Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2019

Ο Δελμούζος- το κτίριο της οδού «Μπουμπουλίνας 18» - τα Εξάρχεια

Ο Δελμούζος- το κτίριο της οδού «Μπουμπουλίνας 18» - τα Εξάρχεια



Περιβάλλον: Έχω μια απορία. Αν δεν έρθω εγώ να συζητήσουμε, ποτέ από μόνος σου δεν μιλάς, δεν γράφεις, δεν … δεν…

Αρχιτέκτονας: Εμένα δεν μου αρέσει ούτε να μιλώ μόνος μου, ούτε να γράφω για να γράψω.

Περιβάλλον: Μα εδώ συμβαίνουν κάθε μέρα τόσα πολλά και έχουν γεμίσει τα blog και οι εφημερίδες με άρθρα, για θέματα που αφορούν τους Αρχιτέκτονες.

Αρχιτέκτονας: Τα διαβάζω.

Περιβάλλον: Και τι έχεις να πεις;

Αρχιτέκτονας: Τίποτε. Ο καθένας λέει την άποψή του. Τις προάλλες διάβασα ένα άρθρο στο tvxs για τον Δελμούζο με τίτλο « Δελμούζος: ο μεγάλος παιδαγωγός που μίσησαν η Εκκλησία και η Πολιτεία»[i] Το άρθρο αναφέρεται στη ζωή του Δελμούζου μέχρι το 1925, λες και δεν έζησε μέχρι το 1956 λες και δεν ήταν αυτός που προκάλεσε την διάσπαση του «Εκπαιδευτικού Ομίλου» λες και δεν έκανε μετά δεξιά στροφή, και τον αγάπησε η δεξιά Πολιτεία, λες… λες….

Περιβάλλον: Μα αυτό είναι ένα άρθρο που δεν αφορά τους Αρχιτέκτονες.

Αρχιτέκτονας: Αφορά όμως την ιστορία του τόπου, και αφορά κάθε επιστήμονα που σέβεται την επιστήμη του. Γιατί με το ίδιο σκεπτικό θα βρεθεί αύριο κάποιος άλλος που θα γράψει την ιστορία του κτιρίου της οδού Μπομπουλίνας 18, και θα αναφερθεί σ’ αυτό από την εποχή που έγινε έδρα του Υπουργείου Πολιτισμού, και θα παραλείψει ότι ήταν τόπος βασανιστηρίων επί χούντας. Και με το ίδιο σκεπτικό θα γράψει κάποιος άλλος για τα Εξάρχεια ότι η σημερινή επίθεση των δυνάμεων καταστολής στα Εξάρχεια σκοπό είχε να καταστείλει την «παραβατικότητα» της περιοχής, και όχι την «αντίσταση» της περιοχής στις ορέξεις των «επενδυτικών συμφερόντων».

Και το άρθρο αυτό για τον Δελμούζο δημοσιεύθηκε σε μία ιστοσελίδα που θέλει να λέγεται «προοδευτική». Η αλήθεια όμως έχει και μια άλλη όψη. Στο blog «Ο παιδαγωγός Κ.Δ. Σωτηρίου 1889-1966» δημοσιεύεται ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Ανταίος» το 1947 και αναφέρεται στον Δελμούζο. Ας δούμε τι γράφει[ii]:

ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

«Παιδεία και κόμμα» Ομιλητής ο κ. Αλέκος Δελμούζος

«Ανταίος» Χρόνος Β αρ. 10-12 σελ. 284, 31 Δεκεμβρίου 1947

Με το θέμα τούτο επιχείρησε να ασχοληθεί ο παιδαγωγός Αλέκος Δελμούζος στη δημόσια ομιλία του, που οργάνωσε τον περασμένο μήνα η Πολιτική Λέσχη «Τρικούπης».

Αντί όμως να αναπτύξει το σπουδαίο τούτο θέμα με την σοβαρότητα που έπρεπε, χρησιμοποίησε το βήμα για δυό άλλους σκοπούς. Πρώτα για να απολογηθεί για την πισωδρομική πορεία που βάδισε με γοργό ρυθμό από τη διάσπαση του «Εκπαιδευτικού Ομίλου» που ο ίδιος προκάλεσε. Και μετά για να δικαιολογήσει τη γνωστή ουτοπιστική και αντικοινωνιολογική αντίληψή του, πως υπάρχει πραγματικά υπερταξική και υπερκομματική παιδεία, και πως η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση μπορεί να πραγματοποιηθεί και να ριζώσει στη χώρα μας, μόνον άμα σταθεί πάνω από τα κόμματα και τους κοινωνικούς αγώνες.

Υποστήριξε πως στην Ελλάδα ως τα 1922 δεν είχε μπει το κόμμα στην παιδεία. Το κόμμα, είπε, μπορεί να την επηρέαζε έμμεσα, μόνο για να βολέψει με τη φαυλοκρατική διοίκηση τους φίλους του δασκάλους. Το κόμμα πρωτομπαίνει στην παιδεία έπειτα από την μικρασιατική καταστροφή. Το έμπασαν οι αριστεροί εκπαιδευτικοί, που πλήθαιναν μέρα με τη μέρα. Αυτοί λησμόνησαν την καθαρά εκπαιδευτική αποστολή τους, και άρχισαν να προπαγανδίζουν μέσα στα σχολεία ολοένα και εντονότερα την κοσμοθεωρία και το πολιτικό πρόγραμμα του κομμουνιστικού κόμματος. Από τον κίνδυνο τούτον αγωνίστηκε, είπε, να προφυλάξει τον Εκπαιδευτικό Όμιλο, δεν το κατόρθωσε όμως, γιατί υπερίσχυσαν οι αριστεροί εκπαιδευτικοί. Δεν πρέπει, λοιπόν, τόνισε, να παραπονιούνται για το διωγμό τους και δίκαια σήμερα «εξυγιαίνονται». Και κατάληξε κάνοντας έκκληση σ’ όλα τα νόμιμα κόμματα, να καθορίσουν όλα μαζί σε κοινή σύσκεψη το κοινό εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα, και ν’ αναλάβουν αλληλέγγυα την υποχρέωση να το σεβαστούν και να το εφαρμόσουν.

Είναι, αλήθεια, λυπηρό, να βλέπουμε έναν παιδαγωγό, που τόσο ψηλά είχε ανεβάσει στη συνείδησή του ο εκπαιδευτικός κλάδος, από ουτοπιστής σοσιαλιστής που ήταν, όταν ξεκίνησε, να καταντήσει στυλοβάτης της αντίδρασης. Είναι ακόμη πιο λυπηρό να τον βλέπουμε, να μην είναι σε θέση να ερμηνέψει και να κατανοήσει πρόσφατα ιστορικά γεγονότα και να δικαιώνει τους αλλεπάλληλους διωγμούς των εκπαιδευτικών τα τελευταία τριάντα χρόνια και τη σημερινή πρωτάκουστη «εξυγίανσή» τους. Είναι ακόμη πιο λυπηρό να τον βλέπουμε να πιστεύει και έπειτα από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, πως υπάρχουν αιώνιες και ακατάλυτες αξίες, και ενώ κηρύχνει πως θέλει την παιδεία υπερταξική, υπερκομματική, να καλεί όλα τα σημερινά νόμιμα κόμματα να κάνουν όργανό τους την Παιδεία, για να αναστηλώσουν την κυριαρχία τους και να σταματήσουν την πρόοδο της κοινωνίας.

ΚΩΣΤΑΣ ΣΩΤΗΡΙΟΥ

Και με το άρθρο αυτό, του tvxs, κανείς δεν ασχολήθηκε, κανείς δεν απάντησε. Και μη μου πεις ότι η «αλήθεια» είναι γνωστή. Δεν είναι καθόλου «γνωστή». Και σήμερα κυκλοφορούν άρθρα που αναφέρονται στα Εξάρχεια, και όλα αναφέρονται στην μακράς διάρκειας «παραβατικότητα» της περιοχής. Η «αντίσταση» βαφτίστηκε «παραβατικότητα» και σε πολλούς «άρεσε» η νέα αυτή «λέξη» που επινόησε η κυρίαρχη τάξη όπως παλαιότερα το «άβατο των Εξαρχείων» την δανείστηκαν και την χρησιμοποιούν στις αναλύσεις τους. Η διαφορά όμως ανάμεσα στην «αντίσταση» και την «παράβαση» είναι πολύ μεγάλη.

Βλέπεις λοιπόν ότι το άρθρο για τον Δελμούζο όπως δημοσιεύθηκε στην «προοδευτική» όπως θέλει να λέγεται ιστοσελίδα tvxs, σκοπό είχε να εξυπηρετήσει την κυρίαρχη τάξη, στην επίθεση που κάνει σήμερα στην Παιδεία. Το ίδιο κάνουν και όσοι δημοσιεύουν άρθρα για τα Εξάρχεια και μιλούν για «παραβατικότητα», εξυπηρετούν την κυρίαρχη τάξη στην επίθεση που κάνει στην περιοχή αυτή της πόλης για να την «εξευγενίσει» όπως λέει. 


Παρασκευή, 20 Δεκεμβρίου 2019

Αυτόνομη Παρέμβαση Μηχανικών Μαγνησίας


Ως μνημείο συνδιαλλαγής και αλλοίωσης του εκλογικού αποτελέσματος των πρόσφατων εκλογών των μηχανικών, μπορεί να χαρακτηριστεί η ειδική αντιπροσωπεία του ΤΕΕ Μαγνησίας που έγινε τη Δευτέρα 16/12/2019 για την ανάδειξη του Προεδρείου της Αντιπροσωπείας και της Διοικούσας του ΤΕΕ Μαγνησίας. Την κύρια ευθύνη φυσικά όπως φαίνεται και στο άρθρο της εφημερίδας ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
φέρουν οι δύο μεγάλες παρατάξεις, η Δ.Κ.Μ. (της Ν.Δ με “αρχηγό” την νυν πρόεδρο της Διοικούσας Νάνσυς Καπούλα) και της Νέα Δυναμική Μηχανικών (του Μπέου με “αρχηγό” τον Κωνσταντίνο Καραγιάννη) χωρίς βέβαια να υστερούν των ευθυνών τους και οι παρατάξεις ΔΗΣΥΜ(ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ) και Συνεργασία Μηχανικών(ΣΥΡΙΖΑ), με τους τελευταίους τους πιο «άτυχους». Και να γιατί. Με βάση τα αποτελέσματα των εκλογών των μηχανικών (που έβγαλε τους αντιπροσώπους των παρατάξεων με απλή αναλογική) θα έπρεπε τα 9 μέλη της Διοικούσας (με μέτρο 47 αντιπρόσωποι/ 9 μέλη Δ.Ε.= 5.22 ψήφοι ανά εκλόγιμο μέλος) να κατανέμονταν ως εξείς:
ΔΚΜ(Ν.Δ.)= 23/5.22= 4μέλη και υπόλοιπο 0.406
ΔΗΣΥΜ(ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ)= 5/5.22=0.957 υπόλοιπο
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ(ΣΥΡΙΖΑ)= 4/5.22=0.766 υπόλοιπο
Πανεπιστημονική(ΚΚΕ)= 5/5.22=0.957 υπόλοιπο
ΝΕΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ(ΜΠΕΟΣ-ΔΙΑΣΠΑΣΗ Ν.Δ.)= 8/5.22=1 μέλος και 0.53 υπόλοιπο
Αυτόνομη Παρέμβαση Μηχανικών (ΑΡΑΓΕΣ)= 3/5.22=0.574 υπόλοιπο
Ελεύθεροι Επαγγελματίες= 1/5.22=0.191 υπόλοιπο
Άρα με βάση τους εκλεγμένους των παρατάξεων, εάν κατέβαζαν τα ψηφοδέλτια τους κανονικά (όπως τους ψήφισαν οι μηχανικοί κατά τις εκλογές δηλ.)θα αναλογούσαν :
ΔΚΜ= 4 Μέλη στη Διοικούσα, ΔΗΣΥΜ= 1 μέλος από τα υπόλοιπα, ΝΕΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ= 1 μέλος, Πανεπιστημονική= 1 μέλος από τα υπόλοιπα, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ= 1 μέλος από τα υπόλοιπα, ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ= 1 μέλος από τα υπόλοιπα. ΣΥΝΟΛΟ 9 μέλη στη Διοικούσα.
Αντί αυτό και κάνοντας την συνδιαλλαγή φτιάχνοντας τεχνητές ξεχωριστές παρατάξεις κατά την εκλογή κατόρθωσαν να εκλέξουν Δ.Κ.Μ.=5 μέλη, ΔΗΣΥΜ= 1 ,ΝΕΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ=1 και εμείς( η ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ παίρνοντας 1 ακόμα ψήφο από τον ήρωα τελικά της βραδιάς που μας ψήφισε βλέποντας την αντιδημοκρατική διαδικασία που ακολουθήθηκε και ένα μεγάλο μπράβο του) μαζί με την ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ και τη ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ μπήκαμε στην κλήρωση. Θέμα τύχης πια. Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ(ΣΥΡΙΖΑ) η άτυχη της βραδιάς πετάχτηκε απ’έξω. Ξεκάθαρο. Άδικο το αποτέλεσμα για τη ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ , φέρουν όμως βαθύτατη ευθύνη γιατί όταν στο κάλεσμα των παρατάξεων της κ. Καπούλας(Πρόεδρο του ΤΕΕ Μαγνησίας) εμείς τοποθετηθήκαμε πολιτικά ώστε να αποφευχθεί η αντιδημοκρατική διαδικασία που ακολουθήθηκε τελικά και ζητήσαμε από τις παρατάξεις να τοποθετηθούν ανοιχτά και ξεκάθαρα, βρήκαμε συμμάχους μόνο την ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ και τους ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ, αντίπαλους την Δ.Κ.Μ., τη ΝΕΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗ και τη ΔΗΣΥΜ (και πως θα μπορούσε άλλωστε αφού ήταν αυτοί που κάνανε την εξώφθαλμη συνδιαλλαγή) και ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΣ τη ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ο εκπρόσωπός τους δεν τοποθετήθηκε καθόλου, σίγουρος μάλλον ότι θα εκλεγεί, «υπόφθαλμη συναλλαγή»). Το παραπάνω γεγονός καταγγέλθηκε και κατά την ώρα της εκλογικής διαδικασίας για την ανάδειξη των προεδρείων. Και εκεί ο ΣΥΡΙΖΑ αδιάφορος.
Από την πλευρά μας (ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ) και με την εκλογή του Κώστα Γαργάλα στη θέση της Δ.Ε.(εμείς τηρούμε την εναλλαγή των προσώπων κατά τη διάρκεια της θητείας της Διοικούσας και Αντιπροσωπείας ) θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματα των μηχανικών και εν τέλει την ίδια τη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, όχι αυτή που τσαλαβουτάνε αλλά την ΕΛΕΥΘΕΡΗ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑ ΚΑΙ ΜΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΟΡΑΜΑ ΚΑΙ ΑΞΙΕΣ ΧΩΡΙΣ ΑΝΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΟΥΣ ΚΑΙ 2ΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ.

Οι δημόσιες συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη: χωρίς σχεδιασμό, χωρίς προγραμματισμό, χωρίς χρηματοδότηση

Οι δημόσιες συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη: χωρίς σχεδιασμό, χωρίς προγραμματισμό, χωρίς χρηματοδότηση 

Οι συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί με τον μοναδικό φορέα αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) έχουν ήδη σημαντικές επιπτώσεις στη λειτουργία της πόλης και στην καθημερινότητα των πολιτών. Ο χρόνος μετάβασης και επιστροφής στους χώρους εργασίας έχει αυξηθεί τόσο που οξύνει τις ήδη δυσμενείς για τους μισθωτούς σχέσεις εργασίας, προκαλεί αύξηση του κόστους μετακινήσεων που επιβαρύνει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς (αύξηση χρήσης Ι.Χ. και ταξί). Ο κυκλοφοριακός φόρτος έχει αυξηθεί προκαλώντας συχνά ασφυκτικές συνθήκες ακόμα και σε δρόμους περιφερειακά του κέντρου της πόλης με επιπτώσεις τόσο στην ασφάλεια των μετακινήσεων, όσο και στην ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα κ.λπ. Ταυτόχρονα, η όποια συγκρατημένη έστω αισιοδοξία για σύντομη λειτουργία του Μετρό χάθηκε στην εξυπηρέτηση εργολαβικών και μικροπολιτικών συμφερόντων, διαμορφώνοντας μια δυστοπία στις μετακινήσεις των πολιτών μέσα και γύρω από το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Αυτά ωστόσο είναι συμπτώματα μιας μηπολιτικής για τις δημόσιες συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη. 
H δημιουργία και η συντήρηση ενός αξιόπιστου συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών αποτελεί θεμελιώδες ζήτημα για τις σύγχρονες μεγαλουπόλεις. Έτσι ανάλογα με την έκταση, τον πληθυσμό, τις ανάγκες μετακινήσεων, την τοπογραφία, το κλίμα κ.λπ. επιλέγονται συνδυασμοί μέσων και επιμέρους τεχνολογιών υλοποίησης τους ώστε αφενός να χρησιμοποιείται η πιο ενδεδειγμένη τεχνολογία αφετέρου να μην εξαρτάται η λειτουργία της πόλης από ένα μόνο μέσο. Στην Ελλάδα η Αθήνα έχει πέντε συστήματα: θερμικά λεωφορεία (εκ των οποίων πάνω από 500 αεριοκίνητα), ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ και τραμ, διαρκώς επεκτεινόμενο μετρό και προαστιακό σιδηρόδρομο, ενώ έχει και δυο τελεφερίκ, το ένα μάλιστα αστικό για την άνοδο στον Λυκαβηττό. Η Πάτρα έχει λεωφορεία και προαστιακό σιδηρόδρομο, ενώ οριακά μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι λειτουργίες προαστιακού σιδηροδρόμου απαντούν στη Λάρισα και τον Βόλο παράλληλα με τα ενδοαστικά δίκτυα θερμικών λεωφορείων, στον Νομό Ηλείας (Πύργος-Κατάκολο-Ολυμπία) και περιστασιακά στην Καλαμάτα (Καλαμάτα-Μεσσήνη). 

Αξιολόγηση της συνόδου COP25 των ΗΕ για την κλιματική αλλαγή


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 17.12.2019 
Αξιολόγηση της συνόδου COP25 των ΗΕ για την κλιματική αλλαγή 
Κριτική – θέσεις – προτάσεις για την ενέργεια και το κλίμα 

Το Ελληνικό Δίκτυο ΦΙΛΟΙ της ΦΥΣΗΣ/ Naturefriends Greece με ανακοίνωση1 που εξέδωσε την 1η Δεκεμβρίου 2019, πριν από την έναρξη της COP25 των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα, υπογράμμιζε ότι «25 χρόνια υποκρισίας και κακών πρακτικών είναι αρκετά». 

Δυστυχώς τα αποτελέσματα της COP25 στη Μαδρίτη ξεπέρασαν τη φαντασία κάθε απαισιόδοξου σεναρίου. Η λιτή δήλωση του γενικού γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, Αντόνιο Γκουτέρες, λίγο μετά το τέλος της συνόδου είναι μόνο η «κορυφή του παγόβουνου2»:

«Απογοητεύτηκα από το αποτέλεσμα της COP25. Η διεθνής κοινότητα έχασε μια σημαντική ευκαιρία προκειμένου να αποδείξει ότι έχει μεγαλύτερες φιλοδοξίες στον τομέα της μείωσης των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, της προσαρμογής και της χρηματοδότησης της κλιματικής κρίσης», ανέφερε.

Αξίζει να ληφθεί υπόψη ότι η COP25 ήταν μια από τις διασκέψεις για το κλίμα με τις μεγαλύτερες παρατάσεις (40 και πλέον ωρών από τη λήξη της την Παρασκευή), γεγονός ενδεικτικό των αντιθέσεων και των διαιρέσεων που προέκυψαν3.

Οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών/ 17SDGs (AGENDA 2030), και ιδιαίτερα ο στόχος 13 «ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΙΜΑ», με τις αοριστίες και τα «απογοητευτικά αποτελέσματα της COP25», έχουν δεχθεί ακόμα ένα πλήγμα στην αξιοπιστία των κυβερνήσεων που τους υπόγραψαν το 2015.

Στηλιτεύοντας την απροθυμία των ισχυρών χωρών να αντιμετωπίσουν με έργα και όχι λόγια την κλιματική αλλαγή, ο εκπρόσωπος στη διάσκεψη του μικρού νησιωτικού κράτους στον Ειρηνικό Τουβαλού, Ίαν Φράι, χαρακτήρισε, όχι άδικα, τη στάση των παγκόσμιων ηγετών «έγκλημα κατά της ανθρωπότητας3».

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει και αυτή σοβαρά προβλήματα, με την Πολωνία να αρνείται να δεσμευτεί και τη Τσεχία να προτείνει τη χρήση της πυρηνική ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, μια πρόταση που είναι πολύ πιθανό να στηριχθεί από τη Γαλλία, η οποία είναι leader στον τομέα των κατασκευών πυρηνικών εργοστασίων.

Η Πράσινη Συμφωνία4 (Green Deal) που ανακοίνωσε η Ε.Ε. στο πλαίσιο της COP25, για να γίνει η Ευρώπη «η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος στον κόσμο μέχρι το 2050», με τα σημερινά δεδομένα δεν είναι αξιόπιστη.

Με έκπτωση άνω του 55% ανατέθηκε ένα στα δύο μεγάλα έργα.

Με έκπτωση άνω του 55% ανατέθηκε ένα στα δύο μεγάλα έργα.




Από τα 122 μεγάλα δημόσια έργα (προϋπολογισμού άνω των τριών εκατ. ευρώ) που προκηρύχθηκαν κατά τη διάρκεια του 2019 και έφτασαν μέχρι το στάδιο επιλογής αναδόχου, στα 71 οι εκπτώσεις που προσέφεραν οι μειοδότες ήταν μεγαλύτερες του 50%. Υπάρχουν και εξαιρετικά τολμηροί εργολάβοι που σε διαγωνισμούς για πέντε μεγάλα έργα προσέφεραν έκπτωση άνω του 70%!

Για παράδειγμα, στο διαγωνισμό για τη συντήρηση και καθαρισμό αντιπλημμυρικών έργων της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 4,8 εκατ. ευρώ, ο μειοδότης προσέφερε έκπτωση 75,21%, δηλαδή υποσχέθηκε πως θα ολοκληρώσει το έργο με μόλις 1,2 εκατ. ευρώ!

Σε έργο δικτύων αποχέτευσης του δήμου Κομοτηνής, προϋπολογισμού 3,25 εκατ. ευρώ, ο μειοδότης προσέφερε έκπτωση 75%, ενώ για τη «βιοκλιματική αστική ανάπλαση» οδών στο δήμο Αγίας Βαρβάρας επικράτησε εργολάβος με έκπτωση 71,65%. Σε άλλα 20 μεγάλα έργα οι εκπτώσεις ξεπέρασαν το 60%, ενώ είναι κοινός τόπος οι εκπτώσεις του 50%.

Τα απαρχαιωμένα τιμολόγια και οι πανάρχαιες τεχνικές προδιαγραφές με τις οποίες προκηρύσσονται τα δημόσια έργα έχουν δημιουργήσει αυτή την τραγελαφική εικόνα που τελικά επιβαρύνει τους πολίτες. Πρώτον, επειδή πολλά έργα μένουν στη μέση ή παραδίδονται με εξαιρετικά χαμηλή ποιότητα. Δεύτερον, επειδή σε πολλές περιπτώσεις οι τεχνικές εταιρείες εκμεταλλεύονται τα κενά της νομοθεσίας και τις σχέσεις με τοπικούς άρχοντες ή στελέχη του δημοσίου προκειμένου να αυξήσουν εκ των υστέρων το κόστος του έργου που υποσχέθηκαν πως θα κατασκευάσουν μισοτιμής.

Οι απίστευτες εκπτώσεις δείχνουν, πάντως, πως η κατάσταση στα δημόσια έργα έχει ξεφύγει, όχι μόνο επειδή τα τιμολόγια με τα οποία προκηρύσσονται οι διαγωνισμοί δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Συνδέονται και με τις δυσκολίες στην αγορά κατασκευών που αναγκάζουν κάποιους εργολάβους να «χτυπήσουν» έργα με την ελπίδα πως στη συνέχεια θα αυξήσουν δια της πλαγίας οδού τα έσοδά τους. Μάλιστα, ακόμα και ισχυρές τεχνικές εταιρείες, που πρωτοστατούν στον αγώνα για την αντιμετώπιση των «παράλογων εκπτώσεων» εμφανίζονται να έχουν αναλάβει έργα οδοποιίας (ασφαλτοστρώσεις, κ.α.) με έκπτωση άνω του 60%.

Οι υψηλές εκπτώσεις συνοδεύονται από τεράστιες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση διαγωνισμών. Φέτος, επειδή ήταν προεκλογική χρονιά, προκηρύχθηκαν σχεδόν 270 διαγωνισμοί με προϋπολογισμό άνω των 3 εκατ. ευρώ, αλλά ολοκληρώθηκαν λιγότεροι από τους μισούς!

Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου 2019

Γράμμα της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ στον Αγιο-Βασίλη



ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ
Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
Αρ. Πρωτ.: 2019 Αθήνα, 18-12-2019
Προς: Άγιο Βασίλη
Κοιν.: Α' Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ


Αγαπημένε μας Άγιε Βασίλη, 

Ξέρουμε πως είσαι πολύ απασχολημένος για αυτό σου γράφουμε μια ομαδική επιστολή. Είμαστε οι 8.200 μηχανικοί του Δημοσίου Τομέα. Σου γράφουμε για να σου υπενθυμίσουμε το πόσο καλά παιδιά ήμασταν και φέτος (2019): Δεχτήκαμε αδιαμαρτύρητα τα παράλληλα καθήκοντα που μας ανατέθηκαν, τον υπέρογκο φόρτο εργασίας και όλες τις πειθαρχικές διώξεις με αντάλλαγμα τους πενιχρούς μισθούς μας. Καλύψαμε με κέφι όλες τις παραλείψεις του θεσμικού πλαισίου και κατευνάσαμε τους πολίτες που με το δίκιο τους διαμαρτυρήθηκαν για όλες τις κακοδαιμονίες του ελληνικού δημοσίου. Ανεχθήκαμε κάθε ιδιοτροπία των πολιτικών ηγεσιών (παλαιών και νέων) και μελετήσαμε με επιμέλεια κάθε αλλαγή της νομοθεσίας. Με χαρά τέλος απαντήσαμε στις άπειρες καταγγελίες και παρασταθήκαμε στα ατελείωτα δικαστήρια εναντίον μας! 

Τα δώρα που θέλουμε να μας φέρεις είναι να γίνει πράξη η ΚΥΑ που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 2276 Β΄/11-6-2018 και να ξεκινήσει η κατανομή του αποθεματικού πόρου και να μας προσφέρεις και κανένα δικηγόρο, έτσι για τη νομική κάλυψη, που και που. Α, και κανένα συνάδελφο νεότερο για να κάνουμε παρέα στις άδειες Τεχνικές Υπηρεσίες μας. Υποσχόμαστε ότι και του χρόνου θα είμαστε εξίσου καλά παιδιά φυσικά… 

Σε περιμένουμε με αγωνία! 

Το Δ.Σ. της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ

Εκδήλωση ΑΡΑΓΕΣ: Πόλη και καταστολή Παρασκευή 20/12 19.00 στο ΣΑΔΑΣ




Εκδήλωση: Πόλη και καταστολή Παρασκευή 20/12 19.00 στο ΣΑΔΑΣ



Τα ΜΑΤ εισβάλουν στην ΑΣΟΕΕ! Πρώτη φορά σε πανεπιστημιακό χώρο 46 χρόνια μετά…

… σε κινηματογράφο συλλαμβάνουν ανηλίκους…

… στα Εξάρχεια ξεγυμνώνουν στον δρόμο ανθρώπους…

… σε club στο κέντρο της Αθήνας ξεφτιλίζουν 300 ανθρώπους…

… εκκενώνουν καταλήψεις στέγης με ανήλικα προσφυγόπουλα…

… εκκενώνουν στέκια πολιτισμού και ελευθερίας…

… συλλαμβάνουν αμέριμνους νεαρούς ασκούμενους στον διαλογισμό στο πάρκο της Ελευθερίας…

… βάζουν κοριούς σε αυτοκίνητα και κάμερες σε στέκια συλλογικοτήτων…

Η πόλη δεν ανήκει πια στους κατοίκους της, δεν μας ανήκει, αστυνομοκρατείται!

Την Παρασκευή 20/12 στις 19.00 στα γραφεία του ΣΑΔΑΣ, βρυσακίου 15 στο Μοναστηράκι σας προσκαλούμε στην εκδήλωση μας με θέμα “Πόλη και καταστολή. Το χωρικό αποτύπωμα της καταστολής”.

Σχέδιο πώλησης σε ιδιώτες ληξιπρόθεσμων οφειλών προς Ταμεία

Reuters: Σχέδιο πώλησης σε ιδιώτες ληξιπρόθεσμων οφειλών προς Ταμεία

Τζογάρουν ακόμα και την καταστροφή μας...



Την πώληση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς ασφαλιστικά ταμεία σε ιδιώτες επενδυτές, προκειμένου να λάβει εμπροσθοβαρώς ρευστόστητα και να βελτιώσει τη γενική εισπραξιμότητα των οφειλών, σχεδιάζει η κυβέρνηση, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters το οποίο επικαλείται ανώτερους κυβερνητικούς αξιωματούχους.

Όπως σημειώνει το πρακτορείο, σε ρεπορτάζ του, η νέα κυβέρνηση υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη αγωνίζεται να αυξήσει την εισροή επενδύσεων και να βελτιώσει αλματωδώς τις προοπτικές οικονομικής ανάκαμψης της χώρας, απαλλάσσοντας μεταξύ άλλων το τραπεζικό σύστημα από το βάρος των εξαιρετικά δυσβάσταχτων "κόκκινων" δανείων.

Remaining Time-0:24
Fullscreen
Unmute

Προσπαθεί επίσης, όπως σημειώνει το πρακτορεό να εξορθολογίσει τους ισολογισμούς των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης, προκειμένου να ενισχύσει τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος.
«Υπάρχει στρατηγική να πωληθούν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα Ταμεία, τις οποίες το σύστημα δεν κατάφερε να συλλέξει τα προηγούμενα χρόνια», ανέφερε ένας εκ των Ελλήνων κυβερνητικών αξιωματούχων στο πρακτορείο.

Οι οφειλές έχουν να κάνουν κυρίως με εργοδοτικές εισφορές τις οποίες διάφορες εταιρείες αδυνατούσαν να καταβάλουν, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Το σχέδιο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, έχει αναλάβει ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Νότης Μηταράκης, και θα προβλέπει αρχικά πώληση οφειλών της τάξης των 12 δισ. ευρώ, σε σύνολο 35 δισ. οφειλών που είναι καταγεγραμμένες στα «βιβλία» των Ταμείων.

Η διαδικασία δεν θα γίνει μέσω τιτλοποίησης, καθώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε να θεωρηθεί έκδοση χρέους και να προσκρούσει στην άρνηση της Eurostat.

Η κυβέρνηση προσανατολίζεται έτσι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, στην πώληση των οφειλών σε ιδιώτες επενδυτές έναντι μετρητών και σε συμφωνία μαζί τους για ένα ποσοστό κέρδους επί των ποσών που τελικώς θα καταβληθούν από οφειλέτες.

Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου 2019

Ξυλοκοπήθηκαν και προσήχθησαν γιατί δεν επέτρεψαν σε ΜΑΤ να εισβάλουν στο σπίτι τους

Ξυλοκοπήθηκαν και προσήχθησαν γιατί δεν επέτρεψαν σε ΜΑΤ να εισβάλουν στο σπίτι τους

Άνδρες των ΜΑΤ επιχείρησαν να εισβάλουν σε οικία που βρίσκεται δίπλα σε μία από τις καταλήψεις που εκκενώθηκαν το πρωί της Τετάρτης στο Κουκάκι και όταν η οικογένεια αρνήθηκε, ζητώντας χαρτί από εισαγγελέα, έδεσαν, ξυλοκόπησαν και οδήγησαν στη ΓΑΔΑ μέλη της. «Είδα άνθρωπο ΜΑΤ να έχει πατήσει το κεφάλι του γιού μου στο πάτωμα» κατήγγειλε μεταξύ άλλων η μητέρα και σύζυγος των προσαχθέντων στον ΑΝΤ1. «Ανέβηκα να δω τι γίνεται και μου είπαν φύγε κλείσου μέσα γιατί θα σε πετάξουμε από την σκάλα».

Υπενθυμίζεται ότι τρεις καταλήψεις στο Κουκάκι βρίσκονται από νωρίς το πρωί της Τετάρτης στο στόχαστρο ισχυρών αστυνομικών δυνάμεων και του δόγματος «Νόμος και Τάξη» της κυβέρνησης. Χημικά και κρότου λάμψης από δυνάμεις των ΜΑΤ κατά ομάδας ατόμων που βρίσκεται σε υπό κατάληψη κτίριο στην οδό Παναιτωλίου.

«Βαλτώνουν» μεγάλα και μικρά δημόσια έργα


Ξαναμοίρασμα της τράπουλας μεταξύ κυβέρνησης και μεγάλων Τεχνικών εταιριών

«Βαλτώνουν» μεγάλα και μικρά δημόσια έργα – Κίνδυνος να χαθούν αρκετά δισ. ευρώ

16-12-2019 - Πηγή: newsbreak.gr

Σε βάλτο… διαρκείας είναι τα μεγάλα και μικρότερα έργα, με την Ελλάδα να κινδυνεύει με απώλεια κοινοτικών κονδυλίων αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ, στην περίπτωση που αυτά δεν έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2023, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Φώτη Κόλλια.

Ο «πόλεμος» προσφυγών, που συνδέεται με τα απόνερα της συμφωνίας διευθέτησης του 2017, μεταξύ τεχνικών εταιριών και Επιτροπής Ανταγωνισμού (που, κάποιοι, υποστηρίζουν πως δεν θεραπεύεται με την πρόσφατη ρύθμιση της κυβέρνησης), οι ακυρώσεις μεγάλων διαγωνισμών και οι ακυρώσεις ολόκληρων προγραμμάτων, όπως ο «Φιλόδημος» για τους ΟΤΑ, έχουν δημιουργήσει εκρηκτική κατάσταση.

Μόνο για τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων έχουν προκηρυχθεί διαγωνισμοί συνολικού ύψους περί τα 900.000.000 ευρώ, για τα έργα διαχείρισης αποβλήτων της Αττικής εκκρεμούν διαγωνισμοί 600.000.000 ευρώ, στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος (που παραμένει άγνωστο πώς θα κατασκευαστεί), απειλούνται κοινοτικά κονδύλια κοντά στα 200.000.000 ευρώ, ενώ λοιποί διαγωνισμοί εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ βρίσκονται ακόμη «στα χαρτιά».

Επιπλέον, πλήθος διαγωνισμών για μεσαία και μικρότερα έργα καθυστερεί, ενίοτε, για περισσότερο από έναν χρόνο, όχι μόνο εξαιτίας των προσφυγών, αλλά και ένεκα της αδυναμίας των αντίστοιχων επιτροπών.

Η συσπείρωση αριστερών αρχιτεκτόνων καλεί την Τέτάρτη 18/12 στη 1:00μμ στην κινητοποίηση στο ΥΠΠΟ στην οδό Μπουμπουλίνας


Η συσπείρωση αριστερών αρχιτεκτόνων καλεί την Τέτάρτη 18/12 στη 1:00μμ στην κινητοποίηση στο ΥΠΠΟ στην οδό Μπουμπουλίνας όπου συγκαλείται το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο προκειμένου να επιβληθεί αλλαγή της απόφασης για τις σημαντικές αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη
Πρόκειται για την καταστροφή ενός μείζονος μνημείου, που αποτελεί τμήμα της κοσμικής Βυζαντινής πόλης της Θεσσαλονίκης.
Με την επιχειρούμενη αλλαγή θα προκύψει παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας σε σχέση με τις προυποθέσεις κάτω από τις οποίες επιτρέπεται μεταφορά και που δεν συντέχουν στην συγκεκριμένη περίπτωση 
Επτά χρόνια μελετών που οδήγησαν σε συγκεκριμένη και οικονομικότερη από την προτεινόμενη, πρόταση παραμονής των ευρυμάτων στη θέση τους, απειλούνται να ανατραπούν σε 48 ώρες.
Ενώνουμε τη φωνή μας με τον σύλλογο εργαζομένων στο ΥΠΠΟ

Καλούμε την πολιτική ηγεσία να αναβάλλει τη συνεδρίαση. Καλούμε τα μέλη του ΚΑΣ να μη δεχτούν να γνωμοδοτήσουν κόντρα στον Αρχαιολογικό Νόμο.

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Αλληλεγγύη στους νέους εργαζόμενους μέσω του «Ειδικού Προγράμματος Απασχόλησης του ΟΑΕΔ»

Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
Αρ. Πρωτ.: 8018 Αθήνα, 17-12-2019


Αλληλεγγύη στους νέους εργαζόμενους μέσω του «Ειδικού Προγράμματος Απασχόλησης του ΟΑΕΔ»

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ εκφράζει την αλληλεγγύη του στους εργαζόμενους μέσω του «Ειδικού Προγράμματος Απασχόλησης του ΟΑΕΔ για 5.500 άνεργους πτυχιούχους, ηλικίας 22-29» οι οποίοι συνεχίζουν τον αγώνα τους, για μόνιμη και σταθερή εργασία και ενάντια στις επικείμενες απολύσεις τους. Στο πλαίσιο αυτό, διοργανώνουν την Τετάρτη 18 Δεκέμβρη, Πανελλαδική Ημέρα Δράσης, με κινητοποιήσεις στον ΟΑΕΔ. Για την Αθήνα, έχουν προγραμματίσει κινητοποίηση έξω από τον ΟΑΕΔ, στην οδό Σταδίου 54, και ώρα 12 το μεσημέρι. 

Τα προγράμματα «ανακύκλωσης της ανεργίας» μέσω των οποίων κράτος και εργοδότες «αποκτούν» φθηνό εργατικό προσωπικό χωρίς δικαιώματα, δεν αποτελούν λύση για τις τραγικά υποστελεχωμένες Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες, μια και οι εργαζόμενοι στα προγράμματα αυτά δε μπορούν να υπογράψουν Διοικητικές πράξεις. Μοναδική λύση είναι η προκήρυξη με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας όλων των χιλιάδων κενών Οργανικών θέσεων που υπάρχουν, γιατί οι Υπηρεσίες κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς προσωπικό, χωρίς θεσμική μνήμη, χωρίς μεταφορά πείρας και τεχνογνωσίας. Ενάντια στις ελαστικές σχέσεις εργασίας που τείνουν να γίνουν κανόνας, επιμένουμε σε συντονισμό με τους υπόλοιπους εργαζόμενους για προσλήψεις, Συλλογικές Συμβάσεις, δουλειά με δικαιώματα.





Τρίτη, 17 Δεκεμβρίου 2019

Ανακοίνωση ΑΡΑΓέΣ για την Αρχιτεκτονική Πάτρας

Ανακοίνωση ΑΡΑΓέΣ για την Αρχιτεκτονική Πάτρας 

Η Αρχιτεκτονική Σχολή της Πάτρας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λειτουργίας εδώ και αρκετά χρόνια. Ο συνολικός κανόνας της μη πρόσληψης νέων μελών ΔΕΠ οδήγησε, όπως και σε άλλες σχολές, στη δραστική μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού και την αδυναμία ανταπόκρισης στις ανάγκες λειτουργίας της σχολής. Εκτός από το εκπαιδευτικό προσωπικό, όπως αναδεικνύει και ο Φοιτητικός Σύλλογος της σχολής, χρειάζεται η επαναπρόσληψη προσωπικού ώστε να λειτουργούν επαρκώς οι αξιόλογες βοηθητικές υποδομές της σχολής, δηλαδή η βιβλιοθήκη, το υπολογιστικό κέντρο και το εργαστήριο μακέτας, των οποίων η λειτουργία κινδυνεύει άμεσα με τέτοια συρρίκνωση ωραρίου που καθιστά δύσκολη την αξιοποίηση τους από τους φοιτητές.

Είναι δεδομένο ότι το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να δράσει άμεσα και να καλύψει τη χρηματοδότηση της σχολής, όπως διεκδικεί ο Φοιτητικός Σύλλογος, ο οποίος προβαίνει σε κινητοποιήσεις όλο αυτό το διάστημα για να αναδείξει το πρόβλημα και να βρεθεί λύση. Δεν είναι δυνατόν να απαιτείται από σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης «να κόψουν το λαιμό τους» για να λειτουργήσουνÔ, την ώρα που αυτό είναι καταφανώς αδύνατο με τα παρεχόμενα κονδύλια. Η κυβέρνηση της ΝΔ (που προφανώς συνεχίζει τη μνημονιακή εκπαιδευτική πολιτική της υποχρηματοδότησης που εφάρμοσε και ο ΣΥΡΙΖΑ), θέλει να ομνύει στην «αριστεία», την ώρα που δεν επιτρέπει στις σχολές να λειτουργήσουν υπό «κανονικούς» όρους. Αν αυτή η κατάσταση γίνει «κανονικότητα», οι σχολές θα κλείνουν η μία μετά την άλλη.

Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχει όμως και μια άλλη σοβαρή διάσταση. Ο πρόεδρος της σχολής, Γ. Πανέτσος βρίσκει την αφορμή, πατώντας πάνω στο πραγματικό πρόβλημα της υποχρηματοδότησης, και διατυπώνει μια σειρά προτάσεων(στη συνέχεια του άρθρου μπορείτε να δείτε τις προτάσεις) οι οποίες είναι σε κατεύθυνση αποδιάρθρωσης τόσο του τμήματος όσο και της δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στη χώρα ευρύτερα. Είναι χαρακτηριστικό, ότι αρκετές από τις προτάσεις που διατυπώνει, δεν έχουν καν οικονομική διάσταση. Μερικές από αυτές είναι:

ΣΑΔΑΣ – Τμήμα Αττικής: Ενημερωτική Εκδήλωση για την αίτηση ακύρωσης του ΠΔ 99/2018

Προς
Τα μέλη του ΣΑΔΑΣ – Τμήματος Αττικής

Θέμα : Ενημερωτική Εκδήλωση για την αίτηση ακύρωσης του ΠΔ 99/2018

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Σας καλούμε στην Ενημερωτική Εκδήλωση, που διοργανώνει ο ΣΑΔΑΣ – ΤΜΗΜΑ ΑΤΤΙΚΗΣ, την Τρίτη 17.12.2019 και ώρα 17:00 στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του ΤΕΕ (Νίκης 4, Αθήνα) 1ος όροφος, με αντικείμενο την αίτηση ακύρωσης του ΠΔ 99/2018 «Ρύθμιση του επαγγέλματος του μηχανικού με καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων για κάθε ειδικότητα».

Οι Νομικοί Σύμβουλοι - συνεργάτες του Συλλόγου θα μας ενημερώσουν για το περιεχόμενο και την ως τώρα πορεία της αίτησης ακύρωσης, καθώς και τις σχετικές διαδικασίες.

Θα ακολουθήσει συζήτηση.

Με δεδομένη την πολύ μεγάλη βαρύτητα και κρισιμότητα του ζητήματος για το μέλλον του επαγγέλματος, αλλά και της ίδιας της αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα, θεωρούμε την παρουσία σας εξαιρετικά σημαντική.

Επίσης σας ενημερώνουμε ότι θα είναι εκεί διαθέσιμα τα ημερήσια ημερολόγια του Τμ. Αττικής για το 2020.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο ΣΑΔΑΣ – Τμ. Αττικής

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΤΖΟΥΛΙΑ ΤΣΑΛΙΚΗ ΟΥΡΑΝΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

Πληροφορίες, Δηλώσεις συμμετοχής: 2103215146, tmattikissp@gmail.com

Ομόφωνο Ψήφισμα του Γενικού Συμβουλίου της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ στις 13/12/2019

Π.Ο.   Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ  ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ  ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ  ΔΗΜΟΣΙΩΝ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ  ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ  ΑΝΩΤΑΤΩΝ  ΣΧΟΛΩΝ


Μαυρομματαίων 17,  104 34  ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583  fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
                                                                            
Αρ. Πρωτ.:  8016                                                Αθήνα,  16-12-2019
                                   

Ομόφωνο Ψήφισμα του Γενικού Συμβουλίου της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ στις 13/12/2019

Το Γενικό Συμβούλιο της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ εκφράζει ομόθυμα την έντονη διαμαρτυρία του για τις συνεχιζόμενες πολιτικές υποστελέχωσης, υποβάθμισης των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών, εκχώρησης αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες, υποτίμησης των Διπλωματούχων Μηχανικών και ποινικοποίησης της εργασίας τους.

Οι πολιτικές αυτές είχαν και θα έχουν συντριπτικές επιπτώσεις στο Δημόσιο συμφέρον, στο περιβάλλον και στα κοινωνικά δικαιώματα. Αποφασίζουμε να εκκινήσουμε διαδικασία ενημέρωσης των συναδέλφων αλλά και της κοινωνίας για τα αποτελέσματα αυτών των πολιτικών, που είναι ήδη ορατά, και να εκκινήσουμε διαδικασίες κινητοποιήσεων για την αποτροπή τους με κεντρικά αιτήματα:

· Προσλήψεις Διπλωματούχων Μηχανικών με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίες σε επικαιροποιημένα Οργανογράμματα Υπηρεσιών.

· Ενίσχυση των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών, όχι στην ιδιωτικοποίηση

· Θεσμική και οικονομική αναβάθμιση των Διπλωματούχων Μηχανικών

Το Γενικό Συμβούλιο εξουσιοδοτεί το ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ να εξειδικεύσει το χρόνο και τη μορφή των κλαδικών μας κινητοποιήσεων.

Δευτέρα, 16 Δεκεμβρίου 2019

10 ερωτήσεις – 10 απαντήσεις (και 2 κινητοποιήσεις) για τα αρχαία της Βενιζέλου



Για όποιον-αν ενδιαφέρεται, όλες οι αρχαιότητες του Μετρό Θεσσαλονίκης, με φωτογραφίες και αρχαιολογική τεκμηρίωση, εδώ

Ποιος είναι ο πραγματικός λόγος που ανακινείται πάλι το θέμα της απόσπασης των αρχαιοτήτων του Μετρό;

Follow the money, η πιο σύντομη και επαρκής απάντηση. Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει κάνει ρεκόρ καθυστερήσεων και υπερκοστολογήσεων –που καταλήγουν, βέβαια, στην τσέπη του εκάστοτε εργολάβου. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, από το βήμα της ΔΕΘ, δεν ανακοίνωσε απλώς τη δική του «λύση» για το σταθμό Βενιζέλου, μίλησε για όλο το έργο του Μετρό. Η βασική γραμμή του Μετρό έχει 13 σταθμούς, δεν έχει μόνο το σταθμό Βενιζέλου! Κι όμως, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, δεν κινείται τίποτα σε κανέναν σταθμό από τους 13… περιμένοντας την Βενιζέλου. Το κόλπο έχει ως εξής: ο εργολάβος θα έπρεπε το 2021 να παραδώσει σε λειτουργία τους υπόλοιπους 12 σταθμούς, αλλά δεν τους έχει έτοιμους. Επίσης, θέλει κι άλλα λεφτά. Ποιος είναι ο τρόπος να παραταθεί όλο το έργο και να πάρει ο ΑΚΤΩΡ κάμποσα εκατομμύρια ακόμη; Ξαφνικά ανακάλυψε η κυβέρνηση ότι δεν μπορεί να παραδώσει ένα «κολοβό» έργο, ότι οι 12 σταθμοί χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου είναι «κολοβοί» (τι να το κάνεις ρε Σαλονικιέ να πας από την Πυλαία στο Σιδηροδρομικό Σταθμό, αν δεν λειτουργεί ο Σταθμός Βενιζέλου; ε;) και ότι… όλο το έργο πρέπει να τελειώσει το 2023, παίρνοντας παράταση 2 ολόκληρα χρόνια –και τις αντίστοιχες αμοιβές (και αποζημιώσεις που θα επιδικαστούν!) για τον εργολάβο. Δεν θα ναι άλλωστε η πρώτη φορά που πίσω από την «τύχη των αρχαιοτήτων» είναι άλλα αυτά που παίζονται…


Θα τελειώσει το έργο το 2023, αν εφαρμοστεί η απόσπαση-επανατοποθέτηση;

Όχι. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση. Η Αττικό Μετρό λέει ανερυθρίαστα ψέματα. Είναι και ζήτημα απλής λογικής, ότι δεν είναι το ίδιο οι 11 σταθμοί που δεν έχουν αρχαιότητες και πλέον χρειάζονται μόνο το κατασκευαστικό κομμάτι (εξαιρούμε το σταθμό Αγίας Σοφίας, στον οποίο θα επανατοποθετηθούν αρχαιότητες και άρα θα χρειαστεί κι εκεί παραπάνω χρόνος) με τον Σταθμό Βενιζέλου που φιλοξενεί ένα ολόκληρο αρχαιολογικό χώρο μεγέθους 1.600 τμ! Αν αποφασιστεί η απόσπαση, στην καλύτερη περίπτωση θα χρειαστούν: να φύγει η κατάχωση που έχει γίνει πάνω από τις αρχαιότητες, να γίνουν εργασίες συντήρησης στις τοιχοποιίες, να εγκριθούν οι μελέτες απόσπασης (κανονικά και επανατοποθέτησης, αλλά δεν φαίνεται πρόθυμη η Αττικό Μετρό να πληρώσει τέτοια μελέτη ποτέ!), να κοπούν οι αρχαιότητες σε τεμάχια των 8μΧ4μ και να βγουν από μια τρύπα(γιατί η πλάκα οροφής του σταθμού έχει ήδη τοποθετηθεί έχει μόνο ένα τέτοιο άνοιγμα), να ακολουθήσει ανασκαφή των υποκείμενων στρωμάτων (σε ένα σκάμμα 80μΧ20μ, μετρήστε χρόνο), αποφάσεις του ΚΑΣ για την τύχη των αρχαιοτήτων που θα βρεθούν στα υποκείμενα στρώματα. Με δυο λόγια, το ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα αρχαιολογικών εργασιών σε περίπτωση απόσπασης είναι 42-46 μήνες μέχρι να παραδοθεί ο σταθμός για να γίνουν τα αρχιτεκτονικά του (χωρίς να υπολογίζουμε καν την επανατοποθέτηση των αρχαίων!). Άρα είναι ούτως ή άλλως ψεύτικο το χρονοδιάγραμμα που δίνουν. Το ξέρει αυτό η Αττικό Μετρό και η κυβέρνηση; Προφανώς και το ξέρουν, όπως το ξέρει και ο εργολάβος –ευκαιρία για νέα καθυστέρηση και νέα υπερκοστολόγηση του έργου είναι για αυτούς! Συνδέοντας όλο το έργο με τον Σταθμό Βενιζέλου, απλώς ΜΕΤΑΘΕΤΟΥΝ όλο το έργο του Μετρό στο 2025 –απλώς δεν το λένε έτσι, για να μην προσβάλλουν όλους εμάς τα κορόιδα που θα κληθούμε να το πληρώσουμε!

Γολγοθάς αποδεικνύεται ο δρόμος για τον ψηφιακό χάρτη



Γολγοθάς αποδεικνύεται ο δρόμος για τον ψηφιακό χάρτη
14-12-2019 - Πηγή: epikairo.gr

Αν και ο σχετικός νόμος έχει δημοσιευθεί στο ΦΕΚ από τις 30 Οκτωβρίου, δεν έχει υπογραφεί η ΚΥΑ για την ανάθεση στο ΤΕΕ. Χρονοβόρες οι επόμενες διαδικασίες. Διπλάσιος ο χρόνος που απαιτείται σε σχέση με αυτόν που είχε εκτιμηθεί.

Σε βάθος χρόνου και όχι εντός διετίας, όπως αρχικά είχε εκτιμηθεί από κυβερνητικά στελέχη, θα είναι έτοιμος ο Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης, μέσου του οποίου ο κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορεί να έχει πρόσβαση στα γεωχωρικά δεδομένα ανά την επικράτεια και να γνωρίζει εκ των προτέρων που μπορεί να επενδύσει.

Στην καλύτερη των περιπτώσεων, όπως αναφέρουν γνώστες του θέματος, ο Χάρτης, αν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες από τη δημόσια διοίκηση, θα είναι λειτουργικός μετά από την παρέλευση τετραετίας από τη στιγμή που θα ξεκινήσει να δημιουργείται. Και το πότε θα ξεκινήσει το “χτίσιμό” του παραμένει αυτή τη στιγμή, ερώτημα.

Παρότι η δημιουργία του Χάρτη έλαβε από την κυβέρνηση το χαρακτήρα του επείγοντος, ως εργαλείο απαραίτητο για την προσέλκυση επενδύσεων και νομοθετήθηκε με το ν. 4635/2019, εντούτοις ένα μήνα από τη δημοσίευση του νόμου στο ΦΕΚ (30/10/2019), δεν έχει υπογραφεί ακόμη η Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία θα ανατεθεί η δημιουργία του.

Βάσει του άρθρου 5 του ν. 4635/2019 αρμόδιοι για την ανάπτυξη, τήρηση, ενημέρωση και λειτουργία του Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη ορίζονται οι υπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εθνικής Άμυνας και μπορούν να τον αναθέσουν σε υπηρεσία του Δημοσίου, νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ή και σε ιδιωτικό φορέα που έχει την αναγκαία τεχνογνωσία.

Ωστόσο, είναι γνωστό ότι Ενιαίος Ψηφιακός Χάρτης έχει προαποφασιθεί να δοθεί στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, καθώς η δημιουργία του, αποτελεί και πρόταση του φορέα. Ο σχεδιασμός για απ’ ευθείας ανάθεση και όχι διαγωνιστική διαδικασία, έχει προκαλέσει τη δυσφορία ιδιωτών οι οποίοι υποστηρίζουν ότι διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία.

Πιέσεις για αύξηση των συντελεστών δόμησης


Η κυβέρνηση σκοπεύει να ξεκινήσει από το νέο έτος να αναθέτει την εκπόνηση τοπικών χωρικών σχεδίων με στόχο να μειωθεί ο χρόνος εκπόνησης στα δυόμισι χρόνια, με περιορισμό των σταδίων αξιολόγησης.

Την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού σε έξι έτη και την προώθηση νέας νομοθεσίας για τις κοινοτικές οδούς και την οριοθέτηση των οικισμών προαναγγέλλει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Στόχος είναι ο σταδιακός περιορισμός της δόμησης σε εκτός σχεδίου περιοχές μέσω του καθορισμού χρήσεων γης για όλη την επικράτεια. Πάντως, το υπουργείο δέχεται πιέσεις για αύξηση των –ήδη πολύ υψηλών– συντελεστών δόμησης για τουριστικές επιχειρήσεις εκτός πόλεων και οικισμών.

Η νέα πολιτική του υπουργείου Περιβάλλοντος στο θέμα της εκτός σχεδίου δόμησης οριοθετήθηκε από τον υφυπουργό Δημήτρη Οικονόμου σε επιστημονική εκδήλωση με θέμα «Τοπικός Χωρικός Σχεδιασμός και Εκτός Σχεδίου Δόμησης» (διοργανώθηκε από την ΕΛΛΕΤ, το σπουδαστήριο πολεοδομικών ερευνών του ΕΜΠ και την Εταιρεία Δικαίου Πολεοδομίας και Χωροταξίας). Οπως ανέφερε, η κυβέρνηση σκοπεύει να ξεκινήσει από το νέο έτος να αναθέτει την εκπόνηση Τοπικών Χωρικών Σχεδίων και μάλιστα με επίβλεψη από ιδιώτες. Στόχος, σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου, είναι να μειωθεί ο χρόνος εκπόνησης στα 2,5 χρόνια, με περιορισμό των σταδίων αξιολόγησης. Ο κ. Οικονόμου, πάντως, παραδέχθηκε ευθέως ότι δεν θα πρέπει να αναμένονται τολμηρές κινήσεις (όπως η κατάργηση των παρεκκλίσεων ή «παραθύρων» της νομοθεσίας όπως τα ανοιχτά οικοδομικά τετράγωνα). «Καμία πολιτική δύναμη δεν έχει επιχειρήσει να καταργήσει την εκτός σχεδίου δόμηση – κι όσοι το προσπάθησαν, υποχώρησαν γρήγορα», ανέφερε. «Γιατί κανείς δεν τόλμησε να καταργήσει λ.χ. τις παρεκκλίσεις; Γιατί δεν είναι εφικτό από πλευράς οικονομικών και πολιτικών ισορροπιών».

Remaining Time-0:28
Fullscreen
Mute

Αντίθετα, ο κ. Οικονόμου επεσήμανε ότι το υπουργείο δέχεται πιέσεις: «Υπάρχουν διεκδικήσεις στην αντίθετη κατεύθυνση για αύξηση των συντελεστών δόμησης στην εκτός σχεδίου ανέφερε», χωρίς να κατονομάσει την προέλευση αυτών. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι πιέσεις ασκούνται από φορείς του τουρισμού, που υποστηρίζουν ότι οι σημερινοί συντελεστές είναι υπερβολικά χαμηλοί (μια επιδίωξη βέβαια που δείχνει πόσο κενή περιεχομένου είναι η επιχειρηματολογία των φορέων του τουρισμού περί ανάγκης βιώσιμης ανάπτυξης του κλάδου). Τέλος, ο κ. Οικονόμου επεσήμανε ένα πρόβλημα συντονισμού ανάμεσα στα τοπικά χωρικά σχέδια και τις (ήδη υπό εκπόνηση) Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες για τις περιοχές Natura, καθώς οι τελευταίες θα έχουν και πολεοδομικού χαρακτήρα ρυθμίσεις.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι τοποθετήσεις της προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του επίτιμου προέδρου του ΣτΕ Κώστα Μενουδάκου. Η κ. Σακελλαροπούλου υπέδειξε ότι οι παρεκκλίσεις στην εκτός σχεδίου δόμηση θεσπίστηκαν ως μεταβατικές διατάξεις: «Δε νοείται μεταβατικό στάδιο που να κρατάει 30 χρόνια», ανέφερε. Για τα αυθαίρετα, «πρέπει επιτέλους να γίνουν κατεδαφίσεις, ώστε να λειτουργήσει ένας συμβολισμός, να πάψει η αίσθηση ατιμωρησίας». Ο κ. Μενουδάκος επεσήμανε την ανάγκη να υπάρξει καθολική αναστολή δόμησης στις περιοχές στις οποίες θα προκηρυχθεί η ανάθεση τοπικών χωρικών σχεδίων για όσο αυτή διαρκέσει, ώστε να μη δημιουργηθούν τετελεσμένα.

Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι στην επισήμανση του Γιάννη Μιχαήλ, αντιπροέδρου της Ελληνικής Εταιρείας, περί ανάγκης προστασίας του περιβάλλοντος από τη μαζική χωροθέτηση αιολικών πάρκων, ο κ. Οικονόμου ήταν αρνητικός. «Οι μελέτες δείχνουν ότι είμαστε στο χείλος του γκρεμού. Κατά κανένα τρόπο δεν θα θέσουμε περιορισμούς στις ΑΠΕ. Μπορούμε όμως να βάλουμε όρους», ανέφερε.