Αναδημοσίευση από το Ποντίκι
Κρυφή ατζέντα με τους εργολάβους
διαθέτει ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, όπως αποκαλύπτεται
στην τριμηνιαία έκθεση (Απρίλιος 2013) της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα -
της γνωστής ως Task Force - που δόθηκε στη δημοσιότητα πριν από λίγες ημέρες. Στην έκθεση αποκαλύπτονται τρία σημαντικά στοιχεία, τα οποία ο κατά τα άλλα λαλίστατος Χατζηδάκης και η τρικομματική κυβέρνηση έχουν κάνουν αβαβά ή, καλύτερα, τα κατάπιαν αμάσητα και τα απέκρυψαν!
♦ Το πρώτο στοιχείο, για το οποίο οφείλουν να δώσουν εξηγήσεις, είναι ότι η τρικομματική κυβέρνηση δεσμεύτηκε να διαθέσει στους εργολάβους και τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια.
♦ Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι η Κομισιόν δεν έχει ακόμα δώσει το πράσινο φως για τη συμμετοχή των Διαρθρωτικών Ταμείων στη χρηματοδότηση των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης, που πανηγυρίζει δεξιά κι αριστερά ότι υπάρχουν κονδύλια από το ΕΣΠΑ για τους οδικούς άξονες.
♦ Το τρίτο στοιχείο είναι ότι με τη βούλα της Task Force επιβεβαιώνεται πως πρόκειται για πανηγύρι εικονικής πραγματικότητας τα περί έναρξης εργασιών των έργων, αφού ξεκαθαρίζεται ότι για να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποιαδήποτε συμφωνία κυβέρνησης - εργολάβων θα πρέπει να υπάρχουν δεσμευτικές προσφορές από τους δανειστές, οι οποίες όμως δεν υπάρχουν.
Όπως αναφέρεται στη σελίδα 21 της τριμηνιαίας έκθεσης και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο με τίτλο «Παραχωρήσεις Αυτοκινητοδρόμων», κυβέρνηση και ανάδοχοι των συμβάσεων εργάζονται για την επανεκκίνηση των τεσσάρων έργων παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων το δεύτερο τρίμηνο του 2013.
Επικοινωνιακό τρικ
Εν ολίγοις η Task Force επιβεβαιώνει ότι η παρουσία του Αντώνη Σαμαρά και του Ευάγγελου Βενιζέλου πριν από λίγες ημέρες στο εργοτάξιο της εθνικής οδού Κορίνθου - Πατρών ήταν επικοινωνιακό τρικ για τους ιθαγενείς, αφού η συμφωνία δεν έχει κλείσει ακόμη και φυσικά όχι μπουλντόζα, αλλά ούτεσκούπα δεν έχουν βγάλει στα εργοτάξια οι εργολάβοι.
Στην έκθεση αποκαλύπτεται, μάλιστα, ποιο είναι το κεντρικό στοιχείο που απαιτείται για την επανεκκίνηση των έργων. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται: «Καίριο στοιχείο της “νέας εκκίνησης”, που απαιτείται προκειμένου τα έργα να καταστούν οικονομικά βιώσιμα, είναι η συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και αναδόχων ότι το μερίδιο του κράτους από τα έσοδα κατά τη φάση εκμετάλλευσης θα “ανακυκλώνεται” στα έργα, εάν απαιτείται, ώστε να εξυπηρετούνται χρέη και λειτουργικά έξοδα».
Για να το κάνουμε πιο λιανά, η κυβέρνηση δίνει και τα σώβρακα στους εργολάβους και μάλιστα χωρίς να έχει κάνει καμιά σχετική ανακοίνωση, παρά τις δυο συνεντεύξεις Τύπου που έχει δώσει ο Χατζηδάκης σε διάστημα τριών μηνών και στις οποίες ανακοίνωσε την ίδια συμφωνία με τους εργολάβους.
Και δίνει τα σώβρακα διότι το Δημόσιο δέχεται πως θα χρηματοδοτεί εσαεί τους εργολάβους που εισπράττουν τα έσοδα από τα διόδια, ακόμη και στην περίπτωση που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τα χρέη τους και τα λειτουργικά τους έξοδα!
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις συμβάσεις παραχώρησης που είχαν υπογραφεί και εγκριθεί από τη Βουλή, αλλά έχουν γίνει κουρελόχαρτο, τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια είχαν προσδιοριστεί ως εξής:
♦ Από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. το κράτος θα εισέπραττε από το 2013 το 65,7% των εσόδων της, με το ποσοστό να φτάνει το 93% το 2037.
♦ Από τη Νέα Οδό, από το 2014, το 81,90% των εσόδων της, ποσοστό που έως το τέλος της συμβατικής περιόδου θα έφτανε το 93%.
♦ Από την Ολυμπία Οδό, και συγκεκριμένα από το 2021, το 62,24% των εσόδων της, με προοπτική να φτάσει το 89,18% στο τέλος της συμβατικής περιόδου.
Συνολικά, κατά την τριακονταετή διάρκεια των παραχωρήσεων, το Δημόσιο θα έπρεπε να εισπράξει περίπου 11 δισ. ευρώ από τα διόδια, δηλαδή το 60% των ακαθάριστων εσόδων.
Αυτά τα έσοδα λοιπόν η κυβέρνηση, όπως αποκαλύπτει η Task Force, τα βάζει στην «ανακύκλωση», δηλαδή στην εργολαβική μαύρη τρύπα.
Το θέμα της διάθεσης των μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου από τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους στους εργολάβους δημιουργεί θέμα και στο ΤΑΙΠΕΔ, επειδή οι Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι έχουν περάσει στο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων με την προοπτική πως, αφού επιτευχθεί οριστική λύση με τους εργολάβους και τις τράπεζες για την επανεκκίνηση των έργων, θα εξεταζόταν η δυνατότητα τιτλοποίησης των μελλοντικών εσόδων των αυτοκινητοδρόμων αυτών. Μάλιστα για τη διερεύνηση αυτή έχουν προσληφθεί ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι οι Barclay’s και Ernst & Young!
Τα κουρελόχαρτα της τρικομματικής
Η τρικομματική κυβέρνηση κατάφερε να κάνει κουρελόχαρτο ακόμα και τις αποικιοκρατικές συμβάσεις παραχώρησης με τους εργολάβους που είχε υπογράψει ο Γιώργος Σουφλιάς. Ελλείψει χρηματοδότησης, αφού οι τράπεζες μέχρι σήμερα δεν φαίνεται να συμφωνούν στην επαναχρηματοδότηση των έργων, η κυβέρνηση συμφώνησε να δώσει στους εργολάβους τα εξής:
♦ Αποζημίωση ύψους 353 εκατομμυρίων ευρώ για την καθυστέρηση των έργων με ευθύνη του Δημοσίου.
♦ Περικοπή κατά 20% του φυσικού αντικειμένου των έργων, αφού θα κατασκευαστούν 956 χιλιόμετρα αντί 1.204. Συγκεκριμένα δεν θα κατασκευαστούν τα τμήματα Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού καθώς και τα τμήματα Τρίκαλα - Εγνατία και Λαμία - Ξυνιάδα του Ε-65.
♦ Υπόσχεση για κάλυψη μέρους του χρηματοδοτικού κενού από το ΕΣΠΑ, εάν συμφωνήσει η Κομισιόν.
♦ Υπόσχεση για κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού και από δάνειο ύψους 650 εκατομμυρίων ευρώ που θα συνάψει το Δημόσιο με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
♦ Υπόσχεση για κάλυψη της εξυπηρέτησης των χρεών και των λειτουργικών εξόδων από τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια.
Τα πάντα όλα, που θα έλεγε και ο Αλέφαντος...
♦ Το πρώτο στοιχείο, για το οποίο οφείλουν να δώσουν εξηγήσεις, είναι ότι η τρικομματική κυβέρνηση δεσμεύτηκε να διαθέσει στους εργολάβους και τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια.
♦ Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι η Κομισιόν δεν έχει ακόμα δώσει το πράσινο φως για τη συμμετοχή των Διαρθρωτικών Ταμείων στη χρηματοδότηση των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης, που πανηγυρίζει δεξιά κι αριστερά ότι υπάρχουν κονδύλια από το ΕΣΠΑ για τους οδικούς άξονες.
♦ Το τρίτο στοιχείο είναι ότι με τη βούλα της Task Force επιβεβαιώνεται πως πρόκειται για πανηγύρι εικονικής πραγματικότητας τα περί έναρξης εργασιών των έργων, αφού ξεκαθαρίζεται ότι για να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποιαδήποτε συμφωνία κυβέρνησης - εργολάβων θα πρέπει να υπάρχουν δεσμευτικές προσφορές από τους δανειστές, οι οποίες όμως δεν υπάρχουν.
Όπως αναφέρεται στη σελίδα 21 της τριμηνιαίας έκθεσης και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο με τίτλο «Παραχωρήσεις Αυτοκινητοδρόμων», κυβέρνηση και ανάδοχοι των συμβάσεων εργάζονται για την επανεκκίνηση των τεσσάρων έργων παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων το δεύτερο τρίμηνο του 2013.
Επικοινωνιακό τρικ
Εν ολίγοις η Task Force επιβεβαιώνει ότι η παρουσία του Αντώνη Σαμαρά και του Ευάγγελου Βενιζέλου πριν από λίγες ημέρες στο εργοτάξιο της εθνικής οδού Κορίνθου - Πατρών ήταν επικοινωνιακό τρικ για τους ιθαγενείς, αφού η συμφωνία δεν έχει κλείσει ακόμη και φυσικά όχι μπουλντόζα, αλλά ούτεσκούπα δεν έχουν βγάλει στα εργοτάξια οι εργολάβοι.
Στην έκθεση αποκαλύπτεται, μάλιστα, ποιο είναι το κεντρικό στοιχείο που απαιτείται για την επανεκκίνηση των έργων. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται: «Καίριο στοιχείο της “νέας εκκίνησης”, που απαιτείται προκειμένου τα έργα να καταστούν οικονομικά βιώσιμα, είναι η συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και αναδόχων ότι το μερίδιο του κράτους από τα έσοδα κατά τη φάση εκμετάλλευσης θα “ανακυκλώνεται” στα έργα, εάν απαιτείται, ώστε να εξυπηρετούνται χρέη και λειτουργικά έξοδα».
Για να το κάνουμε πιο λιανά, η κυβέρνηση δίνει και τα σώβρακα στους εργολάβους και μάλιστα χωρίς να έχει κάνει καμιά σχετική ανακοίνωση, παρά τις δυο συνεντεύξεις Τύπου που έχει δώσει ο Χατζηδάκης σε διάστημα τριών μηνών και στις οποίες ανακοίνωσε την ίδια συμφωνία με τους εργολάβους.
Και δίνει τα σώβρακα διότι το Δημόσιο δέχεται πως θα χρηματοδοτεί εσαεί τους εργολάβους που εισπράττουν τα έσοδα από τα διόδια, ακόμη και στην περίπτωση που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τα χρέη τους και τα λειτουργικά τους έξοδα!
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις συμβάσεις παραχώρησης που είχαν υπογραφεί και εγκριθεί από τη Βουλή, αλλά έχουν γίνει κουρελόχαρτο, τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια είχαν προσδιοριστεί ως εξής:
♦ Από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. το κράτος θα εισέπραττε από το 2013 το 65,7% των εσόδων της, με το ποσοστό να φτάνει το 93% το 2037.
♦ Από τη Νέα Οδό, από το 2014, το 81,90% των εσόδων της, ποσοστό που έως το τέλος της συμβατικής περιόδου θα έφτανε το 93%.
♦ Από την Ολυμπία Οδό, και συγκεκριμένα από το 2021, το 62,24% των εσόδων της, με προοπτική να φτάσει το 89,18% στο τέλος της συμβατικής περιόδου.
Συνολικά, κατά την τριακονταετή διάρκεια των παραχωρήσεων, το Δημόσιο θα έπρεπε να εισπράξει περίπου 11 δισ. ευρώ από τα διόδια, δηλαδή το 60% των ακαθάριστων εσόδων.
Αυτά τα έσοδα λοιπόν η κυβέρνηση, όπως αποκαλύπτει η Task Force, τα βάζει στην «ανακύκλωση», δηλαδή στην εργολαβική μαύρη τρύπα.
Το θέμα της διάθεσης των μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου από τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους στους εργολάβους δημιουργεί θέμα και στο ΤΑΙΠΕΔ, επειδή οι Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι έχουν περάσει στο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων με την προοπτική πως, αφού επιτευχθεί οριστική λύση με τους εργολάβους και τις τράπεζες για την επανεκκίνηση των έργων, θα εξεταζόταν η δυνατότητα τιτλοποίησης των μελλοντικών εσόδων των αυτοκινητοδρόμων αυτών. Μάλιστα για τη διερεύνηση αυτή έχουν προσληφθεί ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι οι Barclay’s και Ernst & Young!
Τα κουρελόχαρτα της τρικομματικής
Η τρικομματική κυβέρνηση κατάφερε να κάνει κουρελόχαρτο ακόμα και τις αποικιοκρατικές συμβάσεις παραχώρησης με τους εργολάβους που είχε υπογράψει ο Γιώργος Σουφλιάς. Ελλείψει χρηματοδότησης, αφού οι τράπεζες μέχρι σήμερα δεν φαίνεται να συμφωνούν στην επαναχρηματοδότηση των έργων, η κυβέρνηση συμφώνησε να δώσει στους εργολάβους τα εξής:
♦ Αποζημίωση ύψους 353 εκατομμυρίων ευρώ για την καθυστέρηση των έργων με ευθύνη του Δημοσίου.
♦ Περικοπή κατά 20% του φυσικού αντικειμένου των έργων, αφού θα κατασκευαστούν 956 χιλιόμετρα αντί 1.204. Συγκεκριμένα δεν θα κατασκευαστούν τα τμήματα Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού καθώς και τα τμήματα Τρίκαλα - Εγνατία και Λαμία - Ξυνιάδα του Ε-65.
♦ Υπόσχεση για κάλυψη μέρους του χρηματοδοτικού κενού από το ΕΣΠΑ, εάν συμφωνήσει η Κομισιόν.
♦ Υπόσχεση για κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού και από δάνειο ύψους 650 εκατομμυρίων ευρώ που θα συνάψει το Δημόσιο με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
♦ Υπόσχεση για κάλυψη της εξυπηρέτησης των χρεών και των λειτουργικών εξόδων από τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια.
Τα πάντα όλα, που θα έλεγε και ο Αλέφαντος...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου