Παρασκευή 22 Ιουλίου 2011

Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας

Αναδημοσιεύουμε από το Ριζοσπάστη
ΝΕΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΘΗΝΑΣ
Κατευθύνσεις προς όφελος των μονοπωλίων
Τις γενικές κατευθύνσεις και στρατηγικές που θα εφαρμοστούν στην Αττική τα επόμενα 10 χρόνια στους τομείς των μεταφορών, του τουρισμού, της πολεοδόμησης, της βιομηχανίας, του εμπορίου, των υπηρεσιών, της ενέργειας, του πολιτισμού και του περιβάλλοντος, ώστε να δημιουργηθούν νέα πεδία κερδοφορίας στο μεγάλο κεφάλαιο, περιλαμβάνει το αναθεωρημένο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας, που παρουσιάστηκε χτες από τον υπουργό Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου και τον αναπληρωτή υπουργό Ν. Σηφουνάκη και τίθεται σε δημόσια διαβούλευση μέχρι την 1η Νοέμβρη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ως πρώτος στρατηγικός στόχος του Ρυθμιστικού είναι η «οικονομική ανάπτυξη, ισόρροπη, κοινωνικά δίκαιη και περιβαλλοντικά βιώσιμη, ενίσχυση του διεθνούς ρόλου της Αθήνας, προώθηση της καινοτομίας, βελτίωση της ανταγωνιστικότητας». Με σαφήνεια, δηλαδή, δηλώνεται η προσήλωση της κυβέρνησης στη λογική της ανταγωνιστικότητας που αποτελεί τον πυρήνα της Στρατηγικής της Λισαβόνας, που καμιά σχέση δεν έχει ούτε με την προστασία του περιβάλλοντος, ούτε με μια ανάπτυξη προς όφελος των εργαζομένων και των αναγκών της λαϊκής οικογένειας.
Αναλυτικότερα, μεταξύ άλλων, το νέο Ρυθμιστικό προβλέπει:
  • ΠΟΛΕΟΔΟΜΗΣΗ: Προβλέπει την ανάσχεση των επεκτάσεων των σχεδίων πόλης, καθώς όπως αναφέρει «η πολεοδομημένη και θεσμοθετημένη προς πολεοδόμηση γη θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες σχεδόν διπλάσιου πληθυσμού». Προτείνεται, λοιπόν, η ανακύκλωση ήδη πολεοδομημένης γης και με επανάχρηση κτιρίων και αναπλάσεις, προς όφελος βέβαια του μεγάλου κεφαλαίου που ήδη στο κέντρο της Αθήνας συγκεντρώνει τέτοια παλιά κτίρια που τα αγοράζει κοψοχρονιά. Η όλη αυτή μάλιστα επιχείρηση θα γίνει και με οικονομικά κίνητρα σαν αυτά που ήδη έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση για την περιοχή «Γεράνι». Προβλέπει επίσης το σταδιακό περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης και την απαγόρευση των παρεκκλίσεων κάτω από τα 4 στρέμματα, δίνοντας το έναυσμα για ένα ακόμη μπαράζ συγκέντρωσης της γης σε λίγα χέρια. Πολύ περισσότερο όταν προβλέπει και αντισταθμιστικά οφέλη για την εκτός σχεδίου δόμηση, με πρόσχημα το κόστος που επιφέρει στο περιβάλλον και τις υποδομές, δηλαδή πρόσθετες εισφορές σε χρήμα υπέρ του Πράσινου Ταμείου. Χαράτσια επίσης θα πληρώνουν και όσοι ωφελούνται, δηλαδή αποκτά υπεραξία η γη τους, λόγω διαφόρων έργων υποδομής, όπως χαράξεις δρόμων, εγγύτητα σταθμών του μετρό κλπ.
  • ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΧΩΡΟΙ: Προβλέπει την οικοπεδοποίηση - εμπορευματοποίηση του Ελληνικού, δηλαδή «δένει» απόλυτα με τις επιδιώξεις των ξένων και ντόπιων επενδυτών που θέλουν να συμμετάσχουν στο ξεπούλημα της έκτασης που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση. Στον κατάλογο των Μητροπολιτικών πάρκων περιλαμβάνονται το Γουδή, τα Τουρκοβούνια - Αττικό Αλσος, το Σελεπίτσαρι, αλλά και το θαλάσσιο μέτωπο του Φαληρικού όρμου, που όμως, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς εμπορευματοποιείται (π.χ. Τάε Κβο Ντο, πρώην φαληρικός Ιππόδρομος κ.ά.).
  • ΕΜΠΟΡΙΟ: Τρία μεγάλα εμπορευματικά πάρκα (στα όρια Βοιωτίας - Αυλώνα, Μεγάρων - Ασπροπύργου και Αερολιμένα Σπάτων) που βέβαια παραδίδονται στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Προβλέπονται επίσης πολλά μεγάλα εμπορικά κέντρα που χωροθετούνται κυρίως εντός οικιστικού ιστού και κοντά σε μέσα σταθερής τροχιάς, εξοβελίζοντας το λιανεμπόριο και τα μικρομάγαζα. Συγκεντρώσεις ναυτιλιακών γραφείων προβλέπονται στον Πειραιά, χρηματοποικονομικών δραστηριοτήτων στον Ελαιώνα και εδρών επιχειρήσεων στη Συγγρού και στο Ελληνικό.
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Φωτοβολταϊκά συστήματα θα επιτρέπονται σε νόμιμα υφιστάμενα κτίρια και στέγαστρα, εντός και εκτός εγκεκριμένων σχεδίων, σε οικόπεδα εντός και εκτός σχεδίου που βρίσκονται σε επιχειρηματικές ζώνες, σε εμπορευματικά πάρκα κ.λπ.
  • ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ: Προβλέπεται η μείωση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού που θα φτάνουν ως τη Βουλιαγμένης, που θα γίνουν με «σύμβαση παραχώρησης» και με ακριβά διόδια, όπως και ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα - Θήβα. Προβλέπονται επίσης η υλοποίηση της γραμμής 4 του μετρό, που θα ξεκινά από τον Περισσό, αλλά και αρκετές επεκτάσεις του τραμ στην Αθήνα και στον Πειραιά, χωρίς, ωστόσο, συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου