Σάββατο, 14 Μαΐου 2016

Τα μυστικά του νέου υπερταμείου



Σκληρή μάχη, τόσο στο προσκήνιο όσο και στο παρασκήνιο, για την «προίκα»
Και το όνομα αυτού, Ελληνικό Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων! Πρόκειται για το νέο υπερταμείο, στο οποίο θα μεταφερθεί, σχεδόν, το σύνολο των «ασημικών» του κράτους, δηλαδή από δημόσιες υποδομές, δημόσιες επιχειρήσεις μέχρι νησιά, χιονοδρομικά κέντρα, μαρίνες, ιαματικές πηγές ακόμα και τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από το μετρό, τους αυτοκινητόδρομους και τους υδρογονάνθρακες.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο το ότι στην απόφαση του Εurogroup επισημαίνεται πως θεμέλιος λίθος του νέου προγράμματος του ESM είναι «ένα σημαντικά ενισχυμένο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων». Στην ανακοίνωση σημειώνεται ακόμα ως μέρος των προαπαιτούμενων δράσεων της πρώτης αξιολόγησης η μεταφορά στοιχείων ενεργητικού και διευκρινίζεται ότι το Εποπτικό Συμβούλιο του Ταμείου θα διοριστεί έως τον Ιούνιο του 2016 και το Ταμείο θα λειτουργεί πλήρως ώς τον Σεπτέμβριο.
Για την «προίκα» του νέου Ταμείου γίνεται ήδη, και θα συνεχιστεί με μεγαλύτερη ένταση, «μάχη» τόσο στο προσκήνιο όσο και στο παρασκήνιο – αφού είναι ένα ερώτημα που θα απαντηθεί πλήρως μόνο με την ολοκλήρωση της νομοθετικής ρύθμισης – ποια ακίνητα και υποδομές θα παραμείνουν στο ΤΑΙΠΕΔ και ποια θα μεταφερθούν στο νέο Ταμείο, τα έσοδα του οποίου δεν θα πηγαίνουν αποκλειστικά στην αποπληρωμή του χρέους.

Πώς θα λειτουργεί
Το Ταμείο θα διοικείται από πενταμελές εποπτικό συμβούλιο, η σύνθεση του οποίου θα καθορίζεται κατά τα τρία πέμπτα από την ελληνική κυβέρνηση και κατά τα δύο πέμπτα από την Κομισιόν και τον ESM. Ωστόσο, για να υπάρξει οποιαδήποτε απόφαση, θα πρέπει να υπάρχει πλειοψηφία τεσσάρων πέμπτων, ενώ και οι δύο πλευρές θα έχουν δικαίωμα άσκησης βέτο στην επιλογή των μελών του. Επίσης το ίδιο θα καθορίζει το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου, αλλά και το συμβούλιο των ειδικών, το οποίο θα έχει την ευθύνη της αξιολόγησης του business plan του Ταμείου.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη έχει υπάρξει άτυπη συμφωνία για την επιλογή του προέδρου από την Κομισιόν και τον ESM και του διευθύνοντος συμβούλου από την ελληνική πλευρά.
Μετά την αξιολόγηση των περιουσιακών στοιχείων το Ελληνικό Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων, το οποίο θα λειτουργεί επί της ουσίας ως εταιρεία ειδικού σκοπού, θα προχωρεί ανάλογα με το είδος της κρατικής περιουσίας είτε σε απευθείας πώληση είτε στην αξιοποίησή της με άλλα μέσα.
Για παράδειγμα το νέο Ταμείο θα μπορεί κατά περίπτωση να προχωρά είτε σε πώληση υποδομών και ακίνητης περιουσίας είτε σε πολυετή παραχώρηση είτε σε έκδοση ομολόγων με την εγγύηση συγκεκριμένων ακινήτων. 
Στην περίπτωση αυτή θα εκδίδονται, για παράδειγμα, πολυετή ομόλογα, τα οποία θα μπορούν να αγοράζουν ιδιώτες επενδυτές ή τράπεζες και στην περίπτωση αποπληρωμής τους μπορεί να υπάρχει πρόβλεψη για την επιστροφή των ακινήτων στην κυριότητα του Δημοσίου, ενώ σε περίπτωση μη αποπληρωμής τα ομόλογα θα μετατρέπονται σε μετοχές των εταιρειών που τα εξέδωσαν και η εταιρεία θα περνάει αυτομάτως στον έλεγχο των αγοραστών των ομολόγων.

«Προίκα» και γκρίζες ζώνες
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στο νέο Ταμείο, προκειμένου να είναι ελκυστικό, θα πρέπει να μεταφερθούν «βαριά χαρτιά», όπως το Αττικό Μετρό και οι επεκτάσεις του, το Τραμ και οι επεκτάσεις του. Και ακόμα τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους και την Αττική Οδό. Στο ίδιο ταμείο αναμένεται να καταλήξουν και τα όποια μελλοντικά έσοδα από τους υδρογονάνθρακες.
Όσον αφορά τη μεταφορά υποδομών και υπηρεσιών του Δημοσίου από το ΤΑΙΠΕΔ στο νέο Ταμείο, τα πράγματα δεν είναι πλήρως ξεκαθαρισμένα και, όπως με ρεπορτάζ του έχει επισημάνει το «Π», υπάρχουν ισχυρότατες πιέσεις στο παρασκήνιο για να παραμείνουν στο ΤΑΙΠΕΔ οι πολύφερνες νύφες του Δημοσίου.
Το σίγουρο είναι ότι εννέα ιδιωτικοποιήσεις θα γίνουν μέσω ΤΑΙΠΕΔ και συγκεκριμένα: το Ελληνικό, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, η Αφάντου στη Ρόδο, ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, οι ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού) και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.
«Μάχη» δίνεται σε προσκήνιο και παρασκήνιο προκειμένου να περάσουν στο νέο Ταμείο η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου, τα Ελληνικά Πετρέλαια, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, η ΔΕΗ, η Εγκατάσταση Υπόγειας Αποθηκεύσεως Φυσικού Αερίου, η Εγνατία Οδός, η ΕΥΑΘ και η ΕΥΔΑΠ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου