Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2019

«Ξεμπλοκάρουν» τα μεγάλα έργα απαλλάσσοντας το καρτέλ των εργολάβων


Μία ακόμα διάταξη που στοχεύει στην ικανοποίηση συγκεκριμένων συμφερόντων, και δη, των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών που συμμετείχαν στο καρτέλ που δρούσε στη χώρα και νεμόταν τα δημόσια έργα από το 1989 έως και το 2016, προβλέπει το «αναπτυξιακό» πολυνομοσχέδιο, απαλλάσσοντας τις εμπλεκόμενες εταιρείες από τις προβλέψεις του νόμου, που επιβάλει αποκλεισμό τους από τα δημόσια έργα τουλάχιστον για τρία χρόνια, με υποχρέωση να αποδείξουν πως έλαβαν επαρκή μέτρα για να μην επαναληφθούν αντίστοιχες παρανομίες.

Τροποποιήσεις που «είναι αναγκαίες για την έγκαιρη περάτωση των διαγωνιστικών διαδικασιών των έργων αλλά και την απρόσκοπτη λειτουργία του εργοληπτικού κλάδου σε συνθήκες πραγματικού και υγιούς ανταγωνισμού» περιλαμβάνει η τροπολογία που κατατέθηκε από το υπουργείο Υποδομών στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση- περιλαμβάνει η τροπολογία που κατατέθηκε από τους συναρμόδιους υπουργούς, στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση «θα πρέπει ειδικότερα να αρθούν εκκρεμότητες από τον επιτυχή έλεγχο που έκανε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στις Εργοληπτικές Επιχειρήσεις ο οποίος οδήγησε στην έκδοση αποφάσεων», με το Αθηναϊκό Πρακτορείο να αναφέρει πως με την τροπολογία αναμένεται να ξεμπλοκάρουν διαγωνισμοί μεγάλων δημοσίων έργων που έχουν παγώσει λόγω προσφυγών στη δικαιοσύνη, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στη βιωσιμότητα του κατασκευαστικού κλάδου.

Ουσιαστικά πρόκειται για τις δεκάδες εταιρείες που τιμωρήθηκαν στις αρχές του 2019 από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία διαπίστωσε πως οι περισσότερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας «συμμετείχαν, με διαφορετικό χρόνο έναρξης έκαστη, σε καρτελική σύμπραξη για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημόσιων έργων, η οποία διήρκεσε για μακρό χρονικό διάστημα (1989 έως 2016)».

Τον Μάρτιο του 2019, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε πρόστιμα ύψους 27,2 εκατ. ευρώ σε τέσσερις κατασκευαστικούς ομίλους για τη συμμετοχή τους στο καρτέλ των δημοσίων έργων, ενώ με τα πρόστιμα που επέβαλε η Επιτροπή δύο χρόνια νωρίτερα στις μεγαλύτερες ελληνικές τεχνικές εταιρείες, το ύψος των προστίμων έφτασαν τα 80,7 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε περισσότερα για το καρτέλ των κατασκευαστικών:





Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τον νόμο, αλλά και με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, όσες εταιρείες συμμετείχαν σε συμπράξεις με αποτέλεσμα «τη στρέβλωση του ανταγωνισμού» αποκλείονται από διαγωνισμούς δημοσίων έργων για τουλάχιστον τρία χρόνια, με υποχρέωση μάλιστα να αποδείξουν μετά την πάροδο αυτού του χρόνου πως έχουν λάβει επαρκή μέτρα για τη μη επανάληψη των σχετικών πρακτικών.

Η τροπολογία που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο επαναδιατυπώνει τις διατάξεις του νόμου 3959 /2011 περί προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού, προβλέποντας ρητά την εξάλειψη του αξιόποινου αδικημάτων που αφορούν στη στρέβλωση ανταγωνισμού για επιχειρήσεις που συμμετείχαν σε διαδικασία διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Προβλέπεται ακόμη η απαλλαγή και από διοικητικές κυρώσεις των κατασκευαστικών εταιρειών, οι οποίες το 2017 παραδέχθηκαν τη συμμετοχή τους σε πρακτικές στρέβλωσης του ανταγωνισμού, μετά από έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, καταβάλλοντας οικειοθελώς μεγάλα πρόστιμα.

Παράλληλα, κατά τις ίδιες πληροφορίες, εναρμονίζονται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας (ν.4412/16 και ν.4413/16) σχετικά με τις διαδικασίες σύναψης των δημοσίων συμβάσεων και την επιλογή και αξιολόγηση των υποψηφίων από τις αναθέτουσες αρχές.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η εν λόγω νομοθετική ρύθμιση στοχεύει στην αντιμετώπιση του «φαινομένου της κατάθεσης μεγάλου αριθμού προσφυγών στους διαγωνισμού δημοσίων έργων, οι οποίοι οδηγούν σε σοβαρές καθυστερήσεις», με δημοσίευμα του Euro2day να αναφέρεται σε έργα 2,3 δισ. ευρώ που βρίσκονται μπλοκαρισμένα, σε σύνολο 3,2 δισ. ευρώ προκηρυγμένων έργων.

Ένα ακόμα στοιχείο που δεν θα πρέπει να παραβλεφθεί είναι πως σύμφωνα με την απάντηση που έδωσε τον περασμένο Απρίλιο η Κομισιόν σε ερώτηση του πρώην ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας, Νίκο Χουντή, η ευρωπαϊκή οδηγία 2014/104/ΕΕ που εφαρμόζεται από τη χώρα μας αναφέρει ρητά πως είναι στο χέρι της Ελλάδας το να απαιτήσει αποζημίωση για τη ζημιά που υπέστησαν τα δημόσια ταμεία επί δεκαετίες. Ζημιά που, υπογραμμίζεται, παραμένει ανυπολόγιστη, δεδομένου πως μιλάμε για τρεις δεκαετίες που περιλαμβάνουν όλα τα «μεγάλα έργα» της εποχής που έφερε τη χώρα στην αγκαλιά της χρεοκοπίας.

Διαβάστε περισσότερα για το δικαίωμα της ελληνικής κυβέρνησης να διεκδικήσει αποζημιώσεις από το καρτέλ των εργολάβων:




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου