Παρασκευή 10 Απριλίου 2020

Εκτιμώμενοι κίνδυνοι από τον ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιων στον Λιμένα Πειραιά


ΑΙΤΗΜΑ

ΘΕΜΑ: ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΛΛΙΜΕΝΙΣΜΟ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ ΣΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΠΕΙΡΑΙΑ

ΑΠΟ : Επιστημονική ομάδα Πειραιά για τον εντοπισμό, μελέτη και προτάσεις επίλυσης τοπικών περιβαλλοντικών ζητημάτων 

ΠΡΟΣ: Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής 

ΚΟΙΝ: Υπουργείο Προστασίας Πολίτη ,Υπουργείο Υγείας , Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ,ΟΛΠ ,Δήμος Πειραιά ,Γραφείο Αντιπεριφερειάρχη Πειραιώς – Περιφέρεια Αττικής, Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας

Κύριε υπουργέ, 

Ενημερωθήκαμε από δημοσιεύματα του Τύπου ότι δόθηκε άδεια από τις αρμόδιες Ελληνικές αρχές προκειμένου να έλθουν στην Ελλάδα, κρουαζιερόπλοια για περιορισμένη ακινησία/προσωρινό παροπλισμό. 

Μετά το πάγωμα της παγκόσμιας αγοράς κρουαζιέρας. λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, τα πλοία αυτά αναζητούν λιμάνι προκειμένου να δέσουν για όσο διάστημα είναι ανενεργά. Το χρονικό διάστημα που θα δέσουν, σύμφωνα με τις τρέχουσες εκτιμήσεις πολλών ειδικών, πιθανόν να είναι μεγαλύτερο του έτους. Ως πολίτες του Πειραιά με κοινωνική ευαισθησία και δράση, σας μεταφέρουμε την έντονη ανησυχία κατοίκων της περιοχής της Α κοινότητας Πειραιά, όπου λειτουργούν τα τέρμιναλ κρουαζιέρας Ε11 και Ε12 στα οποία υπάρχει η πιθανότητα ελλιμενισμού των κρουαζιεροπλοίων και τα οποία βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με κατοικίες και σχολεία της περιοχής. Ο ελλιμενισμός αυτός εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την υγεία όλων των κατοίκων του Πειραιά και ειδικότερα των παιδιών και των ευπαθών ομάδων.

Οι εκπεμπόμενοι ρύποι από τα κρουαζιερόπλοια όπως τα οξείδια αζώτου, διοξείδιο του θείου και αιωρούμενα σωματίδια PM 2,5. συντείνουν στην δημιουργία αναπνευστικών προβλημάτων και καρδιαγγειακών συμβάντων, οξειδωτικό στρες του οργανισμού , υπέρταση, σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 , άνοια, νόσο του Πάρκινσον εγκεφαλικά επεισόδια , αύξηση των νεοπλασιών αύξηση της νοσηρότητας όλων των συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού και μείωση του μέσου προσδόκιμου ζωής κατά 2,2 χρόνια σύμφωνα με την διεθνή βιβλιογραφία. 

Ήδη στα τέρμιναλ Ε11 και Ε12 βρίσκονται από τις αρχές Μαρτίου ελλιμενισμένα τρία κρουαζιερόπλοια τα οποία έχουν εν ενεργεία τις μηχανές τους νυχθημερόν για να εξυπηρετούν τις ενεργειακές τους ανάγκες καθώς ακόμα διαμένουν σε αυτά πολυμελή πληρώματα. Βρίσκεται επίσης εδώ το πλοίο Ελευθέριος Βενιζέλος στο οποίο παραμένουν σε καραντίνα οι 120 θετικοί ναυτικοί στον κορονοϊο ,ενώ επίσης μία με δύο φορές την εβδομάδα ελλιμενίζονται διερχόμενα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς για ανεφοδιασμό παραμένοντας εν όρμω επί ένα 24ωρο.

Με την διαμορφωμένη αυτή συνθήκη η υφιστάμενη ρύπανση για τους κατοίκους είναι ήδη αφόρητη και θα ήταν απάνθρωπο να ελλιμενιστούν επιπλέον έντεκα κρουαζιερόπλοια (όσες δηλαδή και οι αντίστοιχες θέσεις ελλιμενισμού), τα οποία θα ρυπαίνουν ταυτοχρόνως και επ΄ αόριστον την περιοχή σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο για την Δημόσια Υγεία. Ας σημειωθεί δε ότι ακόμα και ενδεχόμενες μεμονωμένες περιπτώσεις εξάρσεων αναπνευστικών/καρδιαγγειακών προβλημάτων περιοίκων από το καυσαέριο. αναπόφευκτα (και εύλογα) συνιστούν επείγοντα περιστατικά για τις ήδη βεβαρυμένες ειδικές πτέρυγες των νοσοκομείων της πόλης.

Σας επισημαίνουμε ότι το καυσαέριο που εκπέμπεται όπως και ο συνεχής θόρυβος των μηχανών αποτελεί πρόβλημα για τους διαμένοντες πλησίον των προβλητών κρουαζιέρας ακόμα και τώρα που λιγότερα πλοία είναι προσδεδεμένα εκεί . Πρέπει δε, να συνυπολογισθεί ο κίνδυνος μετάδοσης του ιού από τα πληρώματα των πλοίων εξαιτίας των κλειστών χώρων, της μεγάλης συγκέντρωσης ατόμων σε αυτούς τους χώρους. 

Ως προς το μέγεθος της ρύπανσης που προκαλείται από τα κρουαζιερόπλοια, θέτουμε υπ ΄όψιν σας συμπεράσματα έρευνας του Διεθνούς Οργανισμού Transport & Environment όπου επισημαίνεται πως ακόμα και ένας σχετικά μικρός αριθμός κρουαζιερόπλοιων εκπέμπει πολύ μεγάλες ποσότητες αερίων που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα.

Συγκεκριμένα, έρευνες διεθνούς εμβέλειας δείχνουν πως ένα κρουαζιερόπλοιο χωρητικότητας 50.000 GT εκπέμπει στην ατμόσφαιρα, για κάθε μία ώρα λειτουργίας των μηχανών του, ποσοστό αιωρούμενων σωματιδίων ίσο με αυτό που εκπέμπουν 50.000 αυτοκίνητα, τα οποία κινούνται με 130 χιλιόμετρα την ώρα. Επιπλέον, το ίδιο πλοίο εκπέμπει ταυτόχρονα μονοξείδιο του αζώτου που αντιστοιχεί σε 45.000 αυτοκίνητα και διοξείδιο του άνθρακα ίσο με αυτό που εκπέμπουν 7.000 κινούμενα αυτοκίνητα.

Μελετώντας την πιθανότητα να ελλιμενιστούν επί μακρόν 11 κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά (δεν απασχολεί ο σύντομος ελλιμενισμός για τροφοδοσίες καυσίμων, τροφίμων κλπ), μέχρι το τέλος της πανδημίας, τα οποία θα χρησιμοποιούν τις βοηθητικές ηλεκτρογεννήτριες τους (καθώς δεν υπάρχει η υποδομή εκ μέρους του ΟΛΠ για παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς), παραθέτουμε την παρακάτω εκτίμηση του συνυπογρἀφοντος την παρούσα επιστολή τακτικού καθηγητή του Πανεπιστημίου Πειραιά , χημικού μηχανικού κ. Τσελέντη Β :

«Η ρύπανση από τους ατμοσφαιρικούς ρύπους (NOx, SO2, PM 2,5) εξετάζεται με την ισοδυναμία ρύπανσης που προκαλείται από κινήσεις ταξί (MERCEDES E200 DIESEL 112kW @ 50% engine load factor) επί 24ώρου βάσεως μέσα στον λιμενικό χώρο. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας (οι οποίοι δεν συμπεριλαμβάνουν την ατμοσφαιρική ρύπανση από τους ελιγμούς πρόσδεσης), με την παραδοχή ότι οι βοηθητικές μηχανές χρησιμοποιούνται στο ήμισυ της ιπποδύναμής τους, καθώς υπάρχει μόνο το πλήρωμα, εκτιμάται ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση ανά 24ωρο ισοδυναμεί σε περίπου 300 ταξί (πετρελαιοκίνητα) που κινούνται συνεχώς επί 24ώρου βάσεως στο λιμάνι του Πειραιά. Επιπλέον, αν λάβουμε υπόψη ότι η περιεκτικότητα του πετρελαίου κίνησης περιέχει 10 ppm θείο (S), ενώ το ναυτικό diesel περιέχει 1000 ppm θείο (S), συμπεραίνεται ισοδυναμία με 30.000 πετρελαιοκίνητα ταξί (όσον αφορά τις εκπομπές SO2) που θα κινούνται συνέχεια στον λιμενικό χώρο, διότι στα σύγχρονα αυτοκίνητα και φορτηγά ντίζελ, η νομοθεσία επιβάλλει τη χρήση τεχνολογίας που αφαιρεί το 99,9% των λεπτόκοκκων μικροσωματιδίων-κάτι που δεν ισχύει για τα εν λόγω πλωτά μέσα. Αυτή η τεχνολογία δεν μπορεί να εφαρμοστεί στα πλοία, των οποίων η περιεκτικότητα θείου στα καύσιμά τους ξεπερνά αυτήν των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στην ξηρά κατά 100 φορές όταν το πλοίο βρίσκεται προσδεδεμένο και κατά 3500 φορές όταν βρίσκεται σε πλεύση ».





Πρέπει να τονιστεί επίσης ότι η ως άνω ατμοσφαιρική ρύπανση από τα κρουαζιερόπλοια, επιπροστίθεται της κίνησης των ακτοπλοϊκών πλοίων που εξυπηρετεί ο ΟΛΠ.





Ως εκ τούτου, τα κρουαζιερόπλοια ευθύνονται σημαντικά για την τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση η οποία όχι μόνο προκαλεί σοβαρά προβλήματα υγείας, μεταξύ των οποίων πνευμονικές, καρδιαγγειακές παθήσεις και καρκίνο.Επιπλέον, έχει διαπιστωθεί ότι επιτείνουν επίσης το φαινόμενο της Κλιματικής Αλλαγής λόγω καύσης ορυκτών καυσίμων και γενικότερα συντελούν κατά πολύ στην καταστροφή του περιβάλλοντος.





Για όλα αυτά και σύμφωνα με την αρχή της προφύλαξης που εφαρμόζεται μέσω της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας (οδηγία 2008/50), ενόψει ενδεχομένου κινδύνου για την υγεία των ανθρώπων, των ζώων και των φυτών, όπως και γενικότερα για την προστασία του περιβάλλοντος, 





Σας καλούμε να προβείτε στην λήψη επαρκών και αποτελεσματικών μέτρων ώστε να προστατευτούν η υγεία και το περιβάλλον των κατοίκων και των εργαζομένων της περιοχής.





Μετά τιμής ,





Βήνη Δήμητρα, Δ/ντρια Παιδιατρικής Μονάδας Νοσηλείας Μεσογειακής Αναιμίας Γενικού Νοσοκομείου Νίκαιας , Μεταπτυχιακό Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας στην Δημόσια Υγεία-χρόνια νοσήματα,εκλεγμένη κοινοτική σύμβουλος Α κοινότητας Πειραιά





Καρδαράς Ιωάννης, δικηγόρος, μέλος της διοίκησης του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά,μεταπτυχιακό στο Δίκαιο Ε.Ε




Λαγωνίκος Νικόλαος, Κοινωνιολόγος, Εκπαιδευτικός Σύμβουλος







Μπάλιας Γεώργιος, Αναπληρωτής καθηγητής Περιβαλλοντικής Πολιτικής Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Δικηγόρος





Σκλαβούνος Γεράσιμος, Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ Δρ Πολεοδόμος – Χωροτάκτης, University Paris X


Τσελέντης Βασίλης, καθηγητής τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών Πανεπιστημίου Πειραιά





Χαραλαμπάκης Ιωάννης, φαρμακοποιός, μέλος του Δ.Σ Φαρμακευτικού Συλλόγου Πειραιά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου