Πέμπτη, 11 Σεπτεμβρίου 2014

Τρία ποτάμια αυτοκινητόδρομος!

Της Χαράς Τζαναβάρα από την ΕφΣυν

Με τις ευλογίες του υπουργείου Περιβάλλοντος λεηλατούνται οι κοίτες των ποταμών της Αιγιαλείας για να εξασφαλιστούν φθηνότερα αδρανή υλικά για την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Κορίνθου-Πατρών.

Με απόφαση της 3/6/2014, που φέρει την υπογραφή του Γιάννη Μανιάτη και ενώ οι αμμοληψίες είχαν ήδη ξεκινήσει, εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι με βάση τους οποίους δίνεται άδεια στους εργολάβους της «Ολυμπίας οδού» να πάρουν από την κοίτη των ποταμών Σελινούντα και Μεγανίτη περίπου 600.000 κυβικά αμμοχάλικο, τα οποία φτάνουν το ένα εκατομμύριο, μαζί με αυτά που έχουν ήδη «χρεωθεί» στον ποταμό Κράθη.

H περιβαλλοντική μελέτη

Η αρχική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του αυτοκινητόδρομου είχε εγκριθεί το 2006, αλλά με την επανεκκίνηση χρειάστηκε να τροποποιηθεί και, χωρίς να δίνονται εξηγήσεις, οι συνολικές ποσότητες αδρανών υλικών αυξήθηκαν κατά 5 εκατ. κυβικά. Οι λάκκοι που θα δημιουργηθούν, πάντα με βάση την υπουργική απόφαση, προβλέπεται να αναπληρωθούν από τους κατασκευαστές, αλλά μετά από μια εικοσαετία!

Γίνεται πάντως οριοθέτηση της κοίτης των ποταμών ώστε οι αμμοληψίες να εκτελούνται έξω από οικολογικά ευαίσθητες ζώνες, αλλά αυτά φαίνεται να είναι «ψιλά γράμματα» για τους εργολάβους, που έχουν βρει διάφορους τρόπους να καλύπτουν τις παρασπονδίες δεδομένου ότι δεν υπάρχει αστυνόμευση των εκσκαφών.

Οι συνέπειες όμως είναι ιδιαίτερα αρνητικές για τις βόρειες ακτές της Πελοποννήσου, οι οποίες με βάση πρόσφατη μελέτη του Πολυτεχνείου θα επηρεαστούν σημαντικά από την κλιματική αλλαγή και εκτιμάται ότι η υποχώρηση της ακτογραμμής θα κυμανθεί από 250 μέτρα έως και 1,3 χλμ.

Αλλη μελέτη του Εθνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) εξετάζει τις γεωλογικές ιδιαιτερότητες των ακτών της Αιγιαλείας και επισημαίνει ότι «οποιαδήποτε ανθρωπογενής παρέμβαση σε ενεργές και μη κοίτες ποταμών, καθώς και στις ακτές, θα έχει ως άμεση συνέπεια τη διατάραξη και την απώλεια μικρών οικοσυστημάτων και μικρών θυλάκων γεω-ποικιλότητας και βιοποικιλότητας». Οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι διαγράφονται για τους οικισμούς Μαυρίκι και Αχλαδιά, που έχουν δοκιμαστεί και από τις μεγάλες πυρκαγιές του 2007 και τα εδάφη στη γύρω ορεινή ζώνη παρουσιάζουν μεγάλες κλίσεις, επομένως απειλούνται με διάβρωση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τροποποιημένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων προβλέπει τη λήψη αδρανών υλικών και από άλλους χώρους, όπως δημόσια ή ιδιωτικά λατομεία. Εως τώρα όμως οι εργολάβοι έχουν στραφεί μόνο στις κοίτες των τριών ποταμών και ιδιαίτερα του Κράθη. Με αυτό τον τρόπο μειώνουν το κόστος κατασκευής.

Χαμηλό κόστος

Με στοιχεία της ίδιας υπουργικής απόφασης υπολογίζεται ότι, για να εξασφαλίσουν τις ποσότητες αμμοχάλικου χωρίς να «ξυρίσουν» τα ποτάμια, μπορούσαν να κάνουν εκσκαφές σε δημόσιες εκτάσεις ή να νοικιάσουν ιδιωτικά λατομεία. Η επιφάνειά τους υπολογίζεται σε 250 στρέμματα και το κόστος αυτών των λύσεων δεν υπερβαίνει τα 1,2 εκατ. ευρώ, που είναι «ψίχουλα» μπροστά στον προϋπολογισμό του έργου των 2 δισ. ευρώ.

Η απειλή είναι γνωστή τουλάχιστον εδώ και έναν χρόνο στο υπουργείο Περιβάλλοντος, καθώς είχαν διατυπωθεί σοβαρές ενστάσεις από περιβαλλοντικούς φορείς αλλά και εκπροσώπους του Τεχνικού Επιμελητηρίου στις συνεδριάσεις των περιφερειακών οργάνων Δυτικής Ελλάδας και του δημοτικού συμβουλίου Αιγίου που ασχολήθηκαν με το θέμα.

Είχαν επίσης κινητοποιηθεί με υπομνήματα οι σύλλογοι προστασίας του περιβάλλοντος Ανατολικής Αιγιαλείας και παραλίας Ακράτας, καθώς και η Ομοσπονδία οικολογικών οργανώσεων Κορινθιακού κόλπου «η Αλκυών».

Με παρεμβάσεις τους σε πρόσφατες συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου είχαν πετύχει να αναλάβει ο δήμος την κατάθεση προσφυγής στο ΣτΕ, αλλά ώς τώρα η απόφαση δεν έχει προωθηθεί. Ηδη ετοιμάζονται για νέα διαβήματα στη νέα δημοτική αρχή.

«Λέμε ναι στα κοινωφελή έργα, αλλά να μη θυσιαστούν οι φυσικοί πόροι της περιοχής στον βωμό του κέρδους των ολίγων. Το κόστος για να μη διαταραχθούν τα ποτάμια της περιοχής είναι πολύ μικρό», είπαν στην «Εφ.Συν.» στελέχη των δύο τοπικών περιβαλλοντικών οργανώσεων, που ετοιμάζουν νέα παράσταση στο δημοτικό συμβούλιο.

«Καλούμε τη νέα δημοτική αρχή της Αιγιαλείας να μπει μπροστά στον αγώνα για τη σωτηρία του τόπου μας και μην υποκύψει στα φλερτ και τα ανταλλάγματα της εταιρείας», αναφέρουν σε κοινή ανακοίνωση που συνυπογράφουν και οι περιβαλλοντικοί σύλλογοι Φτέρης και Ερινέου, καθώς και ο φιλοδασικός σύλλογος «Ιριδα».

Εκπτώσεις
Από 10% έως και 80% έκπτωση θα έχουν από σήμερα οι οδηγοί που κινούνται στην εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης στο τμήμα από τις Ράχες Μαλιακού ώς το Κλειδί Ημαθίας. Η κλιμάκωση της τιμής γίνεται με βάση τις διελεύσεις σε έναν μήνα και αφορά μόνον όσους διαθέτουν ηλεκτρονικό πομποδέκτη (eway), που διατίθεται δωρεάν. Το μέτρο αφορά στην ουσία μόνον περιοχές που βρίσκονται κοντά στον αυτοκινητόδρομο και τον χρησιμοποιούν στις καθημερινές μετακινήσεις ή όσους τον χρησιμοποιούν τουλάχιστον έξι φορές τον μήνα.
• Λόγω έργων στην παράκαμψη της Πάτρας, από σήμερα έως και την Πέμπτη θα κλείνει ο κόμβος στα Μποζαΐτικα, στο ρεύμα κυκλοφορίας από Αθήνα προς Πύργο, από τις 10 το βράδυ έως και τις 6.30 το πρωί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου