Σάββατο, 4 Αυγούστου 2018

Με επιφυλακτικότητα υποδέχονται οι περιβαλλοντικές οργανώσεις την τροπολογία με τίτλο «Επείγουσες ρυθμίσεις για κατεδαφίσεις αυθαιρέτων κτισμάτων σε αιγιαλό και δασικές εκτάσεις»

Κατεδαφίσεις αυθαιρέτων: άσκηση επικοινωνίας ή νέο ξεκίνημα;

Με επιφυλακτικότητα υποδέχονται οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ANIMA, Αρκτούρος, ΑΡΧΕΛΩΝ, Δίκτυο Μεσόγειος SOS, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Εταιρία Προστασίας Πρεσπών, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Καλλιστώ, MEDASSET, Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, Greenpeace και WWF Ελλάς την τροπολογία με τίτλο «Επείγουσες ρυθμίσεις για κατεδαφίσεις αυθαιρέτων κτισμάτων σε αιγιαλό και δασικές εκτάσεις» της Αττικής, καθώς και τις σχετικές δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου.


Η προβλεπόμενη έκτακτη διαδικασία έκδοσης πράξεων κατεδάφισης αυθαιρέτων, με υπουργική απόφαση και μετά από αυτοψία των επιθεωρητών δόμησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αποτελεί ένα προσωρινό και εξαιρετικά αδύναμο μέτρο, καθώς οι επιθεωρητές δόμησης για τη Νότια Ελλάδα είναι μόνο επτά, ενώ για τη Βόρεια Ελλάδα είναι εννιά.

Θετικά στοιχεία αναγνωρίζουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις στην τροπολογία που προβλέπει μέτρα προστασίας των υγροτόπων της Αττικής με έκταση έως 80 στρέμματα, οι οποίοι ορίζονται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής ως περιοχές προτεραιότητας Α’ για προστασία. Πρόκειται για μέτρο, το οποίο τους θωρακίζει μέχρι την οριοθέτησή τους και είναι απαραίτητο να επεκταθεί και να περιλάβει όλους τους μικρούς και απροστάτευτους υγροτόπους της χώρας.

Επίσης, θετική είναι η ρύθμιση που προβλέπει χρηματοδότηση των πράξεων κατεδάφισης από το Πράσινο Ταμείο κατά παρέκκλιση από τον περιορισμό του κανόνα «2,5%» επί των ετήσιων διαθεσίμων του.1 Η πρόβλεψη αυτή είναι πλέον απαραίτητο να επεκταθεί ώστε να καλύπτει τις ετήσιες ανάγκες για δασική διαχείριση και πρόληψη δασικών πυρκαγιών πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου κάθε έτους.

Αναμένοντας τις δεσμεύσεις για κατεδαφίσεις αυθαιρέτων να γίνουν πράξη, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις καλούν την κυβέρνηση να αντιμετωπίσει με ειλικρίνεια τις δικές της ευθύνες στη διαχρονικά ανοιχτή πληγή της αυθαίρετης δόμησης και της πολιτικής υποκρισίας που στην πράξη καταλήγει σε περισσότερα αυθαίρετα, ελάχιστες κατεδαφίσεις και συνεχείς νομοθετικές ρυθμίσεις επιβράβευσης της παρανομίας.

Συγκεκριμένα, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις καλούν την κυβέρνηση να:
Προχωρήσει άμεσα την κατεδάφιση όλων των τελεσίδικα παράνομων κτισμάτων και οικισμών, με προτεραιότητα εκείνα που βρίσκονται σε δάση, αιγιαλό και σε προστατευόμενες περιοχές.
Σταματήσει αμέσως τη διαδικασία νέας ρύθμισης για τακτοποίηση παράνομων οικισμών μέσα σε δάση και δασικές εκτάσεις, των λεγόμενων «οικιστικών πυκνώσεων», τις οποίες εξαιρεί από ανάρτηση στους δασικούς χάρτες.
Σταματήσει χωρίς περιστροφές το νομοσχέδιο που έχει έτοιμο το Υπουργείο Οικονομικών για τον αιγιαλό, μέσα από το οποίο επιχειρείται νομιμοποίηση αυθαιρέτων σε αιγιαλό, παραλίες, θάλασσα, λίμνες και ποτάμια.
Δημοσιεύσει στοιχεία για όλα τα αυθαίρετα που εμπίπτουν στις διατάξεις της τροπολογίας, καθώς και για την πορεία υλοποίησης των κατεδαφίσεων.

Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που έπονται της απώλειας δεκάδων ανθρώπινων ζωών είναι ανεπαρκείς. Η δραματική εξέλιξη της πυρκαγιάς της 23ης Ιουλίου δείχνει με τραγικό τρόπο ότι η προστασία της φύσης είναι θέμα ζωής και θανάτου. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις καλούν όλα τα κόμματα να αναλογιστούν τις τεράστιες πολιτικές ευθύνες που φέρουν από την ψήφιση αλλεπάλληλων νομοθετικών ρυθμίσεων υπέρ αυθαιρέτων2 και να αρχίσουν επιτέλους να νομοθετούν υπέρ ζωντανών ανθρώπων και ζωντανής φύσης.



Σημειώσεις προς συντάκτες
Ο περιορισμός στη διάθεση των πόρων του Πράσινου Ταμείου σε ποσοστό 2,5% επί του συνόλου των διαθεσίμων του για έργα προστασίας του περιβάλλοντος και τις λειτουργικές του δαπάνες επιβλήθηκε το 2011 και το 2013 με το Μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής.
Ενδεικτικά αναφέρονται οι βασικοί νόμοι τακτοποίησης αυθαιρέτων των τελευταίων ετών: ν. 4014/2011, ν. 4178/2013 και ν. 4495/2017.

2 σχόλια:

  1. Για τις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων: ανέκαθεν, με το εκάστοτε σε ισχύ νομοθετικό πλαίσιο, θα μπορούσαν να είχαν γίνει κατεδαφίσεις αυθαιρέτων κατασκευών αρχίζοντας , από κατασκευές ''μεγαλοσχημόνων''(από τις βίλες εντος δασικών περιοχών, εντός αιγιαλού , σε αρχαιολογικούς χώρους), από μεγάλα αυθαίρετα που ''βγάζουν μάτι'' (Mall στο Μαρούσι, Badmigton στο Γουδή κλπ).Αυτά όμως είναι ''υπό την προστασία'' της εκάστοτε εξουσίας και παραμένουν στο απυρόβητο. Μια ιστορία όσον αφορά την ''διαδικασία παραγωγής αυθαιρέτου'': είναι γνωστό οτι για να γίνει η παραμικρή αυθαίρετη κατασκευή θα πρέπει ο αυθαιρετών ιδιοκτήτης να ''αναθέσει'' την υλοποίηση της κατασκευής στον τοπικό εργολάβο αυθαιρέτων ,ο οποίος [είτε σε συνεργασία με τοπικά 'οργανα της αστυνομίας είτε εκμεταλλευόμενος την αδυναμία αστυνόμευσης της περιοχής είτε λόγω της πάγιας επιλογής/πολιτικής της εκάτοτε εξουσίας να διαθέτει αστυνομικές δυνάμεις για την μείζονα απειλή από τους πολίτες που διαδηλώνουν για την υπεράσπιση/ διεκδίκηση δικαιωμάτων/αιτημάτων κλπ] εκτελεί τις αυθαίρετες εργασίες στη συνέχεια γίνεται η καταγγελία ή η περιπολία του αστυνομικού οργάνου και το αστυνομικό σήμα στην αρμόδια υποστελεχωμένη πολεοδομική υπηρεσία η οποία θα διενεργήσει αυτοψία και θα συντάξει/τοιχοκολλήσει/κοινοποιήσει την σχετική έκθεση αυθαιρέτου, υπολογίζοντας και το ανάλογο(με την κατασκευή) πρόστιμο ανέγερσης & διατήρησης.Η (τυχούσα) ένσταση του ιδιοκτήτη κατα της έκθεσης αυτοψίας θα εκδικαστεί από το αρμόδιο Συμβούλιο της Περιφέρειας(ΣΥΠΟΘΑ) και μετά την απόρριψη της ένστασης κοινοποιείται η σχετική απόφαση του ΣΥΠΟΘΑ στην αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία (νυν Υπηρεσία Δόμησης-Υ.ΔΟΜ.) για τον καταλογισμό (μέσω της αρμόδιας Δ.Ο.Υ.) κλπ ενέργειες (προς ΙΚΑ , Εισαγγελία κα). Σχετικός ΠΙΝΑΚΑΣ ,με τις αυθαίρετες κατασκευές που έχουν απορριφθεί οι ενστάσεις από το ΣΥΠΟΘΑ, κοινοποιείται από την αρμόδια Υ.ΔΟΜ. στην οικεία ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ , η οποία θα πρέπει να κατεδαφίσει τις αυθαίρετες κατασκευές και δή αυτές που ''βγάζουν μάτι''.Για να γίνει αυτό θα πρέπει να διατεθεί το σχετικό ποσό (από την κεντρική εξουσία) για να γίνουν οι σχετικές δημοπρασίες εφόσον οι ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ δεν διαθέτουν τα κατάλληλα μηχανήματα.Όμως η εκάστοτε πολιτική εξουσία έχει ...άλλες προτεραιότητες κι όχι να ''θιγούν'' τα συμφέροντα ψηφοφόρων τους (εν δυνάμει και μη). Είναι γνωστό οτι η ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ όταν ''αδυνατεί'' να προβεί σε κατεδαφίσεις μέσω δημοπρασιών/εργολαβιών στέλνει έγγραφο στον οικείο Δήμο για να την συνδράμει στην κατεδάφιση με την διάθεση τεχνικών μέσων.Ομως και αυτό είναι''δύσκολο'' να υλοποιηθεί , αφού η κατεδάφιση θα γίνει ΕΝΤΟΣ των ορίων του Δήμου και επομένως πάλι θα θιγούν κάποιοι εν δυνάμει ή μη ψηφοφόροι.Αν βέβαια ''παραστεί ανάγκη'' για την τεχνικά έργα (λχ ασφαλτόστρωση οδού) σε εκτός σχεδίου περιοχή ή διάνοιξη χωματόδρομου(που στη συνέχεια μπορεί και να ασφαλτιστρωθεί) για την ''εξυπηρέτηση'' πολιτών του οικείου Δήμου τότε τα τεχνικά μέσα μπορούν να ''βρεθούν''. Κι μιά ΑΜΕΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ:Μπορεί να ανακοινωθεί από την αρμόδια ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ σχετικός ΠΙΝΑΚΑΣ με τα τελεσίδικα αυθαίρετα (που έχουν αποσταλεί από τις οικείες Υ.ΔΟΜ.) με κατηγοριοποίηση (μέγεθος/ειδος αυθαιρέτου, υψος προστίμου, έτος κατασκεής κλπ) και με τις σχετικές ενέργειες της ΑΠΟΚ.ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ για την υλοποίηση της κατεδάφισης (εργολαβία, έγγραφο προς οικείο Δήμο, έγγραφο προς ΥΠ.ΕΝ. κλπ ''συναρμόδιους'' φορείς).Έτσι μπορεί πιθανά να ''δούμε'' ποιός/ποιοί ''ολιγώρησαν'' εσκεμμένα ή μη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επίσης με τα άρθρα 99 και 100 του Ν.3852/2010-ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ υπήρχε η δυνατότητα διαδημοτικών κα συνεργασιών για την διάθεση προσωπικού , τεχνικών μέσων κλπ για την υλοποίηση δραστηριοτήτων, έργων κλπ ενεργειών . Υπήρχε(υπάρχει) όμως η πολιτική βούληση για στελέχωση εκείνων των δομών που θα δρούσαν προληπτικά (για την αντιπυρική/αντιπλημμυρική/αντισεισμική θωράκιση) και κατασταλτικά (κατεδαφίσεις αυθαιρέτβν , αρχίζοντας από βίλες κλπ);

    ΑπάντησηΔιαγραφή