Τι συμβαίνει με τις εισφορές του τ. ΕΤΕΑΕΠ (Και μια αναγκαία νομοθετική παρέμβαση – Το άρθρο 39Α του Ν.4387/2016)
08-04-2020 - Πηγή: e-forologia.gr
Ανδρέας Π.Κουτσόλαμπρος, Πρόεδρος Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων
Όταν το Φεβρουάριο του 2018 είχα συνοδεύσει (ως ειδικός) τους Προέδρους του ΤΕΕ, ΟΕΕ και Ολομέλειας Δικηγορικών Συλλόγων κ.κ. Στασινό, Κόλλια και Βερβεσό σε συνάντηση με τον τότε Διοικητή του ΕΦΚΑ, ένα από τα ζητήματα που είχαμε θέσει ήταν η ένταξη των εκκρεμών εισφορών ΕΤΕΑΕΠ (επικουρικής και πρόνοιας) στο ειδοποιητήριο του ΕΦΚΑ. Και το κάναμε, διότι ήδη τα ειδοποιητήρια του ΕΦΚΑ είχαν ξεπεράσει πολλές από τις παιδικές ασθένειες και ήταν έτοιμα να εντάξουν τις εισφορές, όπως προβλέπεται από το Νόμο και διαχρονικά γίνεται για τις εισφορές υπέρ ΕΟΠΥΥ.
Δυστυχώς το αίτημα δεν εισακούστηκε, η δε ανάρτηση των ειδοποιητηρίων ΕΤΕΑΕΠ το Φεβρουάριο 2019 (με 2 και πλέον έτη καθυστέρηση) στέφθηκε από την απόλυτη αποτυχία. Δεκάδες χιλιάδες παράλληλα ασφαλισμένοι, που δεν όφειλαν κατά Νόμο εισφορές, βρέθηκαν να είναι οφειλέτες από τη μια μέρα στην άλλη, ενώ ακόμη και σήμερα τα παράνομα ειδοποιητήρια για τους περισσότερους εξ αυτών δεν έχουν ανακληθεί. Αντίστοιχη είναι η εικόνα των εισφορών εμμίσθων ασφαλισμένων (δικηγόρων, μηχανικών, υγειονομικών κλπ.) που εξακολουθούν ακόμη και σήμερα 16 μήνες μετά την ισχύ των νέων εισφορών του Ν 4578/2018 να έχουν παράνομα υψηλότερες κρατήσεις, λόγω μη διόρθωσης των Πακέτων Κάλυψης στις σχετικές εγκυκλίους και στο σύστημα των ΑΠΔ.
Πλέον η Πολιτεία με το Ν 4670/2020 εντάσσει το τ. ΕΤΕΑΕΠ στον e-ΕΦΚΑ, ενώ από 1.7.2020 αναμένεται και η έκδοση του κοινού ειδοποιητηρίου. Μέχρι τότε ας δούμε τι εικόνα επικρατεί στο ΕΤΕΑΕΠ σήμερα:
1. Τα ειδοποιητήρια 1ου, 2ου και 3ου εμφανίζουν εσφαλμένη εισφορά επικουρικής, ήτοι 42,25, αντί του ορθού 42 ευρώ κατ’άρθρο 97 Ν 4387/2016, ως ισχύει μετά το Ν 4670/2020.
2. Καμία ανακοίνωση ή ενημέρωση στην ιστοσελίδα του ή αλλού για την εφαρμογή των προσφάτων Υπουργικών Αποφάσεων και ΠΝΠ.
3. Καμία αναφορά στα ειδοποιητήρια για τη δυνατότητα έκπτωσης 25% για τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο 2020 ή την δυνατότητα καταβολής των εισφορών και των αναδρομικών από το Σεπτέμβριο του 2020 και εντεύθεν.
4. Τα ειδοποιητήρια νέων ασφαλισμένων (5ετίας) εκδίδονται ακόμη με τις εκπτώσεις του άρθρου 39Α του Ν.4387/2016, ενώ δεν είναι βέβαιον ότι εξακολουθούν από 1.1.2020 να ισχύουν, οι δε Υπηρεσίες του ΕΤΕΑΕΠ σε μηνύματα προς ασφαλισμένους αναφέρουν πως αυτό θα διορθωθεί εν καιρώ.
5. Δυστυχώς από τις υπηρεσίες του τ.ΕΤΕΑΕΠ παρέχονται αντικρουόμενες οδηγίες σε μεμονωμένους ασφαλισμένους (σχετικά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου βρίσκονται στη διάθεσή μας).
6. Το χειρότερο που ακούσαμε είναι η οδηγία να υπολογίζουν μόνοι τους οι ασφαλισμένοι την έκπτωση και να καταβάλουν το σχετικό ποσόν, ή αντίστοιχα να υπολογίζουν ποια είναι η εισφορά (χωρίς την έκπτωση πενταετίας) και να υπολογίζουν μόνοι την οφειλή.
7. Χιλιάδες έμμισθοι ασφαλισμένοι εξακολουθούν ακόμη και σήμερα (16 μήνες μετά την ισχύ των νέων εισφορών) να καταβάλλουν (αυτοί και οι εργοδότες τους) υψηλότερες των νομίμων εισφορών.
Έχουμε την άποψη πως το Υπουργείο και η Διοίκηση του ΕΦΚΑ πρέπει να ασχοληθούν σοβαρά με τα ανωτέρω ζητήματα, τα οποία χαλούν την όποια καλή προσπάθεια γίνεται, με την επέκταση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, τις βελτιώσεις στα ειδοποιητήρια του ΕΦΚΑ κλπ.
Και μια αναγκαία Νομοθετική Παρέμβαση:
Ένα από τα ζητήματα που έχει δημιουργήσει κενά και απορίες σε όλους εμάς που ασχολούμαστε με την Κοινωνική Ασφάλιση, είναι το τι γίνεται με το άρθρο 39Α του Ν 4387/2016. Θυμίζω πως το άρθρο αυτό είχε προστεθεί με το άρθρο 2 του Ν.4578/2018 και περιλάμβανε μια συνολική ρύθμιση για όλους τους ασφαλισμένους αυτοαπασχολούμενους της πρώτης πενταετίας και για όλο το φάσμα των εισφορών (κύριας, επικουρικής, πρόνοιας και υγείας).
Το άρθρο αυτό δεν φαίνεται να καταργήθηκε ρητώς με το Ν 4670/2020, ενώ όλες οι Τράπεζες Νομικών Πληροφοριών το εμφανίζουν ως ισχύον. Πλην όμως έρχεται σε αντίθεση με την κεντρική ιδέα του Ν 4670/2020 που είναι η αποσύνδεση των εισφορών από το εισόδημα, με δεδομένο ότι κατά το άρθρο αυτό ο υπολογισμός της εισφοράς συνδέεται με τον εκάστοτε κατώτατο μισθό.
Και φυσικά δεν τίθεται ζήτημα ως προς την εισφορά Κύριας Σύνταξης και Υγείας, αφού εκεί ρητώς πλέον προβλέπεται στα άρθρα 39 και 41 η θέσπιση ειδικής κατηγορίας νέων ασφαλισμένων πενταετίας με συνολική εισφορά 126 ευρώ και συνεπώς η προβλέπουσα τα αντίθετα παράγραφος 3 του άρθρου 39Α έχει καταργηθεί. Πλην όμως υπάρχει αμφιβολία για το τι συμβαίνει στις εισφορές επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας (εφάπαξ) και δη αν εξακολουθούν να ισχύουν οι παράγραφοι 4 και 5 του άρθρου αυτού. Την αμφιβολία αυτή επιτείνει και το γεγονός της ρητής αναφοράς στο άρθρο 39Α (ωσάν δηλαδή να ισχύει) στην παρ.4 του άρθρου 39, όπου γίνεται αναφορά στην κατάργηση της ασφαλιστικής οφειλής που προέβλεπε το άρθρο 39Α . Ακόμη χειρότερο γίνεται στους ασφαλισμένους της πρώτης πενταετίας που ακόμη λαμβάνουν ειδοποιητήρια ΕΤΕΑΕΠ με εκπτώσεις και συνεπώς δικαιολογημένα πιστεύουν πως καταβάλλουν τη νόμιμη εισφορά.
Κατά την άποψή μας θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το ως άνω κενό και γιατί όχι στη δύσκολη αυτή συγκυρία που διανύουμε η Πολιτεία να διατηρήσει αυτές τις εκπτώσεις και στις εισφορές του ΕΤΕΑΕΠ. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να γίνουν όλα τα κατάλληλα βήματα για τη διόρθωση όλων των ανωτέρω δυσλειτουργιών που δυστυχώς ταλαιπωρούν τους πολίτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου