Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2012

Πλώρη για την κατεδάφιση του ολοκληρωμένου χωρικού σχεδιασμού

Αναδημοσίευση από την Αυγή
  Βιάζεται η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ να διαλύσει τον χωρικά ολοκληρωμένο σχεδιασμό για τη σημειακή και κατά περίπτωση χωροθέτηση των επενδύσεων, πάντα αγνώστου ταυτότητας και περιεχομένου. Ήδη ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ Στ. Καλαφάτης, με επιστολή του από τις 21 Νοεμβρίου, ζητάει από τους φορείς να γνωμοδοτήσουν, εντός 20 ημερών, επί του προτεινόμενου "νέου, ταχύτερου και ευέλικτου πλαισίου".

Η πρόταση της ομάδας εργασίας σαλαμοποιεί τον σχεδιασμό σε εθνικό και τοπικό επίπεδο μετατρέποντας το Εθνικό Χωροταξικό σε έκθεση ιδεών
Η πρόταση της ομάδας εργασίας, την οποία είχε αποκαλύψει η "Αυγή" της Κυριακής (18.11), σαλαμοποιεί τον σχεδιασμό σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, καθώς στο νέο σύστημα κυριαρχούν τα τομεακά ειδικά χωροταξικά, με το Εθνικό Χωροταξικό να μετατρέπεται σε έκθεση ιδεών, τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια με τους δεσμευτικούς κανόνες να καταργούνται και να αντικαθίστανται από κατευθυντήρια τοπικά πλαίσια χωρικής οργάνωσης σε επίπεδο Καλλικρατικού δήμου.
Στη προς διαβούλευση συνοπτική πρόταση έχει επιχειρηθεί εξωραϊσμός χωρίς να αλλάξει η φιλοσοφία της, ενώ προβλέπει και την κατάργηση των Ρυθμιστικών Σχεδίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Το Ρυθμιστικό Αθήνας μετονομάζεται σε Μητροπολιτικό Πλαίσιο Χωρικής Οργάνωσης Αθήνας - Αττικής, το οποίο θα εγκρίνεται με Κοινή Υπουργική Απόφαση αντί νόμου και υπεύθυνο εφαρμογής τον Οργανισμό Αθήνας. Για το περιεχόμενό του προστέθηκε η φράση "διατήρηση δυνατότητας τομεακής και χωρικής εξειδίκευσης με κανονιστικό χαρακτήρα". Το Ρυθμιστικό Σχέδιο του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, η επικαιροποίση του οποίου έχει ολοκληρωθεί και αποτυπωθεί ήδη σε σχέδιο νόμου, συγχωνεύεται, ως ειδικό τμήμα, στο Περιφερειακό Πλαίσιο Κεντρικής Μακεδονίας. Το μέλλον του Οργανισμού Θεσσαλονίκης παραμένει άγνωστο, καθώς στο κείμενο υπάρχει ερωτηματικό.
Παράλληλα, από το περιεχόμενο των ειδικών πλαισίων διεγράφη η προηγούμενη αναφορά, η οποία έλεγε ότι είναι "άμεσα εφαρμόσιμα για έργα και δράσεις εθνικής εμβέλειας". Προστέθηκε το μάλλον θολό "διερεύνηση τρόπου δεσμευτικότητας και επίλυσης συγκρούσεων". Αλλά και στα περιφερειακά προστέθηκε η δυνατότητα για "διερεύνηση τομεακής και χωρικής εξειδίκευσης με κανονιστικό χαρακτήρα". Η πρόταση "για τη Μεταρρύθμιση του συστήματος Χωροταξικού και Πολεοδομικού Σχεδιασμού" διαβιβάστηκε μεταξύ άλλων σε ΣΕΠΟΧ (χωροτάκτες - πολεοδόμοι), ΣΑΔΑΣ (αρχιτέκτονες) ΣΕΒ, ΣΕΤΕ (τουριστικές επιχειρήσεις) και στην Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού όπου στο διαβιβαστικό το δεύτερο συνθετικό αναγράφεται "και Πολιτικής". Επίσης στα υπουργεία Ανάπτυξης, Τουρισμού και Ναυτιλίας, όχι όμως και στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Κατάπληξη προκαλεί το γεγονός ότι δεν κοινοποιείται στον υπουργό ΠΕΚΑ Ευ. Λιβιεράτο. Πόσο μάλλον όταν ο Οργανισμός Αθήνας και Θεσσαλονίκης ανήκουν στην αρμοδιότητά του!

Κατάργηση των ειδικών χωροταξικών

Στο πλαίσιο της δεκαμελούς ομάδας εργασίας με τουλάχιστον τέσσερις εξωτερικούς συνεργάτες, συμβούλους κ.λπ. που ουδεμία σχέση έχουν με το σώμα της διοίκησης του υπουργείου, εκφράστηκε ισχυρή διαφωνία έναντι της πλειοψηφούσας πρότασης, η οποία υπερασπίστηκε την... τιμή του σχεδιασμού και ουσιαστικά το αντικείμενο της χωροταξίας και του σχεδιασμού. Αυτή προέβλεπε τη διατήρηση του Εθνικού Χωροταξικού και ενσωμάτωση σε αυτό των ειδικών χωροταξικών πλαισίων όπως και την έγκρισή του από το Κοινοβούλιο.
Βασική ένσταση κατά των ειδικών χωροταξικών πλαισίων ήταν ότι με την εκπόνηση εις το διηνεκές και άλλων ειδικών πλαισίων ανάλογα με την εκάστοτε προκύπτουσα ανάγκη ανά παραγωγικό τομέα το σύστημα γίνεται περίπλοκο. Επέμενε στη διατήρηση των Ρυθμιστικών Σχεδίων για τις μητροπολιτικές περιοχές Αθήνας και Θεσσαλονίκης, που συγκεντρώνουν το 60% του πληθυσμού, όπως και στην ενσωμάτωση, στα υπό αναθεώρηση χωροταξικά των περιφερειών, των ειδικών χωροταξικών για τις κατηγορίες χώρου (νησιωτικού, παράκτιου κ.λπ.).
Σε τοπικό επίπεδο προέβλεπε σχέδια μικτού χαρακτήρα. Συνδυασμό στρατηγικών κατευθύνσεων από τον υπερκείμενο σχεδιασμό (στοιχεία χωρικής οργάνωσης, δυνατότητα συντονισμού με άλλα προγράμματα π.χ. ΠΕΠ) και δεσμευτικούς κανόνες για τις χρήσεις Γης, όρους και περιορισμούς δόμησης. Επίσης, σε περιοχές που πολεοδομούνται ή σε περιοχές αναθεώρησης του υφιστάμενου ρυμοτομικού σχεδίου, συγχώνευση του ρυμοτομικού με την πράξη εφαρμογής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου