μπορεί να καλύψει και να ισοφαρίσει τις ανθρώπινες αντοχές που δαπανούνται σε ένα 24ωρο!

Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2023

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Διαδικασίες πρόσληψης Διπλωματούχων Μηχανικών, ΑΣΕΠ 2Γ/2022, ΑΣΕΠ 13Κ/2021

 


Προς: 1. Υπουργό Εσωτερικών κα Κεραμέως

Κοιν.:   1. Υπουργό Επικρατείας κο Βορίδη

 2. Α’ Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ

             3. Πρόεδρο και ΔΕ ΤΕΕ                              

Θέμα : Διαδικασίες πρόσληψης Διπλωματούχων Μηχανικών, ΑΣΕΠ 2Γ/2022. ΑΣΕΠ 13Κ/2021

 

Κύριε Υπουργέ,

Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού) με συνδικαλιστικό αλλά και επιστημονικό χαρακτήρα. Απευθυνόμαστε σε εσάς, σε συνέχεια του αιτήματος συνάντησης που καταθέσαμε, σχετικά με τις διαδικασίες πρόσληψης Υπαλλήλων μέσω της διαδικασίας του Γραπτού Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ 2Γ/2022.

Όπως μας έχουν ενημερώσει συνάδελφοι μας Διπλωματούχοι Μηχανικοί, επιτυχόντες του Πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού – υπερβαίνουν τους 1400 – αν και οι διαδικασίες έχουν ολοκληρωθεί και έχουν εκδοθεί τα σχετικά αποτελέσματα από τον Μάιο του 2023, δεν εκδίδονται Διαγωνισμοί για την πλήρωση θέσεων φορέων από τους επιτυχόντες του Διαγωνισμού. Αντιθέτως διαπιστώνουμε πως δημοσιεύεται ένα πλήθος προκηρύξεων για μόνιμες θέσεις στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, οι οποίες αφορούν επιστήμονες εκτός του πλαισίου που ορίζει ο παραπάνω διαγωνισμός που πραγματοποιούνται μέσω του προγενέστερου τρόπου προσλήψεων τύπου Κ΄(κατάταξη μέσω μοριοδότησης).

Όπως καταλαβαίνεται η εξέλιξη αυτή δημιουργεί εύλογη απορία και ανησυχία στους συναδέλφους μας που πέτυχαν στο γραπτό διαγωνισμό και βλέπουν τις προκηρύξεις να περνούν, χωρίς να τους λαμβάνουν υπόψη.

Όπως έχουμε ενημερώσει σχετικά, ειδικά στις Τεχνικές Υπηρεσίες και στις Υπηρεσίες Δόμησης, υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις προσωπικού και η επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης Διπλωματούχων Μηχανικών είναι αναγκαία, ώστε να διατηρηθεί η θεσμική μνήμη των Υπηρεσιών και η μεταφορά τεχνογνωσίας από τις έμπειρες γενιές Μηχανικών που αποχωρούν στις νεότερες.

Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2023

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Ανακοίνωση για τις καταστροφικές πλημμύρες

 https://www.emdydas.gr/images/stories/news/12.9.2023_anakoinosi_plymmyres_9157.pdf

Ανακοίνωση για τις καταστροφικές πλημμύρες


Δεν πρόλαβε να περάσει ένας μόλις μήνας από την προηγούμενη ανακοίνωση μας για τις πυρκαγιές και τα ίδια τα γεγονότα εμφανίζονται ξανά αμείλικτα μπροστά μας. «Για άλλη μία φορά οι «φυσικές» καταστροφές βρίσκουν τη χώρα ανοχύρωτη, αφού η αντιπυρική, αντιπλημμυρική και αντισεισμική προστασία έχουν μπει στις καλένδες όλων των εκάστοτε κυβερνήσεων που έρχονται εκ των υστέρων να «κλάψουν» για τις τραγικές συνέπειες. Οι σεισμοί, οι πλημμύρες, οι πυρκαγιές αφήνουν πίσω τους νεκρούς, τραυματίες, χιλιάδες απελπισμένους και ανυπολόγιστες καταστροφές. Ποιος μπορεί να ξεχάσει την τεράστια καταστροφή του 2007 σε Πάρνηθα και Ηλεία; Το Μάτι και τη Βόρεια Εύβοια; Στο ίδιο έργο κάθε φορά θεατές…»

Δε θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε σε κάθε αντίστοιχη περίπτωση ότι μόνο ένα ισχυρά στελεχωμένα, επιστημονικά επαρκές, σωστά συντονισμένο και νομοθετικά κατοχυρωμένο Δημόσιο Σύστημα πρόληψης και αντιμετώπισης μπορεί να διαχειριστεί αντίστοιχες καταστάσεις στον αντίποδα λογικών «επιτελικού» και λιγότερου κράτους. Είναι προφανές ότι τα φαινόμενα ήταν μεν πρωτόγνωρα σε ένταση, εντός όμως των ορίων με βάση τα οποία σχεδιάζονται τα σχετικά έργα.

Τα αντιπλημμυρικά έργα υποτιμούνται, δε χρηματοδοτούνται επαρκώς, καθυστερούν, δεν αποτελούν προτεραιότητα, γιατί είναι έργα που δεν εντυπωσιάζουν, δε δίνουν την ευκαιρία σε Δημάρχους, Περιφερειάρχες και κυβερνητικούς να κόψουν κορδέλες κάνοντας φιέστες εγκαινίων, δεν έχουν διόδια. Για να μην αναφέρουμε το γεγονός της ελλιπούς συντήρησης όσων από αυτά είναι λειτουργικά και του στρεβλού σχεδιασμού τους, καθώς η χάραξη τους υπαγορεύτηκε από κάθε μορφής ιδιωτικά συμφέροντα και καταπατημένες γύρω ιδιοκτησίες. Τέλος γιατί δε λαμβάνουν υπόψη τις σύγχρονες οικολογικές λογικές αντιμετώπισης των ρεμάτων που απαιτούν να τους δώσουμε χώρο, να προστατεύουμε την παρόχθια βλάστηση, να αξιοποιήσουμε τις φυσικές διαδρομές του νερού. Ίσως θα πρέπει να αρχίσουμε να συζητάμε για αλλαγή νοοτροπίας σε σχέση με την αντιμετώπιση των ποταμών ως διαθέσιμου χώρου, αλλά και για πιο θαρραλέα και αποτελεσματικά μέτρα όπως καθαιρέσεις οικημάτων αλλά και υποδομών εντός των κοιτών, διανοίξεις των εκβολών των ποταμών, αποκάλυψη σκεπασμένων ρεμάτων κλπ.

Τα αντιπλημμυρικά έργα που έπρεπε να γίνουν στη Καρδίτσα και τη Μαγνησία, αρμοδιότητας Υπ. Υποδομών και Περιφέρειας δεν είχαν ολοκληρωθεί. Εάν είχαν ολοκληρωθεί τα προβλεπόμενα αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα δε θα είχαμε τα θλιβερά αποτελέσματα στη Θεσσαλία. Μετά τα φαινόμενα των φυσικών καταστροφών από τις πυρκαγιές, η αναγκαιότητα εκτέλεσης των αντιπλημμυρικών έργων έγινε επιτακτική. Το Σεπτέμβριο του 2020 είχαμε τη σοβαρή προειδοποίηση με την εμφάνιση του κυκλώνα ΙΑΝΟΥ. Υπήρξαν και τότε σοβαρές καταστροφές στο Θεσσαλικό κάμπο. Ακολούθησαν τα επόμενα χρόνια πολλαπλές πυρκαγιές καίγοντας εκατομμύρια στρέμματα. Μετά από αυτά αναγκάστηκε η ΕΕ και εγκάλεσε την Ελληνική Κυβέρνηση το Φεβρουάριο του 2022 να εκτελέσει κατεπειγόντως αντιπλημμυρικά έργα. Μάταια Φορείς των κατοίκων, προειδοποιούσαν για επερχόμενες καταστροφές, εάν δεν εκτελεστούν τα απαραίτητα έργα. Οι αρμόδιες Υπηρεσίες με ελλιπή χρηματοδότηση, απουσία ουσιαστικού κεντρικού σχεδιασμού και διαρκώς μειούμενο επιστημονικό προσωπικό, καλούνται να αντιμετωπίσουν πρωτόγνωρες καταστάσεις.

Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου 2023

Τα (μη) έργα: Οταν η αποκατάσταση γίνεται βιαστικά - Πλημμύρες: Στα χαρτιά τα έργα μετά τον «Ιαν

Τα (μη) έργα: Οταν η αποκατάσταση γίνεται βιαστικά

Ειδικοί στα αντιπλημμυρικά εξηγούν γιατί τα έργα δεν άντεξαν
4' 45" χρόνος ανάγνωσης
Φωτ. REUTERS / Louisa Gouliamaki.

Γιώργος Λιάλιος11.09.2023 • 09:24
Κοινοποίηση

Στα όριά τους βρίσκονται πλέον τα αντιπλημμυρικά έργα στις ελληνικές πόλεις. Eμπειροι μελετητές εκτιμούν ότι τα περιθώρια για βελτιώσεις μέσα σε ήδη χτισμένες περιοχές είναι πλέον πολύ περιορισμένα και ότι το στοίχημα μεταφέρεται στην «προσαρμογή» του ήδη δομημένου περιβάλλοντος. «Κλειδί» για την προστασία των υποδομών είναι οι τακτικοί τους έλεγχοι, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, που συνήθως γνωρίζουν τα προβλήματα.

«Ο Βόλος ήταν μια ιδιαίτερη περίπτωση. Πρόκειται για ένα αληθινά ακραίο γεγονός. Ακόμη κι αν όλα λειτουργούσαν σωστά, δεν θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί οι καταστροφές. Δεν μπορείς να αντιμετωπίσεις τέτοιους όγκους νερού», εξηγεί ο Χρήστος Δαμβέργης, υδραυλικός μηχανικός με εμπειρία τεσσάρων δεκαετιών στη μελέτη και κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων. «Υπάρχουν βέβαια και κακοτεχνίες. Εχω δει αγωγό με ανάποδη κλίση, με αποτέλεσμα να παγιδεύεται το νερό. Εχω δει κακά υλικά, να μπαίνουν ραγισμένοι σωλήνες ή όταν τοποθετούνται να μην πατούν καλά στο έδαφος και να «κάθονται» μετά από λίγο καιρό και να σπάνε. Ομως, δεν θεωρώ ότι αυτό είναι το βασικότερο πρόβλημα. Ενα πρώτο θέμα είναι ότι όλα τα αντιπλημμυρικά δίκτυα είναι παλιά. Κάποιες διευθετήσεις μεγάλων ποταμών ξεκίνησαν πριν από έναν αιώνα, όπως λ.χ. ο Κηφισός στην Αττική. Τα έργα αυτά είναι παλιά και θέλουν καλή συντήρηση και έλεγχο. Το θέμα είναι ότι επειδή πολλά έργα είναι υπόγεια, μπορεί τα προβλήματα να μη φαίνονται. Γι’ αυτό δεν πρέπει να τα αφήνεις στην τύχη τους. Το ότι είναι παλιά τα έργα δεν σημαίνει ότι είναι άχρηστα».

Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου 2023

Επιστήμονες Πανεπιστημίου Θεσσαλίας: «Προειδοποιήσαμε έγκαιρα, προτείναμε, μας αγνόησαν»




πηγή: magnesianews.gr
Επιστήμονες Πανεπιστημίου Θεσσαλίας: «Προειδοποιήσαμε έγκαιρα, προτείναμε, μας αγνόησαν»

Η παντελής έλλειψη αντιπλημμυρικών έργων και η διατάραξη και αλλοίωση, μέσω παρεμβάσεων, των φυσικών οδών παροχέτευσης και διαφυγής των υδάτων, κυρίως με «καναλοποίηση» των χειμάρρων, οδήγησαν στην μεγιστοποίηση της πλημμύρας που πλήττει τον Θεσσαλικό κάμπο, ο οποίος σύμφωνα με τους ειδικούς, δύσκολα θα επανέλθει σε συνθήκες κανονικότητας ενώ θα απαιτηθούν πολλά δισεκατομμύρια για την αποκατάσταση των ζημιών


Οι ζημιές είναι ανυπολόγιστες και δομικές καθώς η πλημμύρα έχει διαλύσει όλο το δίκτυο υποδομών με βραχυπρόθεσμες και μεσομακροπρόθεσμες συνέπειες. Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, υπήρχε η δυνατότητα πρόληψης και περιορισμού των ζημιών αν είχαν εισακουστεί και υιοθετηθεί έγκαιρα οι προτάσεις για αντιπλημμυρικά έργα που κατέθεσαν οι επιστήμονες και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Τους είχαν προειδοποίησαν για πύκνωση των πλημμυρικών φαινομένων λόγω κλιματικής αλλαγής, αλλά η Περιφέρεια Θεσσαλίας και η κυβέρνηση τους αγνόησαν επιδεικτικά.

Οι παρεμβάσεις στη φύση με την καναλοποίηση πολλών χειμάρρων, ώστε να αυξηθεί η εκμεταλλεύσιμη γη, επίσης έπαιξαν τεράστιο ρόλο ενώ αυτό που αναμένεται το επόμενο διάστημα είναι η ένταση της εγκατάλειψης της θεσσαλικής υπαίθρου και της ερημοποίησης της από ανθρώπους, που αναγκαστικά θα στραφούν προς τα αστικά κέντρα, προκειμένου να επιβιώσουν, λόγω της φτωχοποίησης από τις τεράστιες καταστροφές σε αγροτικές και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις.

Ο Νικήτας Μυλόπουλος, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Διευθυντής του Εργαστηρίου Υδρολογίας και Ανάλυσης Υδατικών Συστημάτων, μιλώντας στην Parallaxi για για την διάσταση και το μέγεθος της πλημμύρας είναι σαφής. «Δεν υπήρξε καμία, μα καμία προετοιμασία κανένα έργο αντιπλημμυρικό η οχυρωματικό τα τελευταία χρόνια. Σε όλα τα επίπεδα, δηλαδή σε δημοτικό, περιφερειακό και κρατικό», τονίζει και αναφέρει ότι «από το 2017 υπήρχαν οι χάρτες πλημμυρικού κινδύνου, που ορίζανε τι έπρεπε να γίνει, αλλά κανείς δεν έδωσε σημασία και δεν έγινε τίποτα ενώ το 2022 είχαμε καταδίκη από την Ε.Ε. διότι δεν έγιναν έργα». Σημειώνει δε πως πριν τρία χρόνια, υπήρξε το φαινόμενο Ιανός που έδειξε τι θα ακολουθούσε. «Αυτά τα φαινόμενα πλημμυρικά σε κανονικές συνθήκες συμβαίνουν κάθε 1000 χρόνια, αλλά λόγω της κλιματικής αλλαγής αυτό έχει αλλάξει, έχουμε μία πύκνωση των ακραίων φαινομένων που γίνονται συχνότερα. Είχαν την νομική υποχρεώση αλλά και την προειδοποίηση από τον Ιανό, αλλά τελικά δεν υπήρξε καμία οχύρωση» και σημειώνει πως άμεσα πρέπει να προχωρήσουν τα έργα αποστράγγισης αυλάκια απορροής.

«Πολλά μπορούσαν να γίνουν και δεν έγιναν όπως ταμιευτήρες εκτόνωσης σειρά φραγμάτων και τάφρων, καθαρισμός χειμάρρων και φρεατίων χειμάρων κ.α.» αναφέρει και επισημαίνει ότι «είμαστε το εργαστήριο στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας που ασχολείται με αυτά τα πράγματα, αυτό είναι το αντικείμενο μας αλλά δυστυχώς κανείς από την Περιφέρεια και το κράτος δεν μας ενόχλησε και δεν ζήτησε προτάσεις». Παράλληλα τονίζει ότι «εμείς έγκαιρα κάνουμε προτάσεις οι οποίες απορρίπτονται. Κάναμε προτάσεις όχι μόνο για έργα αλλά και για έρευνα ώστε να έχουμε επικαιροποιημένους αντιπλημμυρικού χάρτες. Αλλά δεν υπήρξε καμία απόκριση» ενώ σημειώνει ότι «η πρόληψη είναι αναγκαία διότι σώζει ανθρώπινες ζωές και προστατεύει τους κατοίκους, προλαβαίνει το κακό και φυσικά είναι πιο οικονομική».

«Καναλοποίησαν τους χειμάρρους για χωράφια»

Ο Γιώργος Μπλιώνης, διδάκτορας Βιολογίας, που έχει διδάξει Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο ΑΠΘ, και έχει μελετήσει τη λειτουργία των ρεμάτων και των χειμάρρων, αναφέρει ότι πολλοί χείμαρροι στη Θεσσαλία έχουν γίνει στενά κανάλια που δεν μπορούν να υποδεχτούν μεγάλες ποσότητες νερού. «Δυστυχώς αυτές οι «καναλοποιήσεις» δεν άντεξαν και έτσι πολλές περιοχές βρέθηκαν κάτω από το νερό», τονίζει και αναφέρει ότι η «καναλοποίηση» των χειμάρρων είναι μία συνηθισμένη πρακτική στη Θεσσαλία, προκειμένου κομμάτια γης να αποδοθούν στις καλλιέργειες. «Αυτή η καναλοποίηση λειτουργούσε επαρκώς σε κανονικές συνθήκες, αλλά σε συνθήκες με μεγάλες ποσότητες νερού είναι ανεπαρκείς, γι αυτό πρέπει να δίνουμε σημασία στους μικρούς χειμάρρων», σημειώνει και συμπληρώνει ότι «το κύριο θέμα είναι να μην περιορίζεται η κοίτη των χειμάρρων. Τα σπίτια που γκρεμίστηκαν στην Καρδίτσα, είχαν κτιστεί στην «ευρεία» κοίτη του ποταμού». Επίσης αναφέρει ότι οι ανθρώπινες παρεμβάσεις στη φύση έχουν επιδεινώσει τι συνθήκες όπως οι κοπές δένδρων στην κοίτη του Πηνείου. «Η φύση μας διδάσκει με σοφία αλλά εμείς την αγνοούμε. Χρειάζεται μία νέα αντίληψη και στα αντιπλημμυρικά φαινόμενα» τονίζει.

Η αποκατάσταση σίγουρα θα απαιτήσει τεράστια κονδύλια, αρκετών δισεκατομμυρίων. Ο Θανάσης Κούγκολος, καθηγητής στο τμήμα Πολιτκών Μηχανικών ΑΠΘ, όπου διδάσκει Τεχνική Περιβάλλοντος και Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, εκτιμά ότι στη Θεσσαλία λόγω της πλημμύρας θα υπάρξουν προβλήματα βραχυπρόθεσμα αλλά και μεσομακροπρόθεσμα. Όπως αναφέρει, προς το παρόν οι ζημιές είναι ανυπολόγιστες, αλλά έχουν καταστραφεί σημαντικές και καίριες υποδομές που η αποκατάσταση τους, σίγουρα θα απαιτήσει τεράστια κονδύλια αρκετών δισεκατομμυρίων. «Έχουν καταστραφεί τεχνικά έργα, αλλά οι υπολογισμοί λόγω και της κλιματικής αλλαγής, είναι πιο δύσκολοι για τις διαμέτρους των τεχνικών έργων. Θα υπάρξουν τεράστιες συνέπειες στην γεωργία αλλά και κοινωνικές συνέπειες με την εγκατάλειψη της υπαίθρου», υποστηρίζει και αναφέρει ότι επειδή κατάγεται από το χωριό το Παλιομονάστηρο Τρικάλων και γνωρίζει προσωπικά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο αγροτικός κόσμος της χώρας, η καταστροφή του κάμπου της Θεσσαλίας θα σημάνει την παραπέρα ερήμωση των χωριών και των κοινοτήτων που έχουν πνιγεί στα νερά. «Η μητέρα μου ζει εκεί και γνωρίζω τι γίνεται. Η εγκατάλειψη των χωριών θα ενταθεί μεσοπρόθεσμα λόγω των πλημμυρών, διότι ο κόσμος δεν θα μπορεί να τα βγάλει πέρα», τονίζει και αναφέρει ότι οι πολίτες της Θεσσαλίας είναι αγανακτισμένοι Επίσης ο Κώστας Μανωλίδης, καθηγητής Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, τονίζει πως η καταστροφή στο Πήλιο πολύ δύσκολα θα αποκατασταθεί. «Ο Βόλος έχει καταστροφές κυρίως σε σπίτια και καταστήματα, το δίκτυο ύδρευσης έχει διαλυθεί και θα κάνει αρκετές ημέρες να λειτουργήσει, τα νερά έχουν φύγει αλλά έχουν αφήσει πολλή λάσπη και διάφορα υλικά στους δρόμους αλλά γέφυρες, ρείθρα και αναχώματα έχουν σπάσει» αναφέρει και σημειώνει πως «οι πιο σοβαρές ζημιές είναι στο Πήλιο, στα ορεινά και στα παραλία, όπου υπάρχει απόλυτη καταστροφή με διαλυμένο το οδικό δίκτυο με καθιζήσεις και κατολισθήσεις, σπασμένες γέφυρες και γκρεμισμένα σπίτια που είναι πολύ δύσκολο να διορθωθούν».

«Τεράστιες οι ευθύνες της Περιφέρειας Θεσσαλίας»

Στο μεταξύ ο υποψήφιος Περιφερειάρχης Θεσσαλίας και καθηγητής Φυσιολογίας Ζωικών Οργανισμών – Τοξικολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Δημήτρης Κουρέτας, κάνει λόγο για τεράστιες ευθύνες της Περιφέρειας για τις ανυπολόγιστες καταστροφές και τονίζει πως «στο ΕΣΠΑ 2022-2026 έχει εγγράψει 9.300.000 ευρώ για την αντιπλημμυρική προστασία σε όλη την Θεσσαλία, όταν διαθέτει 2.900.000 ευρώ για προβολή και διαφήμιση για τον ίδιο».

Συνεχίζοντας ο κ. Κουρέτας, τόνισε ότι οι παρεμβάσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια ήταν «μπαλώματα» με αποτέλεσμα, αυτή τη στιγμή να «έχουμε μια από τις μεγαλύτερες καταστροφές διαχρονικά στην Ελλάδα. Έπεσε πολλή βροχή, αλλά αυτό δεν είναι δικαιολογία, γιατί όταν σχεδιάζεις κάτι, το κάνεις με ορίζοντα 30-40 ετών, γνωρίζοντας ότι υπάρχει η κλιματική αλλαγή». Ο Δημήτρης Κουρέτας, σχολιάζοντας το τι πρέπει να γίνει την επόμενη μέρα, αναφέρθηκε στο ΠΕΠ (Περιφερειακό Πρόγραμμα) του 22-26 το οποίο εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 23 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επισημαίνοντας, ωστόσο, ότι ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας «είχε 1 χρόνο περιθώριο να κάνει σοβαρή διαβούλευση με όλους τους επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς, με το Πανεπιστήμιο για να καταγράψει τι ακριβώς έπρεπε να γίνει, κάτι που δεν έκανε. Εμείς αυτό θα κάνουμε αν ο κόσμος μας εμπιστευτεί. Θα πάρουμε τα χρήματα που έχουν πιστωθεί και θα ξεκινήσουμε μια εις βάθος διαβούλευση και να καταγράψουμε τι πρέπει να γίνει το επόμενο διάστημα».

Πως γκρεμίστηκε η γέφυρα του Αργύρη

https://www.facebook.com/profile.php?id=100037915281403

Ανοική Συνέλευση ενάντια στην πράσινη ανάπτυξη και στα αιολικά στα Άγραφα

🛑Η γέφυρα του 'Αργύρη' κόπηκε, μαζί και η μοναδική σύνδεση των χωριών της δυτικής Αργιθέας και της κοιλάδας του Αχελώου με τη Καρδίτσα !

Είχαμε προειδοποιήσει πολλές φορές στο παρελθόν για αυτό που ήταν σίγουρο ότι θα συμβεί με τη πρώτη μεγάλη νεροποντή, ένα προαναγγελθέν έγκλημα στη πλάτη των κατοίκων της περιοχής που δεν εισακούστηκαν ούτε στο ελάχιστο οι φόβοι τους και τώρα το πληρώνουν με το χειρότερο τρόπο.

Στη γέφυρα αυτή, η εταιρία που έβαλε τις ανεμογεννήτριες στον Τύμπανο Αργιθέας για να διασφαλίσει τη διέλευση των μηχανημάτων της ώστε να μην γκρεμιστεί από το βάρος τους, έβαλαν υποστυλώματα από κάτω και με το πέρας των έργων θα τα αφαιρούσαν πράγμα που δεν έγινε ποτέ παρόλες τις αντιδράσεις.