Πέμπτη 31 Ιουλίου 2014

Οι μοιραίοι

του Σήφη Φανουράκη από εδώ
  «Δειλοί, μοιραίοι κι άβουλοι αντάμα,
  προσμένουμε, ίσως, κάποιο θάμα!»     
 Κ. Βάρναλης
Η αδιαφορία, η  απουσία, και η μοιρολατρία των πολλών κυριαρχεί. Η μάζα των πολλών εκχωρεί τη βούλησή της, κι αφήνει κάποιους ελεύθερους να πράττουν. Η μοιρολατρία και η αδιαφορία αποτελούν τα βαρίδια της ιστορίας. Επιβάλλουν την ατομικότητα και την παθητικότητα. Διαταράσσουν και ανατρέπουν τον αγώνα όσων αγωνίζονται. Επιτρέπουν την ψήφιση νόμων , «που μόνο η εξέγερση θα μπορέσει να καταργήσει». Επιτρέπουν  να είναι στην εξουσία άνθρωποι, « που μόνο μια ανταρσία θα μπορέσει να ανατρέψει».
Οι αδιάφοροι δεν διαμαρτύρονται , δεν ανησυχούν, θέλουν να αγνοούν. Βολεύονται και κάποιοι «κλαψουρίζουν» αλλά κανείς δεν αντιδρά.
Ως υποκριτές κατηγορούν όσους αγωνίζονται ,για ματαιοπονία και για αποτυχία των ιδεών. Αποδέχονται την υπάρχουσα κατάσταση αδιαφορώντας για την συλλογική ζωή ,απέχοντας από κάθε άμεση ή έμμεση ευθύνη. Λειτουργούν ως «αιώνιοι βολεμένοι» και σχεδόν πάντα είναι με τους νικητές.
Η κοινωνία διαλύεται και δεν επαναστατούν, ούτε καν αγανακτούν. Περιμένουν μέχρι ο δικαστικός επιμελητής να χτυπήσει τη δική τους πόρτα για να κατασχέσει το «δικό τους» σπίτι. Μέχρι τότε, ελπίζουν, ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα. Από μόνα τους, ή ότι κάποιος άλλος θα τα φτιάξει.. Ελπίζουν ότι θα επιβιώσουν, ακόμα κι αν χρειαστεί να πεθάνουν όλοι οι υπόλοιποι. Και αυτό, γιατί πέταξαν «τις ασπίδες», χωρίς να σκέφτονται την συλλογική αντίδραση και την συλλογική νίκη.
Ο Θουκυδίδης στον Επιτάφιο του Περικλή αναφέρει τους αναφέρει «ως ιδιώτες».Δηλαδή τους αθηναίους πολίτες που δεν ασχολούνται με τα κοινά. Και επιλέγει αυτόν το μειωτικό χαρακτηρισμό, γιατί στην πόλη-κράτος της Αθήνας η μη συμμετοχή στα του δήμου αποτελεί πράξη ασύμφωνη με την έννοια, αλλά και –κυρίως- την ύπαρξη της ίδιας της δημοκρατίας. Ο «ιδιώτης» (αυτός που ασχολείται μόνο με τα ίδια, τα προσωπικά), λοιπόν, είναι ένα απολίτικο άτομο, μία απολιτικοποιημένη μονάδα. Μη αποδεκτός από τους άλλους αθηναίους συμπολίτες του και γι αυτό εθεωρείτο : άπολις, απόβλητος, άχρηστος, κενός.
Τελευταία μάλιστα αυτός ο «ιδιώτης» εκδηλώνει και μία απέχθεια προς τις ιδεολογίες. Δηλώνει σε συζητήσεις «ανένταχτος» κι «ακομμάτιστος».
Γι’ αυτό – σύμφωνα με τον  Γκράμσι – «… είναι αναγκαίο να εξαφανιστούν οι αδιάφοροι, οι σκεπτικιστές, εκείνοι που εκμεταλλεύονται το ελάχιστο καλό που προκαλεί η δραστηριότητα των λίγων, και δεν θέλουν να αναλάβουν την ευθύνη του μεγάλου κακού που η απουσία τους απ’ τον αγώνα αφήνει να προετοιμάζεται και να συμβαίνει».
Ο  Σήφης  Φανουρακης είναι  αρχιτέκτονας       

11 σχόλια:

  1. Αγαπητε Σηφη,
    Ο Θουκιδιδης στον επιταφιο τους ειπε "αχρειους". ....., "τους μηδεν μετεχοντες των πολιτικων,ουκ απραγμονες αλλ αχρεΙους νομιζομεν..".Πολυ καλυτερα απο το απλα " ιδιωτες".τους απεδωσε τον χαρακτηρισμο που τους ταιριαζει.
    Αλλα -αν δεν κανω λαθος- ο Μαρξ ειχε πει "η ιδεολογια ειναι ψευδης συνειδηση".
    Τωρα η συνειδηση διαμορφωνει το ειναι? η το ειναι την συνειδηση? Αν γνωριζεις την απαντηση σε παρακαλω να με διαφωτίσεις και μένα.
    Αυτος που ιδιωτευει ,συνηθως ανηκει στη μεσαια ταξη ,η οποια θελει κοινωνικη ειρηνη,γιατι το πρωτο της μελημα ειναι να κανει λεφτα και οικογενεια.Δυστυχως το μεγαλο πληθος των μηχανικων εκει ανηκει.
    "Ιδιωτης" μπορει να ειναι καλλιστα και ενα λαμογιο, που προς "ιδιο" ωφελος ,χωνεται στα κομματα και "εντασσεται".Μαλιστα συνηθως, ετσι συμβαινει.
    Ο ανενταχτος και ακομματιστος δεν ειναι αναγκαστικα απραγμων,ουτε ιδιωτης ουτε αχρειος.Ουτε ο ιδιωτης και ο αχρειος ειναι ανενταχτος και ακομματιστος.Συνηθως. .Η παρατηρηση αυτο μας εχει διδαξει.
    Πολυ καλο το εδαφιο/τσιτατο του Γκραμσι αλλα ακομη καλυτερα θα ηταν να μας αφηνε και την συνταγη για να μπορουσαμε να εξαφανισουμε εδω και τωρα αμμεσως αυτους τους ελεεινους.
    Παρακαλειται οποιος συναδελφος εχει ιδεες για το πως να τους εξαφανισουμε να τις καταθεσει εδω γιατι ουτε ο Γκραμσι ουτε ο ιδιος ο Λενιν μας ειπε "τι να κανουμε" τωρα.
    Μοιραια Αρχιτεκτων,μετεχουσα των πολιτικων,
    ανενταχτη,ακομματιστη και αηδιασμενη απο την σταση των κομματων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προτεινω να τους εξαφανισουμε αγνοωντας πληρως την ύπαρξή τους.
    Οσοι μπορουν ας κανουν και κανα μπανιο ,αφηνοντας τις συνθηκες να ωριμασουν, μεχρι να πεσουν σαν ωριμο φρουτο.
    Μη μας πιανει μικροαστικη ανυπομονησία.Μεχρι την επομενη ανοιχτη συνελευση μηχανικων κατι καλο θα σκεφτούμε.
    Μεχρι τοτε μπορουμε να κανουμε και ζυμωσεις διαδυκτιακα.
    Η κοινωνια μας ειναι βαρεια αρρωστη και χρειαζεται απολυτη ησυχια,βαθυ υπνο,πολλα ονειρα και αυστηρη διαιτα για να συνελθει.
    Ελπιζω να τη βολεψουμε.Ενδιαμεσα απο τη θερινη ραστωνη και μεχρι την χειμερια ναρκη ,δηλαδη Οκτωβρη με Νοεμβρη μπορει ναχουμε κανενα ξεσηκωμο.Ας ελπισουμε.
    Ανεργος τοπογραφος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οσο μεγαλυτερη ειναι η μαζα,τοσο μεγαλυτερη η αδρανεια.Νομος της φυσικης.

    Για να εξαφανιστουν οι αδιαφοροι και οι σκεπτικιστες ας στρεψουμε το βλεμμα μας αλλου.
    Ο παρατηρητης επιρεαζει το παρατηρουμενο.Ας παψουμε να τους παρατηρουμε και δεν θα υπαρχουν.

    Οσοι συγκεντρωνουν πανω απο ενα οριο απουσιων απ τον αγωνα να μενουν στην ιδια ταξη.Να μη προβιβαζονται σε κομματικα στελεχη.Η ιστορια και η λογικη να γινουν μαθηματα υποχρεωτικα.Οι εισαγωγικες εξετασεις στις σχολες προπαγανδας/επικοινωνιας να γινουν πιο αυστηρες και να μπαινουν λιγωτεροι για να μπορουν να προσληφθουν η να ανοιξουν δικες τους επιχειρησεις .Η παιδεια στις σχολες αυτες πρεπει να ειναι δημοσια και δωρεαν.Οι αποφοιτοι ξενων πανεπιστημιων και ιδιωτικων κολλεγιων να μην αποκτουν επαγγελματικα δικαιώματα.
    Αδιοριστος μεταλειολογος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο θουκυδιδης να διδασκεται υποχρεωτικα στα Ελληνικα Πολυτεχνεια (νοημα και περιληψη γιατι η πρωτοτυπη γλωσσα του ειναι στριφνη) και ο Αριστοτελης με τον Γκέντελ υποχρεωτικα και στο πρωτότυπο.Δεν νοειται διπλωματουχος πολυτεχνειου χωρις αριστη γνωση της λογικης.Μαρξ,Μαο,Γκραμσι,Ντουρουτι,Θόρω,Στινερ,Μηλιός ,κατ επιλογη.

    Πολιτικος μηχανικος EMΠ,Δρ. αντοχης υλικων CALTECH (βλ. California dreaming)
    Επι του παροντος ταχτοποιητης αυθαιρετων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αιντε θυμα, αιντε ψωνιο,αιντε συμβολο αιωνιο
    αν ξυπνησης μονομιας ,θαρθει αναποδα ο Ντουνιας.
    Κ.Βαρναλης
    για την αντιγραφη
    Λιτσα,Διπλ. αρχιτεκτων Ξανθης, εκδοτης πιστοποιητικων ενεργειακης ανεπάρκειας,
    με τσακισμένα ονειρα.
    Αμισθη και ανέραστη μεγαλοκοπέλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κουράγιο Λιτσα μου,
    "Μην απελπιζεσαι και δεν θ αργησει,κοντα σου ναρθει καποιο πρωι (ο λαός)
    καινουργια αγαπη να σου ζητησει,κανε λιγακι υπομονη."
    Β.Τσιτσανης
    Ειμαστε δυο,ειμαστε τρεις ,ειμαστε χιλιοι δεκατρεις ...κτλ τραλαλα,...καβαλα παμε στον καιρο...
    Αγνωστου
    Και σε θελουμε όλοι.
    Για την αντιγραφη
    Εκτορας,διπλ.εφαρμοσμενων μαθηματικων με μεταπτυχιακο στις ανεφάρμοστες ιδεες και τα μη γραμμικα συστηματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Συναδελφοι παληκαρια,
    Οταν και αν μας κατασχεσουν τα σπιτια ,σπηλιες θα κατοικουμε στες ραχες στα βουνα θα φευγωμε απ τον κοσμο για την πικρη σκλαβιά.Μοναχοι σαν λιονταρια ,μεχρι να δημιουργησουμε αυτοδιαχειριζομενες κοινοτητες οπου καθημερινα στη συλλογικη κουζινα μας θα σερβιρεται μελανας ζωμος,παστά θαλασσοπούλια,φύκια που ειναι πολυ θρεπτικα ,χόρτα του βουνού και σαλιγκαρια,οταν βρεχει.
    Μην ανησυχείτε καθόλου.Οι συσπειρωμένοι αριστεροί μηχανικοί θα διαπρέψουν και σαν σεφ .Μπορουμε απο τωρα να ζητησουμε απο τον προεδρο του ΤΕΕ να οργανωσει σεμιναρια ,χρηματοδοτουμενα απο τα ΕΣΠΑ για να είμαστε έτοιμοι.
    Η είσοδος στις σπηλιες μας θα επιτρεπεται σε όλους ,ανεξαρτήτως ιδεολογικης τοποθετησης και το φαγητο θα διανέμεται δωρεάν με μόνο κριτήριο την πεινα του καθενός που θα φτάνει μεχρι εκεί.

    Σάκης,διπλωματουχος μηχανολογος παν. Πατρων
    μελος ΤΕΕ since 1975.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ειναι γιατί τρώμε τις σάρκες μας τώρα πιά.
    black jaguar ,απο τα εξάθλια.
    Πολυτεχνίτης κι' ερημοσπίτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ε τοτε θα γραψω κ γω ενα αποσπασμα, φιατι δε νομιζω να μπορει να διατυπωθει καλυτερα, αναφερομενο στο κοινο του κινηματογραφου, που κατακλυζει κ φετος τα θερινα σιμενα μες στην ραστωνη:

    Τό κοινό τού κινηματογράφου, πού ποτέ δέν υπήρξε πολύ
    αστικό καί πού σχεδόνέπαψε πιά νά είναι λαϊκό, στρατο­λογεΐται έφ'έξης, σχεδόν εξολοκλήρου, άπό ένα και μόνο
    κοινωνικό στρώμα, που έχει έξάλλου πολύ διευρυνθεί: τό
    στρώμα τών μικροϋπαλλήλων πούέχουν εξειδικευθε ίστις
    διάφορες εργασίες τών «υπηρεσιών», αυτών πού τό σύγ­χρονο παραγωγικό σύστημα έχει τόσο επιτακτικά ανάγκη:
    διαχείριση, έλεγχος, συντήρηση, έρευνα, εκπαίδευση, προ­
    παγάνδα, διασκέδαση καϊ ψευτοκριτική.
    Αυτόκαίμόνο άρκεϊ γιά νά μάς φανερώσει τό ποιόν τους. Θάπρέπειβέβαια νά συμπεριλάβουμε στό κοινό αυτό πού εξακολουθεί
    νά πηγαίνει στό σινεμά, καίτό ιδιοαυτόείδος, σέ νεότερη
    ηλικία, όταν βρίσκεται ακόμη στό στάδιο τής συνοπτικής
    μαθητείας στά ποικίλα αυτά καθήκοντα στελέχωσης. (σ.σ. φοιταριατο)
    Μπορούμε ήδη νά αναγνωρίσουμε, άπό τό ρεαλισμό καί τά
    επιτεύγματα τού περίφημου αυτού συστήματος, τίς προσω -
    πικές ικανότητες τών εκτελεστικών οργάνων πού διαμόρφωσε.
    Καί πράγματι οί άνθρωποιαυτοί γελιούνται στά
    πάντα καί δέν μπορούν παρά νά παραλογίζονται μέ ψέματα .
    Είναι φτωχοί μισθωτοί που νομίζουν πώς είναι ιδιοκτήτες,
    πλανημένοι αδαείς πού θεωρούν τούς εαυτούς τους μορφωμένους ,
    νεκροί πού νομίζουν ότι ψηφίζουν .
    Πόσο σκληρά τούς μεταχειρίστηκε ό τρόπος παραγωγής !
    Άπό πρόοδο σέ προαγωγή , έχασαν καί τά λίγα πού είχαν ,
    καί κέρδισαν κάτι πού κανείς δέν επιθυμούσε . Συλλέγουν
    τίς αθλιότητες καί τίς ταπεινώσεις όλων τών συστημάτων
    εκμετάλλευσης τού παρελθόντος · τό μόνο στοιχείο τους
    πού αγνοούν είναι ή εξέγερση . Μοιάζουν πολύ μέ τούς
    δούλους γιατί είναι μαζικά καί στενόχωρα στοιβαγμένοι σέ
    κτίρια άσχημα, θλιβερά καί ανθυγιεινά. Γιατί τρέφονται
    άσχημα μέ τροφές μολυσμένες καί άγευστες, καί νοσηλεύο­
    νται άσχημα οταν πάσχουν άπό διαρκώς άνανεούμενες
    αρρώστιες. Βρίσκονταισυνεχώς κάτω άπό ταπεινωτική
    παρακολούθηση, ένώ συντηρείται ό εκσυγχρονισμένος
    αναλφαβητισμός τους καί οί θεαματικές δεισιδαιμονίες
    τους πού εξυπηρετούν τά συμφέροντα τών αφεντικών
    τους. Έχουν μεταφυτευτεί μακριά άπό τίς επαρχίες ή τίς
    γειτονιές τους σ'ένα καινούργιο κι εχθρικό τοπίο καθώς
    βολεύει τίς συγκεντρωτικές απαιτήσεις τής σημερινής βιο­μηχανίας.
    Δέν είναι παρά αριθμοί σέ γραφικές παραστάσεις πού κατασκευάζουν ηλίθιοι.
    ....
    Τούς μιλούν μονίμως σάν σέ υπάκουα παιδιά στά όποια άρκεϊ νά πεις:«πρέπει», καί είναι πρόθυμα νά τό πιστέψουν. Κυρίως όμως τούς μεταχειρίζονταισάν
    παιδιά ηλίθια, πού μπροστά τους παραληρούν ασυνάρτητα
    καί πατερναλιστικά δεκάδες ειδικοί, αυτοσχέδιοι τού χτές,
    καί τά κάνουν νά δέχονται οτιδήποτε, λέγοντας το όπως
    νά'ναι . Kαι ακριβώς τό αντίθετο, τήν επομένη.
    Τούς χωρίζει ή γενικευμένη απώλεια κάθε γλώσσας πού νά
    αντιστοιχεί στά γεγονότα, απώλεια πού τούς απαγορεύει
    καί τον παραμικρό διάλογο·τούς χωρίζει ό ακατάπαυστος
    άνταγωνισμός τους-πού συνεχώς κεντρίζεται διά τήν έπιδεικτική κατανάλωση τού κενού, καί συνεπώς τούς χωρίζει ή πιο αβάσιμη καί πιο ανίκανη επιθυμία νά βρουν κάποια
    ικανοποίηση·χωρισμένοι έτσι μεταξύ τους, είναι χωρισμέ­νοι καί άπό τά παιδιά τουςακόμη, πού αποτελούσαν αλλοτε τή μόνη ιδιοκτησία όσων δέν διέθεταν τίποτε άλλο.
    ....
    διαφέρουν άπό τούς δούλους στό μέτρο πού οφείλουν νά φροντίσουν μόνοι τους
    γιά τή συντήρηση τους. ....
    ....Άν καί τυπικά
    παραμένουν ελεύθεροι εργαζόμενοι καί καταναλωτές, δέν
    μπορούν νά απευθυνθούν πουθενά άλλου γιατί παντού υφίστανται τήν ιδια χλεύη.

    <<....Ή πιό όμορφη νιότη πεθαίνει στη φυλακή.»
    πλάνο: {Ό AndreasBaader καιή GudrunEsslin. }

    Τι να κανουμε? : το λεει:
    ...νά αναδείξουμε έμπρακτα μιά διαχωριστική γραμμή ανάμεσα σέ αυτούς
    πού αποδέχονται ακόμη αυτό πού υπάρχει και σέ αυτούς
    πού δέν τό θέλουν πιά.

    αποσπάσματα απο την τελευταία ταινία του ντεμπόρ, IN GIRUM IMUS NOCTE ET CONSUMIMUR IGNI


    Ναυπηγός, που θέτει ερωτήματα για το ποιόν του ελληνικού θερινού σινεμά..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δια ταύτα,Διαδηλώνουμε ήπια,διαμαρτυρόμαστε έντονα,διαφέρουμε απ τους άλλους τους απαθείς,μας βάλανε σε διαθεσιμότητα,υφιστάμεθα διώξεις,διαπραγματευόμαστε σκληρά,διαλέγουμε τους καλύτερους υποψήφιους,παθαίνουμε διαλήψεις,διαβάζουμε όλα τα νέα,διαμείβουμε διαλόγους στο διαδύκτιο,είμαστε οι διαχρονικοί διακοσμητές,κανουμε σωστή διάγνωση,γνωρίζουμε καλά διαίρεση και είμαστε έτοιμοι να διαλυθούμε ήσυχα και να πάμε στα σπίτια μας όταν μας διορίσουν αντιπροσώπους
    η έστω οταν διαπιστώσουμε ότι αυτός ο κόσμος είναι ο καλύτερος δυνατός γιατί αν μπορούσε να γίνει καλύτερος θα είχε ήδη γίνει προ πολλού.Ανά,κατά,διά,μετά......Προθέσεις.IN GIRUM IMUS NOCTE.

    Καθαρίστρια,απο πουθενά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή