Όπως γράφαμε και σε προηγούμενο άρθρο προχωρά με σταθερά βήματα, η μετατροπή του ασφαλιστικού συστήματος σε πλήρως ανταποδοτικό με στοιχεία κεφαλαιοποιητικού (πχ ατομικές μερίδες). Δυστυχώς δεν έχουμε ακόμα πληροφορίες για το πως θα εξελιχθούν οι περικοπές αυτές στο ΤΣΜΕΔΕ.
Το
νέο ΑΝΤΙ-ασφαλιστικό σύστημα, προβλέπει τη δημιουργία «ατομικών
μερίδων» για όλους τους ασφαλισμένους, ενώ για τον υπολογισμό του
καταβαλλόμενου ποσού θα λαμβάνονται υπόψη και τα οικονομικά δεδομένα του
Ταμείου!
Με άλλα λόγια εάν το ταμείο...είναι μείον θα γίνεται και ο αντίστοιχος υπολογισμός...
Με άλλα λόγια εάν το ταμείο...είναι μείον θα γίνεται και ο αντίστοιχος υπολογισμός...
Για να μην υπάρξουν μάλιστα, δραματικές ανατροπές στο εφάπαξ,
όπου καταγράφονται ληξιπρόθεσμες οφειλές –για παράδειγμα στο ταμείο των
δημοσίων υπαλλήλων– αυτές θα «μοιραστούν» σε βάθος 15ετιας!!!
Με τον νέο τρόπο υπολογισμού διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των ταμείων πρόνοιας και η απρόσκοπτη καταβολή του βοηθήματος.
Σημειώνεται πως αν δεν υπήρχε η νέα απόφαση –που προβλέπει
15ετή ορίζοντα για την απόσβεση των ληξιπρόθεσμών οφειλών– το εφάπαξ στο
Δημόσιο θα έπρεπε να πέσει στις 4.000 με 5.000 ευρώ.
Βέβαια η κυβέρνηση για ακόμη μια φορά αρνείται να εξετάσει για ποιους λόγους τα ασφαλιστικά ταμεία έφτασαν στα σημερινά χάλια...παρουσιάζοντας μας την έσχατη λύση,ώς τη μόνη σωτήρια...για να φανεί καλή στο κόσμο.
Βέβαια η κυβέρνηση για ακόμη μια φορά αρνείται να εξετάσει για ποιους λόγους τα ασφαλιστικά ταμεία έφτασαν στα σημερινά χάλια...παρουσιάζοντας μας την έσχατη λύση,ώς τη μόνη σωτήρια...για να φανεί καλή στο κόσμο.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Έθνους, με τη λύση που βρέθηκε
κατά μέσο όρο το βοήθημα στο δημόσιο τομέα θα διαμορφωθεί φέτος στις
25.000 ευρώ (από 29.000 ευρώ που ήταν πέρυσι).
Στην απόφαση του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση προβλέπονται τα εξής:
1. Δημιουργούνται από την 1η Ιανουαρίου 2014 «ατομικές μερίδες» στις
οποίες τηρούνται οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται για κάθε
ασφαλισμένο στους φορείς – τομείς πρόνοιας.Τα ταμεία πρόνοιας
λειτουργούν πλέον με βάση το διανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων
εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση.
2. Καθιερώνεται νέος μαθηματικός τύπος για τον υπολογισμό του
βοηθήματος. Για χρόνο ασφάλισης από την 1η Ιανουαρίου 2014 και εφεξής το
ποσό του εφάπαξ ισούται με τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών κατά την
ημερομηνία αποχώρησης.
Για τη συσσώρευση των εισφορών γίνεται χρήση πλασματικού ποσοστού
επιστροφής, το οποίο ορίζεται ως η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού
των εισφορών για το σύνολο των ασφαλισμένων.
Συγκεκριμένα, λαμβάνονται υπόψη οι συνολικές ετήσιες εισφορές, τα έτη
συσσώρευσης εισφορών, η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των
εισφορών, το έτος έκδοσης της συνταξιοδοτικής πράξης του κύριου φορέα
αλλά και ο συντελεστής βιωσιμότητας του ταμείου.
Για τον συντελεστή βιωσιμότητας λαμβάνονται υπόψη:
- Οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή/ και εργοδότη.
- Η ειδική τακτική εισφορά όπου υπάρχει.
- Τα διοικητικά έξοδα (τα οποία δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 2,5% των ασφαλιστικών εισφορών του έτους).
- Η περιουσία, η οποία έχει διαμορφωθεί στις 31 Δεκεμβρίου πριν από την καταβολή των συνολικών παροχών (χωρίς να ληφθούν υπόψη οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή και εργοδότη, η ειδική τακτική εισφορά και τα διοικητικά έξοδα).
- Οι συνολικές παροχές χωρίς την εφαρμογή του συντελεστή βιωσιμότητας.
- Η παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων με βάση τα δεδουλευμένα δικαιώματα των ασφαλισμένων (με τους κανόνες του νέου συστήματος καθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση).
- Το οικονομικό έτος για το οποίο υπολογίζεται ο συντελεστής βιωσιμότητας.
- Οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή/ και εργοδότη.
- Η ειδική τακτική εισφορά όπου υπάρχει.
- Τα διοικητικά έξοδα (τα οποία δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 2,5% των ασφαλιστικών εισφορών του έτους).
- Η περιουσία, η οποία έχει διαμορφωθεί στις 31 Δεκεμβρίου πριν από την καταβολή των συνολικών παροχών (χωρίς να ληφθούν υπόψη οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή και εργοδότη, η ειδική τακτική εισφορά και τα διοικητικά έξοδα).
- Οι συνολικές παροχές χωρίς την εφαρμογή του συντελεστή βιωσιμότητας.
- Η παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων με βάση τα δεδουλευμένα δικαιώματα των ασφαλισμένων (με τους κανόνες του νέου συστήματος καθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση).
- Το οικονομικό έτος για το οποίο υπολογίζεται ο συντελεστής βιωσιμότητας.
3. Η απόσβεση ληξιπρόθεσμων οφειλών θα γίνει με ορίζοντα 15ετίας.
Με τον τρόπο αυτόν αποφεύγονται δραματικές μειώσεις στο καταβαλλόμενο βοήθημα στο ταμείο πρόνοιας δημοσίων υπαλλήλων, όπου εκκρεμούν ληξιπρόθεσμες οφειλές 759 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, τα ταμειακά διαθέσιμα στο ταμείο πρόνοιας είναι κοντά στα 350 εκατ. ευρώ.
Επομένως, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, μένει ένα οικονομικό κενό περίπου 400 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα καταμεριστεί τα επόμενα 15 έτη.
Με τον τρόπο αυτόν αποφεύγονται δραματικές μειώσεις στο καταβαλλόμενο βοήθημα στο ταμείο πρόνοιας δημοσίων υπαλλήλων, όπου εκκρεμούν ληξιπρόθεσμες οφειλές 759 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, τα ταμειακά διαθέσιμα στο ταμείο πρόνοιας είναι κοντά στα 350 εκατ. ευρώ.
Επομένως, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, μένει ένα οικονομικό κενό περίπου 400 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα καταμεριστεί τα επόμενα 15 έτη.
Στην απόφαση συγκεκριμένα προβλέπεται πως "από την 1η Ιανουαρίου 2014
το ετήσιο ποσό απόσβεσης των οφειλομένων υποχρεώσεων επιβαρύνει το
ετήσιο συντελεστή βιωσιμότητας. Σε περίπτωση κατά την οποία φορέας –
τομέας πρόνοιας, προκειμένου να καταβάλει εφάπαξ, έχει συνάψει δάνειο
και δεν το έχει εξοφλήσει έως 31 Δεκεμβρίου 2013, το ετήσιο ποσό που
καταβάλλεται από την 1η Ιανουαρίου 2014 για την εξυπηρέτηση του δανείου
επιβαρύνει τον ετήσιο συντελεστή βιωσιμότητας".
Σημειώνεται πως με τα τακτικά έσοδα κάθε έτους εξοφλούνται πρώτα οι υφιστάμενες οφειλόμενες υποχρεώσεις του προηγούμενου έτους.
Οποιοδήποτε έκτακτο ή άλλο έσοδο κάθε τρέχοντος έτους χρησιμοποιείται
για να μειώνει απευθείας τις οφειλόμενες υποχρεώσεις που υφίστανται στο
τέλος του προηγούμενου έτους.
Εφόσον σε τομέα πρόνοιας υφίσταται διαθέσιμη ρευστότητα κατά την 31η
Δεκεμβρίου 2013, η οποία δεν επαρκεί για την εξυπηρέτηση των οφειλόμενων
υποχρεώσεων, αυτή μειώνει απευθείας τις προαναφερθείσες οφειλόμενες
υποχρεώσεις και χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση αυτών.
4. Σε όσες περιπτώσεις προβλέπεται επιστροφή εισφορών τα ποσά
καταβάλλονται στον δικαιούχο κατά την έκδοση της πράξης συνταξιοδότησης
του φορέα κύριας ασφάλισης.
Για επιστροφή εισφορών χρόνου ασφάλισης έως 31 Δεκεμβρίου 2013 η
παροχή προκύπτει σύμφωνα με τις διατάξεις των οικείων καταστατικών και
τη γενικότερη νομοθεσία που ισχύουν μέχρι την ημερομηνία αυτή.
Για επιστροφή εισφορών χρονικών διαστημάτων από 1η Ιανουαρίου 2014
και μετά το ύψος του ποσού της παροχής προκύπτει από τη συσσωρευμένη
αξία των εισφορών στην ατομική μερίδα.
Έθνος,newsbeast.gr
Έθνος,newsbeast.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου