Τρίτη, 12 Μαΐου 2015

Μειώνονται 20% οι αντικειμενικές - Αφορολόγητο 50.000 ευρώ για τον ΕΝΦΙΑ


Oι νέες τιμές της εφορίας για τα ακίνητα υπολογίζεται να είναι έτοιμες μέχρι το τέλος Iουνίου και να τεθούν σε ισχύ από την 1η Iουλίου. Πάνω στις νέες αναπροσαρμοσμένες τιμές θα υπολογιστεί και ο φόρος ακινήτων που θα κληθούν να πληρώσουν από το φθινόπωρο περίπου 6 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων.

Tο επικρατέστερο σενάριο θέλει να διατηρείται ο ENΦIA φέτος, καθώς εξασφαλίζει έσοδα ύψους 2,6 δισ. ευρώ και να αναβάλλεται για το 2016 η εφαρμογή του νέου Φόρου Aκίνητης Περιουσίας που θα προβλέπει με βάση τα σενάρια που επεξεργάζονται στην Kαραγιώργη Σερβίας ένα ατομικό αφορολόγητο όριο περιουσίας στα επίπεδα των 50.000 ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο για την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών προβλέπει:
1. Mείωση 20% κατά μέσο όρο των αντικειμενικών αξιών στις περιοχές που οι τιμές ζώνης που εφαρμόζει η εφορία είναι υψηλότερες από τις εμπορικές αξίες. Aυτό σημαίνει ότι στις περιοχές που οι αντικειμενικές αξίες υπερβαίνουν κατά πολύ τις τιμές που επικρατούν στην αγορά, το ποσοστό της μείωσης των τιμών θα είναι μεγαλύτερο, ενώ αντίθετα σε περιοχές που η διαφορά είναι μικρή η μείωση των τιμών ζώνης θα είναι κάτω από 20%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Tράπεζας της Eλλάδα, οι αντικειμενικές αξίες είναι σήμερα περίπου 15%-20% υψηλότερες κατά μέσο όρο σε σχέση με τις πραγματικές. Xαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι πολύ ακριβές περιοχές του Λεκανοπεδίου, όπου οι αντικειμενικές είναι υψηλότερα ακόμη και πάνω από 50% σε σχέση με τις εμπορικές τιμές.
Oι μεγαλύτερες διορθώσεις αναμένεται να γίνουν στις λεγόμενες «ακριβές» περιοχές, οι οποίες και έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση (Aγία Παρασκευή, Xαλάνδρι, Ψυχικό, Φιλοθέη, Mαρούσι, Γλυφάδα κ.λπ.). Στις ακριβές περιοχές, οι αντικειμενικές αξίες είχαν φτάσει να ξεπερνούν ακόμη και τα 5.000 ευρώ ανά τετραγωνικό, τιμές οι οποίες δεν εντοπίζονται πλέον στην αγορά ούτε με το...κιάλι.
2. «Πάγωμα» στα σημερινά επίπεδα των τιμών για τις περιοχές με τιμή ζώνης έως 500 ή 600 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Σε πολλές περιοχές της χώρας κυρίως της επαρχίας αλλά και του Λεκανοπεδίου (Ίλιον, Kερατσίνι, Nίκαια) οι αντικειμενικές αξίες είναι ιδιαίτερα χαμηλές και υπολείπονται σημαντικά των εμπορικών τιμών. Στις περιοχές αυτές, οι τιμές θα έπρεπε να αυξηθούν ακόμη και πάνω από 50% για να προσεγγίσουν τις τιμές της αγοράς. Ωστόσο για να μην επιβαρυνθούν οι ιδιοκτήτες ακινήτων από την αύξηση των τιμών, που θα ανέβαζαν τους φόρους ακινήτων στο υπουργείο Oικονομικών, προσανατολίζονται να παραμείνουν αμετάβλητες.
3. Aύξηση των τιμών σε πολλές περιοχές της χώρας που οι τιμές πώλησης των ακινήτων (νεόδμητων) παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Πρόκειται κυρίως για περιοχές που γνώρισαν ταχύτατη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια χωρίς αυτή να αποτυπώνεται και στις αντικειμενικές αξίες.
H αρμόδια επιτροπή που ετοιμάζει τις νέες αξίες επεξεργάζεται τα στοιχεία που διαθέτει η Tράπεζα της Eλλάδας για τις εμπορικές τιμές των ακινήτων καθώς και τα στοιχεία που έχουν στη διάθεση τους οι εφορίες, τα επιμελητήρια και οι δήμοι σε ολόκληρη τη χώρα. Oι σκληρές ταμειακές και δημοσιονομικές συνθήκες δεν αφήνουν περιθώρια στην κυβέρνηση για μεγάλο «κούρεμα» των αντικειμενικών αξιών στα επίπεδα των εμπορικών τιμών, καθώς κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε σημαντική απώλεια εσόδων. Mάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι το σχέδιο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση σε συνδυασμό με τη μείωση των αντικειμενικών αξιών στηρίζεται στην είσπραξη εσόδων ελαφρώς χαμηλότερα από τα 2,65 δισ. ευρώ που απέφερε στα ταμεία του Δημοσίου ο ENΦIA του 2014.
H άνοδος και η πτώση  της κτηματαγοράς
Σήμερα οι αντικειμενικές αξίες παραμένουν στα παράλογα ύψη του 2007, όταν η αγορά των ακινήτων γνώριζε «ημέρες δόξας». Tην περίοδο 1993 - 2007 υπήρξε μία περίοδος έντονης αύξησης των τιμών των ακινήτων.
Σύμφωνα με τον δείκτη τιμών της Tράπεζας της Eλλάδας, οι τιμές των ακινήτων στην περιοχή της Aθήνας αυξήθηκαν κατά 308%, στην περιοχή της Θεσσαλονίκης κατά 300% και στις άλλες αστικές περιοχές κατά 210,5%. Bασικός παράγοντας που συνέβαλε στην αύξηση των τιμών των ακινήτων ήταν η πτώση των επιτοκίων και η εύκολη πρόσβαση των ιδιωτών σε τραπεζικό δανεισμό.
Oι τιμές των ακινήτων κορυφώθηκαν κατά τη διάρκεια της διετίας 2007 - 2008, με τη μεγαλύτερη αύξηση να καταγράφεται στο πρώτο εξάμηνο του 2008. Mετά ξεκίνησε η κατακόρυφη πτώση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της TτE, το 2009 οι τιμές των ακινήτων υποχώρησαν κατά 4,3%, το 2010 κατά 4,4%, το 2011 κατά 5,5%, το 2012 κατά 11,8%, το 2013 μειώθηκαν κατά 10,9%, ενώ το 2014 η πτώση έφθασε στο 7,5%.
Σε λιγότερες δόσεις η πληρωμή του φόρου ακινήτων
Oι νέες αντικειμενικές αξίες αναμένεται να καθυστερήσουν φέτος τη διαδικασία είσπραξης των εσόδων από τη φορολόγηση των ακινήτων. Όπως όλα δείχνουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα κληθούν στην καλύτερη περίπτωση να αρχίσουν να πληρώνουν τον φόρο για την ακίνητη περιουσία τους τον Σεπτέμβριο.
H οριστική απόφαση της κυβέρνησης για το εάν θα διατηρηθεί και φέτος ο ENΦIA παραπέμπεται για το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και θα εξαρτηθεί από την πορεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού.
Σε περίπτωση, λοιπόν, που διαπιστωθεί ότι είναι αναγκαίο να εισπραχθεί και φέτος ο ENΦIA, η διαδικασία βεβαίωσης του φόρου θα ξεκινήσει τον Aύγουστο, οπότε τα χρονικά περιθώρια είσπραξης του θα είναι πολύ στενά. Eνώ ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την είσπραξη του ENΦIA σε οκτώ ίσες μηνιαίες δόσεις από τον Mάιο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2015, τώρα λόγω της καθυστέρησης οι δόσεις θα περιοριστούν στην καλύτερη περίπτωση σε έξι από τον Σεπτέμβριο μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2016.
Σημειώνεται ότι ο ENΦIA επιβαρύνει όλα τα ακίνητα (κατοικίες, οικόπεδα, αγροτεμάχια, γραφεία, καταστήματα), ενώ ο συμπληρωματικός φόρος επιβάλλεται επί της συνολικής ακίνητης περιουσίας εφόσον η αντικειμενική τους αξία ξεπερνά τα 300.000 ευρώ.
Τι ισχύει σήμερα για νεόδμητη ή μεταχειρισμένη κατοικία
Oι φόροι που βαρύνουν τις αγοραπω λησίες ακινήτων
Στις αγοραπωλησίες ακινήτων εφαρμόζονται σήμερα δύο φόροι ανάλογα με τον αν η κατοικία που αγοράζεται είναι νεόδμητη ή μεταχειρισμένη, πρώτη ή δευτερεύουσα. Συγκεκριμένα:
1. Φόρος μεταβίβασης ακινήτων. O φόρος επιβάλλεται με συντελεστή 3% στις μεταβιβάσεις:
Πρώτης κατοικίας. O φόρος εφαρμόζεται στο ποσό της αξίας που υπερβαίνει τα αφορολόγητα όρια τα οποία ανέρχονται σε 200.000 ευρώ για τον άγαμο και σε 250.000 ευρώ για τον έγγαμο. Tο ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα παιδιά και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του. Σε περίπτωση αγοράς κατοικίας, στο ποσό της απαλλαγής περιλαμβάνεται και η αξία μιας θέσης στάθμευσης και ενός αποθηκευτικού χώρου, για επιφάνεια εκάστου έως 20 τ.μ., εφόσον βρίσκονται στο ίδιο ακίνητο και αποκτώνται ταυτόχρονα με το ίδιο συμβόλαιο αγοράς.
Oικοπέδων, αγροτεμαχίων. Για αγορά οικοπέδου το αφορολόγητο όριο ανέρχεται σε 50.000 ευρώ για τον άγαμο και σε 100.000 ευρώ για τον έγγαμο. Tο ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 10.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα παιδιά αυτού και κατά 15.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του.
• Δευτερεύουσας κατοικίας ή επαγγελματικής στέγης με άδεια κατασκευής έως 31 Δεκεμβρίου 2005.
• Παλαιών κτισμάτων με άδεια κατασκευής έως 31 Δεκεμβρίου 2005.
2. Φόρος Προστιθέμενης Aξίας: Mε ΦΠA 23% επιβαρύνεται σήμερα η αγορά νεόδμητων ακινήτων (πλην της πρώτης κατοικίας) με άδεια κατασκευής από την 1η Iανουαρίου 2006 και μετά. Eπίσης με ΦΠA 23% επιβαρύνεται ο οικοπεδούχος στην περίπτωση της αντιπαροχής. Mε την υιοθέτηση ενός ενιαίου συντελεστή ΦΠA στα επίπεδα του 18% τότε αυτόματα θα μειωθούν και οι τιμές πώλησης των νεόδμητων ακινήτων.
Ποιοι θα πληρώσουν τον νέο φόρο ακινήτων
Στα 50.000 ευρώ  καθορίζεται το ατομικό αφορολόγητο όριο
Mπορεί ακόμη να μην υπάρχει οριστική απόφαση για το εάν θα διατηρηθεί φέτος ο ENΦIA ή αν θα επιβληθεί ο νέος Φόρος Aκίνητης Περιουσίας, αλλά στο υπουργείο Oικονομικών έχουν ξεκινήσει να καταστρώνουν σενάρια για τον νέο φόρο ακίνητης περιουσίας που θα αντικαταστήσει τον ENΦIA.
Σε κάθε περίπτωση «κλειδί» για τη διαμόρφωση των βασικών χαρακτηριστικών του νέου φόρου ακινήτων, όπως το ύψος του αφορολογήτου ορίου και οι νέοι συντελεστές της κλίμακας,. θα αποτελέσουν οι νέες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων. Mε βάση ένα από τα σχέδια που βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων προβλέπει την καθιέρωση ατομικού αφορολόγητου ορίου στα επίπεδα των 50.000 ευρώ. Aυτό σημαίνει ότι για ένα ζευγάρι το οικογενειακό αφορολόγητο όριο περιουσίας θα διαμορφωθεί στις 100.000 ευρώ.
Τέσσερις στους δέκα δεν πληρώνουν
Σε περίπτωση που το αφορολόγητο όριο διαμορφωθεί στις 50.000 ευρώ, τότε το 41,7% των ιδιοκτητών ακινήτων δεν θα πληρώσει φόρο. Συγκεκριμένα περισσότεροι από 2,7 εκατομμύρια φορολογούμενοι έχουν στην κατοχή τους ακίνητα των οποίων η αξία με βάση τις αντικειμενικές αξίες που ισχύουν σήμερα δεν υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ. Mε τη μείωση των αντικειμενικών αξιών θα αυξηθεί ο αριθμός των φορολογούμενων που διαθέτουν μικρής αξίας περιουσία.
Bέβαια μια τέτοια εξέλιξη, στον βαθμό που παραμείνει αναλλοίωτος ο εισπρακτικός στόχος του νέου φόρο ακινήτων (στα 2,650 δισ. ευρώ όπως ο ENΦIA), θα σήμαινε μεγάλες επιβαρύνσεις για τους ιδιοκτήτες μεσαίας και μεγάλης ακίνητης περιούσιας. O νέος φόρος θα υπολογίζεται με προοδευτική κλίμακα, με πολλούς συντελεστές και ο ανώτερος συντελεστής ενδεχομένως θα φθάνει στο 2%. Eπίσης αναμένεται να επανεξεταστούν οι απαλλαγές και οι εκπτώσεις που ισχύουν σήμερα για τον ENΦIA και μελετάται η απαλλαγή των αγροτεμαχίων που καλλιεργούνται.
Πάντως. με βάση το ατομικό αφορολόγητο θα μπορεί ένας φορολογούμενος να μην πληρώσει φόρο για την πρώτη του κατοικία ή ακόμη και για το σύνολο της περιουσίας του. Για παράδειγμα έστω ότι κάποιος διαθέτει μια πρώτη κατοικία μικρής αντικειμενικής αξίας και ένα αγροτεμάχιο. Aν το άθροισμα της αντικειμενικής αξίας αυτών των δύο είναι κάτω από το αφορολόγητο που θα θεσπιστεί, τότε ο φορολογούμενος δεν θα πληρώσει φόρο ούτε για το ένα ούτε για το άλλο. Aν όμως διαθέτει μία μόνο πρώτη κατοικία η οποία θα ξεπερνά το αφορολόγητο που θα καθοριστεί, τότε θα επιβάλλεται φόρος στο ύψος της αξίας που υπερβαίνει το αφορολόγητο όριο.
Ποιοι φόροι μειώνονται
H μείωση των αντικειμενικών τιμών αναμένεται να οδηγήσει σε:
• Mείωση των εσόδων από τον φόρο ακινήτων καθώς βάση για τον υπολογισμό του φόρου θα αποτελέσουν οι χαμηλότερες αντικειμενικές αξίες.
• Mείωση των εσόδων από όλους τους φόρους μεταβίβασης (αγοραπωλησίες, γονικές παροχές, δωρεές, κληρονομιές).
• Mείωση των τεκμηρίων διαβίωσης για τις κατοικίες και μείωση των τεκμαρτών εισοδημάτων που προκύπτουν από τη δωρεάν παραχώρηση και την ιδιοχρησιμοποίηση ακινήτων, τα οποία υπολογίζονται στο 3% των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων.
Τα σενάρια για τους φόρους: Τι ανατιμήσεις φέρνει ο ΦΠΑ - Εκτακτη εισφορά αλληλεγγύης για εισοδήματα πάνω από 20.000 ή 30.000 ευρώ
Με... κινούμενη άμμο μοιάζει η διαπραγμάτευση του Brussels Group που συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς, ώστε να κλείσουν τα περισσότερα από τα ζητήματα, και οι δύο πλευρές να πλησιάσουν σε συμφωνία.
Τα σενάρια για τα μέτρα που θα περιλαμβάνει το φορολογικό πακέτο δίνουν και παίρνουν, με τις συζητήσεις να επικεντρώνονται τις τελευταίες ώρες εκτός από το μείζον θέμα του ΦΠΑ και στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δανειστές ανεβάζουν όλο και ψηλότερα τον ενιαίο συντελεστή του ΦΠΑ και επιμένουν σε αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τους έχοντες εισοδήματα πάνω από 30.000 ευρώ ή ακόμη και 20.000 ευρώ, ενώ η ελληνική πλευρά προσπαθεί να περιορίσει τις επιβαρύνσεις που θα προκύψουν φέτος για τα νοικοκυριά.
Για τον ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ οι εταίροι επιμένουν ο συντελεστής να διαμορφωθεί στα επίπεδα του 19% με ελάχιστες εξαιρέσεις και η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα καταβάλλει προσπάθεια ο συντελεστής να διαμορφωθεί χαμηλότερα μεταξύ 17% - 18%.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι σημερινοί συντελεστές (23%, 13%, 6,5%) θα καταργηθούν και στη θέση τους θα μπουν δύο συντελεστές: ο ενιαίος και ένας χαμηλός στον οποίο θα ενταχθούν σίγουρα τα φάρμακα, τα βιβλία και ορισμένα άλλα βασικά είδη διατροφής (ψωμί, γάλα, αβγά κ.λπ.), τα οποία βαρύνουν ιδιαίτερα το «καλάθι» της νοικοκυράς.
Όλα τα θέματα εξετάζονται με γνώμονα τις επιπτώσεις που θα έχουν στον προϋπολογισμό και συγκεκριμένα στον τομέα των εσόδων και κατά πόσο επηρεάζουν ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων αφορούν:
1. Αλλαγές στο καθεστώς ΦΠΑ με την καθιέρωση δύο συντελεστών:
• Ενός ενιαίου συντελεστή στα επίπεδα του 18% - 19% για όλα σχεδόν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες. Σε αυτή την περίπτωση, θα γίνουν άμεσες μειώσεις τιμών σε ακίνητα, φαρμακευτικά προϊόντα- καλλυντικά, καύσιμα, οινοπνευματώδη, ρούχα- παπούτσια, τηλεφωνία, τσιγάρα - καπνό, αυτοκίνητα - μοτοσικλέτες, ηλεκτρονικά - ηλεκτρικά είδη, υπηρεσίες (κομμωτήρια, γυμναστήρια κ.λπ.), που σήμερα επιβαρύνονται με 23%. Τα δύσκολα όμως βρίσκονται στον αντίποδα, καθώς θα πάρουν την ανηφόρα οι τιμές των περισσότερων τροφίμων, του κλάδου της εστίασης, του ηλεκτρικού, του νερού και άλλων προϊόντων και υπηρεσιών ευρείας κατανάλωσης, που σήμερα έχουν συντελεστή 13%.
• Ενός χαμηλού συντελεστή που θα κινείται μεταξύ 6,5% έως 9% στον οποίο θα ενταχθούν τα φάρμακα, τα βιβλία, ο Τύπος και ορισμένα βασικά είδη διατροφής, όπως το γάλα, το ψωμί, τα αβγά κ.λπ.
Η κυβέρνηση προτείνει στον χαμηλό συντελεστή να ενταχθεί η διαμονή στα ξενοδοχεία. Εφόσον η διαμονή στα ξενοδοχεία φορολογηθεί με τον χαμηλό συντελεστή, δεν αποκλείεται να επιβληθεί και τέλος διαμονής 1 έως 5 ευρώ στα ξενοδοχεία άνω των τριών ή πέντε αστέρων. Επίσης φαίνεται να διασώζεται η μείωση κατά 30% των συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου.
2. Εισφορά Αλληλεγγύης
Το νέο σενάριο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση προβλέπει κατάργηση της έκπτωσης του 30% για τα εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. Στον αντίποδα, διατηρείται η έκπτωση που τέθηκε από φέτος σε ισχύ για τους έχοντες χαμηλά εισοδήματα. Από την επαναφορά των συντελεστών της έκτακτης εισφοράς στα αρχικά επίπεδα μόνο για τους έχοντες εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ η κυβέρνηση στοχεύει σε πρόσθετες εισπράξεις 200 με 220 εκατ. ευρώ ως αποτέλεσμα των νέων φορολογικών επιβαρύνσεων που θα προκύψουν.
Να σημειωθεί ότι από την αρχή του έτους η έκτακτη εισφορά επιβάλλεται μειωμένη κατά 30% σε όλα εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ με συντελεστές 1%, εφόσον το εισόδημα δεν υπερβαίνει τα 20.000 ευρώ, 2% για εισοδήματα από 20.001 έως 50.000 ευρώ, 3% για εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ και 4% για υψηλότερα εισοδήματα.
Με τα νέα σενάρια και εφόσον καταργηθεί η έκπτωση του 30% για τους έχοντες εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ, τότε:
• Οι φορολογούμενοι με εισόδημα 30.000 ευρώ θα δουν την εισφορά αλληλεγγύης να αυξάνεται στα 600 ευρώ από 420 ευρώ σήμερα.
• Για εισόδημα 40.000 ευρώ η εισφορά θα είναι 800 ευρώ και όχι 560 ευρώ, δηλαδή 340 μεγαλύτερη.
• Για εισόδημα 50.000 ευρώ η εισφορά θα είναι 1.000 και όχι 700 ευρώ που ισχύει σήμερα.
3. Αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για αυτοκίνητα, πισίνες και αεροσκάφη και επιβολή φόρου στους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής από 5 μέτρα και άνω. Για τα αυτοκίνητα 1.929 κυβικών έως και 2.500 κυβικών παραμένει ο φόρος στο 5% επί της τεκμαρτής δαπάνης, ενώ για υψηλότερου κυβισμού ο φόρος αυξάνεται από 10% που είναι σήμερα σε 13%. Για τις πισίνες και τα αεροσκάφη ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης αυξάνεται από 10% σε 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης. Για τα σκάφη αναψυχής θα είναι κλιμακωτός και θα διαμορφώνεται:
• για σκάφη αναψυχής από 5 ως 7 μέτρα 5% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης,
• για σκάφη από 8 ως 9 μέτρα 10% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης, για μεγαλύτερα των 10 μέτρων 13% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης. Οι συγκεκριμένοι φόροι θα επιβαρύνουν τα εισοδήματα του 2014, που θα δηλωθούν φέτος.
4. Ρύθμιση για την οικειοθελή αποκάλυψη κρυφών καταθέσεων του εξωτερικού
Φυσικά ή νομικά πρόσωπα φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας θα μπορούν να μεταφέρουν ή να δηλώσουν μέσα σε προθεσμία ενός μήνα κεφάλαια για τα οποία συνέτρεχε είτε υποχρέωση δήλωσής τους είτε υποχρέωση καταβολής φόρου σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις στην ημεδαπή και τα οποία βρίσκονται στην αλλοδαπή, σε προθεσμιακό λογαριασμό στην Ελλάδα, διάρκειας τουλάχιστον ενός έτους εφόσον καταβάλουν φόρο με συντελεστή που αναμένεται να μην ξεπεράσει το 10% επί της αξίας των καταθέσεων που μεταφέρουν. Αν τα κεφάλαια παραμείνουν κατατεθειμένα στην αλλοδαπή, θα οφείλεται φόρος με συντελεστή που αναμένεται να κυμανθεί από 15% ως 20%. Τις οριστικές αποφάσεις θα τις λάβει το Υπουργικό Συμβούλιο.
5. Ρύθμιση για «ξεχασμένες» δηλώσεις
Το υπουργείο Οικονομικών θα δώσει τελευταία ευκαιρία σε χιλιάδες φορολογουμένους να προχωρήσουν σε υποβολή «ξεχασμένων» φορολογικών δηλώσεων χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις. Θα παρέχεται η δυνατότητα υποβολής αρχικών ή τροποποιητικών δηλώσεων χωρίς την επιβολή πρόσθετου φόρου ή προστίμου για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ, δηλώσεις αυτοτελούς φορολογίας εισοδημάτων των άρθρων 11,12,13 και 14 του ν. 2238/1994, φόρου υπεραξίας από την αναπροσαρμογή της αξίας των ακινήτων, φόρου κύκλου εργασιών, φόρου ασφαλίστρων, τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας και τέλος καρτοκινητής τηλεφωνία, φόρου μεταβίβασης ακινήτων, φόρου αυτόματου υπερτιμήματος, τέλους συναλλαγής ακινήτων κ.λπ.
6. Ηλεκτρονική παρακολούθηση και αυτόματη απόδοση του ΦΠΑ καθώς και υποχρεωτική χρήση του «πλαστικού χρήματος» στις συναλλαγές πάνω από ένα ορισμένο ύψος.
7.  Αυστηρότερες ποινικές διώξεις για την φοροδιαφυγή με την μετατροπή σε κακούργημα της μη απόδοσης του ΦΠΑ.
8.  «Λοταρία» με αποδείξεις
Εφαρμογή ενός συστήματος «λοταρίας» για την επιβράβευση με δώρα των φορολογουμένων που μαζεύουν αποδείξεις για τις αγορές τους.
9.  Θυρίδες
Για πρώτη φορά η εφορία θα μπορεί να κατάσχει το περιεχόμενο τραπεζικών θυρίδων σε περίπτωση που διαπιστώσει εκτεταμένη φοροδιαφυγή των ελεγχομένων.
10. Ηλεκτρονική παρακολούθηση κυκλωμάτων φοροδιαφυγής
Η φοροδιαφυγή στον ΦΠΑ θα επιδιωχθεί να αντιμετωπισθεί με την χρησιμοποίηση ενός ειδικού «λογισμικού ανάλυσης των κοινωνικών δικτύων» (social network analysis software), μέσω του οποίου θα παρακολουθούνται ηλεκτρονικά όλες οι συναλλαγές που θεωρούνται ύποπτες για εξαπάτηση του Δημοσίου για την αποφυγή καταβολής του ΦΠΑ. Το σύστημα αυτό, θα παρακολουθεί μέσω δικτύων κινητής τηλεφωνίας και ίντερνετ, την οικονομική δραστηριότητα των ύποπτων επιχειρήσεων και θα ενημερώνει αυτόματα τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών για κάθε συναλλαγή τη στιγμή της πραγματοποίησής της.
Eπιστολή
Αγωνία για τον τουρισμό
Επιστολή στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα για το θέμα των συντελεστών του ΦΠΑ απέστειλε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Στην επιστολή, αφού γίνεται εκτενή αναφορά στο πώς διαμορφώνονται οι συντελεστές στις ανταγωνίστριες χώρες, τονίζει ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις δεν είναι αντίθετες στον εξορθολογισμό των συντελεστών ΦΠΑ, αλλά ζητούν η όποια αλλαγή να γίνει υπό κάποιες προϋποθέσεις.
Μία από τις προϋποθέσεις είναι να μην εφαρμοστεί η αλλαγή εντός του 2015 καθώς έχουν πωληθεί περισσότερα από το 70% του συνόλου των τουριστικών πακέτων, καθώς η άμεση εφαρμογή θα επιφέρει βαρύτατο πλήγμα στις επιχειρήσεις. Επίσης, ζητείται οι συντελεστές ΦΠΑ να κινηθούν στο επίπεδο του μέσου όρου του ανταγωνισμού, που είναι αυτή τη στιγμή μεταξύ του 8% και 10%.
Ενδιαφέρον έχει πάντως και το κλείσιμο της επιστολής όπου αναφέρεται: «Τέλος, είναι σημαντικό να αναλογιστούμε τους λόγους της επιμονής των δανειστών στην επιβολή μη ανταγωνιστικού ΦΠΑ στο ελληνικό τουριστικό προϊόν. Αναμφίβολα, η επιβολή αυτή, θα στρέψει τη ροή εκατομμυρίων τουριστών σε άλλες ανταγωνιστικές και γειτονικές χώρες, στερώντας από την Ελλάδα αναγκαία έσοδα, αρκετές μονάδες στο ήδη συρρικνωμένο ΑΕΠ και χιλιάδες θέσεις εργασίας».
Δεδομένες οι αλλαγές σε Aσφαλιστικό - Eργασιακά
«Σβήνουν» οι πρόωρες (πριν από τα 62) συντάξεις
«Tο Aσφαλιστικό, όσα μέτρα κι αν ληφθούν, δεν...σώζεται αν δεν επιστρέψει η ελληνική οικονομία στην ανάπτυξη και δεν αυξηθούν οι θέσεις εργασίας». Tη θέση αυτή διατυπώνουν κορυφαία κυβερνητικά στελέχη, που στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων διαπραγματεύσεων με τους δανειστές και μετά το προσύμφωνο των Aλ. Tσίπρα - Z. K. Γιουνκέρ για τη δημιουργία ενός «δημοσιονομικά βιώσιμου ασφαλιστικού» ανέλαβαν την αποστολή να συντάξουν έως τα τέλη Mαΐου(!) μελέτη η οποία θα αποτυπώνει τις χρηματοδοτικές ανάγκες του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης τόσο για το 2015 όσο και για τα επόμενα χρόνια.
H εξέλιξη αυτή, όπως παραδέχονται τα ίδια στελέχη, αφήνει στον... αέρα σειρά μετεκλογικών δεσμεύσεων για καταργήσεις ασφαλιστικών νόμων - παροχές σε χαμηλοσυνταξιούχους αν δεν προβλεφθούν δημοσιονομικά ισοδύναμα. Kαι υποχρεώνει την κυβέρνηση να επαναπροσδιορίσει την πολιτική της στο Aσφαλιστικό, καθώς ούτε οι νέες «πηγές» χρηματοδότησης που αναζητούνται (νέος «κουμπαράς» για τις συντάξεις) φαίνεται ότι θα μπορούν να «καλύψουν» τις ανάγκες για πληρωμές των νέων συνταξιούχων.
Mε αυτά τα δεδομένα, πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν «κλειδώσει» ο περιορισμός όλων των πρόωρων -πριν από τα 62 έτη- συνταξιοδοτήσεων για όσους δεν έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα (υπό διαπραγμάτευση είναι μόνο η περίοδος χάριτος που θα δοθεί), οι ενοποιήσεις των Tαμείων και ο ενιαίος τρόπος υπολογισμού των νέων συντάξεων (αν όχι με τον ισχύοντα ν. 3863/10 με...άλλο νόμο ο οποίος θα πρέπει να τον αντικαταστήσει).
Oι μισθοί
Σε νέα βάση -σε συνάρτηση με τη διατήρηση και την αύξηση των θέσεων εργασίας και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και των επιχειρήσεων- συζητούνται και οι αλλαγές στις συλλογικές συμβάσεις, στον κατώτατο μισθό και στο καθεστώς των απολύσεων. «Kλειδί» για τις τελικές αποφάσεις που θα ληφθούν, όπως συμφωνήθηκε, θα είναι το αποτέλεσμα των διαβουλεύσεων που αποφασίστηκε να γίνουν με «διαιτητή» το Διεθνές Γραφείο Eργασίας, το οποίο έχει ήδη ταχθεί υπέρ της επαναφοράς του θεσμού των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, παίρνοντας όμως αποστάσεις από τη διατήρηση του υπουργικού «βέτο» στις ομαδικές απολύσεις (ο σχετικός νόμος παραμένει ακόμη σε ισχύ μολονότι η προηγούμενη κυβέρνηση τον αδρανοποίησε ενισχύοντας τον ρόλο του Aνώτατου Συμβουλίου Eργασίας).
€1 δισ. παραπάνω φόροι με τον ενιαίο ΦΠΑ
Ερχεται το πακέτο των μέτρων Τσίπρα
Εξίσωση για δυνατούς λύτες αποτελεί το τελικό σχέδιο της κυβέρνησης για τα μέτρα που θα συμπεριλάβει στο πολυνομοσχέδιο-«σκούπα» που θα ξεκλειδώσει τη διαπραγμάτευση και θα φέρει την πολυπόθητη συμφωνία και ταυτόχρονα χρήματα στα δημόσια ταμεία.
Στην κορυφή της πυραμίδας των νέων μέτρων που μελετώνται βρίσκεται η πλήρης ανατροπή του υφισταμένου καθεστώτος ΦΠΑ καθώς για πρώτη φορά αναμένεται να εφαρμοστεί στην Ελλάδα ένας ενιαίος συντελεστής Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ο οποίος θα συνοδεύεται από έναν χαμηλότερο στον οποίο θα ενταχθούν ορισμένα προϊόντα και υπηρεσίες ώστε να μην πληγούν οι τσέπες των νοικοκυριών αλλά και γενικότερα η ελληνική οικονομία. Ο  τελικός στόχος είναι να αυξηθούν τα συνολικά έσοδα από ΦΠΑ κατά 1 δισ. ευρώ ετησίως, να καταργηθούν απαλλαγές και εξαιρέσεις που ισχύουν σήμερα αλλά και να απλουστευθούν οι έλεγχοι απόδοσης.
Ωστόσο ακόμη δεν έχει αποφασιστεί ούτε το ύψος του ενιαίου συντελεστή ούτε ο χρόνος εφαρμογής του μέτρου.
Πιέσεις
Αυτές τις ημέρες στο Brussels Group διεξάγονται σκληρές διαπραγματεύσεις μεταξύ των εκπροσώπων της ελληνικής κυβέρνησης και των τριών θεσμών (ΔΝΤ, ΕΕ και ΕΚΤ) ώστε να υπάρξει συμφωνία σε σημαντικές παραμέτρους του πολυνομοσχεδίου.
Οπως αναφέρει στο «Βήμα» ανώτερος κυβερνητικός παράγοντας, από τη μία οι δανειστές πιέζουν ώστε ο νέος ενιαίος συντελεστής ΦΠΑ να κυμανθεί σε αρκετά υψηλά επίπεδα, δηλαδή στο επίπεδο του 18% ή 19%, και η ελληνική πλευρά παρουσιάζει στοιχεία όπου θα μπορούσε ο εν λόγω συντελεστής να βρεθεί στο 15% ή 16% ώστε να μην πληγούν τα νοικοκυριά και, το βασικότερο, να μειωθεί σημαντικά η εκτεταμένη φοροδιαφυγή, η οποία οφείλεται εν πολλοίς στους υψηλούς συντελεστές.
Ο ίδιος παράγοντας αναφέρει στο «Βήμα» ότι όσο περισσότερες εξαιρέσεις ζητεί η ελληνική πλευρά, δηλαδή περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες να βρεθούν στον χαμηλό συντελεστή, τόσο υψηλότερα ανεβάζουν οι θεσμοί τον πήχη του ενιαίου συντελεστή.
Το σχέδιο
Σύμφωνα με τα όσα έχουν διαρρεύσει από τις Βρυξέλλες, το σχέδιο για τους νέους συντελεστές ΦΠΑ έχει ως εξής: η ελληνική πλευρά ζητεί στον χαμηλό συντελεστή που σήμερα είναι 6,5% να ενταχθούν τα φάρμακα, τα βιβλία, ο Τύπος και ορισμένα τρόφιμα όπως είναι το γάλα, το ψωμί και τα αβγά, καθώς επίσης και τα τιμολόγια ΔΕΚΟ, για τα οποία σήμερα επιβαρύνονται οι πολίτες με 13%.
Επίσης στον συντελεστή 6,5% ευελπιστεί η κυβέρνηση ότι θα παραμείνει το κόστος διαμονής σε ξενοδοχεία. Η ελληνική πλευρά δεν επιθυμεί αυτός ο συντελεστής να ξεπεράσει στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης το 7,5%, ενώ από τη μεριά τους οι θεσμοί δεν συζητούν κάτι λιγότερο από 8% ή 9%.
Μεγαλύτερες πιθανότητες να βρεθούν στον συγκεκριμένο συντελεστή έχουν τα φάρμακα, τα βιβλία, ο Τύπος και ορισμένα τρόφιμα πρώτης ανάγκης, ενώ λιγότερες πιθανότητες έχουν τα τιμολόγια της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ στο σκέλος της ύδρευσης, καθώς και τα ξενοδοχεία. Ωστόσο, στον «αέρα» είναι η διατήρηση της έκπτωσης 30% στα νησιά του Αιγαίου που σήμερα απολαμβάνουν αυτό το ευνοϊκό καθεστώς ως κίνητρο προσέλκυσης τουριστών.
Από την άλλη, ενδιαφέρον έχει ποιοι συντελεστές θα σκαρφαλώσουν από το 13% στο 16% ή στο 18%. Σύμφωνα με τον πίνακα του ΦΠΑ, στο 13% βρίσκονται τα τρόφιμα, η εστίαση, τα τιμολόγια ΔΕΚΟ, το φυσικό αέριο, τα εστιατόρια, καφενεία, ζαχαροπλαστεία, τα εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς, τα ταξί, ο κινηματογράφος, οι συναυλίες, οι ιδιωτικές κλινικές, τα διαγνωστικά κέντρα κ.τ.λ.
Οι μειώσεις
Από την άλλη, μείωση συντελεστών από το 23% στο 16% ή 18% θα εφαρμοστεί στα καύσιμα, στα οικοδομικά υλικά, στα ακίνητα, στις τηλεπικοινωνίες (τιμολόγια σταθερών και κινητών τηλεφώνων), στα τσιγάρα, στα αλκοολούχα ποτά, στα ρούχα, στα παπούτσια, στα αυτοκίνητα, στις μοτοσικλέτες, στις ηλεκτρικές συσκευές, στα κομμωτήρια, στα γυμναστήρια, στα  έπιπλα, στα είδη οικιακής χρήσης και σε μια σειρά άλλων προϊόντων και υπηρεσιών.
Αξίζει να τονιστεί ότι οικογένειες που ξοδεύουν περισσότερα σε ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, τρόφιμα κ.τ.λ. παρά σε βενζίνες, ποτά, τσιγάρα και άλλα προϊόντα που βρίσκονται σήμερα στον συντελεστή 23% θα διαπιστώσουν επιβάρυνση στο πορτοφόλι τους εφόσον δεν γίνουν δεκτές οι προτάσεις της ελληνικής πλευράς βασικά προϊόντα και υπηρεσίες να μεταφερθούν στον χαμηλό συντελεστή.
Για παράδειγμα, για μια τετραμελή οικογένεια με μηνιαία δαπάνη 400 ευρώ για σουπερμάρκετ, εφόσον αυξηθεί ο συντελεστής στο 16% ή 18%, η πρόσθετη μηνιαία επιβάρυνση από την αύξηση των συντελεστών θα είναι 10 ευρώ ή 17 ευρώ αντίστοιχα, δηλαδή ετησίως 120 ευρώ ή 204 ευρώ.
Το πακέτο μέτρων
Διατηρείται ο ΕΝΦΙΑ - Αυξάνεται η έκτακτη εισφορά - Ονειρο το αφορολόγητο των €12.000
Εκτός από τον ΦΠΑ, η κυβέρνηση σκοπεύει να διατηρήσει τον ΕΝΦΙΑ και για το 2015, με βασικό όμως επιχείρημα την καθιέρωση νέων αναπροσαρμοσμένων αντικειμενικών αξιών. Αυτό σημαίνει ότι σε κάποιες περιπτώσεις - περιοχές ο ΕΝΦΙΑ θα μειωθεί σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και σε κάποιες άλλες θα αυξηθεί.
Παράλληλα δεδομένη θα πρέπει να θεωρείται η αύξηση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης στα επίπεδα που ήταν πέρυσι. Ωστόσο θα πρέπει να τονιστεί ότι οι νέοι συντελεστές δεν θα αφορούν όλους τους πολίτες αλλά εκείνους που δηλώνουν ετησίως εισόδημα πάνω από 30.000 ευρώ ή 50.000 ευρώ. Αξίζει όμως να τονιστεί ότι 30.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα προ φόρων σημαίνει καθαρά στην τσέπη τον μήνα 1.721 ευρώ. Αρα με αυτόν τον τρόπο θα επιβαρυνθούν χιλιάδες οικογένειες.
Οσον αφορά το αφορολόγητο για μισθωτούς, συνταξιούχους και άλλες κατηγορίες επαγγελματιών, και αυτό πάει πίσω αφού για τα εισοδήματα του 2015 που θα δηλωθούν το 2016 θα ισχύει το ίδιο αφορολόγητο με εφέτος, δηλαδή 9.550 ευρώ αντί για 12.000 ευρώ που είναι η κυβερνητική εξαγγελία.
Παράλληλα για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια το υπουργείο Οικονομικών σκοπεύει να εφαρμόσει έναν κεφαλικό φόρο στις 500-700 πλουσιότερες οικογένειες. Και εδώ όμως θέλει ιδιαίτερη προσοχή στην εφαρμογή του μέτρου αυτού γιατί είναι γνωστό ότι ορισμένοι δεν έχουν την περιουσία τους στο όνομά τους και άρα μπορεί να φορολογηθούν κάποιοι και άλλοι να τη «γλιτώσουν».
Οσον αφορά τους φόρους στα νησιά και στη διαμονή, αρμόδιοι παράγοντες από το υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι, εφόσον ισχύσει ο ενιαίος συντελεστής ΦΠΑ και η υποχρεωτική χρήση πλαστικού χρήματος στις συναλλαγές πάνω από 70 ευρώ ή και χαμηλότερα, τότε δεν έχει νόημα να επιβληθεί ένας νέος φόρος.
Σιωμόπουλος Ντίνος
http://www.tovima.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου