Ασυλία-σκάνδαλο για τις ιδιωτικές συντάξεις
Στα πρότυπα των τραπεζικών στελεχών, του ΤΑΙΠΕΔ και άλλων φορέων το ακαταδίωκτο των μελών του Δ.Σ. του νέου επικουρικού ταμείου ● Οξείες αντιδράσεις για το επίμαχο άρθρο 19 του νομοσχεδίου που τίθεται σε διαβούλευση μέχρι τις 13 Ιουλίου.
Μια κατ’ ευφημισμόν «ασφαλιστική μεταρρύθμιση για τη νέα γενιά» και ένα κατά κυριολεξία προκαταβολικό ξέπλυμα αυτών που θα αναλάβουν να «τζογάρουν» τις εισφορές της τα επόμενα χρόνια αποτελεί το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου για την ιδιωτική επικουρική σύνταξη, που από χθες και μέχρι τις 13 Ιουλίου τίθεται σε δημόσια διαβούλευση, πριν πάρει τον δρόμο για τη Βουλή με στόχο να ψηφιστεί μέχρι το τέλος του μηνός.
Αναμετρώμενο με τον ίδιο του τον εαυτό και με τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης και της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας ότι οι σημερινές παροχές υπό το ισχύον αναδιανεμητικό σύστημα θα είναι εγγυημένες και στο νέο, κεφαλαιοποιητικό σύστημα, ανεξάρτητα από τις «αποδόσεις» των επενδύσεων του νέου Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) και το επίπεδο «ρίσκου» που θα επιλέγει κάθε ασφαλισμένος, το νομοσχέδιο προβλέπει ασυλία από κάθε αστική και ποινική ευθύνη για τα μέλη της διοίκησής του! Οπως έχει σπεύσει να προνοήσει νομοθετικά αυτή η κυβέρνηση για τα στελέχη των τραπεζών, τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ και του υπερταμείου και άλλα διοικητικά στελέχη του Δημοσίου ή του ιδιωτικού τομέα που διαχειρίζονται δημόσιους πόρους ή κρίσιμα θέματα δημοσίου συμφέροντος.
ADVERTISING
Το άρθρο 19
Από τα 74 άρθρα του νομοσχεδίου που παραδίδει στις ιδιωτικές εταιρείες τα 2,5 δισ. τον χρόνο των εισφορών επικουρικής ασφάλισης, χωρίς αμφιβολία την παράσταση κλέβει το άρθρο 19 που προβλέπει σκανδαλωδώς ότι τα μέλη του Δ.Σ. του ΤΕΚΑ «α) δεν εξετάζονται, δεν διώκονται και δεν υπέχουν ποινική ή αστική ευθύνη έναντι του ΤΕΚΑ για αιτιολογημένη γνώμη που διατύπωσαν ή για πράξεις ή παραλείψεις τους στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους ή επ’ ευκαιρία αυτής, εκτός εάν ενήργησαν με δόλο ή με βαριά αμέλεια ή με σκοπό να προσπορίσουν στον εαυτό τους ή σε τρίτο παράνομο περιουσιακό όφελος ή να βλάψουν το Δημόσιο ή άλλον κατά τις κείμενες ποινικές διατάξεις, καθώς και εάν παραβίασαν το απόρρητο των πληροφοριών και στοιχείων που περιήλθαν σε γνώση τους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, και β) δεν υπέχουν αστική ευθύνη έναντι ιδιωτών για πράξεις που σχετίζονται με την άσκηση των καθηκόντων τους».
Δηλαδή, εκτός από την ακραία περίπτωση που θα πιαστούν με τη γίδα στην πλάτη -π.χ. αν πιαστούν με μίζες για να ρίξουν τις εισφορές σε συγκεκριμένα επενδυτικά πακέτα μετοχών ή ομολόγων-, τα στελέχη του ιδιωτικού επικουρικού θα απολαμβάνουν το ακαταδίωκτο, ακόμη κι αν ρίξουν στα βράχια τις εισφορές και τις μελλοντικές συντάξεις. Και κανείς ασφαλισμένος δεν θα δικαιούται να διεκδικήσει αποζημίωση για τις ζημιές που ενδέχεται να υποστεί ο ασφαλιστικός κουμπαράς του.
Η διάταξη προκάλεσε την οξύτατη αντίδραση της αντιπολίτευσης. «Εν μέσω πανδημίας και κρίσης, η κυβέρνηση πλήττει το δημόσιο συμφέρον, προκειμένου να εξασφαλίσει τεράστια κέρδη σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες. Ο κ. Χατζηδάκης οφείλει να δώσει εξηγήσεις για την προκλητική διάταξη που απαλλάσσει τα μέλη του Δ.Σ. του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ), που θα διαχειρίζονται και θα επενδύουν στα χρηματιστήρια τις εισφορές των ασφαλισμένων», τονίζει σε δήλωσή της η τομεάρχης Εργασίας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου.
Το σχέδιο νόμου πλήττει τους νέους ασφαλισμένους κάτω των 35 ετών, καθώς οι ασφαλιστικές τους εισφορές θα γίνουν αντικείμενο χρηματιστηριακού τζόγου, πλήττει τους σημερινούς και μελλοντικούς συνταξιούχους, καθώς η χρηματοδότηση των επικουρικών συντάξεων καθίσταται αβέβαιη και επισφαλής, πλήττει και συνολικά τους φορολογούμενους, καθώς με την επιβολή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος στην επικουρική ασφάλιση θα δημιουργηθεί ένα τεράστιο κενό άνω των 56 δισ. ευρώ για τη χρηματοδοτική κάλυψή τους, επισημαίνει ακόμη η κ. Ξενογιαννακοπούλου.
«Ο ΣΥΡΙΖΑ… ανακάλυψε θέμα για τις ευθύνες των μελών του διοικητικού συμβουλίου του νέου Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ). Ομως, είναι προφανές σε όποιον διαβάσει το άρθρο 19 του νομοσχεδίου, τα μέλη του Δ.Σ. του ΤΕΚΑ διώκονται τόσο για δόλο όσο και για βαριά αμέλεια. Πού είδε ο ΣΥΡΙΖΑ το ακαταδίωκτο;», ήταν η απάντηση του υπουργείου Εργασίας στην αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Το υπουργείο Εργασίας, μάλιστα, υποστηρίζει ότι το επίμαχο άρθρο ακολουθεί τη δομή του άρθρου 33 του Ν. 4389/16 (του ΣΥΡΙΖΑ) για την ΑΑΔΕ με μία διαφορά: στον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ δεν προβλέπεται δίωξη για βαριά αμέλεια.
Διονύσης Τεμπονέρας στην «Εφ.Συν.»:
Ρύθμιση σκανδαλώδης και αντισυνταγματική
Ο εργατολόγος Διονύσης Τεμπονέρας σχολίασε την επίμαχη διάταξη με την παρακάτω δήλωση στην «Εφ.Συν.»:
«Το άρθρο 19 του νομοσχεδίου για την επικουρική ασφάλιση, με το οποίο θεσπίζεται το “ακαταδίωκτο” για τα μέλη του Δ.Σ. του νέου Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ), επιβεβαιώνει με τον πιο πανηγυρικό τρόπο ότι καμία απολύτως διασφάλιση δεν υπάρχει για τους ασφαλισμένους εκείνους που θα επιλέξουν να ενταχθούν στο νέο Ταμείο από πράξεις ή παραλείψεις των μελών της Διοίκησης του Ταμείου κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
Αυτό βεβαίως αφορά και τις σχέσεις των μελών του Δ.Σ. με το ΤΕΚΑ, αλλά και τη σχέση των ιδιωτών-ασφαλισμένων με τα μέλη του Δ.Σ.
Οι δύο υποπαράγραφοι του άρθρου 19 του νομοσχεδίου αφορούν το ΤΕΚΑ (α) και τους ιδιώτες (β), δηλαδή τους ασφαλισμένους. Στη β΄ παράγραφο δεν υπάρχει έστω η αναφορά για βαριά αμέλεια ή δόλο. Συνεπώς οι ασφαλισμένοι ατομικά, οι επαγγελματικοί σύλλογοι κ.λπ. (ιδιώτες εν γένει) δεν θα μπορούν να ζητήσουν ευθύνη για κανέναν λόγο και υπό οποιαδήποτε προϋπόθεση, ακόμα σε περιπτώσεις δόλου ή βαριάς αμέλειας!
Πρόκειται για σκανδαλώδη και προδήλως αντισυνταγματική ρύθμιση, που δεν συνάδει με τον σκοπό της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης και την πάγια νομολογία του ΣτΕ, το οποίο με σωρεία αποφάσεών του (ΟλΣτΕ 2287/2015 και 1889/2019) έχει αποφανθεί ότι: «Είτε ως κύρια είτε ως επικουρική, η υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση έχει εξαιρεθεί από τον χώρο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, τούτο δε έγινε για λόγους δημοσίου συμφέροντος και ειδικότερα για να προστατευθούν όσοι υποχρεωτικώς ασφαλίζονται ή καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές από τους επιχειρηματικούς κινδύνους που συνδέονται με την άσκηση της ασφαλιστικής λειτουργίας από ιδιωτικούς φορείς».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου