ΣτΕ: Αντισυνταγματικός ο νόμος για τα ύψη κτιρίων – Ποιες άδειες επηρεάζονται
Οικοδόμοι ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ/EUROKINISSI
Άκυρος λόγω αντισυνταγματικότητας διατάξεών του κρίθηκε ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός, με απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Για ποιες άδειες ισχύει η απόφαση.ΑΝΤΩΝΙΑ ΞΥΝΟΥ
11 Δεκεμβρίου 2024 15:34
«Τέλος» στο Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, που έδινε δυνατότητα αύξησης του ύψους των κτιρίων, βάζει η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, σειρά διατάξεων του Κανονισμού κρίθηκαν αντισυνταγματικές και κατ’ επέκταση θα πρέπει να ακυρωθούν. Μάλιστα, η δημοσίευση της απόφασης αναμένεται τον Ιανουάριο του ερχόμενου έτους.
Σύμφωνα δε, με δελτίο τύπου που εξέδωσε ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μιχ. Πικραμένος, οι προσβαλλόμενες οικοδομικές άδειες θα πρέπει να ακυρωθούν, ωστόσο η απόφαση δεν ισχύει για τις οικοδομές που έχουν ήδη ξεκινήσει εργασίες κατασκευής.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά: «το Δικαστήριο, σταθμίζοντας αφενός τις αρχές της ασφάλειας δικαίου, της προβλεψιμότητας και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης των διοικουμένων και αφετέρου το δημόσιο συμφέρον, έκρινε ότι τα αποτελέσματα της αντισυνταγματικότητας πρέπει να μην καταλάβουν τις οικοδομικές άδειες, των οποίων η υλοποίηση (οικοδομικές εργασίες) έχει αποδεδειγμένα αρχίσει πριν από την παρούσα ανακοίνωση. Ο περιορισμός των αποτελεσμάτων της αντισυνταγματικότητας δεν καταλαμβάνει εκκρεμείς δίκες».
Το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ
Ως προς το σκεπτικό της απόφασης της Ολομέλειας, οι Σύμβουλοι της Επικρατείας στάθηκαν σε δύο κυρίως ζητήματα:
Πρώτον, το σύστημα των διατάξεων του ΝΟΚ (άρθρα 10, 15 παρ. 8, 19 παρ. 2 και 25), με το οποίο θεσπίζονται κίνητρα προσαύξησης των όρων δόμησης (συντελεστή δόμησης, ύψους) για την ανέγερση των κτηρίων, με αντιστάθμισμα την ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων και την αύξηση των κοινόχρηστων χώρων και των χώρων πρασίνου, αντίκειται στo άρθρο 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος. Τούτο, όχι, κατ’ αρχήν, εξαιτίας του περιεχομένου τους, αλλά για τον λόγο ότι παρέχεται με τις διατάξεις αυτές, απ’ ευθείας στις υπηρεσίες δόμησης, η δυνατότητα να εκδίδουν οικοδομικές άδειες, κατ’ απόκλιση, και μάλιστα ουσιώδη, από τους ισχύοντες κατά το πολεοδομικό καθεστώς κάθε περιοχής όρους δόμησης. Τα παρεχόμενα με τις διατάξεις αυτές κίνητρα πρέπει να έχουν ληφθεί υπ’ όψιν και να έχουν σταθμισθεί οι συνέπειές τους στο οικιστικό περιβάλλον κάθε περιοχής κατά το στάδιο του πολεοδομικού σχεδιασμού, κατόπιν ειδικής επιστημονικής μελέτης που να τεκμηριώνει τις περιεχόμενες στις διατάξεις αυτές ρυθμίσεις σε σχέση με τις ιδιαιτερότητες και την εν γένει φυσιογνωμία κάθε οικισμού.
Δεύτερον, το Δικαστήριο έκρινε ότι αντίκειται στο Σύνταγμα η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης (δυνάμει του άρθρου 11 παρ. 6 του ΝΟΚ), των εσωτερικών εξωστών (παταριών) και του χώρου κύριας χρήσης των 35 τ.μ. στο δώμα της οικοδομής, όπως και η εξομοίωση της πισίνας με φυτεμένη επιφάνεια (άρ. 19 παρ. 2 του ΝΟΚ). Αυτά μπορούν να κατασκευάζονται προσμετρώμενα στον συντελεστή δόμησης. Αντιθέτως, δεν αντίκειται στο Σύνταγμα η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης των έρκερ και των κλιμακοστασίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου