Τρίτη, 12 Ιουνίου 2018

Ανακοίνωση της Πρωτοβουλίας για την υπεράσπιση των ελεύθερων χώρων για την Παράκτια Ζώνη της Θεσσαλονίκης

«Το θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης μήκους 54 χλμ. από τη Χαλάστρα μέχρι το Αγγελοχώρι, εκτός από την κατά τόπους βαριά κακοποίηση και την υποβάθμιση αποτελεί εδώ και δεκαετίες αντικείμενο συζητήσεων για την ανάκτηση του, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του είναι ελάχιστα ή καθόλου προσπελάσιμο. Ωστόσο δεν εννοούν όλοι τα ίδια όταν μιλούν για ανάκτηση και άνοιγμα του στους πολίτες», αναφέρει σε ανακοίνωση της η Πρωτοβουλία για την υπεράσπιση των ελεύθερων χώρων της Θεσσαλονίκης. Όπως αναφέρει στη συνέχεια η ανακοίνωση: 

Τα μέχρι τώρα δείγματα γραφής τοπικής αυτοδιοίκησης και κυβέρνησης πρέπει να ανησυχούν τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης. Σε όλο αυτό το μήκος και χωρίς κανένα σχεδιασμό και τεχνικονοοικονομική τεκμηρίωση οι τουριστικοί λιμένες (μαρίνες) με τις σχετικές χερσαίες ζώνη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που κυρίως ενδιαφέρουν τους κερδοσκόπους γης σχεδιάζεται να φτάσουν τους οκτώ. Επίσης εκτός κάθε ευρύτερου σχεδιασμού έχουν αναγγελθεί επιχειρηματικά-ερευνητικά πάρκα στην Πυλαία, επιχειρηματικά πάρκα στους Λαχανόκηπους, Μακεδονικές Ριβιέρες για την εντατικοποίηση της εκμετάλλευσης της παράκτιας ζώνης ανατολικά με χρήσεις τουρισμού και αναψυχής και άλλα θαύματα. Χαρακτηριστική δε της ταξικής αντίληψης τους για την εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών, είναι η μη ύπαρξη πρόβλεψης για πρόσβαση των πολιτών της Δυτικής Θεσσαλονίκης στην παράκτια ζώνη της. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει παραδοθεί ψυχή και σώμα στους επιχειρηματίες των καταστημάτων εστίασης και τουρισμού και με πρόσχημα την ανταποδοτικότητα για το κόστος συντήρησης, εμπορευματοποιεί τη χρήση και αλλοιώνει τη φυσιογνωμία του παράκτιου μετώπου της πόλης με αποκορύφωμα την οργανωμένη απαξίωση της Νέας Παραλίας. Στα Δυτικά πάλι, το καθεστώς της επικινδυνότητας των εγκαταστάσεων SEVEZO παραμένει άθικτο, παρότι με τα σχεδιαζόμενα έργα μεταφορών και διαμετακόμισης η κίνηση θα πολλαπλασιαστεί.

 Μητροπολιτικός Σχεδιασμός; «Δεν χρειάζεται, η Θεσσαλονίκη είναι μικρή πόλη»

 Αυτή είναι η απάντηση του υπουργού περιβάλλοντος για την ανάγκη θεσμοθέτησης Ρυθμιστικού σχεδίου και του αντίστοιχου φορέα.Η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή της, απροστάτευτη και χωρίς ενιαίο χωροταξικό-αναπτυξιακό σχεδιασμό, έρμαιο των δυνάμεων της αγοράς και του τοπικού πολιτικού προσωπικού της (αυτοδιοικητικού, επιστημονικού, οικονομικού). Αποσπασματικές θεσμικές χωρικές ρυθμίσεις με Ειδικά Χωρικά Σχέδια εδώ κι εκεί και Τοπικά Χωρικά Σχέδια (πρώην ΓΠΣ), με τους δημάρχους ανεξέλεγκτους από οποιονδήποτε υπερκείμενο σχεδιασμό να χωροθετούν ότι νομίζουν ότι θα προσελκύσει «επενδυτές» στο δήμο τους και γιατί όχι και στον εκλογικό τους συνδυασμό. Η κυβέρνηση είναι επίσης που στο πρόσφατο νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο χωρικό σχεδιασμό δεν ενσωματώνει τις προβλέψεις της Σύμβασης της Βαρκελώνης για την παράκτια ζώνη. Και πως να το κάνει αυτό όταν ετοιμάζεται να νομιμοποιήσει αυθαιρεσίες και να εντείνει την εμπορική εκμετάλλευση της παράκτιας ζώνης. 

Ειδικό Χωρικό Σχέδιο ή λίστα αγοραίων επιλογών; 

Έτσι φτάνουμε σε μια εισήγηση για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο που ετοιμάζεται να ενεργοποιήσει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας χωρίς αρχές και κατευθύνσεις. Πρόκειται ουσιαστικά για έναν «ενοποιημένο» κατάλογο παρεμβάσεων που έχει κάθε δήμος για την περιοχή του διανθισμένο με κάτι λυρισμούς περί μεγάλων εικόνων. Καμία αναφορά στη Συνθήκη της Βαρκελώνης, στον Ολοκληρωμένο Σχεδιασμό Παράκτιας Ζώνης που είναι και κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καμία αναφορά στους στόχους αειφορίας των Ηνωμένων Εθνών που αποτελούν και σημεία αναφοράς για ανθεκτικές πόλεις στην κλιματική αλλαγή, καμία αναφορά στην ανάγκη ο έστω μερικός αυτός σχεδιασμός να μεγιστοποιεί τους χώρους πρασίνου και την προσβασιμότητα ιδιαίτερα στο δυτικό τμήμα, καμία αναφορά στην ανάγκη διατήρησης των όποιων ανοικτών ρεμάτων και των μικρών υγροτόπων. 

Μια εισήγηση αποκαλυπτική των προθέσεων. Να προχωρήσουμε με τα τυπικά θεσμικά, να αρχίσουν οι «δουλειές»… 

Παρακάτω παραθέτουμε, ενδεικτικά ορισμένα αποσπάσματα από το αρχικό (2011) σχέδιο νόμου τροποποίησης του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, σχετικά με το παράκτιο μέτωπο, απτή απόδειξη μιας άλλης λογικής που επειδή εμπόδιζε τα γνωστά συμφέροντα real estate,αποσύρθηκε τον Ιούλιο 2014 μετά από παρεμβάσεις των βουλευτών της ΝΔ και συμφωνία του τότε Υπουργού Μανιάτη, αλλά και δεν αποκαταστάθηκε-θεσμοθετήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ,2.5 χρόνια μετά… 
-Ο σχεδιασμός των παράκτιων περιοχών θα πρέπει να ακολουθεί τη στρατηγική προσέγγιση της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης του Παράκτιου Χώρου της ΕΕ και της χώρας. 
-Παραλία Καλαμαριάς (από το Ποσειδώνιο ως την περιφερειακή τάφρο): Πρόγραμμα ανάπλασης για όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης (απαγόρευση επιπλέον δόμησης, επαναχρήσεις κλπ.), με ανάδειξη της φυσικής ακτογραμμής, απόδοση συμβατών ήπιων χρήσεων και διαμορφώσεων, και ένταξη των ενδιαφερόντων κτισμάτων (ανάδειξη μεσοπολεμικών επαύλεων Αρετσούς, παλιάς πλαζ του ΕΟΤ του 1960). Παράλληλα θα πρέπει να συνοδευτεί με μέτρα έλεγχου και ρύθμισης των εντονότατων χρήσεων αναψυχής κατά μήκος της οδού Πλαστήρα. Στη μελέτη πρέπει να ενταχθεί και η εκκρεμούσα ένταξη του παλιού στρατοπέδου Κόδρα στον ιστό της πόλης, με αξιοποίηση των ιστορικών κτιρίων, την ανασκαφή του προϊστορικού οικισμού. 
-Περιοχή Δήμου Πυλαίας ως το αεροδρόμιο και περιοχή αεροδρομίου: Εφαρμογή περιορισμών και ελέγχων στις χρήσεις και τη δόμηση, και προστασία των φυσικών στοιχείων (ακτή και καλλιέργειες, αδόμητοι χώροι κλπ.). Πρέπει να συνδυαστεί με τη μελέτη για τον έλεγχο της άναρχης επέκτασης των κεντρικών αστικών λειτουργιών, και των εκτός σχεδίου εγκαταστάσεων, και την περιβαλλοντική εξυγίανση της ακτής, παράλληλα με την προστασία παραδοσιακών δραστηριοτήτων (όπως τα παλιά ναυπηγεία). 
-Περιοχή Δέλτα ως εκβολές Γαλλικού ποταμού, περιοχή Καλοχωρίου: Ειδική μελέτη για την προστασία και ανάδειξή του ως τοπίου της φύσης με ελεγχόμενη χρήση αναψυχής και πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Ειδική Μελέτη για την ανάπλαση της υποβαθμισμένης ακτής Καλοχωρίου δυτικά του λιμανιού, που αποτελεί τη μόνη διέξοδο της δυτικής πόλης προς τη θάλασσα 
-Περιβαλλοντική αναβάθμιση και διαμόρφωση χώρου του θαλασσίου μετώπου από το Καλοχώρι μέχρι τον ΣΤ΄ προβλήτα, μέσω ρυθμίσεων θεσμικής προστασίας και χαρακτηρισμού της ζώνης ως ζώνης περιβαλλοντικής εξυγίανσης – χώρου πρασίνου, εκπόνησης μελετών διαχείρισης, οικολογικής αναβάθμισης, πολεοδομικής ανάπλασης και τοπιακής οργάνωσης και υλοποίησης παρεμβάσεων περιβαλλοντικής εξυγίανσης / αναβάθμισης και διαμόρφωσης χώρου δραστηριοτήτων ελεύθερου χρόνου και αναψυχής 
-Περιβαλλοντική αποκατάσταση των εκβολών του Δενδροπόταμου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου