Του Ν. ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ αρχιτέκτονα από την Ελευθεροτυπία
Σύμφωνα με την οριστική μελέτη του
Rethink Athens, στο κεφάλαιο «Η κυκλοφορία των αυτοκινήτων», η πρόταση
στηρίχθηκε «στη διαγραμματική δομή της υφιστάμενης κατάστασης της
κυκλοφορίας, όπως φαίνεται παρακάτω» (εικ. 51 στη μελέτη).
Διαπιστώνουν ότι παρά τα μεγάλα
έργα «στην πραγματικότητα, οι δρόμοι από όλα τα περιφερειακά κέντρα
συγκλίνουν στο κέντρο πόλης και διασταυρώνονται σε ένα μεγάλο Χ, που
τέμνεται στους τρεις παράλληλους δρόμους της Σταδίου, της Πανεπιστημίου
και της Ακαδημίας, επιτρέποντας τη διαμπερή κυκλοφορία από το κέντρο για
την καλύτερη εξυπηρέτηση των περιφερειών».
Οι επιπτώσεις στην κυκλοφοριακή επιβάρυνση και την περιβαλλοντική υποβάθμιση του κέντρου είναι πολύ σημαντικές.
Φυσικά αυτό είναι απολύτως ανακριβές και εφευρέθηκε για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς του Rethink Athens.
Η μελέτη Δοξιάδη
Πράγματι το οδικό δίκτυο της Αθήνας ήταν ακτινικό, όπως άλλωστε σε όλες τις παλιές πόλεις, δηλαδή όλοι οι δρόμοι συνέκλειαν στο κέντρο της πόλης (π.χ. Πλατεία Ομονοίας και Πλ. Συντάγματος).
Από τη δεκαετία του 1960 ξεκίνησε η μετατροπή του σε ορθογωνικό, με στόχο την παράκαμψη του κέντρου και την αποδυνάμωση της μονοκεντρικότητας της πόλης, με βάση και τη μελέτη Δοξιάδη. Αυτό αποτυπώθηκε στο Ρυθμιστικό Σχέδιο των Αθηνών του 1966.
Η αρχή έγινε με την κατασκευή του Παρακηφίσιου -σαν Δυτικός περιφερειακός άξονας και τη Λ. Βουλιαγμένης (Δ. Φιλιππίδης...). Συνεχίστηκε με την κατασκευή της Μιχαλακοπούλου - Χαμοστέρνας, που παρέκαμπτε το κέντρο από τα Ανατολικά και της Λ. Συγγρού και της Παραλιακής σαν Ανατολικός και Νότιος Αξονας, το 1974.
Ολοκληρώθηκε με τα Ολυμπιακά έργα του 2004, με την κατασκευή της Αττικής Οδού και τα έργα βελτίωσης στη Λ. Κηφισίας (η οποία έχει πλέον στο μεγαλύτερο μέρος της χαρακτηριστικά ελεύθερης λεωφόρου). Τότε ολοκληρώθηκε -από τον Γ. Κανδύλη- ο Ολυμπιακός Δακτύλιος, που αναίρεσε πλήρως την ακτινική μορφή του δικτύου. Χωρίς υπερβολή μπορούμε να πούμε ότι είναι από τις πιο ολοκληρωμένες -και πιο οικονομικές- παρεμβάσεις σε υπάρχουσες πόλεις.
Και για το μέλλον
Εχει δημιουργηθεί ένα σχεδόν πλήρως ορθογωνικό δίκτυο, που με κάποια συμπληρωματικά έργα θα μπορεί να εξυπηρετήσει άνετα την Αθήνα και στο μέλλον.
Μια ματιά στους χάρτες της Google θα πείσει και τον κάθε αδαή. Στο χάρτη φαίνεται καθαρά η σχεδόν απόλυτα ορθογωνική μορφή του βασικού οδικού δικτύου.
Οι μελέτες του Rethink Athens αποκρύβουν τελείως την ύπαρξη του Ολυμπιακού Δακτυλίου, με τους δύο κάθετους περιφερειακούς άξονες (Παρακηφίσιος προς τη Δύση - Λ. Κηφισίας, Λ. Συγγρού προς τα Ανατολικά), τους δύο οριζόντιους περιφερειακούς (Παραλιακή προς Νότο - Αττική Οδός προς Βορρά) και τον έναν οριζόντιο στο μέσον -που διέρχεται και από το κέντρο της Αθήνας (Λ. Βουλιαγμένης - Πανεπιστημίου - Λ. Αθηνών/Καβάλας). Αυτός ο μεγάλος δακτύλιος ως γνωστόν συμπληρώνεται από τον «μικρό δακτύλιο» σε επαφή με το Νότιο κάθετο άξονα και την Πανεπιστημίου.
Μύθοι
Η κυκλοφορία έτσι όπως περιγράφεται στη μελέτη, για να στηριχτεί η παρέμβαση στην Πανεπιστημίου, είναι τελείως φανταστική και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Δεν υπάρχει τέτοιας μορφής κυκλοφορία, δηλαδή δεν υπάρχει κάποιος που από την Κηφισιά θα διασχίσει το κέντρο για να πάει στην Πειραιώς. Θα κινηθεί προς Λ. Συγγρού και Παραλιακή. Ούτε θα έρθει από το Μενίδι κάποιος να διασχίσει το κέντρο για να πάει στον Πειραιά. Θα κατέβει τον Παρακηφίσιο και θα συνεχίσει μέσω Πειραιώς ή Παραλιακής.
Προβληματικό δίκτυο
Με αυτό τον τρόπο, στήνοντας αυτό το μύθο, προχωρούν στη συνέχεια στην αναίρεση του Χ. Αποκόβουν τελείως τη διαμπερή κίνηση μέσω της Πανεπιστημίου και καθιστούν προβληματικό όλο το οδικό δίκτυο του Λεκανοπεδίου, αφού καταργούν τον μεσαίο άξονα του υπάρχοντος βασικού δικτύου.
Αυτό φυσικά και το γνωρίζουν αφού στη μελέτη τους περιλαμβάνουν το χάρτη του βασικού οδικού δικτύου, όπως το περιέγραψα παραπάνω.
Πρόκειται λοιπόν για συνειδητή παραποίηση της πραγματικότητας, με στόχο τη διάλυση του βασικού οδικού δικτύου της πόλης. Αυτός και μόνον ο λόγος είναι αρκετός ώστε η συγκοινωνιακή μελέτη που πάνω της στηρίχθηκαν όλες οι υπόλοιπες μελέτες να τοποθετηθεί στην κατηγορία «ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ», μαζί με όλο το Rethink Athens.
Φαντασιώσεις
Ενδιαφέρον όμως έχει και η συνέχεια. Σαν στόχος των παρεμβάσεων, υποτίθεται ότι είναι: η αποτροπή διαμπερούς κίνησης από το κέντρο της πόλης για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα. Οι καθηγητές όμως κ. Καρλαύτης και κ. Σταθόπουλος, εκ των συντελεστών του Rethink Athens, σε άρθρο τους («Καθημερινή», 19/05/2013) ομολογούν «οι διερευνήσεις έδειξαν ότι οι διαμπερείς κινήσεις δεν είναι ο κύριος όγκων των κινήσεων». Δηλαδή πάνω σε φανταστικό χάρτη, έλυσαν φανταστικά προβλήματα. Ας βρουν και μια φανταστική πόλη να υλοποιήσουν τις φαντασιώσεις τους, αφού η αθηναϊκή πραγματικότητα έρχεται σε σύγκρουση με αυτές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου