Δείτε σε βίντεο, την παρέμβαση των εργαζομένων του ΑΔΜΗΕ στη συνεδρίαση της επιτροπής της Βουλής για την επεξεργασίας και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Ρύθμιση θεμάτων της
ΑΔΜΗΕ Α.Ε.», όπου με συντριπτικά επιχειρήματα αποδομούν την κυβερνητική πολιτική της κυβέρνησης.
Με ιδιαίτερα αναλυτικό και εμπεριστατωμένο τρόπο παρενέβησαν στη
διαδικασία συζήτησης στη Βουλή του νομοσχεδίου για τον ΑΔΜΗΕ τα σωματεία
των εργαζομένων.
Με υπομνήματα που κατέθεσαν στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ένα
από την Ένωση Εργαζομένων ΑΔΜΗΕ, ένα από το Σύλλογο Επιστημονικού
Προσωπικού ΔΕΗ-ΚΗΕ και ένα από το Σύλλογο Εργαζομένων ΑΔΜΗΕ/ΛΑΓΗΕ (πρώην
ΔΕΣΜΗΕ), το τελευταίο μάλιστα με τη χαρτογράφηση του ιδιοκτησιακού
καθεστώτος των Διαχειριστών στην Ευρώπη, υποστηρίζουν ότι η πώληση του
ΑΔΜΗΕ και του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς είναι μια πρόταση
εσφαλμένη, δεν βασίζεται σε κανένα ορθολογικό επιχείρημα, δεν
τεκμηριώνεται από τη διεθνή πραγματικότητα και θα έχει βλαπτικά
αποτελέσματα στο σύνολο της Ελληνικής βιομηχανίας ηλεκτροπαραγωγής αλλά
και της Ελληνικής Οικονομίας. Επιπλέον, ότι η πώληση του ΑΔΜΗΕ δεν βοηθά
στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, ούτε θα διευκολύνει την εισαγωγή
κεφαλαίων στο χώρο της ενέργειας. Η χρηματοδότηση μεγάλων έργων
(Κυκλάδες, Κρήτη) από κοινοτικά κονδύλια (ΕΣΠΑ) και τράπεζες (ΕΤΕπ),
έχει ήδη σε μεγάλο βαθμό εξασφαλιστεί. Τα βασικά συμπεράσματα που
προκύπτουν από τα υπομνήματα των εργαζομένων είναι τα εξής:
- Η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ είναι πολιτική απόφαση και δε σχετίζεται
με την κακή λειτουργία του ή διακρίσεις εις βάρος παικτών της αγοράς.
- Η κοινοτική Οδηγία δεν επιβάλλει τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό με τη
μορφή ανεξάρτητης εταιρίας. Πολύ δε περισσότερο, δεν επιβάλλει η εταιρία
αυτή να μην είναι στον έλεγχο του κράτους. Οι ισχυρισμοί ότι δήθεν η
ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ γίνεται σε εφαρμογή της Οδηγίας είναι
εσφαλμένοι, αυθαίρετοι και παραπλανητικοί.
- Η επιλογή του μοντέλου ΙΤΟ είναι ίσως η πιο ρεαλιστική για τα
δεδομένα της χώρας, δεδομένης και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Το
μοντέλο ΙΤΟ έχει υιοθετηθεί από πολλές χώρες (Γαλλία, Ελβετία, Αυστρία)
με αγορές πιο ώριμες και ανταγωνιστικές από την Ελληνική αγορά.
- Οι δαπάνες του ΑΔΜΗΕ καλύπτονται αποκλειστικά από τους καταναλωτές,
χωρίς την παραμικρή συμμετοχή του δημοσίου. Ο ΑΔΜΗΕ δεν χρηματοδοτείται
από τον κρατικό προϋπολογισμό, ούτε επιβαρύνει το Δημόσιο Χρέος.
- Δεν υπάρχει κανένα όφελος ούτε για το Δημόσιο ούτε για τον καταναλωτή
από την πώληση του ΑΔΜΗΕ. Η πώληση του ΑΔΜΗΕ δεν θα επιφέρει καμία
απολύτως ελάφρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, ούτε θα βελτιώσει τη
δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.
- Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε για δημόσια διαβούλευση, τα
έσοδα από την πώληση του ΑΔΜΗΕ είναι ανύπαρκτα: Ο δυνητικός αγοραστής
του 66% όχι μόνο θα καταβάλει τίμημα μόλις 330-380 εκ. €, τη στιγμή που
ο ΑΔΜΗΕ δαπανά κάθε χρόνο περί τα 100 εκ. € σε επενδύσεις επέκτασης και
συντήρησης του δικτύου του, αλλά θα έχει σταθερά έσοδα 260 - 300 εκατ.
ευρώ από τη διαχείριση του δικτύου και ετήσια κέρδη 116 εκατ. ευρώ
(προϋπολογισμός ΑΔΜΗΕ για τα κέρδη του 2013)!!
- Η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ θα αφήσει έκθετη όλη την αγορά ηλεκτρικής
ενέργειας καθώς και τις δημόσιες (ΔΕΗ) και ιδιωτικές επιχειρήσεις.
- Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο δεν εμποδίζει τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων στην ανάπτυξη του συστήματος μεταφοράς.
- Ο ΑΔΜΗΕ παρά την κρίση, συνεχίζει να επενδύει εκατομμύρια ευρώ στην
ανάπτυξη του συστήματος ενώ σχεδιάζει την υλοποίηση μεγάλων έργων την
προσεχή περίοδο.
- Πολλά από τα προγράμματα αυτά έχουν χαρακτηριστεί από τον ENTSOe ως
κοινού ενδιαφέροντος και συγχρηματοδοτούνται από κοινοτικούς πόρους και
το ΕΣΠΑ. Ποιος και πως εγγυάται ότι ο ιδιώτης επενδυτής θα υλοποιήσει
προγράμματα επενδύσεων αν δεν έχει εξασφαλισμένη αγορά, κέρδος και
απόσβεση;
- Ακόμα και σε αγορές πλήρως απελευθερωμένες και πολύ πιο
ανταγωνιστικές από την Ελληνική, το σύστημα Μεταφοράς παραμένει στον
έλεγχο εθνικά κυρίαρχων κρατών.
- Είναι δύσκολο να ισχυριστεί κανείς ότι υπάρχει ενδιαφέρον για το
Ελληνικό σύστημα μεταφοράς από κάποιο σοβαρό επενδυτή, εκτός αν η
υποδομή του συστήματος μεταφοράς πωληθεί πολύ φθηνά ή πωληθεί στα
πλαίσια άλλων – γεωστρατηγικών – συμφερόντων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου