Παρασκευή 31 Μαΐου 2024

Οι εργαζόμενοι στην κατασκευή της γραμμής 4 θα νικήσουν!



Οι εργαζόμενοι στην κατασκευή της γραμμής 4 θα νικήσουν!

Οι εργαζόμενοι στην κατασκευή της γραμμής 4, που κατασκευάζεται από την κοινοπραξία AVAX – Ghella – Alstom, έκλεισαν 9 ημέρες συνεχόμενης απεργίας. Απεργιακή κλιμάκωση που έρχεται ως αποκορύφωμα κινητοποιήσεων όλου του τελευταίου διαστήματος.
Διεκδικούν:
Αυξήσεις ημερομησθίων 15%
Επίδομα υπόγειων εργασιών 10%
Να μειωθούν οι βάρδιες, οι οποίες φτάνουν τα 12ωρα στους μετροπόντικες και τα 10ωρα στους σταθμούς, και να σταματήσουν οι εργασίες το σαββατοκύριακο, να εφαρμοστεί το 5ημερο-8ωρο. Η τήρηση του ωραρίου είναι αναγκαία και για λόγους ασφαλείας. Είναι σαφές ότι η κοινοπραξία τεντώνει τα ωράρια σκεπτόμενη μόνο το κέρδος της και το ”πριμ έγκαιρης υλοποίησης” του έργου.
Να αυστηροποιηθούν τα μέτρα προστασίας, που δεν εφαρμόζονται, ειδικά στα βοηθητικά φρεάτια. Όταν έχουμε 180 νεκρούς από εργατικά ατυχήματα το 2023, πολλοί εκ των οποίων στην κατασκευή είναι αδιανόητο να μην εφαρμόζονται τα μέτρα προστασίας. Στο μετροπόντικα της Κατεχάκη έχει ήδη επιβληθεί πρόστιμο από το ΣΕΠΕ για εργατικό ατύχημα!
Η διοίκηση της AVAX αρνείται να μπει σε διαπραγματεύσεις, με το πρόσχημα ότι θέλει οι εργαζόμενοι να σταματήσουν πρώτα τις απεργιακές κινητοποιήσεις. Είναι η ίδια που δεν δεχόταν να μπει σε ουσιαστικό διάλογο το προηγούμενο διάστημα, πριν την κορύφωση των κινητοποιήσεων. Χτες, 29/5, οι εργαζόμενοι πραγματοποίησαν απεργιακή συγκέντρωση έξω από τα γραφεία της AVAX, στην οποία κάλεσε σε συμπαράσταση και το Σωματείο Μισθωτών Τεχνικών.
Θα είμαστε στο πλευρό των εργαζομένων στη γραμμή 4, μέχρι τη νίκη!




Πέμπτη 30 Μαΐου 2024

Ομόφωνη Απόφαση του ΣΑΔΑΣ Τμ. Αττικής για τα μεταλλικά container («σπιτάκια ανακύκλωσης») εντός Ιστορικού Κέντρου


To Τμήμα Αττικής του ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ με σημερινή του ανακοίνωση κοινοποιεί τη φωτογραφική νομοθεσία που επέτρεψε την τοποθέτηση μεταλλικών κοντέινερ ("ανταποδοτικής ανακύκλωσης") σε πλήθος ελεύθερων χώρων της πόλης, καθώς και χάρτη με τις ακριβείς τοποθεσίες τους (από καταγραφή της Kalliopi Katsikaveli), ζητώντας την άμεση απομάκρυνσή τους καθώς και τη διερεύνηση του διαγωνισμού με τον οποίο έγινε η σχετική προμήθεια. Φαίνεται, δυστυχώς, ότι πρόκειται για σκάνδαλο μεγάλων διαστάσεων που δεν αφορά μόνο κατασπατάληση χρημάτων αλλά και κακοποίηση των λίγων ελεύθερων χώρων ή ιστορικών συνόλων που υπάρχουν στο κέντρο της Αθήνας.


Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Ομόφωνη Απόφαση του ΣΑΔΑΣ Τμ. Αττικής για τα μεταλλικά container («σπιτάκια ανακύκλωσης») εντός Ιστορικού Κέντρου και πλησίον σημείων ενδιαφέροντος των Δήμων με ή χωρίς εγκρίσεις από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (ΣΑ)
Στην άθλια κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο δημόσιος χώρος στην Αττική, που βρίθει μικρών και μεγαλύτερων κατασκευών που τον καταστρατηγούν, έρχεται να προστεθεί πλεόν και η εγκατάσταση όπως περιγράφεται κατωτέρω.
Πληθώρα Δήμων της Αττικής, μεταξύ άλλων και αυτός της Αθήνας, έχουν τοποθετήσει μεταλλικά container, «σπιτάκια ανακύκλωσης», σε σημαντικά σημεία εντός του Ιστορικού Κέντρου της πόλης των Αθηνών (ήτοι πλησίον διατηρητέων κτιρίων, αρχαιολογικών χώρων, πλατειών, σε άξονες οπτικής φυγής δρόμων – βλ. συνημμένες φωτογραφίες), ενίοτε συνοδευόμενα μάλιστα από φυλάκιο και χημική τουαλέτα, πιθανόν χωρίς εγκρίσεις από το αρμόδιο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του Κεντρικού Τομέα, με απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Αθηναίων (Πράξη 105/13.03.2023).
Προκειμένου τα εν λόγω «σπιτάκια ανακύκλωσης» να τοποθετούνται κατά βούληση σε δημόσιο χώρο, συμπληρώθηκε φωτογραφικά η §6 του άρθρου 209 του ν.3463/2006, με το άρθρο 39 για τα Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης στον νόμο 4964/2022 (ΦΕΚ Α’150) για τα Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα, προβλέποντας ότι «οι Πράσινες Γωνιές Ανακύκλωσης, τα Ολοκληρωμένα Κέντρα Ανακύκλωσης και τα Πολυκέντρα Ανακύκλωσης, συνολικού εμβαδού έως τριάντα (30) τετραγωνικών μέτρων, και οι συνοδοί αυτών χώροι αποθήκευσης ανακυκλώσιμου υλικού, συνολικού εμβαδού έως τριάντα (30) τετραγωνικών μέτρων και υπό την προϋπόθεση ότι, κατά την εγκατάστασή τους σε κοινόχρηστους χώρους παραμένει λωρίδα ελεύθερης διέλευσης πεζών τουλάχιστον ενός μέτρου και ογδόντα εκατοστών (1,80)», «δεν υπόκεινται στους όρους και περιορισμούς των [πολεοδομικών] διατάξεων […] και για την κατασκευή τους δεν απαιτείται η έκδοση άδειας δόμησης από τις αρμόδιες αρχές, εφόσον προβλέπονται από τεχνικές μελέτες». Το τελευταίο εδάφιο του άρθρου, σύμφωνα με το οποίο «όσα από τα τεχνικά έργα και εγκαταστάσεις της παραγράφου αυτής έχουν μεγάλο όγκο ή ύψος, εκτελούνται ύστερα από γνωμοδότηση του αρμόδιου Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής», είναι επαρκώς αόριστο ώστε να μην διασφαλίζει τίποτα.
Για την υλοποίηση του έργου, ο Δήμος Αθηναίων τον Αύγουστο του 2022, προκηρύσσει ανοικτή διαδικασία διαγωνισμού, προϋπολογισμού 14.750.000,00€ συν ΦΠΑ (Α.Π. 214227/01.08.2022 - ΑΔΑΜ: 22PROC011061604 05.08.2022). Στον
διαγωνισμό υποβάλλεται μόνο μία προσφορά από την ΤΕΧΑΝ Συστήματα Περιβαλλοντικής Εναλλακτικής Διαχείρισης ΑΒΕΕ, στην οποία και κατακυρώνεται. Η Συμφωνία – Πλαίσιο υπογράφεται τον Φεβρουάριο του 2023 (Δ. Αθηναίων Γ.Δ. Οικονομικών, Δ/νση Προμηθειών & Αποθηκών, Τμ. Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων 23SYMV012128980 2023-02-14 – Α.Π. 46555/14.02.2023), και αφορά στην δημιουργία πενήντα (50) γωνιών ανακύκλωσης τεσσάρων ρευμάτων. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 18.259.000,00€, συνεπώς κάθε μία από τις 50 γωνιές ανακύκλωσης, κοστίζει 365.180,00€. Πλήθος δημοσιευμάτων στον Τύπο κάνει λόγο για σκάνδαλο μεγάλου μεγέθους.
Ο ΣΑΔΑΣ τμ. Αττικής
 Ζητάει την άμεση κατάργηση του φωτογραφικού άρθρου 39 του ν.4964/2022, η οποία θα πρέπει να λάβει και αναδρομικό χαρακτήρα, που συνεπάγεται αποξήλωση των μεταλλικών container και των συνοδών φυλακίων, τουαλετών, κ.λπ. και επανατοποθέτηση αυτών ή άλλων παρόμοιων εγκαταστάσεων σε δημόσιο χώρο μόνο μετά από πλήρη διαδικασία σχετικών εγκρίσεων, όπως απαιτούνται και για οποιαδήποτε άλλη κατασκευή.
 Ζητάει την ταχεία και πλήρη ολοκλήρωση των ελέγχων του διαγωνισμού για την τοποθέτηση των εν λόγω μεταλλικών container και το εύλογο του κόστους με απόλυτη διαφάνεια. Σε περίπτωση που αποδειχθούν οι καταγγελίες απαιτείται η παραίτηση των πολιτικά υπεύθυνων και η διερεύνηση και ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών.










Τετάρτη 29 Μαΐου 2024

Ατελείωτο πάρτι απευθείας αναθέσεων!


Ατελείωτο πάρτι απευθείας αναθέσεων!
27-05-2024 - Πηγή: sofokleousin.gr


Ατελείωτο πάρτι απευθείας αναθέσεων έργων από το Κράτος, τις Περιφέρειες και τους Δήμους αποκαλύπτουν τα επίσημα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων.

Η ροπή της δημόσιας διοίκησης προς τις απευθείας αναθέσεις των δημοσίων έργων ήρθε ξανά στην επικαιρότητα από την υπόθεση της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) η οποία έδωσε με τη συγκεκριμένη διαδικασία πέντε συμβάσεις σε μια εταιρεία, η οποία, όπως κατήγγειλαν οι εργαζόμενοι στη ΔΥΠΑ, δεν είχε δημοσιοποιημένα τα στοιχεία της.

Σύμφωνα με τον απολογισμό της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΑΑΔΗΣΥ) για το 2023, από το σύνολο 252.799 συμβάσεων, που υπογράφηκαν, οι 184.757 δόθηκαν με απευθείας ανάθεση!

Πρόκειται για το 73% του συνόλου των συμβάσεων που επιλέχθηκε η… εύκολη και αμφιλεγόμενη διαδικασία, ποσοστό που αποτελεί διαχρονικό ρεκόρ, γεγονός που έχει προκαλέσει και τις σφοδρές επικρίσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Σημειώνεται, ότι η διαδικασία της απευθείας ανάθεση ενισχύθηκε από την κυβέρνηση, με την αύξηση του ορίου από 20.000 σε 30.000 ευρώ, μέχρι του οποίου μπορεί να δίδεται ένα έργο με απευθείας ανάθεση χωρίς κανέναν διαγωνισμό.

Επίσης, στις περισσότερων των περιπτώσεων, ένα έργο με προϋπολογισμό 70.000 ή 100.000 ευρώ, «κόβεται» σε κομμάτια έως του ποσού των 30.000 ευρώ και δίδεται με απευθείας ανάθεση σε ημετέρους γνωστούς και φίλους.
Αλλεργία στους διαγωνισμούς

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΗΣΥ, το 2023 υπογράφηκαν συνολικά 252.890 συμβάσεις συνολικού ύψους 17,44 δισ. ευρώ, ένα από τα υψηλότερα όλων των εποχών. Εξ αυτών:Οι 37.562 συμβάσεις ύψους 12,2 δισ. ευρώ υπογράφηκαν κατόπιν ανοιχτής διαδικασίας αφού δεν γινόταν κατάτμηση σε μικρότερα έργα.
Οι 184.757 ήταν απευθείας αναθέσεις με το συνολικό ποσό να ανέρχεται σε 2,59 δις. ευρώ.
Οι 1.227 συμβάσεις ήταν «συμβάσεις με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου» και το ύψος τους ήταν 1,07 δισ. ευρώ.
Οι 8.102 συμβάσεις υπογράφηκαν κατόπιν διαπραγμάτευσης, αλλά χωρίς προηγούμενη δημοσίευση. Το ύψος τους ήταν 861,5 εκατ. ευρώ.
Οι 1.959 συμβάσεις υπογράφηκαν με κλειστή διαδικασία και ήταν ύψους 396,8 εκατ. ευρώ.
Οι 4.215 συμβάσεις υπογράφηκε με τη διαδικασία του άρθρου 128 του ν. 4412/2016 και ήταν ύψους 89,6 εκατ. ευρώ.
Οι 5.048 συμβάσεις υπογράφηκαν με τη διαδικασία «συνοπτικού διαγωνισμού» και ήταν ύψους 69,6 εκατ. ευρώ.
Οι 5.047 συμβάσεις αξίας 60,4 εκατ. ευρώ, υπογράφηκαν με «ανταγωνιστική διαδικασία με διαπραγμάτευση».
Οι 2.218 συμβάσεις αξίας 43,54 εκατ. ευρώ, με διαπραγμάτευση με προηγούμενη προκήρυξη διαγωνισμού.
Οι 1.539 συμβάσεις ύψους 25,02 εκατ. ευρώ υπογράφηκαν με απευθείας ανάθεση για την κάλυψη αναγκών που προέκυψαν λόγω του covid-19.
Οι 82 συμβάσεις δόθηκαν με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, στο πλαίσιο του covid 19.
Οι 23 συμβάσεις υπογράφηκαν με τη διαδικασία σύμπραξης καινοτομίας, και ήταν ύψους 3 εκατ. ευρώ.
Έργα και… ημέρες

Σχετικά με την κατανομή των συμβάσεων ανά είδος προκύπτει ότι στην πρώτη θέση βρίσκονται οι συμβάσεις για έργα με 6,4 δισ. ευρώ και ποσοστό 36,8% και στη δεύτερη θέση βρίσκονται οι συμβάσεις για υπηρεσίες με 5,7 δισ. ευρώ και ποσοστό 32,8%.

Στην τρίτη θέση ήταν οι συμβάσεις για προμήθειες με ποσό ύψους 4,9 δισ. ευρώ και ποσοστό 28,2%. Έπονται οι συμβάσεις για μελέτες με 243 εκατ. ευρώ και ποσοστό 1,39%, ενώ στην τελευταία θέση βρίσκονται οι συμβάσεις για τεχνικές, λοιπές συναφείς υπηρεσίες με 153,5 εκατ. ευρώ και ποσοστό επί της συνολικής αξίας 0,88%.
Ποιοι «τρέχουν» τα έργα

Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Περιφέρειες και Δήμοι, έχουν την πρωτοκαθεδρία στην υπογραφή και στις αναθέσεις των συμβάσεων, με κανονική διαδικασία και με απευθείας αναθέσεις. Ειδικότερα:Οι ΟΤΑ το 2023 υπέγραψαν 111.664 συμβάσεις αξίας 6,76 δισ. ευρώ που αποτελεί το 38,8% της συνολικής αξίας.
Οι φορείς της κεντρικής διοίκησης (κράτος) υπέγραψαν 32.103 συμβάσεις, αξίας 4,86 δισ. ευρώ που ανέρχεται στο 27,9% του συνόλου.
Οι λοιποί δημόσιοι φορείς γενικής κυβέρνησης υπέγραψαν 30.827 συμβάσεις αξίας 4,38 δισ. ευρώ που καλύπτει το 25,1% της συνολικής αξίας.
Οι φορείς υγείας υπέγραψαν 78.205 συμβάσεις αξίας 1,44 δισ. ευρώ, εμ το ποσοστό επί του συνόλου να ανέρχεται στο 8,24%.
Φάγανε, φάγανε, φάγανε

Στην τελευταία έκθεσή του, το Ελεγκτικό Συνέδριο μετά από έρευνα που διενήργησε κατέγραψα τα ακόλουθα συμπεράσματα, για τη διαχείριση των δημοσίων συμβάσεων και του δημοσίου χρήματος:Οι δημόσιοι φορείς δεν προγραμματίζουν εγκαίρως και ορθολογικά την κάλυψη των αναγκών τους. Προσαρμόζουν τις ανάγκες τους στο όριο των απευθείας αναθέσεων καλύπτοντας αυτές αποσπασματικά και προβαίνοντας σε κατατμήσεις.
Δεν αιτιολογείται επαρκώς ο απρόβλεπτος και επείγων χαρακτήρας των αναγκών που καλύπτονται με προσφυγή στη διαδικασία με διαπραγμάτευση. Οι αναθέτοντες φορείς ταυτίζουν το «απρόβλεπτο» με το «επείγον».
Σημαντικά περιθώρια ενίσχυσης υφίστανται στην ουσιαστική συμμετοχή των διοικητικών υπηρεσιών του φορέα κατά τη διαδικασία που προηγείται της τελικής απόφασης ώστε να μην δημιουργούνται υπόνοιες αυθαιρεσίας και αδιαφάνειας.
Σε πολλές περιπτώσεις δεν καθορίζεται με σαφήνεια το αντικείμενο της σύμβασης ούτε προκύπτει ο τρόπος υπολογισμού της εκτιμώμενης δαπάνης. Δεν αποδεικνύεται προηγούμενη έρευνα αγοράς.
Δεν παρέχονται εχέγγυα διαφάνειας ως προς την επιλογή του αναδόχου και τον καθορισμό του τιμήματος ιδίως όταν διενεργούνται επανειλημμένες αναθέσεις στον ίδιο ανάδοχο. Δεν υφίστανται προκαθορισμένα και επομένως επαληθεύσιμα κριτήρια επιλογής όσων καλούνται να υποβάλουν προσφορά. Δεν γίνεται διαπραγμάτευση του τιμήματος. Προσφέρονται χαμηλά έως μηδενικά ποσοστά έκπτωσης. Συστήματα ηλεκτρονικής αγοράς δεν εφαρμόζονται ευρέως.
Το υψηλότερο ποσοστό απευθείας αναθέσεων παρατηρήθηκε στα νοσοκομεία. Μικρό ποσοστό των συμβάσεών τους ανατίθεται μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών λόγω χρόνιων συστημικών αδυναμιών σε συνδυασμό με τις επιτακτικές ανάγκες προμήθειας φαρμάκων και λοιπών αναλωσίμων. Προσφυγή σε νομιμοποιητικές διατάξεις.
Οι δημόσιοι φορείς δεν διαθέτουν σύστημα αξιολόγησης των καταγγελιών και αξιοποίησης αυτών για τη βελτίωση της ακεραιότητας της διαδικασίας των απευθείας αναθέσεων.

Δευτέρα 27 Μαΐου 2024

Κυβερνητικός πονοκέφαλος μετά από απόφαση του ΣτΕ για συντάξεις

Προετοιμάζουν το κλίμα για μεγάλες περικοπές συντάξεων των Μηχανικών.

Εκτός από τη σχετική ανακοίνωση του ΑΡΑΓΕΣ κανείς από τις παρατάξεις του ΤΕΕ, δεν ασχολήθηκαν με το θέμα



Η μείωση των συντάξεων δεν είναι εύκολη απόφαση καθώς ενέχει πολιτικό κόστος. Όμως, η κυβέρνηση δεν μπορεί να κάνει διαφορετικά, παραβλέποντας τον νόμο για συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα μετά το ΣτΕ, καθώς κι άλλες ομάδες θα ζητήσουν ίδια μεταχείριση.

Δημοσιεύθηκε: 24 Μαΐου 2024 - 07:18Dr Money

Σε πρόσφατη συνέντευξή του ο αρμόδιος υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Πάνος Τσακλόγλου είχε δηλώσει ότι το διανεμητικό συνταξιοδοτικό σύστημα της χώρας δεν κινδυνεύει στο μέτρο που τηρούνται δύο κανόνες.

Πρώτον, η αύξηση των συντάξεων υπακούει στη φόρμουλα «πληθωρισμός συν πραγματικός ρυθμός ανάπτυξης δια 2». Δεύτερον, η ηλικία συνταξιοδότησης συνδέεται με το προσδόκιμο ζωής.

Δεν έχουμε κανένα λόγο να αμφισβητήσουμε τα λεγόμενα του υφυπουργού. Είναι όμως λογικό να «κουμπώνεται» κάποιος όταν πληροφορείται ότι έχουν δοθεί και δίνονται μεγαλύτερες συντάξεις σε σχέση με τα προβλεπόμενα από τον νόμο, στη βάση υπουργικών εγκυκλίων του παρελθόντος. Πολύ περισσότερο όταν πήρε χρόνια στη δημόσια διοίκηση να τις πάρει είδηση.

Γιατί τα λέμε όλα αυτά; Σύντομα, η κυβέρνηση θα πρέπει να αποφασίσει τι θα κάνει με την παροχή εκ της ειδικής προσαύξησης που λαμβάνουν μερικές δεκάδες χιλιάδες συνταξιούχοι πρώην μισθωτοί μηχανικοί.

Κι αυτό μετά την απόφαση Α2037/2023 του Α' Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο εκδίκασε αγωγή συνταξιούχων πρώην ελεύθερων επαγγελματιών μηχανικών εναντίον του e-ΕΦΚΑ και του Ελληνικού Δημοσίου. Οι τελευταίοι ζητούσαν πρακτικά να λάβουν τη σύνταξη με την ειδική προσαύξηση (στο ανταποδοτικό μέρος σύνταξης κύριας ασφάλισης λόγω γήρατος) που λαμβάνουν συνάδελφοί τους συνταξιούχοι πρώην μισθωτοί μηχανικοί.


Το ΣτΕ τοποθετήθηκε, κατόπιν αίτησης των εναγόντων, επί γενικότερου ενδιαφέροντος ζητήματα με σαφή τρόπο. Νομικός παρατήρησε ότι το ΣτΕ δεν έκανε κάποια κρίση ουσίας αλλά σταμάτησε στο παραδεκτό αφού επρόκειτο για ανυπόστατη πράξη.

Σημειωτέον ότι η προσαύξηση του ανταποδοτικού σκέλους της σύνταξης των πρώην μισθωτών μηχανικών φθάνει και ίσως ξεπερνά το 30%. Το σωρευτικό ποσό που έχει δοθεί εκτιμάται ότι αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ όπως μαθαίνουμε.

Τι θα κάνει η κυβέρνηση; Θα περιμένει κι άλλο; Θα περικόψει την προσαύξηση που δόθηκε με την εγκύκλιο που φέρει την υπογραφή του τότε υφυπουργού Εργασίας κ. Πετρόπουλου του ΣΥΡΙΖΑ για να εναρμονισθεί με τον ασφαλιστικό νόμο του 2016; Θα διεκδικήσει το ποσό των 500 εκατ. ευρώ από τους συνταξιούχους μισθωτούς μηχανικούς ως αχρεωστήτως καταβληθέντα ή δεν θα το κάνει, θεωρώντας ότι είναι λάθος της κεντρικής διοίκησης;

Το βέβαιο είναι ότι η κυβέρνηση δεν έχει μεγάλα περιθώρια ελιγμών. Ήδη, άλλες επαγγελματικές ομάδες, όπως οι γιατροί, φέρονται να έχουν εντοπίσει το θέμα και είναι πιθανόν να διεκδικήσουν ίση μεταχείριση, αν κάνει τα στραβά μάτια.

Προφανώς, δεν πρόκειται για εύκολες αποφάσεις. Από την άλλη πλευρά, κάτι θα πρέπει να γίνει ώστε να μην μπορούν υπουργοί να νομοθετούν μέσω εγκυκλίων, επιβαρύνοντας τα δημόσια οικονομικά.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Παραθέτουμε τις παραγράφους 15 και 16 της απόφασης του ΣτΕ.

«15. Επειδή, όπως προαναφέρθηκε, οι συνταξιοδοτικές αποφάσεις με τις οποίες υπολογίστηκε η καταβλητέα σε κάθε ενάγοντα σύνταξη, συμπεριλαμβανόμενης της ειδικής προσαύξησης, εκδόθηκαν δυνάμει της Φ.800000/οικ.9187/183/14.2.2018 απόφασης του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, η οποία προβλέποντας τον υπολογισμό της παροχής αυτής με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι η ισχύουσα νομοθετική διάταξη έχει κανονιστικό χαρακτήρα και ως εκ τούτου έπρεπε να έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Όπως, όμως, προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, η πράξη αυτή δεν έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, αλλά έχει αναρτηθεί μόνο στο διαδίκτυο [στον ιστότοπο "ΔΙΑΥΓΕΙΑ" με αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης (ΑΔΑ) ΨΒ30465Θ1Ω-Χ09]. Συνεπώς, οι ανωτέρω συνταξιοδοτικές αποφάσεις στηρίχθηκαν σε ανυπόστατη πράξη και ο προαναφερόμενος σχετικός προβαλλόμενος λόγος της κρινόμενης αγωγής ως προς αυτό το γενικότερου ενδιαφέροντος ζήτημα πρέπει να γίνει δεκτός.

16. Επειδή, μετά την επίλυση του ανωτέρω γενικότερου ενδιαφέροντος ζητήματος, παρέλκει ως αλυσιτελής η απάντηση στα λοιπά ζητήματα για τα οποία εισήχθη η υπόθεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατ’ εφαρμογή του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3900/2010 (πρβλ. ΣτΕ 377/2021 Ολ., 770/2021), όπως ισχύει, τα οποία αφορούν τη συμφωνία της διάταξης της παρ.4 του άρθρου 94 του ν. 4387/2016, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 234 παρ. 10 του ν. 4389/2019, με διατάξεις του Συντάγματος και της Ε.Σ.Δ.Α., δεδομένου ότι ο υπολογισμός της συνταξιοδοτικής παροχής των εναγόντων ως προς την απονεμηθείσα παροχή εκ της ειδικής προσαύξησης διενεργήθηκε λαμβάνοντας υπόψιν την ανυπόστατη Φ.800000/οικ.9187/183/14.2.2018 απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας και όχι την προαναφερόμενη νομοθετική διάταξη».

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

Οι «μαύρες τρύπες» από το κυβερνοπάρκο της ΠΥΡΚΑΛ


EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
Οι «μαύρες τρύπες» από το κυβερνοπάρκο της ΠΥΡΚΑΛ

Τις παρενέργειες από τη μετακόμιση των υπουργείων από το κέντρο της Αθήνας στον Υμηττό επισημαίνει επιστημονική μελέτη του Πολυτεχνείου. ● Ο καθηγητής Ν. Μπελαβίλας αναλύει τα μεγάλα προβλήματα που θα προκαλέσει το έργο.

H οδός Καραγεώργη Σερβίας είναι ένας από τους τρεις βασικούς δρόμους που ξεκινούν μαζί με την Ερμού και την Μητροπόλεως δυτικά από την πλατεία Συντάγματος. Στεγάζει στην αρχή της το βαρύ κτίριο του υπουργείου Οικονομικών, όπου σήμερα συγκεντρώνονται τα Δημόσια Εσοδα μέσω της ΑΑΔΕ. Τους τελευταίους μήνες, πλήθος νεαρόκοσμου συρρέει τα βράδια έξω από το συγκεκριμένο κτίριο, για να μπει στο υπόγειο, όπου λειτουργεί κλαμπ που κατακλύζει τα γύρω στενά με δυνατή μουσική. Είναι άραγε αυτή η εικόνα της «διασκεδασούπολης» που προωθεί η κυβέρνηση με την απομάκρυνση 9 υπουργείων από το κέντρο και τη μετακίνησή τους στο «Κυβερνητικό Πάρκο» (ΠΥΡΚΑΛ);

Η περαιτέρω νέκρωση του κέντρου της Αθήνας, όπου θα κυριαρχούν μόνο τουρισμός και αναψυχή, αλλά και η ταυτόχρονη «έκρηξη» που θα προκληθεί στον πρώην Δήμο Υμηττού, όπου οι υποδομές δεν είναι έτοιμες να υποδεχτούν 14.000 υπαλλήλους, μαζί με χιλιάδες επισκέπτες και τα οχήματά τους -ελλείψει επαρκών μέσων μαζικής μεταφοράς- είναι τα βασικά σημεία της κριτικής που αναπτύσσεται εδώ και μήνες, από τη στιγμή που ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά, τον Ιούνιο του 2021, το σχέδιο για τη δημιουργία «Κυβερνητικού Πάρκου» στον χώρο της ΠΥΡΚΑΛ.

Η Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ, έπειτα από πρωτοβουλία του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος, του Εργαστηρίου Πολεοδομικής Σύνθεσης και του Σπουδαστηρίου Πολεοδομικών Ερευνών του Τομέα Πολεοδομίας και Χωροταξίας, ανέλαβε να συντάξει εθελοντικά μια Εκθεση Αξιολόγησης, στην οποία αναλύουν διεξοδικά όχι μόνο τις επιπτώσεις του σχεδίου αυτού αλλά και τις επιστημονικές αστοχίες και τις ανακολουθίες ανάμεσα στα όσα προβλέπει ο σχεδιασμός σε σχέση με το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας (ΡΣΑ) και τις αρχές του πολεοδομικού σχεδιασμού.

Η Εκθεση Αξιολόγησης παρουσιάζεται σήμερα σε ημερίδα της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και έχει στόχο να δώσει στοιχεία, για να καλλιεργηθεί ο διάλογος γύρω από μια τόσο σοβαρή παρέμβαση στο κέντρο της πόλης και σε ένα σημείο που βρίσκεται πολύ κοντά σε αυτό. «Τι κακό κάνει η δημιουργία Κυβερνητικού Πάρκου;» αναρωτιέται σε σημείωμά του ένας από τους βασικούς συντελεστές της ομάδας που εκπόνησε την Εκθεση, ο καθηγητής Νίκος Μπελαβίλας. Και απαντά: «Εκκενώνει άλλα 127 κτίρια στην Αθήνα που στεγάζουν υπουργεία και υπηρεσίες. Φανταστείτε το Εμπορίου στην Κάνιγγος, το Πολιτισμού στην Μπουμπουλίνας, το Οικονομίας στο Σύνταγμα, το Εργασίας στη Σταδίου, το Επικρατείας στο Κολωνάκι, αυριανά ξενοδοχεία, όπως έγινε το Παιδείας στη Μητροπόλεως. Ολα αυτά, ενώ ήδη έχουμε μία εκατοντάδα έρημων δημόσιων κτιρίων στο κέντρο. Μαζί τους φεύγουν από το κέντρο 14.000 εργαζόμενοι και μερικές χιλιάδες εξυπηρετούμενοι. Στη θέση των πρώην υπουργείων θα έχουμε άμεσα “μαύρες τρύπες”. Στο μέλλον, αυτά τα κτίρια θα αποτελέσουν ένα χρυσωρυχείο για το real estate του τουρισμού. Στην άλλη πλευρά, μία γειτονιά αμιγούς κατοικίας, ο Υμηττός, εκρήγνυται. Μία χρήση απίστευτα βαριά, λόγω των χιλιάδων ανθρώπων και οχημάτων. Κτίρια διπλάσιου ύψους – 28 μ. αντί για 13 μ. που ισχύει σήμερα. Ενας πληθυσμός, μεγαλύτερος από αυτόν του Υμηττού μεταφέρεται στα στενά δρομάκια της περιοχής. Η επιβάρυνση της Γραμμής 2 του Μετρό στις ώρες αιχμής αναμένεται να φτάσει στο συν 50%. Η επιβάρυνση, όμως, των κυκλοφοριακών αξόνων είναι ασφυκτική. Η λεωφόρος Βουλιαγμένης δεν μπορεί να αντέξει τον φόρτο των οχημάτων των εργαζομένων και των επισκεπτών που θα έρχονται και θα φεύγουν το πρωί και το μεσημέρι. Για να βρουν θέση στάθμευσης, όσοι δεν θα χωρούν στο υπόγειο πάρκινγκ, θα πρέπει να παρκάρουν στα πεζοδρόμια παντού, σε όλο το μήκος των δρόμων και των λεωφόρων του δήμου».
Η εφιαλτική εικόνα που περιγράφει ο Ν. Μπελαβίλας στηρίζεται πάνω σε συγκεκριμένα δεδομένα αλλά και στον ελλιπή σχεδιασμό που προηγήθηκε. Μεταξύ άλλων, στην Εκθεση Αξιολόγησης αναφέρεται ότι:

● Σε μια εποχή όπου η κρίση του κέντρου της Αθήνας πλήττεται από τη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού, με τη μεταφορά των υπουργείων στην ΠΥΡΚΑΛ δρομολογείται η αποξένωση του κέντρου από τα πιο δυναμικά του χαρακτηριστικά, που είναι η διοίκηση και τα συμφραζόμενά της σε χρήσεις γης που την υποστηρίζουν ή μπορούν να συνυπάρχουν με αυτήν.

● Επί των οδών Σταδίου και Πανεπιστημίου, υπάρχει σημαντικός αριθμός μεγάλων ιδιοκτησιών, εγκαταλελειμμένες από χρήση για περισσότερο από μία δεκαετία (πρώην «Φωκάς», Μέγαρο Σίνα, Μέγαρο ΟΤΕ, πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα, πρώην «Κάουφμαν», Μέγαρο Αιόλου και Σταδίου κ.λπ.). Δεκάδες δε άλλα βρίσκονται διασκορπισμένα μέσα στο ιστορικό κέντρο (πρώην υπουργείο Εργασίας, πρώην ΙΚΑ στην οδό Πειραιώς, Μέγαρο και Στοά Εμπόρων και γειτονικά νεοκλασικά του ΕΦΚΑ στην οδό Βουλής, Ξενοδοχεία «Αμπασαντέρ», «Μπάγκειον», «Μέγας Αλέξανδρος» στην Ομόνοια κ.λπ.). Σε αυτό το ανενεργό δυναμικό θα προστεθούν ακόμη 127 κτίρια, συνολικής επιφάνειας άνω των 350.000 τετραγωνικών μέτρων.

● Η «αιφνιδιαστική εξαγγελία ενός σύνθετου πολεοδομικού εγχειρήματος» έγινε «χωρίς καμία προηγούμενη πρόβλεψη σε κανένα επίπεδο σχεδιασμού και για το οποίο δεν είχε προηγουμένως πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε διαβούλευση, όπως θα ήταν επιστημονικά, θεσμικά και πολιτικά επιβεβλημένο και αναμενόμενο».

● Μέχρι στιγμής, το μοναδικό διαθέσιμο υλικό για το εγχείρημα είναι η Στρατηγική Μελέτη (ΣΜΠΕ) του Ειδικού Πολεοδομικού για την ΠΥΡΚΑΛ, που υποστηρίζεται ότι ανταποκρίνεται στο βασικό εργαλείο πολεοδομικού σχεδιασμού, το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας του 2014 (νόμος 4277). Ομως, το ΡΣΑ, «αναγνωρίζει και υπερασπίζεται την πολυλειτουργικότητα και την τόνωση της κεντρικότητας του κέντρου της Αθήνας», ενώ «η περιοχή της Δάφνης-Υμηττού αναγνωρίζεται ως ένα “Τοπικό”, ούτε καν “Διαδημοτικό” κέντρο», δηλαδή ισότιμο με τα υπόλοιπα πενήντα πέντε δημοτικά κέντρα της Αθήνας-Αττικής.

● Είναι πρωτοφανές εγχείρημα «η μεταφορά του πυρήνα της κεντρικότητας του αθηναϊκού κέντρου πόλης από το πραγματικό γεωγραφικό και ιστορικό κέντρο της Αθήνας στην περιφέρεια της άκρης μιας μόλις ακτίνας του (αν θεωρήσουμε ως τέτοια το ζεύγος λεωφόρων Βουλιαγμένης – Ηλιουπόλεως), σε μια θέση χωρίς βάθος ενδοχώρας, με φυσικό όριο τον ορεινό όγκο Υμηττού, ένα από τα «ανελαστικά» όρια του Λεκανοπεδίου».

● Η εξαγγελία ότι μέσω του Κυβερνητικού Πάρκου θα απομακρυνθεί η ΠΥΡΚΑΛ δεν προσθέτει κάτι νέο, καθώς η απομάκρυνσή αυτή προβλέπεται ήδη από το Πολεοδομικό Σχέδιο Υμηττού του 1996.

● Η απόσταση μεταξύ σταθμών Μετρό και του νέου Πολεοδομικού Κέντρου είναι μεγαλύτερη από το όριο των 400-800 μέτρων για να εξασφαλίζεται η πεζή εξυπηρέτηση εργαζομένων και επισκεπτών. Η ιδέα για δημιουργία υπόγειας σήραγγας ενός χιλιομέτρου για την κυκλοφορία των πεζών θεωρείται προβληματική, τόσο από πλευράς κατασκευής όσο και λειτουργίας για μια μεσογειακή χώρα.

● Στα κτίρια του Κυβερνοπάρκου θα διατίθενται 9,28 τ.μ. ως χώρος εργασίας ανά εργαζόμενο ενώ στα εν λειτουργία κτίρια διατίθενται 14,28 τ.μ. έως και 34,6 τ.μ.