Ομολογία του υπουργού Υποδομών: Το οικονομικό περιβάλλον της τελευταίας περιόδου, είναι ρευστό
Οσκαρ κυβερνητικής διγλωσσίας. Ενώ
μιλάνε για πλεόνασμα και έξοδο στις αγορές, την ίδια ώρα υπογράφουν
αποφάσεις, μεταθέτοντας την προκήρυξη μεγάλων έργων, με αιτιολογία «το
ρευστό οικονομικό περιβάλλον της τελευταίας περιόδου, με την αβεβαιότητα
που αυτό συνεπάγεται».
Πρόκειται για κυβερνητικό
αυτογκόλ, αφού ούτε οι ίδιοι πιστεύουν τα ευχολόγια περί επιστροφής στην
ανάπτυξη. Οταν ένας υπουργός, που διαχειρίζεται ένα από τα πλέον
παραγωγικά υπουργεία, παραδέχεται ότι το οικονομικό περιβάλλον παραμένει
ρευστό, με αποτέλεσμα την ενδεχόμενη μη επαρκή συγκέντρωση ιδιωτικών
κεφαλαίων, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι η Ελλάδα δεν έχει εξέλθει
από το τούνελ της ύφεσης.
Με υπουργικές αποφάσεις, τις οποίες υπογράφει φαρδιά-πλατιά ο
υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μετατίθεται, για
πέμπτη φορά, η εκδήλωση ενδιαφέροντος δύο μεγάλων έργων παραχώρησης: η
υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας-Ν. Αιτωλοακαρνανίας και ο αυτοκινητόδρομος
Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη.
Πρόκειται για δύο από τα σπουδαιότερα έργα παραχώρησης «νέας
γενιάς», τα οποία (θεωρητικά) θα τύγχαναν μεγάλου επενδυτικού
ενδιαφέροντος, με δεδομένο ότι ξεμπλόκαραν τα έργα στους τέσσερις
«παγωμένους» αυτοκινητοδρόμους, σύμφωνα με πρόσφατους ισχυρισμούς των
υπουργείων Υποδομών και Ανάπτυξης.
Υποτίθεται ότι μετά τις τροποποιημένες συμβάσεις των τεσσάρων
αυτοκινητοδρόμων (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος
Κεντρικής Ελλάδος, Ολυμπία Οδός), που πέρασαν με ποικίλες αντιδράσεις
στη Βουλή, ο κατασκευαστικός τομέας και οι πιστώτριες τράπεζες θα έδιναν
«βροντερό παρών» στους διαγωνισμούς παραχώρησης.
Προφανώς, το υπουργείο Υποδομών, διαισθανόμενο ότι οι
διαγωνισμοί θα πάνε «άπατοι» για ποικίλους λόγους (απροθυμία τραπεζών
για δάνεια σε κατασκευαστικές, μη επαρκείς μελέτες, διαφωνίες τοπικών
παραγόντων), αποφάσισε την εκ νέου μετάθεση της εκδήλωσης αρχικού
ενδιαφέροντος των δύο προαναφερθέντων έργων παραχώρησης, που
προκηρύχτηκαν το 2012!
Συγκεκριμένα, η προθεσμία για την υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας
μετατέθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου και για τον αυτοκινητόδρομο
Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη στις 7 Οκτωβρίου.
Ανά έργο, αναφορικά με τον περίφημο οδικό άξονα
Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη, ουδείς θεωρεί ότι είναι βιώσιμος, με βάση τη
σημερινή κυκλοφορία στους οδικούς άξονες. Ειδικά, όταν κάποιοι
υποστηρίζουν ότι σχεδιάζεται ένα ακριβό έργο, με κόστος αρκετά υψηλότερο
από αυτό που υπολογιζόταν αρχικά. Επιπλέον, η συγκεκριμένη παράκαμψη
περιορίζει σημαντικά την κυκλοφορία στο τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια του
ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), το οποίο έχει επίσης παραχωρηθεί
σε κοινοπραξία κατασκευαστικών ομίλων, υπό τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Σύμφωνα με παλαιότερες εξαγγελίες, το έργο έχει προϋπολογιστεί
κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, με την εθνική και κοινοτική συμμετοχή να
κυμαίνονται μεταξύ 120-200 εκατ. ευρώ.
Στην περίπτωση της Λευκάδας, προϋπολογισμού άνω των 50 εκατ., το
υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να εντάξει στο πακέτο της υποθαλάσσιας
ζεύξης και την κατασκευή-λειτουργία μαρίνας mega-yachts. Σε αυτή,
προβλέπεται η εκχώρηση μεγάλου μέρους του ανατολικού ιχθυοτροφείου
(Αβλέμονας) για την κατασκευή και εκμετάλλευση μαρίνας πολυτελών σκαφών
και προβλήτας κρουαζιερόπλοιου.
Η σχετική πρόταση έγινε προ μηνών, ο σχεδιασμός για το νέο έργο
είναι σε πρώιμο στάδιο, ενώ προ ημερών μέλη του δημοτικού συμβουλίου
τάχθηκαν κατά της υλοποίησης της επένδυσης, με σύμβαση παραχώρησης.
Μάλιστα, αντιπροτάθηκε η υλοποίηση του έργου της ζεύξης, αλλά
και της κατασκευής θέσης υποδοχής κρουαζιερόπλοιου με κοινοτικούς
πόρους, ώστε να βεβαιωθεί η τοπική κοινωνία ότι δεν θα υπάρξουν (τι
άλλο) διόδια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου