Οι πειρατές της Δήλου
Σκανδαλώδης παραχώρηση από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και το ΚΑΣ, του «Αρχαιολογικού Χώρου της Δήλου» [1] για έξι μήνες στον Ιδιωτικό «Οργανισμό ΝΕΟΝ» [2] του επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλου για εγκατάσταση και έκθεση 29 μεταλλικών γλυπτών του Βρετανού, Άντονι Γκόρμλι (Antony Gormley). [3]
Από την εκπομπή του παρουσιαστή του 3ου Προγράμματος της ραδιοφωνίας της ΕΡΤ Δημήτρη Τρίκα "Όλα τα πρωινά του Τρίτου /Kiss my Art" της Τρίτης 7.5.2019, πληροφορηθήκαμε, μέσω μιας θριαμβικής προβολής, το ανήκουστο και συνειδητοποιήσαμε πως το αδιανόητο είναι πλέον ο κανόνας στην αποικία Ελλάδα.
Ο γνωστός παραγωγός ραδιοφωνικών εκπομπών και αναμορφωτής συνειδήσεων μέσω της αγοραίας μεταμοντέρνας αποδόμησης της ιστορίας, της λογοτεχνίας, της τέχνης και του πολιτισμού στο 3ο πρόγραμμα του κρατικού ραδιοφώνου, σε μια ακόμα προσπάθεια να ξεβλαχέψει κι αυτός τους Έλληνες (μετά τον Κωστόπουλο του ΚΛΙΚ), μας παρουσίασε ειρωνευόμενος μάλιστα τον «συντηρητισμό» της ελληνικής κοινωνίας, την πρωτοπόρα σύμπραξη του κράτους και του ιδιωτικού τομέα, όπως εκφράζεται στην έκθεση «Sight» των γλυπτών του Άντονι Γκόρμλι, στον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου.
Παρουσίασε λοιπόν σε τηλεφωνική επικοινωνία τον προϊστάμενο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, Δημήτρη Αθανασούλη, [4] ο οποίος αν και εντεταλμένος από το σύνταγμα να προστατεύει την αρχαιολογική κληρονομιά της χώρας μας είπε ούτε λίγο ούτε πολύ πως αυτός ο ίδιος ήταν που απευθύνθηκε στον «Οργανισμό ΝΕΟΝ» του επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλου (ο οποίος παράλληλα με τις άλλες του επιχειρηματικές ενασχολήσεις, δραστηριοποιείται και στο χώρο των επιχειρήσεων της αγοράς έργων τέχνης) και του ζήτησε την πραγματοποίηση μιας έκθεσης στον αρχαιολογικό χώρο ευθύνης του, τον Αρχαιολογικό Χώρο της Δήλου, Μνημείο κηρυγμένο από την UNESCO το 1990 ως «Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς».
Ο Δημήτρης Αθανασούλης, λοιπόν, αφού παρουσίασε την εκπληκτική ιδέα της, παράνομης και αντισυνταγματικής, εκχώρησης του Μνημείου Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Δήλου στον Δασκαλόπουλο για την προβολή του γλύπτη Γκόρμλι, αφού μας ενημέρωσε για την μεταφερόμενη με ελικόπτερα εγκατάσταση των γλυπτών και τις υποτιθέμενες προβλέψεις προστασίας του μνημείου από την οξείδωση των μεταλλικών κατασκευών του γλύπτη, μας ξεφούρνισε και πως χρειάζεται επιτέλους κι ένα κίνητρο για να αναζωογονηθεί ο τουρισμός προς τη Δήλο και φυσικά (αυτό δεν το είπε) προς τη γειτονική πτωχή πλην τιμία Μύκονο καθώς και αναζωογόνηση της αγοράς «έργων τέχνης» του επιχειρηματία Δασκαλόπουλου.
Η εκπομπή του Δημήτρη Τρίκα παρουσίασε επίσης, φυσικά, και την επιμελήτρια της έκθεσης, Ελίνα Κουντούρη, διευθύντριας του ΝΕΟΝ και όλα τελείωσαν με χαρές και γλέντια.
Διαβάζουμε στον τύπο πως «Η μοναδικής σύλληψης εικαστική εγκατάσταση είναι προϊόν σύμπραξης του Οργανισμού ΝΕΟΝ με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, σε επιμέλεια της Ελίνας Κουντούρη, διευθύντριας του ΝΕΟΝ και της Iwona Blazwick, OBE, Διευθύντριας της Whitechapel Gallery του Λονδίνου.» Πηγή: www.lifo.gr
Διαβάζουμε επίσης πως η έκθεση των γλυπτών του Άντονι Γκόρμλι που ξεκίνησε στα μουλωχτά στις 2 Μαΐου, θα διαρκέσει ως τις 31 Οκτωβρίου 2019 και πως «τα ανεπίσημα εγκαίνια θα γίνουν στις 18 Μαΐου (Διεθνής Ημέρα Μουσείων) και τα επίσημα τον Ιούνιο από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο.»
Για τον γλύπτη Antony Gormley, το έργο του οποίου είναι και το αντικείμενο του χρήματος, το μόνο που θα μπορούσε να πει κανείς είναι πως το βάθος ενός καλλιτέχνη κρίνεται κυρίως από το σεβασμό που επιδεικνύει προς τον παγκόσμιο πολιτισμό και την προστασία των μνημείων τέχνης και πολιτισμού της ανθρωπότητας, εντός του οποίου πολιτισμού φιλοδοξεί να εγγραφεί και ο ίδιος με το έργο του.
Η Ύβρις που επέδειξε ο ίδιος ο Antony Gormley, αποδεχόμενος την προβολή των έργων του με ντεκόρ και σε βάρος ενός Μνημείου της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς όπως αυτό του Αρχαιολογικού Χώρου της Δήλου, καταδεικνύει πως δεν μετέχει του παγκόσμιου πολιτισμού αλλά αντίθετα είναι από τους πρωταγωνιστές της παγκόσμιας επιβολής της βαρβαρότητας της αγοράς ενάντια στην πολιτισμένη ανθρωπότητα.
Για τους Έλληνες – πρόσωπα, υπηρεσίες και θεσμούς - που εμπλέκονται στον νέο «Μιθριδατισμό» της Δήλου, για πρώτη φορά μετά από την καταστροφή της πριν από 2.100 χρόνια:
Να γνωρίζουν ότι η πράξη τους αυτή είναι παράνομη και αντισυνταγματική και επίσης πως παραβιάζει τη «Διεθνή Σύμβαση της Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς» (Παρίσι 23.11.1972) την οποία έχει υπογράψει η χώρα και έχει κυρωθεί από την Ελληνική Βουλή (στις 10.2.1982) και ιδίως τα άρθρα 1 έως 6 της Σύμβασης, που προσδιορίζουν τους στόχους της προστασίας των μνημείων και της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. [5]
Να γνωρίζουν επίσης ότι παραβιάζουν τους όρους ένταξης του «Αρχαιολογικού Χώρου της Δήλου» στον κατάλογο των προστατευόμενων ως «Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς» της UNESCO, κήρυξη που έγινε μετά από ελληνική πρόταση το 1990. [6]
Το Υπουργείο Πολιτισμού να δημοσιοποιήσει και να εξηγήσει τη στάση που κράτησε για την παράνομη παραχώρηση του Αρχαιολογικού χώρου της Δήλου.
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και ο Οργανισμός ΝΕΩΝ να δώσουν στη δημοσιότητα τη σύμβαση με τους όρους παραχώρησης και χρήσης του Αρχαιολογικού χώρου της Δήλου για την πραγματοποίηση της έκθεσης «Sight».
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων να δημοσιοποιήσει τη θέση του πάνω στο ζήτημα.
Γιάννης Πάνου
Αρχιτέκτονας
8.5.2019
Σημειώσεις
[1] Δήλος https://el.wikipedia.org/wiki/Δήλος
[2] Οργανισμός ΝΕΟΝ https://neon.org.gr/gr/neon/
[3] Παρουσίαση της έκθεσης από τον τύπο:
[4] Δημήτρης Αθανασούλης - Διευθυντής Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων
[5] Η «Διεθνής Σύμβαση της Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς»
[6] ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ UNESCO
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου