Παρασκευή, 14 Ιουνίου 2013

Απαράδεκτο το νομοσχέδιο για το κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες

 Να διασφαλιστεί ο δημόσιος χαρακτήρας του Κτηματολογίου και να μην παραδοθεί βορά σε επιλεκτικά ιδιωτικά συμφέροντα ζήτησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Χρήστος Σπίρτζης, χθες με παρέμβασή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, κατά τη διαδικασία ακρόασης των εκπροσώπων των φορέων στη συζήτηση του νομοσχεδίου του ΥΠΕΚΑ για το κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες.
Αναλυτικά ο πρόεδρος του ΤΕΕ
- Πρότεινε την απόσυρση του σχεδίου νόμου και επανάληψη της διαβούλευσης στο σύνολο του, εστιάζοντας ιδιαίτερα στις ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας και των διοικήσεων της «Κτηματολόγιο ΑΕ» για την αρνητική πορεία του έργου. Στηλίτευσε τις ρυθμίσεις ανάθεσης των μελετών, με απαξίωση των τεχνικών προσφορών, επισημαίνοντας ότι «είναι η αρχή για την πλήρη ασυδοσία στον τομέα αναθέσεων μελετών».
- Για την προβλεπόμενη κατάργηση του ΟΚΧΕ και την ίδρυση μία νέας εταιρίας ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογραφήσεις (ΕΚΧΑ ΑΕ), πρότεινε τη μη κατάργηση του ΟΚΧΕ ή τη δημιουργία της ΕΚΧΑ με μορφή ΝΠΔΔ.
- Αναφέρθηκε στον έλεγχο του ΣΔΟΕ, που γίνεται με εντολή εισαγγελέα στην Κτηματολόγιο ΑΕ για θέματα συμβάσεων και οικονομικής διαχείρισης αναφέροντας ότι το ΤΕΕ κλήθηκε να συνδράμει στην σχετική έρευνα, ενώ έθεσε υπόψη της επιτροπής την ελεγχόμενη σύμβαση μεταξύ ΟΤΕ και Κτηματολόγιο ΑΕ, τονίζοντας ότι τα αρνητικά δεδομένα διαχείρισης πρέπει να αποφευχθούν για να προχωρήσει το έργο.
- Παρουσίασε αναλυτικά τις προτάσεις, όπως επίσης τις πρωτοβουλίες, που έχει αναλάβει το ΤΕΕ από το 1994 έως σήμερα για την προώθηση και ολοκλήρωση του έργου, χωρίς να εισακούεται από τους εκάστοτε αρμοδίους και
- Για το μέρος του σχεδίου νόμου που τέθηκε σε διαβούλευση, ο πρόεδρος του ΤΕΕ παρουσίασε στη Βουλή κατ’ άρθρον παρατηρήσεις.
Να διατηρηθεί ο ΟΚΧΕ και ο δημόσιος χαρακτήρας του Κτηματολογίου

Ζήτησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Χρ. Σπίρτζης στη Βουλή
- «Το σχέδιο νόμου αγνοεί επιδεικτικά τις ευθύνες των πολιτικών ηγεσιών και της Κτηματολόγιο ΑΕ και φορτώνει όλες τις ευθύνες στον ν.3316/2005 προβλέποντας μία ακόμη εξαίρεση της Κτηματολόγιο ΑΕ.
Είναι η αρχή για την πλήρη ασυδοσία στον τομέα αναθέσεων μελετών, μιας και ο έλεγχος, η διαφάνεια, ο ανταγωνισμός, οι υποχρεώσεις του αναδόχου για χρηματοδότηση, η τεχνική αξιολόγηση ουσιαστικά καταργούνται». Αυτό τόνισε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Χρήστος Σπίρτζης κατά την παρέμβαση, που άσκησε χθες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, στο πλαίσιο της ακρόασης των εκπροσώπων φορέων επί του σχεδίου νόμου του ΥΠΕΚΑ για το κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες. Ο πρόεδρος του ΤΕΕ ζήτησε την απόσυρση του σχεδίου νόμου και επανάληψη της διαβούλευσης στο σύνολο του, ενώ τόσο στην βασική του εισήγηση, όσο και απαντώντας στη συνέχεια σε πλήθος ερωτήσεων, που του τέθηκαν από βουλευτές υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρχει δημόσιος έλεγχος στο κτηματολόγιο, να αντιμετωπιστούν ριζικά οι γκρίζες ζώνες διαχείρισης και συμβάσεων, όπως αυτές αναδεικνύονται από τον έλεγχο που διενεργεί το ΣΔΟΕ, με εντολή Εισαγγελέα στην Κτηματολόγιο ΑΕ.
Έμφαση έδωσε ο Χρ. Σπίρτζης στην ανάγκη να διατηρηθεί ο ΟΚΧΕ ως ΝΠΔΔ, ή ακόμη και η νέα εταιρία που προωθείται με συγχώνευση ΟΚΧΕ και Κτηματολόγιο ΑΕ να μην είναι ιδιωτικού αλλά δημοσίου δικαίου. Ειδικότερα για την κατάργηση του ΟΚΧΕ ο Χρ. Σπίρτζης αποδομώντας τις διατάξεις του νομοσχεδίου και την επιχειρηματολογία των εισηγητών του, κάλεσε την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ να απαντήσει:
- Ως προς τον εξορθολογισμό και την εξοικονόμηση κόστους. Από πού προκύπτει; Η μισθοδοσία της διοίκησης του ΟΚΧΕ μήπως αντιδιαστέλλεται με τη θεσμοθέτηση 2 εκτελεστικών Αντιπροέδρων στη νέα Κτηματολόγιο ΑΕ;
- Ως προς τη δημιουργία ευνοϊκού κλίματος επενδυτών. Μήπως υποκρύπτεται η ιδιωτικοποίηση και του Κτηματολογίου ΑΕ αλλά και των εθνικών χαρτογραφικών δεδομένων με την παραχώρηση μετοχών της «Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση – ΕΚΑ ΑΕ»; Γιατί πουθενά στον κατά τα άλλα λαλίστατο Νόμο δεν αναφέρεται ότι δεν μπορεί να μεταβιβάσει μετοχές της η ΕΚΧΑ ΑΕ;
- Ως προς την ενοποίηση – συντονισμό σε εθνικό επίπεδο των χαρτογραφικών δεδομένων της Χώρας. Σήμερα ο ΟΚΧΕ έχει οργανώσει και λειτουργεί ένα δίκτυο 2.500 λειτουργών δημόσιας διοίκησης. Με τι θα αντικαταστήσει η ΕΚΧΑ ΑΕ το δίκτυο αυτό; Μήπως με ιδιώτες ή ξένα funds;
- Ως προς την καλύτερη υποστήριξη εθνικών θεμάτων οροθετήσεων περιοχών. Μήπως ο ΟΚΧΕ λειτουργούσε για λογαριασμό τρίτων χωρών; Γιατί ο Υπουργός ΠΕΚΑ εδώ και 14 μήνες δεν συγκάλεσε την Εθνική Επιτροπή Γεωπληροφορίας Δεδομένων ως Πρόεδρός της; Μήπως οι εγχώριοι ή ξένοι επενδυτές θα υπερασπίζονται καλύτερα τα εθνικά μας θέματα;
Στη συνέχεια ο Χρ. Σπίρτζης τόνισε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό το θέμα άσκησης δημόσιας λειτουργίας κατά ανάθεση στο Εθνικό Κτηματολόγιο και έθεσε ερωτήματα όπως:
- Μήπως η λειτουργία του ΕΚ είναι ουσιαστικά ένα πλήθος διοικητικών πράξεων, οι οποίες ασκούνται, σύμφωνα με το Σύνταγμα της Χώρας αποκλειστικά από δημόσιους λειτουργούς, όπως η λειτουργία του συστήματος μεταγραφών και υποθηκών;
- Αλήθεια, γιατί οι διατάξεις περί κατάργησης του ΟΚΧΕ δεν τέθηκαν ποτέ σε διαβούλευση;
- Υπάρχει κάποια άλλη Χώρα στον κόσμο στην οποία οι εθνικοί χάρτες και το εθνικό Κτηματολόγιο να ανήκουν σε ΝΠΙΔ; Ρωτήστε τους Ολλανδούς εμπειρογνώμονες ποιο μοντέλο έχουν στην Ολλανδία. Ρωτήστε τους αν έχουν καθορισμένες τιμές. Εμάς, όταν μας ενημέρωσαν, τους ρωτήσαμε αν είναι κουμουνιστές και κοιτούσαν απορημένοι.
- Γιατί η Κτηματολόγιο ΑΕ έκανε σύμβαση με τον ΟΤΕ για αποκλειστική παραχώρηση των δεδομένων; Αυτή είναι η υπηρέτηση του υγιούς ανταγωνισμού, της εφαρμογής της Οδηγίας INSPIRE, της προστασίας του πολίτη; Μήπως πρέπει να καταργηθεί η Κτηματολόγιο ΑΕ και όχι ο ΟΚΧΕ;
Για τον καλύτερο συντονισμό αλλά και τον έλεγχο της ποιότητας των μελετών ο κ. Σπίρτζης έθεσε τα ερωτήματα:
Τα στοιχεία της Ταυτότητας του Κτηρίου θα διασταυρώνονται με του Κτηματολογίου; Είναι αλήθεια ότι πολύ μεγάλο ποσοστό (ακούγεται πάνω από 70%) των στοιχείων των ενεργών τίτλων έχουν λάθη; Πώς θεραπεύεται; Θα περιλαμβάνει η Ταυτότητα του Κτηρίου τα συμβόλαια και τα στοιχεία τους;
Αποκλεισμός του ελληνικού μελετητικού δυναμικού και υποβάθμιση της ποιότητας των μελετών
«Αν η Κυβέρνηση και το Κοινοβούλιο κρίνει ότι απαιτείται άλλη μια εξαίρεση, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, τότε οι λόγοι αυτοί πρέπει άμεσα να οδηγήσουν στην αναθεώρηση ή στην έκδοση νέου Νόμου περί ανάθεσης μελετών, αξιοποιώντας τη μέχρι σήμερα εμπειρία όλων των Φορέων και όχι στη ψήφιση άλλης μια εξαίρεσης». Αυτό τόνισε ο Χρ. Σπίρτζης αναφερόμενος στις νέες εξαιρέσεις ανάθεσης μελετών, που προβλέπει το νομοσχέδιο για το κτηματολόγιο, με συντελεστές επιλογής των μελετητών μόνο την οικονομική προσφορά και τα χρηματοοικονομικά στοιχεία του υποψήφιου αναδόχου.
- «Σας διαβεβαιώνουμε ότι καμία ελληνική μελετητική εταιρεία δεν έχει να επιδείξει επαρκή οικονομικά δεδομένα την τελευταία τριετία, όπως απαιτούν οι διατάξεις του σχεδίου νόμου» είπε ο πρόεδρος του ΤΕΕ, συμπληρώνοντας: «Ερωτούμε στην Ελλάδα των 3 μνημονίων, του μηδενικού προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων, της Κτηματολόγιο ΑΕ με 6 χρόνια έως σήμερα αδυναμία αξιολόγησης και ανάθεση των μελετών; Ποιος διαθέτει οικονομική επάρκεια εκτός από τράπεζες που έχουμε χρεωθεί τα ελλείμματα τους και ξένους οικονομικούς καιροσκόπους».
Ο Χρ. Σπίρτζης τονίζοντας ότι η απαξίωση των τεχνικών προσφορών οδηγεί σε πρόβλημα ποιότητας μελετών, ζητώντας απάντηση στο ερώτημα ποιοι θα υλοποιήσουν το έργο, εφόσον το ελληνικό μελετητικό δυναμικό θα αδυνατεί να συμμετέχει.
Βελτιώσεις για τη δασική νομοθεσία
Για τη δασική νομοθεσία ο πρόεδρος του ΤΕΕ τόνισε ότι «πράγματι απαιτούνται βελτιώσεις» και ότι «προς την κατεύθυνση αυτή κινούνται οι διατάξεις του σχεδίου νόμου». Επισήμανε ωστόσο ότι «οι σχετικές ρυθμίσεις θα είναι ατελέσφορες και θα οδηγήσουν με μαθηματική ακρίβεια στην αδυναμία οριοθέτησης των δασικών εκτάσεων, κυρίως επειδή με τις προτεινόμενες διατάξεις η κύρωση δασικών χαρτών δεν οριστικοποιείται μετά την έγκρισή του από τον Περιφερειάρχη». Ο ίδιος έθεσε τα ερωτήματα: «Μπορεί να αλλάξει η οριοθέτηση και 2η και 3η φορά, ανάλογα με τις ορέξεις των αρμοδίων, αν και εν τω μεταξύ έχει παράσχει έννομα αποτελέσματα; Τι υποκρύπτει αυτή η διάταξη; Ποτέ στη Χώρα μας δεν θα ξέρουμε τα δάση μας;»
Ιστορικοί σταθμοί για το Κτηματολόγιο
- Το 1994, η μελέτη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) ως βάση για ένταξη του Εθνικού Κτηματολογίου (ΕΚ) στο Β’ ΚΠΣ
- Το 1995, ο Ν. 2308/ 1995 για τη σύνταξη του Εθνικού Κτηματολογίου (ΕΚ)
- Το 1998, ο Ν. 2664/ 1998 για τη λειτουργία του ΕΚ και
- Το 2002 η τροποποίηση του Συντάγματος (άρθρο 24, παρ. 2) κατά την οποία η ύπαρξη του ΕΚ αποτελεί συνταγματική επιταγή.
Στοχοποιούν το τεχνικό επιστημονικό δυναμικό και το ΤΕΕ
Την στοχοποίηση του ΤΕΕ κατήγγειλε χθες στη Βουλή ο Χρ. Σπίρτζης, με την ευκαιρία της παρέμβαση του για το κτηματολόγιο. Σχετικά τόνισε: «Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές, σας ευχαριστούμε για την πρόσκληση, παρότι διανύουμε τον 6ο μήνα κατά τον οποίο το ΤΕΕ δεν έχει ακόμη εγκεκριμένο προϋπολογισμό, έσοδα, σύντομα ούτε συνδέσεις με δίκτυα κοινής ωφέλειας, τα Περιφερειακά Τμήματα κλείνουν το ένα μετά το άλλο, ενώ συνεχίζεται η στοχοποίησή μας. Έχει ιδιαίτερη σημασία, άλλωστε όταν το επιστημονικό δυναμικό της Χώρας και ιδιαίτερα οι μηχανικοί και ο τεχνικός κόσμος έχει στοχοποιηθεί να έχει στοχοποιηθεί και ο Φορέας τους, το ΤΕΕ». Ο Χρ. Σπίρτζης συνέχισε λέγοντας: «Και για αυτό είμαστε περήφανοι και θα συνεχίσουμε με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, την ανάπτυξη της Χώρας και την ασφάλεια του πολίτη και όχι της αρχής «να είμαστε αρεστοί στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία και στα εκάστοτε κυρίαρχα οικονομικά συμφέροντα»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου