Δημοσιεύτηκε στις «6Μέρες» http://6meres.gr/ το Σάββατο 27 Απριλίου 2013, του Μιχάλη Χαριάτη. Δείτε φωτογραφίες εδώ.
Με
αλλαγή του ρυμοτομικού σχεδίου της περιοχής προσπαθούν να
αποχαρακτηρίσουν το ιστορικό κτίριο και στη θέση του να χτίσουν
πολυώροφο ιδιωτικό νοσοκομείο
Ένα αρχιτεκτονικό έργο, σύμβολο της
βιομηχανικής ιστορίας του Πειραιά, κινδυνεύει με αφανισμό. Το παλιό
εργοστάσιο της ΗΒΗ, που στέκεται από το 1884 στον αριθμό 64 της οδού
Πειραιώς, με τις ευλογίες –και τις απαραίτητες…διευθετήσεις– των
αρμόδιων υπηρεσιών θυσιάζεται, για να σηκωθεί στη θέση του ένα πολυώροφο
ιδιωτικό νοσοκομείο.
Το βιομηχανικό συγκρότημα φέρει πάνω
του τη «σφραγίδα» της εγκατάλειψης δεκαετίες τώρα. Κυρίως όμως φέρει τη
σφραγίδα του διατηρητέου με την υπ’ αριθ. 7863/1383/97 απόφαση του
ΥΠΕΧΩΔΕ. Με το ΦΕΚ 510Δ/1996 μάλιστα, η περιοχή στην οποία βρίσκεται το
διατηρητέο εργοστάσιο χαρακτηρίστηκε παραδοσιακό τμήμα του ιστορικού
άξονα της Πειραιώς.
Οι επίσημες, όμως, αποφάσεις δεν είναι
αρκετές για να διασωθεί ένα από τα πιο ιστορικά κτίρια που βρίσκονται
στην περίμετρο του Πειραιά.
Το συνολικού εμβαδού 8.438,65 τ.μ.
διατηρητέο ακίνητο ζητείται να χαρακτηριστεί πλέον «χώρος περίθαλψης».
Ξεπερνώντας τον σκόπελο… του διατηρητέου, αφού κανείς μέχρι σήμερα δεν
έχει ζητήσει να αποχαρακτηριστεί το παλιό ιστορικό εργοστάσιο. Αυτό που
έχει ζητηθεί είναι να τροποποιηθεί το ρυμοτομικό σχέδιο του Ν. Φαλήρου
γύρω από το ιστορικό κτίσμα και με αυτό το τρικ να δοθεί το πράσινο φως
στην αλλαγή χρήσης του οικοπέδου.
Ο ΚΡΥΦΟΣ ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ
«Δεν υπάρχει μεταβίβαση του
συγκεκριμένου οικοπέδου με το διατηρητέο κτίσμα στο υποθηκοφυλακείο
Πειραιά. Κρατάνε κρυφό το όνομα του επενδυτή επιχειρηματία, για να γίνει
προφανώς η μεταβίβαση μετά την τροποποίηση του ρυμοτομικού.
Και όλη τη διαδικασία την έχουν
κινήσει κάποια παρένθετα πρόσωπα κατά παρέκκλιση όλων των διατάξεων»
σημειώνει η Μαρία Σταθάκη, δημοτική σύμβουλος της «Συμμαχίας στον
Πειραιά».
Η αρμόδια υπηρεσία του Δήμου Πειραιά
ανάβει ήδη το πράσινο φως σε όσους ορέγονται το κτίριο, ενώ είχε
προηγηθεί και η ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου
Πολεοδομικών Θεμάτων-Αμφισβητήσεων: «Η θέση του ακινήτου θεωρείται ότι
συνάδει με τον σκοπό λειτουργίας πολυκλινικής, καθώς βρίσκεται επί της
κύριας οδικής αρτηρίας Αθηνών-Πειραιώς, ενώ προσεγγίζεται εύκολα τόσο
μέσω της παραλιακής Λεωφόρου Ποσειδώνος όσο και από την Εθνική Οδό».
Αυτά παρότι η ίδια υπηρεσία δέχεται ότι το διατηρητέο συγκρότημα ΗΒΗ
αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής των
αρχών του 20ού αιώνα.
Σύμφωνα με την πρόταση των
ενδιαφερομένων, που κατατέθηκε στο ΥΠΕΚΑ, στη θέση του παλιού
εργοστασίου θα ανεγερθεί νέο επταώροφο (με τέσσερα υπόγεια) κτίριο, με
βάση τους επιτρεπόμενους όρους δόμησης της περιοχής, για τη λειτουργία
ιδιωτικής πολυκλινικής γενετικής ιατρικής και βλαστοκυττάρων, με
μαιευτήριο και κέντρο αποθεραπείας και αποκατάστασης. Αναφέροντας,
παράλληλα, στην πρότασή τους ότι θα διατηρήσουν ένα μέρος από… τη
διατηρητέα μορφή του κτίσματος για τη στέγαση γραφείων και υπηρεσιών της
πολυκλινικής. Και το υπόλοιπο, θα γίνει… τσιμέντο.
Η αλλαγή χρήσης γης της περιοχής
επιχειρήθηκε ανεπιτυχώς από τον Δήμο Πειραιά να περάσει αρχικά μέσα από
το Διαμερισματικό Συμβούλιο Νέου Φαλήρου, όπου όμως απορρίφθηκε με 6
ψήφους κατά και 5 λευκά. Ωστόσο το θέμα παραμένει ανοιχτό, και το
Δημοτικό Δίκτυο «Το Λιμάνι της Αγωνίας» επιμένει ότι «ένας νέος κίνδυνος
εμφανίζεται με την προοπτική οικοδόμησης νέας ιδιωτικής νοσοκομειακής
μονάδας 7 έως 9 ορόφων στον χώρο του εργοστασίου της ΗΒΗ, δίπλα στα
οικόπεδα ΧΡΩΠΕΙ».
20 ΧΡΟΝΙΑ ΑΓΩΝΑΣ
Οπως τονίζουν οι άνθρωποι του Δικτύου,
«η προοπτική της κατασκευής ενός 9ώροφου νοσοκομείου στην Πειραιώς, η
οποία είναι χαρακτηρισμένη ως άξονας πολιτισμού και ψυχαγωγίας, θα
αποτελέσει προηγούμενο ώστε να ξεφυτρώσουν ισοϋψή κτίρια στο ΑΙΓΑΙΟ, στο
ΓΑΒΡΙΗΛ, στα οικόπεδα ΧΡΩΠΕΙ, σε όλη την περιοχή του Καραϊσκάκη.
Στερώντας με αυτό τον τρόπο τη δυνατότητα ο δεσμευμένος χώρος της ΧΡΩΠΕΙ
και η γύρω περιοχή να γίνουν κάποτε χώρος πρασίνου, αθλητισμού και
πολιτισμού».
«Η ΗΒΗ μαζί με το γειτονικό ΧΡΩΠΕΙ και
το απέναντι εργοστάσιο Χαράκογλου, τρία από τα ωραιότερα ιστορικά
εργοστάσια της οδού Πειραιώς, θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη μελλοντική
εμβληματική πύλη της πόλης» σημειώνει η δημοτική σύμβουλος Μαρία
Σταθάκη. «Η ιδέα της εγκατάστασης στο σύμπλεγμα των δύο πρώτων του
Δικαστικού Μεγάρου Πειραιά θα έλυνε ένα διπλό πρόβλημα, αυτό της
έλλειψης της αντίστοιχης υποδομής της πόλης και του μέλλοντος των
βιομηχανικών μνημείων. Παρά τον εικοσαετή αγώνα των κατοίκων, παρά τις
πράξεις της διοίκησης για αναβάθμιση της Πειραιώς και παρά τον από
20ετίας χαρακτηρισμό του χώρου των πρώην οικοπέδων ΧΡΩΠΕΙ, πίσω από την
“Ηβη”, ως πρασίνου, ουδείς εκ των τριών τελευταίων δημάρχων θέλησε να
ασχοληθεί με αυτό. Εχουμε ήδη από πολύ καιρό προτείνει και σχεδιάσει την
ένταξη αυτού του συνόλου στο δίκτυο μνημείων και πρασίνου. Είναι ένα
από τα τρία μεγάλα πάρκα με συμβατές χρήσεις που έχουμε υποστηρίξει για
τον Πειραιά».
Έχω μερικές απορίες:
ΑπάντησηΔιαγραφή1.Ποιο ήταν το το προ της αλλαγής χρήσης γης καθεστώς, του Ο.Τ, όσον αφορά τη χρήση γης;
2. Έχει δικαίωμα το Δ.Σ να αλλάξει τη χρήση γης, .οταν η περιοχή είναι βιομηχανική περιοχή;
θα μεταφέρουμε τα ερωτήματα σας σε κάποιον από τον πειραιά, ελπίζοντας σε απαντήσεις
Διαγραφή