Λίγες ώρες πριν τη-σχεδόν βέβαιη-ψήφιση στη Βουλή του νομοσχεδίου για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής, πολλοί θεωρούν ότι ο Δημήτρης Μελισσανίδης δεν έχει διάθεση να υλοποιήσει το ''σχέδιο Μελισσανίδη'' για το γήπεδο της ΑΕΚ.
Όσο περνάει ο καιρός, ολοένα και περισσότεροι αρχίζουν να πιστεύουν ότι το ''σχέδιο Μελισσανίδη'' δεν αφορά το γήπεδο της ΑΕΚ, αντίθετα, ότι το γήπεδο αποτελεί ένα περιφερειακό έργο που χρησιμοποιεί την ΑΕΚ για προσωπικές business και πολιτική εκμετάλλευση των συμμάχων του.
Πώς γίνεται αυτό; Για να εκμεταλλευτεί το Άλσος η οικονομική και πολιτική διαπλοκή της χώρας, χρειαζόταν το γήπεδο. Αλλά όχι οποιοδήποτε γήπεδο. Για να βάλει χέρι στο Άλσος, χρειαζόταν ένα γήπεδο που να μην χωράει στο παραχωρητήριο. Δεν είναι οι προδιαγραφές των γηπέδων ELITE της UEFA* που υποδεικνύουν την άρση του δασικού χαρακτήρα. Είναι η άρση του δασικού χαρακτήρα που με το πρόσχημα της αναγκαίας καταπάτησης για το γήπεδο θα ωφελήσει τις οικονομικές και τοπικές ελίτ.
Αν τα πάρουμε από την αρχή, από το Μάϊο του 2013, οπότε η παρέα Μελισσανίδη ανέλαβε τη διοίκηση της ΑΕΚ αποφάσισε ότι εχθροί της ήταν η αριστερά με επίκεντρο (όχι αποκλειστικά) το ΣΥΡΙΖΑ σε τοπικό αλλά και κεντρικό επίπεδο. Οι ''απειλές''  του μεγαλοεπιχειρηματία ότι, αν βγει κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ, θα φύγει από τη χώρα, και η συντονισμένη επίθεση κατά της υποψήφιας τότε περιφερειάρχη Αττικής, έδωσαν ένα πρώτο δείγμα της υποτιθέμενης «μη ανάμιξης» στις πολιτικές εξελίξεις. Η προοπτική του γηπέδου εξελίχθηκε με τον τρόπο αυτό σε ένα αποτελεσματικό εργαλείο εκδούλευσης στην κυβέρνηση Σαμαρά.
Πέρα από τον ίδιο, στενοί συνεργάτες του κ. Μελισσανίδη είχαν συναντήσεις σε κομματικά γραφεία για το σχεδιασμό της επιχειρηματικής ανάμιξης σε Νέα Φιλαδέλφεια, Νέα Χαλκηδόνα, Νέα Ιωνία και φυσικά στα όρια με το Δημο Αθηναίων όπου βρίσκεται ο χώρος της Columbia. Όταν, όμως, χρειάστηκε να μπούν πολεοδομικές και οικολογικές παράμετροι στη διαβούλευση με το ΣΥΡΙΖΑ, οι εκπρόσωποι της ΑΕΚ δεν ανέλαβαν καμία ουσιαστική δέσμευση για την αποδοχή των τροπολογιών που προτάθηκαν.
Ακόμα και όταν με άκομψο τρόπο αποπειράθηκε να επιδείξει συναινετική και μετριοπαθή διάθεση στη σχετική συνέντευξη τύπου, ο Μελισσανίδης και οι πολιτικοί του σύμμαχοι είχαν συστηματικά κλειστά τα χαρτιά τους. Ποτέ δεν αποκάλυψαν τις πραγματικές προθέσεις τους, ποτέ δε μίλησαν ανοιχτά στον κόσμο που υπιτίθεται ότι απευθύνονται.
Σε δημοτικό επίπεδο, η αγαστή συνεργασία του με το Χάρη Τομπούλογλου και τους διαδόχους του, συνεχίστηκε με οπαδική πριμοδότηση αρκετών συνδυασμών. Παραπληροφορώντας την τοπική κοινωνία, τραμπούκισαν όσους είχαν επιφυλάξεις, οι οποίες μετέπειτα επιβεβαιώθηκαν με το χειρότερο τρόπο. Η μετεκλογική αποτυχία της παρέμβασης του Μελισσανίδη κατέληξε σε σειρά αντισυγκεντρώσεων και κλίμα τρομοκρατίας στη Νέα Φιλαδέλφεια με φανερή τη βοήθεια του ακροδεξιού χώρου. Η ωμή παρέμβαση επηρεασμού του εκλογικού αποτελέσματος ακολουθήθηκε από την ωμότερη παρέμβαση στη δημοκρατική λειτουργία της πόλης με εκφοβισμούς, βιαιοπραγίες και επίθεση σε αυτοδιαχειριζόμενο στέκι.

Αν, τελικά, φιλοδοξία των συμφερόντων Μελισσανίδη ήταν να χτιστεί επιτέλους γήπεδο για την ΑΕΚ, θα φρόντιζε να χτίσει γέφυρες συνεργασίας με την τοπική κοινωνία. Αυτό δεν το έκανε, και οι ''εκλεκτοί'' του αποδοκιμάστηκαν. Επειδή η πραγματική φιλοδοξία του παραμένει η δημιουργία -με εφαλτήριο το ''αναξιοποίητο'' άλσος- ενός επιχειρηματικού τσιφλικιού μέσα και γύρω από την πόλη, η επιρροή βασίζεται σε όσους βλέπουν το γήπεδο σαν φιλέτο και προσδοκούν το κομμάτι που τους αναλογεί.
Αν όμως μία μεγάλη ομάδα, όπως είναι η ΑΕΚ, δε γίνεται να μην έχει γήπεδο, αυτό δε γίνεται να υλοποιηθεί εις βάρος της πόλης με την οποία η ιστορία της είναι άμεσα συνδεδεμένη. Το γήπεδο μπορεί άνετα να γίνει στο χώρο των 26,5 στρεμμάτων που έχει παραχωρηθεί από το 1934 στην ΑΕΚ και με σεβασμό στους κανονισμούς και το περιβάλλον. Βασικός όρος για να αποκτήσει στέγη η ΑΕΚ είναι να οικοδομηθούν αρμονικά οι σχέσεις με την πόλη, ώστε το γήπεδο να πάψει να μένει υπόσχεση για τα πρωτοσέλιδα της διαπλοκής. Και για αυτό η κυβέρνηση και οι επιχειρηματίες της θα πρέπει να πάψουν να παίζουν βρώμικα παιχνίδια στην πλάτη της ΑΕΚ.
* Η UEFA δεν απαιτεί πουθενά χωρητικότητα άνω των 30.000 θεατών για να γίνουν επίσημα ευρωπαϊκά παιχνίδια. Αν ίσχυε αυτό τότε ο ΠΑΟ (που φέτος γυρίζει στη Λεωφόρο και εκεί θα παίξει τα ευρωπαϊκά παιχνίδιά του), ο Ατρόμητος, ο Αστέρας Τρίπολης (που ήδη έδωσε το πρώτο του ευρωπαϊκό παιχνίδι στη Τρίπολη) οι ομάδες της Κύπρου αλλά και τόσες άλλες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες δεν θα είχαν δικαίωμα να χρησιμοποιήσουν τα γήπεδά τους.
Υπάρχει πράγματι κανονισμός που ζητά χωρητικότητα πάνω από 30.000 αλλά είναι κανονισμός της FIFA. Ως γνωστό όμως, παιχνίδια FIFA παίζουν μόνο οι εθνικές ομάδες και όχι οι ομάδες των συλλόγων.  Για την ακρίβεια, το γήπεδο κατηγορίας elite της UEFA χρειάζεται διασυλλογικά μόνο για την προημιτελική φάση των 8 του κυπέλλου UEFΑ και του Champions League. 

"Δύναμη Πολιτών": Το παιχνίδι του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας στη Νέα Φιλαδέλφεια – Νέα Χαλκηδόνα είναι σικέ



Το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας πρόκειται να αποτελέσει έναν ακόμη νόμο της πιο αδίστακτης και αντιλαϊκής κυβέρνησης που γνώρισε η χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες. Μίας κυβέρνησης που με σωρεία νομοσχεδίων το τελευταίο διάστημα δίνει γη και ύδωρ στα διαπλεκόμενα συμφέροντα, θυσιάζοντας δάση, αιγιαλούς και εν γένει τη δημόσια περιουσία τη στιγμή που οδηγεί εκατομμύρια ανθρώπους στην φτώχεια, την ανεργία και την απόγνωση.
Όσο και αν επιχειρείται να αλλοιωθεί η πραγματικότητα, η αλήθεια είναι ότι το ΡΣΑ επιφέρει σοβαρές αλλαγές όχι μόνο στο δασικό χαρακτήρα του Άλσους, αλλά συνολικά στο χαρακτήρα της Ν.Φιλαδέλφειας-Ν.Χαλκηδόνας. Ειδικότερα:

α. Η χωρική υποενότητα στην οποία εντάσσεται η πόλη μας δεν χαρακτηρίζεται πλέον ως αμιγούς κατοικίας, αλλά ως γενικής, της οποίας μάλιστα ο πληθυσμός «πρέπει να συγκρατηθεί» για να μη φύγει (άρθρο 9, π 1.1), προδιαγράφοντας την προοπτική της δημιουργίας μίας πόλης επιχειρηματιών και καταναλωτών, με απόντες όμως τους πολίτες.

β. Ο Δήμος μας εντάσσεται στον «Αναπτυξιακό άξονα Βορρά-Νότου» (άρθρο 11, π.2.1, β) και κατά µήκος του αναπτύσσονται περιοχές επαγγελµατικών εγκαταστάσεων µικτού χαρακτήρα – βιοµηχανικών και βιοτεχνικών, χονδρεµπορίου και εµπορευµατικών. Δηλαδή η πόλη μας προβλέπεται να αποκτήσει δραστηριότητες που στο όνομα της «ανάπτυξης» θα καταστήσουν τη ζωή των κατοίκων δυσχερή.

γ. Το άλσος της Νέας Φιλαδέλφειας, ένας πνεύμονας πρασίνου 471 στρεμμάτων για ολόκληρη την Αττική παραδίδεται στο «Φορέα Ανάπλασης και Διαχείρισης Μητροπολιτικών και Υπερτοπικών Πάρκων», ενώ η διαχείρισή του φεύγει από το Δήμο Φιλαδέλφειας – Χαλκηδόνας. Ο φορέας αυτός θα είναι Ν.Π.Ι.Δ και μέσω αυτού θα καταστεί το άλσος βορά σε κάθε λογής μικρά και μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα. Την ίδια στιγμή, για να εξυπηρετηθεί καλύτερα αυτό το σχέδιο, το άλσος μετατρέπεται σε Μητροπολιτικό πάρκο με «ζώνες ειδικών χρήσεων». (άρθρα 18 και 19)

δ. Στο 5% της συνολικής έκτασης του άλσους, δηλαδή σε 23.5 ολόκληρα στρέμματα δάσους (εκτός των 29.1 που δίδονται στην Ερασιτεχνική ΑΕΚ για το γήπεδο), μπορούν να ανεγερθούν αθλητικές εγκαταστάσεις και να γίνει αλλαγή στις χρήσεις γης, επιτρέποντας τον αποχαρακτηρισμό, άρα και την οικοδόμηση,  στο σύνολο των 23.5 στρεμμάτων. (άρθρο 82). Είναι αυτή ακριβώς η διάταξη που δίνει τo δικαίωμα στον κ. Ανδριόπουλο (Διευθύνων σύμβουλος της DIMAND ΑΕ και project manager του νέου γηπέδου) να εμφανίζει την οικοδομήσιμη έκταση του  γηπέδου της ΑΕΚ στα 43 στρέμματα. (Dimand – AEK project)

ε. Ο άμεσος αποχαρακτηρισμός 6.048 τμ δασικής και αναδασωτέας έκτασης του Άλσους αποτελεί το κερασάκι στην τούρτα του συνολικού σχεδίου, με 2.5 στρέμματα να προσαρτώνται στο παραχωρηθέν οικόπεδο της Ερασιτεχνικής ΑΕΚ και τα υπόλοιπα 3.5 στρέμματα να χρησιμοποιούνται για πεζοδρομήσεις πέριξ του νέου γηπέδου (σ.4 στην Πολεοδομική και Χωροταξική Θεώρηση για το γήπεδο).

Η θέση της παράταξής μας για το γήπεδο της ΑΕΚ είναι διατυπωμένη από την αρχή και με σαφήνεια στο πρόγραμμά μας. Θεωρούμε την ΑΕΚ τμήμα της ζωντανής ιστορίας της πόλης μας, άρρηκτα συνδεδεμένη με τις προσφυγικές ρίζες των κατοίκων της.. Δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι η Ερασιτεχνική ΑΕΚ δικαιούται να χτίσει το γήπεδό της στο χώρο των 26.6 στρεμμάτων, με σεβασμό στο περιβάλλον, τους πολεοδομικούς κανόνες και το Σύνταγμα.

Η εστίαση της συζήτησης για το ΡΣΑ στα 2.5 ή 6 στρέμματα του άλσους που εκχωρούνται για την ανέγερση του γηπέδου είναι όχι μόνο το προκάλυμα άλλων επιδιώξεων, αλλά και αποπροσανατολιστική για τις αλλαγές που θα επιφέρει το ΡΣΑ στην ευρύτερη περιοχή. Γι’αυτό και έχουμε ζητήσει επανειλημμένα την αποσύνδεση της ανέγερσης του νέου γηπέδου από το έκτρωμα του Ρυθμιστικού Σχεδίου και την κατάθεση ξεχωριστού νομοσχεδίου, ώστε να συζητήσουμε με την ΑΕΚ για τις πραγματικές ανάγκες για την ανέγερση ενός νέου γηπέδου. Όσο ταυτίζεται η πορεία του γηπέδου με την εκχώρηση του Άλσους και της πόλης σε αλλότρια συμφέροντα αμφισβητούνται εκ των προτέρων οι προϋποθέσεις για μία καλόπιστη συνεργασία.
Το Άλσος ανήκει στην πόλη, στους πολίτες της και συνολικά στους κατοίκους του Λεκανοπεδίου. Την ευθύνη για την υποβάθμισή του φέρουν ακέραιη προηγούμενες Δημοτικές αρχές και η κυβέρνηση, ενώ ως Δύναμη πολιτών έχουμε εδώ και χρόνια καταγγείλει την εγκατάλειψη του άλσους και τις σκοπιμότητες που αυτή υπηρετεί. Ως νέα Δημοτική αρχή έχουμε δεσμευτεί επανειλημμένα ότι θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για την αναγέννησή του άλσους, ώστε να αποτελέσει έναν πραγματικό τόπο έλξης και αναψυχής για όλους. Φευ όμως, υπάρχει και η άλλη εικόνα του Άλσους, αυτής που κάτοικοι της πόλης το επισκέπτοναι καθημερινά, το αγαπούν και επιδιώκουν την αναζωογόνησή του. Αυτό χρειάζεται η πόλη μας και όχι τη συκοφάντησή του...

Το πραγματικό δίλημμα λοιπόν είναι ένα: ή με τους πολίτες και την ποιότητα ζωής στην πόλη ή με την παράδοση σε κάθε λογής επιχειρηματικά συμφέροντα και την υποβάθμιση της ζωής μας. Εμείς διαλέγουμε το πρώτο και σε αυτήν την κατεύθυνση θα εργαστούμε, καλώντας σε συμπόρευση όλους τους φορείς, τους συλλόγους, και κυρίως τους συνδημότες και τις συνδημότισσές μας.


ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΛΙΤΩΝ
30/7/14