Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2019

Για το πολεοδομικό «έγκληµα» στην Ακρόπολη

Θετικά γνωμοδότησε το ΚΑΣ σχετικά με τις πολυόροφες οικοδομές!!! Προσπαθούν εκ των υστέρων να μπαλώσουν τα αδικαιολόγητα, αλλά για τα άρθρα 10 και 11 του ΝΟΚ, σιγή ιχθύος...

Οι αρχαιολόγοι προειδοποιούσαν από το 2005 για το πολεοδομικό «έγκληµα» στην Ακρόπολη


Εδώ και 14 χρόνια φωνάζουν για τον κίνδυνο να κρυφτεί ο Ιερός Βράχος από πολυώροφα κτίρια

Τον κώδωνα του κινδύνου από το 2005 χτυπούσαν οι Αρχαιολογικές Υπηρεσίες για τις πολυώροφες οικοδοµές που απειλούσαν ήδη δεκατέσσερα χρόνια πριν να κρύψουν τη θέα προς τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης.

Και όµως, η Ακρόπολη όχι µόνον έµεινε απροστάτευτη από τα τσιµεντένια τείχη που υψώνονταν καθώς η περιοχή που ελέγχει το υπουργείο Πολιτισµού έµεινε περιορισµένη σε µία στενή λωρίδα κάτω από τη ∆ιονυσίου Αρεοπαγίτου, αλλά το 2012 ψηφίστηκε ο Νέος Οικοδοµικός Κανονισµός από την κυβέρνηση Παπαδήµου, που ανέβασε το ανώτατο όριο ύψους των οικοδοµών από τα 27 στα 32 µέτρα.

Οι προειδοποιήσεις των αρχαιολόγων του υπουργείου Πολιτισµού από το 2005 καταγράφονται εµφατικά µέσα σε έγγραφα που επικαλείται προκειµένου να λάβει απόφαση το Ε’ Τµήµα του ΣτΕ. Πρόκειται για την απόφαση 2331/2009 του ΣτΕ, το οποίο είχε συνεδριάσει στις 13/6/2007. Τη συνεδρίαση εκείνη είχε προκαλέσει ο υπεύθυνος οικοδοµής που ζητούσε άδεια να ανεγερθεί επίσης σε σηµείο κοντά στην Ακρόπολη. Αρχικά είχε δοθεί άδεια να σηκωθεί η οικοδοµή έως το ύψος των 27 µέτρων βγάζοντας οκτώ ορόφους.


Όµως, µετά τις ανασκαφικές εργασίες που υποχρεωτικά εκτελούνται σε κάθε οικόπεδο της περιοχής και την ανακάλυψη σηµαντικών ευρηµάτων, συνεδρίασε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συµβούλιο (ΚΑΣ) και αποφάνθηκε ότι θα έπρεπε να περιορισθεί το ύψος στους επτά ορόφους. Εναντίον αυτής της περιοριστικής απόφασης προσέφυγε ο ιδιοκτήτης της οικοδοµής, αλλά η αίτησή του απορρίφθηκε από το ΣτΕ. Μέσα λοιπόν στο σκεπτικό της απόφασης αναφέρεται ότι:
Σε έγγραφό της (11.10.2005) η Γ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, που εισηγείται προς τη Γενική ∆ιεύθυνση Αρχαιοτήτων & Πολιτιστικής Κληρονοµιάς του υπουργείου Πολιτισµού, διαπιστώνει ότι «παρατηρείται ενδιαφέρον για την ανέγερση πολυωρόφων οικοδοµών» και µια «διαρκώς επιδεινούµενη κατάσταση στην περιφέρεια του Ιερού Βράχου της Ακροπόλεως».
Σε άλλο σηµείο του ίδιου εγγράφου τονίζεται ότι «η προστασία του οπτικού περιβάλλοντος της Ακρόπολης, προστατευόµενου µνηµείου Παγκόσµιας Πολιτιστικής Κληρονοµιάς, στην εγγύτερη προς αυτήν περιοχή θίγεται ουσιωδώς» και επισηµαίνει ότι «η κατασκευή διαρκώς υψηλότερων οικοδοµών, αλλά και το αυξανόµενο πλήθος των σχετικών αιτηµάτων αναγκάζει την υπηρεσία να επαναφέρει το ζήτηµα διεύρυνσης της ζώνης ελέγχου υψών στην ευρύτερη περιοχή µε συνακόλουθη µείωση υψών των κτιρίων και εναρµόνισή τους προς τα νόµιµα των υφισταµένων οικοδοµών…». Ζητούσε δηλαδή από τότε να επεκτείνει τον έλεγχο του ύψους των οικοδοµών σε µία µεγαλύτερη περιοχή γύρω από την Ακρόπολη και όχι µόνον µέχρι το ύψος του Νέου Μουσείου στην οδό Ροβέρτου Γκάλι.

«Το πρόβληµα της διαµόρφωσης του δοµηµένου χώρου νοτίως της Ακρόπολης επανέρχεται επιτακτικώς και µε οξύτητα, εφόσον οι προς ανέγερση οικοδοµές υψώνουν “τείχος” στην περιφέρεια του Ιερού Βράχου και τον ανταγωνίζονται» επαναλαµβάνει το ΣτΕ επικαλούµενο και συζητήσεις της ίδιας περιόδου µέσα στο ΚΑΣ.

Ωστόσο, όχι µόνον δεν αυξήθηκε η ζώνη ελέγχου από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες, αλλά δόθηκε και µεγαλύτερο ύψος εκτός αυτής µε τον ΝΟΚ που υπογράφουν, µεταξύ άλλων, οι τότε υπουργοί Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου µε τον αναπληρωτή του Ν. Σηφουνάκη, Υποδοµών Μάκης Βορίδης, Πολιτισµού Π. Γερουλάνος και Παιδείας Γ. Μπαµπινιώτη.







Της Αγγελικής Κώττη

Τα ασυμμάζευτα θα κληθεί να κάνει ότι συμμαζεύει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, προφανώς κατόπιν… υποδείξεων της πολιτικής ηγεσίας και θα συζητήσει τα θέματα των δύο πολυώροφων οικοδομών στην περιοχή της Ακρόπολης. Ωστόσο, ακόμα και αν πράγματι ενδιαφέρεται έστω στο παρά πέντε και κατόπι και δικής του ανάμιξης στην ανέγερση, το συμβούλιο δεν είναι σε θέση να κάνει πολλά. Αυτό που έπρεπε να κάνει, δηλαδή να αρνηθεί την ανέγερση, δεν το έκανε όταν έπρεπε. 

Τι θα έπρεπε να έχει γίνει; Ανεξάρτητα από το αν τα δύο ακίνητα βρίσκονται σε χώρο όπου το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ασκεί έλεγχο, θα έπρεπε να είχε επιστρατευθεί το πολύτιμο άρθρο 10 του αρχαιολογικού νόμου (3028). Αυτό που μιλά για υποχρέωσή του να προστατεύει τα μνημεία όχι μόνο από άμεση βλάβη αλλά και από έμμεση. Σίγουρα, κτίρια με τόσο μεγάλα ύψη στην περιοχή, προξενούν έμμεση βλάβη και εάν ήθελε, θα μπορούσε να απορρίψει με αυτή την αιτιολογία το αίτημα. Δεν θέλησε.

Την πολιτική ευθύνη και για τα δύο κτίρια έχει η παρούσα κυβέρνηση, καθώς επί των ημερών της έγιναν οι χειρισμοί. Όσο και να θέλουν δηλαδή να παραπέμψουν στο 2012, οπότε και έγινε η αλλαγή του οικοδομικού κανονισμού, δεν τους βγαίνει. Ο νόμος 3028, από τους καλύτερους νόμους προστασίας αρχαιοτήτων στον κόσμο, είναι σε ισχύ από το 2002.

Το ανώτατο γνωμοδοτικό όργανο του υπουργείου Πολιτισμού θα συζητήσει λοιπόν αυτή την Τρίτη μια αίτηση θεραπείας «των Ειρ. Φρεζάδου και Ολ. Αθανασουλοπούλου κατά της αρ. πρωτ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΠΚ/ΔΙΠΚΑ/ΤΠΚΑΧΜΑΕ/Φ1/ 454505/324869/9956/4025/12-10- 2018 (ΑΔΑ 6Δ6Θ46 53Π4-Γ3Φ) Υπουργικής Απόφασης με θέμα: «Έγκριση αιτήματος της εταιρείας «VASACO AEKE-Ανώνυμος Εταιρεία Κατασκευών και Εκμεταλλεύσεων» για την ανέγερση νέου εννιαώροφου κτηρίου με τρία υπόγεια και δώμα με πέργκολα και ασκεπή πισίνα, καθώς και για την επισκευή διώροφου διατηρητέου κτηρίου σε οικόπεδο φερομένης ιδιοκτησίας της, στη συμβολή των οδών Μισαραλιώτου 7-11 και Τσάμη Καρατάση 4, Ο.Τ. 55034, Δήμου Αθηναίων, Περιφέρειας Αττικής». Όπως βλέπουμε, εδώ την αίτηση στην κάνουν κάτοικοι της περιοχής. Θα εξηγήσουμε λίγο μετά τι λέει αυτή η υπουργική απόφαση.

Επόμενο θέμα, σύμφωνα πάντοτε με την επίσημη ημερήσια διάταξη είναι η «επανεξέταση υπόθεσης ακινήτου επί των οδών Φαλήρου 5 και παρόδου Συγγρού 34 στην περιοχή ‘Μακρυγιάννη’, Δήμου Αθηναίων, Περιφέρειας Αττικής». Και σε αυτή την απόφαση επίσης θα αναφερθούμε.

Η απόφαση για το κτίριο της οδού Μισαραλιώτου έχει υπογραφεί από την νυν υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, κατόπιν ομόφωνης γνωμοδότησης του ΚΑΣ. Υπουργός και σύμβουλοι διαπίστωσαν πως η ανέγερση «δεν προκαλεί οπτική όχληση στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης»! 

Συγκεκριμένα, η απόφαση:

«Εγκρίνεται το αίτημα της εταιρείας “VASACO ΑΕΚΕ - Ανώνυμος Εταιρεία Κατασκευών και Εκμεταλλεύσεων” για την ανέγερση νέου εννιαώροφου κτηρίου με τρία υπόγεια και δώμα με πέργκολα και ασκεπή πισίνα καθώς και για την επισκευή διώροφου διατηρητέου κτηρίου σε οικόπεδο φερομένης ιδιοκτησίας της, στη συμβολή των οδών Μισαραλιώτου 7-11 και Τσάμη Καρατάση 4, Ο.Τ. 55034, Δήμου Αθηναίων, Περιφέρειας Αττικής, καθώς η κατασκευή εντάσσεται αρμονικά στο υφιστάμενο δομημένο περιβάλλον της εν λόγω περιοχής και δεν προκαλείται οπτική όχληση στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης»

Για το ακίνητο της Φαλήρου 5, ο τότε υπουργός Πάνος Παναγιωτόπουλος το 2014 είχε υπογράψει απόφαση σύμφωνα με την οποία η τυχόν ανέγερση οικοδομής, θα έπρεπε να συζητηθεί στις υπηρεσίες. Με την απόφαση Παναγιωτόπουλου κανονιζόταν μόνο και αποκλειστικά το ζήτημα της ανασκαφής του οικοπέδου. Όμως, οι υπηρεσίες τις οποίες παραπεμπόταν δεν συζήτησε ποτέ το θέμα, το ξενοδοχείο ανεγέρθηκε και το ερώτημα προβάλλει τεράστιο: πώς ένα κτίριο εννιά ορόφων χτίστηκε στη γειτονιά της Ακρόπολης και απέναντι από το Μουσείο Ακρόπολης χωρίς τη γνώμη και την άδεια του υπουργείου Πολιτισμού;

Δείτε την απόφαση εδώ.




22 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2019 
ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΞΥΝΟΜΗΛΑΚΗΣ

Αρχιτέκτων

Πρόεδρος του ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ

Τηλ.: 6932760660


Αθήνα 21/02/2019

Αξιότιμοι κ. κ.

Αναφορικά με τα δημοσιεύματα και τον θόρυβο του έχει δημιουργηθεί γύρω από την κατασκευή υψηλών κτιρίων στην ευρύτερη περιοχή της Ακρόπολης των Αθηνών θεωρώ σκόπιμο να επισημάνω ορισμένα βασικά σημεία.
Το αρμόδιο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (Σ.Α.) έχει απορρίψει 2 φορές την μελέτη του υπό ανέγερσης πολυώροφου κτιρίου. Τα μέλη του Συμβουλίου είναι όλοι Αρχιτέκτονες εκπρόσωποι του: Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Ελλάδος, του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και του Υπουργείου Πολιτισμού, υπό την Προεδρεία υπαλλήλου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. 
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (Κ.Α.Σ.) που έχει γνωμοδοτήσει θετικά και μάλλον ομόφωνα, απαρτίζεται από Αρχαιολόγους και δεν εκπροσωπείται σε αυτό, όπως σε άλλα σχετικά συμβούλια, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών – Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ- ΠΕΑ) και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος Τ.Ε.Ε. 
Επίσης σημειώνω πως στην ομάδα εργασίας που συστάθηκε από το ΥΠΕΝ – ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ Α. Π. ΥΠΕΝ/ΓΔΠΟΛ/15059/81 στις 19/2/19, δεν υπάρχει εκπροσώπηση του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών – Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ- ΠΕΑ) και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Τ.Ε.Ε.

Χαρακτηριστικά όπως αναφέρεται στη απόφαση του ΥΠΕΝ:

<< Για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της, η ομάδα εργασίας θα συνεργαστεί άμεσα με εκπροσώπους του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και εκπροσώπους του Δήμου Αθηναίων, όπως αυτοί θα ορισθούν μετά από σχετική αλληλογραφία με τους φορείς αυτούς.>>

Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει πως πέραν του ότι δεν συμμετέχει στην νεοσυσταθείσα επιτροπή ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών, δεν θα υπάρξει ούτε και συνεργασία.

Είναι δύσκολο να κατανοήσουμε τον αποκλεισμό της κοινότητας των Αρχιτεκτόνων, όπως αυτοί εκπροσωπούνται από τον ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ, από διαδικασίες τόσο ευαίσθητες και σημαντικές που αφορούν:
  • την Προστασία της Αρχιτεκτονικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του τόπου μας, 
  • την Προστασία του Φυσικού Περιβάλλοντος,
  • Την υποχρέωση της Προστασίας του Τοπίου που διαδραματίζει ένα σημαντικό ρόλο δημοσίου συμφέροντος από άποψη πολιτισμική, οικολογική, περιβαλλοντική και κοινωνική.

Με εκτίμηση

Για το Διοικητικό Συμβούλιο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ

Ο Πρόεδρος

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΞΥΝΟΜΗΛΑΚΗΣ

1 σχόλιο:

  1. Ο ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ να βγει και να καταγγείλει την "αντισυνταγματικότητα" των άρθρων 10 και 11 του ΝΟΚ/2012, και όχι πίσω από δηλώσεις του τύπου "δεν υπήρχε εκπροσώπηση".

    ΑπάντησηΔιαγραφή