Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2012

ΠΡΟΣΥΝΑΤ: Λέμε όχι στις δημοπρατήσεις των έργων της Αττικής

Αναδημοσίευση από ΠΡΟΣΥΝΑΤ
Σε νέα, πιο δύσκολη, φάση περνά ο αγώνας για τη ριζική ανατροπή του ΠΕΣΔΑ Αττικής και την εφαρμογή ενός εναλλακτικού μοντέλου διαχείρισης με κοινωνική συμμετοχή, μετά τη σημερινή (19/11) απόφαση της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ να εγκρίνει τα τεύχη δημοπράτησης των τεσσάρων εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων στην Αττική. Για να γίνει αυτό, κάτω από το φόβο κάθε «ενοχλητικής» παρουσίας πολιτών και εργαζομένων στην αυτοδιοίκηση, χρειάστηκε ο κ. Σγουρός να μεταφέρει τον τόπο συνεδρίασης στην περιφέρεια Αττικής και να επιστρατεύσει ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις. Όσο για το ΔΣ του ΕΔΣΝΑ περιορίστηκε σε μια εκ των υστέρων ενημέρωση, από τον Ειδικό Γραμματέα ΣΔΙΤ, κ. Νίκο Μαντζούφα (!).

Η διαδικασία αυτή έρχεται να εναρμονιστεί με το γενικότερο μνημονιακό περιβάλλον, των διαδικασιών fast track, της αυθαιρεσίας, της παράδοσης κοινωνικών πόρων στο κεφάλαιο και να επισφραγίσει μια αδιαφανή διαδικασία διαμόρφωσης όρων δημοπράτησης, χωρίς διάλογο, χωρίς εμπλοκή των αρμόδιων υπηρεσιών του ΕΔΣΝΑ και ερήμην του συνόλου των δήμων.

Η γενική κατεύθυνση των όρων της δημοπράτησης περιγράφονται στο σχετικό δελτίο τύπου της περιφέρειας και δεν εκπλήσσουν κανένα-μία, αφού έχουμε προϊδεαστεί γι αυτούς:
Για το αναλυτικό περιεχόμενο των τευχών δημοπράτησης φαίνεται ότι αρκεί να το γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, με τη συμβολή των οποίων υποθέτουμε ότι συντάχθηκαν. Και δεν θα είναι καθόλου απίθανο, αν πληροφορηθούμε στο μέλλον ότι υπήρξαν πρόσωπα, κατά το πρότυπο Χρυσοχοΐδη, που τα ενέκριναν χωρίς να τα διαβάσουν.

Από τα ελάχιστα που έγιναν γνωστά αξίζει να σημειώσουμε τρία ζητήματα:
1. Το δημόσιο (η Αναθέτουσα Αρχή) θα συμμετέχει στη χρηματοδότηση του κόστους κατασκευής, με την καταβολή ποσού που θα ανέρχεται ποσοστιαία ενδεικτικά από 40% έως και 60% της κατασκευαστικής αξίας του έργου, όταν μέχρι τώρα γίνονταν λόγος για 30-35%.
2. Αφήνεται ανοιχτό το ενδεχόμενο να διευρυνθεί το αντικείμενο της δημοπράτησης, με τη συμπερίληψη και των μονάδων κομποστοποίησης, που προβλέπει ο ΠΕΣΔΑ Αττικής, δηλαδή 4 + 3 μονάδες, συνολικά.
3. Αφήνεται να εννοηθεί ότι έχει υπάρξει ένας συμβιβασμός, ώστε να γίνει ανεκτή μια αλλαγή χωροθέτησης της εγκατάστασης στην Κερατέα. Σημειώνουμε ότι στο ρεπορτάζ του ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρεται: «Στη συνεδρίαση παραβρέθηκαν ο δήμαρχος Φυλής, που εξέφρασε την πλήρη διαφωνία του με το όλο σχέδιο, ζητώντας να μη γίνει καμία εγκατάσταση στη Φυλή και ο δήμαρχος Λαυρεωτικής, ο οποίος έκανε λόγο για μερική συμφωνία με το σχέδιο υπό την προϋπόθεση ότι θα αλλάξει ο χωροθετημένος χώρος στην Κερατέα».

Τα μικροπολιτικά παιχνίδια του δημάρχου Φυλής είναι γνωστά, ώστε να μη χρειάζεται ιδιαίτερο σχολιασμό η παραπάνω θέση. Σε ότι αφορά, όμως, στη δημοτική αρχή της Κερατέας και στο βαθμό που μεταφέρονται σωστά οι απόψεις της είναι αναγκαίες ορισμένες εξηγήσεις. Αν, δηλαδή, τα αιτήματα και οι προσδοκίες που δημιούργησε ο αγώνας των κατοίκων της Κερατέας εξαντλούνται στην αλλαγή του χώρου κατασκευής των μονάδων και του ΧΥΤΑ της Κερατέας. Και αν η απαίτηση για ριζική αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ και για τοπική διαχείριση μόνο των απορριμμάτων των δήμων Λαυρεωτικής - Σαρωνικού εξακολουθεί να ισχύει.

Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, ο αγώνας γίνεται πιο δύσκολος. Η καλλιέργεια, συνειδητά ή όχι, αυταπατών για τα περιθώρια πιθανών συμβιβασμών, καθώς και μια στάση αναμονής, κυρίως στις «στοχοποιημένες» περιοχές (Φυλή, Γραμματικό, Κερατέα), είναι βέβαιο ότι έχει συμβάλλει στην αποθράσυνση των διαχειριστών της εξουσίας. Πρέπει να τους δείξουμε έμπρακτα ότι κάνουν λάθος υπολογισμούς. Ότι είμαστε, δηλαδή, αποφασισμένοι να ξαναπιάσουμε το νήμα του αγώνα της Κερατέας. Αυτή τη φορά, πιο ώριμοι και έχοντας καλά ξεκαθαρισμένο το τι απορρίπτουμε και το τι ζητάμε. Αντιπαραθέτοντας στο φιλοεργολαβικό, συγκεντρωτικό μοντέλο διαχείρισης, την αντίληψη της αποκεντρωμένης διαχείρισης με ενεργή συμμετοχή των δήμων και της κοινωνίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου