Κυριακή 7 Ιουνίου 2015

Στα... σκουπίδια τα έργα ΣΔΙΤ στη διαχείριση απορριμμάτων

Χωματερή  
Ο Γ. Τσιρώνης αποκάλυψε ότι με το σύστημα των ΣΔΙΤ η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδιδε στην ουσία στους εργολάβους 1,5 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στην αξία των ανακυκλωμένων υλικών με χρονικό ορίζοντα το 2020
Ακυρώνονται όλες οι διαδικασίες διαχείρισης σκουπιδιών με συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) που είχε προωθήσει η προηγούμενη κυβέρνηση και έως τον Σεπτέμβριο οι περιφέρειες οφείλουν να ετοιμάσουν νέα σχέδια τα οποία θα καλύπτουν συγκεκριμένους στόχους ανακύκλωσης που εναρμονίζονται με τις κοινοτικές Οδηγίες.
Η κυβερνητική επιλογή ανακοινώθηκε χθες από τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος με αφορμή την παρουσίαση του νέου εθνικού σχεδίου διαχείρισης απορριμάτων, που θα παραμείνει σε διαβούλευση ώς τις 12 του μηνός.
«Ξέρω ότι στον τομέα της διαχείρισης των σκουπιδιών υπάρχουν σημαντικά οικονομικά συμφέροντα, αλλά έχουμε δύο επιλογές: να διασφαλίσουμε τα συμφέροντα των πολιτών και των δήμων ή να αφήσουμε να καταλήξουν τεράστια ποσά στις τσέπες μεγαλοεργολάβων» τόνισε ο Γιάννης Τσιρώνης.
Ανάλογη τοποθέτηση έκανε ο Κώστας Πουλάκης, γενικός γραμματέας του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ο οποίος προανήγγειλε ότι ετοιμάζονται σχέδια διαχείρισης για τα υγρά απόβλητα και τα επικίνδυνα βιομηχανικά απορρίμματα.
Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος αποκάλυψε μάλιστα ότι με το σύστημα των ΣΔΙΤ η προηγούμενη κυβέρνηση, πέρα από την προβλεπόμενη εθνική συμμετοχή, παρέδιδε στην ουσία στους εργολάβους 1,5 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στην αξία των ανακυκλωμένων υλικών με χρονικό ορίζοντα το 2020.
Πρόσθεσε ότι με τη νέα φιλοσοφία το πρόγραμμα μπορεί να δημιουργήσει σε μια πενταετία 16.000 νέες θέσεις εργασίας, οι οποίες δεν θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό αφού θα χρηματοδοτούνται από τα έσοδα ανακύκλωσης. Επιτέθηκε στα συστήματα ανακύκλωσης, καλώντας τις διοικήσεις των φορέων να επενδύσουν το σύνολο των εσόδων που καταβάλλουν οι καταναλωτές με τη μορφή τέλους ανακύκλωσης και, χωρίς να δώσει περισσότερα στοιχεία, ανέφερε ότι τα αποθεματικά τους ανέρχονται σε 80 εκατ. ευρώ.

Ευρωπαϊκά κονδύλια

Ανακοίνωσε πάντως ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει εξασφαλίσει κονδύλι ενός δισ. ευρώ από το ΣΕΣ, το νέο ΕΣΠΑ, για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων διαχείρισης σκουπιδιών, τα οποία παραδέχτηκε ότι δεν έχουν οριστικοποιηθεί.
Το εθνικό σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων, μεταξύ άλλων, προβλέπει:
1. Διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα στα συστήματα διαλογής και αξιοποίησης των οικιακών αποβλήτων, με συγκεκριμένους στόχους μείωσης του όγκου τους ώς το 2020 και προγράμματα ανάκτησης των πολύτιμων υλικών που σήμερα θάβονται στις χωματερές. Ο Γ. Τσιρώνης δεν απάντησε για το αν θα υπάρξουν οικονομικά κίνητρα, π.χ. με τη μορφή μείωσης των δημοτικών τελών για πολίτες που θα ενταχθούν στο σύστημα.
2. Καθοριστικό ρόλο για τους δήμους, που επωμίζονται την ευθύνη να επιλέξουν πρόγραμμα ανακύκλωσης και να συνεργαστούν με όμορες αυτοδιοικήσεις για να πετύχουν καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα. Εχουν μάλιστα περιθώριο ώς το τέλος Οκτωβρίου να υποβάλουν τα σχέδιά τους. Εμμέσως προκύπτει υποβάθμιση του ρόλου των περιφερειών σε αυτό τον τομέα.
3. Δημιουργία «Πράσινων Σημείων» παράλληλα με τους κάδους ανακύκλωσης (π.χ. μπλε κάδους), που μπορούν να χωροθετηθούν με απλή απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Για μεγαλύτερες εγκαταστάσεις προβλέπονται αδειοδοτήσεις.
4. Εμφαση στη συγκέντρωση των βιοαποδομήσιμων υλικών, τα οποία μπορούν να δώσουν άριστο βελτιωτικό υλικό για καλλιέργειες. Σήμερα δεν γίνεται χωριστή διαλογή στα νοικοκυριά, με αποτέλεσμα να «βρομίζουν» τα σκουπίδια που μπορούν να ανακυκλωθούν.
Με βάση τις κοινοτικές προδιαγραφές πρέπει να συγκεντρώνεται το 10% των βιοαποδομήσιμων υλικών, αλλά η χώρα μας μόλις καλύπτει το 3%.
Μια ενδιαφέρουσα παράμετρο πρόσθεσε ο Ευάγγελος Καπετάνιος, γραμματέας διαχείρισης απορριμμάτων του υπουργείου Εσωτερικών.
Αποκάλυψε ότι στα χρόνια της οικονομικής κρίσης τα υπολείμματα τροφών έχουν μειωθεί στη σύνθεση των σκουπιδιών και το φαινόμενο είναι πιο εντυπωσιακό στην περιφέρεια, όπου ήδη έχουν επανέλθει οι λαχανόκηποι για την κάλυψη καθημερινών αναγκών.
Ανέφερε ότι στη Σαντορίνη αντιπροσωπεύουν το 25% και στην Αττική φτάνουν το 55% των σκουπιδιών που θάβονται.

Μια απέραντη χωματερή

Τρόπους για να μειωθούν τα ευρω-πρόστιμα αναζητά η κυβέρνηση
Αγώνα δρόμου κάνει η κυβέρνηση για να μειώσει το πρόστιμο που επιβλήθηκε στη χώρα μας τον περασμένο Δεκέμβριο λόγω της διατήρησης των τριτοκοσμικών χωματερών. Η «καμπάνα» υπολογίζεται σε 10,8 εκατ. ευρώ το εξάμηνο και αν οι Βρυξέλλες κάνουν δεκτά τα νέα στοιχεία που κατέθεσαν την Τρίτη τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Εσωτερικών, υπάρχει περίπτωση να μειωθεί περίπου κατά ένα εκατ. ευρώ.
Η Ελλάδα επικαλείται το γεγονός ότι πολλά προβλήματα υπάρχουν σε μικρά νησιά, όπου δεν μπορεί να λειτουργήσει πλήρες σύστημα διαχείρισης των σκουπιδιών, ενώ θεωρεί αδικία να επιβάλλεται το ίδιο πρόστιμο σε κάθε χωματερή, ανεξάρτητα από το μέγεθός της και την επιβάρυνση στο περιβάλλον.
Με βάση την τελεσίδικη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η χώρα μας πλήρωσε τον Φεβρουάριο το κατ’ αποκοπήν πρόστιμο των 10 εκατ. ευρώ. Επιπλέον όμως οφείλει να καταβάλει 80.000 ευρώ το εξάμηνο για κάθε χωματερή που παραμένει σε χρήση και 40.000 ευρώ για κάθε παλιό σκουπιδότοπο που δεν έχει αποκατασταθεί.
Η πρώτη καταδικαστική απόφαση είχε εκδοθεί το 2005. Τότε ήταν σε χρήση πάνω από 1.000 χωματερές και το Δικαστήριο έδωσε περιθώριο ώς το τέλος του 2008 για να πάψουν να λειτουργούν και να γίνουν έργα αποκατάστασης. Ωστόσο, τον Μάιο του 2014 εξακολουθούσαν να χρησιμοποιούνται 70 χωματερές, είχαν κλείσει 223, αλλά δεν υπήρχε σε εξέλιξη κάποιο πρόγραμμα αποκατάστασης. Το πρόστιμο γι’ αυτή την τριτοκοσμική εικόνα ήταν 14,52 εκατ. ευρώ, αλλά ευτυχώς η κατάσταση βελτιώθηκε έως τον Δεκέμβριο.

Ανακοίνωση Νάντιας Βαλαβάνη

12 στρ. στο Ελληνικό για το νέο πρόγραμμα

Η Νάντια Βαλαβάνη  

Εκταση 12 στρεμμάτων προβλέπεται να διασφαλιστεί στον χώρο του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό για να «στεγαστούν» τα νέα προγράμματα διαχείρισης των σκουπιδιών από τους Δήμους Αλίμου, Γλυφάδας, Ελληνικού-Αργυρούπολης και Παλαιού Φαλήρου.
Τη σχετική ανακοίνωση έκανε χθες η αναπληρώτρια υπουργός Νάντια Βαλαβάνη, αποδεχόμενη αίτημα του Χρήστου Καπάταη, αντιπεριφερειάρχη Νοτίου Τομέα Αττικής.
Στη συγκεκριμένη γεωγραφική ενότητα, όπως εξήγησε στην «Εφ.Συν.» ο Χρ. Καπάταης, ζουν πάνω από 680.000 άτομα και στόχος της περιφέρειας είναι η οργανωμένη ανακύκλωση που θα συμβάλει στη μείωση του όγκου των σκουπιδιών κατά 50%.
Ανάλογο πρόγραμμα εκπονείται για τους υπόλοιπους τέσσερις δήμους του Νότιου Τομέα, με εγκαταστάσεις που θα χωροθετηθούν στον Ταύρο.

Περιφέρια Πελοποννήσου

Επίθεση Τσιρώνη σε Τατούλη για συμβάσεις και πρόστιμα

Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Τσιρώνης   
 
Ευθεία και πολλαπλή επίθεση στον Π. Τατούλη εξαπέλυσε χθες ο Γιάννης Τσιρώνης, λίγες ημέρες μετά την περιοδεία του στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, όπου εντοπίζονται οι πιο σοβαρές καθυστερήσεις στη διαχείριση των σκουπιδιών.
Στη συγκεκριμένη περιφέρεια, όπου εξακολουθούν να λειτουργούν 20 χωματερές, αντιστοιχεί το 40% του συνολικού προστίμου που έχει καταλογίσει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στο γεγονός ότι στην προωθούμενη σύμβαση με την εταιρεία ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ προβλέπεται ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα σκουπιδιών 150.000 τόνων τον χρόνο σε βάθος 28ετίας!
Ο Π. Τατούλης έχει δηλώσει ότι οι ποσότητες αυτές έχουν προκύψει αφού υπολογίστηκε ότι θα γίνεται ανακύκλωση κατά 70%.
Ο Γ. Τσιρώνης όμως θεωρεί ότι η σύμβαση αυτή ακυρώνει προγράμματα μείωσης των σκουπιδιών και πρόσθεσε ότι ο όγκος αυτός δεν έχει προκύψει από προηγούμενους υπολογισμούς των δήμων.
«Με αυτή τη σύμβαση οι δήμοι είναι όμηροι», τόνισε και αποκάλυψε ότι ένας μεσαίος δήμος, που «παράγει» σήμερα 10.000 τόνους σκουπιδιών τον χρόνο, με την προωθούμενη σύμβαση θα φορτωθεί για 28 χρόνια οικονομικά βάρη 650.000 ευρώ σε ετήσια βάση, όταν σήμερα δαπανά μόνον 160.000 ευρώ.
Διαβεβαίωσε ότι αν η περιφέρεια αλλάξει τον σχεδιασμό, μπορεί να πάρει νέες εγκρίσεις μέσα σε 3-4 μήνες και να προχωρήσει στην ουσιαστική λύση του σοβαρού προβλήματος.
Ηδη ακολουθούν δικά τους προγράμματα οι Δήμοι Σπάρτης και Καλαμάτας, ενώ ετοιμάζονται η Κόρινθος, η Κυνουρία και η περιοχή του Ευρώτα.
Σύμφωνα με το υπουργείο, η Περιφέρεια Πελοποννήσου έχει εξασφαλίσει από το 2012 περίπου 30 εκατ. ευρώ για αποκατάσταση παλιών χωματερών και μόλις τώρα προχώρησε στην υλοποίηση του προγράμματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου