Κυριακή, 19 Οκτωβρίου 2014

Εισήγηση Θεανώ Φωτίου στον νομοσχέδιο για έρευνα, 16-10-2014, (πρακτικά)

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΕ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄

ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ          

KAI EIΔΙΚΗ ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

                                                            

                                             Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο

                                             (Άρθρο 40 Κ.τ.Β.)

Στην Αθήνα, σήμερα, 16 Οκτωβρίου 2014, ημέρα Πέμπτη και ώρα 15.25΄, συνήλθαν σε κοινή συνεδρίαση, στην Αίθουσα Γερουσίας του Μεγάρου της Βουλής,η Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας, υπό την προεδρία του Προεδρεύοντος αυτών, κ. Σπυρίδωνος Ταλιαδούρου, με θέμα ημερήσιας διάταξη την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Έρευνα, τεχνολογική ανάπτυξη και καινοτομία και άλλες διατάξεις».

Στη συνεδρίαση παρέστησαν ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ανδρέας Λοβέρδος και οι Υφυπουργοί Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ.κ. Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος και Γεώργιος Στύλιος, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

Ο Προεδρεύων των Επιτροπών, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών των Επιτροπών.

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ (Προεδρεύων των Επιτροπών): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση. Θα ήθελα πρώτα να αναφερθώ σε διαδικαστικά θέματα. Την Τρίτη 21 Οκτωβρίου και ώρα 15.00΄ θα έχουμε συνεδρίαση της Επιτροπής μας με θέμα την ακρόαση των φορέων και στη συνέχεια στις 18.00΄ θα γίνει η συζήτηση επί των άρθρων. Παρακαλώ τους Εισηγητές των κομμάτων να προτείνουν τους φορείς.

[…] Το λόγο έχει η κυρία Φωτίου.

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ (Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ): Κύριε Πρόεδρε, εξαιτίας της πολυτυπίας και της πολυνομίας των πολλών ερευνητικών κέντρων θα κρατηθούμε μόνο σε πανελλήνιους φορείς. Δηλαδή, στην Ένωση Ελλήνων Ερευνητών, στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Ερευνητικών Κέντρων Δημοσίου Δικαίου και στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Ερευνητών Ιδιωτικού Δικαίου.

[…]

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ : Το λόγο έχει η κυρία Φωτίου

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ (Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ): Κύριε Πρόεδρε και αγαπητοί συνάδελφοι, τα δύο τελευταία χρόνια κατακλύζεται η κοινή γνώμη από συνεχείς δηλώσεις υπουργών και του ίδιου του Πρωθυπουργού της Κυβέρνησης για το ρόλο της έρευνας ως μοχλού ανάπτυξης της χώρας, ως φράγματος ανάσχεσης braindrain, ως κινητήριας δύναμης καινοτομίας για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και την αναδιάταξη της παραγωγικής ικανότητας της χώρας.

Όλα τα κόμματα στην Επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής, ζητούν αύξηση της χρηματοδότησης για την έρευνα και σήμερα ακούσαμε, ότι η αύξηση θα έρθει από τον ιδιωτικό τομέα, που έχουν φτάσει στα εξευτελιστικά επίπεδα του 0,5% επισήμως και ανεπισήμως θα το πω μετά, έναντι του 2% που έβαλε ως στόχο η Κυβέρνηση για να φθάσουμε συντόμως τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Όλοι τονίζουν τις ηρωικές προσπάθειες των Ελλήνων ερευνητών, που επιτυγχάνουν πρωτοφανείς επιδόσεις και πρέπει να ενισχυθούν οικονομικά και θεσμικά.

Προτείνουν την συνέργεια του ερευνητικό ιστού με τα Α.Ε.Ι. της χώρας, ώστε ενώνοντας δυνάμεις και πόρους να ανταποκριθούμε στις σημερινές συνθήκες.


Καταδικάζουμε όλοι την πολυδιάσπαση του ερευνητικό ιστού σε διαφόρων ταχυτήτων και νομικών καθεστώτων ερευνητικά κέντρα, ινστιτούτα, ενώσεις κ.λπ., νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου.

Τέλος, απαιτούν τον περιβόητο νέο νόμο για την έρευνα που θα διασφαλίζει θεσμικά τα παραπάνω, με, συλλογικά όργανα, δημοκρατία, διαφάνεια και αξιοκρατία.

Λέω όλα τα κόμματα στην Επιτροπή της Βουλής, αλλά και η εκάστοτε πολιτική ηγεσία - που την βλέπω και εδώ ή έφυγε ο κ. Αρβανιτόπουλος - και τώρα εσείς του Υπουργείου Παιδείας, όπως και ο κάθε Γ.Γ.Ε.Τ. και σήμερα θα γίνει Γ.Γ.Ε.Κ. μετά από αυτό το νόμο…

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Δεν θα γίνει, το παίρνουμε πίσω.

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ (Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ): Το παίρνετε πίσω.

…. ο οποίος, μάλιστα, ο καινούργιος, ο πρόσφατος από πέρυσι τέτοια εποχή, ανά τρεις μήνες μας υπόσχεται, ότι ο νόμος είναι έτοιμος και ότι την άλλη εβδομάδα θα κατατεθεί.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κατατέθηκε.

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ (Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ): Φαίνεται, όμως, ότι τα συμφέροντα είναι μεγάλα. Ο νόμος γράφεται και ξεγράφεται και επιτέλους εμφανίζεται τον περασμένο Δεκέμβριο σε διαβούλευση 19 ημερών, συμπεριλαμβανομένων των Χριστουγέννων και γίνονται 531 σχόλια. Απέχει πολύ από όλες τις διακηρύξεις όλων των κομμάτων και εξαφανίζεται πάλι.

Σήμερα, εννιά μισή μήνες μετά, επανεμφανίζεται - οι 500 - έχει αλλάξει, σαφώς. Άρα, η έκφραση που τον συνοδεύει «διαβούλευση» δεν ισχύει, υπάρχουν νέα άρθρα κ.λπ..

Αγαπητοί κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τι είναι αυτό το νομοσχέδιο που τόσο εξύμνησε ο Εισηγητής της Συγκυβέρνησης;

Δεν είναι απλά κατώτερο των προσδοκιών του Ερευνητικού Ινστιτούτου, όπως είχαμε τη δυνατότητα να ακούσουμε στη μεγάλη διαβούλευση 42 φυσικών και νομικών προσώπων και φορέων που συγκαλέσαμε την περασμένη Τρίτη. Ήρθαν οι περισσότεροι εξ αυτών, 15 φορείς. Όλοι αυτοί που αναφέρατε ήρθαν και μας μίλησαν. Τους καλέσαμε εδώ στη Βουλή ως ΣΥ.ΡΙΖ.Α.. Είναι μαγνητοφωνημένα όσα είπαν και μπορείτε να τα ακούσετε προσωπικά. Το βρίσκουν, λοιπόν, όχι μόνο κατώτερο των προσδοκιών του Ερευνητικού Ινστιτούτου, των διακηρύξεων των κομμάτων και των κρίσιμων περιστάσεων που περνάει η χώρα, αλλά είναι τελικά ένα νομοσχέδιο οπισθοδρόμησης ακόμη και από τον νόμο που ψηφίσατε εσείς, κύριε Υπουργέ, ως ΠΑ.ΣΟ.Κ., το ν.1485/1985. Γιατί, πράγματι, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. τότε συνεισέφερε με δύο νόμους πολύ σημαντικούς και για την έρευνα και για την ανώτατη εκπαίδευση, τους οποίους η Συγκυβέρνηση όχι μόνο δεν τους βελτιώνει, δεν τους προωθεί, δεν τους εξελίσσει, αλλά τους πετάει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.

Διότι σήμερα επιθυμούμε η έρευνα και τα ερευνητικά ιδρύματα να εξυπηρετούν άμεσα επιχειρηματικά συμφέροντα αντί του δημοσίου συμφέροντος της χώρας για έρευνα και εφαρμοσμένη έρευνα. Διότι αναγκάζετε τα ερευνητικά ιδρύματα της χώρας να λειτουργούν τα ίδια σαν επιχειρήσεις καινοτομίας για λογαριασμό του ιδιωτικού τομέα για να επιβιώσουν. Διότι αναγκάζει τους ερευνητές να λειτουργούν ως επιχειρηματίες, αφού το Κράτος δεν εξασφαλίζει τελικά ούτε τη μισθοδοσία τους, ούτε το εργασιακό τους καθεστώς. Διότι το Κράτος δεν δεσμεύεται ούτε ότι θα διασφαλίσει δημόσιους πόρους, δηλαδή δημόσια χρηματοδότηση και έρευνα, ούτε για ένα ευρώ για τα ερευνητικά κέντρα. Διότι όχι μόνο δεν δημιουργεί τον ενιαίο χώρο έρευνας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση - τον οποίο αναρωτιέμαι πού είδε ο κ. Κόνσολας ότι δημιουργήθηκε - αλλά επιτείνει την πολυδιάσπαση και την πολυτυπία. Δηλαδή, πλήττει την έννοια του δημόσιου αγαθού, το οποίο τελικά είναι αυτό που επιτελείται σε δημόσιους φορείς που στελεχώνονται με δημόσιους λειτουργούς και χρηματοδοτούνται με δημόσιο χρήμα. Αυτό ορίζουν ως δημόσιο αγαθό τα άρθρα 5 και 16 του Συντάγματος. Με αυτή την έννοια καταστρατηγείται.

Κύριε Υπουργέ, η κριτική μας στο νομοσχέδιο θα κινηθεί σε τέσσερις άξονες σήμερα. Σε άλλη συνεδρίαση θα παρουσιάσουμε τους δικούς μας άξονες, τη δική μας αντίληψη για την έρευνα και το νομοθετικό έργο που θα κάνουμε. Ως προς τον πρώτο άξονα, ισχυρίστηκα ότι πλήττεται η έρευνα ως δημόσιο αγαθό στα τρία της επίπεδα και, πρώτον, στους φορείς της έρευνας, γιατί, ενώ ορίζεται το ευρωπαϊκό και περιφερειακό επίπεδο οργάνωσης της έρευνας, δεν υπάρχει το εθνικό. Ξεχάστε αυτά που λέτε στην αιτιολογική έκθεση και δείτε τι έχετε βάλει μέσα με το νόμο. Υπάρχει εκεί ορισμός των εθνικών και των ακαδημαϊκών ερευνητικών κέντρων; Δηλαδή, αγνοούνται τα υφιστάμενα ερευνητικά κέντρα και δεν υπάρχουν. Έχει εξαφανιστεί ως διά μαγείας ερευνητικός ιστός της χώρας, καθώς το κείμενο του νόμου πουθενά δεν τα ορίζει, δεν τα κατονομάζει πλην της εισηγητικής έκθεσης, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να τα «κινεί» κατά το δοκούν η ΓΓΕΚ και το Υπουργείο.

Μπορεί, επομένως, να τα συγχωνεύει ή να τα παύει με υπουργικές αποφάσεις και όχι με τον νόμο, πράγμα που υπήρχε στο νομοσχέδιο του Δεκεμβρίου και τώρα εξαφανίστηκε. Σκόπιμα, λοιπόν, παραλείπονται από το θεσμικό πλαίσιο τα περί λειτουργίας των ερευνητικών κέντρων, περί οργανικών θέσεων προσωπικού κ.λπ., ενώ προβλέπετε τη θεσμοθέτηση ερευνητικών κέντρων με ημερομηνία λήξης. Αναφέρομαι στο άρθρο 13 και θα τα πούμε αργότερα. Τι συμβαίνει, λοιπόν, εδώ;

Τα ξεχάσατε τα ελληνικά ερευνητικά κέντρα; Φοβάμαι ότι απεργάζεστε τον ξαφνικό θάνατό τους, όπως στην περίπτωση της ΕΡΤ, για να τα επανιδρύσετε με νέες εργασιακές θέσεις, νέο εργασιακό καθεστώς και προσωπικό λιγότερο ενοχλητικό ίσως, αφού προηγηθούν απολύσεις. Αυτό και μόνο καθιστά το νομοσχέδιο έωλο.

Δεύτερον, πολλαπλασιάζεται ο κατακερματισμός του ερευνητικού κόσμου και οι διάφοροι τύποι του. Αναγνωρίζονται ως φορείς έρευνας ιδιωτικές και επιχειρηματικές ενώσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, οι οποίες χρηματοδοτούνται από τον φτωχό κρατικό κορβανά. Υπό τον αδόκιμο όρο «λοιποί φορείς» αναγνωρίζονται ως φορείς έρευνας φυσικά πρόσωπα και φυσικές ενώσεις, χωρίς να αναφέρεται πουθενά ποιος τις αξιολογεί και ποιος τις πιστοποιεί πέραν της ίδιας της ΓΓΕΚ. Είναι «ξέφραγο αμπέλι», λοιπόν, οι φορείς έρευνας.

Όσον αφορά τους ερευνητές, εγώ πραγματικά πιστεύω ότι είναι εξοργιστικό αυτό που συμβαίνει, γιατί, εκτός των υφιστάμενων ερευνητικών κέντρων που εξαφανίζονται, εξαφανίζονται και οι υπηρετούντες ερευνητές, οι οποίοι εμφανίζονται στο νόμο μόνο όταν πρόκειται να αξιολογηθούν. Βεβαίως, δεν αναφέρεται πουθενά ότι είναι δημόσιοι λειτουργοί, αλίμονο. Αντίθετα, υποβιβάζονται σε συμβασιούχους. Αλλάζει ο τρόπος της κρίσης σε βάρος τους από τα εκλεκτορικά σώματα. Δεν προβλέπεται η εξέλιξη των ήδη υπηρετούντων δεύτερης και τρίτης βαθμίδας χωρίς διδακτορικό. Άρα, οι οιμωγές του ηρωικού ερευνητικού προσωπικού ήταν για άλλη μια φορά υποκριτικές.

Όσον αφορά δε τη δημόσια χρηματοδότηση, που μας είπε ο κ. Κόνσολας ότι πλέον αντιμετωπίζεται η υποχρηματοδότηση, βεβαίως δεν υπάρχει η έννοια της δημόσιας εθνικής χρηματοδότησης. Δεν εγγυάται το Κράτος ούτε ένα ευρώ πλέον ούτε στα ερευνητικά κέντρα, ούτε, προφανώς, την κάλυψη των πάγιων και λειτουργικών αναγκών τους ή τη μισθοδοσία του προσωπικού τους. Αυτά τα διαπραγματεύεται κατά κέντρο ξεχωριστά με την πανίσχυρη ΓΓΕΚ. Είναι νέο πεδίο δόξης λαμπρό για πελατειακές σχέσεις της εκάστοτε κυβέρνησης. Ενώ το δημόσιο χρήμα για την έρευνα όλοι ομολογούμε ότι δεν υπάρχει - εκτός και αν υπάρχει και δεν το ξέρω - διασπαθίζεται το ήδη υπάρχον σε έναν νέο αχανή χώρο δικαιούχων, τους περιβόητους λοιπούς που κατονομάζονται επιλεκτικά στο νόμο – άραγε με τι κριτήρια; – η Θεολογική Ακαδημία Βόλου, τον Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, το Ερευνητικό Κέντρο Μοχάμεντ Άλι, το Ίδρυμα Ορμύλια, κ.λπ.. Παράλληλα θα χρηματοδοτήσετε και τους φορείς της αλλοδαπής. Σε ποια χώρα της Ευρώπης συμβαίνει αυτή η γενναιοδωρία; Αυτό είναι πρόκληση για την Ελλάδα της κρίσης.

Τέλος, επιμένετε ότι η έρευνα θα χρηματοδοτηθεί με επενδύσεις, όταν ομολογείτε ότι αυτό δεν έγινε ποτέ στη χώρα. Το ξέρετε πολύ καλά ότι ο ιδιωτικός τομέας δεν έχει χρηματοδοτήσει ποτέ την έρευνα και είναι γνωστό διεθνώς και τεκμηριωμένο ότι μόνο οι δημόσιες επενδύσεις είναι μοχλός ανάπτυξης της έρευνας, της τεχνολογικής ανάπτυξης και της καινοτομίας. Όλα αυτά που θεσμοθετείτε είναι εξοργιστικά, πολύ περισσότερο όταν αυτές τις μέρες κόψατε κατά 10% έως 40% εγκεκριμένα κονδύλια του ΕΣΠΑ - εδώ αναθεωρούνται; - σε ερευνητικά έργα εν εξελίξει και όταν η επιχορήγηση των δημοσίων κέντρων κόπηκε κατά 30% ως 40% τα τελευταία 4 χρόνια. Ας ακούσει, λοιπόν, ο ελληνικός λαός ότι όλα αυτά που λέτε είναι για 33 εκατ.. Τόσα συνολικά δίνει ο κρατικός κορβανάς στα ερευνητικά κέντρα. Προς τι όλος αυτός ο χαμός εδώ; Θα το εξηγήσουμε αργότερα. Όλα αυτά συμβαίνουν όταν ξέρετε ότι με τις νέες περικοπές σε 6 μήνες πολλά κέντρα θα στερούνται τη μισθοδοσία του προσωπικού τους και, ω του πολιτικού θράσος, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, ο κ. Κυριαζής, ζητάει οι προϋπολογισμοί να είναι ισοσκελισμένοι και πλεονασματικοί.

Ο δεύτερος άξονας αφορά τον επαναπροσανατολισμό, κατά την άποψή μας, της εθνικής στρατηγικής για την έρευνα με επίκεντρο την καινοτομία σε βάρος της βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας, στην πραγματικότητα με την έλλειψη ενός επί της ουσίας εθνικού στρατηγικού σχεδίου για την έρευνα.

Γιατί, αν δείτε με ποιο τρόπο καταρτίζεται το ΕΣΕΤΑΚ, θα καταλάβετε ότι αυτό είναι υπόθεση εντός των τειχών του Υπουργείου αποκλειστικά, της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας. Απουσιάζει τελείως η βασική έρευνα. Κύριοι Βουλευτές, η βασική έρευνα σε όλες τις επιστημονικές περιοχές είναι προαπαιτούμενο για την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της χώρας με σύγχρονους όρους, ακόμη και αν δεν οδηγεί σε άμεσες επενδύσεις ή άμεση οικονομική αξιοποίηση, όπως, είναι, για παράδειγμα, η έρευνα σε ανθρωπιστικές επιστήμες, στα μαθηματικά, στη θεωρητική φυσική. Έχει μεγάλη σημασία για τη δημιουργία ισχυρής γνωστικής βάσης προς όφελος της κοινωνίας και αποτελεί προϋπόθεση για την καινοτομία και ανάπτυξη. Είναι κοντόφθαλμο το σχέδιο που βλέπει μόνον την έρευνα ως καινοτομία, είναι εξαιρετικά κοντόφθαλμο, υποχειριάζει το μέλλον της χώρας.

Η εθνική στρατηγική έρευνας, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας χαράσσεται αποκλειστικά από την ΓΓΕΚ με τον πανίσχυρο Γραμματέα της και δεν υπάρχουν άλλοι μηχανισμοί και διαδικασίες πιο συλλογικές και γι’ αυτό πιο διεπιστημονικές.

Κύριε Υπουργέ, στον τρίτο άξονα κάνουμε κριτική, ως ΣΥΡΙΖΑ, σε αυτό το σχέδιο, το οποίο είναι η οπτικοποίηση του διαγράμματος της ΓΓΕΚ. Οπτικοποιημένη, λοιπόν, η ΓΓΕΚ, αν την δείτε -κύριε Υπουργέ σας το δίνω, αλλά και το καταθέτω στα πρακτικά[1] και αν κάνουμε κανένα λάθος, να μας το πείτε- θα δείτε από αυτό το οπτικοποιημένο διάγραμμα ότι υπάρχει μια γιγάντια ΓΓΕΚ, ένας πανίσχυρος Γενικός Γραμματέας, που αποφασίζει τα πάντα. Θέλετε να γίνει και η ΓΓΕΚ, εκτός των άλλων και φορέας εκπαίδευσης και να έχει ένα υποβαθμισμένο ΕΣΕΚ, που είναι το βασικό επιστημονικό όργανο που έχει για τη χάραξη της έρευνας και διάφορα όργανα γύρω της -ΠΕΣ, δηλαδή, περιφερειακά συμβούλια, συντονιστές υπουργείων κ.λπ.- όλα εκτελεστικά και καθαρά συμβουλευτικά. Αποφασίζει για τη σύνθεση του ΕΣΕΤΑΚ και των ΤΕΣ, δηλαδή τα Τομεακά Συμβούλια και όλα αυτά, μόνος του ο ΓΓΕΚ. Στο επίπεδο Διοίκηση και Οργάνωση Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων διορίζει την πλειοψηφία των μελών των Δ.Σ. τους, τον διευθυντή και πρόεδρο του με υπερεξουσίες και τον διευθυντή και πρόεδρο των ινστιτούτων. Δηλαδή, σώματα που διοικούν όλα τα ερευνητικά κέντρα, στα οποία οι διορισμένοι έχουν μεγαλύτερο ποσοστό από αυτούς που εκλέγονται. Ιδού η δημοκρατία. Ο τέταρτος άξονας, λοιπόν, τα φοβερά ελλείμματα δημοκρατικής λειτουργίας και συγκρότησης των οργάνων των δημόσιων φορέων της έρευνας.

Προβλέπει το νομοσχέδιο αυστηροποίηση των διαδικασιών λειτουργίας των διοικητικών συμβουλίων των κέντρων και επίταση της ευθύνης των μελών τους, ενώ ταυτόχρονα εισάγει το καινοφανές της μυστικότητας των συνεδριάσεων. Τι σημαίνει αυτό; Τι σημαίνει «μυστικότητα των συνεδριάσεων»; Τι είναι εδώ, κρατικά μυστικά; Δηλαδή, έλεος, ας πούμε, τι άλλο θα δούμε;

Έχει απαλειφθεί από το σχέδιο νόμου η διάταξη περί προσωρινής ισχύος των υφιστάμενων εσωτερικών κανονισμών μέχρι τη δημοσίευση των νέων. Δηλαδή, δεν υπάρχει μεταβατικό στάδιο; Μήπως πάλι κάτι ύποπτο συμβαίνει εδώ;

Όσον αφορά την Ελληνική Εταιρία Ατομικής Ενέργειας, η Ελληνική Εταιρία Ατομικής Ενέργειας είναι ανεξάρτητη σοβαρή αρχή δημόσια, δηλαδή υπηρεσία η οποία νομοθετεί και ρυθμίζει όλα τα θέματα στην επικράτεια για τις ιοντίζουσες ακτινοβολίες. Η γνώμη μας είναι ότι η ΕΕΑΕ πρέπει να παραμείνει ρυθμιστική αρχή ή τουλάχιστον ένα τμήμα της και αναρωτιόμαστε εάν χρειάζεται να περιλαμβάνεται σε αυτό εδώ το νομοσχέδιο. Χρειάζεται ένα επικαιροποιημένο θεσμικό πλαίσιο, αλλά αυτό είναι ανεξάρτητο αυτού του νομοσχεδίου και πρέπει να παραμείνει για ένα μέρος της ως ρυθμιστικής αρχής στο στενό πυρήνα του Κράτους για τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος. Εννοώ το regulatorybody, προφανώς.

Τελειώνοντας, τι συμβαίνει με το νέο νόμο; Τι πριμοδοτεί; Σημαίνει ότι πριμοδοτείτε η διπλή ιδιωτικοποίηση της έρευνας, ιδιωτικοποιούνται τα δημόσια ερευνητικά κέντρα, πριμοδοτείτε νέα αγορά ιδιωτικών ερευνητικών κέντρων και φορέων, όλοι δε θα λειτουργούν με επιχειρηματικά κριτήρια. Σε συνθήκες κρίσης, η κυβέρνηση γνωρίζει ότι το μόνο υπαρκτό χρήμα -ακούστε με, εδώ υπάρχει χρήμα πράγματι και υπάρχει και αγορά- είναι το χρήμα ΣΕΤ δηλαδή του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020, το οποίο θα διανεμηθεί σε 13 περιφέρειες της χώρας με ανταγωνιστικά προγράμματα προς τις ευρωπαϊκές περιφέρειες, προϋπόθεση όλων αυτών για τη χρηματοδότηση είναι η σύνδεση των ερευνητικών κέντρων με αυτές και αντί να σχεδιάσουμε και να αξιοποιήσουμε τον υφιστάμενο ερευνητικό ιστό, τον οποίο υμνείτε όπου σταθείτε και βρεθείτε, αντίθετα θέλει να δημιουργήσει μια νέα ιδιωτική αγορά ιδιωτικών υπηρεσιών, διασπαρμένων στις 13 περιφέρειες, σε συνεργασία με ευρωπαϊκά κέντρα, το οποίο θα χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκά κονδύλια με πενιχρό κρατικό προϋπολογισμό, αυτή την αγορά θέλει να πριμοδοτήσει με χαλαρούς κανόνες, χωρίς να την νοιάζει ότι καταστρέφει τον υφιστάμενο ιστό και δείγματα αυτής της αγοράς έχουν αρχίσει να εμφανίζονται σε όλες τις περιφέρειες. Με αυτή την εικόνα, το να λέγεται στο τέλος ότι στόχος μας είναι να φτάσουμε την εθνική δαπάνη για ερευνητικά κέντρα για την έρευνα στο 2% του ΑΕΠ, εγώ το θεωρώ εμπαιγμό. Ζητάμε να αποσυρθεί το νομοσχέδιο και πολύ σύντομα θα σας εκθέσουμε το δικό μας. Ευχαριστώ.


[1] Το ανωτέρω έγγραφο επισυνάπτεται στο παρόν πρακτικό και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου