Στη δίνη του κυκλώνα -και για την ακρίβεια του Δήμου Βόλου- έχει μπει τους τελευταίους μήνες ένας δρόμος που αποτελεί περιβαλλοντική όαση για τους κατοίκους της πόλης.
Πρόκειται για την οδό Καραμπατζάκη, παρόχθιο δρόμο του χειμάρρου Κραυσίδωνα, που ο δήμος επιδιώκει να μετατρέψει από δρόμο ήπιας κυκλοφορίας σε ταχείας, μη σεβόμενος ούτε το περιβάλλον που κληρονόμησε αλλά ούτε και το γεγονός ότι ο δρόμος έχει τη δική του ιστορία, καθώς έχουν περάσει 25 και πλέον χρόνια από τότε που πολίτες και φορείς της δημοτικής ενότητας Νέας Ιωνίας και του Βόλου κατάφεραν, έπειτα από επίμονους αγώνες, να διατηρήσουν την περιοχή ως «ανάσα» για ολόκληρο τον Βόλο.
Εχοντας τις πηγές του στο Πήλιο και καταλήγοντας στον Παγασητικό, είναι στην κυριολεξία μια «γραμμική» ανάσα για την πόλη, που υποφέρει από την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’80, συγκεκριμένα τον Ιούνιο του 1988, ανακοινώθηκε η έναρξη των έργων για την επικάλυψη του χειμάρρου Κραυσίδωνα και τη μετατροπή του σε εσωτερικό δακτύλιο κυκλοφορίας αυτοκινήτων.
Τον επόμενο μήνα έγιναν δύο απόπειρες εκκίνησης των έργων, που αποτράπηκαν από κατοίκους και οικολόγους.
Στα χρόνια που ακολούθησαν οι αντιδράσεις για το έργο συνεχίστηκαν, με τον τότε Δήμο Νέας Ιωνίας να συμμετέχει στον αγώνα για την προστασία και ανάδειξη του χειμάρρου.
Στις 27 Ιουνίου 1990, στις 5.30 το πρωί, διμοιρίες ΜΑΤ με πλήρη εξάρτυση που μεταφέρθηκαν από τη Θεσσαλονίκη περιφρουρούν την κοπή των δέντρων στο ποτάμι, γεγονός που προκαλεί την κινητοποίηση πολιτών και φορέων.
Ακολουθούν συγκρούσεις με ξυλοδαρμούς και δακρυγόνα. Υστερα από 4 ώρες, οι εργασίες σταματούν, τα ΜΑΤ αποχωρούν και η επικάλυψη του Κραυσίδωνα ματαιώνεται.
Μέχρι τον Φεβρουάριο του 1993 ο Κραυσίδωνας εξακολουθεί να αποτελεί πεδίο έντονης αντιπαράθεσης. Και ενώ η μελέτη για την ανάπλαση της περιοχής που υποβλήθηκε για χρηματοδότηση από την Ε.Ε. περιελάμβανε έναν σχεδιασμό φιλικό προς το περιβάλλον, που θα δινόταν στους πολίτες της Νέας Ιωνίας και του Βόλου, κατέληξε έπειτα από μεθοδευμένες ενέργειες του τότε Δήμου Βόλου και παρ’ όλες τις αντιδράσεις να μετατραπεί σε ό,τι χειρότερο για την πόλη, σε έναν εσωτερικό περιφερειακό δακτύλιο.
Τη μόνη αντίσταση σ’ αυτούς τους σχεδιασμούς αποτελεί, μέχρι και σήμερα, η οδός Καραμπατζάκη, στην πλευρά της Νέας Ιωνίας, η οποία αναπλάστηκε και διαμορφώθηκε το 1993, μέσα από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Life, σε δρόμο ήπιας-τοπικής κυκλοφορίας, χωρίς διαμπερή κίνηση των αυτοκινήτων.
Ετσι, δημιουργήθηκε ένα «γραμμικό πάρκο» που αποτελεί πόλο έλξης για τους δημότες των δύο πόλεων ως χώρος περιπάτου, χωρίς να αποτρέπει τη δυνατότητα κίνησης αυτοκινήτων, ενώ παράλληλα δίνει στα παιδιά ασφαλή πρόσβαση (για το σχολικό συγκρότημα Μουρτζούκου, το Μεταξουργείο, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας κ.λπ.), στους πεζούς, στα άτομα με κινητικές δυσκολίες και στους ποδηλάτες μια ανάσα στην ασφυκτική και χωρίς πράσινο δόμηση της γύρω περιοχής.
Αντιθέτως, η παράλληλη με την Καραμπατζάκη, επίσης παρόχθια, οδός Ζάχου, που βρίσκεται από την πλευρά του Βόλου, έγινε κατ’ επιλογή τής τότε δημοτικής αρχής υποδοχέας διοχέτευσης της κυκλοφορίας.
Ωστόσο, με δύο αποφάσεις της σημερινής δημοτικής αρχής -η πρώτη τον περασμένο Μάρτιο- το έργο στην οδό Καραμπατζάκη που έγινε στο πλαίσιο της ανάπλασης του Κραυσίδωνα καταργείται, ώστε να λειτουργήσουν αυτές οι δύο παρόχθιες οδοί (πλευρά Βόλου και Νέας Ιωνίας) ως «κυκλοφοριακό ζεύγος», δηλαδή ως άνοδος και κάθοδος, συνδεόμενες κάθετα με τον περιφερειακό δακτύλιο του πολεοδομικού συγκροτήματος Βόλου-Νέας Ιωνίας.
Με ό,τι συνέπειες θα έχει αυτό στην ποιότητα ζωής των δημοτών και περιφρονώντας την πάγια διεκδίκηση φορέων και δημοτών για ανάλογη ανάπλαση και στην οδό Ζάχου, αλλά και την επέκταση της ανάπλασης και στο υπόλοιπο τμήμα της οδού Καραμπατζάκη.
Ακόμη χειρότερα, οι αποφάσεις του Δήμου Βόλου θα υποβαθμίσουν δραστικά τον χείμαρρο Κραυσίδωνα, έναν μεγάλο αεραγωγό που ανανεώνει συνεχώς την ατμόσφαιρα και λειτουργεί ευεργετικά στο μικροκλίμα ολόκληρου αυτού του διαδρόμου των περίπου 3 χιλιομέτρων με τα εκατοντάδες δέντρα τόσο μέσα στην κοίτη όσο και στους δύο παρόχθιους δρόμους.
Τι κι αν οι οδοί Καραμπατζάκη και Ζάχου δεν θεωρήθηκε ποτέ ότι αποτελούν «κυκλοφοριακό ζεύγος μονόδρομων» στη Γενική Μελέτη Μεταφορών και Κυκλοφορίας, όπως ισχυρίζεται η σημερινή δημοτική αρχή;
Τι κι αν με το ίδιο σκεπτικό και οι μελετητές τού πρόσφατα εγκεκριμένου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Πόλης του Βόλου δεν έδωσαν κανέναν ιδιαίτερο κυκλοφοριακό ρόλο στην οδό Καραμπατζάκη, κατατάσσοντάς την στις «τοπικές οδούς» και προβλέποντας έναν ποδηλατόδρομο σε αυτόν τον δρόμο ήπιας τοπικής κυκλοφορίας, χωρίς διαμπερή μετακίνηση οχημάτων;
Στην πράξη, με τις αποφάσεις τους ο δήμαρχος και η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου Βόλου προγραμματίζουν την καταστροφή των πεζοδρομημένων τμημάτων της οδού Καραμπατζάκη, την κοπή και «μεταφύτευση» δέντρων ηλικίας 25 χρόνων, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα αυξήσουν την κυκλοφοριακή κίνηση, δίνοντας ελκυστικότητα χρήσης αυτού του δρόμου στο αυτοκίνητο και την κατάργηση του χρηματοδοτούμενου από την Ευρώπη έργου, αλλάζοντας ακαριαία τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά δεδομένα στην περιοχή.
Αυταρχισμός και ετσιθελισμός
Πέραν όλων, για άλλη μία φορά προκαλούν εντύπωση η αυταρχικότητα και η αλαζονική συμπεριφορά που επιδεικνύει η δημοτική αρχή Βόλου προκειμένου να επιβάλει τις αποφάσεις της, κάτι που πυροδοτεί την ένταση.
Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι για το έργο συνέταξε στο πόδι και εκ των υστέρων μια πρόχειρη και ολιγοσέλιδη μελέτη.
Είναι και πως ο αντιδήμαρχος Θανάσης Σταυρίδης ισχυρίζεται ότι η Καραμπατζάκη και η Ζάχου θα γίνουν δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, όταν δηλώνει ταυτόχρονα ότι αυτό θα είναι το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό έργο που θα ανακουφίσει την πόλη.
Στις 20/11 η δημοτική αρχή έστειλε συνεργεία για να κόψουν τα δέντρα σε τμήμα της οδού Καραμπατζάκη την ώρα που βρισκόταν σε εξέλιξη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για το θέμα!
Αυτή η ύπουλη κίνηση προκάλεσε την κινητοποίηση κατοίκων που, παρουσία αστυνομικών δυνάμεων, απέτρεψαν το ξήλωμα των δέντρων.
Η έλευση του δημάρχου Θάνου Θεοδώρου φόρτισε περαιτέρω την κατάσταση και προκάλεσε βροχή μηνύσεων εναντίον του από δημοτικούς συμβούλους που, στη συνέχεια, μηνύθηκαν από τον αντιδήμαρχο Απόστολο Μαλαματίνη.
Την επόμενη μέρα συνεργεία του δήμου απομάκρυναν τα κλαδιά και τους κορμούς των δέντρων που είχαν κοπεί, ενώ οι μπουλντόζες έσπασαν πεζοδρόμια.
Οι κάτοικοι προσπάθησαν να αποτρέψουν τις εργασίες, δημιουργώντας ανθρώπινη αλυσίδα, ενώ επικράτησε νέα ένταση ανάμεσα στους διαμαρτυρόμενους πολίτες και στελέχη της δημοτικής αρχής.
Το απόγευμα έγινε γνωστό από τον εκπρόσωπο της Επιτροπής Δημοτών Κραυσίδωνα, Στάθη Χαλαστάρα, ότι ενημερώθηκε τηλεφωνικά από το γραφείο του υπουργού Περιβάλλοντος, Σωκράτη Φάμελλου, πως δόθηκε εντολή για προσωρινή αναστολή των εργασιών, προκειμένου να μην υπάρξουν άλλες εντάσεις μέχρι να εκδικαστεί η προσφυγή που έχουν καταθέσει οι κάτοικοι στο ΣτΕ.
Μάλιστα, σε δηλώσεις του στην εφημερίδα «Θεσσαλία» ο κ. Φάμελλος ανέφερε ότι επιθεωρητές Περιβάλλοντος θα κάνουν έλεγχο στο έργο της Καραμπατζάκη και ότι παρέλαβε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία δεν υπάρχει περιβαλλοντική και κυκλοφοριακή μελέτη για το έργο.
Τις επόμενες μέρες οι κάτοικοι συνέχισαν την περιφρούρηση της Καραμπατζάκη, μη έχοντας την παραμικρή εμπιστοσύνη στη δημοτική αρχή, έπειτα από την καταδρομική κίνηση που έκανε για να κόψει τα δέντρα, ενώ γνώριζε μία εβδομάδα πριν πως υπήρχε εκκρεμοδικία στο ΣτΕ για το θέμα.
Στις 23/11 η δημοτική αρχή θυμήθηκε να διαβουλευθεί με την κοινωνία και αφού ο συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας, Ν. Ντίτορας, ακύρωσε την απόφαση του δήμου για τη μεταφύτευση των δέντρων της Καραμπατζάκη.
Παρ’ όλο που ο αντιδήμαρχος Θ. Σταυρίδης είχε δηλώσει ότι «κάποιοι που έχουν την ησυχία τους μπορεί να μη θέλουν να τη χάσουν», υπονοώντας συμφέροντα πίσω από τις κινητοποιήσεις των κατοίκων, αλλά συνάμα… παραδεχόμενος το φιλικό περιβάλλον για τους κατοίκους που παρέχει η υφιστάμενη κατάσταση στην Καραμπατζάκη.
Η πρόσκληση δεν έγινε αποδεκτή από την Επιτροπή Δημοτών Κραυσίδωνα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για «τα αλυσοπρίονα, τις μπουλντόζες και τις μηνύσεις» που προηγήθηκαν, με αποτέλεσμα η ενημερωτική συνάντηση που οργάνωσε ο δήμος για την παρουσίαση του σχεδιασμού στους δύο δρόμους να εξελιχθεί σε φιάσκο, αφού προσήλθαν στο δημαρχείο ελάχιστοι δημότες.
Ωστόσο, ο δήμαρχος Θ. Θεοδώρου επέμεινε ότι το έργο θα γίνει, δήλωσε ότι όσοι αντιδρούν είναι όλοι κι όλοι 57 άτομα (!), κατηγορώντας τους διαμαρτυρόμενους ότι υπηρετούν προσωπικές σκοπιμότητες, και χαρακτήρισε τις παρεμβάσεις στην Καραμπατζάκη «έκτρωμα» που κατασκευάστηκε με χρήματα από το πρόγραμμα Life σε άλλες εποχές.
Νέα ένταση δημιουργήθηκε την επόμενη μέρα, όταν εμφανίστηκαν ξανά οι μπουλντόζες στην Καραμπατζάκη, συνοδεία του δημάρχου και συμβούλων της πλειοψηφίας και με τους κατοίκους να φωνάζουν «έξω η μαφία από τη Νέα Ιωνία».
Τα μηχανήματα αποχώρησαν προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία των κατοίκων, έπειτα από εντολή της Επιθεώρησης Εργασίας.
Την ίδια μέρα, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας έκρινε άκυρη την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Βόλου για τις παρεμβάσεις στην οδό Καραμπατζάκη, η οποία είχε ληφθεί μία εβδομάδα νωρίτερα.
Εν τούτοις, η δημοτική αρχή επανέφερε το θέμα προς έγκριση στην προγραμματισμένη απογευματινή συνεδρίαση του Σώματος, εκτός ημερήσιας διάταξης, γεγονός που προκάλεσε την αποχώρηση των παρατάξεων της αντιπολίτευσης.
Παρέμβαση... Μπέου
Κατά την έξοδό τους από την αίθουσα, ο σε αργία δήμαρχος, Αχιλλέας Μπέος, επιτέθηκε στους συμβούλους της αντιπολίτευσης αποκαλώντας τους «φασιστάκια».
Ο ίδιος σε δήλωσή του, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
«Με αφορμή την προσφυγή μιας χούφτας προνομιούχων για τη διάνοιξη της Καραμπατζάκη, που θεωρούν τους εαυτούς τους μέλη μιας ελίτ και πολίτες πρώτης κατηγορίας σε σχέση με τους υπολοίπους, τους οποίους προφανώς τους θεωρούν πλέμπα, διαπιστώνω, πιστέψτε με όχι με ευχαρίστηση, ότι επιβεβαιώνομαι και δικαιώνομαι. Οι άνθρωποι αυτοί, ευνοούμενοι κάποιων καθεστώτων και καταστάσεων, πέτυχαν να κάνουν το τμήμα αυτό προσωπική τους αυλή και ιδιωτικό πάρκινγκ, την ίδια ώρα που η πόλη στενάζει από το κυκλοφοριακό και χιλιάδες άλλων πολιτών ταλαιπωρούνται (…). Τους κάνω γνωστό ότι και στο FBI να προσφύγουν το έργο θα γίνει».
Εν τω μεταξύ, η δημοτική αρχή ανήγγειλε ότι τα έργα θα συνεχιστούν στις 27/11, κάτι που τελικά δεν συνέβη.
Ωστόσο, δεν έμεινε άπρακτη και σε μια κίνηση ρεβανσισμού προέβη με απόφαση του δημάρχου σε δυσμενή μετάθεση, σε υπηρεσία εκτός Βόλου, του δημοτικού υπαλλήλου Στάθη Χαλαστάρα, εκπροσώπου της Επιτροπής Δημοτών Κραυσίδωνα.
Του ανθρώπου που, ως στέλεχος της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας του δήμου, σχεδίασε την παρέμβαση με τις κυψέλες κυκλοφορίας στις οδούς Καραμπατζάκη και Ζάχου.
Αυτή την κίνηση του δημάρχου κατήγγειλαν με ανακοινώσεις τους ο Σύλλογος Εργαζομένων ΟΤΑ Μαγνησίας, η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας, η Κίνηση Πολιτών Πηλίου και Βόλου για το Νερό και η Συμμαχία για το Νερό Βόλου.
Την αντίθεσή του στην οδική επιβάρυνση και τους πολεοδομικούς σχεδιασμούς χωρίς διάλογο, με αφορμή τις παρεμβάσεις που προωθούνται από τη δημοτική αρχή, εξέφρασε με ανακοίνωσή του και ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Μαγνησίας.
Εξάλλου, ο ευρωβουλευτής της Λαϊκής Ενότητας, Νίκος Χουντής, κατέθεσε ερώτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την κατάργηση του έργου ανάπλασης προγράμματος Life στην επίμαχη οδό από τον Δήμο Βόλου.
Κι αυτό διότι υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο, εφόσον ο Δήμος Βόλου προχωρήσει το έργο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ζητήσει πίσω τα χρήματα που δόθηκαν μέσω του Life, αν διαπιστώσει σημαντική τροποποίηση της διαμόρφωσης της οδού, ασυμβίβαστη με το ευρωπαϊκό πρόγραμμα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου