Κατάργηση Γραμμικού και Ελεύθερου σχεδίου από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των ΓΕΛ
30 ΙΟΥΝΙΟΥ 2020
ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ
Προς:
Την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων, κα Νίκη Κεραμέως
Ανδρέα Παπανδρέου 37, 15180 Μαρούσι
Κοινοποίηση:
Υφυπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων, κα Σοφία Ζαχαράκη
Πρόεδρο ΙΕΠ κο Ιωάννη Αντωνίου & αρμόδιες επιτροπές ΙΕΠ
Πρόεδρο ΤΕΕ, κο Γιώργο Στασινό
ΟΛΜΕ, ΕΛΜΕ της χώρας
Θέμα: Κατάργηση Γραμμικού και Ελεύθερου σχεδίου από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των ΓΕΛ
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Με μεγάλη έκπληξη και λύπη διαπιστώσαμε ότι 16/06/2020 ανακοινώθηκε το νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα των Γενικών Λυκείων, από το οποίο αφαιρέθηκαν όλα τα μαθήματα επιλογής, μεταξύ των οποίων τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο της Γ’ Λυκείου.
Γεννώνται εύλογα ερωτήματα όπως:
Θεωρεί η ηγεσία του Υπουργείου σας περιττή την καλλιέργεια της χωρικής αντίληψης, της έννοιας της κλίμακας, της αρχιτεκτονικής παιδείας εν γένει; Αυτής της παιδείας που η έλλειψή της, ήδη, από την εκπαίδευση, έχει ως αποτέλεσμα την χαμηλής αισθητικής εικόνα που παρουσιάζει το δομημένο περιβάλλον στη χώρα μας; Αυτής της παιδείας για την οποία τόσο εμείς, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, όσο και οι Αρχιτεκτονικές Σχολές της χώρας χρόνια τώρα προσπαθούμε να την εντάξουμε στα προγράμματα σπουδών όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, έτσι ώστε να επηρεαστεί κάποτε με θετικό τρόπο το αρχιτεκτονικό – και όχι μόνο – γίγνεσθαι;
Θεωρεί η ηγεσία του Υπουργείου σας περιττή τη διδασκαλία ενός μαθήματος που εξετάζεται πανελλαδικά ως προϋπόθεση (και μάλιστα πέραν της βάσης του 10 έχει και συντελεστή πολλαπλασιασμού 2) για την εισαγωγή των υποψηφίων στις Αρχιτεκτονικές Σχολές της χώρας (και σε μια σειρά άλλων σχολών); Θεωρεί η ηγεσία του Υπουργείου σας ότι η υποχρεωτική παρακολούθηση ακριβοπληρωμένων μαθημάτων σχεδίου σε ιδιωτικά φροντιστήρια όλων των υποψήφιων φοιτητών των Σχολών αυτών δεν συνιστά πρόβλημα εν μέσω οικονομικής κρίσης, δεν συνιστά διάκριση εις βάρος των οικογενειών που δεν αντέχουν οικονομικά το κόστος αυτών των μαθημάτων;
Θεωρεί η ηγεσία του Υπουργείου σας περιττούς τους Αρχιτέκτονες Μηχανικούς από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Ανθρώπους με παιδεία πολύπλευρη, υψηλότατου επιπέδου, που μπορούν να συμβάλλουν στην παιδεία των νέων της χώρας σε μια ευρεία γκάμα αντικειμένων που περιλαμβάνουν, εκτός από το σχέδιο, την ιστορία της τέχνης και της αρχιτεκτονικής, τη σύνθεση, την οικοδομική, την πολεοδομία, το φυσικό και δομημένο περιβάλλον, τον βιοκλιματικό σχεδιασμό και την πράσινη ανάπτυξη; (Διότι μόνο έτσι εξηγείται ο σταδιακός εξοβελισμός τους από την εκπαίδευση ο οποίος δρομολογήθηκε από την προηγούμενη ηγεσία, με την αφαίρεση πολλών από τις αναθέσεις τους, και ολοκληρώνεται με την παρούσα ηγεσία και την κατάργηση των μαθημάτων τους.)
Πέραν όλων αυτών των εξαιρετικά κρίσιμων ερωτημάτων, θεωρούμε ότι τα μαθήματα σχεδίου και όλα τα μαθήματα που καταργήθηκαν (καλλιτεχνικά, διαχείριση φυσικών πόρων, ερευνητικές εργασίες) ήταν για πολλά παιδιά, μια όαση μέσα στην ξηρασία των βασικών μαθημάτων, μέσα σε ένα ήδη επιβαρυμένο από την αγωνία των εξετάσεων και των επιδόσεων εκπαιδευτικό σύστημα. Το γραμμικό σχέδιο είναι μία παγκόσμια γλώσσα επικοινωνίας, είναι ένα μάθημα μέσα από το οποίο τα παιδιά αποκτούν αίσθηση του χώρου και της κλίμακας, αίσθηση της μορφής και της ομορφιάς, δομημένη σκέψη, αρχιτεκτονική αντίληψη. Ένα μάθημα με το οποίο όλοι οι μαθητές θα έπρεπε να έρχονται σε επαφή σε κάποιο στάδιο της σχολικής τους ζωής. Τα καλλιτεχνικά μαθήματα εν γένει βοηθούν τους μαθητές να αποκτήσουν κριτική στάση απέναντι στα προϊόντα του κυρίαρχου στις μέρες μας οπτικού πολιτισμού, ευνοούν τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και την ευρύτερη αντίληψη της παιδείας.
Κυρία Υπουργέ, παρακαλούμε όπως ανακαλέσετε το Νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα και την κατάργηση μαθημάτων από το γενικό Λύκειο, και να μας δεχτείτε σε μία συνάντηση προκειμένου να συνεργαστούμε για να εξετάσουμε τρόπους ένταξης της αρχιτεκτονικής παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Για καλύτερες πόλεις, για καλύτερους πολίτες, για ένα καλύτερο αύριο.
Με εκτίμηση,
Για το Διοικητικό Συμβούλιο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ
Ο Πρόεδρος
Δημήτρης Ξυνομηλάκης
PDF
234 KB
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου