Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2017

105,8 εκατομμύρια για αέρα κοπανιστό! Πολλά δεν είναι;



Μπορεί να έγινε μεγάλος ντόρος – και δικαιολογημένα – για την ταλαιπωρία από τις ουρές που δημιουργήθηκαν για την αγορά της ηλεκτρονικής κάρτας απεριορίστων διαδρομών, αλλά για την ουσία που, υπό τις επικρατούσες οικονομικές συνθήκες, είναι το κόστος και η σκοπιμότητα υλοποίησης ενός τέτοιου έργου, σιωπή.

Ας πούμε λοιπόν εμείς τα βασικά:

Το κόστος του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (επίσημα ««Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου - ΑΣΣΚ») είναι σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του έργου 105,8 εκατομμύρια ευρώ: 28,8 εκατομμύρια ευρώ που προέρχονται από πόρους του ΕΣΠΑ και αφορούν την περίοδο κατασκευής του και 77 εκατομμύρια ευρώ για τη 10ετή λειτουργία του από τον ιδιωτικό φορέα που το έχει αναλάβει.

Το έργο αυτό αφορά αποκλειστικά τη συλλογή των κομίστρων και ανάδοχός του είναι η κοινοπραξίατων εταιρειών “ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΒΕΤΕ” και “LG CNS”. Η πρώτη δραστηριοποιείται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και επιδοτείται από εμάς τους καταναλωτές μέσω του τέλους υπέρ ΑΠΕ, νυν ΕΤΜΕΑΡ, που καταβάλουμε με τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, και η δεύτερη είναι ένας κορεάτικος κολοσσός που δραστηριοποιείται στην παγκόσμια αγορά με τζίρο δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

Λόγω του κόστους του έργου, το βασικό ερώτημα που λογικά ανακύπτει είναι « ποια ανάγκη του επιβατικού κοινού καλύπτει το ηλεκτρονικό εισιτήριο;»:

Δυστυχώς καμία, γατί τα περί «βελτιστοποίησης της ποιότητας του παρεχόμενου συγκοινωνιακού έργου προς τον πολίτη» και τα περί «του οφέλους του Έλληνα φορολογούμενου» που αναφέρει ως δικαιολογητικό λόγο του έργου ο ΟΑΣΑ είναι ολοφάνερα κενολογίες, καθώς από τα 105,8 εκατομμύρια που θα δαπανηθούν και θα πάνε στον ιδιωτικό φορέα, ούτε ένα ευρώ δεν θα ξοδευτεί για τη συντήρηση των λεωφορείων και την κάλυψη των ελλείψεων του ΟΑΣΑ σε προσωπικό. Μάλιστα προβλέπεται ότι όχι μόνο θα συνεχίσουμε να βλέπουμε τα δρομολόγια να αραιώνουν ή και να κόβονται, όχι μόνο θα ταλαιπωρηθούμε αρκετά μέχρι ο ιδιωτικός φορέας να κατορθώσει να δείξει την «αποτελεσματικότητά» του και η λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου να βρει μια κανονικότητα, αλλά επιπλέον μας περιμένουν νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, καθώς διακηρυγμένος (και εφικτός) στόχος του έργου είναι η «έξυπνη» χρέωση ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση.

Ως εκ τούτου, επειδή από όλα τα επιχειρήματα που προβάλλουν ΟΑΣΑ και κυβερνήσεις (η υλοποίηση του έργου ξεκίνησε από την κυβέρνηση Σαμαρά και συνεχίστηκε από τις κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ) υπέρ της αναγκαιότητας του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το μόνο που ακούγεται πειστικά στους καλόπιστους ( ή μήπως και εύπιστους;) είναι η «πάταξη των κλεφτών και των τζαμπατζήδων», εμείς επισημαίνουμε τα εξής:

Πρώτον ότι η ανικανότητα των αρμοδίων σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογεί δαπάνη 105,8 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς υπάρχουν και φθηνότεροι τρόποι για να πατάξουν τους «κλέφτες», αν βεβαίως αφενός δεν ψεύδονται και αφετέρου το επιθυμούν .

Δεύτερον ότι το 2008 η τιμή του εισιτηρίου ήταν 80 λεπτά του ευρώ και σήμερα, ενώ έχει μεσολαβήσει δραστική μείωση μισθών και συντάξεων, είναι 1,40 ευρώ και συνεπώς, όχι μόνο είναι αναμενόμενη, αλλά και δικαιολογημένη, η απροθυμία, αν όχι η αδυναμία, μεγάλου μέρους του επιβατικού κοινού να πληρώσει εισιτήριο. 

Τρίτον ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χαρακτηριστούν «τζαμπατζήδες», αυτοί που φορολογούνται βάσει τεκμηρίου διαβίωσης ( 3.000 ευρώ οι άγαμοι, διαζευγμένοι ή χήροι και 5.000 ευρώ οι έγγαμοι) γιατί ζουν και αναπνέουν σ’ αυτήν τη χώρα, έχουν υποχρεωθεί να πληρώνουν έκτακτες εισφορές και παντός είδους τέλη και επιπλέον τους παίρνει το κράτος 24 λεπτά από κάθε ευρώ για Φ.Π.Α. , είτε η οικονομική τους κατάσταση το επιτρέπει, είτε όχι !

Και για να μην μακρηγορούμε, ας πάμε στο συμπέρασμα : Η «πάταξη των κλεφτών και των τζαμπατζήδων» είναι μια πολύ καλή πρόφαση για να κινηθεί η «αγορά» και να πάρουν ένα «δωράκι» οι επιχειρηματίες που έχουν αναλάβει την υλοποίηση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Το σχέδιο όμως δεν σταματά στο σημείο αυτό: έπονται οι αυξήσεις των εισιτηρίων που είναι ένα ακόμη καλύτερο «δώρο» για τους δανειστές και το υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων, στο οποίο έχει ενταχθεί ο ΟΑΣΑ από τον Μαϊο του 2016.

Τα καλύτερα λοιπόν είναι για άλλη μια φορά μπροστά μας ! Ας τα περιμένουμε....

1 σχόλιο:

  1. Οι μπάρες είναι μια αποτυχία της κοινωνίας μας να λειτουργήσει προς το κοινό συμφέρον και του κράτους να προσπαθήσει να οδηγήσει την ανάπτυξη προς μια τέτοια κοινωνία. Μπάρες σημαίνει επιβολή και όχι υιοθέτηση του ρόλου των Μ.Μ.Μ. και του όφελους που έχει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή